Hazine ve Maliye Bakanlığından:
HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞI TEFTİŞ BAŞKANLIĞI
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik, Teftiş Başkanlığının teşkilat
ve görevleri ile çalışma usul ve esaslarını, Başkan ve Hazine ve Maliye
Müfettişlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını, denetlenen birimlerin
yükümlülükleri ve sorumluluklarını, Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcılarının mesleğe girişlerini, yetiştirilmelerini, yeterlik sınavlarını,
Hazine ve Maliye Müfettişliği ile Hazine ve Maliye Başmüfettişliğine atanma
usullerini kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 10/7/2018
tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 227/B
maddesi ile 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek
24 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Hazine ve Maliye Bakanını,
b) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
c) Başkanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığı Teftiş
Başkanlığını,
ç) Başkan: Hazine ve Maliye Bakanlığı Teftiş
Başkanını,
d) Başkan yardımcısı: Görevlerin yürütülmesinde
Başkana yardımcı olmak üzere başkan yardımcısı olarak görevlendirilen
Hazine ve Maliye Başmüfettişini veya Hazine ve Maliye Müfettişini,
e) Çalışma merkezi: Gerektiğinde Başkanın teklifi
ve Bakanın onayı ile Ankara içinde ve dışında grup başkanlığı ya da başka
adlarla kurulacak merkezi,
f) Denetim: Bakanlık teşkilat yapısında yer alan
tüm birimlerin, görevlerini mevzuata uygun biçimde yerine getirip
getirmediği, kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli şekilde
kullanılıp kullanılmadığı ile ilgililerin sorumluluğunun tespiti ve
süreçlerin iyileştirilmesini kapsayan faaliyetler bütününü,
g) Hazine ve Maliye Müfettişi: Hazine ve Maliye
Başmüfettişini, Hazine ve Maliye Müfettişini, Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcısını,
ğ) İnceleme: Belirli bir konunun ya da sorunun
saptanması ve durumun ortaya çıkartılmasına yönelik faaliyetler bütününü,
h) Kamu personel seçme sınavı (KPSS): Kurumların
kendi mevzuatlarına göre düzenleyecekleri giriş sınavına kabul edilecekleri
belirlemek amacıyla kullanılacak olan puanları sağlayan ve 18/3/2002
tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan
Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında
Genel Yönetmelik çerçevesinde yapılan merkezi sınavı,
ı) Koordinatör: Başkanlığın iş ve işlemlerinin
yürütülmesinde başkan yardımcısına yardımcı olmak üzere Başkan tarafından
görevlendirilen Hazine ve Maliye Başmüfettişini veya Hazine ve Maliye
Müfettişini,
i) Sınav kurulu: Bakan onayı ile Başkan veya başkan
yardımcılarından birinin başkanlığında, Hazine ve Maliye Başmüfettişi ile
Hazine ve Maliye Müfettişi kadrolarında görev yapanlar arasından
belirlenecek en az beş asıl ve üç yedek üyeden oluşan ve Hazine ve Maliye
Müfettiş Yardımcılığı giriş ve yeterlik sınavını yapmaya yetkili olan
kurulu,
j) Soruşturma: Görevleri veya sıfatları sebebi ile
özel soruşturma usulüne tabi olanlarla ilgili kanun hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, mevzuatında tanımlanmış eylem ve işlemlerin gerçek mahiyetini
ortaya çıkartmak maksadıyla, ilgili kişiler hakkında yapılan inceleme,
araştırma ve tahkik faaliyetleri bütününü,
k) Şube müdürlüğü: Hazine ve Maliye Bakanlığı
Teftiş Başkanlığı bünyesinde kurulan şube müdürlüğünü,
l) Şube müdürlüğü personeli: Hazine ve Maliye
Bakanlığı Teftiş Başkanlığı şube müdürlüğünde görevli; müdür, müdür
yardımcısı, şef, memur ve benzeri personeli,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilat, Görev ve Yetkiler
Teşkilat
ve bağlılık
MADDE 4 –
(1) Başkanlık; Başkan, yeterli
sayıda başkan yardımcısı ve Hazine ve Maliye Müfettişlerinden oluşur.
(2) Başkanlık doğrudan Bakana bağlıdır.
(3) Başkanlığın yazı, hesap, arşiv, kütüphane ve
benzeri işler ile bilgi işlem ortamındaki tüm işleri, Başkanlıkça
görevlendirilen yeterli sayıdaki personel vasıtası ile Başkanlığa bağlı
şube müdürlüğünce yerine getirilir. Başkanlığa verilen görevlerin yerine
getirilmesine yönelik işlemler için şube müdürlüğü kurulabilir ve
kaldırılabilir.
Çalışma
merkezi
MADDE 5 –
(1) Başkanlığın merkezi
Ankara’dır. Gerektiğinde Başkanın teklifi ve Bakanın onayı ile Ankara’da ve
diğer illerde çalışma merkezleri ile bunlara bağlı şube müdürlükleri
kurulabilir ve aynı yolla kaldırılabilir.
(2) Hazine ve Maliye Müfettişlerinin çalışma
merkezleri Başkanın teklifi ve Bakanın onayıyla belirlenir.
Başkanlığın
görev ve yetkileri
MADDE 6 –
(1) Başkanlık, Bakanın emri veya
onayı ile Bakan adına aşağıdaki görev ve yetkileri kullanır:
a) Bakanlık merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatları
ile bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlarının her türlü faaliyet ve
işlemleriyle ilgili olarak soruşturma, inceleme ve denetim işlerini
yürütmek ve bu işlerle ilgili gerekli önlemleri almak veya aldırmak.
b) İlgili mevzuatın Bakanlığa tanıdığı soruşturma,
inceleme ve denetim yetkilerini Bakanlığın diğer hizmet birimlerinin görev
alanlarına girmediği durumlarda kullanmak.
c) İç denetim birimi ve Bakanlığın diğer birimleri
tarafından Başkanlığa bildirilen konularda gerekli soruşturma, inceleme ve
denetim faaliyetlerini yürütmek.
ç) Başkanlığın amaçlarını gerçekleştirmek için,
mevzuata, plan ve programa uygun çalışmasını temin etmek, Başkanlık
faaliyetlerinin etkin bir şekilde yürütülmesi hususunda genel prensipleri
tespit etmek ve verimliliği teşvik eden çalışmalar yapmak.
d) Başkanlığın görev alanına ilişkin standart,
ilke, yöntem ve teknikleri uluslararası ve kamu denetim standartları ile
uyumlu olarak geliştirmek, faaliyet alanına ilişkin rehberler hazırlamak.
e) Başkanlığın kendi faaliyet alanı ile ilgili risk
esaslı denetim uygulamaları geliştirmek ve yaygınlaştırmak.
f) İlgili mevzuat çerçevesinde Hazine ve Maliye
Müfettişlerinin uyacakları etik kuralları belirlemek.
g) Bakan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Yurt
dışında denetim
MADDE 7 –
(1) Başkanlık, Bakanlık Makamının
lüzum görmesi halinde Hazine ve Maliye Müfettişlerine, Bakanlığın yurt dışı
teşkilatında soruşturma, inceleme, denetim ve araştırma yaptırabilir.
Başkanın
atanması
MADDE 8 –
(1) Başkan, 10/7/2018 tarihli ve
30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 3 sayılı Üst Kademe Kamu
Yöneticileri ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Atama Usullerine Dair
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde belirtilen nitelikleri haiz kişiler
arasından atanır.
(2) Başkan, Hazine ve Maliye Müfettişi yetkilerini
haizdir.
Başkanın
görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 9 –
(1) Başkanın görev, yetki ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Başkanlığı temsil etmek, yönetmek, çalışmaları
düzenlemek, kontrol etmek ve denetlemek.
b) Bakan tarafından verilen her türlü soruşturma,
inceleme, denetim ile ilgili emir, talimat ve onaylar üzerine görevlendirme
yapmak ve sonuçlarını takip etmek.
c) Gerektiğinde bizzat soruşturma, inceleme ve
denetim yapmak.
