Tarım ve Orman Bakanlığından:
TÜRKİYE TARIM
HAVZALARI ÜRETİM VE DESTEKLEME MODELİNE GÖRE
YAŞ ÇAY ÜRETİCİLERİNE 2019 YILI YAŞ ÇAY ÜRÜNÜ İÇİN
FARK
ÖDEMESİ DESTEĞİ YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2019/55)
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; 23/10/2019 tarihli ve 1691
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2019 Yılında Yapılacak
Tarımsal Desteklemelere İlişkin Karar ekinde yer alan Türkiye Tarım
Havzaları Üretim ve Destekleme Modeli listesinde belirlenen havzalarda
desteklemeye esas 2019 yılı üretim sezonunda üretilen ve satışı yapılan yaş
çay yaprağına verilecek fark ödemesi desteğine ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; 2/4/2012 tarihli ve 2012/3067
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Çay Tarım Alanlarının
Belirlenmesi ve Bu Alanlarda Çay Tarımı Yapan Üreticilere Ruhsatname
Verilmesine Dair Karar ile belirlenen ve üretime izin verilen çay
alanlarında Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü (ÇAY-KUR) tarafından düzenlenip
kontrolleri yapılan ruhsatlı çay alanlarında 2019 yılı üretim sezonunda yaş
çay yaprağı üreterek satışını yapan ruhsatlı üreticilerin desteklenmesini
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 23/10/2019 tarihli ve 1691 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2019 Yılında Yapılacak Tarımsal
Desteklemelere İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Çay tarım alanı: Çay Tarım Alanlarının
Belirlenmesi ve Bu Alanlarda Çay Tarımı Yapan Üreticilere Ruhsatname
Verilmesine Dair Karar ile belirlenen ve çay üretimine izin verilen çay
alanlarını,
c) ÇAY-KUR: Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğünü,
ç) Karar: 23/10/2019 tarihli ve 1691 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2019 Yılında Yapılacak Tarımsal
Desteklemelere İlişkin Kararı,
d) Özel sektör işletmeleri: Ruhsatlı üreticilerden
yaş çay alımını yapan ve satın aldığı yaş çayı ticaret borsalarında tescil
ettiren ticari firmaları/işletmeleri,
e) Ruhsatlı çaylık alan: Ruhsatnamede belirtilen ve
üzerinde çay tarımı yapılan alanı,
f) Ruhsatlı üretici: Çay tarım alanlarında çay
tarımı yapan gerçek ve tüzel kişileri,
g) Üretim sezonu: 10/5/2019-31/12/2019 tarihleri
arasını,
ifade eder.
Ödeme
yapılacak üreticiler
MADDE 5 – (1) Ödemeler; ruhsatlı üretici olup Karardan
önceki yaş çay ürünü destekleme ödemelerine ilişkin kararnameler
doğrultusunda yaş çay ürünü destekleme ödemelerinden faydalanmak için kamu
ve/veya özel sektör işletmelerine başvuruda bulunan ve ruhsatını yenileyen,
2019 yılı üretim sezonunda da üreticiliği devam eden ruhsatlı üreticiler
ile ilk defa 2019 yılı üretim sezonunda yaş çay yaprağı üreterek satışını
yapan ruhsatlı üreticilere yapılır.
Ödeme
miktarı
MADDE 6 – (1) 5 inci maddede belirtilen ruhsatlı üreticilere
2019 yılı yaş çay ürünü için fark ödemesi desteği yapılır. Fark ödemesi
desteği kilogram başına 13 kuruş olarak belirlenmiştir.
Finansman
ve ödemeler
MADDE 7 – (1) Bakanlık, 2020 Mali Yılı Bütçesinin ilgili
harcama kaleminden, T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğü tarafından,
doğrudan üreticilere ödeme yapılmak üzere ÇAY-KUR’a kaynak aktarır. Bu
Tebliğin uygulanmasıyla ilgili olarak üstlendiği hizmetlerden dolayı
üreticilere ödenen destek tutarının % 0,1’i oranında hizmet komisyonu
ÇAY-KUR’a, % 0,2’si oranında hizmet komisyonu ise T.C. Ziraat Bankası A.Ş.
