Tarım ve Orman Bakanlığından:
ORGANİK ARICILIK YAPAN YETİŞTİRİCİLERİN
DESTEKLENMESİNE
DAİR TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2019/60)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, organik arı
yetiştiriciliğinin geliştirilmesi, doğal kaynakların korunması, gıda
güvenliğinin ve sürdürülebilirliğin sağlanmasına yönelik organik arıcılık
yapan yetiştiricilerin desteklenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, organik tarımı
destekleme çalışmalarında görev alacak kurum ve kuruluşların belirlenmesi,
organik arı yetiştiriciliği faaliyetinde bulunan yetiştiricilere organik
arılı kovan için yapılacak destekleme ödemelerine ilişkin usul ve esasları
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli
ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 19 uncu maddesi ile 23/10/2019 tarihli ve
1691 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2019 Yılında
Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Kararın 2 nci maddesinin beşinci
fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Arıcılık Kayıt Sistemi (AKS): Etiketlenmiş
kovanlara ait bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı,
izlendiği, raporlandığı Bakanlık kayıt sistemini,
b) Arılı kovan: Üreme kabiliyetini haiz ana arısı
ve üç çerçevesi yavrulu olmak üzere nektar akım döneminde arılı, en az yedi
çerçeveli (eski tip kolonilerde çerçeve aranmaz) arı ailesini,
c) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
d) BÜGEM: Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğünü,
e) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüğünü,
f) İlçe müdürlüğü: Bakanlık ilçe müdürlüğünü,
g) İşletme: Arılı kovanların tutulduğu, bakıldığı,
beslendiği ayrıca ilgili ekipmanın bulunduğu açık ya da kapalı tesis ya da
alanları,
ğ) OAYYD: Organik Arıcılık Yapan Yetiştiricilerin
Desteklemesini,
h) Organik tarım: Organik Tarımın Esasları ve
Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre yapılan tarımsal
faaliyeti,
ı) Organik Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS): Organik
tarım yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin
bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
i) Organik Tarım Birimleri (OTB): Bakanlık il
müdürlükleri bünyesinde oluşturulan organik tarım birimlerini,
j) OTBİS Raporu: OAYYD’de kullanılmak amacıyla,
31/12/2019 tarihinde OTBİS’te kayıtlı bulunan organik tarım faaliyeti yapan
yetiştiricileri ve kayıtlı kovanlarını gösteren ve elektronik ortamda
tutulan raporu,
k) Uygunluk Belgesi: Yetiştiricinin, yetkilendirilmiş
kuruluştan aldığı, organik süreçte bulunan kovanlarının Yönetmelik
hükümlerine göre uygun yetiştirildiğini gösteren ve bir örneği EK-2’de yer
alan belgeyi,
l) Yetiştirici: 1/12/2004 tarihli ve 5262 sayılı
Organik Tarım Kanununda tanımlanan müteşebbislerden organik arıcılık yapan
kayıtlı gerçek veya tüzel kişileri,
m) Yetkilendirilmiş kuruluş: Kontrol ve
sertifikasyon kuruluşu, kontrol kuruluşu veya sertifikasyon kuruluşu olarak
Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,
n) Yönetmelik: 18/8/2010 tarihli ve 27676 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Organik Tarımın Esasları ve Uygulanmasına
İlişkin Yönetmeliği,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Desteklemeye İlişkin Esaslar
Görevli
kurum ve kuruluşlar
MADDE 5 –
(1) OAYYD çalışmaları BÜGEM ve
il/ilçe müdürlükleri ile yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından yürütülür.
(2) Yetkilendirilmiş kuruluşlar;
a) OTBİS’e veri girişlerini yapmak,
b) OAYYD’den yararlanmak üzere başvuruda bulunan
yetiştiricilerin bilgilerini OTBİS’e kaydetmek ve başvuruya esas kontrolü
yapılmış ve Yönetmelik hükümlerine göre yetiştiriciliği yapılan arılı
kovanlar için EK-2’de belirtilmiş uygunluk belgesini düzenlemek,
c) Askı sürecinde belirtilen süre sonuna kadar
yapılacak itirazları değerlendirerek bu Tebliğ hükümlerine uygun olan
düzeltmeleri yapmak,
ile sorumludurlar.
