Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğünden:
MADEN VE PETROL İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TEFTİŞ KURULU YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmelik; Maden ve Petrol
İşleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanlığının teşkilat ve görevlerini,
başkan, müfettiş ve müfettiş yardımcılarının atanmalarını, görev, yetki ve
sorumluluklarını, çalışma usul ve esaslarını, müfettiş yardımcılarının
mesleğe alınmalarını, yetiştirilmelerini, yarışma sınavını, tez hazırlama
ve yeterlik sınavlarını ve denetime tabi olanların yükümlülüklerini
düzenler.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 4 sayılı
Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve
Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 773 üncü ve
796 ncı maddeleri ile 27/6/1989
tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Ek 24 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü
Teftiş Kurulu Başkanını,
b) Başkan Yardımcısı: Teftiş Kurulu Başkanına
yardımcı olmak üzere Genel Müdür onayı ile görevlendirilen müfettişi,
c) Başkanlık: Maden ve Petrol İşleri Genel
Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanlığını,
ç) Genel Müdür: Maden ve Petrol İşleri Genel
Müdürünü,
d) Genel Müdürlük: Maden ve Petrol İşleri Genel
Müdürlüğünü,
e) Komisyon: Yeterlik sınavını yapan Yeterlik Sınav
Komisyonunu,
f) KPSS: Kamu Personel Seçme Sınavını,
g) Müfettiş: Teftiş Kurulu Başkanını, Genel
Müdürlük başmüfettiş, müfettiş ve müfettiş yardımcılarını,
ğ) Müfettiş yardımcısı: Resen görev yapmaya yetkili
veya yetki verilmemiş Genel Müdürlük müfettiş yardımcılarını,
h) Sınav Komisyonu: Müfettiş yardımcılığı sınav
komisyonunu,
ı) Şube Müdürlüğü: Teftiş Kurulu Başkanlığı Şube
Müdürlüğünü,
i) Teftiş Kurulu: Genel Müdürlük Teftiş Kurulu
Başkanlığını,
j) Yarışma sınavı: Müfettiş yardımcısı adaylarından
bilgi, tutum, davranış ve genel yetenek bakımından Teftiş Kurulunda
müfettiş yardımcısı unvanıyla görev yapabilecek olanların belirlenmesi
amacıyla yapılan yazılı ve sözlü sınavı,
k) Yeterlik sınavı: Müfettişlik için yapılacak
yazılı ve sözlü sınavı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş, Bağlılık, Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Kuruluş
ve bağlılık
MADDE 4 – (1) Teftiş Kurulu; Başkan, başmüfettiş, müfettiş
ve müfettiş yardımcılarından oluşur.
(2) Teftiş Kurulu doğrudan Genel Müdüre bağlıdır.
Müfettiş ve müfettiş yardımcıları; teftiş, inceleme, araştırma, soruşturma
ve ön incelemeleri Genel Müdür adına yaparlar.
(3) Müfettişlere; Genel Müdür ve Başkan dışındaki
makam ve merciler tarafından emir ve görev verilemez.
(4) Teftiş Kurulunun; taşınır mal, yazı, muhasebe,
arşiv, kütüphane ve diğer idari işleri Şube Müdürlüğünce yürütülür.
Görev
merkezi
MADDE 5 –
(1) Teftiş Kurulunun görev merkezi
Ankara’dır.
(2) Başkanın önerisi ve Genel Müdür onayıyla Teftiş
Kurulu Başkanlığınca, devamlı denetim ve teftişi sağlamak amacıyla, Genel
Müdürlük merkez teşkilatının bulunduğu yer dışında müfettiş bulundurulması
gerekli görülen taşra teşkilatının bulunduğu il merkezlerinde görev
merkezleri ve bunlara bağlı bürolar kurulabilir. Merkezler aynı yolla
değiştirilebilir veya kaldırılabilir.
(3) Söz konusu görev merkezleri ve bunlara bağlı
olan bürolarda, verilen emirlerin yerine getirilmesi, büro hizmetlerinin
yürütülmesi, müfettişlerin büroyla ilişkilerinin düzenlenmesi konularında
Başkanlıkça bir müfettiş görevlendirilir.
Başkanlığın
görevleri
MADDE 6 – (1) Başkanlık, Genel Müdürün emri veya onayı
üzerine Genel Müdür adına aşağıdaki görevleri yapar:
a) Genel Müdürlüğün her türlü merkez ve taşra
kuruluşunda, teftişin etkin bir şekilde yürütülmesi hususunda genel
prensipleri tespit etmek ve personelin verimli çalışmasını teşvik edici
teftiş sistemlerini geliştirmek.
b) Genel Müdürlüğün merkez ve taşra teşkilatının
her türlü faaliyet ve işlemleriyle ilgili olarak teftiş, inceleme, ön
inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek.
c) Müfettişlerin teftiş, inceleme, ön inceleme ve
soruşturma sonucu düzenleyecekleri raporları Başkanlık görüşü ile birlikte
Genel Müdürlük Makamına sunmak.
ç) Genel Müdürlüğün amaçlarını daha iyi bir şekilde
gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve programa uygun çalışmasını sağlamak için
gerekli önerileri üretmek ve bunları Genel Müdüre sunmak.
d) Genel Müdürlükçe ruhsat, izin ve lisans verilen
gerçek ve tüzel kişileri denetlemek, gerektiğinde ilgililer hakkında
inceleme, araştırma ve soruşturma yapmak, sonucu hakkında rapor tanzim
etmek.
e) Başkanlık ve müfettişlerle ilgili mevzuat
düzenlemelerinin taslaklarını hazırlamak.
f) Genel Müdür tarafından verilen benzeri görevleri
yapmak.
Başkanın
atanması
MADDE 7 – (1) Teftiş Kurulu Başkanlığına, kamuda en az beş
yıl hizmeti bulunanlar arasından atama yapılır.
Başkanın
görev ve yetkileri
MADDE 8 –
(1) Başkanın görev, yetki ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Teftiş Kurulunu yönetmek, çalışmalarını
düzenlemek ve denetlemek.
b) Yıllık teftiş ve çalışma programını hazırlamak,
Genel Müdürün onayından sonra uygulanmasını sağlamak.
c) Genel Müdürün teftiş, inceleme ve soruşturma
emirleri üzerine müfettişleri görevlendirmek ve uygulamayı izlemek.
ç) Gerektiğinde müfettiş sıfatıyla bizzat teftiş,
inceleme ve soruşturma yapmak.
d) Müfettişlerden gelen raporları incelemek, varsa
hata ve eksikliklerinin giderilmesini sağlamak; raporlarda belirtilen
kanaate iştirak etmemesi halinde alınacak olura Başkanlık görüşünü eklemek,
alınan olur doğrultusunda raporları ilgili mercilere göndermek ve bunlar
üzerinde yapılacak işlemleri izlemek.
e) Büro hizmetlerinin düzenli bir şekilde yürütülmesini
sağlamak.
f) Müfettiş yardımcılarının işe alınmasını teklif
etmek ve yetişmelerini sağlamak.
g) Teftiş Kurulunun çalışması, Genel Müdürlüğün
genel durumu, mevzuatın uygulanması ile ilgili önerileri gerektiğinde Genel
Müdüre sunmak.
ğ) Genel Müdür tarafından verilecek benzeri
görevleri yapmak.
(2) Başkan, kendisine verilen ve Başkanlığa ait
görevlerin yerine getirilmesinden ve bu hususlarda aldığı karar ve
uygulamalarından Genel Müdüre karşı sorumludur.
Başkana
yardım
MADDE 9 – (1) Başkan, kendisine yardımcı olmak üzere yeterli
sayıda müfettişi Genel Müdür onayı ile başkan yardımcısı olarak
görevlendirebilir.
Başkana vekalet
MADDE 10
– (1) Başkanın herhangi bir
sebeple görevinde bulunmadığı durumlarda Başkanlığa, başkan yardımcısı
olarak görevlendirilmiş olan müfettişlerden biri, başkan yardımcısı
bulunmadığı durumlarda müfettişlerden Başkan tarafından uygun görüleni
Genel Müdürün onayı ile vekalet eder.
(2) Herhangi bir nedenle Başkanlık kadrosunun
boşalması halinde başkan vekili görevlendirmesi Başkanlığa atanma
şartlarını taşıyan müfettişler arasından Genel Müdürün onayı ile yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Şube Müdürlüğü
Şube
Müdürlüğü
MADDE 11
– (1) Şube Müdürlüğü Başkanın emri
altında bir Şube Müdürü ve yeterli sayıda personelden oluşur.
(2) Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Başkanlığa intikal eden her türlü evrakın
kaydını tutmak ve bunların cevaplarını sevk etmek.
b) Müfettişlerden gelen rapor ve yazıları yazmak,
kayıt etmek ve ilgili oldukları yerlere göndermek, beklenilen cevaplar ya
da raporlar üzerinde ilgili ünitelerce yapılması gereken işlemlerin
sonuçlarını takip etmek ve geciken işler hakkında Başkana bilgi vermek,
tekit yazılarını hazırlamak.
c) İşleri biten rapor, yazı, evrak ve dosyaların
düzenli bir şekilde muhafaza edilmesini ve korunmasını sağlamak.
ç) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının çalışma ve hakediş cetvellerini zamanında inceleyerek tahakkukuna
ait işlemlerini yürütmek.
d) Başkanlığın yıllık bütçesini, performans
programını, faaliyet raporunu hazırlamak ve tahakkuk işlerini yapmak.
e) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
(3) Müdürlüğün idaresinden, Başkan ve Başkana
yardımla görevlendirilen müfettişlere karşı öncelikle Şube Müdürü
sorumludur.
(4) Şube Müdürlüğü personelinin görev, yetki ve
sorumlulukları Şube Müdürü tarafından belirlenir.
(5) Yapılan işlerde gizlilik esastır. Şube Müdürü
ve Şube Müdürlüğü personeli rapor, yazışma ve dosyaları Başkanlığın izni
olmadan kimseye göstermez, veremez ve görevleri dolayısıyla edindikleri
bilgileri açıklayamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Müfettişler
Müfettişlerin
görevlendirilmesi
MADDE 12
– (1) Müfettişler, Genel Müdürün
emri ve onayı üzerine Başkandan aldıkları talimatla görev yaparlar.
(2) Müfettişler görevlendirildikleri konularda
ilgili mevzuata uygun şekilde yürütecekleri çalışmaları sonucunda
hazırlayacakları raporları, gereği yapılmak üzere Başkanlığa sunarlar.
(3) Denetim ve sonuçlarına ilişkin hazırlanan
Olurlar, Başkanın teklifi ve Genel Müdürün onayı ile sonuç ifade eder.
Genel Müdürün onay vermediği raporlar geçersizdir.