ç) Görev alanına giren konularda yıllık çalışma
plan ve programlarını hazırlatmak, Bakan onayına sunmak ve bunların
uygulanmasını sağlamak.
d) Soruşturma, inceleme ve denetimle ilgili
onayları Bakana sunmak.
e) Gerektiğinde Hazine ve Maliye Müfettişlerinin
düzenlediği raporları incelemek, yanlışlık ve eksikliklerinin giderilmesini
sağlamak, raporları ilgili mercilere göndermek, gerektiğinde, özel
kanunlarda yer alan hükümler saklı kalmak kaydıyla, ek soruşturma raporu
ve/veya yazı gönderilmesi için emir vermek, yapılan işlemlerin sonuçlarını
izlemek ve alınması gereken önlemlere ilişkin önerilerde bulunmak.
f) Gerektiğinde Bakanlıkça uygulanan politikaların
ve yürütülen hizmetlerin genel durumu, birimlerde gözlenen yetersizlikler,
mevzuat yetersizliği ve bunların giderilmesi için alınacak yasal ve idari
önlemlere ilişkin görüş ve önerileri içeren rapor düzenlemek veya
düzenlettirmek ve Bakana sunmak.
g) Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcılığı giriş ve
yeterlik sınavlarının yapılmasını sağlamak, Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcılarının yetiştirilmelerine ilişkin programlar düzenlemek,
programların uygulanmasını sağlamak ve denetlemek.
ğ) Hazine ve Maliye Müfettişlerinin mesleki ve
bilimsel çalışmalarını teşvik maksadıyla gerekli çalışmalar ile eğitim,
seminer, panel, çalıştay ve benzeri faaliyetleri yaptırmak.
h) Başkanlığın görev alanına giren konularda
uygulama birliği ve standartların sağlanması için gerekli önlemleri almak
ve gerektiğinde buna yönelik yönerge, genelge veya genel yazı yayımlamak.
ı) Bakan tarafından verilen veya mevzuatla
öngörülen diğer görevleri yapmak.
(2) Başkan, bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat
gereğince kendisine verilen görev ve yetkilerin mevzuatla belirlenmiş usul
ve esaslara uygun bir biçimde yerine getirilmesinden ve kullanılmasından
Bakana karşı sorumludur.
Başkan
yardımcısı
MADDE 10
– (1) Görevlerin yürütülmesinde
Başkana yardımcı olmak üzere, Bakan onayı ile yeterli sayıda Hazine ve
Maliye Başmüfettişi veya Hazine ve Maliye Müfettişi, başkan yardımcısı
olarak görevlendirilebilir.
(2) Başkan yardımcıları, Başkanın görevlendirmesi
doğrultusunda iş ve işlemlerin yürütülmesini sağlar.
(3) Başkan yardımcıları, kendisine verilen görev ve
yetkilerin mevzuatla belirlenmiş usul ve esaslara uygun bir biçimde yerine
getirilmesinden ve kullanılmasından Başkana karşı sorumludur.
Koordinatör
MADDE 11
– (1) Başkanlığın iş ve
işlemlerinin yürütülmesinde başkan yardımcısına yardımcı olmak üzere
yeterli sayıda Hazine ve Maliye Başmüfettişi veya Hazine ve Maliye
Müfettişi, koordinatör olarak Başkan tarafından görevlendirilebilir.
(2) Koordinatör, kendisine verilen görev ve
yetkilerin mevzuatla belirlenmiş usul ve esaslara uygun bir biçimde yerine
getirilmesinden ve kullanılmasından Başkan ve başkan yardımcısına karşı
sorumludur.
Hazine ve
Maliye Müfettişlerinin görev ve yetkileri
MADDE 12
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişlerinin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yapılan görevlendirme üzerine, Bakanlık merkez,
taşra ve yurt dışı teşkilatları ile bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlarının
her türlü faaliyet ve işlemleriyle ilgili olarak soruşturma, inceleme ve
denetim yapmak ve çalışmaları neticesinde düzenleyecekleri rapor veya
yazıları Başkanlığa intikal ettirmek.
b) Yürüttükleri soruşturma, inceleme ve denetim
sürecinde görevlendirmelerinin dışında kalan bir hususla ilgili öğrenmiş
oldukları kanuna aykırılıklar için, sorumlular hakkında, tabi oldukları
soruşturma usulüne uygun olarak, gecikmeden hadiseye el koyabilmek üzere
durumu ivedilikle Başkanlığa bildirmek, gecikmesinde sakınca bulunan
hallerde; delilleri toplamak ve ilgili mercilere iletilmesini sağlamak.
c) Mevzuatın uygulanmasından doğan sonuçlar
üzerinde inceleme yaparak, görülen yanlışlık ve eksikliklerin giderilmesi
ve düzeltilmesi yollarını araştırmak ve alınması gereken önlemleri ve
düşüncelerini raporla Başkanlığa bildirmek.
ç) Başkanlığın görevlendirmesi üzerine yurt içinde
ve yurt dışında araştırmalar yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs,
seminer, toplantı ve eğitim programlarına katılmak.
d) Refakatlerine verilen Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcılarının meslekte yetişmelerini sağlamak.
e) Başkan tarafından verilen veya mevzuatla
öngörülen diğer görevleri yapmak.
(2) Hazine ve Maliye Müfettişleri, görevleri
sırasında tüm resmi daire, kurum, kuruluş ve kamuya yararlı derneklerle,
gerçek ve tüzel kişilerden gerekli yardım, bilgi, evrak, kayıt ve belgeleri
istemeye yetkilidir.
Hazine ve
Maliye Müfettişlerinin sorumlulukları
MADDE 13
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişleri, görevlerini yerine getirirken aşağıdaki temel kurallara uyarlar:
a) Verilen görevleri süresinde ve eksiksiz olarak
tamamlarlar.
b) Mesleğin gerektirdiği saygınlığı ve güven
duygusunu sarsacak davranışlarda bulunamazlar.
c) Refakatlerine verilen Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcılarının en iyi şekilde yetişmesine özel önem verirler ve bu amaçla
refakat boyunca meslek ve hizmet gereklerine uygun şekilde yetişmelerini
gözetirler.
ç) Görevlerini yürütürken, ilgili birimlerin
faaliyetlerini aksatmayacak şekilde çalışırlar.
d) Meslektaşlarına, diğer kamu görevlilerine ve
ilgili üçüncü şahıslara karşı nazik, ölçülü ve saygılı davranırlar.
e) Yürüttükleri soruşturma, inceleme ve denetim
esnasında, bu görevlerle ilgili bulunanlara konuk olamazlar, doğrudan veya
dolaylı olarak hizmet ve ikramlarını kabul edemezler, bunlarla alışveriş
yapamazlar, borç alıp veremezler.
f) Meslekten ayrılmış olsalar dahi, görevleri
dolayısıyla öğrendikleri sırları ve gizli kalması lazım gelen diğer
hususları ifşa edemezler, kendilerinin veya üçüncü şahısların nef’ine
kullanamazlar.
g) Görevleriyle ilgili gidecekleri yerleri ve
yapacakları işleri açıklayamazlar.
ğ) Başkanlıkça izin verilmedikçe; Başkanlık adına
panel, sempozyum ve komisyonlara, kurs ve seminerlere katılamazlar, yayın
yapamazlar, beyanda bulunamazlar, demeç veremezler.
h) Her türlü sosyal medya alanında resmi görev ve
unvanlarını kullanamazlar, mesleki unvanlarını belirten paylaşım
yapamazlar.
(2) Hazine ve Maliye Müfettişleri, ilgili mevzuatta
öngörülen yetkilerini kullanmaktan ve görevlerini eksiksiz yerine
getirmekten sorumludurlar.
Görevlendirme
MADDE 14
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişleri, Başkandan aldıkları talimatla görev yaparlar. Verilen görevlerin
neticelerini, bu Yönetmelikte belirtilen usullerle Başkanlığa bildirirler.
(2) Hazine ve Maliye Müfettişleri, usulüne göre
görevlendirme yapılmadığı sürece re’sen soruşturma, inceleme ve denetim
yapamazlar.
Denetime
tabi olanların yükümlülükleri ve sorumlulukları
MADDE 15
– (1) Denetime tabi gerçek ve
tüzel kişiler, denetim için gereken gizli dahi olsa bütün belge, defter ve
bilgileri talep edildiği takdirde ibraz etmek, para ve para hükmündeki
evrakı ve ayniyatı ilk talep halinde göstermek, sayılmasına ve
incelenmesine yardımcı olmak zorundadır.
