COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ İLE BAZI KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA KANUN
Kanun No. 7221 Kabul
Tarihi: 14/2/2020
BİRİNCİ BÖLÜM
Coğrafi Bilgi
Sistemleri
Coğrafi
verilerin toplanması, üretimi, paylaşımı ile mali ve cezai hükümler
MADDE 1 –
(1) Ulusal Coğrafi Veri Sorumluluk
Matrisinde yer alan coğrafi verilerin;
a) Ulusal Coğrafi Veri Paylaşım Matrisine göre kamu
kurum ve kuruluşları arasında paylaşımı, erişimi ve kullanımı bedelsizdir.
b) Ulusal güvenliğe ilişkin hükümler ile fikrî,
sınai ve ticari haklara ilişkin mevzuat hükümleri saklı kalmak ve veri
üretmekle sorumlu kurumun uygun görüşü alınmak kaydıyla, veri madenciliği
ve yeni veri üretimi konularındaki hasılat paylaşımına yönelik iş
birlikleri kapsamında, kurum, kuruluşlar ve üniversiteler ile paylaşımı
bedelsiz olarak yapılabilir.
(2) Gerçek kişilerin ve özel hukuk tüzel
kişilerinin Türkiye’ye ait Ulusal Coğrafi Veri Sorumluluk Matrisi
kapsamındaki coğrafi verileri toplaması, üretmesi, paylaşması veya satması;
özel kanunlardaki hükümler saklı kalmak kaydıyla ve ticari faaliyetleri
gerçekleştirmek için gerekli belgelere sahip olması şartı ile Çevre ve
Şehircilik Bakanlığının iznine tabidir. İzne tabi olacaklar ile izin süresi
ve verilere ilişkin usul, esas ve içerikler Çevre ve Şehircilik
Bakanlığınca belirlenir. İzin bedeli 1/1000’lik pafta başına, yabancı gerçek
kişiler ve özel hukuk tüzel kişileri için 50 TL, yerli gerçek kişiler ve
özel hukuk tüzel kişileri için 25 TL’dir. Bu tutarlar takvim yılı başından
geçerli olmak üzere her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli
ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri
uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak
uygulanır. Alınan izin bedeli Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemleri hizmetlerinde
kullanılmak üzere Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesi
Müdürlüğünün ilgili hesabına yatırılır. İzin alınmaması durumunda Çevre ve
Şehircilik Bakanlığınca izin bedelinin 10 katı tutarında idari para cezası
uygulanır. İdari para cezası kararı, 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı
Tebligat Kanunu hükümlerine göre kararı veren merci tarafından ilgiliye
tebliğ edilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına İlişkin Düzenlemeler
MADDE 2 –
20/7/1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanununa aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“EK MADDE 6 – Bu Kanun uyarınca; 22/3/2007 tarihli
ve 5609 sayılı Gecekondu Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce mülga Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca
oluşturulan alanlar ile 5609 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
sonra belediye sınırları içerisinde veya dışarısında 775 sayılı Gecekondu
Kanununa göre Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca oluşturulan veya
oluşturulacak alanlardaki uygulamalarda Toplu Konut İdaresi Başkanlığı
yetkilidir.
2/3/1988 tarihli ve 3414 sayılı Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten sonra belediyelerce 775 sayılı Gecekondu Kanununa göre
oluşturulan veya oluşturulacak alanlardaki uygulamalarda ise ilgili
belediyesi yetkilidir. Belediyeler bu hak, yetki ve görevleri yetkili
organları eliyle kullanırlar. Büyükşehirlerde bu Kanunun tatbikatı
büyükşehir belediyelerinin koordinatörlüğünde ilçe belediyelerince
yapılır.”
MADDE 3 –
29/4/1969 tarihli ve 1164 sayılı
Arsa Üretimi ve Değerlendirilmesi Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“ı) Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından satış
ve kira sözleşmesine konu edilen taşınmazlar hariç olmak üzere, Toplu Konut
İdaresi Başkanlığının mülkiyetinde bulunan arsa ve arazilerin, gerçek veya
tüzel kişilerce işgali halinde; ecrimisil istemeye, ecrimisilin tahsiline
ve taşınmazın tahliyesine ilişkin işlemleri uygulamaya veya Milli Emlak
Genel Müdürlüğü eliyle uygulatmaya,”
MADDE 4 – 1164 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 5 – Bu Kanunun 2 nci maddesinin birinci
fıkrasının (ı) bendi kapsamında alınacak olan ecrimisiller ve taşınmazın
tahliyesi hakkında 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun
75 inci maddesine göre işlem yapılır ve tahsil edilen tutarların, %50’si
genel bütçeye gelir kaydedilir ve %50’si tahsilatı takip eden ayın sonuna
kadar Toplu Konut İdaresi Başkanlığına aktarılır.”
MADDE 5 –
3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı
İmar Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan
“mevzi” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 6 –
3194 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine ikinci cümlesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki cümle eklenmiş, bendin mevcut üçüncü cümlesinde yer alan
“Belediye” ibaresi “Planlar, belediye” şeklinde değiştirilmiş, bende ikinci
paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraflar, bendin mevcut
dördüncü paragrafına “kopyası,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Bakanlıkça
oluşturulan elektronik ortamdaki Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi Altyapısı
üzerinden, ilgili idaresi tarafından, arşivlenmek üzere” ibaresi ve bende
aşağıdaki paragraflar eklenmiş, (ç) bendi ile (ğ) bendinin birinci cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bende birinci cümlesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Planlar, plan
değişiklikleri ve plan revizyonları; kayıt altına alınmak ve arşivlenmek
üzere Bakanlıkça oluşturulan elektronik ortama yüklenmek ve aynı sistem
üzerinden Plan İşlem Numarası almak zorundadır.”
“İmar planları ve bu planlardaki değişikliklerin
nerede askıya çıktığına dair bilgilendirme ilanı, askı süresi ile eş
zamanlı olarak ilgili muhtarlıkların panosunda duyurulur. Ayrıca plan
değişikliği hakkında, değişikliğe konu alanda görülebilir bir şekilde en az
2 adet tabela ile 30 gün süreyle bilgilendirme yapılır.
