Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından:
ENERJİ VE TABİİ
KAYNAKLAR BAKANLIĞI
TEFTİŞ KURULU
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kuruluş
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Enerji
ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Teftiş Kurulunun çalışma, teftiş, inceleme,
araştırma, soruşturma, müfettiş yardımcılığına giriş sınavı, müfettiş
yardımcılarının yetiştirilmeleri ve Teftiş Kurulu Başkanlığına, başmüfettişliğe
ve müfettişliğe atanma koşulları ile denetlenenlerin yükümlülüklerine
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, birinci fıkrada sayılan
hususlara ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 172 nci maddesi ile 27/6/1989
tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 24 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Bakan: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanını,
b) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
c) Kurul veya Teftiş Kurulu: Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanlığı Teftiş Kurulunu,
ç) Kurul Başkanı veya Başkan: Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanını,
d) Kurul Başkanlığı: : Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığını,
e) Müfettiş: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı
başmüfettişleri, müfettişleri ve müfettiş yardımcılarını,
f) Müfettiş yardımcısı: Resen teftiş ve soruşturma
yapmaya yetkili veya yetkisiz Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı müfettiş
yardımcılarını,
g) Şube Müdürlüğü: Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığı Teftiş Kurulu şube müdürlüğünü
ifade eder.
Kuruluş
ve bağlılık
MADDE 4 – (1) Kurul, bir Başkan ile başmüfettiş, müfettiş ve
müfettiş yardımcılarından oluşur.
(2) Kurul doğrudan Bakana bağlıdır.
(3) Kurulun yazı, hesap, arşiv ve benzeri işleri,
Başkanlığa bağlı şube müdürlüğü tarafından yürütülür.
Kurulun
merkezi
MADDE 5 – (1) Kurulun merkezi Ankara’dır. Bu merkez
müfettişlerin de görev merkezidir. Başkanlık, gerektiğinde Bakanın oluru
ile Ankara dışında da görev merkezleri tesis edebilir veya aynı yolla
kaldırabilir. Bu görev merkezlerinde, verilen talimatların yerine
getirilmesi, şube müdürlükleri hizmetlerinin yürütülmesi, müfettişlerin
şube müdürlükleriyle ilişkilerinin düzenlenmesi ve müfettişler arasında
uyumlu bir çalışma düzeni sağlanması konularında görev merkezindeki
müfettişlerden biri Başkanlığın teklifi üzerine Bakan oluru ile
görevlendirilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Kurulun
görev ve yetkileri
MADDE 6 – (1) Teftiş Kurulu Başkanlığı Bakanın emri veya
onayı üzerine Bakan adına aşağıdaki görevleri yapar:
a) Bakanlık teşkilatı ile Bakanlığa bağlı, ilgili
ve ilişkili kurum ve kuruluşların her türlü faaliyet ve işlemleriyle ilgili
olarak teftiş, inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek.
b) Bakanlığın denetim yetkisi altındaki her türlü
kuruluş ile gerçek ve tüzel kişilerin, kamu ve özel şirketlerin faaliyet ve
işlemlerini Bakanlığın görev ve yetkileri çerçevesinde denetlemek.
c) Bakanlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek;
mevzuata, plan ve programa uygun çalışmasını temin etmek amacıyla gerekli
teklifleri hazırlayıp Bakana sunmak.
ç) Mevzuatta yer alan veya Bakan tarafından verilen
benzeri görevleri yapmak.
Kurul
Başkanının görev ve yetkileri
MADDE 7 – (1) Kurul Başkanı aynı zamanda başmüfettiş
unvanına sahip olup görev ve yetkileri şunlardır:
a) Kurulun, 6 ncı maddede
belirtilen görevlerini Bakanın emir veya onayı üzerine Bakan adına
yürütmek.
b) Gerektiğinde bizzat teftiş, inceleme, soruşturma
ve araştırma yapmak.
c) Yıllık teftiş ve çalışma programlarını
hazırlamak, Bakanın onayından sonra bunların uygulanmasını sağlamak.
ç) Bakanın teftiş, inceleme, soruşturma emirleri
üzerine müfettişleri görevlendirmek, emirlerin uygulanışını takip etmek ve
çalışmalarını denetlemek.
d) Müfettişlerin görev yerlerini ve gruplarını
saptamak.
e) Müfettişlerden gelen raporları incelemek, esas
ve usul yönlerinden yanlışlık ve eksiklerin giderilmesini sağlamak, ilgili
mercilere göndermek, yapılan işlemlerin sonuçlarını izlemek ve alınması
gereken önlemlere ilişkin önerilerde bulunmak, gecikmeler hakkında Bakana
bilgi ya da rapor vermek, lüzumu halinde birim amirleriyle bu konuda
toplantı yapılmasını sağlamak.
f) Başkanlığa intikal eden ihbar ve şikayetleri ya da muttali olunan hususları gerektiğinde
müfettişlerden ve/veya kurumlardan sözlü, yazılı bilgi ve belge alarak
inceleyip değerlendirerek gerekli işlemleri yapmak, gerektiğinde
incelenmesi, denetimi ve soruşturulması için ilgili yerlere göndermek ve bu
işlerin sonuçlarını izlemek.
g) Gerektiğinde Kurulun yıllık çalışmalarının
sonuçlarına göre, Bakanlıkça uygulanan politikaların ve yürütülen
hizmetlerin genel durumu, idarede gözlenen yetersizlikler, mevzuat
yetersizliği ve bunların giderilmesi için alınacak yasal ve idarî önlemlere
ilişkin görüş ve önerileri içeren rapor düzenlemek ve Bakana sunmak.
ğ) Bakanlık teşkilatıyla bağlı,
ilgili ve ilişkili kuruluşlarındaki denetim birimlerinde faaliyetlerin daha
iyi yürütülmesi için çalışmalar yapmak, koordinasyonu sağlamak, gerektiğinde
başlamış inceleme ve soruşturmaları devralmak, denetim tekrarının önlenmesi
amacıyla bu birimlerce gönderilecek çalışma cetvellerini izlemek,
gerektiğinde ilgili denetim birim başkanlarıyla toplantı yapmak, bunların
sonuçlarına göre gerekli işlemleri yapmak, Bakana önerilerde bulunmak.
h) Bakanlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek,
mevzuata, plan ve programa uygun çalışmasını sağlamak, idarenin
çalışmalarına yardımcı olmasını teminen inceleme
programları hazırlayıp onaya sunmak, kanun, kararname ve yönetmeliklerin
hazırlanmasıyla ilgili çalışmalar yaptırmak.
ı) Müfettişlerin mesleki ve genel bilgilerinin
artırılması için seminer ve toplantılar düzenlemek, müfettişleri mesleki ve
bilimsel çalışmalar yapmaya özendirmek, bu tür çalışmalara katılmalarını,
araştırma ve inceleme yapmalarını sağlamak.
i) Müfettiş yardımcılığı giriş ve yeterlik
sınavlarının yapılmasını sağlamak, müfettiş yardımcılarının yetiştirilmelerine
ilişkin programlar düzenlemek ve uygulanmasını denetlemek.
j) Teftiş Kurulu Başkanlığı personelinin özlük
haklarıyla, şube müdürlüğüne ilişkin diğer işlemlerin yürütülmesini
sağlamak, gerektiğinde Bakanlığa önerilerde bulunmak.
k) İdareyle müfettişler veya müfettişler arasında
mevzuatın uygulanmasına ilişkin ortaya çıkan görüş ayrılıklarının
giderilmesi amacıyla müfettişlere inceleme ve araştırma görevi vermek ve bu
konularda toplantılar düzenlemek.
l) Bakan tarafından verilen benzeri görevlerle,
mevzuatta belirtilen diğer görevleri yapmak.
Kurul
Başkanına yardım
MADDE 8 –
(1) Kurul Başkanı, kendisine
yardımcı olmak üzere yeter sayıda müfettişi Kurul Başkan Yardımcısı olarak
Bakan onayıyla görevlendirebilir.