(2) İlgililer, Hazine ve Maliye Müfettişinin
göreviyle ilgili bilgi taleplerini karşılamak ve her türlü yardım ve
kolaylığı göstermekle yükümlüdür.
(3) Denetime tabi kuruluşların yöneticileri,
hizmetin gereği gibi yürütülebilmesi için Hazine ve Maliye Müfettişine,
görevleri süresince uygun bir çalışma yeri sağlamak ve diğer tedbirleri
almak zorundadır.
(4) Denetlenen kuruluş ya da birim görevlilerinin,
hastalık ve benzeri zorunlu nedenler dışında, izne ayrılmasından önce
Hazine ve Maliye Müfettişinin olumlu görüşü alınır. İzin kullanmaya
başlamış olan görevliler, Hazine ve Maliye Müfettişi tarafından gerekli görülmesi
halinde en kısa sürede görevlerine başlamak zorundadır.
Görevden
uzaklaştırma
MADDE 16
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişleri, görevi başında kalmasında sakınca görülen kişileri, aşağıdaki
durumlarda öncelikle Başkanlığa bildirmek şartıyla görevlerinden
uzaklaştırabilirler:
a) Para ve para hükmündeki belge ve senetleri, her
türlü mal ve eşyayı, bunların hesap, belge ve defterlerini göstermekten ve
bunlarla ilgili soruları cevaplamaktan kaçınması; soruşturma, inceleme ya
da denetimi güçleştirecek, engelleyecek ve yanlış yönlendirecek
davranışlarda bulunması, evrakta sahtecilik, kayıtlarda tahrifat yapması.
b) 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal
Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 17
nci maddesine giren eylemlerde bulunması.
c) Kamu hizmeti gerekleri yönünden görevi başında
kalmasında sakınca bulunması.
(2) Görevden uzaklaştırma kararı, soruşturma,
inceleme ve denetim işleminin her aşamasında alınabilir.
(3) Görevden uzaklaştırma işlemi, Hazine ve Maliye
Müfettişi tarafından gerekçesiyle görevden uzaklaştırılana, Başkanlığa ve
diğer ilgililere yazıyla derhal bildirilir.
(4) Herhangi bir personelin görevden
uzaklaştırılması sebebiyle işlerin aksamaması için gerekli tedbirler o birimin
amirince alınır.
(5) Soruşturma sonunda disiplin yüzünden
memurluktan çıkarma veya cezai bir işlem uygulanmasına lüzum kalmayanlar
için alınmış olan görevden uzaklaştırma tedbiri, atamaya yetkili amir
tarafından kaldırılır.
(6) Görevden uzaklaştırılana ait soruşturma ile bu
soruşturmaya ait rapor üzerinde yapılacak işlemlerin diğer işlerden önce
tamamlanması ve sonuçlandırılması esastır.
Şube
müdürlüğü
MADDE 17
– (1) Başkanlığın yazı, hesap,
arşiv ve benzeri hizmetleri, şube müdürlüğünde görevli yeterli sayıda
personel tarafından Başkanın emirleri doğrultusunda yürütülür.
(2) Şube müdürlüğünün görev yetki ve sorumlulukları
şunlardır:
a) Şube müdürü, Başkan, başkan yardımcısı ve
koordinatörün emir ve talimatları doğrultusunda şubeyi yönetmekle görevli,
yetkili ve sorumludur.
b) Şube müdürlüğü personeli, şube müdürü tarafından
verilen büro işlerini yapar ve bu işleri dolayısıyla şube müdürüne karşı
sorumludur.
c) Şube müdürlüğü personeli, görevleri dolayısıyla
öğrendikleri sırları ve gizli kalması lazım gelen diğer hususları,
görevlerinden ayrılsalar dahi ifşa edemezler, kendilerinin veya üçüncü
şahısların nef’ine kullanamazlar. Başkanın izni olmaksızın hiçbir evrak,
defter ve raporu ilgilisi haricindeki kişilere gösteremez ve veremezler.
ç) Şube müdürlüğü personeli, kendisine verilen
görev ve yetkilerin mevzuatla belirlenmiş usul ve esaslara uygun bir
biçimde yerine getirilmesinden ve kullanılmasından sıralı amirlere ve
Başkana karşı sorumludur.
d) Şube müdürlüğünün çalışma usul ve esasları ile
görev dağılımı ve buralarda çalıştırılacak personel Başkan tarafından
belirlenir.
İKİNCİ KISIM
Hazine ve
Maliye Müfettiş Yardımcılığına Giriş ve Çalışma Esasları ile Diğer Hususlar
BİRİNCİ BÖLÜM
Giriş Sınavı
Giriş
sınavı ve sınava başvuru şartları
MADDE 18
– (1) Başkanlığa Hazine ve Maliye
Müfettiş Yardımcısı olarak girilir. Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcılığı
giriş sınavı yazılı ve sözlü olmak üzere iki aşamadan oluşur.
(2) Yazılı sınavda başarılı olamayanlar sözlü
sınava girmeye hak kazanamazlar.
(3) Aşağıdaki şartları taşıyanlar giriş sınavına
başvurabilir:
a) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesindeki genel şartları taşımak.
b) En az dört yıllık lisans eğitimi veren hukuk,
iktisat, siyasal bilgiler, işletme, iktisadi ve idarî bilimler fakülteleri
ile mühendislik fakültelerinin lisans bölümleri, Matematik, İstatistik, Fen
ve Teknoloji bölümleri ya da bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul
edilen dört yıllık fakültelerden birini bitirmiş olmak.
c) KPSS’de, Bakanlıkça tespit ve ilan edilecek puan
türlerinden asgari puanı almış olduğunu sınav sonuç belgesi ile
belgelendirmek.
ç) Giriş sınavının yazılı aşamasının yapıldığı
yılın Ocak ayının birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış
olmak.
d) Daha önce giriş sınavına katılmamış veya en
fazla iki kez katılmış olmak.
(4) Giriş sınavı, sınav kurulu tarafından yapılır.
(5) Giriş sınavının yazılı ve sözlü kısmı,
Başkanlıkça belirlenen mahalde yapılır.
(6) Başkanlık, giriş sınavına ilişkin başvuru,
sonuç ilanı ve ilgili diğer işlemlerin elektronik ortamda yürütülmesini sağlamaya
yetkilidir.
Giriş
sınavı duyurusu ve başvuru
MADDE 19
– (1) Giriş sınavı duyurusu
aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde Başkanlıkça yapılır:
a) KPSS’ye göre Bakanlıkça belirlenen asgari puan,
alınacak personelde aranacak şartlar ile giriş sınavının tarihi, yapılacağı
yer, içeriği, değerlendirme yöntemi, başvuru merci ve son başvuru tarihi
ile gerekli görülen diğer hususlar, 15/7/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 10 sayılı Resmî Gazete Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 5 inci maddesinde yer alan düzenleme çerçevesinde ilan
verilmek suretiyle adaylara duyurulur. İlan, ilk başvuru tarihinden en az
on beş gün önce yapılır.
b) Giriş sınavı duyurusunda Başkanlıkça belirlenen
fakülteler ve bölümlerden mezun olan ve istenen puan türünden yeterli puanı
alan adaylar başvuru yapabilirler.
c) Adaylar, Başkanlıkça hazırlanan sınav başvuru
formu ile Başkanlığa müracaat ederler. Elektronik ortamdaki veya postadaki
gecikmelerden dolayı zamanında ulaşmayan başvurular işleme konulmaz.
ç) Adayların başvuru ve kayıt süresi, sınavın
başlama tarihinden en geç on beş gün önce bitecek şekilde tespit edilir.
d) Sözlü sınavın tarihi ve yapılacağı yer, sözlü
sınavdan en az on beş gün önce, sınava girmeye hak kazanan adayların
isimleri ile birlikte Bakanlığın ve Başkanlığın resmi internet adresinde
ilan edilir.
Adaylardan
istenecek bilgi ve belgeler
MADDE 20
– (1) Giriş sınavına katılma
şartlarını taşıyan adaylardan istenecek bilgi ve belgeler sınav duyurusu
ile ilan olunur. Posta yoluyla yapılan başvurularda, adaylardan istenilen
belgelerin ilan edilen son başvuru tarihine kadar Başkanlığa ulaşmış olması
gerekmektedir.
