Ticaret Bakanlığından:
“CE” İŞARETİ TAŞIMASI GEREKEN BAZI ÜRÜNLERİN
İTHALAT DENETİMİ TEBLİĞİ
(ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE DENETİMİ: 2020/9)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Ek-1’de yer alan
yönetmelikler kapsamında olan ve Ek-2’de belirtilen ürünlerin ithalatta,
tabi bulundukları yönetmelik veya yönetmeliklere uygunluğunun denetimine
ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Tebliğ Serbest Dolaşıma Giriş Rejimine tabi
tutulacak ürünleri kapsar.
(3) Bu Tebliğ Hariçte İşleme Rejimi uyarınca ihraç
edilip geri gelen eşyaları kapsamaz.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 28/1/2013 tarihli ve 2013/4284
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Teknik Düzenlemeler
Rejimi Kararının 4 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AQAP belgesi: Milli Savunma Bakanlığı tarafından
verilen, “Endüstriyel Kalite Güvence Seviye Belgesi”ni,
b) A.TR Dolaşım Belgesi: Türkiye veya Avrupa
Topluluğunda serbest dolaşımda bulunan eşyanın Gümrük Birliği çerçevesinde
tercihli rejimden yararlanabilmesini sağlamak üzere, gümrük idaresince ya
da bu idare tarafından yetki verilmiş kuruluşlarca düzenlenip gümrük
idaresince vize edilen belgeyi,
c) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
ç) Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi
(TAREKS): Ürün güvenliği ve teknik düzenlemeler mevzuatı uyarınca yürütülen
denetim, uygunluk ve izin işlemlerinin elektronik ortamda ve risk esaslı
olarak yapılması amacıyla kurulan internet tabanlı uygulamayı,
d) Fiili denetim: Belge kontrolü, işaret kontrolü,
fiziki muayene ve laboratuvar testinden biri veya birkaçını,
e) Geri gelen eşya: 7/10/2009 tarihli ve 27369
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük Yönetmeliğinin 446 ncı
maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde tanımlanan
nedenlerle geri gelen daha önce ihraç edilmiş eşyayı,
f) GMP belgesi: Sağlık Bakanlığı tarafından ilaç
sanayicilerine verilen ve üretimin her aşamasında gerekli kalite
kontrolünün yapıldığını gösteren “İyi İmalat Uygulamaları Belgesi”ni,
g) Kapsam dışı: GTİP olarak Ek-2’de belirtilmekle
birlikte, Ek-1’deki tabloda belirtilen ilgili yönetmelik veya
yönetmeliklerin kapsamına girmeyen ürünü,
ğ) Kullanıcı: TAREKS aracılığıyla firmalar adına
işlem yapmak üzere yetkilendirilmiş kişileri,
h) Risk: Tebliğ kapsamında yer alan ürünlerin tabi
bulundukları yönetmelik veya yönetmeliklere uygun olmama ihtimalini,
ı) Risk analizi: Ek-2’de yer alan ürünlerin risk
derecesini ve fiili denetime yönlendirilip yönlendirilmeyeceğini belirlemek
amacıyla, TAREKS’te firma hakkındaki bilgiler; geçmişte yapılan ithalat
denetimleri ile piyasa gözetimi ve denetimi sonuçları; üretici veya
ithalatçı firma ya da kullanıcısı; giriş gümrüğü; ürünün cinsi, markası,
modeli, fiyatı ve miktarı; menşe, çıkış, sevk veya ticaret yapılan ülke ve
risk tespiti için kullanılabilecek diğer bilgilerden hareketle yapılan
işlemi,
i) TSE: Türk Standardları Enstitüsünü,
ifade eder.
TAREKS ve
firma tanımlaması
MADDE 4 –
(1) Ek-1’de yer alan yönetmelikler
kapsamında olan ve Ek-2’de belirtilen ürünlerin ithalat denetimiyle ilgili
tüm işlemler TAREKS üzerinden ve risk analizine göre yapılır.
(2) Bu Tebliğ kapsamı ürünleri ithal etmek isteyen
firmaların, 29/12/2011 tarihli ve 28157 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve
Denetimi: 2011/53) çerçevesinde TAREKS’te tanımlanması ve firma adına
TAREKS’te işlem yapacak en az bir kullanıcının yetkilendirilmiş olması
gerekir.
