Helal Akreditasyon Kurumundan:
HELAL AKREDİTASYON UZMANLIĞI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Helal Akreditasyon
Uzman Yardımcılarının mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri, Helal
Akreditasyon Uzmanlığına atanmalarına ilişkin usul ve esaslar ile Helal
Akreditasyon Uzman ve Uzman Yardımcılarının görev, yetki ve
sorumluluklarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri, Helal Akreditasyon
Kurumunda istihdam edilecek Helal Akreditasyon Uzman ve Uzman Yardımcıları
hakkında uygulanır.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun ek 41 inci maddesi ile 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili,
İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 183 üncü maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Ticaret Bakanını,
b) Başkan: Helal Akreditasyon Kurumu Yönetim Kurulu
Başkanını,
c) Birim: Helal Akreditasyon Kurumu hizmet
birimlerini,
ç) Birim Amiri: Helal Akreditasyon Kurumu hizmet
birimi yöneticilerini,
d) Genel Sekreter: Helal Akreditasyon Kurumu Genel
Sekreterini,
e) Giriş Sınavı: Helal Akreditasyon Uzman
Yardımcılığı giriş sınavını,
f) Giriş Sınavı Komisyonu: Helal Akreditasyon Uzman
Yardımcılığı Giriş Sınavı Komisyonunu,
g) KPSS: Kamu Personeli Seçme Sınavını,
ğ) Kurum: Helal Akreditasyon Kurumunu,
h) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
ı) Tez Değerlendirme Komisyonu: Helal Akreditasyon
Uzman Yardımcısı tarafından hazırlanan tezi değerlendiren komisyonu,
i) Uzman: Helal Akreditasyon Uzmanını,
j) Uzman Yardımcısı: Helal Akreditasyon Uzman
Yardımcısını,
k) YDS/e-YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit
Sınavını,
l) Yeterlik Sınavı: Helal Akreditasyon Uzmanlığı
yeterlik sınavını,
m) Yeterlik Sınavı Komisyonu: Helal Akreditasyon
Uzmanlığı Yeterlik Sınavı Komisyonunu,
n) Yönetim Kurulu: Helal Akreditasyon Kurumu
Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Giriş Sınavı ve Uzman Yardımcılığına Atanma
Giriş
sınavı
MADDE 5 –
(1) Uzman Yardımcıları, mesleğe
özel giriş sınavı ile alınır. Giriş sınavı, KPSS sonuçlarına göre
belirlenen adaylar için Kurum tarafından yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı
veya yalnızca sözlü olarak tek aşamalı yapılabilir.
(2) Yazılı sınav, Kurum tarafından yapılabileceği
gibi sınavın tamamı veya bir bölümü ÖSYM Başkanlığına, Kurum tarafından
belirlenen bir yükseköğretim kurumuna veya diğer kamu kurumlarına
yaptırılabilir. Sözlü sınav Kurum tarafından yapılır.
Giriş
sınavı duyurusu
MADDE 6 – (1) Giriş
sınavının başvuru şartları, sınav konuları, ilk ve son başvuru tarihi,
başvuru evrakının temin edileceği yer, başvuru yeri, gerek görülmesi
hâlinde öğrenim dalları ve kontenjanları, atama yapılacak kadroların
sınıfı, dereceleri, sınava kaç kişinin çağrılacağı, Uzman Yardımcısı olarak
en fazla kaç kişinin atanacağı, sınavın yeri, zamanı, değerlendirme
yöntemi, başvuruda istenen belge ve beyanlar ile gerekli görülen diğer
şartlar, sınav tarihinden en az otuz gün önce Resmî Gazete ile Aile,
Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ve Kurumun internet sitelerinde
duyurulur.
(2) Giriş sınavı duyurusunda yer alacak öğrenim
dalları, 7 nci maddenin birinci fıkrasının (b)
bendinde sayılan fakülte ve bölümler arasından Kurum tarafından belirlenir.
