Helal Akreditasyon Kurumundan:
AKREDİTE
EDİLMİŞ HELAL UYGUNLUK DEĞERLENDİRME
KURULUŞLARININ HİZMET VERDİĞİ ÜÇÜNCÜ TARAFLARIN
UYGUN OLMAYAN
İŞ VE İŞLEMLERİ HAKKINDA TEBLİĞ
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Helal Akreditasyon
Kurumu tarafından akredite edilmiş helal uygunluk değerlendirme
kuruluşlarının hizmet verdiği üçüncü tarafların uygun olmayan iş ve
işlemlerinin tespit edilmesi ile uygun olmayan iş ve işlemler kapsamında
yapılacak faaliyetler konusunda ilgili taraflar arasında iletişimin sağlanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, Helal Akreditasyon Kurumu
tarafından akredite edilmiş helal uygunluk değerlendirme kuruluşlarının
hizmet verdiği üçüncü tarafların uygun olmayan iş ve işlemlerinin tespiti
ve bu işlemlere ilişkin yapılacak faaliyetlerle ilgili hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 1/11/2017
tarihli ve 7060 sayılı Helal Akreditasyon Kurumu ile İlgili Bazı Düzenlemeler
Hakkında Kanun, 15/7/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve
Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 178 inci maddesinin beşinci fıkrası ile
16/10/2019 tarihli ve 30920 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Helal
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşlarının Akreditasyonu Hakkında Yönetmeliğe
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Düzeltici faaliyet: Uygunsuzluğun sebebini
ortadan kaldırmak ve tekrarını önlemek için yapılan faaliyeti,
b) Helal akreditasyon: Helal uygunluk değerlendirme
alanında faaliyet gösteren kuruluşların Helal Akreditasyon Kurumu
tarafından ulusal ve uluslararası kabul görmüş teknik kriterlere
göre değerlendirilmesi, yeterliğinin onaylanması, düzenli aralıklarla
denetlenmesi ve izlenmesini,
c) Helal uygunluk değerlendirmesi: Bir ürün, proses, hizmet, sistem, kişi veya kuruluşa ilişkin
helale yönelik ulusal ve uluslararası kabul görmüş teknik kriterlere göre
şartların yerine getirilip getirilmediğini gösteren süreci,
ç) Kuruluş: Ulusal ve uluslararası kabul görmüş
teknik kriterlere göre helal uygunluk
değerlendirme faaliyeti yürüten helal uygunluk değerlendirme kuruluşunu,
d) Kurum: Helal Akreditasyon Kurumunu,
e) Şikâyet: Doğrudan veya dolaylı olarak bir cevap
veya çözüm beklenilen; kuruluşun bir ürününe, bir hizmetine veya
şikâyetleri ele alma sürecinin kendisine dair kuruluşa yönelik
memnuniyetsizliğin ifadesini,
f) Uygun olmayan iş ve işlem: Üçüncü tarafların
ulusal ve uluslararası kabul görmüş teknik kriterlere
göre Kurum tarafından oluşturulmuş ve Kurumun internet sitesinden
ilgililere duyurulmuş usul ve esaslara aykırılık teşkil eden faaliyetlerini
ve durumlarını,
g) Üçüncü taraf: Helal uygunluk değerlendirme
kuruluşunun belgelendirdiği tarafı,
ifade eder.
Uygun
olmayan iş ve işlemin tespiti ve kuruluşların yükümlülükleri
MADDE 5 – (1) Kurum tarafından ulusal ve uluslararası kabul
görmüş teknik kriterlere göre belirlenen helal
akreditasyon usul ve esaslarında belirtilen gerekliliklerden herhangi
birinin kuruluşun hizmet verdiği üçüncü taraflarca yerine getirilmediğinin
tespit edilmesi veya bu durumun şikâyet yolu ile ortaya çıkması halinde
kuruluş, üçüncü tarafın gerekli olan düzeltici faaliyetleri
gerçekleştirmesini sağlar.
(2) Kuruluş, uygun olmayan işin kaynağının ortadan
kaldırıldığına dair delilleri ve bu amaçla yürütülen düzeltici
faaliyetlerin kayıtlarını Kuruma bildirir.
(3) Uygun olmayan iş ve işlemlerin kuruluşun
akreditasyon usul ve esaslarına uymamasından kaynaklandığının tespit
edilmesi halinde kuruluş;
a) Uygun olmayan iş ve işlemin gerçekleştiği üçüncü
taraflar ile iletişime geçerek konu ile ilgili kendilerini bilgilendirir,
b) Helal uygunluk değerlendirme hizmetleriyle ilgili
geçmiş faaliyetlerini gözden geçirir, gerekli tedbirleri kendiliğinden
alır,
c) Uygun olmayan iş ve işleme ilişkin gereken
düzeltici faaliyetleri yapar,
ç) Düzeltici faaliyetlere yönelik kayıtları
akreditasyon çevrim süresince saklar.
(4) Kuruluş, uygun olmayan iş ve işlemin kendi
işleyişinden kaynaklandığını tespit etmesi halinde, düzeltici faaliyet
planlarını hizmet verdiği üçüncü taraf ile karşılıklı mutabakatla karara
bağlar. Kuruluş, her durumda planlanan düzeltici faaliyetleri ve değerlendirmelerini
Kuruma sunar.
(5) Kuruluş, uygun olmayan iş ve işlemin kendi
işleyişinden kaynaklanabileceği durumlarla ilgili olarak sahip olduğu
düzenlemeleri ve tahsis ettiği kaynakları denetlenmek üzere akreditasyon
çevrim süresince hazır tutar ve talep edildiğinde Kuruma sunar.
(6) Kuruluş, hizmet verdiği üçüncü tarafça uygun
olmayan iş ve işlemlere karşılık planlanan düzeltici faaliyet planlarının;
uygun olmayan iş ve işlemin helal uygunluk değerlendirme faaliyeti
hizmetlerinin kullanıcılarına olan etkisini de içerecek şekilde
kurgulandığını kontrol ve teyit eder.
(7) Kuruluş, uygun olmayan iş ve işlemin ortaya
çıkması durumunda, sürecin yönetiminin nasıl olacağına dair hizmet verdiği
üçüncü tarafların planlamalarını, prosedürlerini
ve tahsis ettiği kaynakların uygunluğunu denetler.
(8) Kuruluş, bu madde kapsamında belirtilen
hususlara ilişkin hizmet verdiği üçüncü tarafça alınacak tedbirlere ve
süreç ile ilgili diğer hususlara, üçüncü taraf ile yapmış olduğu helal
uygunluk değerlendirmeyle ilgili sözleşmelerde yer verir.
(9) Kuruluş, helal belgelendirmesi yapmış olduğu
üçüncü taraflardan kaynaklanan uygunsuzluklar ile ilgili olarak riskleri
değerlendirerek, risk değerlendirmesiyle ilgili kayıtları Kurum tarafından
talep edildiğinde ibraz edilmek üzere akreditasyon çevrimi boyunca muhafaza
eder.
(10) Kurum, düzeltici faaliyet planlarının
uygunluğunu değerlendirir ve uygulanmasını sağlar. Kurum, uygun görmesi
halinde kuruluşun müşterilerini konuya ilişkin olarak bilgilendirir.
(11) Kurum, bu madde kapsamında yapılan düzeltici
faaliyetlerin sonuçları, alınan tedbirler ve yapılması planlanan işlemler
ile ilgili olarak ilgili tarafların bilgilendirilmesi için gerekli
tedbirleri alır.
Yürürlük
MADDE 6 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 7 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Helal Akreditasyon
Kurumu Yönetim Kurulu yürütür.
|