Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
AĞIR HİZMET ARAÇLARINDAN ÇIKAN EMİSYONLAR (EURO VI)
BAKIMINDAN VE ARAÇ TAMİR VE BAKIM BİLGİLERİNE
ERİŞİM
KONUSUNDA MOTORLU ARAÇLARIN TİP ONAYI İLE İLGİLİ
UYGULAMA
USUL VE ESASLARINA İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO:
SGM-2013/5)’DE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: SVGM-2019/17)
MADDE 1 – 10/1/2014 tarihli ve
28878 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ağır Hizmet Araçlarından Çıkan
Emisyonlar (Euro VI) Bakımından ve Araç Tamir ve Bakım Bilgilerine Erişim
Konusunda Motorlu Araçların Tip Onayı ile İlgili Uygulama Usul ve
Esaslarına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: SGM-2013/5)’in 2 nci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Avrupa Birliğinin (EU) 2018/932, (EU)
2016/1718, (EU) 627/2014, (EU) 136/2014, (EU) 133/2014 ve (EU) 64/2012
teknik düzenlemeleri ile değiştirilen (EU) 582/2011 sayılı teknik
düzenlemesi dikkate alınarak,”
MADDE 2 –
Aynı Tebliğin Ek I’inde yer alan
1.1.2, 5.3.3, 5.3.3.1 inci maddeler ve 5.2.5 inci maddenin (b) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı Ek’e aşağıdaki 5.2.7 ve 5.3.3.2 nci
maddeler eklenmiştir.
“1.1.2. İmalatçı araçlarında kullandığı motor
ailesinde 98/70/AT Yönetmeliğinde veya 1/4/2017
tarihli ve 30025 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Benzin ve Motorin
Türlerinin Çevresel Etkilerine Dair Yönetmelikte veya benzin türleri
kullanılması durumunda EN 228:2012 standardına ya da motorin türleri
kullanılması durumunda EN 590:2013 standardına uymayan piyasa yakıtlarının
kullanılmasına izin verdiğinde, örneğin FAME B100 (EN 14214), FAME dizel
karışımları B20/B30 (EN 16709), parafinik yakıtta (EN 15940) veya
diğerlerinde çalışma gibi; 1.1.1 inci maddedeki gerekliliklere ek olarak
aşağıdaki şartları da yerine getirmelidir.
a) Motor gruplarında kullanılan yakıtların Ek IV’ün
1 inci Bölümündeki bilgi dokümanındaki 3.2.2.2.1 inci maddeye göre
çalışacağını bir resmi standardı göstererek beyan etmeli, 1.1.2 nci maddede
belirtilen standartlardan herhangi birine uymayan piyasa yakıtları için spesifik marka ve ürün spesifikasyonlarını göstererek
beyan etmelidir. İmalatçı ayrıca OBD sisteminin işlevselliğinin beyan
edilen yakıt kullanımında etkilenmediğini de bildirmelidir.
a) Uygulanabilir ise, 5.2.7 nci madde uyarınca
beyan edilen her yakıt için güç düzeltme faktörü belirlenir.
b) Ana motorun, Ek III’te ve Ek VI’nın İlave 1’inde
belirtilen gereklilikleri yerine getirdiğini kanıtlamalıdır. Onay kuruluşu
ayrıca Ek VII’de ve Ek X’da tanımlanan şartların yerine getirildiğini
kanıtlamasını isteyebilir.
c) İmalatçı, beyan edilen yakıtların 98/70/AT
Yönetmeliği veya Benzin ve Motorin Türlerinin Çevresel Etkilerine Dair
Yönetmeliğe ve diğer CEN standartlarına uygun piyasa yakıtları ve bunların
karışımları için Ek II’de tanımlanan kullanımda uygunluk şartlarını
sağlamaktan sorumludur.
İmalatçının talebi doğrultusunda, bu maddede ortaya
konan şartlar askeri amaçlı araçlar için kullanılan yakıtlar için de
uygulanır.
İlk paragrafın (a) bendine istinaden bu Tebliğin
şartlarının karşılandığını kanıtlayıcı emisyon
testlerinin gerçekleştirildiği esnada, yakıt imalatçısı tarafından, yakıtın
resmi spesifikasyonlarının test parametrelerini karşıladığına dair yakıt
analiz raporu dosyaya eklenmelidir.”
“b) Mod 1 ve 13 hariç (rölanti
modlar), Ek III'e uygun olarak Dünya Uyumlaştırılmış Kararlı Durum Döngüsü
(WHSC) testi gerçekleştirilirken % 10.”
“5.2.7. Beyan edilen piyasa
yakıtı ile elde edilen ölçülen tork değeri ile 5.2.1 inci maddede talep
edilen bilgilerden hesaplanan tork arasındaki fark, 5.2.5 inci maddede
belirtilen değerlerin herhangi birini aşarsa, 1.1.2 nci madde uyarınca
imalatçı tarafından izin verilen her bir ilave piyasa yakıtı için bir güç
düzeltme faktörü motor ailesi için belirlenir. Düzeltme faktörü, Ek IX'a göre referans yakıttaki
ortalama ölçülen tepe torku [Nm] ile beyan edilen piyasa yakıtındaki
ortalama ölçülen tepe torku [Nm] arasındaki oran olarak hesaplanır.”