Giriş
sınavı başvuru şartları
MADDE 7 –
(1) Giriş sınavına katılabilmek
için 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde sayılan genel
şartlara ek olarak aşağıdaki şartlar aranır:
a) Sınavın yapıldığı tarihte otuz beş yaşını
doldurmamış olmak.
b) En az dört yıllık lisans eğitimi veren Hukuk,
Siyasal Bilgiler, İktisat, İşletme, İktisadî ve İdarî Bilimler, İlahiyat,
Mühendislik, Fen, Fen Edebiyat, Veteriner, Ziraat, Su Ürünleri Fakülteleri
veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen
yurtiçindeki veya yurtdışındaki öğretim kurumlarından mezun olmak.
c) İlanda belirtilen dillerin birinden ÖSYM
tarafından yapılan yabancı dil sınavından en az (C) seviyesinde ya da dil
yeterliği bakımından buna denkliği ÖSYM tarafından kabul edilen ve
uluslararası geçerliliği bulunan başka bir belgeye sahip olmak.
ç) Geçerlilik süresi dolmamış, KPSS puan türü veya
türlerinden giriş sınavı duyurusunda belirtilen taban puan ve üzeri puanı
almış olmak şartıyla, yapılacak puan sıralamasında sınava çağrılacak kişi
sayısı içerisinde yer almak.
(2) Kurum, giriş sınavı duyurusunda yer vermek
suretiyle, sınavı birinci fıkrada sayılan tüm fakülte ve bölüm mezunlarına
açık yapabileceği gibi hizmet gereklerini ve Kurumun ihtiyaç durumunu
dikkate alarak belirleyeceği fakülte ve bölümlerden bir kısmına açık olarak
da yapabilir.
Giriş
sınavı başvuru işlemleri
MADDE 8 –
(1) Giriş sınavı başvuruları,
Kurum internet sitesi üzerinden elektronik ortamda yapılır. Gerek görülmesi
halinde, elden veya posta ile başvuru yöntemi de kullanılabilir. Posta
yoluyla yapılan başvurularda, başvuru belgelerinin Kuruma ulaştığı tarih
dikkate alınır. Süresi içinde yapılmayan veya postadaki gecikme nedeniyle
Kuruma geç ulaşan başvurular dikkate alınmaz. Ayrıca elektronik ortamda
iletilecek belge örnekleri sınav duyurusunda ilan edilir.
(2) Giriş sınavına katılmak isteyen adaylar,
Kurumdan veya Kurumun internet sitesinden temin edecekleri başvuru formuna
aşağıdaki belgeleri ekler:
a) Yükseköğrenim diploması veya mezuniyet
belgesinin ya da eğitimini yurtdışında tamamlamış olanlar için diploma
denklik belgesinin aslı veya resmi makamlardan alınan onaylı örneği.
b) KPSS sonuç belgesinin aslı veya Kurumca onaylı
örneği.
c) Sınav ilanında belirtilen şekilde KPSS ve
YDS/e-YDS sonuç belgesinin bilgisayar çıktısı veya YDS/e-YDS’ye puan eşdeğerliği ÖSYM tarafından saptanmış
uluslararası dil sınavı sonuç belgesinin aslı veya onaylı sureti.
ç) Yazılı özgeçmiş.
d) İki adet vesikalık fotoğraf.
e) Sağlıkla ilgili olarak görevini devamlı yapmaya
engel bir hali olmadığına dair adayın yazılı beyanı.
f) Erkek adaylar için askerlikle ilişiği olmadığına
dair adayın yazılı beyanı.
g) Adli sicil beyanı.
ğ) Mal bildirimi.
h) Varsa lisansüstü eğitim diploması aslı veya
Kurumca onaylı sureti.
(3) İkinci fıkranın (e), (f), (g) ve (ğ)
bentlerinde belirtilen belgeler, giriş sınavını kazanan adaylardan atama
öncesinde istenir.
(4) Sınav duyurusunda başvurunun elektronik ortamda
yapılacağının ilan edilmesi halinde; istenilen belgeler, elektronik ortamda
sınav başvuru sistemine, adaya ait özgeçmiş ile birlikte eklenir.
(5) Giriş sınavına katılabilecek aday adaylarının
isim listesi Kurum internet sitesinde ilan edilir.
(6) Giriş sınavının yazılı bölümünün Kurumca
yapılmasına karar verilmesi halinde, yarışma sınavına girme hakkı kazanan
aday adaylarına fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir. Sınav giriş
belgesinde kimlik bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer alır. Sınav giriş
belgesi olmayan aday adayları sınava katılamaz.
(7) Başvurusu kabul edilip, isimleri yarışma
sınavına katılabilecekler arasında yer alanlardan, gerçeğe aykırı beyanda
bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz sayılır ve atamaları
yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bunlar hiçbir
hak talep edemez ve haklarında Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulur.