Müfettişlerin
görev ve yetkileri
MADDE 9 – (1) Müfettişler Bakan adına, Bakanın emri ya da
onayı üzerine aşağıdaki görevleri yapar ve yetkileri kullanırlar:
a) Bakanlık teşkilatı ile Bakanlığa bağlı, ilgili
ve ilişkili kurum ve kuruluşların her türlü faaliyet ve işlemleriyle ilgili
olarak teftiş, inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek.
b) Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre Bakanlık
denetimi altındaki kamu ve özel şirketlerde, bağlı, ilgili ve ilişkili
kuruluşlarda bilanço esasına dayalı olarak denetim yapmak.
c) Denetimler sırasında öğrenmiş oldukları ve görev
emrinin dışında kalan yolsuzluklar için, sorumlular hakkında, tabi oldukları
soruşturma usulüne uygun olarak, gecikmeden hadiseye el koyabilmek üzere
durumu hemen Kurul Başkanına bildirmek, gecikmesinde zarar öngörülen ve
delillerin kaybına meydan verebilecek hâllerde delilleri toplamak.
ç) Mevzuatın uygulanmasından doğan sonuçlar
üzerinde inceleme yaparak, görülecek yanlışlık ve eksikliklerin giderilmesi
ve düzeltilmesi yollarını araştırmak ve işlerin istenen düzeyde yürümesini
sağlamak için alınması gereken önlemleri ve düşüncelerini raporla
Başkanlığa bildirmek.
d) Bakanlığı ilgilendiren konularda yurt içinde ve
yurt dışında araştırmalar yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs,
seminer, toplantı ve eğitim programlarına katılmak.
e) Refakatlerine verilen müfettiş yardımcılarının
meslekte yetişmelerini sağlamak.
f) Mevzuatla verilen diğer görevleri yapmak.
(2) Müfettiş yardımcıları birinci fıkrada sayılan
yetkileri, yanlarında çalıştıkları müfettişin gözetimi altında
kullanabilirler. Ancak en az bir yıllık bir yetişme süresinin sonunda
Başkanın önerisi ve Bakanın onayıyla yukarıda belirtilen görevleri bağımsız
olarak yürütmekle yetkili kılınabilirler.
Görevden
uzaklaştırma
MADDE 10
– (1) Müfettişler,
görevlendirildikleri konularla ilgili olarak aşağıdaki hususların
gerçekleşmesi halinde ilgilileri görevden uzaklaştırabilirler:
a) Para ve para hükmündeki belge ve senetleri, her
türlü mal ve eşyayı, bunların hesap, belge ve defterlerini göstermekten ve
bunlarla ilgili soruları cevaplamaktan kaçınmak; teftiş, inceleme ve
soruşturmayı güçleştirecek, engelleyecek ve yanlış yönlendirecek
davranışlarda bulunmak.
b) 19/4/1990 tarihli ve
3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele
Kanununun 17 nci maddesine giren eylemlerde
bulunmak.
c) Evrakta sahtecilik, kayıtlarda tahrifat yapmak.
ç) Kamu hizmetlerinin yürütülmesinde görevi başında
kalmasında sakınca bulunmak.
Görevden
uzaklaştırmaya ilişkin işlemler
MADDE 11
– (1) Görevden uzaklaştırma
önlemi; teftiş, inceleme veya soruşturmanın her aşamasında alınabilir.
Ancak ilgilinin görevi başında kalmasının sakıncalı olduğunun açık biçimde
ortaya konması gerekir.
(2) Görevden uzaklaştırma işlemi, müfettiş
tarafından gerekçesiyle birlikte görevden uzaklaştırılana, birinci
derecedeki amiri ile atamaya yetkili amirine ve Kurul Başkanlığına yazıyla
derhal bildirilir.
(3) Soruşturma sonunda, disiplin yönünden
memurluktan çıkarılması veya cezai bir işlem uygulanması gerekmediği
anlaşılanlar hakkındaki görevden uzaklaştırma önleminin kaldırılması
teklifi, müfettişlerce atamaya yetkili amirine ve Kurul Başkanlığına derhal
bildirilir.
Müfettişlik
güvencesi
MADDE 12
– (1) Müfettişler; istekleri
dışında veya teftiş hizmetlerinin gerekleri ile bağdaşmayan sıhhî, ahlaki
veya meslekî yetersizlikleri tespit edilmedikçe görevden alınamaz ve diğer
idari ve meslekî görevlere atanamazlar. Sıhhî, ahlaki veya meslekî
yetersizlik hallerinin; yargı kararı, sağlık kurulu raporu veya müfettiş
raporu ile tevsiki esastır.
Müfettişlerin
sorumlulukları
MADDE 13
– (1) Müfettişler; kanunlar,
Cumhurbaşkanlığı kararnameleri, yönetmelik ve diğer mevzuatta öngörülen
yetkilerini kullanmaktan ve görevlerini eksiksiz yerine getirmekten
sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Müfettiş Yardımcılığına Giriş Sınavı
Müfettiş
yardımcılığına giriş sınavı ve atanma
MADDE 14
– (1) Kurula müfettiş yardımcısı
olarak girilir. Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı yazılı ve sözlü olarak
yapılır. Sözlü sınava yazılı sınavı kazananlar girebilir.
(2) Müfettiş yardımcılığı yarışma sınavı, kadro ve
ihtiyaç durumuna göre Bakanlıkça uygun görülen zamanlarda yapılır. Yarışma
sınavının yapılmasına Başkanın teklifi ve Bakanın onayı ile karar verilir.
Sınavlara
katılacaklarda aranan şartlar
MADDE 15
– (1) Giriş sınavına, aşağıdaki
şartları taşıyanlar katılabilir:
a) 18/3/2002 tarihli ve
2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik hükümlerine göre Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezince
yapılacak sınavda Bakanlıkça sınav ilanında belirtilen puan türünden
belirlenen taban puanı almış olduğunu sınav sonuç belgesi ile
belgelendirmek.
b) 14/7/1965 tarihli ve
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının
(A) bendinde yazılı genel şartları taşımak.
c) Üniversitelerin en az dört yıllık lisans eğitimi
veren siyasal bilgiler, hukuk, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler
fakültelerinden ya da bunlara denkliği yetkili makamlar tarafından kabul
edilen yurt dışındaki fakülte veya yüksekokullardan birisini bitirmiş
olmak.
ç) Sağlık durumu her türlü iklim ve yolculuk
koşullarına elverişli olmak.
d) Giriş sınavının yapıldığı yılın Ocak ayının
birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak.
e) Yapılacak inceleme sonunda tutum ve davranışları
yönünden müfettiş yardımcılığına engel bir durumu bulunmamak.
f) Müfettiş yardımcılığı sınavına daha önce ikiden
fazla katılmamış olmak.
Giriş
sınavının duyurulması
MADDE 16 – (1) Atama yapılacak
müfettiş yardımcısı kadrolarının sayısı ve derecesi, Kamu Görevlerine İlk
Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik
hükümlerine göre Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezince yapılacak merkezi
sınava göre Bakanlıkça belirlenen taban puanı, alınacak personelde aranacak
şartlar ile giriş sınavının tarihi, yapılacağı yer, içeriği, değerlendirme
yöntemi, başvuru merci ve son başvuru tarihi sınav gününden en az 30 gün
önce Resmî Gazete, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile Bakanlık
internet sitesinde yayımlanmak suretiyle duyurulur.
(2) Adayların başvuru ve kayıt süresi, sınavın
başlama tarihinden en geç on gün önce bitecek şekilde tespit edilir.
(3) Sözlü sınavın tarihi ve yapılacağı yer, sözlü
sınavdan önce sınava girmeye hak kazanan adaylara yazılı olarak bildirilir.
Başvuru
şekli, istenecek bilgi ve belgeler
MADDE 17
– (1) 15 inci maddede yazılı
koşulları taşıyanlar Teftiş Kurulu Başkanlığına;
a) Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS) sonuç
belgesinin aslı veya bilgisayar çıktısı ya da Kurumca onaylı sureti,
b) Dört fotoğraf,
c) Aday formu,
ile bizzat veya posta yoluyla başvururlar. Ancak posta
yoluyla yapılan başvurularda istenilen belgelerin son başvuru tarihine
kadar Başkanlığa ulaşmış olması gerekir. Postadaki gecikme nedeniyle son
başvuru tarihinden sonra Başkanlığa ulaşan başvurular işleme konmaz.
(2) Aday formu içeriğinde yer alması istenen
bilgiler yazılı sınav ilanında belirtilir ve adaylarca eksiksiz olarak
doldurulur.