Müfettişlerin
görev ve yetkileri
MADDE 13
– (1) Müfettişler, Genel Müdür
adına aşağıdaki görevleri yapar ve yetkileri kullanırlar:
a) Genel Müdürlüğün merkez ve taşra teşkilatındaki
her türlü iş ve işlem ile ilgili olarak teftiş, inceleme, ön inceleme ve
soruşturma işlerini yapmak.
b) Başkanlıkça hazırlanıp, Genel Müdürün onayından
geçen yıllık teftiş programını aksatmadan yürütmek.
c) Genel Müdürlükçe ruhsat, izin ya da lisans
verilen gerçek veya tüzel kişilerin faaliyet ve işlemlerini Genel
Müdürlüğün görev ve yetkileri çerçevesinde denetlemek, gerektiğinde
ilgililer hakkında inceleme ve soruşturma yapmak.
ç) Teftiş ve inceleme sırasında görev emrinin
dışında kalanlar dahil olmak üzere öğrenmiş
oldukları usulsüzlükler ve yolsuzluklar için sorumlular hakkında tabi
oldukları soruşturma usulüne göre işlem yaparak, durumu hemen Başkanlığa
bildirmek, gecikmesinde sakınca bulduğu takdirde delilleri toplamak ve
Başkanlıkça verilecek emre göre hareket etmek.
d) Mevzuatın uygulanmasından doğan sonuçlar
üzerinde inceleme yaparak görülecek hata, yanlışlık ve eksikliklerin
giderilmesi, düzeltilmesi yollarını araştırmak, işlerin istenen düzeyde
yürümesini sağlamak için alınması gereken önlemleri ve önerilerini raporla
Başkanlığa bildirmek.
e) Önceki teftiş raporlarını inceleyerek evvelce
tenkit olunan hususların ne dereceye kadar düzeltilmiş olunduğunu, önceki
teftişler dolayısıyla Genel Müdürlükçe verilmiş bulunan talimatların yerine
getirilip getirilmediğini incelemek ve gerekirse bu konuda düzenleyecekleri
ayrı bir raporla veya yazı ile durumu Başkanlığa bildirmek.
f) Genel Müdürlüğün görev alanı ile ilgili yurt
içinde ve yurt dışında araştırmalar yapmak, görevlendirildikleri komisyon,
kurs, seminer ve toplantılara katılmak, sonuçlarını Başkanlığa sunmak.
g) Birlikte çalıştıkları müfettiş yardımcılarının
mesleki gelişimi ve davranışlar yönünden yetiştirilmelerini sağlamak.
ğ) Teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturma
sırasında Genel Müdürlük kuruluşu dışındaki kurum ve kuruluşlarla ilgili
incelenmesi veya soruşturulması gerektiği kanaatine varılan konuları,
ilgili kurumlara ve kuruluşlara iletilmesi için Başkanlığa bildirmek.
h) Genel Müdürlüğün hizmetleri ile Teftiş Kurulunun
verdiği hizmetlerin daha iyi ve kaliteli verilmesi için önerilerde
bulunmak.
ı) Genel Müdür ve Başkan tarafından verilecek diğer
görevleri yapmak.
(2) Müfettiş yardımcılarının bu maddede sayılan
yetkileri kullanabilmeleri ya da bağımsız olarak görev yapabilmeleri,
belirli bir yetişme süresi sonunda, kendilerine yetki verilmesiyle
mümkündür. Yetki verilmemiş müfettiş yardımcıları yetkilerini birlikte
çalıştıkları müfettişlerin gözetimi altında kullanabilirler.
Müfettişlerin
bilgi ve belge isteme yetkileri
MADDE 14 – (1) Müfettişler
görevlendirildikleri konu ve görev emrinde belirtilen hususlarla ilgili
olmak kaydıyla gerekli gördükleri bilgileri, gizli de olsa bütün defter,
dosya ve belgeleri teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturma yaptıkları
birim ve kuruluşlardan istemek, bunların onaylı örneklerini, bir
yolsuzluğun kanıtını oluşturanların asıllarını almak, kasa, depo ve
ambarları incelemek ve saymak, bunları mühürlemek, inceleme ve sayma
işlerinde yardım istemek, gerektiğinde diğer kamu ve özel kurum ve
kuruluşlarla gerçek ve tüzel kişilerden bilgi ve belge istemek yetkisine
sahiptirler. İlgililer,
müfettişlerin bu isteklerini geciktirmeden yerine getirmek ve sorularını
cevaplamakla yükümlüdürler.
(2) Asılları alınan belgelerin, müfettişlerin mühür
ve imzasıyla onanmış örnekleri, dosyasında saklanmak üzere alındığı yere
verilir.
(3) Denetime tabi olan gerçek ve tüzel kişiler ile
birim ve kuruluşlar gizli dahi olsa bütün belge, defter ve bilgileri talep
edildiği takdirde ibraz etmek, para ve para hükmündeki evrakı ve ayniyatı
ilk talep halinde göstermek, sayılmasına ve incelenmesine yardımcı olmak
zorundadır.
(4) Bu yükümlülükleri yerine getirmeyenler hakkında
gerektiği durumlarda ceza ve/veya disiplin hükümlerine göre soruşturma
açılmak üzere Başkanlığa yazılı bilgi verilerek Başkanlıkça verilecek emre
göre hareket edilir.
Görevden
uzaklaştırma tedbiri
MADDE 15
– (1) Müfettişler, kanunlara göre
haklarında görevden uzaklaştırma hükümlerinin uygulanabileceği kişileri,
aşağıdaki şartlardan en az birinin gerçekleşmesi halinde usulüne göre
görevden uzaklaştırabilirler:
a) Para ve para hükmündeki belge, bilgi ve senetleri,
her türlü mal ve eşyayı bunlara ait hesap, belge ve defterleri göstermekten
ve bunlarla ilgili soruları cevaplamaktan kaçınmak, denetim, inceleme ve
soruşturmayı güçleştirecek ve engelleyecek davranışlarda bulunmak.
b) 19/4/1990 tarihli ve
3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele
Kanununun 17 nci maddesine giren eylemlerde
bulunmak.
c) Evrakta sahtecilik ve kayıtlarda tahrifat
yapmak.
ç) Kamu hizmeti gerekleri yönünden görevi başında
kalması sakıncalı olmak.
(2) Görevden uzaklaştırılana ait rapor üzerinde
yapılacak işlerin, diğer işlerden öncelikle tamamlanması ve sonuçlandırılması
zorunludur.
(3) Birinci fıkranın (a) bendinde gösterilen
hallerde, durumun bir tutanakla saptanması gerekir.
(4) Görevden uzaklaştırma önlemi, teftiş, inceleme,
ön inceleme veya soruşturmanın her aşamasında alınabilir. Ancak, ilgilinin
görevi başında kalmasının sakıncalı olduğunun açık bir biçimde ortaya
konması gerekir.
(5) Görevden uzaklaştırma keyfiyeti, müfettiş
tarafından gerekçesiyle birlikte tayine yetkili amirine, Başkanlığa ve
diğer ilgililere yazıyla hemen bildirilir. Başkanca durum Genel Müdüre arz
edilir.
(6) Teftiş, inceleme, ön inceleme veya soruşturma
sonucunda, disiplin yönünden memurluktan çıkarılmasının veya cezai bir
işlem uygulanmasının gerekmediği anlaşılan memur ve diğer personel
müfettişin Başkanlığa vereceği rapor üzerine, atamaya yetkili amirlerince
bekletilmeksizin görevine iade edilir.
Müfettişlerin
sorumlulukları
MADDE 16
– (1) Müfettişler; Genel Müdürden
ve Başkandan aldıkları emirle görev yaparlar, aldıkları görevlerin
sonuçlarını bir rapora bağlayarak Başkanlığa sunarlar.
(2) Müfettişler, mesleğin ve sıfatlarının
gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda
bulunamazlar. Tarafsızlık, eşitlik, dürüstlük, gizlilik, yetkinlik, nezaket
ve saygılı olmak gibi meslek ahlakına ve etik ilkelere uygun davranırlar.
(3) İdari icraya müdahale edemezler ve denetlenen birimin
faaliyetlerini aksatmayacak şekilde görevlerini yaparlar.
(4) İnceledikleri belge ve defterlerde, işlemlerin
denetlendiğini gösterir tarih ve imza dışında açıklama ve düzeltme
yapamazlar.
(5) Teftiş, inceleme ve soruşturma için gidecekleri
yerleri, yapacakları işleri, görevleri dolayısıyla öğrendikleri sırları,
gizli bilgi ve belgeleri açıklayamazlar ve gizli yazılarını başkalarına
yazdıramazlar.
(6) Mevzuatta öngörülen yetkilerini tam olarak
kullanmaktan ve yetkili makamlar tarafından verilen iş ve görevleri,
süresinde ve eksiksiz olarak yerine getirmekten sorumludurlar.
(7) Refakatine verilen müfettiş yardımcılarının en
iyi şekilde yetişmesine özel bir önem verir ve bu amaçla refakat süresi
boyunca müfettiş yardımcılarının meslek ve hizmet gereklerine uygun şekilde
yetişmelerini gözetirler.
(8) Görevli bulundukları sırada veya sonrasında, bu
işlerle ilgili şahıs ve kurumlara konuk olamazlar, doğrudan ve dolaylı
olarak yaptıkları görevle ilgili olanların teklif ve ikramlarını,
hediyelerini kabul edemezler, bunlarla alış veriş yapamazlar, borç alıp
veremezler.
(9) Beşeri ve sosyal ilişkilerin gerektirdiği ve
müfettişlik saygınlığına zarar vermeyecek etik davranış ilkelerine aykırı
olmayan hususlar bu yasaklara tabi değildir.
Yazışma
yöntemi
MADDE 17
– (1) Başkanlıkça aksi
belirlenmedikçe müfettişler, görevlendirildikleri konularla ilgili olarak;
kamu kurum ve kuruluşlarıyla, gerçek ve tüzel kişilerle doğrudan yazışma
yapabilirler. Ancak, Cumhurbaşkanlığı ve Bakanlıkların merkez ve yurt dışı
kuruluşları ve yargı organlarıyla yazışmalarını Başkanlık aracılığı ile
yaparlar.
(2) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının
yazışmalarına mühür numaraları kullanılarak sayı verilir ve kayıtları
tutulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Müfettiş Yardımcılığına Giriş ve Yarışma Sınavına
İlişkin İşlemler
Yarışma
sınavı
MADDE 18
– (1) Müfettişliğe müfettiş
yardımcısı olarak girilir. Müfettiş yardımcılığına atanabilmek için KPSS
yarışma sınavı duyurusunda belirtilen puan türlerine göre asgari puanı
almış olmak, her sınav döneminde Genel Müdürlüğün belirlediği şartları haiz
olmak ve açmış olduğu müfettiş yardımcılığı giriş sınavını kazanmak
şarttır.
