Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve İçişleri
Bakanlığından:
MAHALLİ
İDARELERE İLK DEFA ATANACAKLARA DAİR
SINAV VE ATAMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; il özel idareleri,
belediyeler ve bunlara bağlı kuruluşlar ile bunların üyesi olduğu mahalli
idare birlikleri ve döner sermayeli kuruluşlara ilk defa memur olarak
atanacaklara ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; il özel
idareleri, belediyeler ve bunlara bağlı kuruluşlar ile bunların üyesi olduğu
mahalli idare birlikleri ve döner sermayeli kuruluşlarda itfaiye eri ve
zabıta memuru kadroları hariç boş bulunan diğer memur kadrolarına ilk defa
atanacakları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 18/3/2002 tarihli ve
2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bağlı kuruluş: Özel bir kanunla veya kanuna
dayanarak, il özel idaresi veya belediyeye bağlı olarak kurulan, tüzel
kişiliğe sahip kurumları,
b) Döner sermayeli kuruluş: İl özel idaresi veya
belediyeye bağlı olarak kurulan ve bu idarelerin bütçesinden desteklenmekle
beraber, kendi işletme faaliyetlerinden de gelir elde eden ticari
kuruluşları,
c) İdare: İl özel idareleri, belediyeler ve bunlara
bağlı kuruluşlar ile bunların üyesi olduğu mahalli idare birlikleri ve
döner sermayeli kuruluşları,
ç) KPSS: (B) grubu kadrolar için yapılan Kamu
Personel Seçme Sınavını,
d) Merkezi yerleştirme: Kamu Görevlerine İlk Defa
Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmeliğin dördüncü
bölümünde yer alan yerleştirmeyi,
e) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
f) Sınav: İdarenin boş kadrolarına atanacakları
belirlemek üzere, öğrenim düzeyleri itibarıyla geçerliliği devam eden KPSS
sonuçlarına göre yapılacak sıralama sonucu belirlenen adayların katılımı
ile yapacağı yazılı veya sözlü sınavı,
g) Sınav kurulu: Giriş sınavına ilişkin işlemleri
yürütmek üzere beş kişiden teşkil ettirilen kurulu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Atama Usûlü ve
Atama İzni
Atama
usûlü
MADDE 5 – (1) Mahalli idarelerde boş bulunan memur
kadrolarına merkezi yerleştirme yoluyla veya idare tarafından yapılacak
sınavla açıktan atama yapılabilir.
(2) Atama yapılacak kadro unvanı ve sayıları için
ilgisine göre Çevre ve Şehircilik Bakanlığı veya İçişleri Bakanlığından
izin alınır. Atama izni verilen kadrolara her iki usûl ile de memur alımı
yapılabilir. İzin verilmeyen kadrolar için merkezi yerleştirmeye
başvurulamaz, duyuru ve sınav yapılamaz.
Atama
izni
MADDE 6 –
(1) Belediyeler ve bağlı
kuruluşlar ile bunların üyesi olduğu mahalli idare birliklerinin kadrolarına
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından izin alınır.
(2) İl özel idareleri ile bunların üyesi olduğu
mahalli idare birliklerinin kadrolarına İçişleri Bakanlığından izin alınır.
(3) İl özel idareleri ile belediyelerin birlikte
üye oldukları mahalli idare birliklerinin kadrolarına Çevre ve Şehircilik
Bakanlığından izin alınır.
(4) İdareler, Yönetmelik eki Atama İzin Formunu ve
Personel Gider Oranı Cetvelini doldurarak izin talebinde bulunur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezi
Yerleştirme Yoluyla Atama
Merkezi
yerleştirme
MADDE 7 – (1) Mahalli idarelerde boş bulunan memur
kadrolarına, Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında
Genel Yönetmeliğin dördüncü bölüm hükümlerine göre yerleştirme yapılır.
Bildirim
yükümlülüğü
MADDE 8 – (1) Atama yapılan kadrolara ilişkin unvan ve sayı
bilgileri, göreve başlama tarihinden itibaren 15 gün içerisinde ilgisine
göre Çevre ve Şehircilik Bakanlığı veya İçişleri Bakanlığına bildirilir.
