MEF Üniversitesinden:
MEF ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE ÖĞRETİM
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, MEF Üniversitesinde
yürütülen yüksek lisans ve doktora programlarından oluşan lisansüstü eğitim
ve öğretimi düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, MEF Üniversitesine bağlı
enstitülerde yürütülen lisansüstü diploma programlarındaki eğitim ve
öğretime ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
c) DNO: Dönem not ortalamasını,
ç) Enstitü: MEF Üniversitesine bağlı lisansüstü
eğitim öğretim yapan enstitüleri,
d) Enstitü Anabilim Dalı: MEF Üniversitesine bağlı
enstitülerdeki anabilim dallarını,
e) Enstitü Kurulu: MEF Üniversitesi Enstitü
Kurullarını,
f) Enstitü Yönetim Kurulu: MEF Üniversitesi Enstitü
Yönetim Kurullarını,
g) GMAT: General Management
Admission Test Sınavını,
ğ) GNO: Genel not ortalamasını,
h) GRE: Graduate Record Examinations Sınavını,
ı) Mütevelli Heyeti: MEF Üniversitesi Mütevelli
Heyetini,
i) Öğrenci işleri: MEF Üniversitesi Öğrenci
İşlerini,
j) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
k) Rektör: MEF Üniversitesi Rektörünü,
l) Senato: MEF Üniversitesi Senatosunu,
m) Üniversite: MEF Üniversitesini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Programlar ve Açılacak Dersler ile
İlgili Esaslar
Lisansüstü
programlar
MADDE 4 – (1) Açılacak yeni lisansüstü programlar, Senatonun
önerisi üzerine Mütevelli Heyeti kararı ile belirlenir ve Yükseköğretim
Kurulunun onayı ile kesinleşir.
(2) Bir lisansüstü programdan mezun olmak için
aranan ders, laboratuvar, uygulama, proje, tez ve
benzeri çalışmalar, ilgili Enstitü Kurulunun kararı ve Senato onayıyla
belirlenir.
(3) Tezli lisansüstü programlarını tamamlamak için
öngörülen müfredatta, bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın
etiği konularını içeren bir seminer dersinin verilmesi zorunludur.
(4) Lisansüstü programlardaki derslerin AKTS
kredilerinin belirlenmesinde 20/4/2016 tarihli ve
29690 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim
Yönetmeliğinin 34 üncü maddesi hükümleri göz önünde bulundurulur.
Lisansüstü
programlarda açılacak dersler
MADDE 5 –
(1) Bir lisansüstü programda
açılacak dersler ve dersleri verecek öğretim üyeleri ilgili Enstitü
Anabilim Dalı Başkanının önerileri üzerine ilgili Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla belirlenir.
Öğrenim
dili
MADDE 6 – (1) Lisansüstü programlarda öğrenim dili İngilizce
veya Türkçe’dir.
Bilimsel
hazırlık programı
MADDE 7 – (1) Yüksek lisans
ve doktora programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans veya yüksek
lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans veya doktora programından
farklı alanlarda almış olanlar ile lisans veya yüksek lisans derecesini
kabul edildikleri yükseköğretim kurumu dışındaki yükseköğretim
kurumlarından almış olan yüksek lisans veya doktora programı adayları için
eksikliklerini gidermek amacıyla almaları gereken dersler belirtilerek
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla bilimsel hazırlık programı
uygulanabilir.
(2) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen
derslerin yerine geçemez. Ancak bilimsel hazırlık programındaki bir
öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili Enstitü Anabilim
Dalı Başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayıyla lisansüstü
programa yönelik dersler de alabilir.
(3) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili devam,
ders sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders
tekrarı ve kayıt silme işlemlerinde bu Yönetmelikte belirtilen kurallar
uygulanır.
(4) Bilimsel hazırlık programı kapsamında alması
gereken dersleri en az C notu ile süresi içinde tamamlayamayan
öğrencilerin, izleyen dönemden itibaren ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla
Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(5) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süre kısıtlamasına dâhil edilmez. Bu
süre dönem izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan
öğrencinin ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek lisans veya
doktora programı sürelerine dâhil edilmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yüksek Lisans Programları
Genel
esaslar
MADDE 8 –
(1) Yüksek lisans programı, tezli
ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir.
Başvuru
ve kabul
MADDE 9 –
(1) Yüksek lisans programına
başvurabilmek için adayların, lisans diplomasına ve başvurduğu programın
puan türünde 55 puandan az olmamak üzere ALES puanına veya ALES’e eşdeğer kabul edilen GRE veya GMAT ve benzeri
bir sınavdan Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen asgari puandan az
olmamak üzere puana sahip olmaları gerekir. Tezsiz yüksek lisans
programlarına öğrenci kabulünde ALES veya eşdeğer sınav puanı aranmayabilir,
ALES puanı istenildiği durumlarda taban puan Senato tarafından belirlenir.
(2) Enstitü Kurulu kararı ile yüksek lisans
programlarına yalnız ALES puanı ile öğrenci kabul edilebileceği gibi ALES
puanına ek olarak değerlendirmeye, lisans not ortalaması, yazılı olarak
yapılacak bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonucu da değerlendirmeye
alınabilir.
(3) Yabancı uyruklu adayların başvurularında ALES
sınav şartı aranmaz. Yabancı uyruklu adaylar ile lisans eğitiminin tamamını
yurt dışında tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların lisansüstü
programlara kabulüne ilişkin usul ve esaslar ilgili Enstitü Kurulunun
önerisi ile Senato tarafından belirlenir.
(4) Yurt dışından alınmış lisans ve yüksek lisans
diplomaları için diplomanın alındığı yükseköğretim kurumunun, alınan eğitim
ve derecenin tanınırlığı konusunda Yükseköğretim Kurumunun uygun görüşü aranır.
Ayrıca Üniversiteye kayıt sırasında adayların Yükseköğretim Kurulundan
aldıkları Diploma Denklik veya Mezuniyet Tanıma Belgesini sunmaları
gerekir.
(5) Öğrenim dili İngilizce olan programlara öğrenci
kabulünde adayların Üniversite tarafından düzenlenen veya Senato tarafından
kabul edilen ulusal ve/veya uluslararası İngilizce dil sınavlarından
birinden ilgili Enstitü Kararı ve Senato onayı ile belirlenen puanı almış
olmaları gereklidir. Bir yükseköğretim kurumunun öğrenim dili %100
İngilizce olan programlarından veya resmi dili İngilizce olan ülkelerde
öğrenim dili İngilizce olan yükseköğretim kurumlarından mezun olan adaylar,
İngilizce yeterlik koşulundan muaf olacaklardır.
(6) Başvurular, ilan edilen süreler içinde, gerekli
belgeler ile birlikte ilgili enstitülere yapılır. Programlara öğrenci
kabulü, belirlenen başvuru ve kabul koşullarına uygun olarak ilgili Enstitü
Yönetim Kurulu kararıyla yapılır. Başvuruda sunulması gereken belgeler,
öğrencinin Üniversiteye lisansüstü düzeyde kayıt olacağı dönem için
akademik takvimde ilan edilen kayıt tarih aralıklarından öğrencinin kaydı
hangisinde gerçekleşecekse o kayıt tarih aralığının başlangıç tarihinde
geçerli olur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tezli Yüksek Lisans
Tezli
yüksek lisans programı
MADDE 10
– (1) Tezli yüksek lisans programı
öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme,
bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme yeteneğini kazanmasını sağlar.