(8) Başvuru şartlarını haiz olmayanların başvuru
belgeleri, talep etmeleri halinde, isim listesinin ilanından itibaren otuz
gün içerisinde elden teslim edilir ya da posta yoluyla adreslerine
gönderilir.
Giriş
Sınavı Komisyonu ve görevleri
MADDE 9 –
(1) Giriş Sınavı Komisyonu,
Yönetim Kurulu Başkanı ile Yönetim Kurulunun kendi içerisinden seçeceği iki
üye, Genel Sekreter ve insan kaynaklarından sorumlu Daire Başkanı olmak
üzere beş üyeden oluşur. Ayrıca Başkan tarafından iki yedek üye belirlenir.
Giriş Sınavı Komisyonu üye tam sayısı ile toplanır. Asıl üyelerin herhangi
bir nedenle Giriş Sınavı Komisyonuna katılamamaları hâlinde, yedek üyeler
tespit sırasına göre Giriş Sınavı Komisyonuna katılırlar.
(2) Giriş Sınavı Komisyonunun görevleri şunlardır:
a) 6 ncı maddenin birinci
fıkrasına göre yarışma sınavı ilanında yer alacak hususları tespit etmek.
b) Giriş sınavı sorularını hazırlamak veya
hazırlatmak.
c) Aday adaylarının 7 nci
maddede belirtilen şartları sağlayıp sağlayamadıklarını tespit ederek
sınava katılabileceklerin listesini oluşturmak.
ç) Giriş sınavını yapmak ve değerlendirmek veya
gerektiğinde yazılı sınavı yaptırmak.
d) Giriş sınavına ilişkin olarak yapılan itirazları
değerlendirmek ve sonuçlandırmak.
(3) Giriş Sınavı Komisyonu üyeleri kendilerinin, boşanmış
olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve
kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavlarda görev
alamazlar.
Yazılı
sınav
MADDE 10
– (1) Yazılı sınav yapılması
halinde giriş sınavı duyurusunda belirtilecek asgari KPSS puanına sahip
olmak şartıyla yapılan başvurular arasından, en yüksek puana sahip adaydan
başlanarak atama yapılacak kadro sayısının en fazla yirmi katına kadar aday
yazılı sınava çağrılır. Son sıradaki adayla eşit puan alan diğer adaylar da
yazılı sınava çağrılır. Çağrılan adayların isimleri Kurumun internet
sitesinde ilan edilir.
(2) Yazılı sınav, ihtiyaç duyulan öğrenim dallarına
göre belirlenecek konulara ilaveten, genel akreditasyon bilgisi, genel
kültür ve yabancı dil konularında da yapılabilir. Yazılı sınavın hangi
alanları kapsayacağı, ne şekilde yapılacağı ve puanların dağılımı sınav
duyurusunda belirtilir.
(3) Yazılı sınavın değerlendirilmesi yüz tam puan
üzerinden yapılır. Yazılı sınavda başarılı sayılmak için en az yetmiş puan
almak gerekir.
(4) Sınavda kopya çekenler, çekmeye teşebbüs
edenler veya kopya çektiği tespit edilenler hakkında tutanak düzenlenir ve
sınav kâğıtları geçersiz sayılır. Yazılı sınavın üniversitelere veya diğer
kamu kurumlarına yaptırılması halinde de aynı esaslar uygulanır.
(5) Yazılı sınav sonuçları Kurumun internet
sitesinde ilan edilir.
Sözlü
sınav
MADDE 11
– (1) Yazılı sınav yapılması
halinde bu sınavda en az yetmiş puan almak şartıyla, en yüksek puana sahip
olan adaydan başlanarak, atama yapılacak boş kadro sayısının en fazla dört
katına kadar aday sözlü sınava çağrılır. Giriş sınavının sadece sözlü sınav
şeklinde yapılacağı durumlarda, giriş sınavı duyurusunda belirtilecek KPSS
puan türü/türleri itibarıyla en yüksek puana sahip olan adaydan başlanarak
atama yapılacak boş kadro sayısının en fazla dört katına kadar aday sözlü
giriş sınavına çağrılır. Son sıradaki adayla eşit puan alanlar da sözlü
sınava çağrılır.
(2) Sözlü sınav çağrısı, Kurumun internet sitesi
üzerinden sınav tarihinden en az on gün önce yapılır. Duyuru dışında
adaylara ayrıca tebligat yapılmaz.
