İçişleri Bakanlığından:
TÜRKİYE CUMHURİYETİ KİMLİK KARTI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye
Cumhuriyeti kimlik kartı ile ilgili yapılacak iş ve işlemlere ilişkin usul
ve esasların belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Türkiye
Cumhuriyeti kimlik kartının tasarımı, temini veya üretimi, başvurusu,
kişiselleştirmesi, dağıtımı, teslimi, iptali, imhası, kimlik doğrulama
yöntemi, biyometrik verilerin alınması ve
işlenmesine ilişkin usul ve esasları kapsamaktadır.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 25/4/2006 tarihli ve 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri
Kanununun 41 inci maddesi ile 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 258 inci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında;
a) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,
b) Başvuru makamı: Yurt içinde nüfus
müdürlüklerini, yurt dışında dış temsilcilikleri,
c) Biyometrik fotoğraf:
Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatının (ICAO) 9303 sayılı Makinede
Okunabilir Seyahat Belgeleri (MRTD) dokümanı ve eklerine uygun olarak,
standartları Genel Müdürlük tarafından belirlenen yüz biyometrisinin
tespit edilebildiği fotoğrafı,
ç) Biyometrik veri: Elektronik
sistemler aracılığı ile kimlik tespiti ve kimlik doğrulama işlemlerinin
gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla alınan kişiye özgü verileri,
d) Çağrı merkezi: Genel Müdürlük bünyesindeki
etkileşim merkezini,
e) Dağıtım birimi: Kimlik kartı dağıtımında yetkili
posta yükümlüsünü,
f) Dış temsilcilik: Başkonsolosluk, konsolosluk,
muavin konsolosluk, konsolosluk ajanlığı ve büyükelçilik konsolosluk
şubelerini,
g) Elektronik imza: Başka bir elektronik veriye
eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik
doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veriyi,
ğ) Elektronik sertifika: Kimlik kartında yer alan
ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan sertifikaları,
h) Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcısı (ESHS) :
Elektronik sertifika, zaman damgası ve elektronik imzalarla ilgili
hizmetleri sağlayan kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek veya özel hukuk
tüzel kişilerini,
ı) Genel Müdürlük: Nüfus ve Vatandaşlık İşleri
Genel Müdürlüğünü,
i) Gezici kayıt terminali: Kimlik kartı
başvurularının alınabilmesine olanak sağlayan ve başvuru işlemleri için
gerekli yazılım ve donanımı içeren taşınabilir cihazı,
j) İmha tutanağı: İmha edilecek kimlik kartının
kime ait olduğu, seri numarası, imha edilme nedeni gibi bilgileri içeren ve
yılı itibarıyla tarih ve sayı sırasına göre tutulan kayıtları,
k) İptal tutanağı: İptal edilecek kimlik kartının
kime ait olduğu, seri numarası, iptal edilme nedeni gibi bilgileri içeren
ve yılı itibarıyla tarih ve sayı sırasına göre tutulan kayıtları,
l) Kanun: Nüfus Hizmetleri Kanununu,
m) Kart erişim cihazı (KEC): Biyometrik
veri ve PIN ile kimlik doğrulaması ve PIN değişikliği yapılabilen cihazı,
n) Kimlik belgesi: Nüfus cüzdanı, kimlik kartı,
uluslararası aile cüzdanı, sürücü belgesi, pasaport, geçici kimlik belgesi
ve kurumların kendi mevzuatlarında kimlik yerine geçen belgeyi,
o) Kimlik kartı: Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşlarının kimliğini ispata yarayan Türkiye Cumhuriyeti kimlik
kartını,