(2) Sınavın açılmasına Başkanın teklifi ve Genel
Müdürün onayıyla karar verilir.
Sınav
yöntemi
MADDE 19
– (1) KPSS’den
Genel Müdürlükçe ilan edilen puan türlerinden yeterli ve geçerli puanı
almış ve atama izni alınmış kadro sayısının en fazla yirmi katı kadar aday
arasında sıralamaya girmiş adaylar içinde yapılacak olan müfettiş
yardımcılığı yarışma sınavı, yazılı ve sözlü olmak üzere iki bölümden oluşur.
(2) Yazılı sınav klasik veya test olarak
yapılabilir.
(3) Yazılı sınavda başarılı olanlar, sözlü sınava
çağrılır.
(4) Sınav Komisyonunun uygun görmesi halinde yazılı
sınav üniversiteler veya bu konuda uzmanlaşmış diğer kamu kurum ve
kuruluşlarına da yaptırılabilir. Bu durumda, sınava ilişkin hususlar Genel
Müdürlük ile sınavın yaptırılacağı kuruluş arasında yapılan protokolle
belirlenir.
Sınav
Komisyonu, görevleri ve çalışma şekli
MADDE 20
– (1) Sınav Komisyonu, Başkanın
önerisi ve Genel Müdürün onayıyla Başkanın başkanlığında, müfettişler,
üniversitelerdeki öğretim üyeleri veya Genel Müdürlük içinden genel müdür
yardımcısı ve Personel Dairesi Başkanı şeklinde görevlendirilen toplam beş
üyeden oluşur. Ayrıca, aynı niteliklere sahip üç yedek üye belirlenir.
(2) Sınav Komisyonu, Başkanın çağrısı üzerine üye
tam sayısı ile toplanır, sınavlara ilişkin yapılacak iş ve işlemleri
kararlaştırır. Kararlar salt çoğunlukla alınır.
(3) Sınav Komisyonu, sınav sorularının
hazırlanması, yazılı ve sözlü sınavların her türlü şüphe ve tereddütten
uzak bir şekilde yapılması, sonuçlandırılması ve değerlendirilmesiyle
yükümlüdür.
(4) Ayrı ayrı tutanak
düzenlenmesi suretiyle, hazırlanan sınav soruları kapalı ve mühürlü zarflar
içinde saklanır, sınav günü ve saatinde sınav mahallinde Sınav Komisyonu
Başkanınca açılır.
(5) Sınav Komisyonunun başkan ve üyeleri; boşanmış
olsalar dahi eşlerinin, üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil)
kan ve kayın hısımlarının katıldıkları sınavda görev alamazlar. Bu durumda
olan üyelerin yerine yedek üye görevlendirilir.
Sınavda
müfettiş ve idari personel görevlendirilmesi
MADDE 21
– (1) Sınavın yapılmasında Sınav
Komisyonuna yardımcı olmak üzere, Başkan tarafından yeterince müfettiş ve
idari personel görevlendirilebilir.
Yarışma
sınavına gireceklerde aranan şartlar
MADDE 22
– (1) Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavına katılabilmek için;
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde
sayılan nitelikleri taşımak,
b) Başkanlığın kadro ve ihtiyaç durumuna göre;
1) En az dört yıllık eğitim veren hukuk, siyasal
bilgiler, iktisadi ve idari bilimler, iktisat, işletme fakülteleri veya
bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt içindeki
veya yurt dışındaki öğretim kurumlarından,
2) En az dört yıllık eğitim veren mimarlık ve
mühendislik fakülteleri ile kurumsal hizmet gerekleri çerçevesinde
Başkanlıkça sınav duyurusunda belirtilen veya bunlara denkliği Yükseköğretim
Kurulu tarafından kabul edilen yurt içindeki veya yurt dışındaki öğretim
kurumlarından,
mezun olmak,
c) Sağlık durumu, her türlü iklim ve yolculuk
koşullarına elverişli bulunmak,
ç) Giriş sınavının yapıldığı yılın ocak ayının
birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak,
d) Son başvuru tarihi itibarıyla, geçerlik süresi
dolmamış KPSS’den yarışma sınavı duyurusunda
belirtilen puan türüne göre asgari puanı almış olmak,
gerekir.
(2) Başkanlık, birinci fıkranın (b) bendinde
belirtilen mezuniyet koşulunun yerine getirilmesi kaydıyla, ihtiyaç duyulan
öğrenim dallarına göre ayrı ayrı kontenjan
belirleyebilir.
Sınav
ilanı
MADDE 23 – (1) Yarışma
sınavı ilanı; atama yapılması planlanan kadro sınıfı, derecesi, sayısı,
adaylarda aranacak nitelikler, sınava katılma şartları, sınavın yapılacağı
yer ve tarih, başvuruda istenilecek belgeler, başvuru yeri ve süresi, sınav
konuları ve şekli, değerlendirme yöntemi, istenilen belgeler ile gerekli görülen
diğer hususlar sınav gününden en az 30 gün önce Resmî Gazete ile
Cumhurbaşkanınca belirlenen kurumun internet sayfasında ilan edilir. Ayrıca, sınav ilanı Genel Müdürlük resmi internet
sitesinde yayımlanmak suretiyle duyurulur.
(2) Son başvuru tarihi ile sınav tarihi arasındaki
süre 15 günden az olamaz.
Yarışma
sınavının yeri
MADDE 24
– (1) Müfettiş yardımcılığı
yarışma sınavı Ankara’da yapılır.
(2) Yazılı sınavın yeri yarışma sınavı ilanında
belirtilir.
(3) Yazılı sınavını kazananların sözlü sınav yeri
ve tarihi Genel Müdürlük resmi internet sayfasında yayımlanmak suretiyle
duyurulur ve kazananlara yazılı olarak tebliğ edilir.
Başvuru
yeri, şekli ve süresi
MADDE 25
– (1) Sınava katılmak için
başvurular, yarışma sınavı ilanında belirtilen gerekli belgelerle birlikte,
süresi içerisinde, şahsen veya posta ile Başkanlığa yapılır.
(2) Belirlenen başvuru tarihlerinden sonra veya
eksik belgelerle yapılan başvurular ile postadaki gecikmeler kabul edilmez.
Yazılı
sınava başvuru için gerekli belgeler
MADDE 26
– (1) Sınava girmek isteyen
adaylardan;
a) Adayın adı ve soyadı, doğum yeri ve tarihi,
mezun olduğu yükseköğretim kurumu ve gerekli diğer bilgilerin bulunduğu
aday formu,
b) İkametgah beyanı,
c) Son bir yıl içerisinde çekilmiş 4 adet vesikalık
fotoğraf,
ç) KPSS sınav sonuç belgesinin aslı veya bilgisayar
çıktısı,
d) Diploma veya mezuniyet belgesinin aslı, noter,
üniversite veya Başkanlıkça onaylı örneği,
e) Erkek adayların askerlikle ilişiği olmadığına
dair yazılı beyanı,
f) Adli sicil kaydına ilişkin yazılı beyanı,
g) Sağlık durumu bakımından yurdun her yerinde, her
türlü iklim ve yolculuk koşullarında görev yapmaya elverişli olduklarına
dair yazılı beyanı,
ğ) Adayın kendi el yazısı ile doldurulmuş özgeçmiş
formu,
alınır.
(2) Süresinde yapılan başvurular incelenerek
adaylarda aranan şartların mevcut olup olmadığı tespit edilir ve yarışma
sınavına katılmaya hak kazananlar Genel Müdürlük internet sayfasında ilan
edilir.
(3) Yarışma sınavına katılacakların listesine, isim
listesinin ilanından itibaren beş gün içerisinde itiraz edilebilir. Yapılan
itirazlar, Sınav Komisyonunca itiraz tarihinden itibaren en geç beş gün
içerisinde sonuçlandırılır. Bu süre en fazla on güne kadar uzatılabilir.
(4) Yarışma sınavına girmeye hak kazanan adaylardan
yazılı sınava girmek isteyenler, Başkanlığa şahsen müracaat etmek suretiyle
sınav giriş belgesi alırlar.
(5) Müfettiş yardımcılığına giriş için yapılacak
yazılı sınava katılmaya hak kazananlara Başkanlıkça fotoğraflı ve numaralı
sınav giriş belgesi verilir. Sınava, resmi makamlarca verilmiş geçerli bir
kimlik belgesi (nüfus cüzdanı, sürücü belgesi ve benzeri) ile birlikte
sınav giriş belgesinin gösterilmesi suretiyle girilir.
(6) Gerçeğe aykırı beyanda bulunanların ve belge
sunanların sınavı geçersiz sayılarak atamaları yapılmaz. Atamaları yapılmış
olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talebinde bulunamazlar.
Ayrıca, gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilen kişiler hakkında
Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Savcılığına
suç duyurusunda bulunulur.
Yarışma
sınavının yapılacağı yer
MADDE 27
– (1) Yazılı ve sözlü yarışma
sınavı, Genel Müdürlükçe belirlenen ve yarışma sınavı ilanında belirtilen
yerde yapılır.
Yazılı
sınav konuları
MADDE 28
– (1) Yazılı sınav konuları; alan
bilgisi ve yabancı dil bilgisi sorularından oluşur. Alan bilgisi ve yabancı
dil bilgisi sorularının puanlamaları 100 tam puan üzerinden ayrı ayrı yapılır.
(2) Yazılı sınav, 22 nci
maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde
belirtilen bölümlerden mezun olanlar için aşağıdaki alan bilgisi
konularından yapılır:
a) Hukuk;
1) Anayasa Hukuku,
2) Medeni Hukuk,
3) Borçlar Hukuku,
4) Ticaret Hukuku,
5) Ceza Hukuku,
6) Ceza Muhakemesi Hukuku,
7) İdari Yargılama Usulü Hukuku,
8) İdare Hukuku,
9) İcra ve İflas Hukuku,
b) Ekonomi (İktisat);
1) Mikro ekonomi,
2) Makro ekonomi,
3) Güncel ekonomik sorunlar,
4) İktisadi düşünceler ve doktrinler tarihi,
5) Para-banka,
6) Uluslararası ekonomi,
c) Maliye;
1) Maliye politikası,
2) Kamu gelir ve giderleri,
3) Kamu borçları,
4) Bütçe,
5) Türk vergi sistemi ve kanunlarının esasları,
ç) Muhasebe;
1) Genel muhasebe,
2) Muhasebe ve bilanço teorisi,
3) Bilanço analizi ve teknikleri,
4) Ticari hesap,
d) Yabancı dil;
1) Almanca,
2) Fransızca,
3) İngilizce,
4) İlanda belirtilecek diğer dillerden biri,
e) Kompozisyon,
f) Sınav Komisyonunca belirlenen diğer konular.