Kentsel tasarım projeleri uygulama imar planlarıyla
birlikte hazırlanabilir. Bu kentsel tasarım projelerinin uygulamasına
ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.”
“Kesinleşen imar planları veya parselasyon
planlarına karşı kesinleşme tarihinden itibaren her halde beş yıl içinde
dava açılabilir.
İmar planlarında bina yükseklikleri yençok: serbest
olarak belirlenemez.
Sanayi alanları, ibadethane alanları ve tarımsal
amaçlı silo yapıları hariç olmak üzere mer’i imar planlarında yençok:
serbest olarak belirlenmiş yükseklikler; emsal değerde değişiklik
yapılmaksızın çevredeki mevcut teşekküller ve siluet dikkate alınarak, imar
planı değişiklikleri ve revizyonları yapılmak suretiyle ilgili idare meclis
kararı ile belirlenir. Bu şekilde ilgili idare tarafından belirlenmeyen
yükseklikler, maliyetleri döner sermaye işletmesi gelirlerinden karşılanmak
üzere Bakanlıkça belirlenir. Oluşacak maliyetlerin %100 fazlası ilgili
idaresinden tahsil edilir. Bu şekilde tahsil edilememesi halinde ilgili
idarenin 2/7/2008 tarihli ve 5779 sayılı İl Özel İdarelerine ve
Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanun
gereğince aktarılan paylarından kesilerek tahsil olunur. Tahsil olunan
tutarlar, Bakanlığın döner sermaye işletmesi hesabına gelir olarak kaydedilir.”
“ç) Bakanlıkça belirlenen tanım ve esaslara göre
hazırlanıp onaylanan plan, plan değişikliği ve revizyonlarının, parselasyon
planlarının, yapı ruhsatı ve yapı kullanma izin belgelerinin, imar
mevzuatına konu edilen orto-görüntüler ile diğer coğrafi veri ve
bilgilerin, ilgili idareler ile kurum ve kuruluşlarca; Cumhurbaşkanınca
belirlenen usul, esas ve ilgili standartlara uygun şekilde ve sayısal
olarak; üretilmesi, elektronik ortamda ilan edilmesi, Ulusal Coğrafi Bilgi
Sistemi Altyapısı ile entegrasyonunun sağlanması ve bedelsiz olarak
Bakanlığa gönderilmesi, Bakanlıkça tesis edilecek elektronik ortam
üzerinden paylaşılması, arşivlenmesi ve güncellenmesi zorunludur. Yapı
ruhsatına ilişkin işlemlerde bu veriler esas alınır.”
“Büyükşehir belediyesi sınırının il sınırı olması
nedeniyle mahalleye dönüşen ve nüfusu 5.000’in altında kalan yerlerin,
kırsal yerleşim özelliğinin devam edip etmediğine büyükşehir belediye
meclisince karar verilir.”
“Büyükşehir
belediye meclisince aksine bir karar alınmadıkça, uygulama imar planı
yapılıncaya kadar bu alanlardaki uygulamalar 27 nci madde hükümlerine göre
yürütülür. 27 nci maddede belirtilen projeler, ilçe belediyesince onaylanır
ve muhtarlığa bildirilir.”
MADDE 7 – 3194 sayılı Kanunun 18 inci maddesine yirmibirinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu madde kapsamında yapılmış olan imar
uygulamalarının kesinleşmiş mahkeme kararlarıyla iptal edilmesi nedeniyle;
davaya konu parselin imar planı kararları ile umumi ve kamu hizmetlerine ayrılan
alanlara denk gelmesi veya iptal edilen uygulama ile tahsis ve tescil
edilmiş parsellerde hak sahiplerince yapı yapılmış olması ve benzeri hukuki
veya fiili imkânsızlıklar nedeniyle geri dönüşüm işlemleri yapılarak
uygulama öncesi kök parsellere dönülemeyeceğinin parselasyon planlarını
onaylamaya yetkili idarelerin onay merciince tespiti halinde, öncelikle
davaya konu parselin hak sahiplerinin muvafakati alınmak kaydıyla uygulama
sahası içerisinde idarece uygun bir yer tahsis edilir veya anlaşma olmaması
halinde davacı hak sahibinin kök parseldeki yeri dikkate alınarak
uygulamadaki düzenleme ortaklık payı kesintisi düşüldükten sonraki
taşınmazın rayiç bedeli üzerinden değeri ödenir.”
MADDE 8 –
3194 sayılı Kanunun 27 nci
maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan “projelerinin
valilikçe incelenmesi, muhtarlıktan yazılı izin alınması” ibaresi
“projelerin valilik onayını müteakip muhtarlığa bildirimi” şeklinde
değiştirilmiş, fıkraya dördüncü cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
cümle eklenmiş, maddeye ikinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiş, mevcut üçüncü fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde,
mevcut altıncı fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “İl çevre düzeni”
ibaresi “Çevre düzeni” şeklinde değiştirilmiş, cümlede yer alan “köy
yerleşik alan sınırları ve” ibaresi madde metninden çıkarılmış ve maddeye
mevcut yedinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu fıkrada
belirtilen projelerin, valilik onayı ve muhtarlığa bildirim şartı sağlanmadan
veya projesine aykırı yapı yapıldığının muhtarca tespiti ya da öğrenilmesi
halinde durum, muhtar tarafından ivedilikle valiliğe bildirilir.”
“Kırsal yerleşik alanı ve civarı sınırları;
belediye sınırı il sınırı olan yerlerde ilçe belediye meclisinin teklifi
üzerine büyükşehir belediye meclisi kararıyla, diğer yerlerde ise il genel
meclisi kararıyla belirlenir.”
