Türkiye Adalet Akademisinden:
TÜRKİYE ADALET
AKADEMİSİ MESLEK İÇİ VE HİZMET
İÇİ EĞİTİM
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye Adalet
Akademisi tarafından düzenlenen meslek içi ve hizmet içi eğitim ile öğretim
programlarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Türkiye Adalet
Akademisi tarafından yürütülecek olan; hâkim ve savcılara yönelik meslek
içi eğitimler ile noterler, serbest veya kamuda çalışan avukatlar, hukuk
sınıfı subaylar, eğitim ve öğretim hizmetlerinden faydalanması uygun
görülen diğer kişilere verilecek hizmet içi eğitimlere ilişkin usul ve
esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 24/2/1983
tarihli ve 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununun 119 uncu maddesi,
27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun
46 ncı maddesi ile 2/5/2019 tarihli ve 30762 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
34 sayılı Türkiye Adalet Akademisi Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin
15 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akademi: Türkiye Adalet Akademisini,
b) Bakanlık: Adalet Bakanlığını,
c) Başkan: Türkiye Adalet Akademisi Başkanını,
ç) Başkanlık: Türkiye Adalet Akademisi
Başkanlığını,
d) Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi: 34 sayılı Türkiye
Adalet Akademisi Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesini,
e) Danışma Kurulu: Başkanlığa önerilerde bulunmak
üzere Akademide oluşturulan kurulu,
f) Hizmet içi eğitim: Hâkim ve savcı sınıfı dışında
hukuk ve adalet alanında çalışan diğer kişilere yönelik eğitimleri,
g) Hukuk sınıfı subay: 27/7/1967 tarihli ve 926
sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 46 ncı maddesinde
belirtilen subayları,
ğ) Kurul: Hâkimler ve Savcılar Kurulunu,
h) Meslek içi eğitim: Hâkim ve savcılara yönelik
düzenlenen eğitimi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Meslek İçi ve
Hizmet İçi Eğitimin Niteliği, Hedefleri ve İlkeleri
Eğitimin
niteliği
MADDE 5 –
(1) Meslek içi eğitim; hâkim ve
savcıların ihtiyaç duydukları konularda eğitim almayı talep etme hakkı ile
görev ve yetki alanları ile ilgili eğitim programlarına katılma ödevini
ifade eder.
(2) Hizmet içi eğitim; hukuk ve adalet alanında
çalışan kişilere yönelik ilgili kurum, kuruluş ve kurulların talebi ile
düzenlenir.
Eğitimin
hedefleri
MADDE 6 –
(1) Eğitimin hedefleri şunlardır:
a) Mesleki bilgi, beceri, birikim ve yeterlilik
düzeyinin artırılması suretiyle mesleki ve kişisel gelişime katkı
sağlanması.
b) Ekonomik, sosyal, kültürel ve teknolojik
gelişmelerin yakından takip edilerek hukuki problemlere ilişkin alternatif
çözüm üretebilme becerisinin geliştirilmesi.
c) İnsan haklarına ve evrensel hukuk ilkelerine
uygun, adil, hızlı ve etkin yargılama yapabilme becerisinin geliştirilmesi.
ç) Hukuk ve adalet alanındaki uygulamada yaşanan
sorunların giderilmesi.
d) Mevzuatta meydana gelen değişikliklerin
uygulamaya yansıtılması ve uygulamada birliğin sağlanması.
e) Yargı eğitimi alanındaki uluslararası temel
belgeler, ilgili kurumların stratejik planları, reform belgeleri ve eylem
planları çerçevesinde eğitim programları düzenlenerek mesleki yetkinliğin geliştirilmesi.
f) İlgililere, uzmanlık alanlarıyla ilgili bilgi
kazandırılması, mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağının
gösterilmesi ve bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, bilgiyi
değerlendirme ve yorumlama yeteneğinin kazandırılması.
g) Evrensel hukuk anlayışının içselleştirilmesine
katkı sağlanması.