İthalatçının
başvurusu
MADDE 5 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki denetimler Gümrük
Yönetmeliğinin 181 inci maddesinin dördüncü fıkrası çerçevesinde gümrük
beyannamesinin tescili öncesinde yapılır.
(2) Kullanıcı, Bakanlık internet sayfasının
“E-işlemler” kısmında yer “Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi
(TAREKS) Uygulaması” bölümünü veya e-Devlet kapısını kullanarak TAREKS
üzerinden ithal partisine ilişkin verileri girerek başvurusunu yapar.
(3) Başvuru üzerine, TAREKS tarafından firmaya, TSE
nezdindeki işlemlerini takip edebilmesi amacıyla bir başvuru numarası
verilir.
(4) Verilerin doğru, eksiksiz ve zamanında
girilmesinden kullanıcı sorumludur.
Muafiyetler
ve istisnalar
MADDE 6 – (1) A.TR Dolaşım Belgeli olduğu kullanıcı
tarafından TAREKS’te beyan edilen ürünler için ürünün ithal edilebileceğine
dair TAREKS referans numarası doğrudan oluşturulur.
(2) Sanayicilerin ürettikleri ürünlerin bünyesinde
girdi olarak kullanılmak üzere sanayici veya sanayici adına ithalat yapan
tedarikçi tarafından ithal edilen ve bu Tebliğ ekinde (EK-2) yer alan
ürünlerden Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından uygun görülenler için
anılan Bakanlıkça ya da anılan Bakanlıkça yetkilendirilecek olan kuruluşça
üretim girdisi muafiyetine yönelik yazı düzenlenir. Düzenlenen yazının
elektronik ortamda TAREKS’e yüklenmesini müteakip ürünün ithal
edilebileceğine dair TAREKS referans numarası doğrudan oluşturulur. Bu
kapsamdaki muafiyet yazısının düzenlenmesinin ve sonradan kontrolünün usul
ve esasları Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca belirlenir. TAREKS’e üretim
girdisi muafiyet yazısı yerine usulsüz belge yüklenmesi veya muafiyetten
usulsüz yararlanıldığının tespiti durumunda, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca
belirlenecek bir süre için firmaya muafiyet yazısı düzenlenmez ve var olan
muafiyet yazısı iptal edilir.
(3) Geri gelen eşya için, bu ürünlerin ihracat
beyannamesi numarasının kullanıcı tarafından TAREKS’e girilmesi ve geri
gelen ürünlerin teknik mevzuata uygun olması kaydıyla piyasaya arz
edilebileceğine dair Ek-4’te yer alan taahhütnamenin kullanıcı tarafından
TAREKS’e yüklenmesini müteakip ürünün ithal edilebileceğine dair TAREKS
referans numarası doğrudan oluşturulur.
(4) AQAP veya GMP belgesi sahibi sanayicilerin
kendi ihtiyaçları için Ek-2’de belirtilen ürünlerden yapacakları ithalatta,
firmalarca Bakanlığa sunulan AQAP veya GMP belgelerinin TAREKS’te
tanımlanmasını müteakip ithal konusu her ürün için doğrudan oluşturulan
TAREKS referans numarası, içinde bulunulan yılın sonuna kadar aynı
ürünlerin müteakip ithalatında kullanılır.
(5) 29/9/2009 tarihli ve 2009/15481 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı eki 4458 Sayılı Gümrük Kanununun Bazı Maddelerinin
Uygulanması Hakkındaki Kararın 112 nci maddesinin birinci fıkrasında
belirtilen eşyanın ithalatında TAREKS üzerinden başvuru yapılmaz, ithalat
işlemleri 11 inci maddeye göre sonuçlandırılır.
(6) Risk analizine göre yapılacak değerlendirmede
gerektiğinde, birinci, ikinci, üçüncü veya dördüncü fıkra kapsamına giren
ürünler de fiili denetime yönlendirilebilir.
Kapsam
dışı
MADDE 7 – (1) Başvuru konusu ithalat partisine ilişkin
kapsam dışı beyanı ithalatçı tarafından ilgili gümrük idaresine yapılır.
Risk
analizi
MADDE 8 – (1) Kullanıcıların TAREKS üzerinden beyan ettiği
bilgiler çerçevesinde, fiili denetime yönlendirilen ürünler TAREKS
aracılığıyla yapılacak risk analizine göre belirlenir.
(2) Risk analizinde kullanılacak kriterler,
gerektiğinde Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, TSE ve ilgili diğer tarafların
da görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenir.
