Helal Akreditasyon Kurumundan:
HELAL
AKREDİTASYON KURUMUNUN 4734 SAYILI KAMU İHALE
KANUNUNUN 3 ÜNCÜ MADDESİNİN (V) BENDİ KAPSAMINDA
YAPACAĞI HİZMET ALIMLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Helal Akreditasyon
Kurumunun, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü
maddesinin (v) bendine göre gerçekleştirilecek hizmet alımlarına ilişkin
usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Helal Akreditasyon Kurumunun
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (v) bendi ile istisnaya
tabi hizmet alımlarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununun 3 üncü maddesinin (v) bendi ile 15/7/2018 tarihli ve 30479 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili
Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin on beşinci bölümüne dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alım yetkilisi: Kurumun alım ve harcama yapma
yetki ve sorumluluğuna sahip kişiler ile usulüne uygun olarak yetki devri
yapılmış görevlileri,
b) Bakan: Kurumun ilgili olduğu Bakanı,
c) Bilirkişi: Akreditasyon hizmetlerine ilişkin
olarak özel veya teknik bilgiyi gerektiren hallerde görüş vermesi için
başvurulan gerçek veya tüzel kişiyi,
ç) EKAP: Elektronik Kamu Alımları Platformunu,
d) Genel Sekreter: Helal Akreditasyon Kurumu Genel
Sekreterini,
e) Hizmet: Kurumun akreditasyon faaliyetleri
kapsamında ihtiyaç duyulan her türlü hizmet alımlarını,
f) Hizmet birimi yöneticisi: Helal Akreditasyon
Kurumu müstakil birim yöneticilerini,
g) Kurum: Helal Akreditasyon Kurumunu,
ğ) Yönetim Kurulu: Helal Akreditasyon Kurumu
Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte tanımı bulunmayan hususlar
hakkında, 4734 sayılı Kanunda yer alan tanımlar esas alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel İlkeler
Temel
ilkeler
MADDE 5 –
(1) Kurum; bu Yönetmelik
kapsamındaki alımlarda saydamlığı, eşit muameleyi, güvenilirliği,
gizliliği, ihtiyaçların en kısa sürede, verimli ve uygun şartlarla ve
zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla
sorumludur.
(2) Alım konusunu oluşturan işler kısımlara
bölünemez. Ancak alım şekillerini değiştirecek mahiyette olmamak üzere,
Kurumca gerekli görülmesi halinde bazı işlerin bölümlere ayrılması
mümkündür.
(3) Ödeneği bulunmayan hiçbir iş için hizmet
alımına çıkılamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Alıma Hazırlık
Süreci
Yaklaşık
maliyet
MADDE 6 – (1) Hizmet alımı yapılmadan önce Kurumca;
a) Kamu kurum ve kuruluşları tarafından belirlenmiş
fiyat ve ücretler,
b) Kurum veya kamu kurum ve kuruluşlarınca
gerçekleştirilmiş aynı veya benzer işlere ait güncellenen fiyat ve
ücretler,
c) Konusunda uzman kişi veya kuruluşlarda
araştırılarak bulunacak fiyat ve ücretler, esas alınmak üzere piyasadan her
türlü fiyat araştırması yapılarak katma değer vergisi
hariç olmak üzere yaklaşık maliyet belirlenir ve
bir hesap cetvelinde gösterilir. Yaklaşık maliyetin tespitinde bu fıkradaki
yöntemlerden biri, birkaçı veya tamamı herhangi bir öncelik sırası olmadan
uygulanabilir. Piyasa rayiçlerini yansıtmadığı düşünülen veya aşırı düşük
olarak görülen fiyat ve ücretler değerlendirmeye alınmaz. Ancak piyasa
rayiçlerini yansıtmayan veya aşırı düşük olarak değerlendirilen fiyatlara
ilişkin ilgililerden açıklama istenebilir. Yapılan açıklamalar uygun
görülürse bu fiyatlar da Kurumun takdirinde değerlendirmeye alınabilir.
(2) Yaklaşık maliyetin belirlenemediği veya
yaklaşık maliyetin belirlenmesinde güçlükler yaşandığı durumlarda,
gerekçeleri onay belgesinde belirtilmesi kaydıyla, planlanan bütçe
aşılmamak üzere alıma çıkılabilir.
(3) Yaklaşık maliyetin Kurumca hesaplanması
esastır. Ancak, işin özelliğinden dolayı, Kurumca yaklaşık maliyet
hazırlanamaması nedeniyle danışmanlık hizmeti alındığı durumlarda
danışmanlık hizmeti alınan hizmet sunucusu o işin ihalesine katılamaz.
