Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
DİP TARAMA
MALZEMESİNİN ÇEVRESEL YÖNETİMİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, deniz ve kıyı alanları ile
nehir ağızlarında gerçekleştirilen dip tarama faaliyetlerinin çevresel
yönetimi, bu faaliyetler sonucunda ortaya çıkan tarama malzemelerinin
faydalı kullanımı ile çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde
deniz ortamına boşaltılması veya bertarafına dair usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, deniz ve kıyı alanları ile
nehir ağızlarının kıyı kenar çizgisinin deniz tarafında gerçekleştirilen
dip tarama faaliyetleri ile bu faaliyetler sonucunda ortaya çıkan tarama
malzemelerinin standartlarını, bu malzemelerin boşaltılacağı deniz
alanlarının kriterlerini, boşaltım yöntemlerini, bertaraf ve faydalı
kullanım olanaklarını, alınması gereken izinleri, faaliyetin deniz
çevresine olan etkilerinin izlenmesine ilişkin hususları ve İdareye
yapılacak olan raporlamayı kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı
Çevre Kanununun 8 inci ve 9 uncu maddeleri ile 10/7/2018 tarihli ve 30474
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 508 inci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
b) Bentik bölge: Kıyı şeridinden başlayarak en
derin çukura kadar olan tüm deniz dibini içeren bölgeyi,
c) Bertaraf: Dip tarama malzemesinin, 2/4/2015
tarihli ve 29314 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi
Yönetmeliği ve 26/3/2010 tarihli ve 27533 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair Yönetmelik hükümleri doğrultusunda
düzenli depolanmasını,
ç) Boşaltım: Dip tarama malzemesinin deniz ortamına
boşaltılmasını,
d) Boşaltım alanı: Bu Yönetmelikte yer alan
kriterlere uygun olarak belirlenen, İdarece izin verilen dip tarama
malzemesinin boşaltılacağı deniz alanını,
e) Dip tarama: Herhangi bir nedenle deniz ve kıyı
tabanı ile nehir ağızlarında gerçekleştirilen kazı faaliyetini,
f) Dip Tarama Çevresel Yönetim Planı: Dip tarama
faaliyeti kapsamında ortaya çıkan malzemeler ile bu malzemelerin alınacağı,
boşaltılacağı deniz alanlarının çevresel yönetimi, bertaraf ve faydalı
kullanımına ilişkin hususları içeren planı,
g) Dip tarama malzemesi: Dip tarama faaliyeti
sonucunda ortaya çıkan malzemeyi,
ğ) EC50: Dip tarama malzemesinin toksik etkilerinin
belirlenmesi amacıyla, laboratuvar koşulları altında, belirlenen
organizmanın %50’sinin etkilendiği konsantrasyonu,
h) Ekolojik rapor: Dip tarama veya boşaltım
alanının bentik bölgesinde bulunan makro flora ve fauna tür
kompozisyonlarının tespit edilerek biyolojik çeşitlilik indeksleri ile
değerlendirildiği ve deniz çayırı gibi özel habitatların etkilenme
durumunun araştırıldığı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunun
veya üniversitelerin deniz bilimleri konusunda uzman birimlerince
hazırlanan raporu,
ı) Ekotoksikolojik analiz: Denize boşaltımı
planlanan dip tarama malzemesinin deniz canlıları üzerindeki toksik
etkilerinin detaylı olarak araştırılması amacıyla Bakanlıkça belirlenen
usul ve esaslara göre yapılacak olan analizleri,
i) Faydalı kullanım: Dip tarama malzemesinin
inşaat, karayolu, peyzaj, rekreasyonel alanlarının iyileştirilmesi, sahilin
beslenmesi, ömrünü tamamlamış taş/maden ocaklarının rehabilitasyonu gibi
faydalı amaçlar için kullanımı,
j) İdare: 50.000 m3 ve üzerinde olan dip
tarama faaliyetleri için Bakanlığı, 50.000 m3’ün altında olan
dip tarama faaliyetleri için ise taramanın gerçekleştirileceği ilde bulunan
il müdürlüklerini,
k) İl müdürlüğü: Çevre ve şehircilik il
müdürlüklerini,
l) Ön işlem: Ayırma işlemi dâhil olmak üzere dip
tarama malzemesinin hacmini veya tehlikelilik özelliğini azaltmak,
yönetimini kolaylaştırmak veya faydalı kullanım olanaklarını arttırmak
amacıyla dip tarama malzemesine uygulanan ısıl, fiziksel, kimyasal veya
biyolojik işlemlerden bir veya birkaçını,
m) Tarama yetki belgesi: Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı tarafından düzenlenen, tarama faaliyeti yapabilme yetkisine sahip
olunduğunu gösteren belgeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Genel
esaslar
MADDE 5 –
(1) Deniz ve kıyı suları ile nehir
ağızlarının korunması ve kirlenmesinin önlenmesi amacıyla tarama ve
boşaltım alanlarında her türlü tedbirin alınması esastır.