ğ) Meslek etiği bilincinin geliştirilmesi.
Eğitimin
ilkeleri
MADDE 7 –
(1) Eğitimde esas alınacak başlıca
ilkeler şunlardır:
a) Katılımcılar arasında fırsat eşitliğini
gözetmek.
b) İhtiyaç duyulan alanlara yönelik eğitim vermek.
c) Uygulamada sıkça karşılaşılan veya ihtisas
gerektiren soruşturma, kovuşturma ve davalara yönelik eğitimler vermek.
ç) Uzmanlık gerektiren bir göreve atanan hâkim ve
savcılara atandıkları görevin niteliğine uygun programlar düzenlemek.
d) Uygulama birliğinin sağlanabilmesi, hukuki
müzakerelerde bulunulabilmesi ve yargısal sorunlara ilişkin deneyimlerin
paylaşılabilmesi için programlar yapmak.
e) Görev, yetki ve mevzuat değişikliklerini
kapsayacak şekilde karşılaşılması muhtemel sorunlara ilişkin uyum eğitimi
vermek.
f) Gerektiğinde ilgili tüm kurum ve kuruluşlarla
işbirliği yaparak, eğitimler için bilgi, belge, araç, gereç ve eğitici
sağlamak.
g) Eğitimi kamu kaynaklarının etkili ve verimli
kullanılması, plana uygunluk, süreklilik, uygulamaya yönelik olma
ilkelerine uygun olarak yürütmek.
ğ) Eğitim yapılacak ortamları eğitimin gereklerine
göre hazırlamak.
h) Eğitim programlarını hâkim ve savcıların
yargısal görevlerini aksatmayacak şekilde planlamak ve uygulamak.
ı) Eğitim konularının belirlenmesinde gereklilik ve
öncelik sıralamasını gözetmek.
i) Eğitimin beklenen sonuçlara ulaşıp ulaşmadığının
belirlenmesi için ölçme ve değerlendirme yapmak.
j) Eğitim programlarını değişen ihtiyaçlar ile
hukukî, sosyal, ekonomik, teknolojik ve mesleki gelişmelere uygun olarak
geliştirmek.
k) Uzmanlık gerektiren alanlarda, alanında uzman
eğiticilerden yararlanmak.
l) Eğitimin konularına göre ilgili kurum ve
kuruluşlarla iletişim ve koordinasyon içerisinde olmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Meslek İçi
Eğitim
Meslek
içi eğitim
MADDE 8 –
(1) Meslek içi eğitim Akademi
tarafından düzenlenen yıllık eğitim planı çerçevesinde yürütülür.
(2) Yıllık plan haricinde de Akademiye yapılan
başvuru üzerine ihtiyaç duyulan alanlarda meslek içi eğitim programları
düzenlenebilir.
(3) Akademinin taraf olduğu ulusal ve uluslararası
projeler kapsamında; hâkim ve savcılara yönelik düzenlenen eğitim
faaliyetleri meslek içi eğitim olarak değerlendirilir.
Konuların
belirlenmesi
MADDE 9 –
(1) Eğitim konularının
belirlenmesinde;
a) Mevzuat ve reform belgelerine, Başkanlığın ve
ilgili diğer kurumların stratejik planları ile eylem planlarına ve ilgili
ulusal, uluslararası raporlarda belirtilen hususlara öncelik verilir.
b) İlk derece, bölge adliye veya bölge idare
mahkemeleri, Bakanlık ve Kurul ile yüksek mahkemelerden görüş alınır.
c) Akademi tarafından kurulacak interaktif ortamda
hâkim ve savcıların eğitime ilişkin talepleri dikkate alınır.
ç) Akademi tarafından, ölçme ve değerlendirme araçları
kullanılmak suretiyle yapılacak ihtiyaç analizlerinin sonuçları
değerlendirilir.
Yıllık
eğitim planının hazırlanması
MADDE 10
– (1) Başkanlık tarafından 9 uncu
maddedeki usullere göre belirlenen konulara ilişkin Danışma Kurulunun
görüşü alınarak yıllık eğitim planı hazırlanır.