(2) İdareler tarafından birinci fıkrada belirtilen
süre içerisinde göreve başlayanlara ilişkin bilgiler kadro ve pozisyonların
merkezi olarak tutulduğu kurumun “E-Uygulama” sistemine girilir.
(3) Merkezi yerleştirme kapsamında başvuru yapan
idareler tarafından unvan ve sayı bilgileri, ilgisine göre Çevre ve
Şehircilik Bakanlığına veya İçişleri Bakanlığına bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İdare Tarafından Sınav Yoluyla Atama,
Sınava İlişkin
Esaslar
Sınav
duyurusu
MADDE 9 – (1) İdare, atama yapılacak kadro sayıları ile bu
kadroların sınıf, unvan ve derecelerini; sıralamaya esas olacak KPSS puan
türü ile asgari puanı; başvuru tarihleri ile başvuru yöntemini; başvuru
yapacak adayda aranılacak nitelikler ile istenilen belgeleri; yapılacak
sınavın yeri, zamanı, türü, sınav konuları ve değerlendirme yöntemi ile
gerekli görülen diğer hususları son başvuru tarihinden en az 30 gün önce
Resmî Gazete ile idarenin ve Cumhurbaşkanınca belirlenen kurumun internet
sitesinde duyurur.
(2) Ayrıca, ilgisine göre Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü veya İçişleri Bakanlığı İller
İdaresi Genel Müdürlüğü kurumsal internet sitelerinde de son başvuru
tarihinden en az 30 gün önce duyuru yapılır.
(3) Sınav ilan duyuruları, ikinci fıkrada
belirtilen kurumlarca kontrol işlemi yapıldıktan sonra yayımlanır.
Sınava
kabul için ön şart
MADDE 10
– (1) Sınava katılmak
isteyenlerin, sınava son başvuru tarihi itibarıyla;
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinde belirtilen genel şartları taşımaları,
b) Geçerlilik süresi dolmamış KPSS puan türünden,
sınav duyurusunda belirtilmiş olan asgari puanı almış olmaları,
c) Alım yapılacak kadro unvanları için duyuruda
belirlenen asgari niteliklere sahip olmaları,
gerekir.
Başvuru
MADDE 11
– (1) Başvurular, şahsen veya
iadeli taahhütlü posta yoluyla veya elektronik ortamda yapılır.
(2) Başvuru sırasında; adaylardan bu Yönetmeliğin
Ek-1’indeki başvuru formunun yanı sıra nüfus cüzdanı veya kimlik kartı,
mezuniyet belgesi, KPSS sonuç belgesi, sürücü belgesi ve benzeri belgelerin
aslı veya sureti istenir. Elektronik ortamda yapılan başvurularda
yukarıdaki belgeler duyuruda belirtilen tarihe kadar ibraz edilir.
(3) Postadaki gecikmeler ve duyuruda belirtilen
süre içerisinde yapılmayan başvurular dikkate alınmaz.
(4) Giriş sınavına katılmak isteyenlerden istenilen
belgelerin aslı ibraz edilmek kaydıyla suretleri kurumca tasdik edilir.
(5) Atama yapılacak kadrolar için adayların başvurularını
kısıtlayacak veya belirli bir kişiyi tarif eder nitelikte özel şart
belirlenemez.
Başvuruların
değerlendirilmesi
MADDE 12
– (1) İdare, T.C. kimlik numarası
ile ÖSYM kayıtlarının uyumunu kontrol etmek suretiyle adayları KPSS
puanlarına göre sıralayarak, en yüksek puanlı adaydan başlamak üzere atama
yapılacak boş kadro sayısının beş katı oranında adayı sınava çağırır.
Sınava çağırılacak son sıradaki adayla aynı puana sahip olan diğer adaylar
da sınava çağırılır. Sınava girmeye hak kazanan adaylar ve KPSS puanları
idarenin internet sitesinde ilan edilir.
(2) Sınava çağrılan adaylara idarece düzenlenen ve
adayların kimlik bilgileri ile sınav yeri ve tarihinin bulunduğu bu
Yönetmeliğin Ek-2’sindeki sınav giriş belgesi gönderilir. Ancak, idareler
tarafından duyuruda belirtilmesi kaydıyla, sınav giriş belgesi idarenin
internet sitesinden erişim sağlanarak verilebilir. Bu belge sınava girişte
ibraz edilir.