Genel Müdürlüğüne Bakanlık tarafından ayrıca ödenir.
(2) Fark ödemesi desteği, T.C. Ziraat Bankası A.Ş.
Genel Müdürlüğü tarafından, Bakanlığın ilgili kuruluşu olan ÇAY-KUR
aracılığı ile üreticilere ödenir.
(3) Ödemeler, ÇAY-KUR’a kaynak aktarılmasını
müteakip, ruhsatlı üreticilerin kayıtlı olduğu ÇAY-KUR fabrikalarının
anlaşmalı olduğu bankalardaki üretici adına önceden açılmış bulunan
hesaplara yapılır.
(4) Ruhsatlı üreticinin kayıtlı olduğu ÇAY-KUR
fabrikasının anlaşmalı olduğu bankada adına açılmış hesabı bulunmayan
üreticilere ödeme yapılmaz. Ödeme hesap açılması halinde yapılır.
Görevli kurum
ve kuruluşlar
MADDE 8 – (1) 2019 yılı yaş çay ürünü fark ödemesi desteği,
ÇAY-KUR ve Bakanlık tarafından yürütülür.
Başvurular
MADDE 9 – (1) Ruhsatlı üretici olup, Karardan önceki yaş çay
ürünü destekleme ödemelerine ilişkin kararnameler doğrultusunda yaş çay
ürünü destekleme ödemelerinden faydalanmak için kamu ve/veya özel sektör
işletmelerine başvuruda bulunan ve ruhsatını yenileyen, 2019 yılı üretim
sezonunda da üreticiliği devam eden ruhsatlı üreticilerin belgeleri, 2019
yılı fark ödemesi desteği için de geçerlidir. Kamu ve özel sektör
işletmeleri tarafından, bu üreticilere 2019 yılı üretim sezonunda
sattıkları yaş çay miktarı üzerinden, üretici başvurusu olmaksızın 2019
yılı fark ödemesi desteği düzenlenir. Ancak kamu ve/veya özel sektör
işletmelerine 2019 yılı üretim sezonunda sattıkları yaş çay nedeniyle, bu
fark ödemesi desteğinden ilk defa yararlanmak isteyenler ile bu yıl farklı
özel sektör işletmelerine yaş çay satan ruhsatlı üreticiler, 27/12/2019
tarihine kadar çiftçi belgesi ve Ek-1’de yer alan başvuru dilekçesi ile
birlikte T.C. kimlik numarasını beyan ederek yaş çay sattıkları kamu
ve/veya özel sektör işletmelerine başvururlar. Başvuru dilekçesi ve çiftçi
belgesinin yaş çay satılan tüm kamu ve özel sektör işletmelerine verilmesi
zorunludur.
Fark
ödemesi desteğine esas yaş çayın satın alınması, tescili, onayı ve
icmallerin hazırlanması
MADDE 10
– (1) Kamu ve özel sektör
işletmeleri, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili
maddeleri gereğince müstahsil makbuzu veya fatura ile onaylı yaş çay
tahakkuk bordrosu düzenlemek suretiyle ruhsatlı üreticilerden satın
aldıkları yaş çay ürünü miktarını ticaret borsalarında tescil ettirirler.
Fark ödemesi desteğine esas yaş çay miktarlarının; ticaret borsalarınca
tescil edilmesi, müstahsil makbuzu ve/veya fatura ile onaylı yaş çay tahakkuk
bordrosu düzenlenmesi suretiyle satın alınması esastır.
(2) Tescil edilen miktar doğrultusunda fark ödemesi
desteğinden faydalanacak olan ruhsatlı üreticiler için başvuru tarihinin
bitimini müteakip 10 gün içinde ÇAY-KUR Ek-2’ye, özel sektör işletmeleri
Ek-3’e göre üretici bazında icmaller düzenler.
