Tarım ve Orman Bakanlığından:
TARIMSAL YAYIM
VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE DESTEKLEME
ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2019/49)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık
sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere
tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların desteklenmesi amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık
hizmeti verecek tarım danışmanları ile kuruluşlar ve sorumlulukları,
desteklemeye başvuracak kişi ve kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri,
destekleme ödemesi kriterleri, desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve
yetkiler, desteklemenin geri alınması ve desteklemeden yararlanamayacaklar
ile cezai sorumluluklara ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanununun 9 uncu ve 23 üncü maddeleri, 23/10/2019 tarihli ve 1691
sayılı 2019 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Cumhurbaşkanı
Kararı ile 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik
hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den
alınan belgeyi,
b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Arıcıların Arılık
ve Koloni Bildirim Formu beyanına istinaden il müdürlükleri tarafından
tutulan kayıt sistemini,
c) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
d) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube
Müdürlüklerini,
e) Başkanlık: Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığını,
f) Bilgi sistemi (TYDBİS): Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Bilgi Sistemini,
g) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı
olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresinde
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
ğ) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve
29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği
ile oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal
desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve
buna bağlı kayıt sistemlerini,
h) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2019 veya
2020 yılı üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı
ÇKS’den alınan belgeyi,
ı) Hayvan kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması,
Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan ve işletmelerin,
yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanların kimlik bilgilerinin kayıt
altına alındığı TÜRKVET veri tabanını,
i) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
j) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her ilde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesini,
k) Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve
28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi Türü Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine göre oluşturulan kayıt
sistemini,
l) Kuruluş: TYDD kapsamına alınan ziraat odası ve
üretici örgütlerini,
m) Merkez Teknik Komitesi: Yönetmelik ile merkezde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesini,
n) Organik tarım bilgi sistemi (OTBİS): Organik
tarım yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin
bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
o) Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile tanımlanıp
veri tabanına işlendikten sonra hayvan hakkında gerekli bilgileri içeren ve
bilgisayardan il ve ilçe müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak hayvan
sahibine verilen belge veya listeyi,
ö) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına
çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılan ve Uygulama
Esaslarına göre yetkilendirilen kişileri,
p) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre kişilere
verilen Tarım Danışmanı Sertifikasını,
r) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
s) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet
gösteren kooperatif ve birlikleri,
ş) Su ürünleri kayıt sistemi (SKS): Su ürünleri
yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt
altına alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği,
raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt sistemini,
t) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri
üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlık Balıkçılık ve Su
Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi,
u) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde,
ziraat odalarında istihdam edilen ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre
sertifikalandırılmış kişileri,
ü) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum
örgütleri, ziraat odaları ve serbest tarım danışmanlarınca tarımsal
işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret
karşılığında yürütülen hizmetleri,
v) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini
kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için
tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak
işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan
işletmeyi,
y) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği (TYDD):
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara, sunduğu tarımsal
danışmanlık hizmeti için ödenen desteği,
z) Uygulama Esasları: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Uygulama Esaslarını,
aa) Ücret hesap pusulası: 22/5/2003 tarihli ve 4857
sayılı İş Kanununun 37 nci maddesi kapsamında düzenlenen pusulayı,
bb) Üretici örgütleri: Yetki belgesine sahip,
tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici ve üretici birlikleri ile
bunların üst birliklerini,
cc) Yerleşim yeri adresi: 23/11/2006 tarihli ve
2006/11320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Adres Kayıt
Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri,
çç) Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi: Kişinin
yerleşim yerini veya diğer adreslerini gösteren belgeyi,
dd) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen
şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
ee) Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan,
lisans ve lisansüstü mezun kişiyi,
ff) Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
gg) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964
sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş,
çiftçilerin üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel Hükümler
Tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti alacak tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır:
a) Çiftçi Kayıt Sistemine ve/veya hayvan kayıt
sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt
sistemine ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt
sistemine ve/veya OTBİS’e kayıtlı olmak.
b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini sağlamak:
1) Örtü altında en az iki dekar alanda üretim
yapmak.
2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak.
3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya
yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz dekar,
suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak.
4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan
işletmelerde en az onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi baş sığır, besi
sığırcılığı yapan işletmelerde en az yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en
az elli baş sığır ve küçükbaş hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş
hayvana sahip olmak.
5) Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip
olmak.
6) Su ürünleri üretim tesisine sahip olmak.
7) Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta
üretiminde 5000 adet, et üretiminde 10.000 adet ve üzeri kapasitede
yetiştiricilik yapmak.
8) Organik tarım alanında, (1), (2), (3), (4), (5)
ve (7) numaralı alt bentlerde belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına
sahip olmak.