(3) Yapılacak incelemede, aday formlarında yer alan
bilgilerde tereddüt hasıl olduğu takdirde aday
kaydından önce söz konusu bilgilerin belgelendirilmesi adaydan istenir.
Gerçeğe
aykırı beyan
MADDE 18
– (1) Aday formlarında yer alan
bilgilerde gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu anlaşılanlar tüm haklarını
kaybederler ve haklarında 26/9/2004 tarihli ve
5237 sayılı Türk Ceza Kanunu yönünden işlem yapılmak üzere yetkili
mercilere suç duyurusunda bulunulur.
Sınava
çağrılma ve sınav giriş belgesi
MADDE 19
– (1) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme
Merkezince yapılan sınavda alınan başarı puan sıralaması esas alınarak,
açıktan atama izni alınmış kadro sayısının en fazla yirmi katı aday ve
puanı en son sıradaki adayla aynı olan adaylar Bakanlığın internet
sitesinde yapılacak ilanla duyurulur.
(2) Ayrıca, içeriğinde sınavın yapılacağı yer ve
tarihin de belirtildiği fotoğraflı sınav giriş belgesi, en geç sınav
öncesinde Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından adaylara verilir. Sınava
katılabilmek için bu belgenin ibrazı şarttır.
Sınavın
yapılacağı yer
MADDE 20
– (1) Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavının yazılı ve sözlü kısmı Ankara’da yapılır.
Giriş
sınavı kurulu
MADDE 21
– (1) Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavını yapacak kurul, Teftiş Kurulu Başkanının başkanlığında, Başkanın
önerisi ve Bakanın onayıyla belirlenen dört müfettişten oluşur. Ayrıca
müfettişler arasından aynı usulle dört yedek üye belirlenir. Giriş
sınavında yabancı dil bilgisinin değerlendirilmesi için Bakanlık
personeline de görev verilebilir.
Yazılı
sınav konuları
MADDE 22
– (1) Yazılı sınav aşağıdaki
konulardan yapılır:
a) Ekonomi (Mikro Ekonomi, Makro Ekonomi,
Uluslararası Ekonomi, Güncel Ekonomik Sorunlar ve Türkiye Ekonomisi,
İktisadi Düşünceler ve Doktrinler Tarihi, Para-Banka).
b) Hukuk (Anayasa Hukuku, İdare Hukuku ve İdari
Yargı, Medeni Hukuk, Ceza Hukuku, Ticaret Hukuku, Borçlar Hukuku, Ceza
Muhakemesi Hukuku).
c) Maliye (Genel Maliye Teorisi, Maliye Politikası,
Kamu Gelir ve Giderleri, Bütçe, Kamu Borçları).
ç) Muhasebe (Genel Muhasebe, Muhasebe ve Bilanço
Teorisi, Bilanço Analizi ve Teknikleri, Ticari Hesap).
d) Kompozisyon.
e) Yabancı dil (İngilizce, Fransızca, Almanca
dillerinden birisi).
Sınav
sorularının hazırlanması
MADDE 23
– (1) Sınav soruları ve her soruya
verilecek puanlar ile sınav süreleri sınav kurulunca tespit edilir. Soru kağıtlarında, sınav süresi ve her soruya verilecek puan
gösterilir. Soru kağıtları sınav kurulu üyeleri
tarafından imzalandıktan sonra her konunun sorusu ayrı bir zarfa konulur,
kapatılır ve mühürlenir. Bu zarf, sınav sırasında adaylar huzurunda
açılıncaya kadar sınav kurulu başkanınca muhafaza edilir.
Yazılı
sınavın yapılma şekli
MADDE 24
– (1) Sınav duyurulan saatte
başlar. Sınava giren adaylar yanlarında sınav giriş belgeleriyle birlikte
resmi makamlarca verilmiş geçerli bir kimlik belgesi, nüfus cüzdanı, sürücü
belgesi ve benzeri belgeleri bulundurmak zorunda olup istendiğinde bunları
sınav görevlilerine ibraz etmekle yükümlüdürler.
(2) Sınava, içinde sınav soruları bulunan mühürlü
zarfın sınava katılanların huzurunda açılarak adaylara dağıtılması veya
yazdırılması suretiyle başlanır. Sınava, Teftiş Kurulu Başkanlığınca
görevlendirilen müfettiş ve müfettiş yardımcıları ile gerekirse diğer
Bakanlık personeli gözcülük eder.
(3) Sınav başladıktan sonra sınav salonuna gelen
adaylar sınava kabul edilmezler.
(4) Adaylar, sınav sorularının cevaplarını mühürlü
sınav kağıtlarına yazarlar. Sınav kağıtlarına, kapatılacak yer dışında, adayların kimliğini
belirtecek herhangi bir yazı yazılamaz ve işaret konulamaz. Kağıdına bu şekilde yazı yazan veya işaret koyan
adaylarla, sınavda kopya çektiği, sınav disiplinini bozucu davranışlar
sergilediği tespit edilen adaylar sınav salonundan çıkarılır ve bu kişiler
hakkında bir tutanak düzenlenerek sınavları geçersiz sayılır.
(5) Sınav sonunda sınav kağıdı
adaylarca sınav salonu görevlilerine teslim edilir. Adayın kaç adet sınav kağıdı verdiği listedeki adı karşısına yazılır ve adaya
imzalatılır. Sınav kağıtlarındaki ad, soyad ve aday numarası aday belgesiyle
karşılaştırıldıktan ve ad bölümü adaya kapattırıldıktan sonra teslim
alınır.
(6) Soruların sınav başlama saatinde sağlam, kapalı
ve mühürlü zarfın içinden çıkarılarak kurul üyelerince açıldığını, sınavın
başlama ve bitiş saatini, sınava girenlerin sayısını ve sınavın akışını
gösteren bir tutanak düzenlenerek sınav kurulu üyelerince imzalanır.
Toplanan sınav kağıtları ve tutanaklar bir zarf
içine konulur, zarf kapatılarak sınav kurulu üyelerince imzalanıp mühürlendikten
sonra Kurul Başkanlığına gönderilir.
Yazılı
sınav kağıtlarının değerlendirilmesi
MADDE 25
– (1) Yazılı sınavda başarılı
sayılabilmek için her konudan yüz tam puan üzerinden en az altmış olmak
üzere ortalama yetmiş puan almak gerekir.
(2) Yazılı sınav sonuçları tutanağa bağlanır.
Yazılı
sınav sonuçlarının duyurulması
MADDE 26
– (1) Kurul Başkanlığınca, yazılı
sınavı kazanan adayların soyadı sırasına göre listesi hazırlanarak
duyurulur ve kazananlara yazılı olarak bildirilir.
Sözlü
sınav
MADDE 27
– (1) Yazılı sınavda başarı
gösteren adaylar sözlü sınava tabi tutulurlar. Sözlü sınavda adaylar;
a) Yazılı sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden ayrı ayrı puan verilmek
suretiyle değerlendirilir.
(2) Adaylar, sınav komisyonu tarafından birinci
fıkranın (a) bendi için elli puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı
özelliklerin her biri için ise onar puan üzerinden değerlendirilir ve
verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir.
Bunun dışında sözlü sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi
kullanılmaz. Sözlü sınavda başarılı sayılmak için, komisyon başkan ve
üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik
ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
(3) Sınav kurulu, sözlü
sınav sonuçlarını bir tutanağa bağlar.
Giriş
sınavı notu ve sonucunun duyurulması
MADDE 28
– (1) Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavı notu yazılı ve sözlü sınav notlarının ortalamasıdır.
(2) Giriş sınavını kazananların durumu, sınav
kurulu tarafından en yüksek puandan başlamak üzere sıralanarak bir tutanağa
bağlanır. Puan eşitliği olması halinde sıralamada başvuru sırasındaki
Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezince yapılan sınav puanı esas alınır.
(3) Giriş sınavını kazanan adayların başarı
sırasına göre listesi hazırlanarak Başkanlık tarafından ilan edilir ve
kazanan adaylara yazılı olarak bildirilir.
(4) Yarışma sınavında başarılı olmak şartıyla
ilanda belirtilen kadro sayısının yarısını geçmemek üzere yedek aday tespit
edilir. Yedek adayların hakları sınavı kazananların ilanından itibaren 6 ay
süreyle geçerlidir. Bu süre içerisinde atama yapılmaya hak kazananların
göreve başlamaması veya atama yapılan kadrolarda boşalma olması halinde
yedekler başarı sırasına göre atanır. Listede yer almak, adaylar için daha
sonraki sınavlar için kazanılmış hak veya herhangi bir öncelik hakkı teşkil
etmez.