(3) Kamu ve özel sektör yaş çay işletmelerince
düzenlenen bu icmaller 10 gün içerisinde ticaret borsalarında
onaylattırılır.
(4) Ticaret borsaları 2019 yılı üretim sezonunda
kendilerine tescil ettirilen yaş çay miktarlarını işletme bazında ÇAY-KUR’a
bildirir.
(5) Özel sektör işletmeleri, üretici bazında
hazırladıkları icmallerin (Ek-3), ticaret borsalarında onayını müteakip, ÇAY-KUR
fabrikası bazında fark ödemesi desteğine esas toplam yaş çay miktarını
gösteren Ek-4’te yer alan icmali hazırlar ve onaylar. Hazırlanan icmal
(Ek-4), borsa onayına gerek olmaksızın ÇAY-KUR’a iki suret olarak
gönderilir. Teslim edilen icmalin bir sureti, ÇAY-KUR tarafından üzerine
“Görülmüştür” ibaresi konularak ilgili özel sektör işletmesine
gönderilir.
(6) Özel sektör işletmeleri tarafından düzenlenen
üretici bazındaki icmaller (Ek-3), ticaret borsalarında onayını müteakip,
üç gün içerisinde Ek-4’te yer alan icmal ile birlikte ÇAY-KUR’a ait üretici
kayıtlarının bulunduğu çay fabrikalarına teslim edilir.
(7) ÇAY-KUR’a ait çay fabrikalarınca, özel sektör
işletmeleri tarafından gönderilen üretici icmallerindeki yaş çay miktarları
ile kendi icmallerindeki yaş çay miktarları 10 gün içinde üretici bazında
birleştirilir ve üreticilerin 2019 yılı üretim sezonunda satmış olduğu
toplam yaş çay miktarları belirlenir. Buna göre üretici bazında yaş çay
ürünü fark ödemesi destek tutarlarını gösteren üretici bazında icmal (Ek-5)
hazırlanır.
Fark
ödemesi desteğine esas üretici icmallerinin hazırlanmasında dikkat edilecek
hususlar
MADDE 11
– (1) Ticaret borsalarına tescil
ettirilmeyen miktarlar ile müstahsil makbuzu ve/veya fatura ile onaylı yaş
çay tahakkuk bordrosu düzenlenmeden satın alınan yaş çaylar için fark
ödemesi desteği ödemesi yapılmaz.
(2) Müstahsil makbuzu ve/veya fatura ile onaylı yaş
çay tahakkuk bordrosu hangi ruhsatlı üretici adına düzenlenmiş ise fark
ödemesi desteği icmali de mutlak surette o ruhsatlı üretici adına
düzenlenir.
(3) ÇAY-KUR fabrikaları tarafından düzenlenecek
olan icmal (Ek-2), üreticilerin T.C. kimlik numarasına göre hazırlanır.
Birden fazla ruhsatı olan üreticilerin fark ödemesi desteğine esas yaş çay
miktarları tek bir cüzdanda T.C. kimlik numarası üzerinden birleştirilmek
suretiyle düzenlenir.
(4) Özel sektör işletmeleri tarafından düzenlenen
icmal (Ek-3), borsada tescil yaptığı isme göre hazırlanır. Özel sektör
işletmeleri; fark ödemesi desteği icmallerini (Ek-3), üreticinin kayıtlı
olduğu ÇAY-KUR fabrikası bazında hazırlar. Özel sektör işletmeleri
kendisine yaş çay satan üreticinin birden fazla ÇAY-KUR fabrikasına kayıtlı
olması durumunda, her bir fabrika için ayrı olmak üzere o üreticinin
kayıtlı olduğu toplam fabrika sayısı kadar icmal hazırlar.
(5) Özel sektör işletmeleri tarafından, ÇAY-KUR
fabrikası adına hazırlanacak olan icmalde (Ek-3), bir üreticiye ait
destekleme bilgileri yalnızca bir satırda belirtilir. Aynı üretici için
birden fazla satırda destekleme bilgileri belirtilmez.