(2) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ
kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler,
inceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve
belgeleri ibraz edilmek üzere hazır bulundurmakla sorumludur.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık desteğinden yararlanacak kişi ve kuruluşlar, bunların
sorumlulukları, tarımsal danışmanlık hizmeti ve giderler
MADDE 6 –
(1) Bu Tebliğ kapsamında aşağıdaki
kişi ve kuruluşlar tarımsal yayım ve danışmanlık desteğinden yararlanabilir:
a) Ek-8’de yer alan uygun sertifikaya sahip serbest
tarım danışmanları.
b) Tarım danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve
üretici örgütleri.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların sorumlulukları aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini esas alarak
tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar. Sözleşme imzalanırken vekâlet
kabul edilmez.
b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası taraflarca
paraflanır, son sayfa imzalanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır.
c) Tarımsal danışmanlık hizmeti; Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğde yer alan hükümler doğrultusunda sunulur.
ç) 2018 yılı TYDD kapsamında olan tarımsal
işletmelerin sözleşmeleri 31/12/2020 tarihini kapsıyorsa sözleşmeleri
geçerli olur, kapsamıyorsa 1/1/2020 - 31/12/2020 tarihleri arasını
kapsayacak şekilde yenilenir. Bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra
yapılacak sözleşmeler 1/1/2020 - 31/12/2020 tarihleri arasını kapsayacak şekilde
düzenlenir.
d) Bakanlıkça, bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan
TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına
karar verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba
yatırılmak suretiyle iade edilir.
e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık
yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere hazır bulundurulur.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesinin,
mücbir sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilmesi
durumunda, bu durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne bildirilir.
g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki tarım danışmanı, ölüm, sürekli hastalık, doğal afetler,
evlilik, boşanma, eğitim durumu, tutukluluk hali, askeri yükümlülüğü yerine
getirme, Tarım Danışmanı Sertifikasının geçici iptali veya Tarım Danışmanı
Sertifikasının iptali ve kamuda görev alma sebepleri dışında değiştirilemez.
Bu sebeplerden dolayı tarım danışmanının görevinden ayrılması halinde aynı
nitelikteki danışman on beş gün içinde ikame edilir ve ikame edilen tarım
danışmanına ait bilgi/belgeler ile Ek-3’te yer alan TYDD Başvurusunda
Bulunan Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal on beş
gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı
bilgileri, sistem üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe
müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü
tarafından Başkanlığa bildirilir.
ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki tarım danışmanı; bu fıkranın (g) bendinde belirtilen
sebeplerden dolayı, bu Tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet sunumu
içerisinde ölüm hali hariç bir defadan fazla değiştirilemez.
h) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek olan tarım danışmanının sertifika türü ve sertifika bölümü
bilgileri tarımsal danışmanlık hizmeti vereceği işletme tipi Ek-8’de yer
alan Tarım Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun olur. Akdeniz ve Ege
Bölgelerinde bitkisel üretim yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan Ziraat Odası ve Üretici Örgütlerinde Bitki Koruma bölümü sertifikaya
sahip en az bir tarım danışmanı istihdam edilir. 2018 yılı TYDD kapsamında
kuruluşta istihdam edilen ve hâlihazırda tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
tarım danışmanları bu fıkrada belirtilen hükümlerin dışındadır.
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile
tarım danışmanı arasında imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin süresi
yirmi dört aydan az olamaz. 2018 yılı TYDD kapsamında istihdam edilen tarım
danışmanlarının kuruluşlarda istihdamı asıldır. Doğum izni kullanan tarım
danışmanı yerine istihdam edilen kişiler bu hükmün dışındadır.
i) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı tarımsal danışmanlık hizmet
bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır.
j) TYDD’den faydalanan ziraat odası ve üretici
örgütlerinde bu Tebliğin uygulama süresince yönetici istihdam etme şartı
aranmaz.
k) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlar; tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilen tarımsal
işletmelere, men edildiği süre boyunca TYDD kapsamında hizmet sunamaz.
l) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluştaki tarım
danışmanının hizmet sunduğu ve kesinleşen Ek-3’teki tarımsal işletmelerde
meydana gelen eksilmelerin % 20’ yi geçmemesi koşulu ile Uygulama
Esaslarında belirlenen azami işletme sayısı esas alınarak TYDD’ye konu
olmayan diğer tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalanarak tarımsal
danışmanlık hizmeti sunulabilir. Bu tarımsal işletmeler TYDD’ye konu
edilemez.