Atamadan
önce istenecek belgeler
MADDE 29
– (1) Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavını kazanan adaylardan atamaları yapılmadan önce aşağıdaki belgeler
istenir:
a) T.C. kimlik numarası yazılı beyanı.
b) Yükseköğrenim diploması veya bitirme belgesinin
aslı veya Kurulca onaylı sureti.
c) Sağlık durumuyla ilgili olarak görevini devamlı
yapmasına engel bir halin olmadığına dair yazılı beyanı.
ç) Erkek adaylardan, askerlikle ilişkisinin
bulunmadığına dair beyan.
d) Sabıka kaydının bulunmadığına dair beyan.
Müfettiş
yardımcılığına atanma
MADDE 30
– (1) Sınavda başarı gösterenler,
boş olan müfettiş yardımcısı kadrolarına başarı sırasına göre atanırlar.
(2) Müfettiş yardımcıları arasındaki kıdem sırası,
aynı giriş sınavını kazanarak müfettiş yardımcılığına atananlar arasındaki
yarışma sınavı notuna göre belirlenir.
Sınav
belgelerinin saklanması
MADDE 31
– (1) Sınavda başarı göstererek
atananların sınavla ilgili belgeleri beş yıl, bunun dışında kalan sınavla
ilgili diğer belgeler müteakip sınav tarihine kadar Kurul arşivinde
saklanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Müfettiş Yardımcılarının Yetiştirilmesi
Yetiştirmede
amaç
MADDE 32
– (1) Müfettiş yardımcılarının
yetiştirilmesinde aşağıdaki amaçlar güdülür:
a) Şahsiyetlerini mesleğin gerektirdiği niteliklere
göre geliştirmek.
b) Yetki alanına giren mevzuat ve uygulamalar ile
inceleme, teftiş ve soruşturma konularında tecrübe ve ihtisas sahibi
olmalarını sağlamak.
c) İlmi ve mesleki çalışma ve araştırma alışkanlığını
kazandırmak.
ç) Rapor yazma tekniği hususundaki bilgi ve
melekelerini geliştirmek.
d) İş ve işlemlerinde ihtiyaç duyacakları modern
bilgi teknolojileri gibi araç ve gereçlerden yararlanma alışkanlıklarını ve
yabancı dil bilgi ve deneyimlerini geliştirmelerini sağlamak.
Yetiştirme
programı
MADDE 33
– (1) Müfettiş yardımcılarının 657
sayılı Devlet Memurları Kanununa göre aday memur statüsünde olmaları
halinde, 21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Aday Memurların
Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelikte belirtilen esaslar dâhilinde
hizmet içi eğitim programları Başkanlıkça düzenlenir.
(2) Müfettiş yardımcıları, en az üç yıllık
yardımcılık dönemlerinde aşağıdaki programa göre yetiştirilir:
a) Birinci dönem çalışmaları: Müfettiş yardımcıları
müfettiş refakatine verilmekle beraber, bu dönem çalışmaları; Teftiş Kurulu
Başkanlığınca Kurulun yetki alanına giren teftiş, inceleme, araştırma ve
soruşturma ile ilgili mevzuatın müfettiş yardımcılarına öğretilmesi amacıyla
hizmet içi eğitim şeklinde düzenlenir.
b) İkinci dönem çalışmaları: Bu dönem çalışmaları,
teftiş ve soruşturmalarda müfettiş refakatinde yapılır. Bu teftiş ve
soruşturmalarda müfettiş yardımcılarının yetiştirilmesine özel önem ve
öncelik verilir. Müfettişler programlarını; mevzuat ve uygulamasının,
teftiş ve soruşturma usullerinin refakatlerindeki müfettiş yardımcılarınca
yeterli derecede öğrenilmesini sağlayacak şekilde düzenler ve uygularlar.
Müfettiş yardımcıları da bu suretle gereği gibi yetişmeye gayret ederler.
c) Üçüncü dönem çalışmaları: En az bir yıllık
birinci ve ikinci dönem çalışmalarını bitiren müfettiş yardımcılarından,
Kurul Başkanınca yapılacak değerlendirme sonucu yeterli olduğu
anlaşılanlara, Kurul Başkanının önerisi üzerine Bakan onayı ile resen iş
görme yetkisi verilebilir. Bu şekilde yetkili kılınan müfettiş
yardımcıları, müfettişlerin sahip olduğu yetkileri haizdir.
(3) Müfettiş yardımcılarına, bağımsız olarak
teftiş, inceleme ve soruşturma yetkisi verilmesinde refakatinde çalıştıkları
müfettişlerin görüşleri dikkate alınır.
Tez
hazırlama
MADDE 34
– (1) Müfettiş yardımcılarına
yetiştirme programı çerçevesinde tez hazırlatılır ve hazırlatılan teze
ilişkin olarak aşağıdaki hususlar esas alınır:
a) Müfettiş yardımcıları yetki aldıktan sonra tez
hazırlamaya hak kazanırlar.
b) Müfettiş yardımcısı, iki yıllık fiili hizmet
süresini tamamladıktan sonra Başkanlığın yazısı üzerine bir ay içerisinde
Bakanlığın görev sahası ile ilgili konularda üç tez konusu seçer ve
Başkanın onayı ile tez konusu belirlenir. Tez konusunun uygun bulunmaması
halinde, müfettiş yardımcısı on beş gün içinde Başkanın önerisi
doğrultusunda üç yeni tez konusu belirler. Tez konusunun ikinci defa uygun
bulunmaması halinde tez konusu Başkan tarafından resen belirlenir.
c) Müfettiş yardımcısının belirlenen süre içinde
geçerli bir mazereti olmaksızın tez konularını sunmaması halinde, Başkan
tarafından tez konusu resen belirlenir.
ç) Müfettiş yardımcısı, tez konusunun
kesinleşmesinden itibaren en geç bir ay içerisinde, kendisine rehberlik
etmek ve tezin bilimsel tez yazım usul ve esaslarına, seçilen konunun
niteliğine, Bakanlığın görev alanı ile ilgili hususlara uygunluğunu temin
etmek için bir danışman belirler ve Başkanın onayına sunar. Başkan
gerektiğinde başka bir danışman da belirleyebilir.
d) Tez danışmanı, müfettiş yardımcısına tez
hazırlama sürecinde yardımcı olmak maksadıyla tavsiyelerde bulunur.
e) Tez danışmanı, müfettişlerden ya da Bakanlık
teşkilatında görev yapan ve daha önce lisansüstü programlarda akademik
çalışma yapmış, konusunda uzman kamu görevlileri arasından belirlenir.
Gerektiğinde yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim üyelerinden de
danışman belirlenebilir.
f) Tez konularının belirlenmesinden itibaren
müfettiş yardımcılarına bir yıl süre verilir. Süresi içinde tezini
Başkanlığa teslim etmeyen müfettiş yardımcısına bir defaya mahsus olmak
üzere altı ayı aşmamak üzere ek süre verilir.
g) Tez danışmanının tez hakkındaki yazılı görüşünü
içeren raporu ile birlikte sunulan tezler, Başkanın başkanlığında iki müfettişin
iştirak etmesi suretiyle teşekkül edilecek bir komisyon tarafından
değerlendirilir. Üyelerden herhangi birinin komisyona katılamaması halinde
yerine katılacak yedek üyeyi Başkan belirler.
ğ) Tezler komisyon tarafından tez danışmanının
değerlendirme görüşleri de dikkate alınarak en geç iki ay içinde incelenir.