(3) İl müdürlükleri, ilçe müdürlüklerinin
destekleme sürecinde ihtiyaç duyacakları OTBİS verilerini sağlamak üzere
gerekli tedbirleri alır.
Organik
arıcılık yapan yetiştiricilerin desteklenmesi
MADDE 6 –
(1) Organik arıcılık yapan
yetiştiricilerin desteklenmesi aşağıdaki esaslara göre yapılır:
a) OAYYD ödemesi, Yönetmelik hükümlerine göre
organik arı yetiştiriciliği yapan, AKS’de ve OTBİS’te kayıtlı olup OTBİS
raporunda statüsü organik olan ve bu Tebliğde OAYYD uygulamaları ile ilgili
belirtilen usul ve esaslara göre başvuru yapan yetiştiricilere yapılır.
b) Destekleme ödemesinden yararlanmak isteyen
yetiştiriciler, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren 23/12/2019 günü
mesai saati bitimine kadar EK-1’de yer alan OAYYD ödemesi başvuru
dilekçesi, EK-2’de yer alan uygunluk belgesi ve döner sermaye makbuz
alındısı ile OTBİS’te kayıtlı oldukları il/ilçe müdürlüklerine başvururlar.
Organik arı yetiştiricileri kayıtlı oldukları il/ilçe dışında
bulunuyorlarsa başvurularını bulundukları il/ilçe müdürlüklerine, arı konaklama
belgesi ve veteriner sağlık raporu ile birlikte yapabilirler. Bu
yetiştiricilerin desteklemeye ait müracaat başvurusu ve icmal işlemleri
OTBİS’te kayıtlı oldukları il/ilçe müdürlükleri tarafından yürütülür.
c) OTBİS’te kayıtlı oldukları il/ilçe müdürlükleri
dışında müracaat olması durumunda müracatı alan il/ilçe müdürlükleri,
gezginci organik arı yetiştiricilerinin desteklemeye konu olan
belgelerinin, (müracaata esas belgeler, Arılık ve Arılı Kovan Tespit
Tutanağının) asıllarını veya onaylı suretlerini üreticinin işletmesinin
OTBİS’te kayıtlı olduğu il/ilçe müdürlüğüne 30/12/2019 tarihine kadar
gönderir.
ç) Destekleme ödemesinden yararlanmak isteyen
yetiştiriciler, AKS’de ve OTBİS’te kayıtlı olup OTBİS raporunda organik
süreçte olan ve yetkilendirilmiş kuruluşça kontrolü yapılmış ve Yönetmelik
hükümlerine göre uygun bulunmuş ve uygunluk belgesinde kayıtlı olan arılı
kovanlar ile arılıkta yapılan tespitte aynı kovan numarasına sahip arılı
kovanlar üzerinden desteklenir. Destekleme ödemesi EK-4’te yer alan Arılık
ve Arılı Kovan Tespit Tutanağında yer alan kovan sayısı üzerinden
hesaplanır.
d) Organik arıcılık yapan yetiştiricilerin
desteklenmesine dahil olacak arılı kovan, başvuru yapan yetiştirici adına
aynı işletmede AKS’de ve OTBİS’te tanımlı olmalıdır.
e) OTBİS ve AKS’de bilgilerini tamamlatmak, gerekli
güncellemeleri yaptırmak, istenen uygunluk belgesini ibraz etmek çiftçinin
kendi sorumluluğundadır.
f) Organik arıcılık yapan yetiştiriciler kovan
tespitlerini dilekçe verdiği il/ilçe müdürlüğüne süresi içinde yaptırmak
zorundadır. Tespit tarihi bitimi 27/12/2019’dur.
Askı
işlemleri ve icmallerin hazırlanması
MADDE 7 –
(1) OAYYD ödemesine esas icmal
listesi, il müdürlükleri hayvan sağlığı ve yetiştiriciliği şubesi ile
organik tarım birimlerince ve ilçe müdürlükleri tarafından düzenlenir.