(2) Dip tarama malzemesinin boşaltımı sonucunda
oluşabilecek bulanıklık ve bentik bölgedeki birikimin deniz suyunda ve
deniz dibinde ortaya çıkabilecek olumsuz çevresel etkilerinin kontrolü
amacıyla boşaltım faaliyetlerinin uygun deniz alanlarında
gerçekleştirilmesi esastır.
(3) Dip tarama faaliyetleri sonucunda ortaya çıkan
malzemenin kullanılmasında öncelikle karada faydalı kullanım yöntemlerinin
değerlendirilmesi esastır.
(4) Dip tarama faaliyeti sonucunda ortaya çıkan ve
boşaltım kriterlerine uygun olmayan malzeme Çevre Kanununun 8 inci maddesi
gereğince denize boşaltılamaz.
(5) Dip tarama malzemesinin bu Yönetmelikle
belirlenen kriterlere uygun olmayan deniz alanlarına boşaltılması yasaktır.
(6) Dip tarama malzemesinin; özel çevre koruma
bölgelerine, diğer koruma statüsü bulunan biyolojik çeşitliliğin zengin
olduğu yaşam alanlarına, doğal, kentsel, tarihi ve arkeolojik sit
alanlarına, dalışa yasak alanlara, taşınmaz kültür varlıklarının koruma
alanlarına ve atıksu deşarj hatları ile boru hatlarının bulunduğu deniz
alanlarına boşaltılması yasaktır.
(7) Boşaltım faaliyetinin deniz çevresine olan
etkilerinin tespit edilmesi amacıyla boşaltım alanında izleme çalışmalarının
yapılması esastır.
(8) Dip tarama ve boşaltım faaliyetlerinde
biyolojik çeşitliliğe zarar verilmemesi esastır.
(9) Dip tarama ve boşaltım faaliyetinden önce,
faaliyetin çevresel açıdan uygunluğunun değerlendirilmesi amacıyla Ek-2’de
yer alan Dip Tarama Çevresel Yönetim Planının hazırlanması esastır.
(10) Dip tarama ve boşaltım faaliyetleri sırasında
meydana gelebilecek kirliliğin önlenmesi veya azaltılması amacıyla 9/8/2016
tarihli ve 29796 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deniz ve İçsular Tarama
Yönetmeliği kapsamındaki gerekli ön iznin alınması ve Tarama Yetki
Belgesinde yer alan ekipmanın, uygun teknolojinin ve metodun kullanılması
esastır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Dip Tarama ve
Boşaltım Faaliyetlerinin Yönetimi
Dip
tarama malzemesinin özellikleri
MADDE 6 – (1) Dip tarama faaliyetine başlamadan önce
taranacak malzemenin kirlilik durumunun belirlenmesi amacıyla tarama
yapılacak olan alanı temsil edecek şekilde en az Ek-1’de yer alan Tablo 1’de
belirtilen sayıda sediman numuneleri alınır. Alınan bu numunelerin Ek-1’de
yer alan Tablo 2’de belirtilen parametreler çerçevesinde analizleri
yapılır.
(2) Dip tarama malzemesinin fiziksel
kompozisyonunun belirlenmesi amacıyla en az Ek-1’de yer alan Tablo 1’de
belirtilen sayıda alınan sediman numunelerinin çakıl, kum, silt ve kil
oranları belirlenir.
(3) İdare, dip tarama yapılacak olan alanın
niteliği, mevcut su kalitesi, kullanım durumu ve dip tarama malzemesinin
karakterini dikkate alarak numune alma derinliği ve sayısında değişiklik
yapabilir, Ek-1’de yer alan Tablo 2’de belirtilen parametrelerin analizleri
dışında farklı analizlerin yapılmasını faaliyet sahibinden isteyebilir.