ö) KİOSK: PIN değiştirme, PIN blokesi kaldırma,
kişisel mesaj değiştirme ve kart kontrolü gibi işlemlerin yapıldığı cihazı,
p) Kişiselleştirilmemiş kimlik kartı: Kişinin
kimliğine ilişkin bilgiler ile biyometrik veri ve
elektronik sertifikaların bulunmadığı ham kartı,
r) Kişiselleştirilmiş kimlik kartı: Kişinin
kimliğine ilişkin bilgiler ile biyometrik veri ve
elektronik sertifikaların yer aldığı kartı,
s) Kart yayıncı kart erişim cihazı (KYKEC): PIN,
PUK, kişisel mesaj değiştirme, kart kontrolü, kart iptali ve kişinin
kimliğini doğrulama işlemi gibi işlemleri gerçekleştirmek için başvuru makamınca
kullanılan cihazı,
ş) Merkezi veri tabanı: Genel Müdürlük tarafından
elektronik ortamda tutulan verileri,
t) MERNİS: Merkezî Nüfus İdaresi Sistemini,
u) MRZ: Optik karakter okuma yöntemlerini
kullanarak makine okuması için biçimlendirilmiş, zorunlu ve isteğe bağlı
verileri kapsayan, kimlik kartı üzerinde yer alan sabit boyutlu alanı,
ü) Nüfus müdürlüğü: İl nüfus ve vatandaşlık
müdürlükleri ile ilçe nüfus müdürlüklerini,
v) PIN: Kimlik kartı sahibi ile kartın
eşleştirilmesine olanak sağlayan sayısal veriyi,
y) PIN zarfı: Kişiye özel PIN, PUK ve kişisel mesaj
bilgilerinin bulunduğu kapalı zarfı,
z) PUK: PIN bloke edildiğinde blokeyi kaldırmak
için kullanılan sayısal veriyi,
aa) Resmî vekil: Vekâletname ile başkası adına işlem
yapmakla yetkilendirilen kimseyi,
bb) Seyahat belgesi: Uluslararası seyahatlerde
kullanılması amacıyla makina tarafından
okunabilir verileri içeren resmi belgeyi,
cc) Talep belgesi: Kimlik kartı düzenlenmesine
dayanak teşkil eden ve başvuruya ilişkin bilgileri kapsayan standart belgeyi,
çç) Vekâletname: Temsil yetkisini kapsayan noterden
onaylı belgeyi,
dd) Yonga: Kimlik bilgileri, biyometrik
veriler ve elektronik sertifikalar gibi bilgilerin elektronik olarak tutulduğu,
kimlik kartında yer alan elektronik devreyi
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel Esaslar
Görev ve
yükümlülük
MADDE 5 – (1) Kimlik kartının özelliklerini, tasarımını,
güvenlik öğelerini, temini ve kişiselleştirilmesinde kullanılacak yöntemler
ile kimlik kartında yer alacak bilgileri belirlemeye ve değiştirmeye
Bakanlık yetkilidir.
(2) Kimlik kartının kişiselleştirilmesinde
kullanılacak tüm elektronik sertifika ve anahtarlar Bakanlık tarafından
yetkilendirilmiş Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcısı tarafından temin
edilir.
(3) Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcısı,
elektronik sertifika ve anahtarların teknik güvenliğinden sorumludur.
(4) Kimlik kartı işlemlerinde kullanılacak form ve
belgeler ile bunların şekli ve içeriğiyle; kartın üretimi, dağıtımı, teslim
yöntemi Genel Müdürlük tarafından belirlenir.
Kimlik
kartının özellikleri ve kullanım alanı
MADDE 6 – (1) Kimlik kartı seri numarası bir harf, iki rakam
ve bir harf, beş rakamdan oluşur.
(2) Kimlik kartında; kişi bilgileri, fotoğraf,
imza, yonga, MRZ ve barkod alanları, biyometrik veri, elektronik sertifikalar ile güvenlik
öğeleri bulunur.
(3) Kimlik kartının üzerindeki alan adları Türkçe
ve İngilizce olmak üzere iki dilde yazılır.
(4) Kimlik kartının son geçerlilik tarihi kartın
üzerinde yer alır.
(5) Kimlik kartı; kimlik tespiti ve kimlik
doğrulama amacıyla kullanılır.
(6) Kimlik kartı, elektronik imza sertifikası
yüklenmesi halinde elektronik imza işlemlerinde kullanılabilir.