(2) Tezli yüksek lisans programı bir eğitim-öğretim
dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir
seminer dersi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS
kredisinden oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması başarılı veya başarısız
olarak değerlendirilir. Öğrenci, en geç danışman atanmasını izleyen
dönemden itibaren her yarıyıl tez için kayıt yaptırmak zorundadır.
(3) Öğrencinin mezuniyet yükümlülüğüne sayılacak
derslerin en çok ikisi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla
akademik danışmanı onayı ile lisans dersi olabilir.
(4) Öğrenci programa kayıt olduktan sonra Enstitü
Anabilim Dalı Başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile
diğer yükseköğretim kurumlarından aldığı derslerden en fazla ikisi
mezuniyet yükümlülüğüne sayılır.
Süre
MADDE 11
– (1) Tezli yüksek lisans
programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç kayıt olduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem
için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program
en çok altı yarıyılda tamamlanır.
(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre
içerisinde Üniversitenin öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine
getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan
veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Öğrenciler yüksek lisans programının mezuniyet
yükümlülüklerini yerine getirdikleri takdirde belirlenen süreden önce
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla mezun olabilirler.
Tez
danışmanı atanması ve tez konusunun belirlenmesi
MADDE 12
– (1) Tezli yüksek lisans
programında, Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığı her öğrenci için Üniversite
öğretim üyesi kadrosunda bulunan bir tez danışmanını en geç birinci
yarıyılın sonuna kadar; öğrencinin danışmanıyla beraber belirlediği tez
konusunu da en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar Enstitüye önerir. Tez
danışmanı ve tez konusu Enstitü Yönetim Kurulu onayıyla en geç ikinci
yarıyılın sonuna kadar kesinleşir.
(2) Tez danışmanı, Senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversitede belirlenen
niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun belirlediği
ilkeler çerçevesinde Enstitü Yönetim Kurulu tarafından başka bir
yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından da en az doktora
derecesine sahip kişilerden olabilir.
(3) Üniversiteden ayrılan veya fakülte veya bölüm
değiştiren öğretim üyelerinin tez danışmanlıkları Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla tez süreci tamamlanıncaya kadar devam edebilir.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 13
– (1) Tezli yüksek lisans programında
eğitim alan bir öğrenci, tezini Senato tarafından belirlenen yazım
kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Yüksek lisans tezinin savunmasından önce ve
düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini
tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna
ilişkin görüşü ile birlikte tezi Enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu
teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana gönderir.
Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile
birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(3) Yüksek lisans tez jürisi, tez danışmanı ve
ilgili Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı, en az biri de
başka yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden
oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri
üyesi olamaz.
(4) Tez çalışmasını danışmanın onayı ile tamamlayan
öğrenci, intihal raporu olumlu sonuçlanmış tezinin istenen sayıda nüshasını
tez danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına uygunluğu
yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin nüshalarını Anabilim
Dalı Başkanlığı aracılığıyla ilgili Enstitüye gönderir. Enstitü, tezi,
intihal raporu ile birlikte ilgili jüri üyelerine gönderir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen
soru-cevap bölümünden oluşur. Tez sınavı, öğretim elemanları, lisansüstü
öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık
ortamlarda gerçekleştirilir.
(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar
Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde
ilgili Enstitüye tutanakla bildirilir. İlgili Enstitü, tutanağa göre tez
sınav tarihi ve sonucunu içeren yönetim kurulu kararını öğrenci işlerine
iletir.
(7) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(8) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci
tez sınav tarihinden itibaren en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi
aynı jüri önünde yeniden savunur; bu süre içerisinde akademik takvimde ilan
edilen kayıt yenileme döneminde öğrenci kaydını yenilemek zorundadır.
İkinci kez tez savunma sınavına giren öğrencinin tezi hakkında jüri kabul
veya ret kararı verir. Bu karar Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığınca tez
sınavını izleyen üç gün içinde ilgili Enstitüye tutanakla bildirilir.
İlgili Enstitü, tutanağa göre tez sınav tarihi ve sonucunu içeren yönetim
kurul kararını öğrenci işlerine iletir.
(9) Tezi reddedilen öğrencinin tez sınav tarihinden
itibaren beş gün içinde ilgili Enstitü Müdürlüğüne talepte bulunması
halinde, tezsiz yüksek lisans programının mezuniyet koşullarını yerine
getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Öğrencinin talebi üzerine, tezsiz yüksek lisans programının eksik kalan
gereklerini tamamlamak için öğrenciye bir dönem ek süre verilir.
(10) Birinci veya ikinci savunma sonunda tezi
başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen veya tezsiz yüksek lisans
diploması alamayan öğrencinin Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla Üniversite
ile ilişiği kesilir.
Mezuniyet
koşulları ve diploma
MADDE 14
– (1) Tezli yüksek lisans
programından mezun olabilmek için aşağıdaki koşulların sağlanması gerekir:
a) Mezuniyet yükümlülükleri kapsamında belirtilen
tüm dersleri ve toplam AKTS kredisini başarıyla tamamlamak.
b) Mezuniyet yükümlülüğüne sayılan derslerden en az
3,00 genel not ortalamasına sahip olmak.
c) Tez sınavına girdiği dönemde mezun olacağı
diploma programında kayıt yenileme işlemini yapmış olmak.
ç) Tez sınavında başarılı olmak.
d) İlgili Enstitü Kurulu tarafından önerilen ve
Senato tarafından onaylanan yayın, proje, ödül gibi mezuniyet için gerekli
diğer koşulları da sağlamak.
e) Yüksek lisans tezinin ciltlenmiş ve şekil
yönünden uygun bulunan en az üç kopyasını ve elektronik kopyasını tez
sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili Enstitüye teslim
etmek. (Enstitü Yönetim Kurulu, öğrencinin talebi halinde tezin teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir.)
(2) Birinci fıkrada yer alan şartları yerine
getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz,
öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Birinci fıkrada yer alan şartları yerine
getiren öğrenciler, ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla mezun olur ve
yüksek lisans diploması alırlar.
(4) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim dalındaki programın
Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi,
tezin şekil yönünden uygun bulunmuş, ciltlenmiş ve sınav jüri komisyonu
tarafından imzalanmış nüshalarının Enstitüye teslim edildiği tarihtir.
(5) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek
lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve
faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Enstitü tarafından Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına gönderilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tezsiz Yüksek Lisans
Tezsiz
yüksek lisans programı
MADDE 15
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programı toplam 60 AKTS’den az olmamak kaydıyla
en az on ders ile dönem projesi dersinden oluşur.
(2) Öğrenci, dönem projesi dersinin alındığı
yarıyılda dönem projesi dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı
proje ve/veya rapor vermek zorundadır. Dönem projesi dersi başarılı veya
başarısız olarak değerlendirilir.
(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üçü, lisans
öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla lisans derslerinden seçilebilir.
(4) Öğrenci programa kayıt olduktan sonra Enstitü
Anabilim Dalı Başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayıyla
diğer yükseköğretim kurumlarından ders alabilir. Ancak, dönem projesi hariç
mezuniyet yükümlülüğünde yer alan zorunlu ve seçmeli derslerden en fazla
dört dersi diğer yükseköğretim kurumlarından alabilir. Değişim programları
bu kapsamın dışındadır.
Süre
MADDE 16
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç kayıt
olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl, en
çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı
tamamlayamayan öğrencinin Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla Üniversite ile
ilişiği kesilir.