(2) Yıllık eğitim plan taslağında eğitim
programlarının;
a) Konusu ve amaçları,
b) Hedef kitlesi ile katılımcı sayısı,
c) Kongre, konferans, şûra, sempozyum, seminer,
çalıştay, panel gibi bilimsel ve kültürel toplantı türlerinden hangisiyle
yapılacağı,
ç) Yapılacağı yer, tarih ve süresi,
belirtilir.
(3) Yıllık eğitim planı Kurul ile Bakanlığa
gönderilir ve Akademinin internet sitesinde ilan edilir.
Yıllık
eğitim planının uygulanması
MADDE 11
– (1) Akademi, yıllık eğitim
planında belirlenen yöntem uyarınca eğitim programlarının uygulanma usul ve
esaslarını, içeriğini, eğiticilerini ve eğitim materyallerini belirler.
(2) Akademi, eğitim programlarının yapılacağı
konaklama ve eğitim tesislerini belirler, bu amaçla gerekli görülmesi
halinde hizmet satın alabilir.
(3) Akademi, yıllık eğitim planının amaca uygun,
etkin ve verimli bir şekilde uygulanması için gerekli tedbirleri alır.
Katılımcıların
belirlenmesi
MADDE 12
– (1) Planlanan eğitim
programlarına katılmak isteyen hâkim ve savcıların talepleri Başkanlık tarafından
toplanır ve katılımcıların belirlenmesi için Kurula gönderilir.
(2) Yüksek mahkemelerin, Kurulun ve Bakanlığın
merkez teşkilatı ile bağlı ve ilgili kuruluşlarında görevli hâkim ve
savcılar, yetkili makamın izni ile eğitim programlarına katılabilir.
(3) Eğitim programına yeterli talep olmaması
durumunda gerektiğinde resen katılımcı görevlendirilmesi Kuruldan talep
edilebilir.
(4) Eğitim programına katılma izni verilenlerin
listesi Kurul tarafından Başkanlığa bildirilir.
Yıllık
plan dışı eğitim
MADDE 13 –
(1) Akademi, ihtiyaçlar
doğrultusunda yıllık eğitim planı dışında da meslek içi eğitim programı
düzenleyebilir.
(2) Yüksek mahkemeler, Kurul, Bakanlık ve ilgili
kamu kurum ve kuruluşlarının, yıllık eğitim planı kapsamı dışında hukuk ve
adalet alanında eğitim talepleri değerlendirilerek, uygun görülmesi halinde
eğitim programı düzenlenebilir.
(3) Bu madde uyarınca düzenlenen meslek içi eğitim
programları yukarıdaki usul ve esaslar dâhilinde gerçekleştirilir.
Eğitimin
değerlendirilmesi
MADDE 14
– (1) Akademi tarafından, meslek
içi eğitimlerin değerlendirmesi yapılır. Bu kapsamda eğitimlerin hâkimler
ve savcılar üzerindeki etkinliği ve verimliliği araştırılır. Eğitimin
beklenen sonuçlara ulaşıp ulaşmadığının tespitine yönelik etki analizleri
yapılır.
(2) Eğitim programının etkinliğinin ve
verimliliğinin değerlendirilmesinde yardımcı olmak ve gelecek eğitim
dönemlerine katkı sağlamak üzere eğitim öncesinde, döneminde ve sonrasında
yürütülen faaliyetlerle ilgili olarak öğretim elemanları ile katılımcıların
görüş ve düşüncelerinin alınmasına yönelik anket, gözlem ve görüşme gibi
ölçme ve değerlendirme araçları uygulanır ve sonuçlar raporlanır.
Hazırlanan raporlar ilgili kurum ve kuruluşlarla paylaşılabilir.