Dip
tarama faaliyeti
MADDE 7 –
(1) Dip tarama yapılacak olan
alanın, faaliyet öncesinde batimetrik ölçümleri yapılıp en az 1/1000
ölçekli batimetri haritası hazırlanarak İdareye sunulur.
(2) Dip tarama yapılacak olan alanın faaliyet
öncesinde oluşturulan batimetri haritası kullanılarak taranacak malzeme
miktarı ve alanın konumu belirlenir.
(3) Dip tarama yapılacak olan alanda bulunan katı
atıklar ayrı olarak toplanır ve ilgili mevzuat kapsamında bertaraf edilir.
(4) Dip tarama faaliyetlerinin olumsuz çevresel
etkilerinin önlenmesi veya en aza indirilmesi amacıyla uygun ekipman kullanılır
ve tarama zamanı belirlenir
(5) Yeni liman inşaatları ile liman dışı deniz dibi
inşaat faaliyetleri kapsamında dip tarama faaliyetlerinin yapılacağı deniz
alanının makro flora ve fauna türlerinin belirlenmesine yönelik olarak
ekolojik rapor hazırlanarak Dip Tarama Çevresel Yönetim Planına ilave
edilir.
Dip
tarama malzemesinin faydalı kullanımı ve bertarafı
MADDE 8 – (1) Dip tarama faaliyeti sonucunda ortaya çıkan
malzemenin deniz çevresinde oluşturabileceği etkilerin önlenmesi veya en
aza indirilmesi amacıyla öncelikle karada veya kıyısal alanda faydalı
kullanım olanakları araştırılır.
(2) Faydalı kullanım seçenekleri, dip tarama
malzemesinin kompozisyonu, kimyasal ve diğer fiziksel özellikleri göz
önünde bulundurularak Ek-1’de yer alan Tablo 3’te belirtilen hususlara göre
belirlenir.
(3) Dip tarama malzemesinin faydalı kullanımının
planlanması durumunda, yüksek ayrımlı sığ sismik veriler kullanılarak deniz
tabanı yüzey sedimanı ile altındaki sedimanın kalınlığı tespit edilir.
Ayrıca, en az Ek-1’de yer alan Tablo 1’de belirtilen sayıda alınacak sondaj
numunesinin fiziksel kompozisyonu belirlenir. Bu maksatla yapılacak
sondajın derinliği tarama derinliğinden az olmamalıdır.
(4) Karaya çıkartılmaksızın habitat kazanımı, yapay
ada oluşturulması, sahilin beslenmesi, rekreasyonel veya endüstriyel amaçlı
kıyı dolgusu gibi deniz veya kıyı ortamlarında faydalı kullanımı
gerçekleştirilecek dip tarama malzemesinin 9 uncu maddenin birinci ve
ikinci fıkralarında belirtilen denize boşaltım kriterlerine uygun olması
gerekmektedir. Bu uygulamaların deniz çevresine olan etkilerinin en aza
indirilmesi amacıyla, uygun dönem ve teknik yöntemler belirlenerek Dip
Tarama Çevresel Yönetim Planına ilave edilir.
(5) Faydalı kullanım amacıyla karaya çıkarılan dip
tarama malzemesi ile ilgili yapılması gereken atık işleme faaliyetleri Atık
Yönetimi Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre yapılır.
(6) Denize boşaltımı uygun görülmeyen dip tarama
malzemesi, atık işleme tesislerine çevre ve insan sağlığını tehdit etmeyecek
şekilde sızdırmazlığı sağlanmış araçlarla taşınır. Dip tarama faaliyetleri
sonucu oluşan tarama malzemesinin doğrudan atık işleme tesislerine
taşınmasında Atık Yönetimi Yönetmeliği hükümleri uygulanmaz.
(7) Dip tarama malzemesinin bertarafı Atıkların Düzenli
Depolanmasına Dair Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
(8) Dip tarama malzemesinin karaya çıkartılarak
faydalı kullanımı veya bertarafı söz konusu olduğunda; faaliyet sahibi atık
beyan formunu bir önceki yıla ait bilgileri içerecek şekilde her yıl ocak
ayından mart ayı sonuna kadar İdarece hazırlanan çevrimiçi uygulamaları
kullanarak doldurmak, onaylamak, bir örneğini almak ve beş yıl boyunca bir
nüshasını saklamakla yükümlüdür.