(7) Kimlik kartı seyahat belgesi olarak
kullanılabilir. Bu amaçla kullanımında ilgili ülkelerle yapılacak uluslararası
anlaşma hükümleri uygulanır.
Bedel
MADDE 7 – (1) Kimlik kartının satış bedeli, 21/2/1963 tarihli ve 210 sayılı Değerli Kâğıtlar
Kanununa göre Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenir. Kimlik kartı satış
bedelinin belirlenmesinde başvuru tarihi esas alınır.
(2) Kanuni süresi içinde yapılan doğum bildirimi ve
24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler
Kanunu ile 3/7/2005 tarihli ve 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu uyarınca
ilgili kuruluş yetkililerince yapılan bildirimler nedeniyle düzenlenen
kimlik kartlarından değerli kâğıt bedeli alınmaz.
(3) Hatalı üretim, üretimden kaynaklanan yazım ve
yonga arızası tespit edilen kartlar ile kimlik kartı sahiplerinin nüfus
kayıtlarındaki maddi hataların idare tarafından düzeltilmesi sonucunda
düzenlenecek kartlar, bedel alınmadan yenilenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru, Kişiselleştirme ve Teslim İşlemleri
Başvuru
şekli ve nedenleri
MADDE 8 –
(1) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı
olan herkes kimlik kartı almak zorundadır. Kimlik kartı; doğum, değiştirme,
kayıp, yeniden kayıt ve vatandaşlığın kazanılması nedenleriyle düzenlenir.
(2) Kimlik kartı başvuruları yurt içinde Genel
Müdürlük web portalı üzerinden ya da çağrı
merkezinden alınacak randevu ile veya randevusuz olarak nüfus
müdürlüklerine, yurt dışında ise dış temsilciliklere yapılır.
(3) Kimlik kartı başvurusu, kimlik belgesi ve son
altı ay içerisinde çekilmiş bir adet biyometrik
fotoğraf ile yapılır. Kimlik belgesini ibraz edemeyen veya ibraz ettiği
kimlik belgesinde fotoğrafı bulunmayan kişiler hakkında 12 nci maddenin ikinci fıkrasına göre işlem yapılır.
(4) Türk vatandaşlığının kazanılması nedeniyle
kimlik kartı düzenlenmesinde kişinin bir adet biyometrik
fotoğrafı, kimliğini ispatlayan pasaport benzeri bir belge veya
vatandaşlığı kazandığını gösterir resmi bir belge istenir.
(5) On beş yaşını tamamlamış olanların şahsen
başvurmaları esastır. On beş yaşını tamamlamayanların başvuruları ise veli,
vasi, kayyum, bunların bulunmaması halinde, çocuğun büyük ana, büyük baba,
ergin kardeşleri, çocuğu yanında bulunduranlar ya da vekâletname ibraz eden
resmî vekil tarafından yapılır.
(6) Kimlik kartı başvurularında alınacak biyometrik veri, biyometrik
fotoğraf ve imzaya ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.
(7) İlk defa kimlik kartı başvurusunda bulunan
kişinin varsa nüfus cüzdanı geçersiz hale getirilir.
(8) Kimlik kartında kan grubu bilgisinin yer
almasının talep edilmesi halinde kan grubu alanı sağlık birimlerinden
alınmış belgeye göre düzenlenir. Daha sonraki başvurularda ise belge
istenmez.
(9) Kimlik kartı başvurusu sırasında, gerekli bilgilendirmelerin
yapılabilmesi için bulunması halinde başvuru sahibinin beyan ettiği
iletişim numarası ve e-posta adresi de kayıt altına alınır.
(10) Kişi adına birden fazla kimlik kartı
düzenlenemez.
Biyometrik fotoğraf
MADDE 9 –
(1) Kimlik kartı başvurusunda
kullanılacak biyometrik fotoğraflarda yüz tamamen
görünür şekilde ön cepheden çekilmiş, gözler açık konumda; alın, yüz ve
çene açık olmalı ve renkli cam ya da güneş gözlüğü kullanılmaz.