Alım
dokümanı
MADDE 7 –
(1) Alım dokümanında; isteklilere
talimatları da içeren idari şartname ile yapılacak alımın teknik
özelliklerini kapsayan teknik şartname, sözleşme tasarısı ve gerekli diğer
belge ve bilgiler bulunur. Alımların her türlü özelliğini belirten idari ve
teknik şartnamelerin Kurumca hazırlanması esastır.
(2) Alım dokümanı Kurumda bedelsiz görülebilir.
Bilirkişilik hizmet alımı dışındaki alımlara katılmak isteyen isteklilerin
bu dokümanı satın almaları zorunludur. Doküman bedeli, basım maliyetinden
az olmayacak ve rekabeti engellemeyecek şekilde Kurumca tespit edilir.
(3) Alım dokümanının Kurum tarafından EKAP’a
yüklenmesinin tercih edildiği hallerde, alım dokümanı EKAP üzerinden
görülebilir ve e-imza kullanılarak bedelsiz olarak EKAP üzerinden de
indirilebilir.
Alım
komisyonu
MADDE 8 –
(1) Alım yetkilisi; biri başkan olmak
üzere en az 3 ve tek sayıda kişiden oluşan alım komisyonunu yedek üyeler de
dahil olmak üzere görevlendirir. Kurumda yeterli sayıda ve nitelikte
personel bulunmaması halinde, 4734 sayılı Kanun kapsamındaki kamu kurum ve
kuruluşlarından komisyona üye alınabilir. Yurt dışında gerçekleştirilecek
faaliyetlerde yurt dışı temsilciliğinde yeterli personel bulunmaması
halinde Kurumca merkez teşkilattan personel görevlendirilebilir. Komisyonda
mali işlerden sorumlu bir üyenin bulunması esastır.
(2) Komisyonlar eksiksiz olarak toplanır. Komisyon
kararları çoğunlukla alınır.
(3) Alım komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen
tutanaklar, komisyon başkanının ve üyelerinin adı, soyadı ve görev unvanı
belirtilerek imzalanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Alım Usulleri
Uygulanacak
alım usulleri
MADDE 9 –
(1) Kurumca, hizmet alımlarında
aşağıdaki usullerden biri uygulanır:
a) Davet usulü alım.
b) Doğrudan alım usulü.
(2) Şartların sağlanması ile yapılacak her bir
hizmet alımı için uygulanacak usule karar vermeye Yönetim Kurulu
yetkilidir. Yönetim Kurulu bu yetkisini Genel Sekretere veya hizmet
birimleri yöneticilerine de devredebilir.
Davet
usulü alım
MADDE 10
– (1) 11 inci maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen limitlerin dışında kalan ihtiyaçlar
davet usulü alım ile temin edilir.
(2) Davet usulü, alım konusu işin teknik ve mali
özelliklerinin Kurumca netleştirilebildiği hallerde kullanılabilen ve alım
yetkilisince belirlenen isteklilerin davet edildiği alım usulüdür.
(3) Bu maddeye göre yapılacak alımlarda ilan
yapılmaz.
(4) Alım yetkilisince belirlenen en az 3 istekliye
Kurum tarafından alım dokümanı ile birlikte yazılı davet gönderilerek,
isteklilerden tekliflerini vermeleri istenir.
(5) Davet gönderilmeyen ancak alıma katılmak
istediğini Kuruma yazılı olarak bildiren isteklilere de davet
gönderilebilir.
(6) Davet gönderilmeyen istekliler davet
edilenlerle ortak girişim oluşturarak alıma teklif verebilir.
(7) Kurum, alımı yapıp yapmamakta veya herhangi bir
aşamasında alımı iptal etmekte serbesttir.
(8) Bu madde kapsamında yapılacak alımlarda alım
yetkilisince gerek görülmesi halinde yüklenici ile sözleşme
imzalanmayabilir.
(9) Davet usulü ile yapılacak alımlarda, kesin ve
geçici teminat alınıp alınmamasına, alınacaksa miktarına Kurum tarafından karar
verilir.
(10) İhale üzerinde kalan istekli hakkında
ihalelere katılmaktan yasaklama kararı olup olmadığı EKAP üzerinden kontrol
edilir.