Müfettiş yardımcısının hazırlayacağı tezin, kendi görüş ve
değerlendirmeleri ile önerilerini içermesi ve bilimsel çalışma etiğine
uygun olması gerekir. Tez konusunun başka bir kurum ve kuruluşta uzmanlık,
yüksek lisans, doktora tezi veya başka ad altında içerik ve sonuçları
açısından aynı şekilde incelenip savunulmamış olması esastır. İntihal
yapıldığı tespit edilen tez geçersiz sayılır; müfettişliğe atanmış olsa
dahi ilgili kişinin ataması iptal edilir ve hakkında idari işlem yapılır.
h) İki aylık sürenin ya da incelemenin bitiminden
itibaren, on beş gün içinde tezini sözlü olarak savunması için müfettiş
yardımcısı komisyona çağrılır. Komisyon üyelerinin her biri teze ilişkin
puanlamalarını yüz tam puan üzerinden yapar ve verilen notların aritmetik
ortalaması en az yetmiş puan olan tez başarılı sayılır. Tezin başarısız
sayılması halinde komisyon tarafından hazırlanacak gerekçeli rapor
Başkanlıkça ilgiliye tebliğ edilir.
ı) Tezin, düzeltmeye gidilmesi şartı ile başarılı
sayılması halinde, tespit edilen eksiklik ve yanlışlıkların giderilmesi
için ilgili müfettiş yardımcısına iki aydan fazla olmamak üzere süre
verilir ve bu süre Başkanlığa bildirilir. Komisyonun gerekli düzeltmelerin
yapıldığına kanaat getirmesi halinde tez başarılı sayılır. Düzeltilen
tezlerin değerlendirmesi (ğ) bendine göre yapılır.
i) Tez değerlendirme sonuçları yeterlik sınavından
en az iki ay önce duyurulur ve ilgililere tebliğ edilir.
j) Tezleri başarısız sayılan müfettiş yardımcılarına,
tezlerini sunmaları veya (b) bendine göre başka bir konuda tez
hazırlamaları için en fazla altı ay süre verilir.
k) Geçerli bir mazereti olmaksızın savunmasını
yapmayan müfettiş yardımcısının tezi başarısız sayılır. Geçerli mazereti
olan müfettiş yardımcısı için ayrı bir savunma tarihi belirlenir.
l) Müfettiş yardımcılığı tezi ile ilgili diğer
hususlar Başkanlığın hazırladığı ve Bakanın onay verdiği yönergeyle
belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yeterlik Sınavı, Müfettişliğe Atanma ve Yükselme
Müfettişlik
yeterlik sınavına girme hakkının kazanılması
MADDE 35
– (1) Müfettiş yardımcıları en az
üç yıl fiilen çalışmak ve belirlenen konularda hazırlayacakları tezleri
kabul edilmek kaydıyla, yapılacak yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar.
Üç yılın hesaplanmasında; aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve
refakat izni dikkate alınmaz.
Yeterlik
sınavından önce Kuruldan çıkarılma
MADDE 36 – (1) Verilen
ilave süre içerisinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları
tezleri de kabul edilmeyenler ile müfettiş yardımcılığı döneminde,
müfettişlik mesleği ile bağdaşmayacak tutum ve davranışları hukuki deliller
ile tespit edilenler, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı müfettiş
yardımcılığı unvanını kaybeder ve yeterlik sınavı beklenilmeksizin Bakanlık
teşkilatında durumlarına uygun kadrolara atanırlar.
Yeterlik
sınavı tarihinin bildirilmesi
MADDE 37
– (1) Yeterlik sınavına girmeye
hak kazanan müfettiş yardımcılarına, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm
halinde tâbi tutulacakları yeterlik sınavının tarihi, saati ve yeri, sınav
tarihinden en az iki ay önce yazıyla bildirilir.
Yeterlik
sınavı kurulu
MADDE 38
– (1) Müfettişlik yeterlik
sınavını, 21 inci maddeye göre teşkil eden kurul yapar.
Yeterlik
sınavı konuları
MADDE 39
– (1) Yeterlik sınavının yazılı ve
sözlü bölümleri aşağıdaki konulardan yapılır:
a) Bakanlık mevzuatı, Bakanlıkla ilgili diğer
mevzuat ve Bakanlık görev alanıyla ilgili genel bilgiler.
b) Bakanlık teşkilatı, politikası ve ilkeleri.
c) Mali mevzuat.
ç) Personel mevzuatı.
d) Teftiş ve soruşturma mevzuatı ve uygulaması.
Yazılı
sınav sorularının hazırlanması
MADDE 40
– (1) Yazılı sınav soruları, 39
uncu maddede yer alan konuların her birinden en az iki soruyu içerecek
şekilde sınav kurulunca hazırlanır. Sınav süresi ve her soruya verilecek
puanlar da sınav kurulu tarafından tespit edildikten sonra, hazırlanan
sorular kurul üyeleri tarafından imzalanarak mühürlü zarf içinde sınav
kurulu başkanına sunulur.
Yazılı
sınavın yapılma şekli
MADDE 41
– (1) İçinde sınav soruları
bulunan mühürlü zarf sınava katılanların huzurunda açılarak müfettiş
yardımcılarına dağıtılır veya yazdırılır. Sınava katılan müfettiş
yardımcılarının isimleri ve sınav sonunda kaç sayfa sınav kağıdı toplandığı bir tutanakla tespit edilir ve sınav
kurulu başkanına sunulur. Sınava, sınav kurulu üyeleri ile Başkanlıkça
görevlendirilen müfettişler gözcülük eder.
(2) Müfettiş yardımcıları, sınav sorularının
cevaplarını mühürlü sınav kağıtlarına yazarlar.
Sınav kağıtlarına, kapatılacak yer dışında,
adayların kimliğini belirtecek herhangi bir yazı yazılamaz ve işaret
konulamaz. Kâğıdına bu şekilde yazı yazan veya işaret koyan adaylarla,
sınavda kopya çektiği tespit edilen adaylar hakkında sınav kurulunca
tutanak düzenlenir ve bu kişiler ilgili sınavda başarısız sayılır.
(3) Yeterlik sınavına girecek müfettiş
yardımcılarından hastalık, bir yakınının ölümü ve benzeri geçerli bir nedenle
sınava katılamayanlar olduğunda, durumun resmi belgeyle tevsiki halinde
sınav kurulu sınavın ileri bir tarihte yapılmasına karar verebilir. Bu
halde durum bir tutanakla tespit edilir ve yeni sınav tarihi adaylara
yazıyla bildirilir.
Yazılı
sınav kağıtlarının değerlendirilmesi
MADDE 42
– (1) Yazılı sınav kağıtları sınav kurulu üyeleri tarafından yüz tam puan
üzerinden değerlendirilir.
(2) Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için
üyelerin verdiği notların ortalamasının en az yetmiş olması gerekir.
(3) Sınav kurulu yazılı
sınav sonuçlarını bir tutanağa bağlar.
Sözlü
sınav
MADDE 43
– (1) Yazılı sınavda başarılı olan
müfettiş yardımcıları sözlü sınava tabi tutulur. Sözlü sınavda müfettiş
yardımcılarına sınav kurulu üyelerinin her biri yüz tam puan üzerinden puan
verir. Verilen puanların ortalaması sözlü sınav puanını teşkil eder. Sözlü
sınavda başarılı sayılabilmek için bu puanın en az yetmiş olması şarttır.
(2) Sınav kurulu, sözlü
sınav sonuçlarını bir tutanağa bağlar.
Yeterlik
sınavı notu
MADDE 44
– (1) Müfettişlik yeterlik sınavı
notu, yazılı ve sözlü sınav notlarının ortalamasıdır.
Yeterlik
sınavını başaramayanlar
MADDE 45 –
(1) Yeterlik sınavında başarı
gösteremeyen müfettiş yardımcılarına yeterlik sınavından itibaren bir
yıllık süre içinde ikinci sınav hakkı verilir. Müfettiş yardımcılarından;
a) Yeterlik sınavında başarı gösterememesi üzerine
yeterlik sınavından itibaren bir yıllık süre içerisinde kendisine verilen
ikinci sınav hakkında başarı gösteremeyenler,
b) Geçerli bir mazereti olduğunu belgeleyenler
dışında yeterlik sınavına girmeyenler,
c) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan
veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de başarısız sayılanlar, öğrenim
durumlarına, derece ve kademelerine uygun memur kadrolarına atanırlar.
Müfettişliğe
atanma
MADDE 46
– (1) Müfettiş yardımcılığında en
az üç yıl çalışıp yeterlik sınavını başarmış olanlar, bu sınavdaki başarı
sırasına göre müfettişliğe atanırlar. Yeterlik sınavı puanlarının eşitliği
halinde müfettiş yardımcılığı kıdemi dikkate alınır.