“Onaylı üst kademe planlarda aksine hüküm
bulunmadığı hâllerde köy yerleşik alan sınırları içinde, taşkın, heyelan ve
kaya düşmesi gibi afet riski olan, sıhhi ve jeolojik açıdan üzerinde yapı
yapılmasında mahzur bulunan alanlar ile köyün ana yolları ve genişlikleri;
hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerinde belediye sınırı il sınırı
olan yerlerde ilgili ilçe belediye meclisi kararı ile, diğer yerlerde ise
il genel meclisi kararıyla belirlenir.”
“Kırsal yerleşik alanı ve civarı sınırlarının
tespitinde ve bu alanlarda ruhsata tabi olmadan yapılabilecek yapılara
ilişkin ilgili kurum veya kuruluşlarca yapılan etüt, proje, proje uygunluk
görüşü için resim, harç, ücret, döner sermaye ücreti ve herhangi bir ad
altında bedel alınmaz.”
MADDE 9 –
3194 sayılı Kanunun 28 inci
maddesinin ikinci fıkrasına birinci cümleden sonra gelmek üzere aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
“İleri tasarım
yöntemleri ve teknolojileri gerektiren özellik arz eden binaların
projeleri, bu alanda Bakanlık tarafından çıkarılan yönetmelik çerçevesinde
yeterli uzmanlığı haiz mühendislerin gözetiminde yapılır.”
MADDE 10
– 3194 sayılı Kanunun 32 nci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümleler eklenmiş, ikinci fıkrasının
ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve beşinci fıkrasına
aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Yapının imar
mevzuatına aykırı olduğuna dair bilgi, tapu kayıtlarının beyanlar hanesine
kaydedilmek üzere ilgili idaresince tapu dairesine en geç yedi gün içinde
yazılı olarak bildirilir. Aykırılığın giderildiğine dair ilgili idaresince
tapu dairesine bildirim yapılmadan beyanlar hanesindeki kayıt
kaldırılamaz.”
“Bu tebligatın
bir nüshası muhtara bırakılır, bir nüshası da Çevre ve Şehircilik İl
Müdürlüğüne gönderilir.”
“Yapı tatil
tutanağının düzenlendiği tarihten itibaren bir ay içinde yapı sahibi
tarafından yapının ruhsata uygun hale getirilmediğinin veya ruhsat
alınmadığının ilgili idaresince tespit edilmesine rağmen iki ay içinde
hakkında yıkım kararı alınmayan yapılar ile hakkında yıkım kararı alınmış
olmasına rağmen altı ay içinde ilgili idaresince yıkılmayan yapılar, yıkım
maliyetleri döner sermaye işletmesi gelirlerinden karşılanmak üzere
Bakanlıkça yıkılabilir veya yıktırılabilir. Yıkım maliyetleri %100 fazlası
ile ilgili idaresinden tahsil edilir. Bu şekilde tahsil edilememesi halinde
ilgili idarenin 5779 sayılı Kanun gereğince aktarılan paylarından kesilerek
tahsil olunur. Tahsil olunan tutarlar, Bakanlığın döner sermaye işletmesi
hesabına gelir olarak kaydedilir.”
MADDE 11
– 3194 sayılı Kanunun 42 nci
maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
fıkranın (a) bendine aşağıdaki cümle eklenmiş, üçüncü fıkrasına
“müelliflerine” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve gözetmenlerine” ibaresi
eklenmiş, beşinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “il özel
idaresince” ibareleri ve “incelenerek” ibaresi madde metninden çıkarılmış,
“yerleşme alanı” ibaresi “yerleşik alanı ve civarı” şeklinde, “muhtarlık
izni olmaksızın” ibaresi “valilik onayı alınmadan ve muhtarlığa bildirim
yapılmadan” şeklinde, ikinci cümlesinde yer alan “ceza miktarının beşte
biri olarak” ibaresi “ceza miktarı” şeklinde ve fıkrada yer alan “üçyüz”
ibareleri “bin” şeklinde değiştirilmiştir.
“Ruhsat alınmaksızın veya ruhsata, ruhsat eki etüt
ve projelere ve imar mevzuatına aykırı olarak yapılan ya da 27 nci madde
kapsamında ruhsat alınmadan yapılabilen yapılardan aynı maddede belirtilen
koşullar sağlanmadan yapılanların sahibine, yapı müteahhidine ve aykırılığı
altı iş günü içinde idareye bildirmeyen ilgili fenni mesullere, yapının
mülkiyet durumuna, bulunduğu alanın özelliğine, durumuna, niteliğine ve
sınıfına, yerleşmeye ve çevreye etkisine, can ve mal emniyetini tehdit edip
etmediğine ve aykırılığın büyüklüğüne göre, bin Türk lirasından az olmamak
üzere, aşağıdaki şekilde hesaplanan idari para cezaları uygulanır:”
“Aykırılığa
konu alanın arsa payına isabet eden arsa alanı ile emlak vergisine esas
arsa ve arazi asgari metrekare birim değerinin çarpımı ile bulunan bedel
kadar idari para cezası ayrıca ilave edilir.”
MADDE 12
– 3194 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“EK MADDE 8 – Plan değişiklikleri, plan ana
kararlarını, sürekliliğini, bütünlüğünü sosyal ve teknik altyapı dengesini
bozmayacak şekilde ve teknik gerekçeleri sağlamak şartıyla yerleşmenin
özelliğine uygun olarak yapılır. Plan değişikliği tekliflerinde ihtiyaç
analizini içeren sosyal ve teknik altyapı etki değerlendirme raporu
hazırlanarak planı onaylayacak idareye sunulur.
Parsel bazında; nüfusu, yapı yoğunluğunu, kat
adedini, bina yüksekliğini arttıran imar planı değişiklikleri yapılamaz.
Bin metrekareden az olmamak kaydıyla oluşmuş
adalarda; ada bazında nüfusu, yapı yoğunluğunu, kat adedini, bina yüksekliğini
arttıran veya fonksiyon değişikliği getiren plan değişikliklerinde ihtiyaç
duyulan kültürel tesis, sosyal ve teknik altyapı kullanımları; adanın
merkezine en fazla 500 metre yarı çaplı alanda karşılanmak zorundadır.