(3) Kişi ve kuruluşun sunacağı tarımsal danışmanlık
hizmetleri ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunacak serbest
tarım danışmanları ile kuruluşlar ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanları Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında belirlenen
görevleri yerine getirir. İl teknik komitesi Uygulama Esaslarında
belirlenen işletme kontrol sıklıklarını bu Tebliğin uygulama süresince
geçerli olmak üzere en fazla yüzde elli oranında azaltabilir.
b) Uygulama Esasları kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar ile çiftçiler arasında imzalanan
tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar, her bir faaliyette bir defadan
az olmamak üzere demonstrasyon, tarla günü, çiftçi toplantısı, çiftçi
inceleme gezisi düzenler; liflet/broşür ve afiş hazırlar. Danışmanın yıllık
planında yer alacak bu faaliyetler il/ilçe müdürlüğü koordinasyonunda
gerçekleştirilir. Bu faaliyetlerden tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşun tüm üyeleri faydalanabilir. Bu faaliyetler için düzenlenecek
belgeler ile faaliyetlerin izlenmesinde kullanılacak formlar Başkanlıkça
belirlenir. Bu faaliyetlerin konuları seçilirken il yayım programları
dikkate alınır. İl teknik komitesi düzenlenecek faaliyetlerin sayısını
artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu belirlemeye
yetkilidir.
c) İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanlarına Bakanlık uygulamaları hakkında eğitim verebilir.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım
danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Bakanlık
uygulamaları hakkında çiftçileri bilgilendirir.
(4) Tarımsal danışmanlık hizmeti giderleri
aşağıdaki kalemlerden oluşur:
a) Personel giderleri.
b) Büro giderleri.
c) Malzeme giderleri.
ç) Diğer giderler.
d) Ziraat odası ve üretici örgütlerine ödenen
TYDD’nin tamamı sadece tarım danışmanı ücreti, ücrete bağlı vergi ve
sigorta giderleri olarak kullanılır, tarımsal danışmanlık faaliyetinin
diğer giderleri kuruluş kaynaklarından karşılanır. Her bir tarım
danışmanının aylık ücreti, ücrete bağlı vergi ve sigorta giderleri toplamı
en az üç bin sekiz yüz otuz üç Türk Lirası’dır.
(5) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluş, hizmet giderlerini karşılamak üzere hizmet sunduğu tarımsal işletmelerden
Yönetmelik hükümlerine uymak şartıyla ücret talep edebilir. Tarımsal
işletmelerden tahsil edilen bu ücret için fatura düzenlenir.
(6) Bitkisel üretim yapan tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme
danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler aşağıda belirtilmiştir:
a) Bakanlık görev alanına giren konularda, hizmet
sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili
anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe
müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Sertifikalı tohum, fidan ve fide kullanımı ile
birlikte, yörenin ekolojik yapısına uygun çeşit seçimini, modern sulama
sistemlerini ve alternatif tarımsal üretimi teşvik etmek, Organik Tarım -
İyi Tarım Uygulamaları gibi sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım
yöntemlerinin yaygınlaşmasını sağlamak.
c) Toprak analizi sonuçlarına göre gübre kullanımı
konusunda tarımsal işletmeleri bilgilendirmek, uygulama yapmak ve
özendirmek.
ç) Tarımsal desteklemeler, kredi ve hibeleri takip
ederek bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek,
gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev
yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve arazi kontrollerini
gerçekleştirerek il/ilçe müdürlüğüne iletmek.
d) Bitki ve çevre sağlığının korunması konusunda
işletmeleri bilgilendirmek.
(7) Hayvansal üretim yapan tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme
danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler aşağıdadır:
a) Bakanlığın görev alanına giren konularda, hizmet
sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili
anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe
müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Tarımsal desteklemeleri takip ederek bunlarla
ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje
hazırlamak hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyelerinin
işletme ve hayvan tespitlerini yaparak il/ilçe müdürlüğüne bildirmek.
c) İl/ilçe müdürlüğü kontrolünde uygun eğitim
durumu, yeterli donanım ve teknolojik altyapı var ise hayvanlara küpe takıp
veri girişinde bulunmak ve hayvan kayıt sistemine ilişkin bilgilerin
sağlıklı tutulmasında yetiştiriciye yardımcı olmak.
ç) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili
mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla salgın hastalık durumunda il/ilçe
müdürlüğüne bildirimde bulunmak, konulan kordon, tecrit, dezenfeksiyon, karantina
ve duyuru gibi idari ve fenni tedbirlerin alınmasına yardımcı olmak, bu
konuda alınan kararları uygulamak.
d) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili
mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla il/ilçe müdürlüğü tarafından verilen
talimatla, hastalık teşhisi için biyolojik madde (tüberkülin, mallein ve
benzeri) uygulama çalışmalarında bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili acil
durumlarda (hayati tehlike durumunda) ilk müdahaleyi yaparak hasta sahibini
yönlendirmek.
e) Su ürünleri üretimi yapan işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanları (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen görevlerden sorumludur.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile ilgili hususlar
aşağıdadır:
a) Üretici örgütleri; bulundukları il/ilçe
sınırları dâhilinde yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Ziraat odaları; ilgili mevzuatına uygun olarak
bulundukları ilçe veya hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları
dâhilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
c) Serbest tarım danışmanları sadece bulundukları
il sınırları içerisinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
(9) Tarım danışmanları, sertifikalarını
Yönetmelikte belirtilen ilgili hükümlere göre vize ettirirler. Aksi takdirde,
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti veremez, tarımsal danışmanlık hizmeti
veren kuruluşlar ile sözleşme imzalayamazlar.
Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların denetlenmesi
MADDE 7 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların denetlenmesi ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir komisyon
oluşturulur. Komisyonun oluşumunda, varsa tarım yayımcısı sertifikasına
sahip olan kişiler öncelikli olmak üzere Bakanlık teknik personeli görevlendirilir.
b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşları şikâyet, ihbar gibi olağan dışı durumlarda yapılacak
denetimler hariç altı ayda bir olmak üzere, bu Tebliğin uygulama süresince
yılda en az iki defa denetler.
c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğe göre
denetleyerek denetim raporu düzenler.
ç) İl müdürlüğünde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler
Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, İl Müdürü kararı ile
ilçelerde de ayrıca denetleme yapabilir.
d) Komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen
kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin en az
%25’i ile görüşme yapar ve tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında,
hizmet alan tarımsal işletmeler için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak
suretiyle tarımsal işletmenin bulunduğu il/ilçe komisyon veya komisyon
tarafından görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır. Yapılan
çiftçi görüşmelerinde memnuniyetsizlik oranı %20 ve üzerinde olduğunda ceza
işlemleri uygulanır.
e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşun denetlemesinde; Ek-9’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Denetleme Formu ve Ek-10’da yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Raporu kullanılır. Başkanlık, bu form ve
rapor üzerinde değişiklik yapmaya yetkilidir.
f) Denetim sürecinde haklarında olumsuz rapor
tutulan kişi ve kuruluşların durumları İl Teknik Komitesinde görüşülüp,
Yönetmelik ve Uygulama Esasları ile bu Tebliğde belirtilen hususlar dikkate
alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu
maddesine göre yapılır.
g) Bu Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi
tamamlanamayan veya denetleme sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan
kişi ve kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile denetleme
süreci sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur.
ğ) Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma
bulunan kişi ve kuruluşların TYDD ödemelerini durdurur, hakkında şikâyet
bulunan kişi ve kuruluşların TYDD ödemelerini durdurabilir. Ödemesi
durdurulan bu kişi ve kuruluşlara, idari ve adli işlemler sonuçlanana ve on
iki aylık hizmet sunumu tamamlanana kadar Başkanlıkça ödeme yapılmaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru
İşlemleri, Belgeler ve Ödeme
Başvuracak
kişi ve kuruluşlar ile istenecek belgeler
MADDE 8 – (1) Tarımsal işletmeler ile imzalanan
sözleşmelerine istinaden 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen kişi
ve kuruluşlardan yetki belgesine sahip olan ya da bu Tebliğin yayımlandığı
tarihten itibaren yedi gün içinde il/ilçe müdürlüğüne eksiksiz olarak
yapılan başvurular sonucu yetki belgesi alan kişi ve kuruluşlar TYDD’ye
başvurabilir.
(2) TYDD’ye başvuracak kişi ve kuruluşlar adına
başvuru yapmaya yetkili kişiler aşağıdadır:
a) Ziraat Odası Başkanı.
b) Birlik Başkanı.
c) Kooperatif Başkanı.
ç) Serbest Tarım Danışmanı.
(3) Başvuru sırasında istenecek belgeler
aşağıdadır:
a) Ek-1’de yer alan TYDD Başvuru Formu ve
Taahhütname ile Ek-2’de yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi/Kuruluşa
Ait Bilgi Formu.
b) Uygulama Esaslarında belirtilen hükümler
doğrultusunda düzenlenecek ve bir tarım danışmanının hizmet sunacağı
tarımsal işletme sayısı Uygulama Esaslarında belirlenen sayılardan az
olmamak üzere, Ek-3’te yer alan icmal.
c) Her tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesi.
ç) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici
örgütlerinin SGK prim borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge.
d) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici
örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumdan
alınan belge.
e) İkinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde
belirtilen TYDD başvurusunda bulunabilecek kişiler için başvuru
yapabileceğine dair alınan yönetim kurulu/yetkili kurul kararının onaylı
sureti.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin
tipine göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri veya birkaçı:
1) ÇKS belgesi.
2) AKS belgesi.
3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi.
4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi.