Sınav
kurulu ve görevleri
MADDE 13
– (1) Sınav kurulu, atamaya
yetkili amir veya görevlendireceği kişinin başkanlığında, üyelerden biri
insan kaynaklarından sorumlu birim temsilcisi olmak üzere, atamaya yetkili
amirce belirlenecek toplam beş üyeden teşekkül eder. Aynı usulle birer
yedek üye belirlenir. İhtiyaç duyulması halinde İdare dışından da kamu görevlileri
sınav kurulunda üye olarak görevlendirilebilir.
(2) Giriş sınavına, sınav kurulunun başkan ve
üyelerinin eşlerinin, üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve sıhrî
hısımlarının katıldığının tespit edilmesi halinde, bu üye veya üyeler sınav
kurulu üyeliğinden çıkarılır ve bunların yerine yedek üye veya üyeler
görevlendirilir.
(3) Sınav kurulu; sınavın yapılması,
değerlendirilmesi, başarı listesinin düzenlenmesi, sınav sonuçlarının
ilanı, sınava ilişkin itirazların incelenip sonuçlandırılması ve sınavla
ilgili diğer işleri yürütür.
(4) Sınav kurulu, üye tam sayısı ile toplanır.
Kararlar oy çokluğuyla alınır.
Sınav
konuları
MADDE 14
– (1) Yazılı veya sözlü sınav;
a) Türkiye Cumhuriyeti Anayasası,
b) Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi,
c) 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu,
ç) Mahalli idarelerle ilgili temel mevzuat,
konuları ile kadro unvanına ilişkin mesleki ve
uygulamalı bilgi ve yeteneğin ölçülmesini kapsar.
Sınavın
yapılması
MADDE 15
– (1) Sınav, adayların bilgi ve
yeteneklerini ölçecek şekilde yazılı veya sözlü olarak yapılır. Hizmetin
gerektirdiği hallerde sözlü sınav; araç, iş makinesi ve bilgisayar
kullanımı ile sportif dayanıklılık gibi özellikleri ölçecek şekilde
uygulamalı olarak da yapılabilir. Yazılı sınav; idareler tarafından yapılabileceği
gibi, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına, Milli Eğitim
Bakanlığına veya yükseköğretim kurumlarından birine yapılacak protokol
hükümleri çerçevesinde ilgili kurumun tabi olduğu mevzuat hükümlerine göre
yaptırılabilir.
Sınav
sonuçlarının değerlendirilmesi ve ilanı
MADDE 16
– (1) Sınavda değerlendirme, bu
Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç)
bentlerinde yer alan konularda 15’er puan, kadro unvanına ilişkin mesleki
ve uygulamalı bilgi ve yeteneğin ölçülmesinde ise 40 puan olmak üzere
toplamda 100 tam puan üzerinden yapılır.
(2) Sınavda başarılı sayılmak için, sınav kurulu
başkan ve üyelerinin 100 tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik
ortalamasının en az 60 olması şarttır. Sınav kurulu üyelerince verilen
puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir.
(3) Adayların atamaya esas başarı puanı, idare
tarafından yapılan yazılı veya sözlü sınav puanları ile KPSS puanlarının
aritmetik ortalaması alınmak suretiyle belirlenir ve idarenin internet
sitesinde ilan edilir.
(4) Adayların atanmaya esas başarı puanlarının aynı
olması halinde KPSS puanı yüksek olana öncelik tanınır.
(5) En yüksek başarı puanından başlamak üzere atama
yapılacak kadro sayısı kadar aday asıl aday olarak belirlenir. İdare, asıl
aday sayısı kadar yedek aday da belirleyebilir. Asıl ve yedek aday
listeleri idarenin internet sitesinde ilan edilir ve listede yer alanlara
ayrıca yazılı tebligat yapılır.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 17
– (1) Sınav sonuçlarına, başarı
listesinin idarenin internet sitesinde ilanından itibaren yedi gün içinde
yazılı olarak itiraz edilebilir. İtirazlar, sınav kurulu tarafından yedi
gün içerisinde sonuçlandırılır ve ilgiliye yazılı olarak bilgi verilir.