Denizlerde
boşaltım faaliyetleri
MADDE 9 – (1) İdarece, yapılan analiz sonucunda Ek-1’de yer
alan Tablo 2’de belirtilen;
a) Sınır değerleri aşmayan dip tarama malzemesinin
uygun deniz alanlarına boşaltımına izin verilebilir.
b) Parametrelerden herhangi birinin üst sınır
değeri aşması durumunda dip tarama malzemelerinin deniz ortamına
boşaltılmasına izin verilmez.
c) Parametrelerden herhangi birinin sınır değeri
aşıp üst sınır değeri aşmaması durumunda, boşaltım faaliyetinin deniz
çevresine olabilecek etkilerinin detaylı olarak araştırılması amacıyla
ekotoksikolojik analizler yapılarak sonuçları Dip Tarama Çevresel Yönetim
Planı ekinde İdareye sunulur. Ekotoksikolojik analizler sonucunda EC50
değerinin sağlandığı konsantrasyon seviyesi, dip tarama malzemesinde
ölçülen konsantrasyonun % 40 ve üzerinde olduğu durumlarda, yani toksik
nitelik taşımaması halinde dip tarama malzemesinin uygun deniz alanlarına
boşaltımına izin verilebilir.
(2) Ek-1’de yer alan Tablo 2’de belirtilen
kriterlere göre denize boşaltımı uygun olmayan dip tarama malzemesinin
bulunduğu alanın yatay ve dikey yöndeki sınırlarının belirlenmesi amacıyla,
ilave olarak alınacak yüzey sedimanı ve sondaj numunelerinde gerekli
analizler yapılır. Sınırları belirlenen bu alan tarama planından çıkarılır
veya dip tarama yapılacak ise oluşacak malzeme karada bertaraf edilir.
(3) Akıntı rejiminin olumsuz etkilenmemesi için dip
tarama malzemesi boşaltım alanına eşit ve homojen şekilde dağıtılır.
(4) Dip tarama malzemesinin boşaltılacağı deniz
alanının faaliyet öncesinde ve sonrasında batimetrik ölçümleri yapılıp en
az 1/1000 ölçekli batimetri haritası hazırlanarak İdareye sunulur.
(5) Boşaltım faaliyetlerinin deniz suyuna ve bentik
bölgeye oluşturabileceği olumsuz çevresel etkilerinin önlenmesi veya en aza
indirilmesi amacıyla Türkiye’nin tüm denizleri için uygun boşaltım dönemi
ve yöntemi ilgili kurum ve kuruluşların görüşü alınarak, Bakanlıkça
belirlenir. Ayrıca, Marmara Denizi için dip tarama malzemesinin
kompozisyonu dikkate alınarak Bakanlıkça ek tedbirler uygulanabilir.
(6) Bakanlık tarafından, Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı, Milli Savunma Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı, Kültür ve
Turizm Bakanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı ile diğer ilgili kurum ve
kuruluşların görüşleri alınarak uygun boşaltım alanları belirlenir ve ilan
edilir. Bakanlıkça boşaltım alanının belirlenmediği bölgelerde, Marmara
Denizi hariç olmak üzere, faaliyet sahibi tarafından Ek-1’de yer alan Tablo
4’te belirtilen kriterleri sağlayan ve ilgili kurum ve kuruluşlarca uygun
görülen deniz alanı boşaltım alanı olarak önerilebilir.
(7) Dip tarama malzemesinin boşaltılacağı deniz
alanı, heyelan veya kaymaların oluşmayacağı eğime sahip olmalıdır.
(8) Bakanlık tarafından belirlenip ilan edilen veya
faaliyet sahibince önerilerek İdarece boşaltım izni verilen alanlar; seyir
haritalarına işlenmek ve denizcilere duyurulmak üzere İdarece Seyir,
Hidrografi ve Oşinografi Dairesi Başkanlığına bildirilir.
(9) İdare, Bakanlıkça boşaltım alanlarının
belirlendiği denizlerde, deniz alanının genel kirlilik durumu, akıntı
rejimi ve diğer oşinografik özelliklerini dikkate alarak belirlenen deniz
alanlarının dışında boşaltıma sınırlama getirebilir.
(10) Dip tarama malzemesinin; deniz çayırı, diğer
korunan türler, deşarj ve boru hatları ile bu alanları etkileyebilecek
deniz alanlarına, kentsel, tarihi ve arkeolojik sit alanlarına, dalışa
yasak alanlara, taşınmaz kültür varlıklarının koruma alanlarına
boşaltılması yasaktır.