(3) Sözlü sınav, adayların;
a) Giriş sınavı duyurusunda belirtilen sınav
konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirilerek ayrı ayrı
puan verilmesi suretiyle gerçekleştirilir.
(4) Adaylar, Giriş Sınavı Komisyonu tarafından
üçüncü fıkranın (a) bendi için elli puan, (a) bendi dışında kalan bentlerde
yazılı özelliklerin her biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve
verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir.
Tutanak dışında sözlü sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi
kullanılmaz.
(5) Sözlü sınavda başarılı sayılmak için Giriş
Sınavı Komisyonu üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların
aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır. Ancak, sınavda başarılı
olanların sayısı ilan edilen boş kadro sayısından fazla ise en yüksek puan
alan adaydan başlamak üzere sıralama yapılarak, boş kadro sayısı kadar aday
giriş sınavında başarılı kabul edilir. Giriş sınavında yetmişin üzerinde
puan almış olmak bu sıralamaya giremeyen adaylar için müktesep hak teşkil
etmez.
Sınav
sonuçlarının değerlendirilmesi
MADDE 12
– (1) Giriş Sınavı Komisyonu;
yazılı ve sözlü sınav sonucunda alınan notların aritmetik ortalamasını veya
yalnızca sözlü sınav yapılması halinde, sözlü sınav notunu esas alarak
başarılı olanların listesini belirler. Adayların yarışma sınavı puanlarının
aynı olması halinde sırasıyla, yazılı sınav puanı ve KPSS puanı yüksek
olana öncelik tanınır. Ayrıca, giriş sınavı ilanında belirtilen kadro
sayısının en fazla yarısı oranında yedek aday listesi tespit edilir. Giriş
Sınavı Komisyonu bu şekilde belirlediği nihai listeyi sözlü sınavın bittiği
günü takip eden üç iş günü içinde Kuruma teslim eder.
(2) Kurum, yazılı ve sözlü sınav nihai sonuçlarını
ve boş bulunan kadro sayısı itibarıyla sınav başarı puanı sıralamasına göre
kazananların listesini Kurumun internet sitesinde ilan eder. Yedek listede
yer alan adayların hakları ilan tarihini takip eden altı ay için geçerlidir
ve daha sonraki sınavlar için müktesep hak veya herhangi bir öncelik teşkil
etmez.
(3) Giriş sınavında bir öğrenim dalına ayrılan
kontenjan sayısı kadar adayın başarılı olamaması hâlinde, Kurum
kontenjanlarda değişiklik yapabilir.
(4) Sınav sonuçları açıklanırken; kazanan adayların
yazılı ve sözlü sınav notunun aritmetik ortalaması veya sadece sözlü sınav
yapılmışsa sözlü sınav notunun eşitliği durumunda sırasıyla yazılı sınav
puanı ve KPSS puanı yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır.
Uzman
Yardımcılarının atanması
MADDE 13
– (1) Giriş sınavını kazanarak
kendilerine yapılan bildirimi müteakip belirtilen süre içinde Kuruma yazılı
başvuru yapanlar, Kurum tarafından Uzman Yardımcısı kadrolarına atanır.
(2) Sınavı kazananların atama işlemlerine ilişkin tebligatta
belirtilen süre içinde, istenilen belgelerle birlikte Kuruma müracaat
etmeleri gereklidir.
(3) Atama işlemlerinin yapılabilmesi için
kendilerine bildirilen süre içinde geçerli bir mazereti olmadığı halde
müracaat etmeyenlerin atama işlemleri yapılmaz.
(4) Giriş sınavını kazananlardan başvuru
belgelerinde gerçeğe aykırılık tespit edilenlerin sınavları geçersiz sayılarak
atamaları yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir.
Bunlar hiçbir hak talep edemez ve haklarında Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunulur. Bu şekilde Kurumu yanıltanlar kamu görevlisi ise durumları
çalıştıkları kurumlara bildirilir.
(5) Sınavda başarılı olup göreve başlamayanlardan
veya ataması yapılıp da herhangi bir nedenle görevden ayrılanlardan boşalan
kadroya, yeni bir sınav yapılana kadar ve her hâlükârda 6 ayı geçmemek
kaydıyla 12 nci maddenin ikinci fıkrası uyarınca
belirlenen yedek listeden en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere atama
yapılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzman Yardımcılığı Süresi ve Uzman Yardımcılarının
Yetiştirilmesi
Uzman
Yardımcılığı süresi
MADDE 14
– (1) Uzman Yardımcılığı süresi en
az üç yıldır.