İşbirliği
MADDE 15
– (1) Eğitim programları, eğitimin
konusu ve amacına göre gerektiğinde Yüksek mahkemeler, Kurul, Bakanlık,
ilgili kurum, kuruluş ve sivil toplum örgütleri ile işbirliği yapılarak
düzenlenebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Hizmet İçi
Eğitim
Hizmet
içi eğitim
MADDE 16
– (1) Noterler ve avukatlar ile
eğitim ve öğretim hizmetlerinden faydalanması uygun görülen diğer kişilere
talepleri halinde hukuk ve adalet alanını ilgilendiren konularda eğitim
programları hazırlanabilir.
(2) Milli Savunma Bakanlığının talebi üzerine hukuk
sınıfı subaylara yönelik hizmet içi eğitim programları düzenlenir.
Eğitimin
düzenlenmesi
MADDE 17
– (1) Eğitim programları;
a) Noterler için Türkiye Noterler Birliğinin,
b) Serbest avukatlar için Türkiye Barolar Birliği
veya ilgili baroların,
c) Hukuk sınıfı subaylar için Milli Savunma
Bakanlığının,
ç) Kamu kurum, kuruluş ve kurullarında çalışanlar
için ilgili kurum, kuruluş veya kurulların
talepleri üzerine Akademi tarafından
düzenlenebilir.
(2) Kabul edilen eğitim talebi, ilgili kurum,
kuruluş veya kurullara bildirilir.
Konuların
belirlenmesi
MADDE 18
– (1) Eğitim konuları, ilgililerin
talepleri dikkate alınmak suretiyle belirlenir.
(2) Eğitim konularının belirlenmesinde;
a) Mevzuatta meydana gelen değişikliklere,
b) Uygulamada sıklıkla karşılaşılan hukuki
problemlere,
c) İnsan haklarına ve evrensel hukuk anlayışına,
ilişkin konulara öncelik verilir.
Eğitim
programının hazırlanması
MADDE 19
– (1) Eğitim programı işbirliği
içerisinde hazırlanır.
(2) Eğitimin;
a) Konusu ve amaçları,
b) Kongre, konferans, sempozyum, seminer, çalıştay,
panel gibi toplantı türlerinden hangisiyle yapılacağı,
c) Yapılacağı yer, tarih ve süresi,
hazırlanan programlarda belirtilir.
(3) Eğitime katılacaklar, talepte bulunan kurum
tarafından belirlenir.
(4) Akademi tarafından hazırlanan eğitim programı,
ilgililere bildirilir.
Eğitim
programının uygulanması
MADDE 20
– (1) Akademi, eğitim programının
uygulanma usul ve esaslarını, içeriğini, eğiticilerini ve eğitim
materyallerini belirler.
(2) Akademi, eğitim programının yapılacağı eğitim
ve konaklama tesislerini belirler, bu amaçla gerekli görülmesi halinde
hizmet satın alabilir.
(3) Akademi, eğitim programının amaca uygun, etkin
ve verimli bir şekilde uygulanması için gerekli tedbirleri alır.
(4) Eğitimler, talep eden kuruluşlarca belirlenecek
tesislerde de yapılabilir.
(5) Hizmet içi eğitim programının uygulanması için
gerekli harcamalar, ilgili kurum, kuruluş ve kurullar tarafından karşılanır
ve eğitim masrafları eğitim başlamadan önce akademinin ilgili hesabına
yatırılır.
Eğitici
görevlendirilmesi
MADDE 21 –
(1) Akademi, hizmet içi eğitim
kapsamında kalan kurumlar tarafından düzenlenen eğitim programlarına talep
edilen konularda eğitim vermek üzere eğiticiler görevlendirebilir.
