Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden:
HAVACILIK TIBBI
EĞİTİM YÖNETMELİĞİ (SHY-HTE)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; sivil
havacılık tıbbı temel, ileri düzey, tazeleme eğitimleri ve diğer eğitimleri
vermek üzere talepte bulunan kuruluşların yetkilendirilmeleri ile bu
kapsamda yapılacak çalışmaların usul ve esaslarını 5/6/1945 tarihli ve 4749
sayılı Kanunla uygun bulunan 7/12/1944 tarihli Şikago Konvansiyonunun personel
lisansları konulu Ek-1’i ve Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu ICAO
8984 Sivil Havacılık Tıbbı El Kitabı gerekliliklerini esas almak suretiyle
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, yetki talebinde bulunan
kuruluşların yetkilendirilmesine, yetkilendirilmiş havacılık tıbbı eğitim
kuruluşlarının yapacakları çalışmalara ve bu kuruluşların ilgili
personeline yönelik usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 14/10/1983 tarihli ve 2920
sayılı Türk Sivil Havacılık Kanununa, 15/7/2018 tarihli ve 30479 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili
Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 441 inci maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) EASA: Avrupa Havacılık Emniyet Ajansını,
b) Genel Müdür: Sivil Havacılık Genel Müdürünü,
c) Genel Müdürlük: Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğünü,
ç) HTEKEK: Havacılık Tıbbı Eğitim Kuruluşu El
Kitabını,
d) ICAO: Uluslararası Sivil Havacılık
Organizasyonunu,
e) Kuruluş (HTEK): Sivil havacılık tıbbı temel,
ileri düzey ve tazeleme eğitimleri ile diğer eğitimleri vermek üzere Genel
Müdürlük tarafından yetkilendirilmiş/yetkilendirilecek tüzel kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Havacılık Tıbbı
Eğitim Kuruluşları
Başvuru
MADDE 5 – (1) Genel Müdürlüğe yapılacak yetki
başvurularında, bu Yönetmelikte belirlenen koşulların sağlandığını gösterir
belgeler bulunur.
Yetkilendirme
MADDE 6 –
(1) Yapılan denetlemeler sonucunda
bu Yönetmelikte belirlenen koşulları sağladığı Genel Müdürlük tarafından
tespit edilen Kuruluş için yetki belgesi süresiz olarak düzenlenir.
(2) Kuruluş, Genel Müdürlük tarafından
yetkilendirilmediği sürece faaliyetlerine başlayamaz. Yetkilendirilmiş
kuruluşlar bu Yönetmelikte belirtilen koşulları her zaman sağlamakla
yükümlüdür.
(3) Genel Müdürlük, bu Yönetmelikte belirtilen
hususlara uygunluğun sürekliliğinin tespiti amacıyla Kuruluş tesislerini
denetleme hakkına sahiptir. Milli Eğitim Bakanlığının, Yükseköğretim
Kurulunun ve yükseköğretim kurumlarının denetim yapma hakkı saklı kalmak
üzere Genel Müdürlük tarafından Kuruluşa, bu Yönetmelikte belirtilen ilgili
gerekliliklerin tespiti için denetlemeler gerçekleştirilir. Bu
denetlemelerde; eğitim ve sınav faaliyetleri, tesisler ve cihazlar,
HTEKEK’in güncellik durumu ile Kuruluşun tüm kayıtları incelenir.
(4) Genel Müdürlük; Kuruluşun faaliyetlerini,
yazışmalarını, kayıtlarını ve benzer iş ve işlemlerini bu Yönetmelik ve
ilgili talimatlarda belirtilen esaslara göre haberli veya habersiz olarak
denetler. Ayrıca, uluslararası kuruluşlar tarafından Genel Müdürlüğe
yapılan denetimlere katılan uluslararası kuruluşların denetçileri de Genel
Müdürlükçe uygun görülmesi koşuluyla Kuruluşa yapılacak denetimlere
gözlemci olarak katılabilir.
Tesis ve
eğitim cihazları
MADDE 7 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında yetkilendirilmek
isteyen Kuruluşun; onaylı HTEKEK’te belirtilen eğitimleri verebilecek
eğitim kadrosuna, ekonomik duruma ve sınavları yapmaya uygun tesislere
sahip olması esastır. İhtiyaç duyulan eğitim cihazları talep edilen yetki
kapsamına uygun şekilde faal ve kullanıma hazır olarak Kuruluş bünyesinde
bulundurulur.
(2) Sınav yapılacak yerin; bir öğrencinin sınav
boyunca diğer öğrencilerin kâğıtlarını veya bilgisayar ekranlarını kendi
bulunduğu yerden göremeyeceği şekilde düzenlenmesi zorunludur.
(3) Kuruluşun yetkisi kapsamında verilen eğitimlere
uygun cihaz listesi onaylı HTEKEK’te belirtilir.