Uzman
Yardımcılarının yetiştirilmeleri
MADDE 15
– (1) Uzman Yardımcılarının yetiştirilmesi
için üç yıllık bir süreyi kapsayan özel çalışma ve yetiştirme planı
hazırlanır ve uygulanır.
(2) Çalışma ve yetiştirme planı;
a) Uzman Yardımcılarına, Kurumun görev alanında
uzmanlaşabilmeleri için gerekli tanım, kavram, yöntem ve uygulamalara
ilişkin asgari temel bilgilerin ve kurumsal kültürün kazandırılmasını,
b) Yazışma, rapor yazma, inceleme, araştırma ve
denetim teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneğin kazandırılmasını,
c) Bilimsel çalışma ve araştırma alışkanlığının
kazandırılmasını,
ç) Bilgisayar ve teknoloji kullanım becerilerinin
geliştirilmesini,
d) Uzmanlık mesleğinin gerektirdiği davranış ve
yetkinliklerin kazandırılmasını,
e) Yabancı dil bilgilerinin geliştirilmesini,
f) Yurtiçi veya yurtdışında görevleri ile ilgili
konferans, seminer ve benzeri programlara katılım sağlanarak tecrübe
kazandırılmasını,
sağlamaya yönelik programları kapsar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzmanlık Tezi ve Yeterlik Sınavı
Tez
konusunun belirlenmesi
MADDE 16
– (1) Aylıksız izin, toplamı üç
ayı aşan hastalık ve refakat izinleri hariç Kurumda iki yılını tamamlayan
Uzman Yardımcılarına, Kurumun görev sahası ile ilgili konularda bağlı
bulunduğu birim amirinin ve Genel Sekreterin teklifi ile üç konu arasından
Başkanın onayı ile bir tez konusu verilir. Belirlenen tez konusu en fazla
üç ay içerisinde Uzman Yardımcısının talebi üzerine bağlı bulunduğu birim
amirinin teklifi ve Genel Sekreterin onayı ile bir defaya mahsus olmak
üzere değiştirilebilir.
(2) Tez konusu belirlenen Uzman Yardımcılarına,
Genel Sekreterin onayı ile tez danışmanı tayin edilir. Tez danışmanları,
Kurumda Uzman ve üstü kadrolarda görev yapanlar veya tez konusuna ilişkin
olarak üniversitelerin ilgili bölümlerinde görev yapan öğretim üyeleri
arasından belirlenir.
Uzmanlık
tezinin hazırlanması ve teslimi
MADDE 17
– (1) Uzman Yardımcısı tez
danışmanı gözetiminde hazırlayacağı tezde bilimsel esaslara uygun olarak
hareket eder ve tezde kendi görüş ve tavsiyelerine yer verir.
(2) Tezin daha önce yüksek lisans, doktora tezi
veya başka bir amaçla, benzer tarzda hazırlanmamış ve kullanılmamış olması
esastır.
(3) Tez danışmanı tarafından Uzman Yardımcısının
hazırladığı tez hakkında tezin danışmana teslim tarihinden itibaren bir ay
içinde rapor düzenlenir.
(4) Uzman Yardımcısı tezini, tez danışmanı raporu ile
birlikte tez konusu verilen tarihten itibaren en geç dokuz ay içinde insan
kaynaklarından sorumlu Daire Başkanlığına gönderilmek üzere bağlı bulunduğu
birim amirine teslim etmek zorundadır.
(5) Süresi içinde tezlerini sunamayan Uzman
Yardımcılarına Tez Değerlendirme Komisyonu tarafından tezlerini sunmaları
için en fazla altı ay ilave süre verilebilir.
Tez
Değerlendirme Komisyonu
MADDE 18
– (1) Tez Değerlendirme Komisyonu,
Başkanın başkanlığında, Genel Sekreter ve Uzman Yardımcısının bağlı olduğu
birim amiri olmak üzere 3 üyeden oluşur. Ayrıca, Başkan tarafından iki
yedek üye belirlenir. Asıl üyelerin herhangi bir nedenle Tez Değerlendirme
Komisyonuna katılamamaları hâlinde, yedek üyeler tespit sırasına göre Tez
Değerlendirme Komisyonuna katılırlar.