Danışman
atanması
MADDE 17
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programında ilgili Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığı, her öğrenci için ders
seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir
öğretim üyesi veya Senato tarafından belirlenen niteliklere sahip doktora
derecesine sahip bir öğretim görevlisini en geç birinci yarıyılın sonuna
kadar belirler. Değişiklikler yine aynı usulle yapılır.
Mezuniyet
koşulları ve diploma
MADDE 18
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programından mezun olabilmek için aşağıdaki koşulların sağlanması gerekir:
a) Mezuniyet yükümlülükleri kapsamında belirtilen
tüm dersleri, dönem projesini ve toplam AKTS kredisini başarıyla
tamamlamak.
b) İlgili Enstitü Kurulu tarafından önerilen ve
Senato tarafından onaylanan yayın, proje, ödül gibi mezuniyet için gerekli
diğer koşulları da sağlamak.
c) Mezuniyet yükümlülüğüne sayılan derslerden en az
3,00 genel not ortalamasına sahip olmak.
(2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim dalındaki programın
Yükseköğretim Kurumu tarafından onaylanmış adı bulunur.
(3) Dönem projesi raporunun akademik danışman
tarafından onaylanmış hali, akademik takvime göre eksik notların
tamamlanması için son tarihe kadar Anabilim Dalı Başkanı onayıyla ilgili
Enstitüye teslim edilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler,
tezli yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari başvuru
şartlarını yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek lisans programına geçiş
yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans programında alınan dersler
Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli yüksek lisans programındaki
derslerin yerine sayılabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Doktora Programı
Genel
esaslar
MADDE 19
– (1) Doktora programı, öğrenciye
bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir
bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere
ulaşmak için gerekli becerileri kazandırır.
(2) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer,
yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS
kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en
az 14 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak
üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(3) Senato tarafından yayın, proje, ödül gibi ek
mezuniyet koşulları belirlenebilir.
(4) Doktora programlarında Enstitü Anabilim/Anasanat Dalı Başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört
ders seçilebilir.
(5) Lisans dersleri ders yüküne ve doktora
kredisine sayılmaz.
(6) Doktora programları ikinci öğretim olarak
açılamaz.
(7) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin,
bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir
yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine
getirmesi gerekir.
Başvuru
ve kabul
MADDE 20
– (1) Doktora programına
başvurabilmek için adayların;
a) Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları
ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55
puandan az olmamak koşuluyla ilgili senato kararı ile belirlenecek ALES
puanına sahip olmaları gerekir.
b) Lisans derecesiyle doktora programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya
muadili bir puan olması ve ALES’ten başvurduğu
programın puan türünde 80 puandan az olmamak koşuluyla senato tarafından
belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. Doktora programına
başvuracak olanların programa kabulünde, ALES puanı yanı sıra yazılı olarak
yapılacak bilimsel değerlendirme sınavı ve/veya mülakat sonucu ile yüksek
lisans derecesiyle başvuranlar için yüksek lisans not ortalaması da
değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru
koşulları ve öğrenci kabulüne dair diğer hususlar Senato tarafından
belirlenir.
(2) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli
lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.
(3) ALES puanının % 50'den az olmamak koşuluyla ne
kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı senato tarafından belirlenir.
Yükseköğretim kurumu yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir. ALES'e eşdeğer kabul edilen ve Yükseköğretim Kurulunca
ilan edilen eşdeğer puanlar, her bir üniversitenin senato kararları ile
yükseltilebilir.
(4) Doktora programına öğrenci
kabulünde anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen
merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası
yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul
edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan
alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların
özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine üniversite senatoları
tarafından karar verilir.
(5) Öğrenim dili İngilizce olan programlara öğrenci
kabulünde adayların Üniversite tarafından düzenlenen veya Senato tarafından
kabul edilen ulusal ve/veya uluslararası İngilizce dil sınavlarından
birinden ilgili Enstitü Kurulu kararı ve Senato onayıyla belirlenen puanı
almış olmaları gereklidir. Bir yükseköğretim kurumunun öğrenim dili %100
İngilizce olan programlarından veya resmi dili İngilizce olan ülkelerde
öğrenim dili İngilizce olan yükseköğretim kurumlarından mezun olan adaylar,
İngilizce yeterlik koşulundan muaf olur.
(6) Yurt dışından alınmış lisans ve yüksek lisans
diplomaları için diplomanın alındığı yükseköğretim kurumunun, alınan eğitim
ve derecenin tanınırlığı konusunda Yükseköğretim Kurulunun uygun görüşü
aranır. Ayrıca Üniversiteye kayıt sırasında Yükseköğretim Kurulundan
kendileri tarafından alınan Diploma Denklik veya Mezuniyet Tanıma Belgesini
sunmaları gerekir.
(7) Başvurular, gerekli belgeler ile birlikte ilan
edilen süreler içinde ilgili Enstitülere yapılır ve programlara öğrenci
kabulü, belirlenen başvuru ve kabul koşullarına uygun olarak ilgili Enstitü
Yönetim Kurulu kararıyla yapılır. Başvuruda sunulması gereken belgeler,
öğrencinin Üniversiteye lisansüstü düzeyde kayıt olacağı dönem için
akademik takvimde ilan edilen kayıt tarih aralıklarından öğrencinin kaydı
hangisinde gerçekleşecekse o kayıt tarih aralığının başlangıç tarihinde
geçerli olur.
Süre
MADDE 21 – (1) Doktora
programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl;
lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on dört yarıyıldır.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya
Senatonun belirlediği en az 3,00 genel not ortalamasını sağlayamayan
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Tez
danışmanı atanması
MADDE 22
– (1) Enstitü Anabilim/Anasanat Dalı Başkanlığı her öğrenci için kendi
üniversite kadrosunda bulunan bir tez danışmanını ve danışmanla öğrencinin
birlikte belirleyeceği tez konusu ile tez başlığını ilgili Enstitüye
önerir. Tez danışmanı ve tez önerisi Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla
kesinleşir. Tez danışmanının, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması
zorunludur.
(2) Tez danışmanı, senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversitede belirlenen
niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun belirlediği
ilkeler çerçevesinde Enstitü Yönetim Kurulu tarafından başka bir
yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Doktora
programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, başarıyla
tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından da en az doktora
derecesine sahip kişilerden olabilir.
(3) Üniversitede farklı bir akademik bölüme geçen
öğretim üyelerinin başlamış oldukları tez danışmanlıkları Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla tez süreci tamamlanıncaya kadar devam edebilir.
(4) Danışman değişikliği, öğrencinin ve/veya
danışmanın yazılı başvurusu üzerine danışman öğretim üyelerinin, Enstitü
Anabilim Dalı Başkanının görüşü alınarak Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
yapılır.
(5) Öğrenciler ders seçimlerini tez danışmanları
ile birlikte yaparlar ve ders kaydı tez danışmanı onayı sonrasında
kesinleşir. Tez danışmanı atanana kadar ders seçimlerini Enstitü Anabilim
Dalı Başkanı veya program koordinatörü/başkanı onaylar.
Yeterlik
sınavı
MADDE 23
– (1) Yeterlik sınavı, derslerini
ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar
ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup
olmadığının ölçülmesidir. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez yeterlik
sınavına girer.
(2) Yüksek lisans derecesiyle kabul edilen öğrenci
en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesiyle kabul edilmiş olan öğrenci en
geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır.