Taşınmaz maliklerinin tamamının talebi üzerine ada
bazında yapılacak imar planı değişikliği sonucunda değerinde artış olan
arsanın artan değerinin tamamı değer artış payı olarak alınır. Değer artış
payı bedelinin tespitinde 2942 sayılı Kanunun 11 inci maddesinde belirtilen
bedel tespit esasları gözetilir.
İmar planı değişikliği ile taşınmazda meydana
gelecek değer artışının tespiti 6362 sayılı Kanuna göre yetkilendirilmiş
lisanslı en az iki gayrimenkul değerleme kuruluşu tarafından plan
değişikliği açıklama raporunda belirtilen mer’i plan koşullarındaki değer
tespiti ile birlikte değişiklik sonrası değer tespiti yapılmak suretiyle
belirlenen ortalama yeni değerden az olmamak üzere, idarece oluşturulan
kıymet takdir komisyonu tarafından belirlenir. Değer artış payı, en geç
taşınmazın ilk satışında veya ruhsat aşamasında taşınmaz maliklerince
ödenir. Kıymet takdir komisyonunca belirlenen değer artış payı, ödeme
tarihinde her takvim yılı için, bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı
Kanunun mükerrer 298 inci maddesi uyarınca tespit ve ilân edilen yeniden
değerleme oranında takvim yılı başından geçerli olmak üzere arttırılarak
uygulanır.
Taşınmazın değer artışına tabi olduğu tapu kütüğüne
şerh edilir. Emsal, inşaat alanı, yapı yüksekliği ve kullanım amacı
değiştirilmemek kaydıyla yapılacak ruhsat tadilatları hariç, değer artış
payı ödenmeden yapı ruhsatı düzenlenemez.
Değer artış payı tutarları taşınmaz maliklerince;
Bakanlık muhasebe birimi hesabına yatırılır. Yatırılan tutarların;
a) Büyükşehir belediyesinin olduğu illerde; %25’i
büyükşehir belediyesinin ilgili hesabına, %25’i ilgili ilçe belediyesinin
ilgili hesabına, %25’i Bakanlığın Dönüşüm Projeleri Özel Hesabına,
b) Büyükşehir belediyesi olmayan illerde ise; %40’ı
imar planı değişikliğini onaylayan idarede açılacak ilgili hesaba, %30’u
Bakanlığın Dönüşüm Projeleri Özel Hesabına,
c) Bakanlıkça onaylanan imar planı değişikliğinden
kaynaklanan değer artışının %75’i Bakanlığın Dönüşüm Projeleri Özel
Hesabına, kalan değer artış payının; büyükşehir belediyesinin olduğu
illerde %15’i büyükşehir belediyesinin ilgili hesabına, %10’u ilgili ilçe
belediyesinin ilgili hesabına; büyükşehir belediyesi olmayan yerlerde ise
Bakanlık payının dışındaki kalan değer artış payının tamamı plan
değişikliğinin yapıldığı yerdeki ilgili idarenin açılacak ilgili hesabına,
beş iş günü içerisinde aktarılır ve (a) bendine
göre kalan değer artış payının %25’i, (b) bendine göre kalan değer artış
payının %30’u ile imar planı değişikliğinin diğer genel bütçeli idareler
tarafından onaylanması durumunda değer artış payının tamamı genel bütçeye
gelir kaydedilir.
16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski
Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamındaki alanlarda,
kamu yatırımları ile kamu mülkiyetindeki alanlarda, mazbut ve mülhak
vakıflara ait alanlarda yapılacak plan veya plan değişiklikleri ile imar
planlarında yençok: serbest olarak belirlenmiş yüksekliklerin 8 inci
maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen usullere göre yapılacak
plan değişikliklerinde bu madde hükümleri uygulanmaz.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 13
– 3194 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 20 – Bu Kanunun 8 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendinin onuncu paragrafında yer alan hükümler
doğrultusunda ilgili idare 1/7/2021 tarihine kadar meclis kararı ile plan
değişikliklerini ve revizyonlarını yapmakla yükümlüdür. Bina yükseklikleri
yençok: serbest olarak belirlenmiş alanlarda plan değişikliği ve revizyonu
yapılıncaya kadar yapı ruhsatı düzenlenemez. Belirlenen süre içerisinde söz
konusu alanlarda yer alan parsellere ilişkin yapı ruhsatı başvurusu
yapıldığında süre sonu beklenilmeden alana yönelik öncelikli olarak plan
değişikliklerinin ve revizyonlarının yapılması zorunludur.”
MADDE 14
– 3194 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 21 – Bu Kanunun geçici 16 ncı maddesi
kapsamında yapı kayıt belgesi alınan yapılar ile bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir
Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun
13 üncü maddesinin (b) fıkrasına göre, hasar görmüş olmakla birlikte
ıslahının mümkün olduğu tespit edilmiş olan yapılarda, ilave inşaat alanı
ihdas edilmemek şartıyla, 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti
Kanununa göre güçlendirme kararı alınarak güçlendirme yapılabilir. Bu
yapılarda güçlendirme izni, bu Kanunda ve ilgili diğer mevzuatta öngörülen
şartlara ve kısıtlamalara tabi olmaksızın, güçlendirme projesine istinaden
ilgili idaresince verilir. Güçlendirilecek olan yapının üzerinde bulunduğu
taşınmazın mülkiyetinin belediyeye veya Hazineye ait olması durumunda;
taşınmaz satın alınmadıkça güçlendirme yapılamaz. Güçlendirilecek yapının
üçüncü kişilere ait taşınmazlara tecavüzlü olması durumunda güçlendirme
için taşınmazına tecavüzlü üçüncü şahısların muvafakati aranır.
Bu madde kapsamında yapılacak güçlendirme iş ve
işlemleri 29/6/2001 tarihli ve 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun
kapsamında yapı denetim kuruluşlarının denetimine tabidir. Yapı denetim
kuruluşlarından bu madde kapsamındaki denetim görevini yerine
getirmedikleri tespit edilenlere, tespit edilen fiil ve hâllerin durumuna
göre, 4708 sayılı Kanunun 8 inci ve 9 uncu maddesinde yer alan idari ve
cezai müeyyideler uygulanır.