(4) Kuruluş, bazı uygulamalı eğitimleri veya
çalışmaları gerçekleştirmeye yeterli altyapıya sahip olmadığı durumlarda,
söz konusu eğitimleri ve çalışmaları bu altyapıya sahip olan başka
kuruluşlarla yapacağı anlaşma uyarınca, anlaşma yaptığı kuruluşta gerçekleştirebilir.
Kuruluş, anlaşma ile temin edilen eğitim ve çalışmalarda ilgili gerekliliklerin
karşılanmasından ve bu gerekliliklerin yerine getirildiğine dair
denetimlerin gerçekleştirilmesinden sorumludur.
Sorumlu
yönetici ve diğer personel
MADDE 8 –
(1) Kuruluş tarafından tayin
edilen ve Kuruluşun tüm eğitim taahhütlerinin finanse edilebilmesini ve bu
Yönetmelik hükümlerine uymasını sağlamakla yükümlü olan sorumlu yönetici,
Genel Müdürlük tarafından uygun görülmesi neticesinde göreve başlar.
Kuruluşun organizasyonunda doğrudan sorumlu yöneticiye bağlı olarak görev
yapmak üzere atanacak uyumluluk izleme sistemi yöneticisi ve sınav
sorumlusu Genel Müdürlük tarafından yapılan değerlendirme ve onayın
ardından göreve başlar. Bütün eğitmenler ile sınav sorumlularının deneyim,
yeterlilik ve yetkilendirme esasları HTEKEK’te belirtilir.
(2) Tüm eğitmenler ile sınav sorumlularının sahip
olduğu nitelikler, deneyim, yeterlilik ve yetkilendirme esasları ile bu
kişilerin eğitim güncellemeleri HTEKEK’te belirtilir. Eğitmen ve sınav
sorumlularının eğitim güncelleme periyotları yirmi dört aydan fazla olamaz.
Gerekli şartları taşıyan bir kişi eğitmen ve sınav sorumlusunun görevlerini
aynı anda üstlenebilir.
Uyumluluk
izleme sistemi
MADDE 9 – (1) Kuruluş; eğitim standartlarının, teorik bilgi
sınavlarının ve uygulamalı değerlendirmelerin güvenilirliğinin, eğitim
prosedürlerinin yeterliliğinin ve bunların uygulanmasının sağlanması
amacıyla sorumlu bir uyumluluk izleme sistem yöneticisi belirler.
(2) Uyumluluk izleme sistemi yöneticisi, bağımsız
denetleme prosedürünü içeren bir sistemi kurar.
(3) Uyumluluk izleme sistemi ile ilgili tüm
görevler HTEKEK’te belirtilir.
Eğitim,
sınav ve belgelendirme
MADDE 10
– (1) Sadece bu Yönetmelik
çerçevesinde yetkilendirilen Kuruluşlar havacılık tıbbı alanında geçerli
sivil eğitimleri verme yetkisine sahip olup söz konusu Kuruluşlarca bu
eğitimler sonunda yazılı teorik bilgi sınavı ve uygulama değerlendirmesi
yapılır.
(2) Kuruluş; bünyesinde verilen eğitimlerin ardından,
öğrencilerin bilgi düzeylerinin tespiti amacıyla onaylı HTEKEK’te
belirtilen usullere uygun olarak yazılı sınavlar düzenlemek ve bu
sınavların emniyetine yönelik gerekli önlemleri almak zorundadır.
(3) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen Kuruluşlarca
gerçekleştirilen eğitimler sonunda başarılı olanlara kurs bitirme belgesi
verilir. Bu belge Genel Müdürlük tarafından onaylanır.
Kayıtlar
MADDE 11
– (1) Kuruluş, bünyesinde görev
yapan eğitmenler ile sınav sorumlularının aldıkları eğitimleri, deneyim ve
yetkinlikleri ile verdikleri eğitimleri 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı
Kişisel Verilerin Korunması Kanunu hükümleri gözetilerek kayıt altına alır.
(2) Tüm eğitmenler ile sınav sorumluları için yetki
alanları belirlenerek bu hususlar kayıt altına alınır.
(3) Kuruluş, bir öğrenciye ait bütün eğitim, sınav
ve değerlendirme kayıtlarını, bu kayıtlara zarar verebilecek her türlü
unsurdan korumak ve süresiz olarak saklamakla yükümlüdür. Ayrıca bilgisayar
yedekleme disklerini, teypleri ve benzeri verileri zarar görmelerini
önleyecek bir ortamda asıllarından ayrı olarak tutmak zorundadır.
(4) Diğer kayıtların saklanma süresi onaylı
HTEKEK’te belirtilir.