(2) Gerekli görülmesi halinde, tez konusuyla ilgili
öğretim üyeleri ile diğer kamu kurumlarından yüksek lisans derecesine sahip
görevliler de Tez Değerlendirme Komisyonlarına üye olarak alınabilir.
(3) Tez Değerlendirme Komisyonu üye tam sayısı ile
toplanır.
Tezin
değerlendirilmesi
MADDE 19
– (1) Uzman Yardımcıları
tarafından hazırlanan tezler ve tez danışmanı raporları, iki hafta içinde
insan kaynaklarından sorumlu Daire Başkanlığınca Tez Değerlendirme
Komisyonu üyelerine dağıtılır. Tezler, teslim tarihinden itibaren en fazla
iki ay içinde Tez Değerlendirme Komisyonunca değerlendirilir. Uzman
Yardımcıları, bu sürenin tamamlanmasını müteakip en fazla bir ay içinde
toplanan Komisyon önünde tezlerini sözlü olarak savunur ve üyelerin tezin
içeriğine yönelik sorularını cevaplandırır. Savunma sonunda tez başarılı
veya başarısız olarak değerlendirilir. Başarı veya başarısızlığın
tespitinde oy çokluğu esastır ve çekimser oy kullanılamaz. Tez
değerlendirme sonuçları, bir tutanağa bağlanarak bir hafta içinde insan
kaynaklarından sorumlu Daire Başkanlığına teslim edilir.
(2) Tezi yetersiz bulunan Uzman Yardımcısına bir
hak daha tanınır. Uzman Yardımcısı ikinci hakkını, başarısız olma
gerekçesinin yer aldığı tez değerlendirme raporunu dikkate alarak tezini
düzeltmek suretiyle veya yeni bir tez konusunun belirlenmesini isteyerek
kullanabilir. Uzman Yardımcısı, tezinin uygun bulunmadığı hususunun
kendisine tebliğinden itibaren beş gün içinde tercihini birimine bildirir
ve bu tercih, insan kaynaklarından sorumlu Daire Başkanlığına ilgili birim
tarafından yazılı olarak bildirilir.
(3) Uzman Yardımcısı, tercih hakkını tezi düzeltme
yönünde kullanması hâlinde, insan kaynaklarından sorumlu Daire Başkanlığına
yapılan yazılı bildirimden başlayarak üç ay içinde tezini düzeltir ve
düzeltilmiş tezin yazılı bir nüshasını ve elektronik ortamdaki kopyasını
insan kaynaklarından sorumlu Daire Başkanlığına iletilmek üzere birimine
teslim eder.
(4) Uzman Yardımcısı, tercih hakkını yeni bir tez
konusunun belirlenmesi yönünde kullanması hâlinde, tez konusunun kendisine
tebliğinden başlayarak altı ay içinde tezini hazırlar ve tezin yazılı bir
nüshasını ve elektronik ortamdaki kopyasını insan kaynaklarından sorumlu
Daire Başkanlığına iletilmek üzere birimine teslim eder. Yeni tez konusunun
belirlenmesi 16 ncı maddede yer alan hükümlere
tabidir.
(5) Teslim edilen tez, bu maddenin birinci fıkrası
çerçevesinde Tez Değerlendirme Komisyonunca yeniden değerlendirilir.
Yeterlik
sınavına girebilme şartları
MADDE 20
– (1) Uzman Yardımcıları, aylıksız
izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri hariç, en az üç
yıl fiilen Kurumda görev yapmış olmak ve hazırladıkları uzmanlık tezi, Tez
Değerlendirme Komisyonu tarafından başarılı kabul edilmek kaydıyla,
yapılacak yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar.
Yeterlik
Sınavı Komisyonu
MADDE 21
– (1) Yeterlik Sınavı Komisyonu,
Başkan, Genel Sekreter ve insan kaynaklarından sorumlu Daire Başkanı olmak
üzere üç üyeden oluşur. Ayrıca Başkan tarafından iki yedek üye belirlenir.
Yeterlik Sınavı Komisyonu üye tam sayısı ile toplanır. Asıl üyelerin
herhangi bir nedenle Yeterlik Sınavı Komisyonuna katılamamaları hâlinde,
yedek üyeler tespit sırasına göre Yeterlik Sınavı Komisyonuna katılırlar.
Yeterlik
sınavı
MADDE 22
– (1) Yeterlik sınavı, Yeterlik
Sınavı Komisyonu tarafından Kurumca belirlenen ve sınavdan en az iki ay
önce ilan edilen tarihte yazılı olarak yapılır.