Bu maddeye göre güçlendirme izni verilen yapıların
herhangi bir sebeple yıkılmaları hâlinde, bu alanlarda yeniden yapılacak
yapılar için yürürlükteki plan ve mevzuat hükümleri uygulanır.
Bu madde hükümleri 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamındaki yapılar hakkında
uygulanmaz.”
MADDE 15
– 3194 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 22 – 32 nci maddenin beşinci
fıkrasının ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci cümleleri, bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce ilgili idaresi tarafından yıkım kararı alınmış
yapılar hakkında uygulanmaz.”
MADDE 16
– 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılı
Emlak Vergisi Kanununun;
a) 42 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“bina vergi değeri veya Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen
değeri 5.000.000 Türk lirası ve” ibaresi “29 uncu maddeye göre belirlenen
bina vergi değeri 5.000.000 Türk lirasının” şeklinde değiştirilmiştir.
b) 45 inci maddesinin üçüncü fıkrasının (a)
bendinde yer alan “Mesken nitelikli taşınmazın değerinin, bina vergi değeri
veya Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen değerin 42 nci maddede
belirtilen tutarı aştığının (bu tutar dâhil) belirlendiği” ibaresi “Mesken
nitelikli taşınmazın bina vergi değerinin 42 nci maddede belirtilen tutarı
aştığı” şeklinde değiştirilmiştir.
c) 46 ncı maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinde yer alan “ve üniversitelerin” ibaresi “, üniversitelerin ve Toplu
Konut İdaresi Başkanlığının” şeklinde ve (b) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“b) Türkiye sınırları içinde mesken nitelikli tek
taşınmazı olanlar ile birden fazla mesken nitelikli taşınmazı bulunanların,
değerli konut vergisi konusuna giren en düşük değerli mesken nitelikli tek
taşınmazı (intifa hakkına sahip olunması hâli dâhil) (Bu hüküm, belirtilen
kişilerin tek meskene hisse ile sahip olmaları hâlinde hisselerine ait
kısım hakkında da uygulanır.).”
ç) 47 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“ve Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen değer” ibaresi ve aynı
fıkrada yer alan “(bu tutar dâhil)” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 17
– 1319 sayılı Kanunun 43 üncü
maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 18
– 1319 sayılı Kanunun 44 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 44 – Verginin matrahı, bina vergi değerinin
42 nci maddede yer alan tutarı aşan kısmıdır.
Değerli konut vergisine tabi mesken nitelikli
taşınmazlardan değeri;
5.000.000 TL ile 7.500.000 TL arasında olanlar (bu
tutar dahil)
5.000.000 TL’yi
aşan kısmı için (Binde
3)
10.000.000 TL’ye
kadar olanlar (bu tutar dahil) 7.500.000 TL’si için
7.500 TL, fazlası
için (Binde
6)
10.000.000 TL’den
fazla olanlar 10.000.000 TL’si için 22.500 TL,
fazlası için (Binde
10)
oranında vergilendirilir.
Paylı mülkiyette ve elbirliği mülkiyette, matrahın
hesabında mesken nitelikli taşınmazın toplam değeri esas alınır.
42 nci maddede yer alan tutar ile ikinci fıkrada
yer alan vergi oranlarına esas mesken nitelikli taşınmaz değerlerinin alt
ve üst sınırları her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi
Usul Kanunu hükümlerine göre belirlenen yeniden değerleme oranının yarısı
nispetinde artırılır. Bu şekilde hesaplanan tutarların 1.000 Türk lirasına
kadar olan kesirleri dikkate alınmaz.
Cumhurbaşkanı, dördüncü fıkrada belirtilen yeniden
değerleme oranının yarısı nispetindeki artış oranını yeniden değerleme
oranına kadar artırmaya yetkilidir.”
MADDE 19
– 1319 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 24 – Bu Kanunun “Dördüncü Kısım”
başlığı altında düzenlenen değerli konut vergisine ilişkin mükellefiyet
2021 yılının başından itibaren başlar. 2020 yılına ilişkin olarak 2020
yılında verilmesi gereken beyanname verilmez, vergi tahakkuk ettirilmez.
Değerli konut vergisinin uygulamasında bu maddeyi
ihdas eden Kanunun yayımı tarihinden önce Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğünce belirlenen değerler dikkate alınmaz.
Cumhurbaşkanı, bu maddede yer alan süreleri bir
yıla kadar uzatmaya yetkilidir.”
MADDE 20
– 2/3/1988 tarihli ve 3414 sayılı
775 Sayılı Gecekondu Kanununun Bazı Hükümlerinin Değiştirilmesi Hakkında
3.5.1985 Tarih ve 247 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Bu Kanun Hükmünde
Kararnamenin İki Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair 16.8.1985 Tarih ve
250 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında
Kanunun 1 inci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 21
– 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı
Kıyı Kanununun 6 ncı maddesine üçüncü fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra ve maddenin mevcut dördüncü fıkrasına aşağıdaki bent
eklenmiştir.
“Kıyının kumluk veya çakıllık olduğu alanlarda
denize girme, güneşlenme, amatör su sporları gibi faaliyetlerin
gerçekleştirilmesine yönelik rekreatif amaçlı iskele yapılamaz. Ancak,
kıyının kayalık karakter gösterdiği ya da kıyının kumluk veya çakıllık olmasına
rağmen niteliği gereği su alanından başka türlü faydalanmanın mümkün
olmadığı zorunlu hallerde genişliği üç metreyi geçmeyen ve platform
niteliği taşımayan rekreatif amaçlı iskeleler yapılabilir. Buna ilişkin
usul ve esaslar; 2634 sayılı Kanun kapsamındaki alanlarda Kültür ve Turizm
Bakanlığı ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından müştereken, diğer
alanlarda ise Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca belirlenir.”