(3) Yeterlik sınavları, Enstitü Anabilim Dalı
Başkanlığı tarafından önerilen ve Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve
yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar. Sınav jürisi en az ikisi
Üniversite dışından olmak üzere, danışman dâhil beş öğretim üyesinden
oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili Enstitü Yönetim
Kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı
öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın
yeterlik jürisinde yer alabilir. Yeterlik sınavı toplantıları öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(4) Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki
aşama halinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava
alınır. Sınavların ağırlıkları ile notlarının hesaplanmasında Anabilim Dalı
Başkanlığının önerisi ve ilgili Enstitü Kurulu kararına göre işlem yapılır.
Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu
değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla
karar verir. Bu karar, Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığınca yeterlik
sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir. İlgili
Enstitü bu tutanağa göre sınav tarihi ve sonucunu içeren yönetim kurulu
kararını öğrenci işlerine iletir.
(5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
başarısız olduğu aşama/aşamalardan bir sonraki yarıyılda tekrar sınava
alınır. Öğrencinin bir sonraki yarıyılda yapılacak olan sınava girebilmesi
için ilgili yarıyılda kayıt yenilemiş olması şarttır. Bu sınavda da
başarısız olan öğrencinin ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla doktora
programı ile ilişiği kesilir.
(6) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile ders yüküne
karşılık gelen toplam AKTS kredi miktarının üçte birini geçmemek şartıyla
fazladan ders almasını isteyebilir. Öğrenci, ilgili Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla belirlenecek dersleri başarmak zorundadır.
(7) Öğrencinin talep etmesi halinde, lisans
derecesi ile doktora programına kabul edilmiş ve en az yedi dersini başarı
ile tamamlamış bir öğrenci ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla yüksek
lisans programına geçebilir.
Tez
izleme komitesi
MADDE 24
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için, Enstitü Yönetim Kurulunun ilgili karar tarihinden
itibaren en geç bir ay içinde ilgili Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığının
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayıyla bir tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Komitede tez danışmanından başka enstitüdeki ilgili anabilim dalı
içinden ve dışından birer üye yer alır. Anabilim dalı dışından olan üye
Üniversitedeki farklı bir anabilim dalından olabileceği gibi diğer
yükseköğretim kurumlarının aynı veya farklı bir anabilim dalından da
olabilir. İkinci tez danışmanının atanması durumunda ikinci tez danışmanı
dilerse oy hakkı olmaksızın komite toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, ilgili Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulu onayıyla üyelerde değişiklik aynı usulle yapılabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 25
– (1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, Enstitü Yönetim Kurulunun ilgili karar
tarihinden itibaren en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını,
yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi
önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili yazılı bir
raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul, düzeltme veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar
verir. Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret
yönünde salt çoğunlukla verilen karar, Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığınca
işlemin bitişini izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı
ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada
da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en
az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana
kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma
planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya
başarısız olarak belirlenir. Komite tarafından üst üste iki kez veya aralıklı
olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(5) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılarak tez önerisi reddedilir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 26
– (1) Doktora programındaki bir
öğrenci, tezini Senato tarafından kabul edilen yazım kurallarına uygun
biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Doktora tezinin savunmasından önce ve düzeltme
verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak
danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile
birlikte tezi Enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir.
Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesiyle
birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(3) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az
üç tez izleme komitesi tutanağının sunulmuş olması gerekir.
(4) Doktora tez jürisi, danışman ve Enstitü
Anabilim Dalı Başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayıyla
atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim
üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere danışman dâhil beş
öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması
durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı
oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez savunmasına alır. Tez savunması, tez çalışmasının sunumu ve bunu
izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma toplantıları öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık olarak yapılır.
(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak
değerlendirir. Bu karar, Enstitü Anabilim/Anasanat
Dalı Başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili Enstitüye
tutanakla bildirilir. Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen
öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri
önünde yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezde başarılı olamayan öğrencilere talepleri
halinde 21 inci maddenin dördüncü fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans
diploması verilir.
Doktora
diploması
MADDE 27 – (1) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin
istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım
kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin
nüshalarını Anabilim Dalı Başkanlığı aracılığıyla ilgili Enstitüye
gönderir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora
diploması almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde Üniversite ile
ilişiği kesilir.
(3) Doktora diploması üzerinde enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu
tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri
komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(4) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden
itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik ortamda,
bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına gönderilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Kayıtlar, Eğitim ve Öğretim ile İlgili Esaslar
Akademik
yıl ve takvim
MADDE 28 – (1) Bir akademik yıl, her biri en az on dört
haftalık ders süresi olan iki dönemden oluşur. Dönem sonu sınavları, bu
sürelere dâhil değildir. Dersler, yarıyıl esasına göre güz ve bahar
dönemlerinde düzenlenir.
(2) Güz ve bahar dönemlerinin dışında yedi haftalık
ders süresi ve bu süreyi takip eden sınav süresi olmak üzere en çok sekiz
haftalık yaz okulu düzenlenebilir. Yaz okulunda açılan bir dersin toplam
saati, o dersin güz veya bahar dönemindeki toplam saatine eşittir. Yaz
okulunda ders alıp almamak öğrencinin talebine bağlıdır. Yaz okulu, lisansüstü
eğitimi için öngörülen normal öğrenim süresinin dışında olup yaz okulunda
geçirilen eğitim süresi, normal öğrenim süresine dâhil değildir.
(3) Bazı lisansüstü programlarda dersler güz ve
bahar dönemlerinde yedi haftalık ders süresi olan iki modül
halinde verilebilir. Modül sonu sınavları bu sürelere dâhil değildir.
(4) Kayıt, ders, dönem sonu sınav ve benzeri
faaliyetlere ilişkin süre ve tarihler Senato tarafından onaylanan akademik
takvim ile belirlenir.
Öğrenim
dili ve İngilizce yeterlik
MADDE 29
– (1) Öğrenim dili İngilizce olan
programlara öğrenci kabulünde adayların MEF Üniversitesi tarafından
düzenlenen veya Senato tarafından kabul edilen ulusal ve/veya uluslararası
İngilizce dil sınavlarından birinden ilgili Enstitü Kararı ve Senato
onayıyla belirlenen puanı almış olmaları gereklidir. Bir yükseköğretim
kurumunun öğrenim dili %100 İngilizce olan programlarından veya resmi dili
İngilizce olan ülkelerde öğrenim dili İngilizce olan yükseköğretim
kurumlarından mezun olan adaylar, İngilizce yeterlik koşulundan muaf olur.
Üniversiteye
kayıt
MADDE 30
– (1) Başvurusu kabul edilen
adaylar, şahsen veya bu konuda yetki verilmiş vekilleri aracılığıyla,
akademik takvimde kayıtlar için ilan edilen süreler içinde, istenen
belgeleri sağlayarak ve öğrenim ücretlerini ödeyerek Üniversiteye kayıt
yaptırırlar. Üniversiteye kayıtlar, öğrenci işleri tarafından
gerçekleştirilir.
(2) Süresi içinde kayıt işlemlerini tamamlamayan
adaylar Üniversiteye kayıt haklarını kaybederler.
(3) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı
anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.