5) Hayvan pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe
müdürlüğü onaylı sureti.
6) Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan belge/liste.
7) OTBİS’e kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe
müdürlüğünden alınan yazı.
8) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için, etlik veya
yumurta tavukçuluğu sürü durumunu ve sürüdeki hayvan sayısını gösteren il
veya ilçe müdürlüklerinden alınan onaylı işletme tescil belgesi.
9) Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı
Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984 tarihli ve 3083
sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu
kapsamında arazi toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin
yapılamadığı hallerde il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini
ihtiva eden belge.
(4) TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanı, nüfus kayıt sisteminden yerleşim yeri ve diğer
adres belgesi alır. Bu belgede belirtilen yerleşim yeri adresi ile 6 ncı
maddenin ikinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen yerleşim yeri adresi
aynı olur.
Başvuru
tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri
MADDE 9 – (1) Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı
işlemlerine ilişkin hususlar aşağıdadır:
a) TYDD’den faydalanmak isteyen kişi ve kuruluşlar,
bu Tebliğin yayımlanmasından itibaren on beş gün içinde, son başvurunun
tatil gününe gelmesi halinde takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar
istenen belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun
bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il
müdürlüğüne başvurur. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
şubesi var ise şube bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe
müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvuru yapılır.
b) Başvuru İşlemleri;
1) Son başvuru tarihi mesai saati bitimi itibarı
ile başvuran kişi ve kuruluşlarla danışman sayıları il/ilçe müdürlüklerince
tutanak altına alınır, ilçe müdürlükleri başvuru yapan danışman ve kuruluş
listeleri ile puanlamaya esas belgeleri üç gün içinde il müdürlüğüne
gönderir.
2) Başvuru listeleri il müdürlüğünce
birleştirilerek il geneli liste oluşturulur.
3) İle başvuru yapan toplam danışman sayısı, tahsis
edilen danışman sayısından fazla değilse herhangi bir puanlama yapılmaz.
Başvuru yapan toplam danışman sayısı tahsis edilen danışman sayısından
fazla ise önce 13/11/2018 tarihli ve 30594 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi
Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2018/42) kapsamında faaliyet gösteren
serbest tarım danışmanları ile kuruluşların istihdam ettikleri
danışmanlardan hizmete devam edecek olanlar asıl listeye yazılır. Geriye kalan danışmanlar Ek-13’te
belirtilen kriterler doğrultusunda il teknik komitesince beş iş günü içinde
puanlanır. En yüksek puandan başlanarak kuruluşlarına bakılmaksızın
danışmanlar sıralanarak asıl ve yedek listeler oluşturulur.
4) 2018/42 sayılı Tebliğ kapsamında çalışmakta iken
ayrılıp kuruluştan kuruluşa, kuruluştan serbeste ya da serbestten kuruluşa
geçmek isteyen danışmanlar da puanlamaya tabi tutulurlar.
5) Asıl listede yer alan serbest tarım danışmanları
kendi adlarına listeye dâhil olurken, kuruluşlar ise ancak asıl listeye
giren danışmanlarını destekleme kapsamında istihdam edebileceklerdir.
6) İki iş günü içerisinde varsa ek danışman
kontenjanı talepleri ile kullanılmayan/iade edilen danışman kontenjan
sayıları yazılı olarak Başkanlığa bildirilir. Başkanlık, iade edilen kontenjanları
ilave kontenjan talebinde bulunan illere tahsis ederek üç iş günü içinde
tahsis kararını, ilgili illere bildirir. İl müdürlüğü, illerine tahsis
edilen ek danışman kontenjanlarını yedek listedeki sıralamaya göre aynı
usulle dağıtır.
c) Ek-4’te yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında
Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe İcmali ve Ek-6’da
yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun
Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İlçe İcmali ilçe müdürlüğünce, ilçe
müdürlüğünün olmadığı yerde il müdürlüğünce ek danışman kontenjanlarının
dağıtımının kesinleşmesinden itibaren beş gün içerisinde bilgi sistemine
kayıt edilir. İl müdürlüğü tarafından sistemden alınan, Ek-5’te yer alan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması
Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara
Ait İl İcmali ve Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine
Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali
çıktıları onaylanarak askıya çıkarılmak üzere ilçe müdürlüklerine
gönderilir. Ek danışman kontenjanlarının kesinleşmesinden on gün sonra il
ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller beş gün süreyle askıda
bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır. Askı
süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç beş gün içerisinde il
teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve kabul
edilen değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri
alınır. Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru
kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve
herhangi bir hak doğurmaz.