“g) Millet bahçeleri,”
MADDE 22
– 3621 sayılı Kanunun Anayasa
Mahkemesince iptal edilen ek 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiş ve Kanuna, ekli (5) numaralı kroki ile liste eklenmiştir.
“EK MADDE 2 – Ekli (5) numaralı kroki ile listede
sınır ve koordinatları gösterilen alanın bu Kanuna tabi kısımlarında imar
planı kararıyla resmi kurum alanı yapılabilir. Bu alan, imar planında
belirlenen amaç dışında kullanılamaz.”
MADDE 23
– 3621 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“EK MADDE 3 – 11/7/1992 tarihinden önce yapıldığı
tarihteki mevzuatına uygun olarak yapılan yapılardan;
a) Büyükşehir belediye sınırları içinde köyden
mahalleye dönüşen ve ilgili idaresince kırsal yerleşik alan kabul edilen
yerleşme alanlarının sahil şeridinde kalan yapılar,
b) Belediye sınırları içinde olanlar dâhil köy
statüsünü koruyan, köy yerleşme alanlarının sahil şeridinde kalan yapılar,
mevcut haliyle korunur.
Bu yapılar, kat mülkiyeti tesis edilmemek ve
herhangi bir müktesep hak teşkil etmemek ve mevcut kontur ve gabari
aşılmamak kaydı ile yöreye uygun cephe değişikliği ve onarımı ile can ve mal
güvenliği için güçlendirme yapılarak kullanılabilir. Bu nitelikteki köy
yerleşme alanlarının sahil şeridinde kalan kısımlarında yeni yapı
yapılamaz.”
MADDE 24
– 29/6/2001 tarihli ve 4708 sayılı
Yapı Denetimi Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin beşinci fıkrasında yer
alan “%75” ibaresi “%50’yi geçmemek üzere” şeklinde değiştirilmiş ve
fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu indirim
oranlarına ilişkin usul ve esaslar Ticaret Bakanlığı ile Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığının görüşü alınarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca
belirlenir.”
MADDE 25
– 4708 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi, (e) bendinin (1) numaralı alt
bendi, (f) bendi, (g) bendi ve ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde, üçüncü
fıkrasında yer alan “İdari para cezası” ibaresi “İdari müeyyide” şeklinde,
beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde, altıncı fıkrasında yer alan “yapı sahibi
tarafından” ibaresi “Bakanlıkça elektronik ortamda belirlenen” şeklinde,
yedinci fıkrası, sekizinci fıkrası, dokuzuncu fıkrası, onuncu fıkrasının
(a), (c) ve (d) bentleri, onikinci fıkrası ve onüçüncü fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, ondördüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmış,
onbeşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, yirmibirinci fıkrasına
birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle ve maddeye aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“ç) Aşağıda belirtilen;
1) 2 nci maddenin dördüncü fıkrasının (a) bendinde
belirtilen görevlerin yerine getirilmediğinin tespiti hâlinde, bu hataların
yapının ruhsat eki onaylı statik projesinin ve hesaplarının, zemin etüd
raporuna veya standartlara veya ilgili mevzuata aykırı olmaması,
2) 2 nci maddenin dördüncü fıkrasının (c) ve (g)
bentlerinde belirtilen görevlerin yerine getirilmediğinin tespiti hâlinde,
bu hataların yapım aşamasında ruhsat eki onaylı statik projesine aykırı
olmaması,
hallerinde tespite konu olan yapı denetimi hizmet
sözleşmesi bedelinin %20’si kadar idari para cezası verilir.”
“1) Denetim hizmetinin bu Kanunda yazılı hizmet
bedelinden farklı bir hizmet bedeli ile üstlenildiğinin tespit edilmesi,”
“f) 6 ncı maddenin birinci fıkrası hükmüne aykırı
hareket edilmesi hâlinde idari müeyyideye konu yapıların yapı denetimi
hizmet sözleşmesi bedellerinin %10’u kadar idari para cezası verilir.”
“g) Aşağıda belirtilen;
1) 2 nci maddenin dördüncü fıkrasının (a) bendinde
belirtilen görevlerin yerine getirilmediğinin tespiti hâlinde, bu hataların
yapının ruhsat eki onaylı statik projesinin ve hesaplarının, zemin etüd
raporuna veya standartlara veya ilgili mevzuata aykırı olması,
2) 2 nci maddenin dördüncü fıkrasının (c) ve (g)
bentlerinde belirtilen görevlerin yerine getirilmediğinin tespiti hâlinde,
bu hataların yapım aşamasında yapının ruhsat eki onaylı statik projesine
aykırı olması,
3) 3 üncü maddenin beşinci fıkrasının birinci
cümlesi hükmüne aykırı hareket edilmesi,
hallerinde, cezayı gerektiren fiil ve hâlin,
yetkililer tarafından yapılan inceleme ve denetimlerle tespit edilip
öğrenilmesinden itibaren İl Yapı Denetim Komisyonunun teklifi üzerine
Bakanlıkça bir yıl yeni iş almaktan men cezası verilir.”
“Yapı denetim kuruluşunda ortak veya görevli iken
başkaca mesleki ve inşaat işleri ile ilgili ticari faaliyette bulunan veya
laboratuvarlarda ortak olan veya görev alan yapı denetimi kuruluşunun
ortakları, denetçi mimar ve mühendisleri ile diğer teknik elemanlarına İl
Yapı Denetim Komisyonunun teklifi üzerine Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce
10.000 Türk lirası idari para cezası verilir.”
“Yeni iş almaktan men ve faaliyetine son verme
cezalarına dair işlemler ile dokuzuncu fıkra kapsamında yapılan işlemler
Resmî Gazete’de ilan edilir.”
“Yeni iş almaktan men cezası alan yapı denetim
kuruluşunun ortakları ceza süresince, faaliyete son verme cezası alan yapı
denetim kuruluşunun ortakları ise üç yıl süreyle herhangi bir yapı denetim
veya laboratuvar kuruluşunda teknik bir görev alamaz ve başka bir yapı
denetim veya laboratuvar kuruluşunun ortağı olamaz.”