(4) Kayıt için istenen belgelerde belgenin aslı
veya usule uygun onaylı örneği kabul edilir. Ayrıca kayıt sırasında sunulan
belgelerin kayıt tarihinde geçerli olması şarttır. Başka bir yükseköğretim
kurumunda kaydı olup olmadığına ilişkin olarak adayın beyanı esas alınarak
işlem yapılır. Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve belgelerle başvurduğu
tespit edilen adayların kayıtları yapılmaz; yapılmış ise bulundukları
döneme bakılmaksızın kayıtları iptal edilir. Bu kişilere, verilmiş olan
diploma dâhil tüm belgeler geçersiz sayılır ve haklarında yasal işlem
başlatılır.
(5) Askerlik belgeleri ve işlemleri 25/6/2019 tarihli ve 7179 sayılı Askeralma
Kanununun ilgili hükümlerine göre yürütülür.
Kayıt
yenileme
MADDE 31
– (1) Öğrenciler, devam ettikleri
lisansüstü programın hangi aşamasında olduklarına bakılmaksızın her yarıyıl
kayıt yenilemek zorundadırlar.
(2) Akademik takvimde belirtilen süre içinde
kayıtlarını yenilemeyen öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders
ekleme-bırakma süresi içinde gecikmeli olarak kayıtlarını yenileyebilirler.
Gecikmeli olarak kayıt yenileyecek olan öğrenciler Üniversite tarafından
belirlenen şartları yerine getirmekle yükümlüdürler. Ders ekleme-bırakma
süresi sona erdikten sonra kayıt yenileme yapılamaz.
(3) Ders ekleme-bırakma dönemi bitiminde
kayıtlarını yenilemeyen öğrenciler, kayıtsız öğrenci statüsüne geçirilir.
Bu öğrenciler, kayıtlarını yenileyene kadar derslere ve sınavlara
katılamazlar, derslerden not alamazlar, almakta oldukları burslardan ve
diğer öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(4) Kayıt dondurma hali hariç olmak üzere kayıt
yaptırılmayan yarıyıllar öğrenim süresine dâhildir.
Derslerin
kredi değerleri
MADDE 32
– (1) Derslerin AKTS değerleri,
programın yer aldığı diploma düzeyi ve alan için Türkiye Yükseköğretim
Yeterlilikler Çerçevesine göre belirlenen öğrenim kazanımları ve
öğrencilerin çalışma saati göz önünde tutularak Enstitü Kurulu Kararı ve
Senato onayı ile belirlenir.
(2) İlgili programı tamamlayan
öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve yetkinliklere o dersin katkısını
ifade eden öğrenim kazanımları ile açıkça belirlenmiş teorik veya
uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için öngörülen diğer faaliyetler
için gerekli çalışma saatleri de göz önünde bulundurularak Enstitü Kurulu
kararı ve Senato onayı ile belirlenen ilkeler çerçevesinde derslerin AKTS
değerleri hesaplanır.
Zorunlu
ve seçmeli dersler
MADDE 33
– (1) Lisansüstü programların
müfredatlarında yer alan dersler zorunlu ve seçmeli olmak üzere iki gruba
ayrılır. Zorunlu dersler, öğrencinin kayıtlı olduğu programın mezuniyet
yükümlülükleri kapsamında almakla yükümlü olduğu; seçmeli dersler ise öğrencinin
ilgi alanları doğrultusunda mezuniyet yükümlülüklerini tamamlamak üzere
alabileceği derslerdir. Her programın zorunlu ve seçmeli dersleri, ilgili
Enstitü Kurulunun kararı ve Senato onayıyla belirlenir.
(2) Öğrenciler, kayıt yaptırma ve yenileme aşamalarında,
aldıkları zorunlu ve seçimlik derslerden oluşan bireysel ders programlarını
akademik danışmanlarına onaylatırlar.
(3) Ders programında yer alan derslerin hangi
yarıyılda açılacağı ve bu dersleri verecek öğretim elemanları ilgili
Anabilim Dalı Başkanı/program koordinatörü önerisi üzerine Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından belirlenir.
(4) Tez ve proje hariç olmak üzere, öğrencilerin
bir yarıyılda alabileceği azami kredi yükü 48 AKTS’dir.
Derslerin
ön koşul ve yan koşulları
MADDE 34
– (1) Bir dersin ön koşulu, o
dersin alınabilmesi için önceden tamamlanmış olması gereken yükümlülüklerdir.
Ön koşul olarak, daha önceden alınıp en az C veya S geçer notları ile
tamamlanmış dersler ya da başarılması/tamamlanması gereken kredi ve çalışma
gibi yükümlülükler belirlenebilir. Ön koşul olan dersin tekrarlanması
halinde o dersten alınan en son not geçerlidir.
(2) Bir dersin yan koşul dersi, bir dersin
alınabilmesi için birlikte alınması uygun görülen derstir. Birlikte
alınması gereken derslerden birini en az C veya S notu alarak tamamlayan
öğrenci, o dersin yan koşulu olan dersi tek başına alabilir.
(3) Derslerin ön ve yan koşullarının belirlenmesi
ilgili Enstitü Kurulu kararı ve Senato onayıyla; değişiklikleri de yine
aynı usulle yapılır.
(4) Öğrenciler ön ve/veya yan koşulunu
sağlamadıkları derslere kayıt olamazlar.
(5) Ulusal veya uluslararası değişim programlarına
katılan öğrenciler, özel öğrenci olarak Üniversitede ders almak isteyen
öğrenciler ve Üniversitede kayıtlı iken diğer yükseköğretim kurumlarından
ders almak isteyen öğrencilere de aynı esaslar uygulanır.
Devam
zorunluluğu
MADDE 35
– (1) Öğrenciler kayıtlı oldukları
ders, uygulama, laboratuvar, proje ve bunların
gerektirdiği sınav ve diğer akademik çalışmalara katılmakla yükümlüdürler.
Dönemin başında öğretim elemanı tarafından kayıtlı olan öğrencilere devam
durumlarının ders başarı değerlendirmesine etkisi ders formu ile
paylaşılır.
Derslerden
muafiyet
MADDE 36
– (1) Üniversitenin lisansüstü
diploma programlarına yeni kayıt yaptıran öğrenciler, daha önce herhangi
bir yükseköğretim kurumunda alıp başardıkları dersleri, lisansüstü diploma
programındaki yükümlülüklerine saydırmak için muafiyet talebinde bulunabilirler.
Muafiyet talebiyle ilgili başvurular, transkript,
ders içerikleri ve bir dilekçe ile birlikte ilgili Enstitü Müdürlüğüne
yapılır.
(2) Öğrencinin daha önce başka bir yükseköğretim
kurumunda alıp başarılı olduğu derslerin Üniversitede kayıtlı olduğu
diploma programındaki yükümlülüklerinin yerine sayılacak olanları, bunların
kredi ve not uyarlamaları ve bu dersler karşılığında diploma programındaki
hangi derslerden muaf tutulacağı gibi hususlar, ilgili Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından değerlendirilerek karara bağlanır. Üniversitede alınan
derslere karşılık muafiyet verilen dersler kredi ve notları ile birlikte
kayıtlara aynen geçirilir. Öğrencinin daha önce alıp başardığı dersin
öğrenim dili ile bu ders karşılığında diploma programında muaf tutulacağı
dersin öğrenim dili aynı olmak zorundadır.
(3) Tezsiz yüksek lisans programlarında dönem
projesi hariç mezuniyet yükümlülüğünde yer alan zorunlu ve seçmeli
derslerin AKTS kredisi toplamının en az dörtte birinden az olmamak şartı
ile Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek oranda dersin
Üniversitede tamamlanması gerekir.