(2) Yazılı sınavı kazanan adaylardan, sözlü
sınavdan önce aşağıdaki bilgi ve belgeler istenir:
a) T.C. Kimlik Numarası beyanı.
b) Sağlıkla ilgili olarak görevini devamlı yapmaya
engel bir durum olmadığına dair yazılı beyanı.
c) Erkek adayların askerlikle ilişiği olmadığına
dair belge.
ç) Dört adet son bir ay içerisinde çektirilmiş
vesikalık fotoğraf.
d) Adli sicil kaydına dair belge.
e) Kendi el yazısı ile yazılmış özgeçmişi.
(3) Yapılacak incelemede, aday formlarında yer alan
bilgilerde tereddüt hasıl olduğu takdirde aday kaydından önce söz konusu
bilgilerin belgelendirilmesi istenir.
Gerçeğe
aykırı beyan
MADDE 21
– (1) Gerçeğe aykırı beyanda
bulunduğu anlaşılanlar tüm haklarını kaybederler, giriş sınavını kazanmaları
halinde atamaları yapılmaz, bu durumun atamadan sonra ortaya çıkması
halinde ise atama işlemi iptal edilir. Bunlar hiçbir hak talep edemezler ve
haklarında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu yönünden işlem
yapılmak üzere yetkili mercilere suç duyurusunda bulunulur.
Sınava
çağrılma ve sınav giriş belgesi
MADDE 22
– (1) KPSS’de alınan puan
sıralaması esas alınarak, açıktan atama izni alınmış kadro sayısının on
katını aşmamak üzere duyuruda belirtilen sayıda aday ve puanı Başkanlığın
resmi internet adresinde yapılacak ilanla duyurulur. Son sıradaki adayla
aynı puanı alan adaylar da giriş sınavına çağrılır.
(2) Sınava katılacak olanlar için sınavın
yapılacağı yer ve tarihin de belirtildiği fotoğraflı sınav giriş belgesi
düzenlenir. Sınava katılabilmek için bu belgenin ibrazı şarttır.
Sınav
konuları
MADDE 23
– (1) Giriş sınavı soruları
aşağıda belirtilen konu gruplarından hazırlanır:
a) Maliye: Maliye Teorisi ve Maliye Politikası,
Vergi Teorisi ve Türk Vergi Sisteminin Genel Esasları, Kamu Maliyesi.
b) İktisat: Mikro ve Makro İktisat, İktisadi
Düşünceler Tarihi, Para Teorisi ve Politikası, Türkiye Ekonomisi,
Uluslararası İktisadi Kuruluşlar, Güncel Ekonomik Sorunlar.
c) Hukuk: Anayasa Hukuku (Genel Esaslar), İdare
Hukukunun Genel Esasları ve İdari Yargı, Ceza Hukuku ve Ceza Muhakemeleri Usulünün
Genel Esasları, Medeni Hukuk (Aile Hukuku ve Miras Hukuku hariç), Borçlar
Hukuku (Genel Esaslar), Ticaret Hukuku (Deniz Ticareti ve Sigorta Hukuku
hariç).
ç) Muhasebe: Genel Muhasebe, Temel Şirketler
Muhasebesi, Temel Maliyet Muhasebesi, Mali Tablolar Analizi.
Yazılı
sınavın değerlendirilmesi ve sonuçlarının duyurulması
MADDE 24
– (1) Yazılı sınavda başarılı
olabilmek için, her sınav grubundan 100 tam puan üzerinden en az 50 puan
alınması ve tüm sınav gruplarının ortalama notunun en az 70 puan olması
gereklidir.
(2) Yazılı sınav sonuçları tutanakla tespit edilir.
(3) Yazılı sınav sonuçları, Bakanlık internet
adresinde yayımlanmak suretiyle duyurulur. Sözlü sınava katılmaya hak
kazananlara, sözlü sınavın yeri, günü ve saatine ilişkin bilgileri içeren
tebligat yapılır.
Sözlü
sınav
MADDE 25
– (1) Yazılı sınavda başarılı olan
adaylardan en yüksek puan alan adaydan başlanarak, atama yapılacak kadro
sayısının dört katını geçmemek üzere, sözlü sınav duyurusunda belirtilen
sayıda aday sözlü sınava çağrılır. Son sıradaki adayla aynı puanı alan
adaylar da sözlü sınava çağrılır.
(2) Yazılı sınavdan en az 70 puan almış olmak,
sözlü sınava çağrılmayan diğer adaylar için müktesep hak teşkil etmez.
(3) Sözlü sınavda adaylar;
a) Yazılı sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden ayrı ayrı puan verilmek suretiyle
değerlendirilir.
(4) Adaylar, sınav kurulu tarafından üçüncü
fıkranın (a) bendi için 50 puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı özelliklerin
her biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı
ayrı tutanağa geçirilir. Verilen puanların toplamı sözlü sınav puanını
teşkil eder. Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için bu puanın en az 70
olması şarttır.
(5) Sınav kurulu, sözlü sınav sonuçlarını tutanakla
tespit eder.
Giriş
sınav puanı ve sonuçların ilanı
MADDE 26
– (1) Giriş sınavı puanı, yazılı
ve sözlü sınav puanlarının ortalamasından oluşur.
(2) Adaylar, giriş sınavı puanı en yüksek adaydan
başlamak suretiyle sıralamaya konulur. Adayların giriş sınavı puanlarının
eşit olması halinde, sırasıyla, yazılı sınav puanı ve KPSS puanı yüksek
olana öncelik tanınır.
(3) Giriş sınavı sonuçları, Bakanlığın internet
adresinde ilan edilir. Ayrıca, sınavı kazanan adaylara tebligat yapılır.
Sınav
belgelerinin saklanması
MADDE 27
– (1) Sınavda başarı göstererek
atananların sınavla ilgili belgeleri beş yıl, bunun dışında kalan sınavla
ilgili diğer belgeler müteakip sınav tarihine kadar Başkanlık arşivinde
saklanır.
İKİNCİ BÖLÜM
Atanma ve Yetiştirilme
Hazine ve
Maliye Müfettiş Yardımcılığına atanma
MADDE 28
– (1) Giriş sınavında başarı
gösterenler, Bakan onayı ile Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcısı
kadrolarına atanırlar.
Yetiştirmede
amaç
MADDE 29
– (1) Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcılarının yetiştirilmesinde aşağıdaki amaçlar güdülür:
a) Şahsiyetlerini mesleğin gerektirdiği niteliklere
göre geliştirmek.
b) Yetki alanına giren mevzuat ve uygulamalar ile
soruşturma, inceleme ve denetim konularında tecrübe ve ihtisas sahibi
olmalarını sağlamak.
c) İlmi ve mesleki çalışma ile araştırma
alışkanlığını kazandırmak.
ç) Rapor yazma tekniği hususundaki bilgi ve
becerilerini geliştirmek.
d) İş ve işlemlerinde ihtiyaç duyacakları modern
bilgi teknolojileri gibi araç ve gereçlerden yararlanma alışkanlıkları
kazandırmak ve bunu geliştirmelerini sağlamak.
e) Analitik düşünme, takım çalışması ve iletişim
becerilerini geliştirmek.
f) Yabancı dil bilgilerini geliştirmelerini teşvik
etmek.
g) Mesleğin gerektirdiği diğer niteliklere sahip
olmalarını sağlamak.
Hazine ve
Maliye Müfettiş Yardımcılarının yetiştirilme süreci
MADDE 30
– (1) Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcıları, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 21/2/1983 tarihli ve
83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Aday Memurların
Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik hükümleri çerçevesinde adaylık
eğitimine ve bu Yönetmelikte belirtilen esaslar dâhilinde mesleki eğitime
tabi tutulur.
(2) Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcıları üç
yıllık yetişme dönemine tabidirler.
(3) Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcıları; üç
yıllık yetiştirilme süresinin ilk iki yılında, Başkanlıkça belirlenecek
çalışma programına göre Hazine ve Maliye Müfettişi refakatinde
görevlendirilirler.
(4) Hazine ve Maliye Müfettişleri, refakatlerindeki
Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcılarının meslek ve hizmet gereklerine
uygun şekilde yetiştirilmelerinden sorumludurlar.