Doğrudan
alım usulü
MADDE 11 – (1) Aşağıda belirtilen hallerde ihtiyaçların
temininde ilan yapılmaksızın doğrudan alım usulüne başvurulabilir:
a) 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinde büyükşehir belediye sınırları dahilinde bulunan
idareler için belirlenen ve her yıl Kamu İhale Kurumunca güncellenen
tutarın on katını geçmeyen hizmet alımları.
b) Mevcut hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun
sağlanmasını teminen zorunlu olan hizmetler ile asıl sözleşmeye dayalı
olarak ilk alımı yapılan ve toplam süreleri 3 yılı geçmeyecek gerçek veya
tüzel kişilerden yapılacak hizmet alımları.
c) Gerekli uzmanlığı haiz bilirkişilerden yapılacak
hizmet alımları.
(2) Bu maddeye göre yapılacak alımlar, Genel
Sekreter veya usulüne uygun yetki devri yapılan birim yöneticisi tarafından
görevlendirilecek kişi veya kişilerce doğrudan alım yoluyla karşılanır.
(3) Bu maddeye göre yapılacak alımlarda, alım
dokümanı hazırlama, alım komisyonu kurma ve yeterlik kurallarını arama,
sözleşme yapma zorunluluğu bulunmaksızın, alım yetkilisince
görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat araştırması
yapılarak ihtiyaçlar temin edilir.
(4) Doğrudan alım usulünde, Genel Sekreterce
görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından gerçek ve tüzel kişilerden
teklif alınarak piyasa araştırması yapılır. Hazırlanan teknik şartname
piyasa araştırması sırasında ilgili alanda faaliyet gösteren gerçek veya
tüzel kişilerle paylaşılabilir.
(5) Bu madde kapsamında yapılacak alımlarda, alım
yetkilisince gerek görülmesi halinde, yüklenici ile sözleşme
imzalanmayabilir.
(6) Doğrudan alım usulü ile yapılacak alımlarda,
kesin ve geçici teminat alınıp alınmamasına, alınacaksa miktarına Kurum
tarafından karar verilir.
(7) Yönetim Kurulu, Kurumun helal akreditasyon
faaliyetlerine yönelik olarak bilirkişi hizmeti sunmak isteyen kişilerden
oluşan, usul ve esaslarını belirlediği bir bilirkişi havuzu oluşturabilir.
(8) Bilirkişi havuzunda yer alan bilirkişiler,
sunulacak helal akreditasyon faaliyetinin kapsamı ve özellikleri dikkate
alınarak, Yönetim Kurulu tarafından tespit edilip Bakan onayı ile
belirlenen ücret çerçevesinde helal akreditasyon faaliyetlerinin ifasında
Kurum tarafından görevlendirilebilir.
(9) Belirli bir helal akreditasyon faaliyeti için
bilirkişi havuzunda yer alan hangi bilirkişilerden hizmet alınacağına
Yönetim Kurulu karar verebileceği gibi, Yönetim Kurulu bu yetkisini Genel
Sekretere de devredebilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hizmet Alımları
Ödemelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Hizmet
alımlarına ilişkin yapılacak ödemeler
MADDE 12
– (1) Yurt içinde ve yurt dışında
faaliyet gösterecek Türk ve yabancı uyruklu bilirkişilere ödenecek ücretler
Yönetim Kurulu tarafından her yıl ocak ayı içerisinde belirlenerek Bakan
onayını müteakip uygulanır.
(2) Bilirkişiler tarafından verilen hizmetin
tamamlanması sonrasında bilirkişi tarafından denetime ilişkin bir rapor
hazırlanarak en fazla 15 iş günü içerisinde Kuruma sunulur.
(3) Bilirkişi raporunun Kurum tarafından uygun
görülmesi, ödemeye ilişkin evraklarda eksik olmaması ve ilgili ödeme
kaleminde nakit ödenek olması şartıyla bilirkişiye ödeme yapılır.
(4) Bu Yönetmelik kapsamında gerçekleştirilen diğer
hizmet alımlarında ise ödemeler genel hükümlere göre yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Ceza ve
ihalelerden yasaklama
MADDE 13
– (1) İsteklilerin ve görevlilerin
sorumluluğu ile ceza ve ihalelere katılmaktan yasaklama hususlarında 4734
sayılı Kanun hükümleri uygulanır.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 14
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde 4734 sayılı Kanun, 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu
İhale Sözleşmeleri Kanunu ile bu Kanunlara dayanılarak çıkarılan
mevzuatlara göre işlem yapılır.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Yönetim Kurulu yürütür.
|