(3) Yazılı sınav, 22 nci
maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde
belirtilen bölümlerden mezun olanlar için aşağıdaki alan bilgisi
konularından yapılır:
a) Genel yetenek ve genel kültür.
b) Mezun olunan bölümlerin müfredatı dikkate
alınarak belirlenen alan bilgisi konuları.
(4) Yazılı sınavda soruların konu grupları
bakımından hangi ağırlıkta değerlendirmeye tabi tutulacağı yarışma sınavı
ilanında belirtilir.
Sınav
sorularının hazırlanması
MADDE 29
– (1) Sınav soruları ve her soruya
verilecek puanlar ile sınav süreleri Sınav Komisyonunca tespit edilir.
Hazırlanan sorular Sınav Komisyonu üyeleri tarafından imzalanarak, her
konunun sorusu ayrı bir mühürlü zarf içinde Sınav Komisyonu Başkanına
sunulur.
Yazılı
sınavın yapılma şekli
MADDE 30
– (1) Sınav duyurulan saatte
başlar. Sınava giren adaylar yanlarında sınav giriş belgeleriyle birlikte
resmi makamlarca verilmiş geçerli bir kimlik belgesi (nüfus cüzdanı, sürücü
belgesi ve benzeri) bulundurmak zorunda olup, istenildiğinde bunları sınav
görevlilerine ibraz etmekle yükümlüdürler.
(2) Sınav saatinde adaylar sınav için belirtilen
yerde hazır bulunurlar. Sınav için belirlenen saatten sonra gelen adaylar
sınava alınmazlar.
(3) Sınava, içinde sınav soruları bulunan mühürlü
zarfın sınava katılanların huzurunda açılması, adaylara dağıtılması veya
yazdırılması suretiyle başlanır. Bu şekilde başlanan sınava Başkanlıkça
görevlendirilen müfettiş ve müfettiş yardımcıları ile gerekirse diğer Genel
Müdürlük personeli gözcülük eder.
(4) Adaylar, sınav sorularının cevaplarını, mühürlü
sınav kağıtlarına yazarlar. Sınav kağıtlarına, kapatılacak yer dışında, adayların
kimliğini belirtecek herhangi bir yazı yazılamaz ve işaret konulamaz. Kağıdına bu şekilde yazı yazan veya işaret koyan
adaylarla, sınavda kopya çektiği tespit edilen adaylar hakkında bir tutanak
düzenlenerek sınavları geçersiz sayılır.
(5) Soruların sınav başlama saatinde adayların
huzurunda açıldığını, sınavın başlama ve bitiş saatini, sınava girenlerin
sayısını, kaç kağıt kullandıklarını ve sınavın
akışını gösteren bir tutanak düzenlenir.
Yazılı
sınav kağıtlarının değerlendirilmesi
MADDE 31
– (1) Yazılı sınav kağıtlarının değerlendirmesi 100 tam puan üzerinden
yapılır.
(2) Değerlendirmede; sınav klasik yöntemle yapılmış
ise her sorunun cevabına her üye tarafından ayrı ayrı
not verilir. Her üyenin notlarının ortalaması alınarak sınav cevap kağıdının notu verilir. Test usulü uygulanmışsa Sınav
Komisyonun kendi arasında belirlediği en az iki üyenin gözetiminde cevap
anahtarına göre adayın notu belirlenir. Bu not sınav notu olarak tespit
edilir.
(3) Genel Müdürlüğün yaptığı yazılı sınava giren
müfettiş yardımcısı adayları, alan bilgisinden yapılan yazılı sınav
notlarına göre, en yüksek puanlı adaydan başlamak üzere puan sıralamasına
tabi tutulur. Puana göre sıralama; 28 inci maddenin ikinci ve üçüncü
fıkralarında belirtilen alan bilgisi konularına göre ayrı ayrı yapılır.
(4) Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için her
konudan 100 tam puan üzerinden 60 puandan az olmamak üzere ortalama 70 puan
almak gerekir.
(5) Alan bilgisi puanları eşit olan adayların kendi
aralarındaki sıralamasında, yabancı dil puanı yüksek olan adaya öncelik
verilir. Alan bilgisi ve yabancı dil puanlarının her ikisi de eşit olan
adayların kendi aralarındaki sıralamasında ise Genel Müdürlüğün esas aldığı
KPSS puanı yüksek olan adaya öncelik verilir.
(6) Sınav cevap kağıtları
değerlendirilip not verildikten sonra sonuçları ile birlikte bir tutanakla
Başkanlığa teslim edilir.
Yazılı
sınav sonuçlarının duyurulması
MADDE 32
– (1) Yazılı sınavı kazanan
adayların listesi hazırlanarak Genel Müdürlük internet sitesinde duyurulur
ve kazananlara Başkanlıkça gerekli bildirim yapılır. Liste ile Başkanlık
kayıtlarında uyumsuzluk olması halinde Başkanlık kayıtları esas alınır.
Sözlü
sınavı
MADDE 33
– (1) Yazılı sınavda başarı
gösteren adaylar sözlü sınava tabi tutulurlar. Sözlü sınavda adaylar;
a) Yazılı sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden ayrı ayrı puan verilmek
suretiyle değerlendirilir.
(2) Adaylar, Sınav Komisyonu tarafından birinci
fıkranın (a) bendi için elli puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı
özelliklerin her biri için ise onar puan üzerinden değerlendirilir ve
verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir.
Bunun dışında sözlü sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi
kullanılmaz. Sözlü sınavda başarılı sayılmak için Komisyon başkan ve
üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik
ortalamasının en az 70 olması şarttır.
(3) Sınav Komisyonu, sözlü sınav sonuçlarını bir
tutanağa bağlar.
Yarışma
sınavının değerlendirilmesi ve sonuçlarının duyurulması
MADDE 34
– (1) Müfettiş yardımcılığı
yarışma sınavı notu yazılı ve sözlü sınav notlarının aritmetik ortalamasıdır.
(2) Yarışma sınavını kazananların durumu, Sınav
Komisyonu tarafından en yüksek puandan başlamak üzere sıralanarak bir
tutanağa bağlanır. Puanların eşitliği halinde sıralamada yabancı dil puanı
esas alınır.
(3) Yarışma sınavını kazanan adayların başarı
sırasına göre listesi hazırlanarak duyurulur. Ayrıca, yarışma sınavında
başarılı olmak şartıyla ilanda belirtilen kadro sayısının yarısını geçmemek
üzere yedek aday tespit edilir. Yedek adayların hakları sınavı kazananların
ilanından itibaren 6 ay süreyle geçerlidir. Bu süre içerisinde atama yapılmaya
hak kazananların göreve başlamaması veya atama yapılan kadrolarda boşalma
olması halinde yedekler başarı sırasına göre atanabilir. Listede yer almak,
adaylar için daha sonraki sınavlar için kazanılmış hak veya herhangi bir
öncelik hakkı teşkil etmez.
Yarışma
sınav sonucuna itiraz
MADDE 35
– (1) Yarışma sınav sonucuna
itirazlar, sınav sonuçlarının kendilerine tebliğinden itibaren en geç 7 gün
içinde bir dilekçeyle bizzat Başkanlığa yapılır. Sınav Komisyonunca
itirazlar en geç on beş gün içinde değerlendirilerek, sonuç ilgiliye yazılı
olarak bildirilir.
Sınav
belgelerinin saklanması
MADDE 36
– (1) Sınavda başarı göstererek
atananların sınavla ilgili belgeleri beş yıl özlük dosyalarında, bunun
dışında kalan sınavla ilgili diğer belgeler müteakip sınav tarihine kadar
Genel Müdürlük arşivinde saklanır.
ALTINCI BÖLÜM
Müfettiş Yardımcılığına Atanma ve Yetiştirilme
Müfettiş
yardımcılığına atanma ve kıdem
MADDE 37
– (1) Müfettiş yardımcılığına
atama yarışma sınavındaki başarı sırasına göre yapılır. Kendilerine
tebligat yapılmış olmasına rağmen atanmak için istenilen belgelerle
birlikte bir ay içerisinde müracaat etmeyen asıl adaylar haklarını
kaybeder.
(2) Asıl adaylardan müracaat etmeyen veya ataması
yapıldığı halde on beş gün içinde göreve başlamayanların yerine ya da atama
yapılan kadrolarda boşalma olması halinde başarı derecesi yüksek olan yedek
adaydan başlamak üzere atama yapılabilir. Sınav sonucu, atanmayanlar için
daha sonraki sınavlar için kazanılmış hak veya herhangi bir öncelik hakkı
teşkil etmez.
(3) Müfettiş yardımcıları arasındaki kıdem sırası,
aynı yarışma sınavını kazanarak müfettiş yardımcılığına atananlar
arasındaki yarışma sınav notuna göre belirlenir.
Yetiştirilmede
amaç
MADDE 38
– (1) Müfettiş yardımcılarına;
a) Kişiliklerini, müfettişliğin gerektirdiği
mesleki bilgi, nitelik ve davranışlara göre geliştirmek,
b) Genel Müdürlüğün görev alanıyla ilgili mevzuat,
teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturma konularında deneyim ve uzmanlık
kazandırmak,
c) Genel Müdürlüğün faaliyetleri ile ilgili iş ve
işlemlerde kullanılan tanım, kavram, yöntem ve uygulamalara ilişkin asgari
temel bilgileri ve kurumsal kültürü kazandırmak,
ç) Rapor yazma konusunda bilgi ve yeteneklerini
geliştirmek,
d) Bilimsel çalışma ve araştırma yöntem ve
teknikleri konusunda becerilerini geliştirmek,
e) Yabancı dil bilgilerinin gelişmesini sağlamak,
f) Mesleğin gerektirdiği diğer niteliklere sahip
olmak,
amacıyla bir yetiştirme programı uygulanır.
Yetiştirme
programı
MADDE 39
– (1) Müfettiş yardımcıları üç
yıllık yardımcılık döneminde aşağıdaki programa göre yetiştirilirler:
a) Birinci dönem çalışmaları: Bu dönemde müfettiş
yardımcılarına, Teftiş Kurulunun yetki alanına giren teftiş, inceleme ve
soruşturmalarla ilgili mevzuatın öğretilmesiyle ilgili çalışmalar
yürütülür.
b) İkinci dönem çalışmaları: Bu dönem
çalışmalarında müfettiş yardımcıları, merkez ve taşra birimlerinin teftişi
ile inceleme ve soruşturma görevlerinde müfettişlerin refakatinde
görevlendirilmeleri suretiyle; teftiş, inceleme ve soruşturma yöntemlerini
uygulamalı olarak öğrenmeleri ve mevzuat bilgilerini pekiştirmeleri
sağlanır.
c) Üçüncü dönem çalışmaları: Birinci ve ikinci
dönem çalışmalarını başarı ile bitiren ve en az bir yıl görev yapan
müfettiş yardımcılarına yanında çalıştıkları müfettişlerin görüşleri de
alınarak, Başkanın önerisi ve Genel Müdürün onayı ile resen teftiş,
inceleme, ön inceleme ve soruşturma yapma yetkisi verilebilir. Resen
teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturmaya yetkili kılınan müfettiş
yardımcıları bizzat veya lüzumu halinde diğer yardımcılarla veya
müfettişlerle birlikte vazife görürler.