HTEKEK
MADDE 12
– (1) Kuruluş, kendi eğitim ve
sınav faaliyetlerinde kullanılmak üzere HTEKEK hazırlar.
(2) HTEKEK ve HTEKEK üzerinde yapılacak
değişiklikler Genel Müdürlük tarafından onaylandıktan sonra yürürlüğe
girer.
(3) Çerçevesi HTEKEK’te belirlenmek kaydıyla küçük
çaplı değişiklikler, söz konusu onaylı HTEKEK’te belirlenen prosedür takip
edilerek Kuruluş tarafından da onaylanabilir. Bu fıkra kapsamında yapılan
değişiklikler gerekçesiyle birlikte yazılı olarak derhal Genel Müdürlüğe
bildirilir.
(4) HTEKEK’te yapılan tüm değişiklikler kayıt
altına alınır.
Değişiklikler
MADDE 13
– (1) Kuruluşun yetkisini
etkileyecek herhangi bir değişiklik Genel Müdürlükten izin almadan
uygulamaya konulamaz.
(2) Kuruluşun talep ettiği değişikliklerin bu
Yönetmelik hükümlerine uygunluğu Genel Müdürlük tarafından
değerlendirilerek uygun görülmesi halinde yetki belgesinin geçerlilik
teyidi yapılır.
(3) Yapılan değişikliklerin Genel Müdürlüğe
zamanında bildirilmemesi ve onay alınmaması durumunda verilmiş olan yetki
belgesi Genel Müdürlük tarafından askıya alınabilir veya iptal edilebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Avrupa
Birliği mevzuatına uyum
MADDE 14 – (1) Bu Yönetmelik, Sivil Havacılık Uçuş Ekibine
Uygulanacak Teknik Gereklilikleri ve İdari Usulleri (AT) 21/6/2008 sayılı
Avrupa Parlamentosu ve Konsey Tüzüğüne Uygun Olarak Belirleyen 3/11/2011
tarihli ve (AB) 11/8/2011 sayılı Komisyon Tüzüğü dikkate alınarak Avrupa
Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.
Sorumluluklar
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
esas ve sınırlamaların planlanmasından ve uygulanmasından Kuruluşlar ve
yönetici personel ile Kuruluşta görevli ilgili diğer personel, Genel
Müdürlüğe karşı sorumludur.
İdari
yaptırımlar
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
kurallara uymayan Kuruluşa ve ilgili personele 2920 sayılı Kanunun 143 üncü
maddesi ile 29/1/2013 tarihli ve 28543 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Tarafından Verilecek İdari Para Cezaları
Hakkında Yönetmelik (SHY-İPC)’e göre işlem yapılır.
(2) Ayrıca, Kuruluşa aşağıda belirtilen durumlarda
idari yaptırımlar uygulanır:
a) Yapılan denetimde bu Yönetmeliğe aykırı olan ve
eğitim standardını düşüren işlemde bulunulmuş olması, eğitim saatleri de
dahil herhangi bir zamanda Genel Müdürlük tarafından Kuruluşun tesislerinin
denetlenmesinin engellenmesi, Kuruluşun Genel Müdürlük tarafından onaylı
sorumlu yöneticisi ve yönetici personelinin olmaması, eğitim sürecinde ve
bu eğitim gerekliliklerini doğrudan ciddi olarak etkileyen ve önemli bir
yetersizlik veya kusur tespit edilmesi durumlarında Genel Müdürlük
tarafından yapılan yazılı bildirim sonrası Kuruluşun ilgili düzeltici
faaliyeti gerçekleştirmemesi ve sınav esnasında Kuruluşun bilgisi dahilinde
herhangi bir kopya olayının gerçekleştiğinin tespit edilmesi halinde;
Kuruluşun yetkisi bütünüyle veya kısmen iptal edilir, askıya alınır veya
sınırlandırılır.
b) Kuruluşun yetkisinin askıya alınması veya iptal
edilmesi durumunda, yetki belgesinin aslı, sorumlu yönetici personel onay
formları ve HTEKEK onay sayfasının aslı Genel Müdürlüğe iade edilir.
(3) Bu Yönetmelik gerekliliklerine uymadığı tespit
edilen 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen yönetici personelin
yeterliliği Genel Müdürlük tarafından yapılacak değerlendirme sonrasında
askıya alınabilir veya iptal edilebilir.
İlave
düzenlemeler
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı olmamak kaydıyla istisnai özellik arz eden teknik konular ile bu
Yönetmelikte belirtilen konulara ilişkin uygulama detaylarına yönelik
düzenlemeler, ICAO ve EASA tarafından bu konulara ilişkin olarak yapılan
uygulamalarla uyumlu olarak Genel Müdürlük tarafından hazırlanacak alt
düzenlemeler ile yapılır.
Yürürlük
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sivil Havacılık Genel Müdürü yürütür.
|