“5.3.3. Motor ailesinin ana motoru için 5.2.5 inci
maddede belirtilen gerekliliklerin yerine getirildiği, Ek XIV’e göre motor
gücü belirlenirken ve Ek III’e uygun olarak WHSC testi ve Ek VI’nın 6 ncı
maddesine uygun olarak tip onayında çevrim dışı laboratuvar testi
yapılırken gösterilmelidir.”
“5.3.3.1. Motor ailesinin her bir üyesi için 5.2.5
inci maddede belirtilen gerekliliklerin yerine getirildiği, Ek XIV’e göre
motor gücü belirlenirken gösterilmelidir. Bu amaçla, çeşitli parça
yüklerinde ve motor devri çalışma noktalarında, örneğin WHSC modlarında ve
bazı ilave rastgele noktalarda, ek ölçümler yapılır.”
“5.3.3.2. Uygulanabilir ise, 5.2.7 nci maddede
belirtilen motor ailesi için güç düzeltme faktörü, motor ailesinin ana
motoru ile belirlenmelidir.”
MADDE 3 –
Aynı Tebliğin Ek I’inin İlave
5’inde ve İlave 7’sinde yer alan 1.5.2 nci maddeler aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“1.5.2. Uygulanabilir ise ilave bilgiler, örneğin
beyan edilen her yakıt için güç düzeltme faktörü.”
MADDE 4 –
Aynı Tebliğin Ek II’sinde yer alan
4.4.2, 4.5.3 ve 4.6.5 inci maddeler aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı
Ek’e aşağıdaki 4.4.2.2 nci madde eklenmiştir.
“4.4.2. Yakıt
Test yakıtı, ilgili CEN standardında ve 98/70/AT
Yönetmeliğinde veya Benzin ve Motorin Türlerinin Çevresel Etkilerine Dair
Yönetmelikte belirtilen piyasa yakıtı veya bu Tebliğin Ek IX’unda
belirtilen referans yakıt olmalıdır.”
“4.4.2.2. Yakıt numuneleri alınır.”
“4.5.3. N3 kategorisi araçlarda seyahat yaklaşık
olarak % 30 şehir içi, % 25 kırsal ve % 45 şehir dışı operasyonundan
oluşur.”
“4.6.5. Test süresi, uygulanabilir olduğu şekilde,
WHTC sırasında yapılan çalışmanın dört ila sekiz katı arasında bir süreyi
tamamlayacak kadar uzun veya WHTC’den kg/çevrimde CO2 referans
kütlesinin dört ila sekiz katı arasında bir miktarda üretecek kadar uzun
olmalıdır.”
MADDE 5 –
Aynı Tebliğin Ek II’sinin İlave
1’inde yer alan 4.2.2.2.2 nci madde aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı
İlave’ye aşağıdaki 4.2.1.1 inci madde eklenmiştir.
“4.2.1.1. Beyan edilen piyasa yakıtı için spesifik emisyonların hesaplanması
Eğer bu Eke göre bir test Ek I İlave 4 Bölüm 1’deki
3.2.2.2.1 inci maddede belirtilen piyasa yakıtı ile yapıldıysa, spesifik emisyonlar (mg/kWh), düzeltilmemiş spesifik
emisyonların Ek I’in 1.1.2(a1) maddesine göre belirlenen güç düzeltme
faktörü ile çarpılmasıyla her bir pencere ve her bir kirletici için
hesaplanır.”
“4.2.2.2.2. Geçerli pencerelerin yüzdesi, yüzde
50’nin altındaysa veya sadece yüzde 90 kuralı uygulandıktan sonra yapılan
operasyonlarda kentselde azot oksitler (NOx) ile ilgili geçerli
bir pencere yoksa test geçersiz olur.”
MADDE 6 –
Aynı Tebliğin Ek II’sinin İlave
4’üne aşağıdaki 2.1.1 inci madde eklenmiştir.
“2.1.1. Test için Ek I İlave 4 Bölüm 1’deki
3.2.2.2.1 inci maddede belirtilen piyasa yakıtı kullanılırsa, ECU tork
sinyali, belirtilen piyasa yakıtı ile yapılan maksimum referans tork eğrisi
ile doğrulanmadan önce düzeltme faktörüne bölünmelidir.”
MADDE 7 –
Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 8 –
Bu Tebliğ hükümlerini Sanayi ve
Teknoloji Bakanı yürütür.
Tebliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
10/1/2014
|
28878
|
Tebliğde Değişiklik Yapan Tebliğlerin Yayımlandığı
Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
14/8/2014
|
29088
|
2-
|
22/10/2016
|
29865
|
3-
|
30/12/2016
|
29934
|
4-
|
30/12/2017
|
30286 (Mükerrer)
|
|