Başvurularda kullanılacak biyometrik fotoğrafa
ilişkin diğer standartlar Genel Müdürlük tarafından belirlenir.
(2) Kimlik kartı başvurusunda kullanılacak biyometrik fotoğraf taranarak sisteme kaydedildikten
sonra başvuru sahibine iade edilir. Fotokopi, bilgisayarda çoğaltılan veya biyometrik olmayan fotoğraflar kabul edilmez.
(3) Yüz biyometrisinin
tespit edilmesine engel olacak herhangi bir sağlık sorunu bulunması halinde
bu durum başvuru makamınca kayıt altına alınır.
Koruma
altında bulunan çocuklar
MADDE 10
– (1) 2828 sayılı Kanun ile 5395
sayılı Kanun kapsamında koruma altında bulunan on beş yaşını tamamlamayan
çocuklara ait kimlik kartı başvurusu; veli veya vasiye ulaşılamaması veya
ulaşılmasının sakıncalı olması halinde ilgili kuruluş yetkililerince
yapılır.
Kısıtlıların
başvuruları
MADDE 11
– (1) Bir yıl veya daha uzun
süreli özgürlüğü bağlayıcı bir cezaya mahkûm olanların başvuruları veli
veya vasinin nezaretinde alınır.
(2) Akıl hastalığı veya zayıflığı nedeniyle
kısıtlananların başvuruları veli, vasi veya kayyum tarafından yapılır. Bu
kişilerden imza alınmaz. Standartlara uygun biyometrik
fotoğraf veya biyometrik verilerin alınamaması
halinde bu durum başvuru makamınca kayıt altına alınarak başvuru işlemi
tamamlanır.
(3) Savurganlık, alkol veya uyuşturucu madde
bağımlılığı, kötü yaşam tarzı, kötü yönetim nedeniyle kısıtlananların
başvuruları veli, vasi veya kayyum nezaretinde alınır.
(4) Yaşlılığı, engelliliği, deneyimsizliği veya
ağır hastalığı sebebiyle işlerini gerektiği gibi yönetememesi nedeniyle
kısıtlananların başvuruları veli, vasi veya kayyum nezaretinde alınır.
Standartlara uygun biyometrik fotoğraf veya biyometrik verilerinin alınamaması halinde bu durum
başvuru makamınca kayıt altına alınarak başvuru işlemi tamamlanır.
İnceleme
MADDE 12
– (1) Kimlik kartı başvurusunda
bulunan kişinin kimlik ve adres bilgileri kontrol edilir. Yerleşim yeri
adres bilgisinin olmaması veya bu bilgilerde değişiklik olması durumunda
usulüne uygun olarak adres beyan işlemi tamamlandıktan sonra kimlik kartı
başvurusu alınır.
(2) Kimlik belgesi ibraz edemeyen veya ibraz ettiği
kimlik belgesinde fotoğrafı bulunmayan kişilerin başvurularında kimlik
kartı düzenlenmesinde aşağıda belirtildiği şekilde işlem yapılır:
a) On beş yaşını tamamlayan kişinin MERNİS’te kayıtlı aynı kişi olup olmadığı hususunda
tereddüde düşülmesi durumunda ana, baba, büyük ana, büyük baba, eş, varsa
ergin kardeş veya ergin çocuklarının veya vasinin beyanı başvuru
makamlarınca yeterli sayılır.
b) 2828 sayılı Kanun ile 5395 sayılı Kanun
kapsamında koruma altındakiler ile cezaevi, bakımevi, huzurevi gibi
kurumlar bünyesinde bulunan on beş yaşını tamamlamış kişilerin sistemde
kayıtlı kişi olup olmadığı konusunda tereddüde düşülmesi halinde ilgili
kurumlar tarafından düzenlenecek fotoğraflı resmî belge ile başvuruları
alınır.
c) (a) ve (b) bentleri kapsamında alınan başvurularda
sistem üzerinden beyanın doğruluğu kontrol edilir ve başvuru belgesinde
“Başvuran Kişinin İmzası” alanında kayıt altına alınır.