“Yapı denetim kuruluşlarına üç ayrı teknik inceleme
raporu kapsamında üç adet idari müeyyide uygulanmasına sebebiyet vererek
kayıtları tutulan denetçi mimar ve denetçi mühendisler ile diğer teknik
personel, Merkez Yapı Denetim Komisyonunun kararı ve Bakanlığın onayı ile
üç yıl süre ile herhangi bir yapı denetim veya laboratuvar kuruluşunda
teknik bir görev alamaz ve başka bir yapı denetim veya laboratuvar kuruluşunun
ortağı olamaz.”
“Bakanlıkça, yapı denetim izin belgesi geçici
olarak geri alınan yapı denetim kuruluşunun, verilen süre içerisinde
eksikliklerini tamamlamaması halinde izin belgesi iptal edilerek
faaliyetine son verilir ve birinci fıkranın (h) bendindeki durumlar hariç
teminatı iade edilir.”
“a) Laboratuvar kuruluşunun kalite sistemine
ilişkin şartlar bakımından tespit edilen aykırılıklar için uyarma cezası,”
“c) Laboratuvar kuruluşlarına;
1) Alet ve cihaz kalibrasyonlarının zamanında
yaptırılmaması,
2) Taze betondan numune alınması, şantiye
mahallinde saklanması, laboratuvarda kürlenmesi, deneylerinin yapılması ve
raporlanması, izlenmesi ve denetlenmesi süreçlerinde ilgili standartlara ve
mevzuata uyulmaması,
3) Karot numunesi alınması sırasında laboratuvar
denetçisinin hazır bulunmaması,
4) Laboratuvarın deney kapsam listesinde bulunmayan
deney raporlarında Bakanlık logosunu kullanması,
5) Numune kayıt ve rapor defterinde aralarda boş
satır bırakılması,
6) Alınan numunelerin numune kayıt defterine kaydedilmemesi,
7) Laboratuvar kuruluşunun faaliyet gösterdiği il
dışındaki illerden kendi numune toplama istasyonunun bulunduğu il veya
iller hariç olmak üzere faaliyet gösterdiği il dışından taze beton numunesi
alması,
8) Laboratuvar kuruluşunda görev yapan idari veya
teknik personel değişikliğinin veya laboratuvarın adres değişikliğinin
zamanında bildirilmemesi,
hallerinde 19.030 Türk lirası idari para cezası,”
“d) Bu fıkranın (c) bendine göre laboratuvar
kuruluşuna son üç yıl içinde üç ayrı idari para cezası verilmesi hâlinde,
İl Yapı Denetim Komisyonunun teklifi üzerine Bakanlıkça bir yıl yeni iş
almaktan men cezası verilir.”
“Yeni iş almaktan men cezası alan laboratuvarın
ortakları ceza süresince, faaliyete son verme cezası alan laboratuvarın
ortakları ise üç yıl süreyle herhangi bir yapı denetim veya laboratuvar
kuruluşunda teknik bir görev alamaz ve başka bir yapı denetim veya
laboratuvar kuruluşunun ortağı olamaz.”
“Laboratuvar kuruluşunun, onuncu fıkranın (e)
bendinin (2) numaralı alt bendi kapsamında izin belgesinin iptaline
sebebiyet veren veya laboratuvar kuruluşuna üç ayrı değerlendirme raporu
kapsamında üç adet idari para cezası uygulanmasına sebebiyet vererek
kayıtları tutulan denetçi mühendisler ile teknik personel üç yıl süre ile
herhangi bir yapı denetim veya laboratuvar kuruluşunda teknik bir görev
alamaz ve başka bir yapı denetim veya laboratuvar kuruluşunun ortağı
olamaz.”
“Bu Kanun hükümleri çerçevesinde görevini yerine
getirmediği tespit edilen mimar ve mühendisler hakkında meslek odaları,
kendi mevzuatı uyarınca cezai işlem yaparak neticesini Bakanlığa bildirir.”
“Her ne suretle
olursa olsun, alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir
konulamaz.”
“Bu Kanun ve ilgili mevzuata göre görevini yerine
getirmeyen yapı denetim kuruluşları hakkında bu madde uyarınca idari para
cezası uygulanmasını gerektiren fiillerin tespiti halinde ayrıca 3194
sayılı Kanun uyarınca idari para cezası uygulanmaz.”
MADDE 26
– 4708 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinin birinci fıkrasına “davranışla” ibaresinden sonra gelmek üzere
“yeni iş almaktan men cezası uygulanmasını gerektiren fiiller nedeniyle”
ibaresi ve “yapı müteahhidi,” ibaresinden sonra gelmek üzere “şantiye
şefi,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 27
– 4708 sayılı Kanunun 10 uncu
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “kuruluşlarının” ibaresi
“kuruluşları ile laboratuvar kuruluşlarının” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 28
– 4708 sayılı Kanunun 12 nci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İlgili idarelerin bu Kanunda belirtilen hususlara
ilişkin görevleri ile çalışma usul ve esasları; yapı denetim kuruluşlarının
sınıflandırılması, kuruluşlar arasında adaletli iş dağılımını temin etmek
üzere bir ilde faaliyet gösterebilecek olan yapı denetim kuruluşu ve
laboratuvar kuruluşu sayısının belirlenmesi ile kuruluş safhasında sahip
olunması gereken asgarî nitelikler; yapı denetim izin belgesinin geçici
olarak geri alınmasına ilişkin şartlar, yapı denetim kuruluşları ve
laboratuvarların görevleri ile çalışma usul ve esasları; denetçi belgesi
verilmesine ilişkin usul ve esaslar ile yapı denetim ve laboratuvar
kuruluşlarında görev alacak personelde aranacak nitelik, tecrübe ve
bunların istihdam şartları ile görev ve sorumlulukları; diğer yapı
sorumlularının nitelikleri, görevleri ile çalışma usul ve esasları; Merkez
ve İl Yapı Denetim Komisyonunun görevleri ile çalışma usul ve esasları;
yapı denetimi hizmet sözleşmesine ve feshine ilişkin esaslar; hizmet
bedelinin ödenmesi, bu Kanun uyarınca denetlenerek inşa edilen yapılara
sertifika verilmesi ve düzenlenecek meslek içi eğitimlere ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça hazırlanan yönetmeliklerle düzenlenir.”