(5) Başkanlıkça, mesleki görev ve yetki alanına
giren konularda; soruşturma, inceleme ve denetim usulleri ile ilgili
mevzuatın öğretilmesi amacıyla eğitim programları düzenlenir.
(6) Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcıları, Hazine
ve Maliye Müfettişi refakatinde görevlendirildikleri sürede Hazine ve
Maliye Müfettişinin rehberliği doğrultusunda görevlerini yerine getirirler.
Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcıları, bu sürede tek başlarına soruşturma,
inceleme ve denetim yapamaz ve 58 inci maddenin birinci fıkrasının (a)
bendi kapsamında düzenlenecek raporlar hariç olmak üzere bağımsız rapor
düzenleyemezler.
(7) Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcıları mesleğe
başladıktan sonra, ilk iki yıllık yetiştirilme süreci boyunca üzerinde
çalışmak ve bu sürenin sonunda teslim edilmek üzere Başkanlıkça belirlenen
tez konuları ile ilgili çalışmalarını yaparlar. Süresi içinde tezlerini
sunmayan veya tezleri kabul edilmeyenlere tezlerini sunmaları veya yeni bir
tez hazırlamaları için altı ayı aşmamak üzere ilave süre verilir.
(8) Tez konularının belirlenmesi, tez jürisi
oluşturulması, tezin kabulü ve teslimine ilişkin hususlar Başkanlıkça
belirlenir.
Değerlendirme
belgesi ve yetki verilmesi
MADDE 31
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişleri tarafından, refakatinde çalışan Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcıları hakkında, şekli ve içeriği Başkanlıkça belirlenen
değerlendirme belgesi düzenlenir.
(2) Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcılarına,
Başkanlıkça yapılan değerlendirme, tez jürisinin değerlendirmesi ile
refakatinde çalıştıkları Hazine ve Maliye Müfettişlerinin değerlendirmeleri
dikkate alınarak bağımsız olarak soruşturma, inceleme ve denetim yetkisi
Başkanlıkça verilebilir.
(3) Yetki verilen Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcıları, Hazine ve Maliye Müfettişi yetkilerini kullanırlar.
Yeterlik
sınavından önce meslekten çıkarılma
MADDE 32
– (1) Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcılarından;
a) Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcılığı
döneminde, müfettişlik mesleği ile bağdaşmayacak tutum ve davranışları
bulunduğu, Başkanlıkça rapor ile tespit edilenler,
b) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan
veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler,
Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcısı unvanını
kaybederler ve Bakanlıkta durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara
atanırlar.
Yeterlik
sınavına giriş şartları
MADDE 33
– (1) Yeterlik sınavına girebilmek
için Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcısının;
a) Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcısı olarak
fiilen en az üç yıl çalışmış olması,
b) Refakatinde çalıştığı Hazine ve Maliye
Müfettişleri ve Başkan tarafından düzenlenen Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcıları değerlendirme belgelerine göre, tutum ve davranışlarıyla iş
disiplini yönünden Hazine ve Maliye Müfettişliğine engel bir durumunun
bulunmaması,
c) Yaptığı soruşturma, inceleme ve denetime ilişkin
düzenlediği raporlar ve diğer çalışmalarının Başkanlıkça yeterli bulunması,
ç) Başkanlıkça belirlenecek konularda yapacakları
tez çalışmalarının tez jürisi tarafından kabul edilmiş olması,
gerekir.
(2) Birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen
sürenin hesabında, fiilen çalışılmayan sürelerden yalnızca yıllık izinde
geçirilen süreler ile toplam 20 güne kadar hastalık raporları fiilen
çalışılmış sayılır.
(3) Bu maddede belirtilen şartları taşımayanlar yeterlik
sınavına alınmazlar.
Yeterlik
sınavı
MADDE 34
– (1) Yeterlik sınavı, yazılı ve
sözlü olmak üzere iki bölümden oluşur. Her iki sınav da Ankara’da yapılır.
Başkanlık, Ankara dışında çalışma merkezi bulunması durumunda, yeterlik
sınavının bu çalışma merkezlerinin bulunduğu ilde yapılmasına karar
verebilir.
(2) Yeterlik sınavı, sınav kurulu tarafından
yapılır.
(3) Yeterlik sınavının uygulanmasına ilişkin usul
ve esaslar Başkanlık tarafından belirlenir.
Yeterlik
sınav konuları
MADDE 35
– (1) Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcılarının yeterlik sınav konuları aşağıdaki gibidir:
a) Hukuk:
1) Her türlü vergi, resim ve harçlara ait kanunlar,
usul kanunları ve vergilendirmeye ilişkin diğer temel mevzuat ve
uygulamaları,
2) Hazine ve Maliye Bakanlığı merkez, taşra ve yurt
dışı teşkilatı ile bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşların teşkilatlarına dair
mevzuat ve ilgili diğer temel mevzuat,
3) İdari yargı temel mevzuatı,
4) Uluslararası vergi antlaşmaları,
5) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ve ilgili temel
mevzuat,
6) 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında
Kanun ve ilgili temel mevzuat,
7) 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu ve ilgili temel
mevzuat.
b) Suç gelirleriyle mücadele, kambiyo, finansal
işlemler ve ilgili mevzuat:
1) 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının
Önlenmesi Hakkında Kanun,
2) Dış Ticaret ve Kambiyo Hukuku,
3) 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma
Hakkında Kanun ve ilgili mevzuat,
4) 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu
ve ilgili mevzuat,
5) 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ve ilgili temel
mevzuat,
6) 1211 sayılı Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
Kanunu ve ilgili temel mevzuat,
7) 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring ve
Finansman Şirketleri Kanunu ve ilgili temel mevzuat,
8) 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu ve ilgili
temel mevzuat,
9) 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin
Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve ilgili temel mevzuat.
c) Soruşturma, inceleme ve denetim:
1) 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve ilgili
mevzuat,
2) 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet
ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu ve ilgili mevzuat,
3) 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun Genel Hükümleri
ile kamu görevlilerine özgü suçlara ilişkin hükümleri ve ilgili diğer
mevzuat,
4) 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun,
5) 5176 sayılı Kamu Görevlileri Etik Kurulu
Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ve ilgili
mevzuat,
6) 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu ve ilgili
mevzuat,
7) Özel soruşturma usulü getiren diğer kanunlar,
8) Soruşturma, inceleme ve denetim usulleri.
ç) Kamu harcama mevzuatı:
1) 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu
ve ilgili temel mevzuat,
2) 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve ilgili mevzuat,
3) 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve
ilgili mevzuat,
4) 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve ilgili temel
mevzuat,
5) 6245 sayılı Harcırah Kanunu ve ilgili mevzuat,
6) 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu (mali
hükümler).
d) Muhasebe:
1) Genel muhasebe, şirketler muhasebesi, temel
bankacılık muhasebesi ve temel maliyet muhasebesi,
2) Finansal analiz teknikleri ve finansal
matematik,
3) Tekdüzen Hesap Planı ve işleyişi, Türkiye
Muhasebe Standartları ile Türkiye Finansal Raporlama Standartları ve bu
standartların uygulaması,
4) Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği.
Yazılı
sınav kağıtlarının değerlendirilmesi
MADDE 36
– (1) Yazılı sınav kağıtları,
sınav kurulu üyeleri tarafından yüz tam puan üzerinden değerlendirilir.
(2) Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için sınav
gruplarının her birinden alınan notların 50, tüm grupların not
ortalamasının da 60 puandan aşağı olmaması gerekir.
(3) Sınav kurulu, yazılı sınav sonuçlarını
tutanakla tespit eder.
Sözlü
sınav
MADDE 37
– (1) Yazılı sınavda başarılı olan
Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcıları sözlü sınava tabi tutulur. Yazılı
sınavda başarılı olamayanlar sözlü sınava katılamazlar. Yazılı sınava
katılmış olmak, sözlü sınava davet edilmeyenler için müktesep hak teşkil
etmez.
(2) Sözlü sınav, Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcısının;
a) Yeterlik yazılı sınav konularına ilişkin
sorulacak sorulara verdiği cevapların,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücünün,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, bilgi düzeyi, davranış
ve tepkilerinin mesleğe veya göreve uygunluğunun,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığının,
d) Genel yetenek ve genel kültürünün,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığının,
değerlendirilmesi suretiyle yapılır.