ç) Tarımsal işletme birden fazla kişi ve kuruluştan
hizmet aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere; ceza durumu,
kuruluşa üyelik durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile
tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu, tarım danışmanı sertifika türü,
yetki belgesi tarihi, sözleşme tarihi ve başvuru tarihine göre il
müdürlüğünün belirlediği bir kuruluştan hizmet alır. Diğer kişi ve kuruluş,
icmaller askıya çıkmadan önce Ek-3’teki icmalde eksilen tarımsal
işletmelerin yerine yeni tarımsal işletmeler belirler. Bu tarımsal
işletmelerle ilgili belgeleri ve yeniden düzenlediği Ek-3’teki icmali TYDD
başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne sunar ve Ek-3’teki icmalde başka
bir değişiklik yapılmaz.
d) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme tarihinin
resmî tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya çıkarma ve indirme
işlemi resmî tatili takip eden ilk iş günü gerçekleştirilir.
e) Kesinleşmiş Ek-5’teki icmal, itirazların
değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde Başkanlığa gönderilir.
f) Başvuru bitiş tarihinden sonra askı süresi
içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler dışında
çiftçinin beyanı ile 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen kayıt sistemlerinde yapılacak güncellemeler TYDD ödemesine esas
olmaz.
g) TYDD’ye başvurmuş olan kişi ve kuruluşlardan,
il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca veya Başkanlıkça
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan denetleme ve
inceleme sonucu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan cezalardan
uyarma için toplam TYDD tutarı %10 oranında, kınama veya önce uyarma cezası
alıp ikinci uyarmadan dolayı kınama cezası için toplam TYDD tutarı %20
oranında, önce uyarma cezası alıp sonrasında kınama cezası için toplam TYDD
tutarı %40 oranında azaltılır. Kınama üstü ceza verilmiş kişi ve kuruluşlar
il/ilçe icmalinden çıkartılır.
ğ) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi
bir nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal
işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) TYDD birinci ve ikinci dilim ödemeleri
yapılmadan önce; tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren
SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge, ücret hesap
pusulası ve maaş dekontları, teminat alınması ve ödeme icmallerinin
Başkanlığa gönderilmesi aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir:
a) 15/4/2020 tarihine kadar gönderilmesi gereken
birinci dilim ödemeye esas il icmali ile 30/11/2020 tarihine kadar
gönderilmesi gereken ikinci dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa
gönderilmeden önce; tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK
prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge ve 6 ncı maddenin
dördüncü fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun banka veya diğer banka maaş dekontları
ile kuruluş tarafından tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret hesap
pusulası TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu
işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar, ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka
teminat mektubunu 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili
kişiler aracılığı ile 15/4/2020 tarihinden önce il müdürlüğüne teslim eder
veya ödenecek olan toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il müdürlüğünün
açtığı hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin teminat
mektupları muhafazası için defterdarlık muhasebe müdürlüğüne teslim edilir.
Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
c) 30/11/2020 tarihine kadar gönderilmesi gereken
ikinci dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce serbest
tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici örgütlerinin vadesi geçmiş vergi
borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge TYDD başvurusunun
yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar
il/ilçe icmalinden çıkartılır.
ç) Teminat mektuplarının toplam tutarı, ödenecek
olan toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat
Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu
alınabilir.
d) Birinci fıkranın (g) bendinde belirtilen ceza
oranları göz önünde bulundurularak ödemeye esas kesinleşmiş il icmalleri
hazırlanır. Bu Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere 15/4/2020
tarihinde birinci dilim ve 30/11/2020 tarihinden sonra yapılacak olan
ikinci dilim ödemesine ait kesinleşmiş Ek-4 ve Ek-6 icmalleri ilçe müdürlüğünden
il müdürlüğüne beş gün içinde, kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri il
müdürlüğünden Başkanlığa on gün içinde gönderilir. İl/ilçe müdürlüklerinde
oluşturulan komisyonlarca yapılan denetimlerde Yönetmelik ve Uygulama
Esasları kapsamında uyarma veya kınama cezası uygulanan kişi ve kuruluşlara
ait ödeme icmalleri, cezanın kişi ve kuruluşa tebliğ tarihinden itibaren
itiraz süresi olan otuz iş günü sonunda, itiraz olması halinde ise Merkez
Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin
komisyonu kararı sonrasında, verilen karara göre Başkanlığa gönderilir.
e) Geri ödemesi olan kişi ve kuruluşların
icmalleri, geri ödeme işlemi tamamlandıktan sonra Başkanlığa gönderilir.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşa, 10 uncu maddenin sekizinci fıkrası kapsamında, 36 haftalık hizmet
sunumu tamamlandıktan sonra Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait
İl İcmali ve Ek-11’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine
Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Doğum İznine
Ayrılan Tarım Danışmanları İçin Destekleme Ödemesi Yapılacak
Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe/İl İcmali düzenlenerek ödeme yapılmak üzere Başkanlığa
gönderilir.
g) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar; Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında belirtilen form
ve raporları il/ilçe müdürlüğüne teslim edene kadar kuruluşların ödeme
icmalleri düzenlenmez.