ç) Nüfus müdürlüğünce yapılan inceleme sonucunda
başvuran kişinin, kaydın sahibi olup olmadığı hususunda tereddüt oluşması
halinde, Kimlik Tespit Formu düzenlenerek mülkî idare amirinin emri ile
kolluk kuvvetlerince soruşturma yaptırılır. Soruşturmanın olumlu
sonuçlanması durumunda kişinin başvurusu ile ilgili işlem tamamlanır.
d) Dış temsilciliklere yapılan başvurularda başvuran
kişinin, kaydın sahibi olup olmadığı hususunda tereddüt oluşması halinde
ise Kimlik Tespit Formu düzenlenerek başvuru sahibinin ana, baba, ergin
kardeş, eş ve ergin çocuklarının; bunların bulunmaması halinde ise başvuru
sahibinin belirlediği Türkiye’de tanıklığına başvurulacak kişi/kişilerin
yerleşim yeri adreslerinin bulunduğu nüfus müdürlüklerine gönderilir.
İlgili nüfus müdürlükleri tarafından mülkî idare amirinin emri ile kolluk
kuvvetlerince soruşturma yaptırılarak sonucundan başvurunun yapıldığı dış
temsilciliğe bilgi verilir. Soruşturmanın olumlu sonuçlanması hâlinde
kişinin başvurusu alınır.
e) Soruşturma sonucunda kişinin iddia ettiği kaydın
sahibi olduğunun tespit edilememesi hâlinde; varsa ana veya babasından, ana
veya babasının ölmüş olması hâlinde ise varsa kardeşlerinden; anası, babası
veya kardeşi olduğuna dair tıbbi rapor veya Türk mahkemelerinden alınmış
tespit kararı ibraz edilmedikçe kimlik kartı başvurusu alınmaz.
Biyometrik verilerin alınması, karşılaştırılması ve
kaydedilmesi
MADDE 13
– (1) Biyometrik
verilerin alınmasına, işlenmesine ve karşılaştırılmasına ilişkin usul ve
esaslar Bakanlık tarafından belirlenir. Kimlik kartı başvurusunda
Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslara göre işlem yapılır.
(2) Kimlik kartı başvurusunda bulunan kişinin daha
önce alınmış olan biyometrik verisinin
doğrulanması halinde tekrar biyometrik verisi
alınmaz.
(3) Kişilerden biyometrik
veri alınmasına engel teşkil eden bir durumun bulunması veya
belgelendirilmesi halinde biyometrik veri alma
işlemi yapılmaz ve bu husus kayıt altına alınır.
(4) Kompozit doku veya el
nakli yapıldığı tespit edilen kişilerin ya da bağışçının daha önceden biyometrik veri kaydının olması hâlinde doku nakli
operasyonundan sonra nakil yapılan kişilerin biyometrik
verileri alınarak merkezi veri tabanındaki kayıtları güncellenir ve
açıklama yapılır.
Geçici
kimlik belgesi
MADDE 14
– (1) Kimlik kartı başvurusunda
bulunan kişiye, kimlik kartı teslim edilinceye kadar geçerli olan ve
kimliğini ispata yarayan geçici kimlik belgesi düzenlenir. Geçici kimlik
belgesinin şeklini ve geçerlilik süresini belirlemeye Genel Müdürlük
yetkilidir.
(2) Geçici kimlik belgesi ile işlem yapacaklar
tarafından belgenin geçerliliği ve doğruluğu Kimlik Paylaşımı Sistemi,
e-Devlet veya Bakanlığın belirleyeceği sistem üzerinden kontrol edilebilir.
Afet
durumunda kimlik kartı alınması
MADDE 15
– (1) Afet nedeniyle genel hayata
etkili olacak derecede zarar gören yerlerde kimlik kartı kullanılamaz hale
gelen veya kaybolan vatandaşların başvuruları, mülki idare amirinin
vereceği karar üzerine Genel Müdürlüğün koordinesi ile alınır.