(3) Adaylar, sınav kurulu tarafından ikinci
fıkranın (a) bendi için 50 puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı özelliklerin
her biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı
ayrı tutanağa geçirilir. Verilen puanların toplamı sözlü sınav puanını
teşkil eder. Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için bu puanın en az 60
olması şarttır.
(4) Sınav kurulu, sözlü sınav sonuçlarını tutanakla
tespit eder.
Yeterlik
sınav sonucu
MADDE 38
– (1) Yeterlik sınavı notu, yazılı
ve sözlü sınav notlarının aritmetik ortalamasıdır.
(2) Yeterlik sınavında başarılı sayılmak için
yazılı ve sözlü sınav notlarının aritmetik ortalamasının 100 puan üzerinden
en az 60 olması şarttır.
(3) Sınav sonuçları, sınav kurulu tarafından,
başarı sırasına göre tutanakla tespit edilir ve liste halinde Başkanlıkça
duyurulur. Sonuçlar adaylara ayrıca yazılı olarak da bildirilir.
İkinci
sınav hakkı
MADDE 39
– (1) Yapılan yeterlik sınavında
başarılı olamayanlar veya sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli
mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl içinde ikinci
kez sınav hakkı verilir.
(2) İkinci sınav hakkı bir defaya mahsus olmak
üzere verilir.
Yeterlik
sınavına girmeye hak kazanamayanlar, sınava girmeyenler veya sınavda
başarılı olamayanlar
MADDE 40
– (1) Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcılarından;
a) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan
veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler,
b) İkinci sınav hakkını kullanmayanlar veya ikinci
sınavda da başarı gösteremeyenler,
Hazine ve Maliye Müfettiş Yardımcısı unvanını
kaybederler ve Bakanlıkta durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara
atanırlar.
Hazine ve
Maliye Müfettişliğine atanma
MADDE 41
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
olanlar, bu sınavdaki başarı sırasına göre Hazine ve Maliye Müfettişliğine
atanırlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başmüfettişliğe Atanma, Müfettişliğe Yeniden Atanma
ve Kıdem
Hazine ve
Maliye Başmüfettişliğine atanma
MADDE 42
– (1) Başkanlıkta yardımcılıkta
geçirilen süreler dahil en az on yıl çalışmış olan Hazine ve Maliye
Müfettişleri; kıdem, başarı ve kadro durumu göz önünde tutularak Hazine ve
Maliye Başmüfettişliğine atanabilir.
Hazine ve
Maliye Müfettişliğine yeniden atanma
MADDE 43
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
olduktan sonra kamu kurum ve kuruluşlarına naklen atanan Hazine ve Maliye
Müfettişleri, yazılı talepleri üzerine, durumları itibarıyla
atanabilecekleri boş kadro bulunması ve Başkan tarafından olumlu görüş
verilmesi koşuluyla yeniden Hazine ve Maliye Müfettişliğine atanabilirler.
(2) Hazine ve Maliye Müfettişliğinden ayrıldıktan
sonra ticari, zirai ya da serbest meslek faaliyetiyle uğraşanlar ile özel
ticari ya da sınaî kuruluşlarda görev alanlar yeniden Hazine ve Maliye
Müfettişliğine atanamazlar.
Kıdem
MADDE 44
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişlerinin yönetimi, çalışması ve yetişmeleri gibi konularda meslek
kıdemi esası uygulanır. Kıdem; sınav dönemi aynı olan Hazine ve Maliye
Müfettiş Yardımcıları arasında giriş sınavındaki başarı sırasına göre,
Hazine ve Maliye Müfettişleri arasında ise yeterlik sınavındaki başarı
sırasına göre belirlenir. Dönemleri farklı olanlar arasındaki kıdem ise
dönemleri arasındaki sıraya göre belirlenir.
(2) Hazine ve Maliye Müfettişi sıfatını kazandıktan
sonra görevinden ayrılanlardan yeniden atananların kıdemi, kendi
dönemlerinin sonunda; bu dönemden kimse kalmamış ise, bir önceki dönemin
sonunda olacak şekilde belirlenir.
(3) Başkanlık yaptıktan sonra Hazine ve Maliye
Müfettişliğine dönenler dönemlerinin en kıdemlisi sayılır. Aynı dönemde bu
durumda birden fazla Hazine ve Maliye Müfettişi var ise bunların kıdem
sırasının tespitinde ayrıca kendi aralarındaki kıdem esas alınır.
(4) Başkanlığa, 3 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 6 ncı maddesi uyarınca atananlardan; yeterlik sınavında
başarı göstermek suretiyle müfettiş, denetmen, denetçi, kontrolör
unvanlarından birini iktisap edenlerin denetim mesleğinde geçen süreleri
ile üst kademe kamu yöneticiliklerinde geçen sürelerinin tamamı, denetim
mesleğinden olmayanların ise hizmet sürelerinin yarısı denetim meslek
kıdeminden sayılır.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Başkanlığın
Çalışma Esasları, Düzenlenecek Raporlar ile Çeşitli Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Başkanlığın Çalışma Esasları
Denetim
faaliyetlerinin planlanması
MADDE 45
– (1) Denetim faaliyetleri,
denetim plan ve programları çerçevesinde yürütülür.
(2) Denetim planının hazırlanmasında Başkanlığın
faaliyet ve amaçları ile denetim politikaları göz önünde bulundurulur.
(3) Denetim planında, Başkanlığın faaliyetleri
çerçevesinde risk odaklı çalışmalar yapılarak denetimde ağırlık verilecek
başlıca alanlar belirlenir. Ayrıca, Bakanlık denetim birimleri ve ilgili
merkez ve taşra birimlerinin yöneticileri ile koordinasyon toplantıları
yapılarak denetim planında yer alması istenilen hususlara ilişkin görüş ve
öneriler alınabilir.
(4) Denetim planı ve programı Bakan onayı ile
yürürlüğe girer.
(5) Denetim planı ve programında Bakan onayı ile
değişiklik yapılabilir. Ayrıca, gerek duyulması halinde, Bakan onayı ile
denetim planı ve programı dışında her zaman inceleme ve denetim
yapılabilir.
Hazine ve
Maliye Müfettişlerinin görevlendirilmesi ile çalışma usul ve esasları
MADDE 46
– (1) Hazine ve Maliye Müfettişi,
Bakan talimatı veya onayı üzerine Başkan tarafından görevlendirilir ve
çalışma sonuçlarını Başkanlığa bildirir.
(2) İşlerin, tabi oldukları süreleri aksatmayacak
şekilde sırasıyla yapılması esastır.
(3) Çalışmaların sonuçlarına ait bütün rapor ve
yazıların çalışma yerlerinde düzenlenmesi, ilgili mercilere tebliği veya
gönderilmesi esas olup, gereken hallerde söz konusu yazı ve tebliğ işleri
en kısa zamanda başka yerde de tamamlanabilir.
(4) Hazine ve Maliye Müfettişleri
görevlendirildikleri konularda bağımsız olarak çalışırlar. Ancak, gerekli görülen
durumlarda; soruşturma, inceleme ve denetim işlemlerinin birden fazla
Hazine ve Maliye Müfettişi tarafından birlikte yürütülmesi de mümkündür. Bu
tür çalışmalarda iş bölümünü yapmak, işlerin zamanında sonuçlandırılmasını
sağlamak ve Başkanlıkla haberleşmeyi yürütmek görevleri kıdemli Hazine ve
Maliye Müfettişi tarafından yerine getirilir.
(5) Birlikte yürütülen işlerde müşterek rapor
düzenlenmesi esastır.
(6) Görevlendirme yapılırken işin ivediliği,
niteliği, kapsamı ve sair nedenlerle Başkanlıkça işin tamamlanması için
makul bir süre belirlenebilir.
(7) Hazine ve Maliye Müfettişlerinin, görevlerine
ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerle
yapacağı yazışmaların usul ve esasları Başkanlıkça belirlenir.
Görevlerin
süresinde bitirilememesi ve işin devri
MADDE 47
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişleri, kendilerine verilen görevleri ara vermeden Başkanlıkça belirtilen
süreler içinde bizzat yapıp bitirirler. Süresinde tamamlanamayacağı
anlaşılan görevler hakkında Başkanlığa zamanında bilgi verip alacakları
talimata göre hareket ederler.