(2) Askı icmalleri 1/1/2020 tarihinden önce
başlayamaz. İl/ilçe müdürlükleri tarafından, OAYYD’ye hak kazanan arılı
kovanlar en geç 13/1/2020 tarihine kadar değerlendirmeye alınarak OAYYD
ödemesi için İcmal-1’ler (EK-5) oluşturulur. Askıya çıkarılan icmaller, bu
Tebliğde belirtilen hükümlerin yerine getirilmesi halinde yararlanılabilecek
OAYYD ödemesini ifade eder. İl/ilçe müdürlükleri OAYYD için en geç
14/1/2020 tarihine kadar, ilçe merkezinin OAYYD İcmal-1’ini ilçe merkezinde,
köyün/mahallelerin OAYYD İcmal-1’ini ise kendi köyünde/mahallesinde ilgili
ilçe müdürlükleri veya muhtarlıklar marifetiyle on gün süreyle askıya
çıkarır ve ilgili İcmal-1’ler İl/ilçe müdürlüğü web sayfasında yayımlanır.
Askıya çıkma tarihi ve saati ile askıdan indirme tarihi ve saati tutanağa
bağlanır. Tutanak muhtar ve/veya aza tarafından güncel tarihle imzalanır.
(3) Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz ise
icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar
değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz. OTBİS’e kovan
sayılarının eksik girilmesi durumunda, askı süresinde hatanın düzeltilmesi
amacıyla başvurusu yapılmayan kovanın eksik kısmı için OAYYD ödemesi
yapılmaz. Askı sürecinde yapılacak itirazlara yetiştiricilerin, EK-3’te yer
alan form ile sözleşmesinin olduğu yetkilendirilmiş kuruluşa müracaat
ederek bilgilerini düzelttirmesi kendi sorumluluğundadır. Yetkilendirilmiş
kuruluşlar yetiştiricilerin talebi üzerine OTBİS’e veri girişini tamamlamak
zorundadırlar. OAYYD için yetiştiriciler askı sürecinin sona eriş
tarihinden itibaren on beş gün içerisinde bilgilerini sözleşmesinin olduğu
yetkilendirilmiş kuruluşa düzelttirmek ve il/ilçe müdürlüklerine müracaat
ederek bilgilerini teyit ettirmek zorundadırlar. Bu durumdaki çiftçilerin
gerekli düzelttirmeyi yaptırmamaları ve bilgilerini teyit ettirmemeleri
halinde ödenemeyen OAYYD için daha sonra yapılacak itirazlar
değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
(4) OAYYD İcmal-1’lerinin askıda kalma süresi
zarfında yapılan yazılı itirazlar il/ilçe müdürlüklerine yapılacak olup,
il/ilçe müdürlükleri tarafından çiftçilerin on beş gün içerisinde
yetkilendirilmiş kuruluşlarına başvurarak yaptırmış oldukları düzeltmelere
ait son değerlendirmeler 10/2/2020 tarihine kadar yapılarak OTBİS’te ilgili
bölüme kaydedilir.
(5) İncelenen yetiştirici dosyalarında gerçeğe
aykırılığın bulunmaması ve askı süresince itiraz edilmemesi ya da
itirazların değerlendirilerek sonuçlandırılması halinde, OTBİS’ten alınan
EK-6’daki İcmal-2 ilçe müdürlüklerince düzenlenip onaylanır ve il müdürlüklerine
gönderilir. İlçe müdürlüklerinden alınan İcmal-2 ve il müdürlüklerinin
onayladığı merkez ilçe İcmal-2’si ile OTBİS’ten alınan İcmal-3 uyumu
kontrol edilir.
(6) Bu Tebliğdeki başvuru bitiş tarihinden sonra
askı süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler
dışında yetiştiricinin beyanı ile AKS’de yapılacak güncellemeler OAYYD
ödemesine esas teşkil etmez.
(7) Değerlendirme sonucunda OAYYD İcmal-1
düzeltilemez ya da bilgi ve belgelerle ilgili aykırılık, şikâyet ve/veya
ihbar bulunması nedeniyle İcmal-1 oluşturulamaz ise durum il müdürlükleri
OTB’lerine intikal ettirilir. İl müdürlükleri OTB’lerince çözümlenemeyen
konular BÜGEM’e gönderilir.
(8) İlçe müdürlüklerinden alınan İcmal-2’de gerçeğe
aykırılık olması ya da il müdürlüklerine intikal eden şikâyet ve/veya ihbar
olması durumunda, il müdürlükleri OTB’lerince bu sorunlar çözülmeye
çalışılır. Çözüme kavuşturulamayan konular ise BÜGEM’e gönderilir.
