Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2019/37)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, yerli
üretici RB Karesi İthalat İhracat Tekstil San. ve Tic. A.Ş. tarafından
yapılan ve yerli üreticiler Işıksoy Tekstil İnşaat Taahhüt San. ve Tic.
A.Ş., Altınsu Tekstil Enerji San. ve Tic. Ltd. Şti., Akbaşlar Tekstil Enerji
San. ve Tic. A.Ş., Barutçu Tekstil San. Tic. A.Ş., İpeker Tekstil San. Tic.
A.Ş. ve Kimteks Tekstil İnşaat Tic. ve San. A.Ş. tarafından desteklenen
başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti, Kore Cumhuriyeti, Malezya,
Tayland Krallığı ve Çin Tayvanı menşeli 5407 gümrük tarife pozisyonunda yer
alan “sentetik filament iplikten dokunmuş mensucat (giyim için olanlar)”
ürününe yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önlemlere ilişkin
olarak bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın
usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyeti’ni,
c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
ç) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu,
d) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
e) Güney Kore: Kore Cumhuriyeti’ni,
f) İlgili taraf: İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 23 üncü maddesinde sayılan tarafları,
g) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
ğ) NGGS: Nihai gözden geçirme soruşturmasını,
h) Tayland: Tayland Krallığı’nı,
ı) Tayvan: Çin Tayvanı’nı,
i) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
j) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu ürün
MADDE 4 – (1) Soruşturma konusu ürün 5407 GTP’sinde yer alan
“sentetik filament iplikten dokunmuş mensucat (giyim için olanlar)”dır.
Soruşturma kapsamında olan GTİP’ler Ek’te yer almaktadır.
(2) Bahse konu GTİP’ler, yalnızca bilgi amaçlı
verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 –
(1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, başvuruda bulunan firmanın Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci
maddeleri çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmış olup, söz konusu firma bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli
üretim dalı” olarak anılacaktır.
Mevcut
önlem
MADDE 6 –
(1) 13/2/2002 tarihli ve 24670
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2002/2) ile ÇHC, Güney Kore, Malezya, Tayland ve
Tayvan menşeli Ek’te yer alan listede belirtilen GTİP karşılığı eşya tanımı
ürünlerin ithalinde CIF değerin %3,23 ila %70,44’ü arasında değişen
oranlarda dampinge karşı önlemler yürürlüğe konulmuştur.
(2) 2/6/2006 tarihli ve 26186 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(2006/13) ile tamamlanan önlemlerin etkisiz kılınmasına karşı soruşturma
sonucunda, Güney Kore’de yerleşik Chang Woon Textile Inc., Seong An Co.Ltd.
ve With Textile Co.Ltd.’ye yönelik dampinge karşı önlemlerin CIF değerin
%40’ı oranında uygulanmasına karar verilmiştir.
(3) Söz konusu önlemlerin, 1/8/2008 tarihli ve
26954 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (2008/25) ile tamamlanan NGGS sonucunda, Malezya
dışındaki ülkeler için değiştirilmeden; Malezya’da yerleşik Hualon
firmasının faaliyetlerine son vermesi nedeniyle, Malezya’da yerleşik tüm
üretici/ihracatçılar için ise %15,93 oranında uygulanmasına devam
edilmiştir. Bu kapsamda, ÇHC menşeli ithalat için CIF değerin %70,44’ü
oranında, Güney Kore menşeli ithalat için CIF değerin %14,64 ila %40’ı arasında
değişen oranlarda, Malezya menşeli ithalat için CIF değerin %15,93’ü
oranında, Tayland menşeli ithalat için CIF değerin %8,67 ila %30,93’ü
arasında değişen oranlarda ve Tayvan menşeli ithalat için CIF değerin %13,91
ila %30,84’ü arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlemler yürürlüğe
konulmuştur.
(4) 19/12/2009 tarihli ve 27437 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(2009/39) ile tamamlanan yeni ihracatçı gözden geçirme soruşturması
sonucunda, Malezya’da yerleşik Recron (Malaysia) Sdn. Bhd. firmasına CIF
değerin %7,76’sı oranında dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.
(5) 21/1/2015 tarihli ve 29243 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/3) ile tamamlanan NGGS sonucunda, “110 gr/m2 ağırlığının
üstü” için mevcut önlemler uygulanmaya devam ederken, “110 gr/m2 ağırlığı
ve altı” ürünler için daha az önlem oranları yürürlüğe konulmuştur. Bu
kapsamda, “110 gr/m2 ağırlığı ve altı” ürünler için CIF değerin %2,33 ila
%21,13’ü arasında değişen oranlarda dampinge karşı kesin önlemler yürürlüğe
konulmuştur.
Gerekçe
MADDE 7 –
(1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, 28/8/2019 tarihli ve 30872 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2019/27) vasıtasıyla mevcut önlemlerin yürürlükten kalkacağı ve
ilgili ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli
delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması talebinde
bulunabilecekleri duyurulmuştur.
(2) Mezkur ilanı müteakip yerli üretim dalı
tarafından iletilen başvurunun incelenmesi neticesinde, önleme tabi Ek’te
yer alan GTİP’ler için dampinge karşı önlemlerin yürürlükten kalkması
halinde dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğu ve bir NGGS açılmasını haklı kılacak bilgi,
belge ve delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 –
(1) Yapılan inceleme sonucunda,
NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı
ile ÇHC, Güney Kore, Malezya, Tayland ve Tayvan menşeli Ek’te yer alan
GTİP’ler altında sınıflandırılan “sentetik filament iplikten dokunmuş mensucat
(giyim için olanlar)” ürününe yönelik olarak Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar verilmiştir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 9 –
(1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya
tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve
satışında Yönetmeliğin ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa
ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen süreler
içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya
üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi
takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci
maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi
uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür.
İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi
MADDE 10
– (1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi
uyarınca, soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı
ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer
malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler
içinde soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle
kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak
dikkate alınır.
(2) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ülkelerde yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturmaya konu
ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine ve Bakanlıkça tespit edilen
soruşturmaya konu ürünün bilinen ithalatçılarına soruşturmanın açılışına
ilişkin bildirimde bulunulur.
(3) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(4) Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet
sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping ve
Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek erişebilir.
Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları
MADDE 11
– (1) Soruşturma, aşağıda iletişim
bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63
Çankaya/ANKARA
E-posta: damping@ticaret.gov.tr
Tel: +90 312 204 75 00
www.ticaret.gov.tr
(2) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir.
KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr
(3) Soruşturmada “yurt dışında yerleşik firma,
kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini,
fiziki ve elektronik (CD/USB ile) ortamda Bakanlığın posta adresine
gönderir.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir
dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda
kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 12
– (1) 10 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını
ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayan 37 günlük süre içerisinde sunar.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden ve 10 uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve
yabancı taraflar, görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 13
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut
verilere göre yapılır.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Meri
önlemin uygulanması
MADDE 14
– (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
uyarınca, meri önlemler soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya
devam eder.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
Eki için tıklayınız.
|