Atama
işlemleri
MADDE 18
– (1) İdarenin internet sitesinde,
başarı listesine göre sınavı asıl olarak kazandığı belirlenenlerden
istenilecek belgeler ile belgelerin son teslim tarihine ilişkin bir duyuru
yayımlanır ve atanmaya hak kazananlar, duyuruda belirtilen süre içerisinde,
istenilen belgeler ile birlikte atanmak üzere yazılı başvuruda bulunur.
(2) İdarece yapılacak belge incelemesinden sonra
atanmayı haiz olduğu tespit edilenlerin atamaları yapılır. Ancak atama için
öngörülen koşullara uymayan ve gerekli belgeleri süresi içinde getirmeyen
adayların atamaları yapılmaz.
(3) Atanmış olsalar dahi atanma şartlarını
taşımadığı tespit edilenlerin atamalarının iptal edilmesi, atanılan göreve
geçerli bir mazeret olmaksızın süresi içinde başlanmaması ya da atanma
hakkından vazgeçilmesi sebebiyle boş kalan kadrolara başarı puan
sıralamasının ilan edildiği tarihten itibaren altı aylık süreyi aşmamak
üzere, aynı unvanlı kadrolar için yapılacak müteakip sınava ilişkin
duyuruya kadar, yedekler arasından başarı sıralamasına göre atama
yapılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Gerçeğe
aykırı beyan
MADDE 19
– (1) Sınav başvuru formunda ya da
atama işlemleri sırasında gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu veya belge
verdiği tespit edilenlerin sınav sonuçları geçersiz sayılır ve atamaları
yapılmaz, atamaları yapılmış ise iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep
edemez.
(2) Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu veya belge
verdiği tespit edilenler hakkında ilgili makamlara suç duyurusunda
bulunulur.
KPSS
puanlarının kontrolü ve bildirim yükümlülüğü
MADDE 20
– (1) İdareler, kendilerine başvuran
adayların T.C. kimlik numaralarını, ad ve soyadlarını ve KPSS puanlarının
doğruluğunu ÖSYM’ye ait internet sitesinden kontrol eder. Yapılan kontrol
sonucunda sınav sonuç belgesinde tahrifat yaptığı belirlenen adaylar ilgili
kurumlarca ÖSYM’ye bildirilir.
(2) Atama yapılan kadrolara ilişkin unvan ve sayı
bilgileri, göreve başlama tarihinden itibaren 15 gün içerisinde ilgisine
göre Çevre ve Şehircilik Bakanlığına veya İçişleri Bakanlığına bildirilir.
(3) Ataması yapılarak göreve başlatılanlar ile ataması
yapıldığı halde göreve başlamayanlar veya ataması iptal edilen adaylara
ilişkin bilgiler, söz konusu işlemlerin sonuçlandığı tarihten itibaren 15
gün içinde kadro ve pozisyonların merkezi olarak tutulduğu kurumun
“E-Uygulama” sistemine girilir.
Sınav belgelerinin
saklanması
MADDE 21
– (1) Ataması yapılanların sınavla
ilgili belgeleri, ilgililerin özlük dosyalarında saklanır. İdare tarafından
sınav yoluyla yapılan atamada sınava başvurmakla birlikte ataması
yapılmayanların belgeleri, başarı listesinin ilanını izleyen iki ay
içerisinde talep etmeleri halinde kendilerine iade edilir.
Sekretarya
hizmetleri
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelikte yer alan
sınava ve sınav kuruluna ilişkin sekretarya hizmetleri ilgili idarenin
insan kaynaklarından sorumlu birimi tarafından yürütülür.
Uygulamaya
ilişkin esaslar
MADDE 23
– (1) Bu Yönetmelikte yer alan
hükümlerin uygulanmasına ilişkin olarak ilgili idarelerce istenecek
görüşler ilgisine göre Çevre ve Şehircilik Bakanlığı veya İçişleri
Bakanlığı tarafından verilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 24
– (1) 14/11/2017 tarihli ve 30240
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mahalli İdarelere İlk Defa Atanacaklara
Dair Sınav ve Atama Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 25
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre ve Şehircilik Bakanı ile İçişleri Bakanı müştereken yürütür.
Ekler için tıklayınız
|