Eğitimin
değerlendirilmesi
MADDE 22
– (1) Akademi, ölçme ve
değerlendirme araçlarını kullanmak suretiyle eğitimin etkinliğini ve verimliliğini
ölçebilir, rapor hazırlayabilir. Hazırlanan raporlar ilgili kurum ve
kuruluşlarla paylaşılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Eğiticilerin
belirlenmesi
MADDE 23
– (1) Meslek içi ve hizmet içi
eğitimde;
a) Yüksek mahkemelerin daire başkanı ve üyeleri,
b) Hâkimler ve savcılar,
c) Yükseköğretim kurumlarında görev yapan öğretim
üyeleri ve öğretim görevlileri ile araştırma görevlileri,
ç) Akademide öğretim elemanı olarak
görevlendirilenler,
d) Akademide çalışan alanında uzman kişiler,
e) Kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarına mensup uzmanlar, avukatlar, hukuk
müşavirleri, noterler, hukuk sınıfı subayları ve alanında uzman kişiler,
f) Yabancı ülkelerden gelen akademisyenler ve
uzmanlar,
g) Özel eğitim ve danışmanlık kurumlarında çalışan
uzmanlar,
eğitici olarak belirlenebilir.
(2) Eğiticiler belirlenirken tercihen eğitim ve
ders anlatma tecrübesi olan, mesleki ve bilimsel eseri bulunan, yabancı dil
bilen, üstün başarısı ile eğitim faaliyetinde faydalı olacağı
değerlendirilen kişilere öncelik verilir.
Ders
ücreti
MADDE 24 – (1) Akademi tarafından meslek içi ve hizmet içi
eğitimlerde ders vermekle görevlendirilen Yargıtay ve Danıştay üyeleri ile
hâkim ve savcılar, avukatlar, noterler ve alanında uzman kişilere,
verdikleri her ders için 2802 sayılı Kanunun Ek 2 nci maddesi gereğince
ücret ödenir.
Uzaktan
eğitim
MADDE 25
– (1) Akademi, meslek içi ve
hizmet içi eğitim faaliyetlerini uzaktan eğitim yöntemiyle gerçekleştirebilir.
(2) Uzaktan eğitim ile teknolojinin sağladığı çoklu
ve interaktif ortam imkânları kullanılarak meslek içi ve hizmet içi
eğitimin başarısını arttırmak için diğer kurum ve kuruluşlarla iş birliği
yapılabilir.
(3) Uzaktan eğitim faaliyetlerinin
gerçekleştirilmesi amacıyla bir merkez kurulabilir.
Sorumluluk
MADDE 26
– (1) Eğitime katılanlar, eğitim
süresi içinde programa ilişkin belirlenen kurallara uyar.
(2) Mazereti nedeniyle programa katılmak
istemeyenlerin talepleri ilgisine göre Kurula veya bağlı oldukları kurum ve
kuruluşa bildirilir.
(3) Mazereti bulunmaksızın eğitim programlarına
katılmayanlar, mazeret talebi Kurul veya bağlı oldukları kurum ve kuruluş
tarafından kabul edilmemesine rağmen eğitim programına katılmayanlar ile
derslere devam etmeyenler Kurula veya bağlı oldukları kurum ve kuruluşa
bildirilir.
Belge
verilmesi
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
eğitimlere katılanlara eğitimin konusu, süresi, tarihi ve yerini belirten
belge verilebilir.
Eğitim
materyalleri
MADDE 28
– (1) Eğitim programlarına
katılanlara, yüksek mahkeme içtihatları, sıklıkla karşılaşılan suç ve
davalar ile diğer pratik bilgiler içeren mesleki konularda kitap, bülten,
dergi, broşür, CD, DVD ve benzeri gereçler dağıtılabilir.
(2) Programlarda sunulan tebliğler, çalışma
raporları ve açılış konuşmaları yayın haline getirilebilir.
(3) Eğitim materyalleri ve ikinci fıkra uyarınca
oluşturulan dokümanlar internet ortamında yayınlanabilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE 29
– (1) 26/2/2016 tarihli ve 29636
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Adlî, İdarî ve Askerî Yargı Hâkim ve
Savcıların Meslek İçi Eğitimi Hakkında Yönetmelik ile 28/2/2016 tarihli ve
29638 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Adalet Akademisi Hizmet İçi
Eğitimi Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 30
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türkiye Adalet Akademisi Başkanı yürütür.
|