Yetişme
notu
MADDE 40
– (1) Müfettiş yardımcılarının
yetişme notu aşağıda belirtilen konulardan her biri için verilen notların
ortalaması alınarak belirlenir.
a) Kurs ve seminer çalışmaları notu: Müfettiş
yardımcılarının kurs ve seminerler sonucunda aldıkları notların
ortalamasıdır.
b) Teftiş çalışmaları notu: Yetki verilen müfettiş
yardımcılarının yaptıkları teftişlerin sonucunda düzenledikleri raporlara
verilen nottur.
c) Etüt ve inceleme çalışmaları notu: Müfettiş
yardımcılarına mevzuatla ilgili verilen araştırma, etüt ve inceleme
görevlerinin sonucunda düzenledikleri rapor ve diğer çalışmalarına verilen
nottur.
ç) Soruşturma çalışmaları notu: Yetkilendirilen
müfettiş yardımcılarının yaptıkları inceleme, ön inceleme ve soruşturma
sonucunda düzenledikleri raporlara verilen nottur.
d) Özel not: Müfettiş yardımcılarının nitelikleri,
tutum ve davranışları, mesleki bilgileri, çalışkanlıkları ve başarıları
hakkında birlikte çalıştığı en az iki müfettiş ile Başkan tarafından ayrı ayrı verilen notların ortalamasıdır.
(2) Birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç)
bentlerinde belirtilen hususlar Başkan tarafından değerlendirilir.
(3) Belirtilen her bölüm için verilen notun 100 tam
puan üzerinden 60 puandan, yetişme notu ortalamasının ise 70 puandan aşağı
olmaması gerekir. Yetişme notu yeterlik sınavına kabul için baraj notudur.
Tez
konusunun belirlenmesi
MADDE 41
– (1) Müfettiş yardımcısı, iki
yıllık fiili hizmet süresini tamamladığında Genel Müdürlüğün görev sahası
ile ilgili konularda üç tez konusu seçer ve Başkanın onayı ile tez konusu
belirlenir. Tez konusunun uygun bulunmaması halinde, müfettiş yardımcısı on
beş gün içinde Başkanın önerisi doğrultusunda üç yeni tez konusu belirler.
Tez konusunun ikinci defa uygun bulunmaması halinde tez konusu Başkan
tarafından resen belirlenir.
Tez
danışmanı
MADDE 42 – (1) Müfettiş
yardımcısı, tez konusunun kesinleşmesinden itibaren en geç bir ay
içerisinde, kendisine rehberlik etmek ve tezin bilimsel tez yazım usul ve
esaslarına, seçilen konunun niteliğine, Genel Müdürlüğün görev alanı ile
ilgili hususlara uygunluğunu temin etmek için bir danışman belirler ve Tez
Jürisinin onayına sunmak üzere Başkanlığa bildirir. Tez Jürisi gerektiğinde başka bir danışman da
belirleyebilir.
(2) Tez danışmanı, müfettiş yardımcısına tez
hazırlama sürecinde yardımcı olmak maksadıyla tavsiyelerde bulunur.
(3) Tez danışmanı, Başkan tarafından müfettişler
arasından belirlenir.
Tez
hazırlama süresi ve tezin teslimi
MADDE 43
– (1) Müfettiş yardımcısı, tez
konusunun kesinleştiği tarihten itibaren en geç bir yıl içerisinde,
hazırladığı tezi teslim etmek zorundadır.
(2) Müfettiş yardımcısı tezini, tez danışmanı
rehberliğinde hazırlar. Müfettiş yardımcısının hazırlayacağı tezin, kendi
görüş ve değerlendirmeleri ile önerilerini içermesi ve bilimsel çalışma
etiğine uygun olması gerekir. Tez konusunun başka bir kurum ve kuruluşta
uzmanlık, yüksek lisans, doktora tezi veya başka ad altında içerik ve
sonuçları açısından aynı şekilde incelenip savunulmamış olması esastır.
İntihal yapıldığı tespit edilen tez geçersiz sayılır, müfettişliğe atanmış
olsa dahi ilgili kişinin ataması iptal edilir ve hakkında idari işlem
yapılır.
(3) Müfettiş yardımcısınca hazırlanan tez,
belirlenen sürenin sonunda tez danışmanının tez hakkındaki yazılı görüşünü
içeren raporu ile birlikte üç nüsha halinde Başkanlığa teslim edilir.
Teslim edilen tez ve raporlar beş gün içinde Tez Jürisine gönderilir.
(4) Süresi içerisinde tezini sunmayan veya tezleri
kabul edilmeyenlere tezlerini sunmaları veya yeni bir tez hazırlamaları
için bir defaya mahsus altı ayı aşmamak üzere Tez Jürisinin kararı ile
ilave süre verilir.
Tez
Jürisi
MADDE 44
– (1) Tez Jürisi, 50 nci maddede belirtilen usul ve esaslara göre
oluşturulur.
Tez
değerlendirme ve tez savunması
MADDE 45
– (1) Tez Jürisi, tez danışmanının
değerlendirme görüşlerini de dikkate alarak tezi bir ay içerisinde inceler
ve değerlendirir. Başkanlıkça belirlenen tarihte, müfettiş yardımcısı
hazırladığı tezin savunmasını yapar.
(2) Tez Jürisi, müfettiş yardımcısının hazırlamış
olduğu tezi ve tezin sözlü savunmasını tez konusunu göz önüne alarak
değerlendirir.
(3) Tezin değerlendirilmesi oylama ile yapılır.
Yeterli veya yetersiz şeklinde kullanılan oylarda, yeterliğin tespitine oy
çokluğu ile karar verilir.
Yeterlik
sınavına çağırma
MADDE 46 – (1) Müfettiş
yardımcısı olarak aylıksız izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat
izinleri hariç en az üç yıl süreyle Teftiş Kurulunda çalışarak yeterli
yetişme notu alanlar ve belirlenen konularda hazırlayacakları tezin Tez
Jürisi tarafından kabul edilmesi kaydıyla yazılı ve sözlü olarak iki bölüm
halinde tabi tutulacakları yeterlik sınavının yazılı bölümünün tarihi,
saati ve yeri Başkan tarafından en az iki ay önceden bildirilmek suretiyle
yeterlik sınavına çağrılırlar.
(2) Yetişme notu 70 puandan aşağı olduğundan dolayı
yeterlik sınavına çağırılmayanlar ise, aynı süre içerisinde Genel Müdürlükçe
kendilerine bir bildirim yapılması suretiyle durumlarına uygun memur
unvanlı kadroya atanırlar.
Yeterlik
sınavından önce Teftiş Kurulundan çıkarılma
MADDE 47
– (1) Müfettiş yardımcılığı
döneminde, performansına ve çalışmasına göre müfettişlikte başarı gösteremeyeceği
anlaşılanlar, verilen ilave süre içerisinde tezlerini sunmayan veya ikinci
defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyen, müfettişlik göreviyle
bağdaşmayacak tutum ve davranışları saptananlar, yeterlik sınavı beklenmeksizin,
Genel Müdürlük merkez ve taşra birimlerinde durumlarına uygun kadrolara
naklen atanırlar. Bu hususların en az iki müfettiş raporu ve Başkanın
görüşü ile belgelendirilmesi esastır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Yeterlik Sınavı İşlemleri ve Müfettişliğe Atanma
Yeterlik
sınavı
MADDE 48
– (1) Yeterlik sınavı; müfettiş
yardımcılarının, Genel Müdürlüğün görev ve çalışma alanını ilgilendiren
mevzuat ve uygulaması, teftiş, inceleme, soruşturma ve ön inceleme
yöntemlerini öğrenip öğrenmediklerini, müfettişlik mesleğinin gerektirdiği
bilgi, davranış ve nitelikleri kazanıp kazanmadıklarını belirlemek amacıyla
yapılan sınavdır.
(2) Yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olmak üzere
iki bölümdür.
Yeterlik
sınavı konuları
MADDE 49
– (1) Yeterlik sınavının yazılı ve
sözlü bölümleri aşağıdaki konulardan yapılır:
a) 28 inci maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarında
belirtilen alan bilgisi konuları.
b) Genel Müdürlük mevzuatı ve Genel Müdürlükle
ilgili diğer mevzuat.
c) Genel Müdürlük teşkilatı, politikası ve
ilkeleri.
ç) Kamu personeli mevzuatı.
d) Denetim mevzuatı ve uygulaması.
e) Komisyonca, Genel Müdürlüğün görev alanı
çerçevesinde belirlenen diğer konular.
Komisyon
MADDE 50
– (1) Müfettişlik yeterlik
sınavını yapacak olan Komisyon, Başkanın teklifi Genel Müdürün onayıyla
Başkanın başkanlığında dört müfettiş üyenin katılımıyla toplam beş kişiden
oluşur. Ayrıca aynı usulle üç yedek üye belirlenir.
(2) Komisyon, sınav sorularını hazırlamak, yazılı
sınav kağıtlarını değerlendirmek ve sözlü sınavı
yapmakla görevlidir.
Yeterlik
için yazılı sınav sorularının hazırlanması
MADDE 51
– (1) Yazılı sınavda sorular,
teftiş usulleri, mevzuat, inceleme, ön inceleme ve soruşturma usulleri
olarak hazırlanır.
(2) Soru kağıtlarında
sınav süresi ve her soruya verilecek not gösterilir. Soru kağıtları Komisyon tarafından imzalanır ve cevap
anahtarı kağıtlarıyla birlikte mühürlenir.
(3) Soru ve cevap anahtarı kağıtları
ayrı zarflara konularak mühürlenir. Komisyonca imzalanır ve durum tutanakla
tespit edilerek Başkana teslim edilir.
Yazılı
sınavın yapılması
MADDE 52
– (1) Yazılı sınav, önceden
belirlenip müfettiş yardımcılarına sınavın yapılacağı günden en az bir ay
önce tebliğ edilen gün ve saatte yapılır. Bu süre zarfında müfettiş
yardımcılarına herhangi bir görev verilmez. Kapalı ve mühürlü soru zarfları
sınava katılanların önünde açılarak sorular yazdırılır veya dağıtılır.
(2) Sınav sonunda; cevap kağıtları,
ad bölümü kapattırıldıktan ve kaç adet verildiği belirlendikten sonra toplanır.
Zarfa konularak zarf mühürlenir ve durum tutanakla tespit edilerek Başkana
teslim edilir.