(2) Afet nedeniyle kimlik kartı talebinde bulunan
kişinin merkezi veri tabanında fotoğrafı ile biyometrik
verisinin bulunması hâlinde güncel fotoğraf şartı aranmaksızın başvurusu
alınır.
(3) Afet nedeniyle herhangi bir yerleşim yerinde
bulunan kişinin kimlik kartı talebinde, kendisini tanıyan veya misafir
edenlerin tanıklığı ile başvuru alınır. Talep belgesine, iki tanığın imzası
alınır.
Gezici
kayıt terminali
MADDE 16
– (1) Kimlik kartı başvurusu için
nüfus müdürlüğüne gelemeyeceğini belgelendiren kişilerin başvurularında, iş
hacmi ve personel durumu göz önüne alınarak mülki idare amirinin onayı ile
Gezici Kayıt Terminali kullanılabilir.
Kişiselleştirme
MADDE 17
– (1) Kimlik kartının kişiselleştirilmesinde
kullanılacak sistemi belirlemeye Bakanlık yetkilidir.
(2) Başvuru sahibinin kimlik bilgileri, biyometrik verisi, fotoğrafı, ıslak imzası, kart seri
numarası ve elektronik sertifikaları ile talep edilmesi halinde din bilgisi
ve kan grubu, belirlenen veri yapısına uygun olarak yazılmak suretiyle kart
kişiselleştirilir.
(3) Kişiselleştirme aşamasından sonra kimlik kartı
değerli kâğıt olarak kabul edilir.
(4) Kişiselleştirilmemiş ve kişiselleştirilmiş
kimlik kartlarının kontrollerinin yapılmasına ilişkin usul ve esaslar Genel
Müdürlük tarafından belirlenir.
(5) Kalite kontrolü veya kişiselleştirme sırasında
hatalı olduğu tespit edilen kimlik kartları belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde imha edilir.
Kimlik
kartı teslim işlemleri
MADDE 18
– (1) On beş yaşını tamamlayan
kişilerin kimlik kartları kendilerine veya başvuru sırasında belirlediği
kişiye teslim edilir. Bu durumda talepte bulunan ile kimlik kartını teslim
alacak kişi arasında soy bağı bulunması şartı aranmaz.
(2) İlgilisine veya başvurusu sırasında belirlediği
kişiye teslim edilemeyen kartlar ilgilinin başvurusu sırasında belirttiği
nüfus müdürlüğüne teslim edilir.
(3) Kısıtlı olanların kimlik kartları veli, vasi
veya kayyum ya da bunların belirlediği kişiye teslim edilir.
(4) On beş yaşını tamamlamamış çocukların kimlik
kartları; ana, baba ya da vasileri, bunların bulunmaması hâlinde büyük ana,
büyük baba veya ergin kardeşleri ya da çocukları yanlarında bulunduranlar
veya vekâletname ibraz eden resmî vekili ile veli ya da vasi tarafından
belirlenen kişiye teslim edilir.
(5) 2828 sayılı Kanun ile 5395 sayılı Kanun
kapsamında adına başvuru yapılan kişinin kimlik kartı, kuruluş yetkilisine
teslim edilir.
(6) Dış temsilciliklerce alınan başvurularda Genel
Müdürlük tarafından kişiselleştirilen kimlik kartları dış temsilcilikler
yoluyla başvuru sahibine teslim edilmek üzere Dışişleri Bakanlığına
gönderilir.
(7) Kimlik kartı teslim edildikten sonra kart aktif
hale getirilir.
Kimlik
kartı sahibinin yükümlülükleri
MADDE 19
– (1) Kimlik kartı sahibi;
a) Başvuru sırasında kendisine teslim edilen PIN
zarfını ve içerisindeki bilgileri muhafaza etmekle ve bu bilgileri
paylaşmamakla,
b) Teslim aldığı kartı kontrol edip, kart ile
yongasında maddi hata bulunduğunu tespit etmesi halinde iade etmekle,
c) Kartın yenilenmesini gerektiren bir durum olması
halinde yurt içinde nüfus müdürlüklerine, yurt dışında ise en yakın dış
temsilciliğe başvurarak yeniletmekle,
ç) Kartı kaybetmesi halinde durumu yurt içinde
çağrı merkezine veya nüfus müdürlüklerine, yurt dışında ise en yakın dış
temsilciliğe bildirmekle,
yükümlüdür.