(11) Boşaltım faaliyeti sonucunda deniz ortamında
oluşabilecek bulanıklığın en aza indirilmesi ve bentik bölgedeki birikimin
öngörülen sınırlar içerisinde kalmasının sağlanması amacıyla akıntı hızı da
dikkate alınarak boşaltım esnasında gemi hızı 0,3-0,7 mil/saat aralığında
tutulur.
(12) İdare, gerekli gördüğü takdirde boşaltım
yöntemini, tekniğini ve boşaltım alanlarını değiştirebilir veya çevresel
açıdan oluşabilecek olumsuz etkileri dikkate alarak boşaltım faaliyetini
durdurabilir.
(13) Dip tarama malzemesinin Bakanlıkça belirlenen
alanlar dışına boşaltılmasının öngörülmesi durumunda deniz alanının
ekolojik raporu hazırlanarak Dip Tarama Çevresel Yönetim Planı ekinde
İdareye sunulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru, İzleme
ve Raporlama
Dip
tarama çevresel yönetim planının hazırlanması, başvuru ve onay
MADDE 10
– (1) Dip tarama ve boşaltım
faaliyetinde bulunacak faaliyet sahipleri bu Yönetmelik kapsamında dip
tarama faaliyetine, boşaltım alanına ve uygun ekipman, teknoloji ve metodun
kullanımına ilişkin hususları içeren Dip Tarama Çevresel Yönetim Planını
İdareye sunarlar.
(2) Dip Tarama Çevresel Yönetim Planı 30/7/2019
tarihli ve 30847 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Yönetimi
Hizmetleri Hakkında Yönetmelik kapsamında yetkilendirilmiş, dip tarama ve
boşaltım konularında Bakanlıkça düzenlenecek eğitimi almış personel
bulunduran çevre danışmanlık firmaları tarafından hazırlanır.
(3) İdare, Dip Tarama Çevresel Yönetim Planını 30
iş günü içerisinde inceler ve gerekli görmesi durumunda faaliyet sahibinden
ilave bilgi, belge ve araştırma isteyebilir.
(4) İdare, Dip Tarama Çevresel Yönetim Planlarında
yer alan hususları inceler ve uygun bulunanları onaylayarak Uygunluk
Belgesi verir.
(5) Uygunluk Belgesinin Bakanlıkça verilmesi
durumunda, dip tarama faaliyetinin gerçekleştirildiği ve boşaltım alanının
bulunduğu il müdürlüğüne; Uygunluk Belgesinin il müdürlüğünce verilmesi
durumunda ise Bakanlığa ve boşaltım alanının bulunduğu il müdürlüğüne bilgi
verilir.
(6) İdarece Uygunluk Belgesi verilen faaliyetlere
ilişkin Dip Tarama Çevresel Yönetim Planında herhangi bir değişikliğin ön
görülmesi durumunda faaliyet sahibince İdareye başvuru yapılarak gerekli
Uygunluk Belgesi yeniden alınır.
İzleme ve
raporlama
MADDE 11
– (1) Faaliyet sahibince dip
tarama faaliyeti sonucunda oluşan malzemenin boşaltıldığı deniz alanında
oluşabilecek değişikliklerin tespit edilmesi amacıyla Ek-1’de yer alan Tablo
5’te belirtilen parametreler dahilinde izleme çalışmaları yapılır.
(2) İzleme çalışmaları, en az 5 örnekleme
noktasında deniz yüzeyinden numuneler alınıp ayrı ayrı analizleri yapılarak
gerçekleştirilir. Numune alım noktaları, boşaltım alanının ortasından ve
boşaltım faaliyetinin etkileyebileceği deniz alanının sınırlarında olacak
şekilde belirlenir.
(3) Boşaltım faaliyeti öncesinde deniz ortamının
mevcut durumunu tespit etmek amacıyla yapılacak ilk izleme çalışması Dip
Tarama Çevresel Yönetim Planına ilave edilir.
(4) Boşaltım faaliyetinin sona ermesinden 6 ay
sonra son izleme çalışması yapılarak, ilk izleme çalışması sonuçları ile
karşılaştırmalı olarak 1 ay içerisinde İdareye sunulur.
(5) İzleme raporları Çevre Yönetimi Hizmetleri
Hakkında Yönetmelik kapsamında yetkilendirilmiş ve dip tarama ve boşaltım
konularında Bakanlık veya Bakanlıkça görevlendirilen bilimsel
kurum/kuruluşlarca düzenlenecek eğitimi almış çevre görevlileri veya bu
personeli bulunduran çevre danışmanlık firmaları tarafından hazırlanır.