(2) Hazine ve Maliye Müfettişlerine verilen görevin
devredilmemesi esastır. Geri bırakma ve devir zorunluluğu doğarsa;
Başkanlığın talimatı veya müsaadesi ile görev başka bir Hazine ve Maliye
Müfettişine devredilebilir.
(3) Görevleri esnasında Hazine ve Maliye
Müfettişinin vefatı, ağır hastalığa yakalanması ve benzeri mücbir
sebeplerle, görevin tamamlanmasının mümkün olmadığı durumlarda Başkanlıkça
başka Hazine ve Maliye Müfettişi görevlendirilir.
(4) Devir işlemi, Başkanlıkça belirlenen usul ve
esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir.
Diğer
birimlerle ortak çalışma ve koordinasyon
MADDE 48
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişleri, görevlendirildikleri konularda Bakanlık merkez, taşra ve
yurtdışı teşkilatları ile bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlarında aynı
birim veya konularda başlatılmış olan soruşturma, inceleme ve denetimleri
koordine eder.
Yurt
dışına gönderilme
MADDE 49
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişleri, Başkanlığı ilgilendiren konularda inceleme, araştırma yapmak
ve meslekî bilgilerini artırmak amacıyla Başkanın önerisi ve Bakan onayıyla
en fazla bir yıl süreyle yurt dışına gönderilebilirler.
(2) Yurt dışına gönderilecek Hazine ve Maliye
Müfettişlerinin, yurt dışına gönderilmeden önce, yurt dışında kalınacak
sürenin iki katı kadar, Bakanlığa karşı mecburi hizmet taahhüdünde
bulunmaları şarttır.
(3) Yurt dışına gönderilenler, inceleme ve
araştırmalarına ilişkin olarak düzenledikleri raporları, döndükleri tarihten
itibaren en geç üç ay içinde Başkanlığa tevdi ederler.
Yurt
dışında eğitim
MADDE 50
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişleri, 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile
yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet
Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde eğitim amacıyla yurt
dışına gönderilebilirler.
İKİNCİ BÖLÜM
Çalışma Sonuçları, Rapor Türleri ve Yapılacak
İşlemler
Çalışma
sonuçları ve raporlar
MADDE 51
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişlerince, işin özelliğine göre aşağıdaki raporlar düzenlenir:
a) Denetim raporu.
b) Ön inceleme raporu.
c) Soruşturma raporu.
ç) Durum tespit raporu.
d) İnceleme raporu.
e) Görüş ve öneri raporu.
(2) Başkanlık, birinci fıkrada belirtilenler
dışında, ihtiyaca göre rapor türleri belirlemeye yetkilidir.
(3) Raporlara takvim yılı itibarıyla 1’den başlamak
üzere bir sıra numarası verilir. Bu sıra numarası 1 Ocak'tan 31 Aralık
tarihine kadar devam eder. Birden fazla Hazine ve Maliye Müfettişi
tarafından yazılan raporlarda, her biri kendi rapor sıra numarasını verir.
(4) Raporlarda yer verilen tespit, görüş ve
önerilerin; tereddüde sebep olmayacak şekilde açık, anlaşılır ve yazım
kurallarına uygun bir üslupla yazılmasına; ilgili mevzuata ve soruşturma,
inceleme, denetim ve araştırma sonucu ulaşılan delillere dayandırılmasına
özen gösterilir.
(5) Düzenlenen raporlar, Başkanlıkça
değerlendirmeye tabi tutulabilir. Raporların değerlendirilmesi, çalışma
usul ve esasları Başkanlık tarafından belirlenen komisyon marifetiyle de
yapılabilir.
(6) Raporların, Başkanlıkça ya da komisyon
tarafından değerlendirilmesi sonucu, düzeltilmesi veya tamamlattırılması
gereken hususların tespiti halinde, bu eksikliklerin giderilmesi raporu
düzenleyen Hazine ve Maliye Müfettişinden istenir. Hazine ve Maliye
Müfettişinin, Başkanlık ya da komisyon görüşüne katılmaması halinde,
raporda yer alan görüş ile birlikte Başkanlık ya da komisyon görüşünün de
yer aldığı onay hazırlanır ve Bakana sunulur. Onaylanan görüş doğrultusunda
işlem yapılır.
(7) Başkanlıkça aksi belirtilmediği sürece,
düzenlenen raporlar Başkanlık aracılığıyla ilgili birimlere intikal ettirilir.
Denetim
raporu
MADDE 52
– (1) Denetim raporu, yapılan
denetim sonucunda noksan veya hatalı bulunan ve ilgili dairelerce
düzeltilmesi gereken işlemler ile denetim sonucu varılan diğer hususlar
hakkında düzenlenen rapordur.
(2) Denetim raporlarında;
a) Görev emrinin tarih ve sayısı, denetlenen idare
veya birim, göreve başlama ve bitirme tarihleri, yapılan denetimin amacı,
kapsamı, dönemi, denetimde kullanılan yöntemler, raporun dağıtım yerleri,
denetlenen birimin tespit ve bulgulara cevap verme süreleri ve ilgili diğer
hususlar belirtilir.
b) Denetim sonucunda tenkidi gerektiren hususların
ilgili mevzuatta hangi düzenlemeye aykırı olduğu açıkça belirtilir.
c) Mevzuata göre ve işin niteliği itibarıyla
yapılması gereken işlemlerle, alınması gereken idari önlem ve kararlara yer
verilir.
(3) Denetlenen her bir birim için tek bir denetim
raporu düzenlenmesi esas olmakla birlikte, zorunlu hallerde süreç veya
faaliyetler itibarıyla ayrı ayrı rapor düzenlenebilir.
Denetim
raporuna istinaden yapılacak işlemler
MADDE 53
– (1) Denetim raporu, bir örneği
usulüne göre cevaplandırıldıktan sonra geri gönderilmek, bir örneği de
denetim dosyasında saklanmak üzere, rapor numarasını taşıyan birer yazıya
bağlı olarak ilgili yerlere gönderilir.
(2) Raporun bir örneği, ilgili cevaplarla birlikte
verilen süre içerisinde, denetimi yapan Hazine ve Maliye Müfettişine
denetlenen birim yöneticisi tarafından gönderilir. Bu süre on günden az
olamaz. Raporları, verilen süre içinde cevaplandırarak Hazine ve Maliye
Müfettişine tevdi etmeyen ilgililerin gecikme sebebini bildirmeleri
gerekir. Haklı bir gecikme gerekçesi gösteremeyen ilgililer hakkında
gerekli işlem tesis edilmek üzere, Hazine ve Maliye Müfettişi tarafından
Başkanlığa bilgi verilir.
(3) Noksan veya hatalı bulunan ve düzeltilmesi
gereken işlemlerden zaman alacak olanlara ilişkin cevapların, ilgili birim
tarafından eylem planları şeklinde hazırlanması gerekir. Tespit edilen
eksikliklere ilişkin hususların, eylem planlarında nasıl ve hangi zamanda
ve kimler tarafından tamamlanacağı açıkça belirtilir.
(4) Hazine ve Maliye Müfettişince, denetlenen birim
tarafından cevaben yapılan açıklamaların yeterli ve mevzuata uygun olduğu
sonucuna varılması halinde durum, uygunluk bildirim yazısı ile Başkanlığa
bildirilir.
(5) Hazine ve Maliye Müfettişinin denetlenen birim
tarafından cevaben yapılan açıklamaların yetersiz veya mevzuata uygun
olmadığı sonucuna varması halinde, Hazine ve Maliye Müfettişi konuya
ilişkin değerlendirmelerini gerekçeleriyle birlikte en geç 15 gün içinde
Başkanlığa bildirir.
(6) Başkanlıkça denetim sonuçları üzerinde yapılan
değerlendirme sonucunda, ilgili birimlerce yapılması gereken işlemler
denetlenen birime bildirilir. Ancak, Bakanlık merkez teşkilatında yapılan
denetimler neticesinde, denetlenen birim tarafından cevaben yapılan
açıklamaların yetersiz veya mevzuata uygun olmadığı hallerde, durum Başkanlık
görüşünü de içerecek şekilde Bakanlık Makamına sunulur. Bakanın kararına
göre işlem tesis edilir.