ALTINCI BÖLÜM
Kurul Başkanlığına, Başmüfettişliğe Atanma;
Müfettişliğe
Yeniden Atanma ve Kıdem
Kurul
Başkanlığına atanma ve vekalet
MADDE 47
– (1) Kurul Başkanı, 3 sayılı Üst
Kademe Yöneticileri ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Atama Usullerine Dair
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine istinaden Cumhurbaşkanınca atanır.
Başkanının herhangi bir nedenle geçici olarak görevden ayrılması ya da
kadrosunun boşalması durumunda atanma koşullarını taşıyan müfettişlerinden
biri, Bakan tarafından başkan vekili olarak görevlendirilir.
Başmüfettişliğe
atanma
MADDE 48
– (1) Başmüfettişliğe atanmada
esas; mesleki yetenek, kıdem ve başarıdır. Başmüfettişliğe atanmada
Başkanın yazılı görüşü alınır.
(2) Başmüfettişliğe atanabilmek için Kurulda
geçirilen hizmet süresinin, müfettiş yardımcılığında geçirilen süre dahil on yıldan az olmaması şarttır.
Müfettişliğe
yeniden atanma
MADDE 49
– (1) Kuruldan istifa ederek ya da
naklen ayrılmış olanlar yazılı talepleri üzerine, müfettişlik özyapı ve
niteliklerini kaybetmemiş olmaları, Kurul Başkanı tarafından olumlu görüş
verilmesi koşuluyla yeniden müfettişliğe atanırlar.
Kıdem
MADDE 50
– (1) Kıdem, dönemi aynı olan
müfettiş yardımcıları arasında giriş sınavındaki, müfettişler arasında
yeterlik sınavındaki başarı sırasına göre, dönemleri farklı müfettişler ve
müfettiş yardımcılarında ise dönemleri arasındaki sıraya göre belirlenir.
(2) Müfettişlik sıfatını kazandıktan sonra
görevinden ayrılanlardan tekrar müfettişliğe dönenlerin kıdemi kendi
dönemlerinin sonunda, bu dönemden kimse kalmamış ise bir önceki dönemin
sonunda olacak şekilde belirlenir.
(3) Kurul Başkanlığı yaptıktan sonra müfettişliğe
dönenler dönemlerinin en kıdemlisi sayılır. Aynı dönemde bu durumda birden
fazla müfettiş var ise bunların kıdem sırasının tespitinde ayrıca kendi
aralarındaki kıdem esas alınır.
(4) Kurula, 3 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 6 ncı maddesi uyarınca
atananlardan; yeterlik sınavında başarı göstermek suretiyle müfettiş,
denetmen, denetçi, kontrolör unvanlarından birini iktisap edenlerin denetim
mesleğinde geçen süreleri ile üst kademe kamu yöneticiliklerinde geçen
sürelerinin tamamı, denetim mesleğinden olmayanların ise hizmet sürelerinin
yarısı denetim meslek kıdeminden sayılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çalışma Usul ve Esasları
Görevlendirme
MADDE 51
– (1) Müfettişler, Bakan ve Kurul
Başkanı dışında, hiçbir makam ve merciden emir almazlar, Bakandan veya
Bakanın emir ya da onayı üzerine Başkandan aldıkları talimatla görev
yaparlar. Aldıkları görevin sonuçlarını Başkanlığa bildirirler.
Çalışma biçimi
MADDE 52
– (1) Müfettişler
görevlendirildikleri konularda müstakilen
çalışırlar. Ancak, gerekli görülen durumlarda teftiş, inceleme ve
soruşturma işlemlerinin birden fazla müfettiş tarafından birlikte
yürütülmesi de mümkündür. Bu tür çalışmalarda en kıdemli müfettiş
işbölümünü yapmak, işlerin sağlıklı ve süratle sonuçlandırılmasını sağlamak
ve Kurul Başkanlığıyla haberleşmeyi yürütmekle görevli ve yetkilidir.
Koordinasyon
görevi
MADDE 53
– (1) Müfettişler,
görevlendirildikleri konuda Bakanlık teşkilatıyla bağlı kurum ve
kuruluşlarca veya valilik ve kaymakamlıklarca başlatılmış olan denetleme,
inceleme, soruşturma ve araştırmaların koordinasyon görevini de yerine
getirirler. Müfettişlerin istemesi halinde, yapılan bu tür çalışmalarla
ilgili bilgi ve belgeler derhal kendilerine devredilir.
İşin
devamlılığı ve devri
MADDE 54
– (1) Müfettişler, başladıkları
işleri bizzat yapıp bitirmek zorundadırlar. Geri bırakma veya devir
zorunluluğu doğması ya da Kurul başkanının talimatı doğrultusunda
uhdelerindeki işleri Başkanlığa veya başka bir müfettişe devredebilirler
veya aynı usulle işleri erteleyebilirler.
Müfettişlerin
uyacakları hususlar
MADDE 55
– (1) Müfettişler, mesleğin ve
müfettişlik sıfatının gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak
davranışlarda bulunamazlar. Ayrıca;
a) İcraya karışamazlar.
b) İnceledikleri belge ve defterlerde, işlemlerin
denetlendiğini gösterir tarih ve imza dışında açıklama ve düzeltme
yapamazlar.
c) Yapacakları işlerle görevleri dolayısıyla
edindikleri gizli bilgi ve belgeleri açıklayamaz ve gizli yazılarını
başkalarına yazdıramazlar.
ç) Teftiş, denetleme, inceleme ve soruşturmayla
görevli bulundukları sırada, bu işlerle ilgili kimselere konuk olamazlar,
doğrudan veya dolaylı olarak soruşturmayla ilgili olanların hizmet ve
ikramlarını kabul edemezler, bunlarla alışveriş yapamazlar ve borç alıp
veremezler.
(2) Beşeri ve sosyal ilişkilerin gerektirdiği
hususlar birinci fıkrada sayılan yasakların dışındadır.
Yazışma
yöntemi
MADDE 56
– (1) Müfettişler, görevlerine
ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları, gerçek ve tüzel kişilerle
doğrudan yazışma yapabilirler. Ancak, Cumhurbaşkanlığı, TBMM, yüksek
mahkemeler, diğer bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarının merkez ve
yurt dışı teşkilatlarıyla Kurul Başkanlığı aracılığıyla yazışma yaparlar.
(2) Müfettişler görevli veya izinli ayrılışlarıyla
göreve başlayışlarını, Başkanlıkça belirlenen yöntemlerle bildirirler.
(3) Birlikte çalışmalarda yazışma ve haberleşmeler
koordinatör müfettiş tarafından yapılır.
(4) Yazışmalarda duruma göre yazı, faks ya da
Başkanlıkça belirlenecek diğer iletişim yöntemleri kullanılabilir.
Yurt
dışına gönderilme
MADDE 57
– (1) Müfettişler, Bakanlığı
ilgilendiren konularda inceleme ve araştırmalar yapmak ve meslekî
bilgilerini artırmak üzere Kurul Başkanının önerisi ve Bakanın onayıyla
kıdem esasına göre 21/1/1974 tarihli ve 7/7756
sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla
Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde en çok bir yıl süreyle yurt dışına gönderilebilirler.
(2) Yurt dışına gönderilenler, inceleme ve
araştırmalarına ilişkin olarak düzenledikleri raporları, döndükleri tarihten
itibaren en geç üç ay içinde Kurul Başkanlığına verirler.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Teftiş Kurulu Şube Müdürlüğünün Görev, Yetki ve
Sorumlulukları
Teftiş
Kurulu Şube Müdürlüğünün görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 58
– (1) Şube Müdürü, Başkanın emri
altında yeter sayıda personelden kurulu büroyu yönetmekle görevli ve
yetkilidir.
(2) Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Teftiş Kurulu Başkanlığına intikal eden her
türlü evrakın kaydını tutmak ve cevaplarını sevk etmek.
b) Müfettişlerden gelen rapor, soruşturma evrakı ve
sair yazıları kayıt etmek ve ilgili olduğu yerlere göndererek takip etmek.
c) İşleri biten rapor, yazı ve evrakı düzenli bir
şekilde muhafaza etmek.