ğ) Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan il
icmalleri ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir.
h) Ödemeler, Bakanlık tarafından gerekli kaynağın
bankaya aktarılmasını müteakip Banka tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 10
– (1) TYDD’ye başvuran kişi ve
kuruluşlara, Uygulama Esaslarında belirlenen işletme sayıları, 13 üncü
maddenin birinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen oranın altına düşmemesi
ve hizmet sunması koşulu ile bir tarım danışmanı için 46.000 TL tarımsal
yayım ve danışmanlık desteği ödemesi yapılır.
(2) Bakanlık tarafından yetkilendirilerek tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti sunan; üretici örgütü, ziraat odası ve
bunların şubeleri de dahil olmak üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en
fazla beş tarım danışmanı için TYDD ödemesi yapılır.
(3) Kişi ve
kuruluşa her bir tarım danışmanı için yıllık 46.000 TL TYDD, 12 aylık
hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla, 15/4/2020 tarihinden sonra
23.000 TL ve 30/11/2020 tarihinden sonra 23.000 TL olmak üzere iki dilim
halinde Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir.
(4) Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça
belirlenir. TYDD ödemeleri 2020 yılının bütçesinden karşılanır. Kaynak
yetersizliği nedeni ile yapılamayan TYDD ödemeleri bir sonraki yıl
bütçesinden yapılır. Başkanlık, iller bazında TYDD desteği verilecek
serbest tarım danışmanı ile kuruluşlardaki tarım danışmanı sayısı ve
öncelik kriterlerini belirlemeye yetkilidir.
(5) Üzerinde haciz kararı bulunan kişi ve
kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu
durumdaki kişi ve kuruluşların birinci dilim TYDD ödemesi 12 aylık hizmet
sunumu sonuna ertelenir.
(6) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlara 14 üncü madde kapsamında yapacakları geri ödeme işlemi
tamamlanana kadar TYDD ödemesi yapılmaz.
(7) TYDD ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için
yetki belgesinin verildiği ilin banka şubesinden yapılır. Merkezinde
faaliyet göstermeyen kuruluşlara şubeleri için ödeme yapılmaz.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kadın tarım
danışmanının doğum yapması ve durumu doktor raporu ile belgelemesi
şartıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun talep etmesi
durumunda, bu Tebliğde belirtilen 52 haftalık hizmet sunumunun en az 36
haftalık süresinde tarımsal danışmanlık hizmeti sunmaları halinde, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa tarım danışmanı için 32.000 TL
ödenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik
Komiteleri
İl teknik
komitelerinin görevleri
MADDE 11
– (1) İl teknik komiteleri
aşağıdaki görevleri yapar:
a) İl teknik komitesi, Ek-12’de yer alan İllere
Verilen Danışman Kontenjanlarının belirlenen kurallar çerçevesinde başvuru
yapan kişi ve kuruluşlar arasında dağıtılmasını temin eder.
b) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve verimliliğini artırmak, hizmet
sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her
türlü tedbir ve kararı alır.
c) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık
hizmetleri kapsamında, düzenlenecek faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni
faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu belirlemeye yetkilidir.
ç) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların TYDD’ye başvurularını sağlamak üzere her türlü
tedbiri alır.
d) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal
danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi denetlemek
üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden Koordinasyon ve Tarımsal Veriler
Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu görevlendirebilir.
e) İl teknik komitesi gerçeğe aykırı beyanda
bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir ve
alınan kararların uygulanması yönünde komite başkanı aracılığı ile ilgili
mercilere girişimde bulunur.
f) İl teknik komitesi haksız yere TYDD’den
yararlandığı tespit edilen kişi ve kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir
destekleme programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara
bağlar. Ayrıca gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe
müdürlüğü de, ilgili Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur.
g) İl teknik komitesi, bu Tebliğin uygulanması
sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar almaya
yetkilidir. İl teknik komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Merkez
Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin
komisyonu tarafından değerlendirilir ve kesin olarak karara bağlanır.
Desteklemelerin
denetimine ilişkin görev ve yetkiler
MADDE 12
– (1) Tarımsal yayım ve
danışmanlık desteği uygulamasının denetimini sağlayacak tedbirleri almaya
Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık
tarafından yapılır.
(2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin
yanı sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü denetime tabidir.