Yazılı
sınavın değerlendirilmesi
MADDE 53
– (1) Yazılı sınav cevap kağıtları Komisyon tarafından 100 tam puan üzerinden
değerlendirilir. Okunup değerlendirilen cevap kağıtlarının
baş tarafına, verilen not yazılır. Bütün kağıtlar
değerlendirilip not verildikten sonra kapalı yerleri açılır, en yüksek not
alandan başlamak üzere sıraya konularak sınav sonuç listesi düzenlenir, bu
liste Komisyonca imzalanır ve sınav sonuçları tutanağa bağlanır.
(2) Yazılı sınavı başarmış sayılmak için, her konu
grubu için ele alınan notun 60’tan ve notların ortalamasının da 70 puandan
aşağı olmaması gerekir.
(3) Yeterlik yazılı sınav sonucuna itiraz, sınav
sonuçlarının ilan edildiği günden başlamak üzere iki iş günü içinde yazılı
olarak bizzat Başkanlığa yapılır. Komisyonca itirazlar en geç iki iş günü
içinde değerlendirilerek sonuç ilgiliye bildirilir.
Sözlü
sınava çağrılma
MADDE 54
– (1) Yeterlik yazılı sınav
sonuçları liste halinde duyurulur ve sınava katılan müfettiş yardımcılarına
yapılan duyuruda sözlü sınavın günü ve saati belirtilir.
Sözlü
sınavın yapılması
MADDE 55
– (1) Yeterlik sözlü sınavı,
bildirilen gün ve saatte başlar. Müfettiş yardımcıları yazılı sınav başarı
sırasına göre sözlü sınava alınırlar.
(2) Sözlü sınav, yazılı sınav konuları ile adayın
anlama, ifade ve temsil yetenekleri dikkate alınarak yapılır.
Sözlü
sınavın değerlendirilmesi
MADDE 56
– (1) Yeterlik sözlü sınavında tam
not 100 puandır. Müfettiş yardımcılarına Komisyon Başkan ve üyelerinden her
birisi tarafından not verilir. Notların ortalaması alınır. En yüksek nottan
başlamak üzere sıraya konularak sözlü sınav başarı listesi düzenlenir ve
Komisyonca imzalanarak tutanağa bağlanır.
(2) Sözlü sınavda başarılı sayılmak için alınan
notun 70 puandan aşağı olmaması gerekir.
Yeterlik
notu ve başarı sırası
MADDE 57
– (1) Sözlü sınavda da başarılı
olan müfettiş yardımcılarının, yazılı ve sözlü sınav notlarının ortalaması
alınır. Yeterlik notu 70 puandan az olamaz. En yüksek nottan başlamak üzere
yeterlik sınavına ilişkin başarı listesi düzenlenir ve Komisyonca
imzalanarak tutanağa bağlanır. Yeterlik sınav notunun eşitliği durumunda
yetişme notu yüksek olana sıralamada öncelik verilir.
Yeterlik
sınav sonuçlarının duyurulması
MADDE 58
– (1) Yeterlik sınavı sonucu
başarı sırasına göre liste düzenlenerek duyurulur ve sözlü sınava katılanlara
yeterlik sınavını kazanıp kazanamadıkları yazılı olarak bildirilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 59
– (1) Sınava katılanlar, sınav
sonuçlarına itiraz edebilirler. İtirazlar sınav sonuçlarının kendilerine
tebliğinden itibaren en geç 7 gün içinde bir dilekçeyle bizzat Başkanlığa
yapılır. Komisyonca itirazlar en geç on beş gün içinde değerlendirilerek,
sonuç ilgiliye yazılı olarak bildirilir.
Sınavda
başarı gösteremeyenler ile sınava katılmayanlar
MADDE 60
– (1) Sınavda başarısız olan
müfettiş yardımcıları bir yıl daha çalıştırılarak ikinci bir yeterlik sınavına
alınırlar.
(2) Kabul edilebilir bir özrü olmaksızın yeterlik
sınavına girmeyen ya da ikinci defa girdiği yeterlik sınavında da başarı
gösteremeyen müfettiş yardımcıları öğrenim durumlarına ve derecelerine
uygun başka bir göreve Genel Müdürlükçe atanırlar.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Atanma, Yükselme, Kıdem ve Müfettişlik Güvencesi
Müfettişliğe
atanma ve yükselme
MADDE 61
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
olan müfettiş yardımcıları boş olan müfettişlik kadrolarına atanırlar.
(2) Müfettişler, yarışma ve yeterlik sınavındaki
kıdemleri, mesleki yetenek, gayret, başarı ve kadro derecelerine göre
müfettiş yardımcısı, müfettiş ve başmüfettiş unvanları şeklinde
yükselirler.
(3) Müfettişler, mesleki yetenek, kıdem, gayret ve
görevindeki başarı durumları göz önünde bulundurularak Başkanın yazılı
görüş ve teklifi Genel Müdürün onayı ile başmüfettişlik kadrolarına
atanırlar.
(4) Başmüfettişliğe aday olabilmek için, müfettiş
yardımcılığı süresi dahil müfettişlikte 10 yıl
doldurduktan sonra 1 inci derece kadroya atanmış olması gerekir.
Müfettişlerin
kıdemi
MADDE 62
– (1) Müfettişlik kıdemine esas
süre, müfettiş yardımcılığında, müfettişlikte, müfettişlik sıfat ve kadrosu
muhafaza edilmek şartıyla idari görevlerde, ücretli ve ücretsiz tüm kanuni
izinlerde geçirilen süredir.
(2) Yeterlik sınavı sonucu müfettişliğe atananların
kıdemleri, yeterlik sınavındaki başarı sıralarına göre belirlenir.
(3) Müfettişlik kıdemine esas süreleri aynı olanlar
için kıdem sırası, müfettiş yardımcıları açısından giriş sınavındaki,
müfettişler için ise yeterlik sınavındaki başarı derecelerine göre tespit
edilir.
(4) Başkanlık yaptıktan sonra müfettişliğe
dönenler, yeterlik sınavındaki dönemlerinin en kıdemlisi sayılır.
(5)
Başmüfettiş ve müfettiş unvanını kazandıktan sonra Teftiş Kurulundan
ayrılarak idari görevlerde bulunduktan sonra tekrar Teftiş Kuruluna
dönenlerden, başmüfettiş unvanındakiler kıdem bakımından yeterlik
sınavındaki dönemlerinin sonuna alınır. Müfettiş unvanıyla dönenlerin
kıdemi, Teftiş Kurulundaki müfettişlik hizmet süresi esas alınarak
belirlenir.
(6) Mesleğe yarışma sınavı olmadan ve/veya yeterlik
almadan atananların; denetim hizmetleri dışında geçen hizmet sürelerinin
yarısı, denetim mesleğinde geçen sürelerinin tamamı denetim meslek
kıdeminden sayılır.
Müfettişlik
güvencesi
MADDE 63
– (1) Müfettişler kendi istekleri
olmaksızın veya teftiş hizmetlerinin gerekleri ile bağdaşmayan sıhhi,
ahlaki ya da mesleki yetersizlikleri saptanmadıkça görevden alınamaz, diğer
idari görevlere atanamazlar ve görevlendirilemezler.
(2) Sıhhi, ahlaki veya mesleki yetersizlik
hallerinin; yargı kararı, sağlık kurulu raporu veya en az iki müfettiş
raporu ile belgelendirilmesi esastır.
Müfettişliğe
yeniden atanma
MADDE 64
– (1) Müfettişliğe atandıktan
sonra istifa ederek ayrılan, Genel Müdürlükte kendi isteği ile idari
görevlere veya başka kurumlara nakil suretiyle atanan müfettişler,
başvuruları halinde; uygun kadro varsa Başkanın önerisi Genel Müdürün
onayıyla yeniden kıdemlerine uygun müfettişlik kadrolarına atanabilirler.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Teftiş Kurulunun Çalışma Usul ve Esasları
Teftiş
programlarının hazırlanması ve uygulanması
MADDE 65
– (1) Teftiş Kurulunun yıllık
teftiş programı her yıl Ocak ayında teftiş edilecek birimlerin iş kapasiteleri,
önceki teftiş programları ve Teftiş Kurulu kadrosu göz önünde bulundurulmak
suretiyle Başkan tarafından hazırlanarak Genel Müdürün onayına sunulur.
(2) Teftiş
grubuna ayrılmış müfettişlere zorunlu haller dışında teftişleri sırasında
inceleme, ön inceleme ve soruşturma görevi verilmez.
Teftiş
programına ara verilmesi veya iptal edilmesi
MADDE 66
– (1) Teftiş programlarının
belirlenen tarih ve dönemler arasında kesintisiz uygulanması asıldır.
Ancak, iş yoğunluğu, acil ve zorunlu durumlarda, teftiş programına Başkanın
teklifi ve Genel Müdürün izni ve onayı ile ara verilebilir, ertelenebilir
veya programın tamamlanması için başka müfettişler görevlendirilebilir.
(2) Teftiş programının tamamlanmasının iş durumu
veya bütçe imkanları itibarıyla mümkün olmaması
halinde, Başkan programın iptali için durumu Genel Müdüre intikal ettirir
ve alacağı talimata göre gereğini yerine getirir. Programın iptali
durumunda, teftişi yapılamayan birimlerin teftişleri bir sonraki programda
öncelikle yaptırılır.
Teftiş
çeşitleri
MADDE 67
– (1) Teftişler, normal ve
olağanüstü olmak üzere iki kısma ayrılır:
a) Normal Teftiş; bu Yönetmelikte belirtilen
esaslara göre, her yıl Başkanlıkça düzenlenen ve Genel Müdür tarafından
onaylanan teftiş programlarına göre yapılır.
b) Olağanüstü Teftiş; Genel Müdür tarafından
verilen emir ve normal teftiş sırasında müfettişlerce görülecek lüzum
üzerine, program haricinde ve Genel Müdür izni ile Başkanın talimatına göre
yapılabilecek teftiştir.
ONUNCU BÖLÜM
Birlikte Çalışma ve İşlerin Devri
Birlikte
çalışma
MADDE 68
– (1) Yıllık teftiş, inceleme,
soruşturma ve ön inceleme programlarının gruplar halinde uygulanmasında,
her gruba dahil müfettişlerden en kıdemlisi
çalışmaları düzenler. Bu müfettiş ayrıca, işe başlarken
ve çalışmaların devamı sırasında, teftiş ve incelemelere yön vermeyi,
işlerin akışını izlemeyi ve sonuç alınmasını sağlayabilecek görüş, öneri ve
önlemlerin uygulanmasını temin eder, çalışmaların seyri hakkında, uygun bir
zamanda veya istek halinde Başkana özet bilgi veya ön rapor verir ve grup
çalışmalarının bitimini izleyen on gün içerisinde sonuçları rapor haline
getirir.