(9) OAYYD İcmal-2’de gerçeğe aykırılığın
bulunmaması ya da il müdürlüklerine intikal eden şikâyet ve/veya
ihbarların, il müdürlüklerince çözümlenmesi hâlinde, ödemeye esas OAYYD
İcmal-3 (EK-7) BÜGEM’e gönderilir.
Destekleme
miktarı
MADDE 8 –
(1) 6 ncı maddede belirtilen
yetiştiricilere, OAYYD ödemesine hak kazanan organik arılı kovanlar için 10
TL/kovan üzerinden destekleme ödemesi yapılır.
Ödemeler
için gerekli finansman ve ödeme planı
MADDE 9 –
(1) OAYYD ödemesi için gerekli
finansman, bütçenin muhtelif tarımsal destekleme hizmetleri kalemine tahsis
edilen ödeneklerden karşılanır. Ödemeler, Bakanlık tarafından Bankaya
kaynak aktarılmasını müteakip, il/ilçe müdürlüklerince oluşturulan onaylı
OAYYD ödeme İcmal-1’lerine göre, Banka aracılığıyla, ilgili şubelerde daha
önce yetiştiriciler adına açılan veya açılacak olan hesaplara yapılır.
Çiftçilere yapılan toplam nakdi ödeme tutarının % 0,2’si bütçenin ilgili
kaleminden Bankaya hizmet komisyonu olarak ödenir.
(2) OAYYD ödeme planı, OAYYD başvurusu yapan
yetiştiricilere ait ön incelemenin bitirilmesini müteakiben Bakanlık
tarafından belirlenir. Ödemelere, kontrollerin tamamlanması ve Bakanlık
tarafından OAYYD ödemeleri ile ilgili talimatların Bankaya gönderilmesinden
sonra başlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uygulamaların Kontrolü ve Uygulamalardan
Yararlanamayacaklar
Yetki ve
denetim
MADDE 10
– (1) İl/ilçe müdürlükleri,
desteklemeler ile ilgili müracaat zamanı ve şartlarını, yerel duyuru imkânları
ile yetiştiricilere duyurarak gerekli tedbirleri alır.
(2) Organik arı yetiştiriciliği yapan üreticilere
ilişkin ön inceleme işlemleri OTB üyeleri tarafından yürütülür. OAYYD
uygulamasına ilişkin olarak OTB üyeleri tarafından, OAYYD müracaatları
başladıktan sonra, ön inceleme başlatılır. Ödemeye esas icmaller BÜGEM’e
gönderilmeden önce, OTB üyeleri tarafından OAYYD için örnekleme seçim
yöntemiyle en az % 25’e tekabül eden oranda denetim yapılır. Ön inceleme
yapılan illerde/ilçelerde daha sonra tespit edilecek usulsüz işlemlere
ilişkin sorumluluklar ortadan kalkmaz. Uygulamalar, ön incelemenin yanı
sıra mevzuatın öngördüğü her türlü denetime de tabidir.
(3) OAYYD ön incelemeleri OTB’nin görev ve
yetkileri çerçevesinde gerçekleştirilir.
(4) Bu Tebliğde yer almayan teknik konularda
Bakanlık genelgeleri ve talimatları uygulanır. Ancak, bu Tebliğde yer
almayan hususlarda oluşacak problemlerin çözümünde, il müdürlükleri
OTB’leri yetkilidir.
(5) Destek ödemelerinin amacına uygun ve gerçek hak
sahiplerine ödenmesi için, il müdürlüğü gerekli tedbirleri alır.
(6) OTB üyeleri tarafından yapılacak olan ön
inceleme kontrollerinde Yönetmelik hükümlerine aykırı bir durum bulunup
bulunmadığı incelenir. Yetiştiricilerin OTBİS ve AKS sistemine kayıt
ettirdikleri bilgiler ile gerek görülmesi halinde yetkilendirilmiş
kuruluşlardan talep edilecek bilgilerde, gerçeğe aykırı beyan ya da
verdikleri belgelerde sahte evrak tespit edilmesi halinde, sorumlular
hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur.