(3) Yapılan denetimler sırasında, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin,
bilgilerinde gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak
tespit edilmesi halinde bunlar hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına
suç duyurusunda bulunulur. Ayrıca ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal
işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca
değerlendirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden
Yararlanamayacaklar ile Desteklemenin Geri Alınması
Desteklemeden
yararlanamayacaklar
MADDE 13
– (1) Aşağıda belirtilen kişi ve
kuruluşlar TYDD ödemesinden faydalanamaz:
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
nitelikleri taşımayan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunanlar.
b) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
kişi ve kuruluşlardan, istenen belgelerle birlikte 9 uncu maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar.
c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan
kişi ve kuruluşlardan gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz
edenler.
ç) Kamu tüzel kişileri.
d) Men edildiği süre ile sınırlı olmak üzere,
tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
e) Tarımsal desteklemelerden herhangi birinden men
edilen bir tarımsal işletmenin men edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
f) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ
kapsamında yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu
süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan kınama üstü
ceza alan kişi ve kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve yetki belgesi
iptali cezası hali hazırda devam eden kişi ve kuruluşlar.
g) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal edilen
kuruluşun başkanı veya yönetim kurulu üyesinin, cezanın verildiği tarihten
sonra görev aldığı tarımsal danışmanlık hizmeti sunan başka kuruluşlar.
ğ) Tarım danışmanı ve/veya tarım yayımcısı
belgesine sahip olan kişiler aynı zamanda tarımsal işletme sahibi ise ve
sahip olduğu sertifika bölümünde kendi işletmesi tarımsal danışmanlık
hizmeti alıyorsa, bu tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlar.
h) Tarımsal işletmelere on iki aydan daha az süreli
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
ı) İstihdam ettiği tarım danışmanını on iki aylık
hizmet sunumu süresince birden fazla değiştiren kuruluşlar.
i) Bu Tebliğin uygulama süresince tarım
danışmanının hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak
üzere, Uygulama Esaslarında belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin
altına düşen kuruluşlar.
j) Tarım danışmanının, 6 ncı maddenin dördüncü
fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun olarak aylık bazda banka ve diğer banka
maaş dekontu ile kuruluş tarafından tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret
hesap pusulası ve SGK prim ödemesi belgesi ile teminat veya teminat
mektubunu il/ilçe müdürlüğüne süresinde teslim etmeyen kuruluşlar.
k) Tarım danışmanı istihdam etmeyen kuruluşlar.
l) TYDD son başvuru tarihinden sonra Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi alan kişi ve kuruluşlar ile şube izni alanlar.
m) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde
belirtilen hükümleri yerine getirmeyen kişi ve kuruluşlar.
n) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde
belirtilen form ve raporları düzenlemeyen, bunları il/ilçe müdürlüğüne
göndermeyen kişi ve kuruluşlar.
Desteklemenin
geri alınması ve teminatın iadesi
MADDE 14
– (1) Aşağıda belirtilen
durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488 sayılı Tarım
Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan
hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan
iki kez kınama ve üstü ceza alan kişi ve kuruluşlara yapılan TYDD
ödemesinin tamamı.
b) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluştaki tarım danışmanının hizmet
sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak üzere Uygulama
Esaslarında belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin altına düşen kişi
ve kuruluşlara bu tarım danışmanı için yapılan TYDD ödemesi.
c) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptali cezası
alan kuruluşun ortağı, başkanı veya yönetim kurulu üyesi, cezanın verildiği
tarihten sonra görev aldığı diğer tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlara ödenen yılı TYDD.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan
hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan uyarma cezası alan kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD
ödemesinin % 10’u, kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan
dolayı kınama cezası alan kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD
ödemesinin % 20’si, önce uyarma cezası alıp sonrasında kınama cezası alan
kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin % 40’ı birinci dilim ve
ikinci dilim TYDD ödeme icmallerinde düşülmeden ödeme yapılmış ise bu kişi
ve kuruluşlara yapılan fazla ödeme.
d) 13 üncü maddede yer alan kişi ve kuruluşlara
yapılan TYDD ödemesi.
(2) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini takiben
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun, SGK prim borcu ile
vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı
belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya
hesaba yatırılan tutar kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşa ödenen TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması
durumunda gerektiğinde teminattan mahsup edilir.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest
tarım danışmanının bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresi
içerisinde ölümü halinde, ödenmiş olan TYDD geri alınmaz.
İdari
yaptırımlar
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğde belirtilen
ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen ödemelere esas teşkil eden
belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar.
(2) Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek haksız
yere TYDD ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden
yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı belge
düzenleyen ve kullanan kişi ve kuruluşlar hakkında gerekli cezai ve diğer
kanuni işlemler yapılır.
(3) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan
ödemeler hariç olmak üzere bu Tebliğ hükümlerine aykırı olarak haksız yere
TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi
uyarınca işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya il müdürlüğü adına
açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine adına irat kaydedilir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 16
– (1) 24/10/2017 tarihli ve 30220
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No:
2017/34) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
|