(2) Yeterlik sınavı; Kurum mevzuatı (kanun,
yönetmelikler, tebliğler) (20 puan), uluslararası akreditasyon standartları
ve uluslararası akreditasyon birliklerinin yayımladığı uygulama dokümanları
(20 puan), helal akreditasyon faaliyeti kapsamında Kurum düzenlemeleri
(kalite el kitabı, prosedürler, talimatlar ve rehberler) (20 puan),
uluslararası helal standardizasyon ve akreditasyon kuruluşları ve bunlarla
ilişkiler (20 puan) ile yabancı dil (20 puan) konu başlıklarından oluşur.
(3) Yeterlik sınavından yüz üzerinden en az yetmiş
puan alan başarılı sayılır.
(4) Sınavda başarılı olamayanlar veya sınava
girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti nedeniyle sınav hakkını
kullanamayanlara bir yıl içinde ikinci bir sınav hakkı daha verilir.
İtiraz
hakkı
MADDE 23
– (1) Giriş sınavı ile tez
değerlendirme ve yeterlik sınav sonuçlarına yedi gün içinde insan kaynaklarından
sorumlu Daire Başkanlığına verilen imzalı, açık yazışma adresi, telefon
numarası ve e-posta adresi belirtilmiş dilekçe ile itiraz edilebilir. Bu
şartları taşımayan veya itiraz süresi içinde verilmemiş dilekçeler dikkate
alınmaz. İtirazlar, itiraz süresinin dolmasından itibaren yedi işgünü
içerisinde topluca değerlendirilir. İtiraz sonuçları, itiraz edenlere
dilekçelerinde belirttikleri iletişim bilgileri yoluyla bildirilir.
İtirazlar, ilgisine göre Giriş Sınavı Komisyonu, Tez Değerlendirme
Komisyonu veya Yeterlik Sınavı Komisyonu tarafından yedi gün içerisinde
sonuçlandırılır.
(2) Yazılı sınavın üniversitelere veya başka bir
kamu kurumuna yaptırılması durumunda, bu sınav sonuçlarına yapılan
itirazların karara bağlanma süresi on beş gündür.
(3) İtirazların değerlendirilmesi üzerine verilen
kararlar kesindir.
Sekretarya
hizmetleri
MADDE 24
– (1) Giriş sınavı, tez ve
yeterlik sınavına ilişkin hizmetler ile Komisyonların sekretarya hizmetleri
insan kaynaklarından sorumlu Daire Başkanlığı tarafından yürütülür.
Uzmanlığa
atanma
MADDE 25
– (1) Uzman Yardımcıları;
a) Aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve
refakat izni nedeniyle görevden ayrı kalınan süreler hesaba katılmaksızın
en az üç yıl fiilen çalışmış olması,
b) Kurumun görev sahası ile igili
konularda hazırladığı uzmanlık tezinin kabul edilmesi,
kaydıyla yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar. Yeterlik
sınavında başarılı olanların uzman kadrolarına atanabilmeleri, Kuruma giriş
dilinde YDS/e-YDS’den asgari (C) seviyesinde veya
puan eşdeğerliliği ÖSYM tarafından saptanmış uluslararası bir dil sınavı
sonuç belgesini yeterlik sınav tarihinden itibaren en geç iki yıl
içerisinde ibraz etme şartına bağlıdır.
(2) Birinci fıkradaki şartları yerine getiren Uzman
Yardımcısı, yeterlik sınavındaki başarı sıralamasına göre durumuna uygun uzman
kadrosuna atanır.
Uzman
Yardımcısı unvanının sona ermesi
MADDE 26
– (1) Verilen ek süre içinde
tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul
edilmeyenler ile ikinci yeterlik sınavında da başarı gösteremeyen veya
sınav hakkını kullanmayanlar ile süresi içinde yabancı dil yeterliliği
şartını yerine getirmeyenler, Uzman Yardımcısı unvanını kaybederler ve
Kurumda durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Görev, Yetki ve
Sorumlulukları
Uzmanların
görev ve yetkileri
MADDE 27
– (1) Uzmanların görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Kurumun görev alanına giren konularda denetim,
inceleme ve araştırma yapmak ve bu faaliyetleri Kuruma raporlamak.
b) Kurumun stratejik planında belirtilen politika,
amaç ve hedefleri gerçekleştirmeye yönelik çalışmalar yapmak.
c) Mesleki mevzuat ve yayınları takip etmek,
gerektiğinde bunlara ilişkin özet ve değerlendirmeleri kapsayan rapor
hazırlamak.