Ayrıca, sorumluluğu tespit edilen kamu görevlileri hakkında da gerekli
yasal işlemler yürütülür. OTB üyeleri gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca
değerlendirir.
Uygulama
dışında kalacak yetiştiriciler
MADDE 11
– (1) Aşağıdaki yetiştiriciler
OAYYD uygulamasından yararlanamaz:
a) OTBİS’te süresi içinde kayıtlı bilgilerini
güncellemeyenler.
b) OAYYD uygulamasında 6 ncı maddede belirtilen
yetiştiricilerden OTBİS Raporunda kayıtlı olmayanlar.
c) 6 ncı maddede belirtilen yetiştiricilerden AKS
sistemlerine kayıtlı olmayan ve süresi içinde kayıtlı bilgilerini
güncellemeyenler.
ç) 6 ncı
maddede istenen belgelerle birlikte süresi içinde başvuru yapmayanlar.
d) Askı listelerinde isminin bulunmaması veya
destekleme bilgilerinin hatalı olması durumunda, askı süresi sonuna kadar
hatalı kayıtların düzeltilmesi için yazılı başvuru yapmayanlar.
e) 6 ncı maddede verilen süreler içerisinde
yetkilendirilmiş kuruluşa müracaat ederek OTBİS’te bilgilerini tamamlatmayanlar.
f) Yönetmelik hükümlerine göre organik tarım
faaliyetinde bulunmayanlar.
g) OAYYD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru
yapan yetiştiricilerden gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve sahte belge ibraz
edenler.
ğ) Bakanlıkça uygulanan tarımsal desteklemelerden 5
yıl süre ile yararlandırmama kararı verilmiş olanlar.
h) Kamu tüzel kişileri.
Desteklemeye
tabi olmayacak arılı kovan
MADDE 12
– (1) Aşağıdaki arılı kovanlar
OAYYD uygulaması kapsamı dışındadır:
a) Yönetmelik hükümlerine göre uygun olmayanlar.
b) OAYYD uygulamasında 6 ncı maddede
belirtilenlerden OTBİS Raporunda kayıtlı olmayanlar.
c) 6 ncı maddede belirtilen arılı kovanlardan AKS
sistemlerine kayıtlı olmayanlar.
ç) OAYYD uygunluk belgesinde bulunmayanlar.
d) Askı listelerinde arılı kovan bilgilerinin
hatalı veya eksik olması durumunda, askı süresi sonuna kadar hatalı veya
eksik kayıtların düzeltilmesi için bu Tebliğe uygun belgeler ile yazılı
başvurusu yapılmayanlar.
e) Askı sürecinde belirtilen hatalı veya eksik
arılı kovanlardan yetkilendirilmiş kuruluşlara düzelttirilmeyenler.
f) Geçiş sürecinde bulunanlar.
g) Arılık ve Arılı Kovan Tespit Tutanağına (EK-4)
göre uygun olmayanlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Haksız
ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 13
– (1) Haksız yere yapılan
destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesine
göre hesaplanacak gecikme zammı ile birlikte, anılan Kanun hükümlerine göre
geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan belge veya
belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların
tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(2) Bu destekleme ödemelerinden, idari hata sonucu
düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı
tespit edilen üreticiler ile idari hata sonucu sehven yapılan fazla ödemeyi
iade etmeyen üreticiler 5 yıl süreyle hiçbir destekleme programından
yararlandırılmazlar.
(3) Yetkilendirilmiş kuruluşlar OAYYD ödemeleri
için düzenledikleri her türlü bilgi ve belgelerden, ayrıca OAYYD
ödemelerinde OTBİS’e eksik veya hatalı yapılan veri girişleri ile
düzeltmelerin zamanında yapılmasından sorumludurlar. Sorumluluklarını
yerine getirmeyen yetkilendirilmiş kuruluşlar hakkında 1/12/2004 tarihli ve
5262 sayılı Organik Tarım Kanunu ve Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 14
– (1) 15/5/2018 tarihli ve 30422
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Organik Arıcılık Yapan Yetiştiricilerin
Desteklenmesine Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2018/23) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin 14 üncü
maddesi hükümlerince yürürlükten kaldırılan Tebliğe göre yürütülen iş ve
işlemler aynı Tebliğ hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2019
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|