(3) TAREKS ve Ulusal Piyasa Gözetimi ve Denetimi
Bilgi Sistemi (PGDBİS) arasında veri akışının sağlanmasıyla, bu Tebliğ
kapsamı ürünlerin piyasa gözetimi ve denetimi ile ithalat denetimlerine
ilişkin verileri PGDBİS üzerinden paylaşılır.
(4) Risk analizi sonucunda fiili denetime
yönlendirilmeyen ürünlerin ithal edilebileceğine dair TAREKS referans
numarası doğrudan oluşturulur.
(5) Risk analizi sonucunda fiili denetime
yönlendirilen riskli ürünlerin ithalat denetimleri ilgili yönetmelik veya
yönetmeliklere uygun olarak TSE tarafından yapılır.
Fiili
denetim
MADDE 9 – (1) Fiili denetime yönlendirilen ürünler için
Ek-3’te belirtilen belgeler, firma adına yetkilendirilen kullanıcı
tarafından başvuru günü dâhil iki iş günü içerisinde elektronik ortamda
TAREKS’e yüklenir. Firmanın başvuru sırasında TAREKS’te talep etmesi
halinde sistem tarafından ilave süre verilir. İlgili belgelerin kullanıcı
tarafından sisteme süresi içerisinde yüklenmemesi halinde başvuru iptal
edilir.
(2) Fiili denetim esnasında aranacak kriterlerin
tespitinde ihtiyaç duyulması halinde Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından
görüş alınır.
(3) Firmalardan gerektiğinde ilave bilgi ve belge
istenebilir.
(4) Fiili denetim sonucunda ilgili mevzuata
aykırılık tespit edilmemesi ya da ürünün kapsam dışı olduğunun tespiti
durumlarında, ürünün ithal edilebileceğine dair TAREKS referans numarası
oluşturulur.
(5) İlgili mevzuata aykırılık tespit edilmesi veya
ithalatçıdan talep edilen ek bilgi ve belgelerin süresi içerisinde TAREKS’e
yüklenmemesi durumunda fiili denetim olumsuz olarak sonuçlandırılır ve
sonuç TAREKS’te ilan edilir.
(6) TAREKS’e yüklenen, ancak ilgilisince
düzenlenmediği anlaşılan AT Uygunluk Beyanı veya test raporunun tespiti
halinde, diğer şartlar uygun olsa dahi fiili denetim olumsuz olarak
sonuçlandırılır ve sonuç TAREKS’te ilan edilir.
Kullanıcıya
yapılan bildirimler
MADDE 10
– (1) Kullanıcı, denetim sürecine
ve sonucuna ilişkin sorgulamaları TAREKS aracılığıyla yapar.
(2) Denetim sürecine ve sonucuna ilişkin
bildirimler, Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün
Güvenliği ve Denetimi: 2011/53)’nin 6 ncı maddesi kapsamında yapılan
“Yetkilendirme Başvuruları” uygulamasında kullanıcılar tarafından beyan
edilen elektronik posta adresine iletilir. Kullanıcıya ulaşmayan
bildirimlerden Bakanlık sorumlu değildir.
(3) Yapılan denetimde, üründe mevzuata aykırılık
tespiti halinde durum ilgili gümrük idaresine yazıyla ayrıca bildirilir.
TAREKS
referans numarasının gümrüklere beyanı
MADDE 11
– (1) Ürünün ithal edilebileceğine
dair TAREKS referans numarasının gümrük beyannamesinin 44 numaralı hanesine
firma tarafından kaydedilmesi zorunludur.
(2) TAREKS referans numarası verildiği tarihten
itibaren 1 yıl süreyle geçerlidir.
(3) Gümrük idarelerine kapsam dışı olarak beyan
edilen ürünlerin ithalatında, 18090099262013095773484 olarak belirlenen 23
haneli TAREKS referans numarası, gümrük beyannamesinin 44 numaralı hanesine
ithalatçı tarafından kaydedilir. Kapsam dışı olarak beyan edilen veya GTİP
değişikliği sonucunda Tebliğ eki listede yer aldığı tespit edilen
ürünlerin, gümrük gözetiminde bulunması kaydıyla ilgili gümrük idaresince
fiili denetime yönlendirilmesi halinde, 5 inci madde çerçevesinde denetim
başvurusu yapılır.