ç) Kurumun çalışma alanı ile ilgili olarak yurt içi
ve yurt dışında konferans, seminer ve eğitim programlarına katılmak.
d) Uzman Yardımcılarının yetiştirilmesine, bilgi ve
tecrübelerinin geliştirilmesine yardımcı olmak.
e) Kurumca verilecek benzeri nitelikteki görevler
ile mevzuatta öngörülen diğer görevleri yapmak.
Uzman
Yardımcılarının görev ve yetkileri
MADDE 28
– (1) Uzman Yardımcılarının görev
ve yetkileri şunlardır:
a) Kurumun görev alanına giren konularda denetim,
inceleme ve araştırma yapmak ve bu faaliyetleri Kuruma raporlamak.
b) Uzmanlarca yapılacak araştırma, inceleme,
denetleme ve diğer çalışmalara katılmak ve gerektiğinde tek başına
araştırma ve inceleme yapmak.
c) Mesleki mevzuat ve yayınları takip etmek,
gerektiğinde bunlara ilişkin özet ve değerlendirmeleri kapsayan rapor
hazırlamak.
ç) Kurumun çalışma alanı ile ilgili olarak
konferans, seminer ve eğitim programlarına katılmak.
d) Amirleri veya amirleri tarafından belirlenen
Uzmanlarca verilecek benzeri nitelikteki görevleri yapmak.
Uzman ve
Uzman Yardımcılarının sorumlulukları
MADDE 29
– (1) Uzmanlar ve Uzman
Yardımcıları, uzmanlık gerektiren çalışmaların ve görevlerin Genel
Sekreterin veya birim amirinin talimatları doğrultusunda mevzuata, plan ve
programlara uygun olarak, süresinde ve eksiksiz yerine getirilmesinden,
hizmetlerin adil, verimli ve etkin sunulmasından Genel Sekretere ve bağlı
bulundukları birim amirlerine karşı sorumludurlar.
(2) Uzman ve Uzman Yardımcıları, uzmanlık
mesleğinin gerektirdiği itibar ve güven duygusunu sarsacak ve etik ilkelere
aykırı düşecek nitelikte davranışlarda bulunamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Eğitimi
Hizmet
içi eğitim
MADDE 30
– (1) Kurum, Uzman ve Uzman
Yardımcılarının görevleri ile ilgili olarak pratik ve teorik bilgilerinin
artırılması, göreve ilişkin becerilerin kazandırılması, davranışlarının
geliştirilmesi, hizmet içinde yetiştirilmeleri ile Kurum hizmetlerinde
verimlilik, etkinlik ve toplam kalitenin sağlanması amacıyla hizmet içi
eğitim programları düzenleyebilir.
(2) Eğitimler Kurum personeli ve ihtiyaç duyulması
halinde öğretim üyeleri ile diğer kamu kuruluşlarının personeli tarafından
verilebilir. Eğitimler, Kurumca gerek görülmesi halinde hizmet satın
alınması yoluyla da yaptırılabilir.
(3) Uzman ve Uzman Yardımcılarının eğitimlerinde
ihtiyaç ve türüne göre, hizmet içi eğitim programlarının yurtiçindeki veya
yurtdışındaki kuruluşlarda da uygulanmasına imkân sağlanır.
Yurtdışı
eğitimi
MADDE 31
– (1) Uzmanlar ve Uzman
Yardımcıları, ihtiyaç duyulan konularda eğitim, staj, araştırma yapmak, mesleki
bilgi ve deneyimini arttırmak amacıyla 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu
ve 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına
Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik çerçevesinde yurt dışına
gönderilebilirler.
Uzmanlığa
yeniden atanma
MADDE 32
– (1) Uzman unvanını kazandıktan
sonra herhangi bir sebeple Kurumdaki görevinden ayrılanlardan yeniden
atanmak isteyenler, Kurumca uygun görülmesi halinde, boş kadro ve ihtiyaç
durumuna göre durumlarına uygun Uzman kadrolarına atanabilirler.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 33
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 4 sayılı
Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve
Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin ilgili
maddeleri ve bu maddelere dayanılarak çıkarılan mevzuat ile 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin
Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 34
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 35 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Yönetim Kurulu
yürütür.
|