Kimlik
kartı şifre işlemleri
MADDE 20
– (1) Başvuru makamlarında bulunan
KYKEC veya KİOSK cihazlarından PIN ve kişisel mesaj bilgisi
değiştirilebilir.
(2) Başvuru makamları dışında kullanılacak KEC’ler ile de PIN değiştirilebilir, değiştirilecek PIN’lere ilişkin işlem bilgileri Genel Müdürlüğün
belirleyeceği sisteme aktarılır.
(3) PIN zarfı, PIN, PUK ve kişisel mesaj bilgisi
verilmesi ile diğer şifre işlemlerine ilişkin yöntemi belirlemeye Genel Müdürlük
yetkilidir.
(4) Açılmış veya tahrifata uğramış PIN zarfları
işleme alınmaz ve başvuru makamlarınca yerinde kayıt altına alınarak imha
edilir.
PIN ve biyometrik bloke kaldırma işlemi
MADDE 21
– (1) Bloke kaldırma işlemleri
kişi doğrulandıktan sonra KYKEC aracılığı ile; PUK
bilinmesi halinde ise PIN blokesi kaldırma işlemi KEC aracılığı ile
yapılır.
(2) Kimlik kartı sahipleri tarafından KİOSK’larda PIN değiştirme, PIN bloke kaldırma, kişisel
mesaj değiştirme ve kart kontrolü işlemleri gerçekleştirilebilir.
(3) Kimlik kartı sahipleri tarafından PUK
bilinmemesi veya biyomerik veri ile PIN blokesi
kaldırılamaması durumunda yeni bir PIN zarfı kişiye verilir ve sonrasında
yeni PUK ve PIN bilgisi KYKEC aracılığı ile yongaya yazılır.
(4) Biyometrik hata
sayacı eşik değeri Genel Müdürlük tarafından belirlenir. Karttaki biyometrik hata sayacı sıfırlanıp biyometri
blokesi başvuru makamlarınca kaldırılır.
(5) Bloke kaldırma işlemleri başvuru makamınca MERNİS’e kaydedilir.
Yeniden
kimlik kartı başvurusu
MADDE 22
– (1) Yeniden kimlik kartı
başvurusunda merkezi veri tabanındaki fotoğrafın son altı ay içerisinde
yapılmış bir başvuruya ait olmaması halinde, ilgiliden son altı ay içinde
çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf istenir ve
kimlik belgesi aranmaksızın biyometrik
doğrulaması yapılarak kimlik kartı başvurusu alınır.
(2) Yeniden kimlik kartı taleplerinde kimlik
belgesi ibraz edilememesi ve biyometrik doğrulama
da yapılamaması halinde öncelikle merkezi veri tabanında bulunan fotoğraf,
imza ve kişi bilgileri üzerinden doğrulama yapılır. Doğrulama yapılamaması
ve kişinin kimliğinde tereddüde düşülmesi halinde kimliğin tespiti için 12 nci maddede belirtilen usul ve esaslara göre işlem
yapılır.
Gerçeğe
aykırı beyan ve tahrifat
MADDE 23
– (1) Kimlik kartları ve geçici
kimlik belgesi üzerinde veya içinde silinti, kazıntı, düzeltme yapılamaz.
(2) Kimlik Paylaşımı Sisteminden faydalanan
kurumlar, kimlik kartının örneğini almaksızın, geçerliliğini Kimlik
Paylaşımı Sistemi üzerinden teyit eder.
(3) Kimlik kartı başvurusunda gerçek dışı beyanda
bulunulduğunun veya kimlik kartında tahrifat yapıldığının başvuru makamınca
tespit edilmesi hâlinde durum Cumhuriyet Savcılığına bildirilir.