ç) Teftiş Kurulunun çalışmalarıyla ilgili kayıt ve
dosyaları tutmak.
d) Beklenilen cevaplar ya da raporlar üzerinde
ilgili ünitelerce yapılması gereken işlemlerin sonuçlarını takip etmek ve
geciken işler hakkında Başkana bilgi vermek, tekit yazılarını hazırlamak.
e) Müfettişlerin görevleriyle ilgili mevzuatı
çoğaltmak, dağıtmak ve dosyalamak.
f) Müfettişlerin hak ediş cetvellerini zamanında
inceleyerek tahakkuka ait işlemi hazırlamak.
g) Teftiş Kurulu Başkanlığına mal edilen demirbaş,
mefruşat, büro malzemeleri ve benzeri eşyanın kayıt ve korunmasını
sağlamak, kırtasiye ve matbu evrakın ihtiyaca göre temin, muhafaza ve
dağıtımını yapmak.
ğ) Teftiş Kurulu Başkanlığına intikal eden kitap,
dergi ve benzeri yayınların kayıt ve korunmasını sağlamak, faydalanmaya
hazır halde bulundurmak.
h) Kurulda ve büroda bulunanların mali ve özlük
işlerini zamanında ve düzenli yürütmek.
ı) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
(3) Büro işlerinde gizlilik esastır. Görevleri
sebebiyle öğrendikleri gizli konular, raporlar, yazışmalar ve dosyalar
Başkanlığın izni olmadan hiç kimseye gösterilemez, verilemez ve
açıklanamaz.
(4) Şube Müdürü ve personeli büro işlerini gereği
gibi yapmaktan Başkan ve başkan yardımcılarına karşı sorumludur.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Raporlar
Rapor
çeşitleri
MADDE 59
– (1) Müfettişler çalışmaları
sonunda işin özelliğine göre;
a) Araştırma raporu,
b) Cevaplı teftiş raporu,
c) İnceleme raporu,
ç) Ön inceleme raporu,
d) Soruşturma raporu,
e) Genel durum raporu,
düzenler.
(2) Rapor düzenlenmesi gerekmeyen hallerde durum
bir yazıyla Başkanlığa bildirilir.
Araştırma
raporu
MADDE 60
– (1) Araştırma raporu;
a) Yürürlükteki kanun, Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi, yönetmelik, yönerge, karar, genelge ve emirlerin uygulanmasında
görülen noksanlıklar ve bunların düzeltilmesi yolları ile yeniden konulması
gereken hüküm ve usuller hakkındaki görüş ve önerilerin,
b) Bakanlıkça araştırma yaptırılan çeşitli konular
hakkındaki düşüncelerin,
c) Mesleki ve bilimsel çalışmaların sonuçlarının,
bildirilmesi maksadıyla düzenlenir.
(2) Araştırma raporları, konularının ilgilendirdiği
birimler göz önünde tutularak yeterli sayıda hazırlanır. Bu raporlar
Başkanlıkça gereği yapılmak üzere ilgili yerlere gönderilir.
Cevaplı
teftiş raporu
MADDE 61
– (1) Teftişlerde noksan ve hatalı
bulunan ve ilgili birimlerce düzeltilmesi gereken işlemleri belirleyen,
denetlenenlerin cevaplarıyla bu cevaplara ilişkin müfettişin son görüşü ve
birimin genel durumunu içeren hususlarda cevaplı teftiş raporu düzenlenir.
Bu raporda şu esaslara uyulur:
a) Her birim için tek bir cevaplı teftiş raporu
düzenlenmesi esas olmakla birlikte, zorunlu hallerde servis veya
fonksiyonlar itibarıyla ayrı ayrı cevaplı teftiş
raporu düzenlenebilir.
b) Hazırlanan rapor cevaplandırılmak üzere yazı ekinde
ilgili birime verilir. İlgili birimce raporda yer alan hususlar, en geç
otuz gün içinde cevaplandırıldıktan sonra, müfettişe bir yazı ile iade
edilir.
c) Cevaplı teftiş raporunda;
1) İşlemleri teftiş edilen personellerin adları,
soyadları ve unvanları, teftiş edilen işlemlerin hangi dönemi kapsadığı,
2) Hatalı ve noksan görülen hususların hangi
mevzuat hükümleriyle ilgili olduğu,
3) Bir önceki teftiş sonucunda verilen talimatın
yerine getirilip getirilmediği,
4) Usulüne uygun övülmeye değer çalışma ve
işlemler,
belirtilir.
ç) Gelen raporlar, müfettiş tarafından son mütalaa
yazıldıktan sonra öneriler doğrultusunda gerekli işlemlerin yapılması için
Başkanlığa gönderilir.
d) Cevaplı teftiş raporlarında, ilgililerce verilen
cevapların müfettiş tarafından uygun görülmemesi halinde, son mütalaanın
açık ve gerekçeli hazırlanmasına önem verilir.
e) Zorunlu nedenlerle müfettişçe cevaplandırılmayan
raporların son mütalaaları, Kurul Başkanının görevlendireceği bir müfettiş
tarafından yazılabilir.
f) Cevaplı teftiş raporlarını verilen süre içinde
cevaplandırarak müfettişe geri vermeyen ilgililerin gecikme sebebini
bildirmeleri gerekir. Gecikme gerekçesi göstermeyen veya gösterdiği gerekçe
haklı nedenlere dayanmayan ilgililer hakkında gerekli soruşturmanın
yapılması için müfettişlerce Kurul Başkanlığına yazı yazılır.
g) Başkanlık, son mütalaaları yazılmış olarak gelen
cevaplı teftiş raporlarını gerekli işlemleri tekemmül ettirerek ilgili
birimlere gönderir ve sonuçlarını yakından izler.
ğ) Cevaplı teftiş raporu düzenlenmesine gerek
görülmeyen hallerde durum bir yazı ile denetlenen kurum veya kuruluşa
bildirilir ve bu yazının bir nüshası Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirilir.
İnceleme
raporu
MADDE 62
– (1) Teftişlerde cevaplı rapor
düzenlenmemesi halinde birimin genel durumunu içeren hususların, Bakanlıkça
inceletilen çeşitli konular hakkında düşüncelerin ve ihbar, şikâyet üzerine
yapılan inceleme sonucunda soruşturmayı gerektirir hal bulunmadığı takdirde
yapılacak işleme esas görüşlerin bildirilmesi maksadıyla düzenlenir.
(2) İnceleme raporları, konularının ilgilendirdiği
birimler göz önünde tutularak yeterli sayıda hazırlanır. Bu raporlar
Başkanlıkça gereği yapılmak üzere ilgili yerlere gönderilir.
Ön
inceleme raporu
MADDE 63
– (1) 2/12/1999
tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması
Hakkında Kanun gereği; memurlar ve diğer kamu görevlilerinin görevleri
sebebiyle işledikleri suçlarla ilgili olarak soruşturma izni verilmesi veya
verilmemesi kararında değerlendirmeye alınmak amacıyla yapılan inceleme
sonuçlarının yer aldığı rapordur.
(2) Ön inceleme raporunda; ileri sürülen iddialarla
ilgili eylemlerin soruşturma iznini gerektirip gerektirmediği ve ulaşılan
sonucun hukuki dayanağı, herhangi bir tereddüte
yer vermeyecek şekilde belirtilir.
(3) Yeterli sayıda düzenlenen ön inceleme
raporları, yetkili mercie intikal ettirilmek üzere, Başkanlığa teslim
edilir.
Soruşturma
raporu
MADDE 64
– (1) Yürürlükteki ceza mevzuatına
göre suç ya da personel mevzuatına göre disiplin suçu oluşturan eylem ve
işlemlerden dolayı yapılan soruşturmaların sonuçları soruşturma raporuna
bağlanır.
(2) Soruşturma raporlarında; soruşturma konuları ve
işlenen suçlar ile suçlular hakkında hangi kanun hükümlerinin tatbik edileceği
ve suçlu veya kusurlu olanların fiillerinin hangi disiplin suçunu
oluşturduğu belirtilir.
(3) Disiplin yaptırımı ya da idari karar alınmasına
esas olan soruşturma raporları yeterli sayıda düzenlenerek Kurul
Başkanlığına sunulur.
(4) 3628 sayılı Kanun uyarınca yapılan soruşturma
sonucu, 3628 sayılı Kanunun 17 nci maddesindeki
suçlardan dolayı düzenlenen soruşturma raporunun aslı müfettiş tarafından
doğrudan yetkili Cumhuriyet Başsavcılığına, bir nüshası Teftiş Kurulu
Başkanlığına sunulur.