(6) Numune alma ve analiz çalışmaları Bakanlıkça
yetkilendirilmiş laboratuvarlarca, yetkilendirilmiş laboratuvarların
bulunmaması durumunda akredite laboratuvarlarca yapılır.
(7) İdare, boşaltım malzemesinin toplam miktarı ve
boşaltım alanının büyüklüğünü dikkate alarak izleme sıklığını,
parametrelerini, numune alım noktalarını, sayısını ve süresini
değiştirebilir.
(8) Dip tarama faaliyeti sırasında çevresel açıdan
olumsuzlukların tespiti durumunda İdarece boşaltım faaliyeti süreli ya da
tamamen durdurulabilir.
(9) Aynı alana birden fazla boşaltım faaliyetinin
yapılması hâlinde, faaliyet sahipleri ortak bir izleme çalışması yapabilir.
(10) Dip tarama ve boşaltım faaliyetlerine ilişkin
olarak İdareye sunulacak olan her türlü bilgi ve belge yazılı olarak ve
elektronik ortamda sunulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Denetim
ve idarî yaptırım
MADDE 12
– (1) Dip tarama ve boşaltım
faaliyetlerinin bu Yönetmelikte yer alan hükümlere uygun bir şekilde
gerçekleştirilmesi Bakanlık, il müdürlükleri veya Bakanlık tarafından yetki
devri yapılan kurum ve kuruluşlarca denetlenir.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı faaliyette
bulunanlar hakkında, Çevre Kanununun ilgili maddeleri uyarınca idarî
yaptırım uygulanır.
Diğer
hükümler
MADDE 13
– (1) Dip tarama ve boşaltım
faaliyetleri kapsamında İdarece düzenlenecek olan Uygunluk Belgesine
ilişkin esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(2) Dip tarama ve boşaltım faaliyetleri kapsamında
İdareye sunulacak olan İzleme Raporu ve Ekolojik Rapor formatları ile
ekotoksikolojik analiz yöntemleri ve diğer uygulamalara ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(3) Askeri maksatlı yapılacak dip tarama ve
boşaltım faaliyetleri için bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar Bakanlık ve Milli Savunma Bakanlığınca ayrıca belirlenir.
İstisnaî
hükümler
MADDE 14
– (1) Balıkçı barınaklarında
50.000 m3’ün altında yapılacak olan dip tarama faaliyeti
sonucunda ortaya çıkan malzeme, 9 uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamında
Bakanlıkça belirlenen deniz alanlarına boşaltılabilir. Bu alanların dışına
boşaltım yapılmak istenmesi durumunda; genel esaslarda yer alan hususlar
dikkate alınarak en az 1 deniz mili kıyıdan uzaklık ve 40 metre derinlik
kriterlerini haiz, 9 uncu maddenin altıncı fıkrasında belirtilen kurumların
ilgili taşra teşkilatlarınca uygun görülen deniz alanlarına dip tarama
malzemesinin boşaltımına İdarece izin verilebilir. 40 metre derinlik
kriterinin sağlanamadığı denizlerde boşaltım alanının kıyıdan uzaklığı en
az 2 deniz mili olmalıdır.
(2) Bu maddede belirtilen istisna faaliyetler için
Ek-3’te belirtilen formata uygun başvuru raporu hazırlanarak İdareye
sunulur. Bu rapor, Çevre Yönetimi Hizmetleri Hakkında Yönetmelik kapsamında
yetkilendirilmiş, dip tarama ve boşaltım konularında Bakanlıkça
düzenlenecek eğitimi almış personel bulunduran çevre danışmanlık firmaları
veya kurum/kuruluşlar tarafından hazırlanır.
(3) Birinci fıkrada belirtilen faaliyetler; 6 ncı,
9 uncu, 10 uncu, 11 inci maddeler ile Ek-1’de yer alan Tablo 1, Tablo 2,
Tablo 4 ve Tablo 5’ten muaftır. İdare, tarama yapılacak olan bu alanlarda
kirlilik baskısının olması durumunda muaf tutulan hükümlerle ilgili
kısıtlamaya gidebilir, ilave bilgi, belge ve analiz isteyebilir.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımlanmasından önce denize boşaltım faaliyetlerine ilişkin olarak
Bakanlıkça verilen izinler 6 ay geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|