(4) Lisansüstü programa kabul edilen öğrencilerin
daha önce özel öğrenci olarak aldığı ve başarılı olduğu derslerin muafiyet
işlemlerinde, muafiyet verilen dersler ilgili lisansüstü eğitiminde verilen
derslerin %50’sini geçemez.
Diğer
yükseköğretim kurumlarından ders alma
MADDE 37
– (1) İlgili Enstitü Yönetim
Kurulu kararıyla öğrenciler özel öğrenci veya değişim öğrencisi statüsünde
diğer yükseköğretim kurumlarından ders alabilirler. Özel öğrenci statüsünde
ders alan öğrencilerden tezli yüksek lisans ile doktora programına yüksek
lisans derecesi ile kayıt olanlar en fazla iki dersi; doktora programına
lisans derecesiyle kayıt olanlar ise en fazla dört dersi diğer
yükseköğretim kurumlarından alabilirler. Tezsiz yüksek lisans
programlarında dönem projesi hariç, mezuniyet yükümlülüğünde yer alan
zorunlu ve seçmeli derslerin AKTS kredisi toplamının en az dörtte birinden
az olmamak şartı ile Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek oranda
dersin Üniversitede tamamlanması gerekir.
(2) İlgili Enstitü Yönetim Kurulu, öğrencinin özel
öğrenci veya değişim öğrencisi statüsünde aldığı derslerden kayıtlı olduğu
diploma programındaki yükümlülüklerinden hangi derslerin yerine
sayılacağını ve bunların kredi ve not uyarlamalarını değerlendirerek karara
bağlar. Öğrencinin aldığı dersin öğrenim dili ile bu ders karşılığında
öğrencinin diploma programında sayılacak dersin öğrenim dili aynı olmak
zorundadır.
(3) Öğrenciler, özel öğrenci veya değişim öğrencisi
olarak Üniversiteye program ücretlerinin tamamını öderler.
(4) Özel öğrenci veya değişim öğrencisi statüsünde
ders alınan dönemler, öğrencinin öğrenim süresine dâhildir.
Ders
kayıtları
MADDE 38
– (1) Öğrenciler, akademik
takvimde belirtilen süreler içinde, derslere kayıt yaptırmakla yükümlüdürler.
(2) Öğrenci, süresi içinde ve usulüne uygun olarak
kayıt yaptırmadığı derslere devam edemez, bu derslerin sınavlarına giremez
ve derslerden not alamaz.
(3) Öğrencilerin haftalık ders programında kısmen de
olsa zaman çakışması olan derslere kayıt olabilmesi için, ilgili derslerin
öğretim elemanları ve Anabilim Dalı Başkanı/program koordinatörü onayı
gerekir.
Ders
ekleme-bırakma ve dersten çekilme
MADDE 39
– (1) Öğrenciler, akademik
takvimde belirtilen tarihlere uygun olarak, bu Yönetmelikte belirtilen
kurallara göre kayıt yaptırdıkları derslerde değişiklik yapabilirler.
Öğrencilerin, bu süre sona erdikten sonraki ekleme-bırakma ve dersten
çekilme talepleri, ilgili Enstitü Yönetim Kurulu tarafından değerlendirilerek
karara bağlanır.
Ders
tekrarı
MADDE 40
– (1) Öğrenciler, daha önce alıp
başarısız oldukları veya çekildikleri zorunlu dersleri tekrarlamakla
yükümlüdür. Başarısız olunan ders seçmeli ise öğrenciler bu dersi, aynı
ders veya enstitü tarafından bu ders yerine sayılan başka bir seçmeli ders
ile tekrarlayabilirler.
(2) Kayıtlı olduğu diploma programının mezuniyet
yükümlülüklerinin tümünü yerine getirmiş öğrencinin fazladan aldığı seçmeli
dersler için tekrarlama şartı aranmaz ve bu dersler genel not ortalamasında
kullanılarak not belgesinde (transkript)
gösterilir.
(3) Öğrenciler genel not ortalamalarını yükseltmek
amacıyla aynı program içerisinde daha önce alıp başarılı oldukları dersleri
tekrarlayabilir; bu durumda sadece son alınan not genel not ortalamasına
katılır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Sınavlar, Notlar, İşaretler ve Değerlendirme
Sınavlar
MADDE 41
– (1) Her derste yarıyıl boyunca
ara sınavlar, projeler, laboratuvar veya stüdyo
çalışmaları, ödevler gibi çeşitli değerlendirme etkinlikleri
gerçekleştirilir; ayrıca yarıyıl sonunda bir final sınavı yapılabilir.
Yarıyıl boyunca gerçekleştirilen değerlendirme etkinliklerinin ve final
sınavının yarıyıl sonu toplam notu içindeki ağırlıkları, ilgili öğretim
elemanı tarafından belirlenir ve yarıyıl başında ilan edilir. Yarıyıl içi
değerlendirme etkinliklerinin, akademik takvime göre yarıyıl derslerinin
bittiği tarihten önce değerlendirilerek sonuçlarının öğrencilere
duyurulması gerekir.
(2) Öğrenciler, kayıtlı oldukları derslerin
katılmadıkları çalışma ve sınavlarından başarısız sayılırlar. Öğrencilere
katılamadıkları çalışma ve sınavlar için Üniversite tarafından belirlenen
MEF Üniversitesi Mazeretlerin Kabulü ve Mazeret Sınavlarının Yapılış
Esaslarına uygun olarak telafi hakkı tanınabilir. Verilen bir telafi
hakkını hangi sebeple olursa olsun kullanamayan öğrencilere, ikinci bir
telafi hakkı verilmez.
(3) Yeterlik, seviye tespit veya ders başarılarını
ölçen tüm sınavlar, kâğıt ortamında ve tüm adaylara eş zamanlı olarak
yapılabileceği gibi alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli
biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir adaya farklı zamanlarda
farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da
yapılabilir. Sınavlarda sorulacak soruların hazırlanması, soru bankasının
oluşturulması ve şifrelenmesi, sınav sorularının kâğıt ortamında veya
elektronik ortamda saklanması ile sınav güvenliğinin sağlanmasına ilişkin
ilkeler Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir.
Notlar ve
işaretler
MADDE 42
– (1) Öğrencilere aldıkları her
ders için dersi veren öğretim elemanı tarafından bir harf notu takdir
edilir. Kredili derslerde verilen harf notlarının not ortalaması
hesaplarında kullanılmak üzere 0.0 ile 4.0
arasında rakamsal katsayı karşılıkları vardır. En düşük geçer not C olup F
notu dersten başarısız olduğunu belirtir. Harf notları, varsa katsayıları
ve kullanıldıkları durumlar aşağıdaki gibidir:
Not Katsayı
A 4,00
A- 3,70
B+ 3,30
B 3,00
B- 2,70
C+ 2,30
C 2,00
F 0,00
FX 0,00
FZ 0,00
W Çekilme
I Eksik
S Yeterli
U Yetersiz
P Devam
EX Muaf
NI Katılmayan
(2) İşaretler şunlardır:
a) FZ: Final sınavına girme hakkı elde edemeyen
öğrencilere final sınavları öncesinde akademik takvimde belirtilen tarihler
içinde FZ notu verilir.
b) FX: Final sınavına girme hakkı olduğu halde
geçerli mazereti olmaksızın final sınavına gelmeyen öğrencilere ve
bütünleme sınavı başvurusu olduğu halde bu sınava gelmeyen öğrencilere
verilir.
c) W: Öğrencinin dersten çekildiği durumlarda
verilir. Alınan derse not çizelgesinde yer verilmekle birlikte, W notu
ortalama hesaplarına katılmaz. Daha önceki bir yarıyılda almış olduğu bir
dersi, tekrar alıp sonra bu dersten çekilen öğrencilerin genel not
ortalaması hesaplanırken daha önce aldıkları not geçerli sayılır.