Genel
durum raporu
MADDE 65 – (1) Genel durum
raporu; gerekli görülen hallerde, Kurulun yıllık çalışmalarının sonuçlarına
göre Bakanlıkça uygulanan politikaların ve yürütülen hizmetlerin genel
durumu, idarede gözlenen yetersizlikler, mevzuat yetersizliği ve bunların
giderilmesi için alınacak yasal ve idari önlemlere dair görüş ve önerileri
kapsayan ve Bakana özet bilgi vermek amacıyla Başkanlıkça hazırlanan
rapordur.
Raporlar
üzerinde Kurul Başkanlığınca yapılacak işlemler
MADDE 66
– (1) Başkanlığa sunulan raporlar,
Başkanlıkça incelendikten sonra Başkanlık görüşü de eklenerek Bakan onayına
sunulur.
(2) Rapor incelemesi sonucunda usul ve esas
yönünden düzeltilmesi veya tamamlatılması gereken hususlar tespit edilirse,
bunların giderilmesi raporu düzenleyen müfettişten istenir.
(3) Müfettiş rapordaki yanlışlıkları düzeltmek ve
eksiklikleri tamamlamakla yükümlüdür.
(4) Başkanlıkça, raporda belirtilen görüş ve
kanaate iştirak edilmemesi ve bu kapsamda müfettişin isteğe katılmaması
sonucunda görüş birliğine varılamaması halinde, müfettişin görüş ve kanaati
ile Başkanlık görüşünün yer aldığı bir onay hazırlanır ve Bakana sunulur.
(5) Bakan onayında yer alan hususların gereğinin
yerine getirilmesini teminen gerekli yazışmalar
Başkanlıkça yürütülür.
(6) Raporlar üzerine ilgili birimlerce yapılması
gereken işlemler Başkanlıkça takip edilir.
Sonuç
bildirimi
MADDE 67
– (1) Bakanlık merkez teşkilatıyla
bağlı, ilgili ve ilişkili kurum ve kuruluşlar ile Bakanlık denetimi
altındaki kurum ve kuruluşlar, Bakan onayına bağlanmış raporlarda
belirtilen ve yerine getirilmesi gereken iş ve işlemlerden, kendileriyle
ilgili olanların sonuçlarını, ayrıca tarih belirtilmemişse en geç üç ay
içinde Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirmek zorundadır. Üç ay içinde
sonuçlandırılması mümkün olmayan iş ve işlemler hakkında sonuçlanıncaya
kadar her üç ayda bir gelişmeler hakkında bilgi verilir.
(2) Raporlar üzerine yapılan iş ve işlemlerle
ilgili sonuçlar, Teftiş Kurulu Başkanlığınca, raporu yazan müfettişe, rapor
birden fazla müfettişe ait ise en kıdemlisine gönderilir.
(3) Sonuçlar müfettiş tarafından yeterli
bulunmadığı takdirde konu ile ilgili görüşleri ile birlikte en geç otuz gün
içinde Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirilir.
ONUNCU BÖLÜM
Denetlenenlerin Yükümlülük ve Sorumlulukları
Denetime
yardımcı olunması
MADDE 68 – (1) Bakanlık
merkez teşkilatıyla bağlı, ilgili ve ilişkili kurum ve kuruluşlar ile
Bakanlık denetimi altındaki kurum ve kuruluşlarda görevli bulunanlar,
müfettişlerin yürüttükleri hizmet yönünden gerekli gördükleri, gizli de
olsa bütün belge, defter, dosya ve kayıtları, para ve para hükmündeki evrak
ve senetleri, her türlü mal ve eşyayı istendiğinde müfettişlere
geciktirmeden vermek ve bunların incelenme ve sayılmasını kolaylaştırmak
zorundadırlar. Müfettişler
bunların onaylı örneklerini, bir yolsuzluğun kanıtını oluşturanların
asıllarını almak; kasa, depo ve ambarları incelemek ve saymak, bunları
mühürlemek, inceleme ve sayma işlerinde yardım isteminde bulunmak,
gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla gerçek ve tüzel kişilerden
bilgi ve belge istemek yetkisine sahiptirler.
(2) Asılları alınan belgelerin, müfettişlerin mühür
ve imzasıyla onanmış örnekleri, dosyasında saklanmak üzere alındığı yere
verilir.
(3) Teftiş, inceleme, soruşturma
ve araştırma yapılan birim ve kuruluşlar ile bunların her kademedeki personeli;
müfettişlerin, sözlü veya yazılı sorularını cevaplamak, ifade vermek,
müfettişin bilgi işlem sistemleri, raporlama araçları, internet, intranet
ve benzeri ağlar ile veri tabanlarına erişimini sağlamak, elektronik,
manyetik ve benzeri bilgi işlem ortamlarındaki bilgi ve kayıtları
göstermek, talebi halinde bunların kopyalarını müfettişe vermek
zorundadırlar. Ayrıca bu birim
ve kuruluşların yöneticileri hizmetin gereği gibi yürütülebilmesi için
müfettişlere görevleri süresince konumlarına uygun bir yer sağlamak ve diğer
önlemleri almak zorundadır.
Denetlenenlerce
izin kullanılması
MADDE 69
– (1) Denetlenen kuruluş
görevlilerinin, hastalık ve benzeri zorunlu nedenler dışında, izne ayrılmasından
önce müfettişin olumlu görüşü alınır. İzin kullanmaya başlamış olan
görevliler, müfettiş tarafından gerekli görülmesi halinde en kısa sürede
görevlerine başlamak zorundadır.
Teftiş
dosyası
MADDE 70
– (1) Teftiş edilen kurum ve
kuruluşlarda bir teftiş dosyası tutulur. Teftiş dosyasına, birimin geçmiş
yıllardaki teftişleri neticesinde tanzim edilmiş bulunan cevaplı raporların
bir nüshası ile cevaplı rapor düzenlenmediği hallerde tanzim edilmiş
bulunan inceleme raporlarına ilişkin olarak Bakanlık merkezinden gönderilen
emir ve talimatlar ile yazılar ve bunlara dayalı olarak gerçekleştirilen iş
ve işlemlere dair belgeler konulur. Müfettişler, tetkik ettikleri
birimlerdeki teftiş dosyalarını inceleyerek eleştirilen konularda ne ölçüde
düzeltme yapıldığına, teftiş sonunda gönderilen talimat ve emirlere uyulup
uyulmadığına bakarlar.
ON BİRİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kimlik
belgesi ve mühür
MADDE 71
– (1) Müfettişlere mühür beratı
ile birer mühür ve Bakan tarafından imzalanmış fotoğraflı bir kimlik
belgesi verilir. Kimlik belgesinde müfettişlerin görev ve yetkilerini
belirten özet bilgiler yer alır.
(2) Müfettiş yardımcılarına mühür ve kimlikleri,
resen teftiş ve soruşturmaya yetkili kılındıklarında verilir.
Ayrılmada
yapılacak işlemler
MADDE 72
– (1) Müfettişlikten ayrılanlar;
sonuçlandırılmış görevlere ilişkin raporları, henüz sonuçlandırılmamış
görevlere ilişkin belgeleri, kendilerine teslim edilen resmi mühür ve
beratı, kimlik belgesini, demirbaş ve diğer eşyayı on beş gün içinde Teftiş
Kurulu Başkanlığına iade etmek zorundadır. Sonuçlandırılmamış görevlere
ilişkin işlemler 54 üncü maddeye göre yürütülür.
Yönerge
MADDE 73
– (1) Bu Yönetmeliğin uygulanması
ve müfettişlerin çalışma usul ve esasları ile yapacakları teftiş, inceleme,
araştırma ve soruşturma işlerine ait diğer hususlar Teftiş Kurulu
Başkanlığınca çıkarılacak yönerge ile belirlenir.
Teftiş
Kuruluna bilgi verme yükümlülüğü
MADDE 74
– (1) Bakanlık merkez birimleri;
uygulamaya yönelik tebliğ, genelge ve benzeri ad altında çıkarılan mevzuatı
bilgi için Başkanlığa göndermekle yükümlüdürler.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 75
– (1) 27/11/2013
tarihli ve 28834 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanlığı Denetim Hizmetleri Başkanlığı Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 76
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 77
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.
|