(4) 2009/15481 sayılı 4458 Sayılı Gümrük Kanununun
Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkındaki Kararın 112 nci maddesinin birinci
fıkrasında belirtilen eşyanın ithalatında 18090099109115014436576 olarak
belirlenen 23 haneli TAREKS referans numarası, gümrük beyannamesinin 44
numaralı hanesine kaydedilir.
İthalatçının
sorumluluğu
MADDE 12
– (1) İthalatçı, bu Tebliğ
kapsamında denetlensin veya denetlenmesin, ithal ettiği ürünlerin her
halükârda Ek-1’deki tabloda belirtilen ilgili yönetmelik veya yönetmelikler
dâhil olmak üzere ilgili tüm mevzuata uygun ve güvenli olmasından,
29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın
Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun uyarınca sorumludur.
(2) Ürünün ithaline izin verilmesi veya ürüne dair
TAREKS referans numarası oluşturulması, ürünün mutlaka mevzuata uygun
ve/veya güvenli olduğu anlamına gelmez.
(3) Bu Tebliğ kapsamında, ürünün ithal
edilebileceğine dair verilen TAREKS referans numarası o ürünün ithalat
işlemi dışında başka bir amaçla veya ürünün güvenli ve mevzuata uygun
olduğunun ispatı olarak kullanılamaz.
(4) İthal edilmiş ürünün GTİP’sinin Ek-2’de yer
aldığının sonradan yapılan kontrol sonucunda tespit edilmesi halinde şişme
botlar hariç keyfiyet ilgili gümrük idaresi tarafından Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığına bildirilir. Şişme botlara ilişkin bildirimler ise Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığına iletilir. İlgili Bakanlık tarafından ürünün güvensiz
olduğunun tespit edilerek gümrük idaresine bildirmesi halinde, uygunluk
değerlendirmesinin olumsuz sonuçlandığı kabul edilir.
Yaptırımlar
MADDE 13
– (1) Bu Tebliğe aykırı hareket
edenler ile yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunanlar, sahte belge kullanan
veya ibraz edenler veya belgede tahrifat yapanlar hakkında, 4703 sayılı
Kanun, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu, 2013/4284 sayılı
Teknik Düzenlemeler Rejimi Kararının ilgili hükümleri ve ilgili diğer mevzuat
uygulanır.
(2) TAREKS üzerinden yürütülen denetimlerde, ilgili
mevzuata, bu Tebliğ hükümlerine ve bu Tebliğe ilişkin uygulamalara aykırı
hareket eden kullanıcının yetkisi, fiilin ağırlığına göre belirli bir süre
askıya alınır, firmanın denetim başvuruları belirli bir süre ve/veya oranda
fiili denetime yönlendirilir. Bu yaptırımlar uygulanırken belirlenen
süreler ve denetim oranları, firmanın başvuru sıklığı, varsa önceki
ihlalleri ve/veya ürünün niteliği gibi hususlar dikkate alınarak
belirlenir.
Yetki
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğde yer alan
hususlarda uygulamaya yönelik önlem almaya ve düzenleme yapmaya Bakanlık
Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğü yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 15
– (1) 30/12/2018 tarihli ve 30641
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “CE” İşareti Taşıması Gereken
Bazı Ürünlerin İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi:
2019/9) yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
süreci
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin
yayımlandığı tarihten önce çıkış ülkesinde ihraç amacıyla taşıma belgesi
düzenlenmiş veya Gümrük Mevzuatı uyarınca gümrük idarelerine sunulmuş olan
ürünlerin ithalatı, ithalatçının talebi halinde, “CE” İşareti Taşıması
Gereken Bazı Ürünlerin İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve
Denetimi: 2019/9)’ne göre sonuçlandırılır.
(2) Ek-2’de belirtilen, ancak “CE” İşareti Taşıması
Gereken Bazı Ürünlerin İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve
Denetimi: 2019/9)’nin Ek-2’sinde belirtilmeyen GTİP’ler kapsamındaki
ürünlerin ithalatında kırk beş gün süreyle bu Tebliğ hükümleri uygulanmaz.
Bu fıkra, Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yapılan değişiklikler nedeniyle
değişen GTİP’ler için uygulanmaz.
(3) Ek-2’de ilgili yönetmelik veya yönetmelikler
alanına 2020 yılı için ECO-DESIGN ve Enerji Verimliliği Yönetmelikleri
eklenen ürünlere ilişkin uygulama Bakanlıkça belirlenecek bir tarihte
başlayacak ve bu tarih TAREKS’te ilan edilecektir.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2020 tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|