ç) I: Final sınavı bulunmayan bir derste, harf notu
takdir edilebilmesi için gereken çalışmaları zorunlu nedenlerle
tamamlayamamış öğrencilere eksiklerini gidermek için süre tanımak amacıyla
I notu verilebilir. Bu durumdaki bir öğrencinin, hangisi daha yakın bir
tarihteyse, harf notlarının ilan edildiği tarihten itibaren en geç on dört
gün içinde veya bir sonraki yarıyılın ders kayıtları başlayana kadar,
eksiklerini tamamlaması gereklidir. Dersi veren öğretim elemanının
başvurusu ve bölüm başkanının onayıyla bir sonraki yarıyılın ders kayıtları
başlayana kadar ek süre verilebilir. Verilen sürede eksiklerini tamamlayan
öğrenciye ilgili öğretim elemanı tarafından bir harf notu takdir edilir.
Verilen süre bittiğinde I’dan farklı bir harf
notu verilmemiş öğrencilere FX notu işlenir.
d) S: Belirtilmiş derslerde başarılı bulunan
öğrencilere verilir. Bu not, ortalama hesaplarına katılmaz.
e) U: Belirtilmiş derslerde başarısız öğrencilere
verilir. Bu not, ortalama hesaplarına katılmaz.
f) P: Bir yarıyıldan çok süren kredili ya da
kredisiz derslerde, son yarıyıldan önceki yarıyıllar sonunda verilir. Bu
not, ortalama hesaplarına katılmaz.
g) EX: Öğrencinin önceden başarılı olduğu bir ders,
öğrencinin transkriptine işlenirken,
programındaki mezuniyet koşulu dersten muaf tutulmasını işaret eder. Bu
not, ortalama hesaplarına katılmaz.
ğ) NI: öğrencinin, kayıtlı olduğu programdan
mezuniyeti için kredi tamamlama veya not ortalaması gibi bir amaçla
kullanılmayan derslerini tanımlamak üzere kullanılır; öğrencinin ilgili
dersten aldığı başarı notu ile birlikte not belgesinde gösterilir. NI işaretinin
uygulaması Senato tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde yürütülür.
Not
ortalamaları
MADDE 43
– (1) Öğrencilerin başarı durumu
her yarıyıl sonunda not ortalamaları hesaplanarak belirlenir. Öğrencinin
bir dersten aldığı toplam kredi, o dersin AKTS değeri ile öğrenciye takdir
edilen ders notu katsayısının çarpılması ile bulunur. Yarıyıl not
ortalaması, öğrencinin o yarıyıl aldığı derslerden sağladığı toplam
kredinin, aldığı derslerin AKTS değerleri toplamına bölünmesiyle
hesaplanır.
(2) Genel not ortalaması öğrencinin programa
girişinden itibaren aldığı derslerin tümü dikkate alınarak elde edilir.
Öğrencinin tekrar ettiği dersler olması halinde, o derslerden alınan en son
not, önceki notlar yerine genel not ortalamasına dâhil edilir.
(3) Gerek yarıyıl gerekse genel not ortalamaları
virgülden sonra iki hane olarak hesaplanır; ilgili notta virgülden sonraki
üçüncü hane 5 veya daha fazla olduğunda yukarıya, 4 veya daha az olduğunda
aşağıya yuvarlanır.
Notlara
itiraz ve maddi hata
MADDE 44
– (1) Dönem sonu ders başarı
notuna veya bu notu belirleyen tüm sınav ve/veya çalışmaların notlarına
itiraz etmek isteyen öğrenciler, ilgili notun ilanından itibaren en geç üç
iş günü içinde kayıtlı oldukları Enstitüye bir dilekçe ile başvurarak ilgili
sınav kâğıtlarının ve/veya çalışmalarının tekrar incelenmesini
isteyebilirler.
(2) İlgili Enstitü, sınav kâğıdının ve/veya
çalışmalarının tekrar incelenmesini, dersin öğretim elemanından isteyebilir
veya gerek gördüğü takdirde bu amaçla, biri dersin öğretim elemanı olmak
üzere ilgili iki öğretim elemanından oluşan üç kişilik bir komisyon
kurabilir. Bu durumda, inceleme itiraz süresinin bitiminden itibaren en geç
iki hafta içinde sonuçlandırılır. Değerlendirme ilgili Enstitü Yönetim
Kurulunun kararıyla sonuca bağlanır.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 45
– (1) Bir yükseköğretim kurumu
mezunu veya öğrencisi olup belirli bir konuda bilgisini artırmak
isteyenler, lisansüstü derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel
öğrencilik başvurusu ilgili Enstitüye yapılır. Başvurular Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından en geç akademik takvimde ilan edilen ders ekleme-bırakma
dönemi içinde karara bağlanır. Özel öğrencilik başvurusu kabul edilen
öğrenci, Üniversite tarafından belirlenen öğrenim ücretini ödeyerek en geç
ders ekleme-bırakma dönemi içinde kabul edildiği program için Üniversiteye
kaydını tamamlar ve yine aynı süre içinde ders kaydını gerçekleştirir.
(2) Özel öğrenci statüsünde ders alanlar öğrencilik
haklarından yararlanamaz. Bu statüdeki öğrenciler Üniversitenin diğer
öğrencilerine uygulanan akademik ve idari kurallarına uymakla
yükümlüdürler. Özel öğrenci olarak ders alanlara diploma veya derece
verilmez; ancak, talep etmeleri durumunda kendilerine aldıkları dersleri ve
notları gösteren bir belge verilir.
(3) Özel öğrencilik ilgili programda doğrudan
derece elde etmeye yönelik bir eğitim olmayıp süresi iki yarıyılı geçemez.
Yaz okulu bu süreye dâhil edilmez.
(4) Özel öğrencilerin daha sonra Üniversitede
lisansüstü programa kabul edilmesi durumunda, özel öğrenci olarak aldığı ve
başarılı olduğu derslerin muafiyet işlemlerinde, muafiyet verilen dersler
ilgili lisansüstü eğitiminde verilen derslerin %50’sini geçemez.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 46
– (1) Üniversite içindeki başka
bir enstitü anabilim/anasanat dalında veya başka
bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı
tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş
yoluyla kabul edilebilir. Öğrenci kabulü, ilgili Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla yapılır.
(2) Başvurular, gerekli belgeler ile birlikte
akademik takvimde yeni öğrenci başvuruları için belirtilen süreler içinde
Enstitü Müdürlüklerine yapılır. Kabul için adayın, başvurduğu programa yeni
öğrenci kabulünde aranan koşulları sağlamış olması gerekir. Üniversite
içindeki geçişlerde öğrencilerin bu amaçla, kayıtlı olduğu programa kabulde
kullanılan sınav belgeleri geçiş yapmak istedikleri programa kayıt sırasında
da geçerlilik tarihine bakılmaksızın kullanılabilir.