(2) Ortak çalışmalarda; raporlar hariç, Genel
Müdürlükle yapılan her türlü yazışmalar, grup kıdemli müfettişinin
imzasıyla yapılır.
(3) Grup çalışmalarında işin esastan karara
bağlanmasında kıdemli müfettişin görüşü esas alınır. Karara katılmayan
müfettiş ve müfettiş yardımcısı kendi görüşünü gerekçeli olarak belirtir.
(4) Müfettişler görevlendirildikleri konuda Genel
Müdürlüğün merkez ve taşra teşkilatıyla, valilik ve kaymakamlıklarca
başlatılmış olan denetleme, inceleme ve soruşturmaların koordinasyonu
görevini de yerine getirir. Müfettişlerin istemesi halinde, yapılan
çalışmalar ve bununla ilgili bilgi ve belgeler derhal kendisine devredilir.
İşlerin
süresinde bitirilememesi ve devri
MADDE 69
– (1) Müfettiş ve müfettiş
yardımcıları kendilerine verilen görevleri ara vermeden bizzat yapıp bitirmek
zorundadır. Verilen sürede tamamlanamayacağı anlaşılan görevler hakkında
Başkana zamanında bilgi vererek, alacakları talimata göre hareket ederler.
(2) Görevi erteleme veya devir zorunluluğu doğarsa;
müfettiş ve müfettiş yardımcıları, uhdelerindeki görevleri, Başkanın yazılı
izniyle erteleyebilir veya devredebilirler. Bu durumda; ertelenen görev,
işin mahiyetine göre Başkanın takdiriyle ileri bir tarihe bırakılabileceği
gibi, Başkanın yazılı emri veya onayı ile başka bir müfettişe ve/veya
müfettiş yardımcısına da devredilebilir.
(3) Devredilmesi uygun görülen görevler için devri
yapacak olan müfettiş veya müfettiş yardımcısı;
a) Bir devir notu hazırlar. En az
üç nüsha olarak hazırlanacak devir notuna; devredilen işin ne olduğu, devir
gününe kadar; işin hangi kısmının ne dereceye kadar incelendiği, iş
hakkında ne gibi bir görüş ve kanaate varıldığı, beliren görüş ve kanaate
göre bundan sonraki en uygun inceleme ve soruşturma şeklinin ne olması
gerekeceği hakkındaki düşüncelerini yazar ve işi devralan müfettişe imza
karşılığı verir,
b) Devredilen işe ait bütün belgeleri sıra numarası
altında gösteren dizi pusulasının bir nüshasını, işe ait defter ve
belgelerle birlikte işi devralan müfettişe imza karşılığı verir,
c) Devir notunun ve dizi pusulasının ikinci
nüshalarını bir yazı ile Başkanlığa gönderir, üçüncü nüshalarını kendisi
muhafaza eder.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Raporlar
Rapor
çeşitleri
MADDE 70
– (1) Müfettişler, çalışmalarının
neticeleri hakkında işin özelliğine göre aşağıda belirtilen raporları
düzenlerler:
a) Teftiş raporu.
b) İnceleme raporu.
c) Ön inceleme raporu.
ç) Soruşturma raporu.
(2) Raporlarda gereksiz ayrıntılara ve tekrarlara
yer verilmez, anlaşılır bir anlatımla, açık ve kesin delillere dayanan
eleştiri ve düşünceler ile öneriler belirtilir.
(3) Raporlar gönderileceği yerler dikkate alınarak
en az iki nüsha olarak düzenlenir, bir yazı ekinde Başkanlığa ve ilgili
mercilere gönderilir.
(4) Başkan, müfettiş ve müfettiş yardımcılarından
gelen raporları inceledikten sonra araştırma, inceleme, ön inceleme ve
soruşturma raporları ile ilgili Genel Müdürden olur alarak gereği veya
bilgi için raporları ilgili dairelerine gönderir.
Teftiş
raporu
MADDE 71
– (1) Teftiş raporu, denetlenen
birimin işlem ve hesaplarının teftişi sonucunda düzenlenen rapordur.
Teftişlerde noksan ve hatalı bulunan ve ilgili birimlerce düzeltilmesi
gereken işlemleri belirleyen, teftiş edilenlerin cevaplarıyla bu cevaplara
ilişkin müfettişin son görüşünü içeren hususlarda cevaplı rapor düzenlenir.
(2) Cevaplı teftiş raporu; müfettişin tespit ve
önerilerine denetlenen yerin cevap teşkil edecek açıklamalarını yapmalarına
olanak sağlayacak şekilde düzenlenir. Denetlenen yerin cevapları ve
müfettişin son görüşünü de içeren cevaplı teftiş raporu Başkanlığa iki
suret halinde sunulur. Bu raporların bir sureti Başkanlık arşivinde
saklanır, diğer sureti de raporu uygulayacak ya da uygulamasını takip
edecek birime gönderilir.
(3) Birime verilen/gönderilen rapor, müfettiş
tarafından belirlenen süre içinde, teftiş edilen birim amirleri tarafından
cevaplandırıldıktan sonra müfettişe iade olunur.
(4) Gelen rapor en geç on iş günü içinde müfettiş
tarafından son görüşü de eklenerek Başkanlığa verilir.
(5) Başkanlıkça cevaplı teftiş
raporunda yer alan müfettişin tespit ve önerileri, denetlenen yer
tarafından bu tespit ve önerilere karşılık olarak verilen cevaplar ile
müfettişin son görüşü incelenir, raporda ve müfettişin son görüşünde
varılan sonuçlara iştirak edildiği takdirde, müfettişin son görüşünde yer
alan önerilerin gereğinin yerine getirilip getirilmediği Başkanlıkça takip
edilir.
(6) Raporun haklı bir nedene dayanmadan süresinde
cevaplandırılmaması halinde ise, durum, gereği yapılmak üzere Başkanlığa
bildirilir.
İnceleme
raporu
MADDE 72
– (1) İnceleme raporu;
a) Yürürlükteki kanun, yönetmelik, yönerge, genelge
ve diğer hukuki düzenlemelerin uygulamalarında görülen noksanlıklar ve
bunların düzeltilmesi yollarıyla yeniden düzenlenmesi gereken hüküm ve
usuller hakkında görüş ve önerilerin,
b) Teftişlerde, cevaplı rapora yazılması gerekli
görülmeyen konuların,
c) Genel Müdür tarafından inceleme talimatı verilen
çeşitli konular hakkında yapılan inceleme ve varılan sonuçların,
bildirilmesi maksadıyla düzenlenen raporlardır.
(2) İnceleme raporu, şikayet
ve ihbar üzerine yapılan inceleme sonucunda; ön inceleme yapılmasını ve
soruşturmayı gerektirir hal görülmediği durumlarda yapılacak işleme esas
görüşlerin bildirilmesi ve yapılan incelemenin raporlanması amacıyla
konularının ilgilendirdiği birimler göz önünde tutularak yeterli sayıda
hazırlanır. İnceleme raporu ve ekleri Genel Müdür onayını müteakip,
Başkanlıkça gereği yapılmak üzere ilgili yerlere gönderilir.
Ön
inceleme raporu
MADDE 73
– (1) 2/12/1999
tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması
Hakkında Kanun gereği; memurlar ve diğer kamu görevlilerinin görevleri
sebebiyle işledikleri suçlarla ilgili olarak soruşturma izni verilmesi veya
verilmemesi kararında değerlendirmeye alınmak amacıyla yapılan inceleme
sonuçlarının yer aldığı rapordur.
(2) Ön inceleme raporunda; ileri sürülen iddialarla
ilgili eylemlerin soruşturma iznini gerektirip gerektirmediği ve ulaşılan
sonucun hukuki dayanağı, herhangi bir tereddüde yer vermeyecek şekilde
belirtilir.
(3) Yeterli sayıda düzenlenen ön inceleme
raporları, yetkili mercie intikal ettirilmek üzere, Başkanlığa teslim
edilir.
Soruşturma
raporu
MADDE 74
– (1) Soruşturma raporu, yapılan
soruşturma sonucunda cezai, mali ve disiplin önerileri içeren soruşturmalarda
tanzim edilen rapordur. Bu raporlarda, soruşturma konuları ve işlenen idari
suçların unsurları ile soruşturulanlar hakkında hangi kanun hükümlerine
göre ne tür işlem yapılması gerektiği gibi hususlar açıkça belirtilir.
(2) Düzenlenen soruşturma raporlarının asıllarıyla
yeter sayıdaki suretleri ilgili makam ve mercilere gönderilmek üzere
Başkanlığa sunulur.
Yıllık
faaliyet raporu
MADDE 75
– (1) Yıllık faaliyet raporu,
Başkanlığın bir yıllık çalışmalarına göre, Genel Müdürlükçe uygulanan
politikaların ve yürütülen hizmetlerin genel durumu, idarede gözlenen
yetersizlikler, mevzuat yetersizliği ve bunların giderilmesi için alınacak
yasal ve idari önlemlere dair görüş ve önerileri kapsayan ve Genel Müdüre
özet bilgi vermek amacıyla Başkanlıkça hazırlanan rapordur.
Rapor
yazma süresi ve adedi
MADDE 76
– (1) Müfettişler kendilerine
verilen teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturma görevlerini en kısa
zamanda sonuçlandırıp, teklif ve önerilerinin etkili olabilme niteliğinin
kaybolmaması, zaman aşımına sebebiyet verilmemesi ve ilgili mevzuatında
belirlenen süreler varsa bu sürelerin aşılmaması için zaman geçirilmeden
raporları düzenleyerek Başkanlığa teslim ederler.
(2) Raporlar gönderilecek ilgili makam ve merciler
göz önüne alınarak yeteri sayıda düzenlenir.
(3) Müfettişlere verilen inceleme, ön inceleme ve
soruşturma görevlerine ilişkin raporlar, bilgi ve belge temini işlerinin
tamamen sonuçlandırılmasından itibaren kanunlarda belirtilen süreleri
aşmamak üzere bir ay içinde düzenlenip Başkanlığa verilmelidir.
(4) Müfettişler inceleme, ön inceleme ve soruşturma
raporlarını üçüncü fıkrada belirtilen süre içerisinde ya da her halükarda
görevlendirme tarihinden itibaren kanunlarda belirtilen süreleri aşmamak
üzere en geç üç ay içinde verememeleri halinde, durumu gerekçeli bir yazı
ile Başkanlığa bildirirler. İzin, rapor ve öncelikli diğer görevler gibi
geçerli nedenlerin bulunması halinde, işin özelliği de dikkate alınarak
durum Başkanlık tarafından değerlendirilir. Gerektiği durumda başka
müfettiş göreve iştirak ettirilebilir veya başka müfettiş görevlendirilmesi
yapılabilir.
(5) Kanunlarda ve yönetmeliklerde belirtilen
sürelerde görevin tamamlanamaması ve raporların yazılamaması durumunda
gerekli değerlendirme Başkanlıkça yapılır ve gerekli tedbirler alınır.