MADDE 29
– 4708 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“İdari müeyyidelere ilişkin geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 5 – Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce;
a) Bu Kanuna aykırı olarak işlenmiş fiiller
nedeniyle uygulanması gereken ancak henüz tesis edilmemiş idari
müeyyidelerde lehe olan hükümler uygulanır.
b) Yapı denetim kuruluşlarına 8 inci maddenin
birinci fıkrasının (g) bendi uyarınca yeni iş almaktan men cezası
verilmesine sebep olan denetim elemanlarının bu fiilleri aynı maddenin
sekizinci fıkrası kapsamında tekerrüre esas alınmaz.
c) Son bir yıl içerisinde üç defa idari para cezası
uygulanması nedeni ile haklarında yeni iş almaktan men cezası verilen yapı
denetim kuruluşları hakkında, bu cezalar 8 inci maddenin birinci fıkrasının
(h) bendi kapsamında tesis edilecek belge iptaline dair işlemlerde
tekerrüre esas alınmaz.
d) Laboratuvar kuruluşlarına 8 inci maddenin onuncu
fıkrasının (e) bendinin (2) numaralı alt bendi uyarınca belge iptali cezası
verilmesine sebep olan denetçi mühendisler ve teknik elemanlar hakkında
aynı maddenin onüçüncü fıkrası dikkate alınmaz.”
MADDE 30
– 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı
Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Yüksek Fen Kurulu Başkanlığı
EK MADDE 1 – Bu Kanuna göre düzenlenecek yapım ve
yapım ile ilgili danışmanlık hizmet işlerine ilişkin sözleşmelerin
uygulanmasında; sözleşmede bulunmayan veya fiyatı belirli olmayan işlerin
fiyatının tespiti, ihale dokümanını oluşturan belgeler arasındaki
uyumsuzluk, iş programı ihtilafları, fiyat farkı ödenmesi ve hesaplanması,
sürenin uzatılması ve ödenek aktarılması, geçici ve kesin kabul işlemleri,
gecikme halinde uygulanacak cezalar, yaptırılabilecek ilave işler ve iş
eksilişlerinde sözleşme anlaşmazlıklarını incelemede Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı bünyesinde yer alan Yüksek Fen Kurulu Başkanlığı görevli ve
yetkilidir.”
MADDE 31
– 4735 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Sözleşme uygulamalarına yönelik itiraz başvuruları
ve anlaşmazlıkların çözümü
EK MADDE 2 – Yüklenici veya idareler, sözleşmenin
uygulanmasından kaynaklanan anlaşmazlıklar nedeniyle yargılama veya Sayıştay
incelemesine konu edilmemiş olmak şartıyla anlaşmazlığın çözümü için Yüksek
Fen Kuruluna başvurabilirler.
Yüklenici itirazları, sözleşmeyi düzenleyen
idarelere, kesin kabul aşaması tamamlanıncaya kadar yazılı olarak yapılır.
Bu itirazlar, ilgili idareler tarafından en geç otuz gün içinde Yüksek Fen
Kuruluna gönderilir. Yüksek Fen Kurulu, itirazları en geç altmış gün içinde
bu Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre inceleyerek karara bağlar ve bu
kararlar ilgili idarece uygulanır.”
MADDE 32
– 16/6/2005 tarihli ve 5368 sayılı
Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Kanunun 1 inci
maddesinin ikinci fıkrasına birinci cümlesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki cümle eklenmiş ve fıkrada yer alan “kuruluşları ile lisans sahibi
harita ve kadastro mühendislerinin” ibaresi “kuruluşlarının” şeklinde
değiştirilmiştir.
“Lisanslı
harita ve kadastro mühendisleri, bu Kanun kapsamındaki faaliyetlerini
yürüttükleri süre içerisinde serbest harita ve kadastro mühendislik ve
müşavirlik faaliyeti yürütemez, harita ve kadastro mühendislik müşavirlik
hizmetlerini yerine getiren şirketlere ortak olamazlar.”
MADDE 33
– 5368 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“d) Lisanslı mühendisin altmış beş yaşını doldurmuş
olması,”
MADDE 34
– 5368 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1 – Bu Kanunun 9 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (d) bendi, bu maddenin yayımı tarihinde lisanslı
mühendislik faaliyetini sürdürenler hakkında bu maddenin yayımı tarihinden
iki yıl sonra uygulanır.”
MADDE 35
– 19/9/2006 tarihli ve 5543 sayılı
İskân Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Bakanlıkça”
ibaresi “İçişleri Bakanlığınca” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 36
– 5543 sayılı Kanunun 17 nci
maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ç) Anasız ve babasız bekâr kardeş çocuklar
birlikte ve eşit hisselerle; bekâr kardeşi olmayan ya da tek kalan çocuklar
başlı başına,”
MADDE 37
– 5543 sayılı Kanunun 36 ncı
maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “muamelesinden” ibaresi “ve kadastro
işlemlerinden” şeklinde, “katkı payı” ibaresi “hizmet bedeli” şeklinde
değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(4) Bu Kanun hükümlerine göre yapılacak yapılara
ilişkin ruhsat ve izinler, 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye
Gelirleri Kanununa göre alınan bina inşaat harcı ve imarla ilgili
harçlardan müstesnadır. Ayrıca, bu yapılara ilişkin belediyece ve il özel
idaresince verilen hizmetlerden ücret alınmaz.”
Yürürlük
MADDE 38
– (1) Bu Kanunun;
a) 6 ncı maddesiyle 3194 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin sonuna eklenen paragrafın
birinci cümlesi hükümleri 1/7/2020 tarihinde,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 39
– (1) Bu Kanun hükümlerini
Cumhurbaşkanı yürütür.
19/02/2020
Eki için tıklayınız
|