(3) Yatay geçiş yoluyla kabul edilen öğrencinin
daha önce başarmış olduğu derslerden hangilerinin yeni programına
sayılacağı, sayılan derslerin kredi ve not dönüşümleri ile öğrencinin
öğrenim süresinden kaç dönem düşüleceği, ilgili Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla belirlenir. Üniversite içinde yatay geçiş yapan öğrencinin yeni
programına sayılan dersleri, kredi ve notlarıyla birlikte aynen geçerli
olur.
(4) Doktora programlarına yatay
geçiş yapan öğrencinin yeterlik sınavını, tez önerisini ve tezini bu
programda tamamlaması; tezli yüksek lisans programına yatay geçiş yapan
öğrencinin tezini bu programda tamamlaması; tezsiz yüksek lisans programına
yatay geçiş yapan öğrencinin dönem projesini bu programda tamamlaması ve
geçiş yaptığı programın mezuniyet yükümlülüğünde yer alan zorunlu ve
seçmeli derslerin AKTS kredisi toplamının en az dörtte birini Üniversitede
tamamlamış olması gerekir.
Lisansüstü
programlar arası geçişler
MADDE 47
– (1) Üniversitenin aynı anabilim
dalı altında sunulan tezli veya tezsiz yüksek lisans ile doktora
programları arasında yapılacak geçişler, öğrencinin başvurusu üzerine
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla, güz ve bahar dönemi başında en geç
akademik takvimde ilan edilen ders ekleme-bırakma döneminin son gününe
kadar yapılır.
(2) Anabilim dalı içindeki geçiş başvurularının
kabul edilmesi için öğrencinin, kayıtlı olduğu programda en az bir dönem
öğrenim görmüş olması, halen Üniversitenin kayıtlı öğrencisi olması, varsa
Senato tarafından onaylanan diğer şartları ve geçiş yapılan yıldaki kabul
koşullarını sağlaması gerekir. Bu amaçla, kayıtlı olduğu programa kabulde
kullanılan sınav belgeleri geçiş yapmak istedikleri programa kayıt
sırasında da geçerlilik tarihine bakılmaksızın kullanılabilir.
(3) Geçiş başvurusu kabul edilen öğrencinin, önceki
programında başarıyla tamamladığı derslerden hangilerinin yeni programına
sayılacağı, öğrenim süresinden kaç dönem düşüleceği ilgili Enstitü Yönetim
Kurulu kararında belirtilir. Geçiş yapan öğrencinin bu şekilde sayılan
dersleri, kredi ve notlarıyla birlikte yeni programına aynı şekilde
aktarılır.
(4) Tezsiz yüksek lisans programından tezli yüksek
lisans programına geçiş yapan öğrenci, kayıt olduğu akademik yıl ve/veya
döneme ait tezli yüksek lisans ücreti esas alınarak ödeme yapar.
Öğrenim
ücretleri ve burslar
MADDE 48
– (1) Üniversitede eğitim-öğretim
ücretlidir. Programlara devam edebilmek için ödenecek yıllık eğitim-öğretim
ücretleri, Mütevelli Heyeti tarafından belirlenir. Öğrenciler, öğrenim
ücretlerini kayıt olduğu dönemin başında, akademik takvimde belirtilen
süreler içinde ödemekle yükümlüdürler. Ödeme usulü her akademik dönemin
başında Senato tarafından karara bağlanır. Mali yükümlülüklerini yerine
getirmeyen öğrencilerin kayıtları yenilenmez veya dondurulmaz. Bu
öğrenciler, hiçbir şekilde öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(2) Lisansüstü öğrencilerine verilecek burslar
Üniversite Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
Kayıt
dondurma
MADDE 49
– (1) Öğrenciler derslere devamını
engelleyen sağlık, askerlik, maddi, aile, kişisel, akademik, yurt dışında
eğitim gibi durumlarda kayıt dondurma talebinde bulunabilirler.
(2) Kayıt dondurmak isteyen öğrenciler, ders
ekleme-bırakma döneminin sonuna kadar gerekçeli bir dilekçe ile kayıtlı
oldukları Enstitü Müdürlüğüne başvururlar. İlgili Enstitü Müdürlüğü gerek
gördüğü hallerde öğrenciden gerekçesini destekleyen belge talep edebilir.
Başvurular, ilgili Enstitü Yönetim Kurulu tarafından incelenir ve karara
bağlanır. Öğrenci tezsiz yüksek Lisans programlarında en fazla bir yarıyıl,
tezli yüksek lisans programlarında en fazla iki yarıyıl kayıt dondurabilir.
Zorunlu hallerde, Üniversite Yönetim Kurulu kararıyla bu süreler
aşılabilir. Azami öğrenim süresini dolduran öğrencilerin kaydı dondurulmaz.
Kayıt dondurma isteği kabul edilen öğrenciler için kayıt dondurulan süre,
azami öğretim süresinden sayılmaz.
(3) Mali yükümlülüklerini yerine getirmeyen
öğrenciler için, bu yükümlülüklerini yerine getirinceye kadar öğrencilik
haklarına ilişkin hiçbir işlem yapılmaz.
(4) Öğrenciler, kayıt dondurma sürelerinin sonunda
normal kayıt döneminde kayıtlarını yaptırmak suretiyle öğrenimlerine devam ederler.
İki yarıyıl kayıt dondurmuş öğrencilerden birinci yarıyıl sonunda
Üniversiteye dönmek isteyenlerin, bir dilekçe ile ilgili Enstitüye
başvurmaları gerekir. Dilekçe ilgili Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
incelenir, karara bağlanır.
Üniversiteden
ayrılma
MADDE 50
– (1) Kendi isteği ile
Üniversiteden kaydını sildirerek ayrılmak isteyen öğrenciler, öğrenci işlerine
başvurarak ilişik kesme işlemlerini başlatabilirler. Bu öğrencilerin,
ayrılmak için başvurduklarında varsa Üniversiteye karşı olan yükümlülüklerini
tamamladıkları tarih itibarıyla Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(2) Programa kayıt yaptıran öğrenciler akademik
takvimde belirtilen derslerin başlama tarihinden itibaren en geç dördüncü
haftanın sonuna kadar Üniversiteden ayrılma ve kayıt sildirme talep
etmeleri durumunda, Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen koşullar
doğrultusunda ücret iadesi yapılabilir, bunların dışında ücret iadesi
yapılmaz.
(3) Yaz okulu öğrenim
ücretini ödeyerek derslere kayıt yaptıran öğrenciye, Üniversiteden ayrılma veya
yaz okulunda derslerden çekilme durumunda ücret iadesi yapılmaz.
(4) Herhangi bir sebeple Üniversite ile ilişiği
kesilen öğrencinin, Üniversiteye karşı herhangi bir yükümlülüğünün olmaması
ve kendisine kullanım için Üniversite tarafından sağlanan eşya ve teçhizatı
hasarsız olarak iade etmiş olması gerekir.
Disiplin
MADDE 51
– (1) Öğrencilerin disiplin iş ve
işlemleri, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre yürütülür.
Tebligat
MADDE 52
– (1) Öğrencilere yapılması
gereken her türlü tebligat ilgili mevzuat hükümlerine göre Üniversite
tarafından öğrenci için oluşturulan elektronik posta adresine yapılır.
Disiplin cezası bildirimleri ayrıca, öğrencinin MERNİS’te
kayıtlı adresine yapılır. Adresten iade olması durumunda tebligat Öğrenci
İşleri tarafından ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 53
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim
Kurulu, Senato, Üniversite Yönetim Kurulu ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu
kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 54
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 55
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
MEF Üniversitesi Rektörü yürütür.
|