Raporların
içeriği ve ekleri
MADDE 77
– (1) Müfettişler raporlarında
görüş ve düşüncelerini, hiçbir etki altında kalmadan, tarafsız, belgelere
ve gerçeklere uygun, gerekçeli bir şekilde belirtirler.
(2) Raporlar, kısa ve açık bir ifadeyle yazılır.
Rapor ve eklerinde; silinti, kazıntı ve çıkıntı yapılmaz.
(3) Raporların her sayfası ve ekleri müfettişler
tarafından mühürlenerek imzalanır. Raporlara konulan tutanak, ihbar
mektubu, ifade, belge, kayıt ve yazı örneği gibi eklerin sıra numarası,
adedi, tarihi, sayısı ve konusu gösterilerek dizi pusulası düzenlenir.
(4) Raporlar, Başkanlığın belirlediği standart ve
usullere uygun hazırlanır ve yazılır.
Raporlar
üzerine yapılan işlemler
MADDE 78
– (1) Raporlar, Başkan veya
görevlendireceği başkan yardımcısı ve/veya rapor değerlendirilmesi için
görevlendirilen bir veya birden fazla müfettiş tarafından incelenir.
Raporlarda hata ve eksiklik ya da tereddütlü hususların bulunması halinde,
Başkanlıkça raporu düzenleyen müfettiş veya müfettiş yardımcısıyla
görüşülerek ve gerektiğinde iade edilerek hata, eksiklik veya tereddütlü
konuların giderilmesi istenir. Müfettiş veya müfettiş yardımcısınca raporda
ısrar edilirse Başkanlık görüşü doğrultusunda işlem yapılır. İnceleme, ön
inceleme ve soruşturma raporları ile ilgili Genel Müdürden olur alınır.
(2) Raporlar üzerinde Başkanlıkça yapılan
incelemeden sonra aşağıdaki süreç izlenir:
a) Cevaplı raporlar ile inceleme raporları üzerine
yapılması gereken işlemler ilgili dairesince izlenir, sonuçları Başkanlığa
bildirilir.
b) Raporlar üzerine Genel Müdürlükçe uygulanması
yerinde görülen işlemlere ait talimatlar, Başkanlık tarafından raporu yazan
müfettiş ve müfettiş yardımcısına, rapor birden fazla müfettiş tarafından
yazılmış ise en kıdemlisine bir yazı veya elektronik posta ile gönderilir.
c) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının görüşleri
karşısında, konu hakkında ilgili dairenin görüş ve talimatında değişiklik
olmaması halinde başkan konuyu iki kıdemli müfettişe yeniden incelettirir.
İnceleme sonucu müfettiş ve müfettiş yardımcılarının görüşleri doğrulanıyor
ise Başkan ve Genel Müdür tarafından konu birlikte değerlendirilir, nihai
karar Genel Müdür tarafından verilir ve makam oluru ile karara bağlanır.
ç) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının inceleme,
ön inceleme ve soruşturma görev onayı dışında kalan ve Genel Müdürlüğün
görevlerini daha iyi yapmasını sağlamaya yönelik önerileri, Genel Müdürce
uygun görülmek koşuluyla öneriler başlığıyla ilgili birimlere bildirilmek
üzere konuyla ilgili daire başkanlığına gönderilir.
d) Merkez teşkilatı birimlerinin teftiş raporları
Genel Müdürün belirleyeceği usul ve esaslara göre değerlendirilir,
talimatları verilir. Sonuçları Başkanlık tarafından Genel Müdür emri ile
ilgili birimlere intikal ettirilir.
Sonuç
bildirimi
MADDE 79
– (1) Genel Müdürlük merkez ve
taşra teşkilatı, Genel Müdür tarafından onaya bağlanmış raporlarda
belirtilen ve yerine getirilmesi gereken iş ve işlemlerden, kendileriyle
ilgili olanların sonuçlarını, ayrıca tarih belirtilmemişse, en geç üç ay
içinde Başkanlığa bildirmek zorundadır. Üç ay içinde sonuçlandırılması
mümkün olmayan iş ve işlemler hakkında sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça
aksi belirtilmedikçe her üç ayda bir gelişmeler hakkında Başkanlığa bilgi
verilir.
ONİKİNCİ BÖLÜM
Denetlenenlerin Yükümlülük ve Sorumlulukları
Teftişe
yardımcı olmak
MADDE 80
– (1) Teftiş, inceleme, ön
inceleme ve soruşturma yapılan birim ve kuruluş yöneticileri ve çalışanları,
müfettiş ve müfettiş yardımcıları tarafından sorulan sözlü ve yazılı
soruları geciktirmeden cevaplamakla yükümlüdürler.
(2) Genel Müdürlük merkez ve
taşra teşkilatı ile denetime tabi olan gerçek ve tüzel kişiler istendiğinde
gizli de olsa bütün belge, defter ve dosyaları, para ve para hükmündeki
evrak ve senetleri, ambar ve depolarında bulunan ayniyatı ve bunlarla
ilgili belge ve defterleri, her türlü mal ve eşyayı, müfettişin gerekli
gördüğü evrak, kayıt ve belgelerin suretlerini veya asıllarını müfettişlere
göstermek, vermek, inceleme ve saymalarını kolaylaştırmak zorundadır.
(3) Teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturma
yapılan birim ve kuruluş yöneticileri teftiş hizmetlerinin gereklerine
uygun biçimde yürütülebilmesi için müfettiş ve müfettiş yardımcılarına
görevleri süresince uygun bir yer ile göreve ilişkin gerekli araç ve gereci
sağlamak ve gerekli diğer tedbirleri almak zorundadırlar.
(4) Müfettiş ve müfettiş yardımcıları teftişe
yardımcı olmaktan imtina edenler hakkında, ceza ve/veya disiplin
hükümlerine göre soruşturma yapılması için keyfiyeti Başkanlığa yazı ile
bildirir ve alacakları emre göre hareket ederler.
(5) Teftiş edilen birimlerden asılları alınan evrak
ve belgelerin, müfettişin mühür ve imzası ile tasdik edilmiş suretleri
aslının yerine konulmak üzere alındığı birimlere verilir.
Teftiş
sırasında izinler
MADDE 81
– (1) Teftişine başlanan birim
görevlilerine daha önce verilmiş izinler varsa ve henüz izin başlamamışsa,
hastalık ve benzeri zorunlu nedenler dışında müfettişin talebi üzerine
denetim sonuna kadar izinler ertelenebilir.
(2) İznini kullanmaya başlamış olanlar, zorunluluk
bulunmadıkça ve ihtiyaç olmadıkça izinlerinden geri çağrılmazlar.
ONÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yurt
dışında eğitim
MADDE 82
– (1) Müfettişler, 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek
Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yurt dışına
gönderilebilir.
Müfettişlik
mühür ve kimlik belgesi ile taşınır mallar
MADDE 83
– (1) Müfettişlere ve müfettiş
yardımcılarına, beratıyla birlikte birer mühür ile Genel Müdür ve Başkan
tarafından imzalanan fotoğraflı yetki ve kimlik belgesi verilir. Kimlik
belgesinde, müfettişlerin görev ve yetkilerini belirten bir özet yer alır.
Kimlik belgesi, gerektiğinde veya istek üzerine gösterilir.
(2) Müfettiş yardımcılarına mühür ve kimlikleri,
resen denetime yetkili kılındıklarında verilir.
(3) Müfettişlere görev sırasında kullanılmak üzere
çanta, dizüstü bilgisayar gibi demirbaşlar ile gerekli olan diğer malzeme
ve ihtiyaçları Başkanlık tarafından temin edilerek zimmetle verilir.
(4) Müfettişler görevlerinden geçici veya daimi
olarak ayrıldıkları takdirde, zimmetlerinde bulunan kimlik belgesi, mühür
ve taşınır malları eksiksiz teslim etmek zorundadırlar.
Görevde
izin kullanımı
MADDE 84
– (1) Müfettiş ve müfettiş
yardımcıları, Başkanlığa bilgi vermeden ve Başkandan izin almadan, görevli
bulundukları il hudutlarını terk edemezler. Resmi ve hafta sonu tatil
günlerini yol gideri talep etmemek ve Başkanlığa önceden yazılı bilgi
vermek şartıyla görev mahalli dışında diledikleri yerde geçirebilirler.
(2) Müfettişler; yürürlükteki mevzuata göre
alacakları izinleri, bu izinlere hangi gün başlayacaklarını ve göreve dönüş
tarihlerini Başkanlığa yazı ile bildirirler.
(3) Müfettişler, bağımsız çalışmalarında
Başkanlığa, birlikte çalışmalarda ise gruptaki en kıdemli müfettişe haber
vererek, ulusal bayram, genel ve hafta tatili günlerini diledikleri
yerlerde geçirebilirler.
Kayıt ve
dosya işleri
MADDE 85
– (1) Müfettişler, gönderdikleri
rapor ve yazıları zimmet defterine işlerler. Kendilerine gelen yazılarla
genelgeleri özel dosyalarında saklarlar.
(2) Gerekmesi halinde rapor ve yazışmalarının bir
örneğini Başkanın izni doğrultusunda bürodan temin edebilirler.
Haberleşme
ve yazışma yöntemi
MADDE 86
– (1) Müfettiş ve müfettiş
yardımcıları, görev merkezleri dışındaki yerlere görevli giderken, Başkanlığa
hangi iş için nereye ve hangi tarihte gidileceğini belirten görev
emirlerini ilgi tutarak varış ve ayrılış yazısı verirler.
(2) Müfettiş ve müfettiş yardımcıları; görevli
olarak gittikleri yerlere varış ve buradan görev bitimi veya izinli
ayrılışlarını, aynı gün içinde telefon, faks ve elektronik posta gibi
haberleşme araçlarıyla Başkanlığa bildirirler. Müfettiş ve müfettiş
yardımcıları görevli bulundukları yerlerden Başkana bilgi vermeden
ayrılamazlar.
(3) Teftiş, inceleme ve soruşturma ile ilgili
olarak Genel Müdürlük birimleriyle doğrudan doğruya, başka kuruluşlarla ise
Başkanlık kanalıyla haberleşme yaparlar.
(4) Gizli olmayan acele haberleşmelerde, duruma
göre faks veya telefon kullanabilirler.
(5) Birlikte çalışmalarda, yazışma ve haberleşmeler
gruptaki en kıdemli müfettiş tarafından yapılır.
Düzenleme
yetkisi
MADDE 87
– (1) Müfettişlerin çalışma
esasları ile yapacakları teftiş, inceleme, ön inceleme ve soruşturma işlerine
ait diğer hususlar Başkanlıkça çıkarılacak talimatlar ile belirlenir.
Yürürlük
MADDE 88
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 89
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürü yürütür.
|