Kimlik
kartının iptali
MADDE 24
– (1) Kimlik kartı;
a) Yonganın okunamaması,
b) Yonga içinde yer alan verilerden herhangi
birinde eksiklik olması,
c) Yongadan kaynaklanan bir nedenle kimlik kartının
kullanılamaması,
ç) Kartın kullanılamayacak derecede tahribata
uğraması,
d) Kartın geçerlilik süresinin sona ermesi,
e) Kartın süresi içerisinde teslim alınmaması,
f) Kartın değiştirilmesi,
g) Kartın kaybolduğunun ya da çalındığının
bildirilmesi,
ğ) Genel Müdürlük tarafından belirlenecek benzer
hallerde,
başvuru makamınca iptal edilir.
(2) İptal edilen kimlik kartları Genel Müdürlük
tarafından belirlenen usul ve esaslara göre imha edilir.
(3) Fiziki olarak imha edilecek kimlik kartlarının
seri numaraları, iptal nedenleri ve kart durum bilgileri, imha tutanağına
ve merkezi veri tabanına kaydedilir.
(4) Genel Müdürlük tarafından belirlenen başvuru
makamlarınca imha edilecek olan kimlik kartlarına ilişkin bilgiler imha
tutanağına aktarılır ve merkezi veri tabanına kaydedilir. İmha tutanağı
dosyasında muhafaza edilir.
Kimlik
kartının imhası
MADDE 25
– (1) Kimlik kartının
değiştirilmesinde mevcut kimlik kartı geri alınır. Kurumlarda unutulan veya
kişiler tarafından bulunan nüfus cüzdanları ve kimlik kartları o yerin
nüfus müdürlüğüne gönderilir. İlgilinin adresinin tespit edilmesi ve
kişinin yeni bir kimlik kartı almamış olması halinde bulunmuş olan nüfus
cüzdanı veya kimlik kartı nüfus müdürlüğünce ait olduğu kişiye teslim
edilir, aksi takdirde ilgili mevzuatına göre iptal ve imha edilir.
(2) Dağıtım birimince ilgilisine teslim edilemeyen
kimlik kartları, başvuru sırasında bildirilen nüfus müdürlüğüne teslim
edilir. Bu kartlar teslim alan nüfus müdürlüğünce kayıt altına alınır.
Genel Müdürlük tarafından belirlenen süre içerisinde başvuru makamından
teslim alınmayan kimlik kartlarının elektronik sertifikası geçersiz hale
getirilir. Geçersiz hale getirilen kimlik kartları Genel Müdürlük
tarafından belirlenen başvuru makamlarınca imha edilir.
(3) Dışişleri Bakanlığı tarafından kişiye teslim
edilmek üzere dış temsilciliklere gönderilen kimlik kartlarının belirlenen
süre içerisinde teslim alınmaması halinde Genel Müdürlük tarafından
elektronik sertifikası geçersiz hale getirilir. Bu kartlar Dışişleri
Bakanlığı veya belirleyeceği dış temsilciliklerce fiziki olarak imha
edilir.
(4) Türk vatandaşlığının kaybı, çıkma, kaybettirme
ya da vatandaşlığa alınmanın iptali ile ölüm, gaiplik veya ölüm karinesi
gibi hallerde kimlik kartı geri alınarak kimlik kartının elektronik
sertifikası geçersiz hale getirilir ve imha edilir.
(5) Kimlik kartlarının zarflanması, teslimatı,
geçersiz hale getirilmesi ve imhası ile nüfus cüzdanlarının geçersiz hale
getirilmesi ve imhasına ilişkin usul ve esaslar Genel Müdürlük tarafından
belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde 25/4/2006 tarihli ve 5490
sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu, 29/5/2009 tarihli ve 5901 sayılı Türk
Vatandaşlığı Kanunu, 29/9/2006 tarihli ve 2006/11081 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Nüfus Hizmetleri Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Yönetmelik ile 11/2/2010 tarihli ve 2010/139 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Türk Vatandaşlığı Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapılır.
Yürürlük
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İçişleri Bakanı yürütür.
|