(7) Hastalık, askerlik, yurt dışı görevlendirmesi
gibi zaruri sebeplerle değerlendirilemeyen raporlara ilişkin eksiklikler,
Başkanlığın görevlendireceği başka bir Hazine ve Maliye Müfettişi
tarafından ikmal edilir.
(8) Esaslı bir eleştiriyi gerektirmeyen ve
görevlileri aydınlatmak ya da uyarmak yoluyla düzeltilecek eksiklikler için
rapor düzenlenmez. Rapor tanzimine lüzum görülmeyen hallerde, durum bir
yazı ile denetlenen birime ve Başkanlığa bildirilir.
(9) Denetim raporları üzerine yapılması gereken
işlemler ve denetlenen birimler tarafından hazırlanan eylem planları
Başkanlıkça takip edilir.
Ön
inceleme raporu
MADDE 54
– (1) Ön inceleme raporu,
2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine göre yapılan inceleme ve
araştırmalar sonucu düzenlenen rapordur.
(2) 4483 sayılı Kanuna göre yapılan ön incelemelerde,
inceleme emrinin tarihi ve sayısı ile incelemeye nasıl başlandığı
gösterilir. Hakkında ön inceleme yapılanın görevi ve kimliği, incelemeye
konu olan olay ve suçlar, incelemenin ne şekilde geliştiği ile elde edilen
deliller ve hakkında ön inceleme yapılan şahsın ifadesinin özeti ön
inceleme raporuna yazılır.
(3) Hazine ve Maliye Müfettişleri, hakkında
inceleme yapılan memur veya diğer kamu görevlisinin ifadesini de almak
suretiyle yetkileri dahilinde bulunan gerekli bilgi ve belgeleri toplayıp,
görüşlerini içeren bir rapor düzenleyerek durumu izin vermeye yetkili
mercie sunarlar. Ön inceleme, birden çok Hazine ve Maliye Müfettişi
tarafından yapılmışsa, farklı görüşler raporda gerekçeleriyle ayrı ayrı
belirtilir.
(4) Düzenlenen ön inceleme raporlarının aslı ve
yeterli sayıda örneği Başkanlığa gönderilir.
Soruşturma
raporu
MADDE 55
– (1) Yürürlükteki ceza ya da
personel mevzuatına göre suç veya disiplin suçu oluşturan eylem ve
işlemlerden dolayı yapılan soruşturmaların sonuçları soruşturma raporuna
bağlanır.
(2) Soruşturma raporlarında; soruşturma konuları ve
işlenen suçlar ile suçlular hakkında hangi kanun hükümlerinin tatbik
edileceği ve suçlu veya kusurlu olanların fiillerinin hangi disiplin suçunu
oluşturduğu belirtilir.
(3) Disiplin yaptırımı ya da idari karar alınmasına
esas olan soruşturma raporları yeterli sayıda düzenlenerek Başkanlığa
sunulur.
(4) 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal
Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu uyarınca
yapılan soruşturma sonucu, 3628 sayılı Kanunun 17 nci maddesinde belirtilen
suçlardan dolayı düzenlenen soruşturma raporları, bir örneği Cumhuriyet
Başsavcılığına tevdi edilmek üzere Başkanlığa sunulur.
Durum
tespit raporu
MADDE 56
– (1) Denetimlerin sonunda,
denetlenen yerlerden her biri için durum tespit raporu adında rapor
düzenlenir.
(2) Ekip çalışmalarında bu raporlar ekip kıdemlisi
tarafından düzenlenir.
(3) Durum tespit raporu, denetlenen birimin genel
durumu hakkında bilgi vermek maksadıyla düzenlenir. Bu raporda, denetlenen
birimlerin kadro ve iş hacmi, kadroların ve personelin sayı ve nitelik
yönünden yeterlik dereceleri, çalışma usul ve metotları, işyerleri ve
çalışma araçlarının mevcut durumu ile ilgili diğer hususlara yer verilir.
(4) Bu raporlar, bir örneğinin Başkanlıkta
alıkonacağı, birer örneğinin de ilgili birimlere gönderileceği hususu
dikkate alınarak, yeterli sayıda düzenlenir.
İnceleme
raporu
MADDE 57
– (1) İnceleme raporu, süreç,
faaliyet, kurum, kişi ve olayların incelenerek, belirli bir konunun ya da
sorunun saptanması ve durumun ortaya çıkartılması için yapılan çalışmalar
sonucunda düzenlenen rapordur.
(2) İnceleme raporları, konularının ilgilendirdiği
birimler göz önünde tutularak yeterli sayıda hazırlanır. Bu raporlar
Başkanlıkça gereği yapılmak üzere ilgili yerlere gönderilir.
Görüş ve
öneri raporu
MADDE 58
– (1) Aşağıdaki durum ve konular
için görüş ve öneri raporu düzenlenebilir:
a) Yürürlükteki mevzuat ve bunların
uygulanmalarında görülen noksanlar ve bunların düzeltme yöntem ve usulleri
ile Bakanlığın faaliyetlerine değer katmaya yönelik görüş ve teklifler.
b) Denetimlerde, denetim raporuna bağlanması
gerekli görülmeyen hususlar.
c) Bu Yönetmelikte sayılan diğer rapor türleri
kapsamına girmeyen konular.
(2) Görüş ve öneri raporları, konularının
ilgilendirdiği birimler dikkate alınarak yeterli sayıda hazırlanır.
Rapor
sonuçlarının bildirimi ve takibi
MADDE 59
– (1) İlgili birimler, bu
Yönetmelikte ayrıca belirlenmeyen hallerde, gereği için gönderilen raporlara
istinaden yapılan işlemler ya da yapılmakta olan işlemlerin safahatı
hakkında Başkanlıkça belirlenen süre ve şekilde bilgi vermek zorundadır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kimlik
belgesi ve mühür
MADDE 60
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişine, mühür ile Bakan ve Başkan tarafından imzalanmış kimlik belgesi
verilir. Kimlik belgesinde Hazine ve Maliye Müfettişinin görev ve
yetkilerini belirten özet bilgiler yer alır.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 61
– (1) Giriş ve yeterlik sınav
sonuçlarına ilişkin olarak Başkanlığa, duyuru tarihinden itibaren on gün
içinde yazılı olarak itiraz edilebilir. İtirazlar sınav kurulunca
incelenerek sonuçlandırılır.
Hazine ve
Maliye Müfettişliğinden ayrılmada yapılacak işlemler
MADDE 62
– (1) Hazine ve Maliye
Müfettişliğinden ayrılanlar; sonuçlandırılmış görevlere ilişkin raporları,
henüz sonuçlandırılmamış görevlere ilişkin belgeleri, kendilerine teslim
edilen resmi mührü, kimlik belgesini, demirbaş ve diğer eşyayı ayrılmadan önce
Başkanlığa iade etmek zorundadır. Sonuçlandırılmamış görevlere ilişkin
işlemler hakkında 47 nci madde hükümleri uygulanır.
Yönergeler
MADDE 63
– (1) Bu Yönetmeliğin uygulanması
ile ilgili diğer hususlar Başkanlık tarafından çıkarılacak yönergeler ile
belirlenir.
Yetki
MADDE 64
– (1) Başkanlık, bu Yönetmeliğin
uygulanmasında doğabilecek tereddütlerin giderilmesinde, soruşturma,
inceleme ve denetim ile diğer görevlere ilişkin usul ve esasların
belirlenmesinde, görev alanına giren iş ve işlemlerin bilgi işlem
sistemleri üzerinden yapılmasını sağlamaya veya zorunlu tutmaya, bu
Yönetmelikte yer alan rapor, yazı ve diğer belgelerin düzenlenmesine
ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
Kazanılmış
haklar
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 7/8/2019 tarihli ve
30855 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 43 sayılı Bazı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin geçici 1 inci maddesi uyarınca, Hazine ve Maliye
Başmüfettişi, Hazine ve Maliye Müfettişi, Hazine ve Maliye Müfettiş
Yardımcısı kadrolarına atananların, atanma tarihinden önceki kadrolarında
geçirdikleri süreler atandıkları kadrolarda geçmiş sayılır.
(2) 43 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin
geçici 1 inci maddesine istinaden atananların, önceki kurumlarında ihraz
ettikleri yeterlikleri Başkanlıkta ihraz edilmiş sayılır.
Yürürlük
MADDE 65
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 66
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
|