(6) Özel sektör işletmeleri tarafından hazırlanacak
olan icmalde (Ek-3), “Ruhsat No.” ve “Cüzdan No.” sütunlarına üreticinin
ÇAY-KUR kayıtlarında yer alan ruhsat numarası ile cüzdan numarası yazılır.
Hiçbir şekilde ad, soyad ve baba adlarında kısaltma yapılmaz. İcmallerde
T.C. kimlik numarası belirtilmeyen üreticilere ödeme yapılmaz. Fark
ödemesine esas icmaller bilgisayar ortamında hazırlanır ve icmallerin her
sayfası yetkililer tarafından imzalanır.
Askı
işlemleri
MADDE 12
– (1) ÇAY-KUR fabrikaları tarafından
üretici bazında hazırlanan, üreticilerin 2019 yılı üretim sezonunda satmış
olduğu toplam yaş çay miktarlarına göre hesaplanan destek tutarlarını
gösteren üretici icmalleri (Ek-5), ÇAY-KUR’a ait çay fabrikalarında 10 gün
süreyle askıya çıkarılır. Askıya çıkarma, indirme, tarih ve saati tutanağa
bağlanır. Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz ise icmallerdeki
bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak herhangi bir itiraz
değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
(2) ÇAY-KUR’a ait çay fabrikaları tarafından
icmallerin askıda kalma süresi zarfında maddi hatalara ilişkin olarak
yapılan yazılı itirazlar, askı süresi ve bu sürenin bitiminden itibaren 10
gün içerisinde değerlendirilir. Askı süresince yapılan itirazların
değerlendirilmesi sonucunda icmallerde düzeltme yapılmış ise icmaller
yeniden düzenlenir. Düzenlenen icmallerdeki destek tutarları ÇAY-KUR
tarafından ödenek tahsisi için Bakanlığa bildirilir.
(3) Özel sektör işletmelerince düzenlenen
icmallerin (Ek-3 ve Ek-4) karşılaştırması
yapılır. Tespit edilen hatalar, ilgili işletmeye bir yazı ile bildirilerek
birlikte düzeltilmesi sağlanır.
(4) Özel sektör işletmeleri tarafından ÇAY-KUR
fabrikalarında üreticilik kaydı bulunmayan üreticiler adına icmal
düzenlenmiş ise bu üreticilerin fark ödemesi desteğinden
yararlanamayacakları ilgili özel sektör işletmelerine yazı ile bildirilir.
Fark
ödemesi desteğinden yararlanamayacak olanlar
MADDE 13
– (1) Mücbir sebepler, fark
ödemesi desteğinden faydalanacak kişinin ölümü, yangın, deprem ve sel gibi
tabii afetler dışında aşağıdaki üreticiler fark ödemesi desteğinden
yararlanamazlar:
a) 9 uncu maddede belirtilen süre içerisinde
istenilen belgelerle başvuruda bulunmayan üreticiler.
b) Askı listelerinde ismi bulunmayan veya askı
süresi sonuna kadar hatalı kayıtların düzeltilmesi için yazılı başvuruda
bulunmayan üreticiler.
c) Ruhsatsız üreticiler.
ç) Üretim sezonundan önce ruhsatlı üreticiliği sona
erenler.
d) 2/4/2012 tarihli ve 2012/3067 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Çay Tarım Alanlarının Belirlenmesi ve
Bu Alanlarda Çay Tarımı Yapan Üreticilere Ruhsatname Verilmesine Dair Karar
doğrultusunda ruhsatını yenilemeyen üreticiler.
e) Kamu kurum ve kuruluşları.
Denetim,
haksız ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 14 – (1) Yaş çay ürünü fark ödemesi desteği
ödemelerinin denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
Bu amaçla yapılacak çalışmalarda gerektiğinde diğer kamu kurum ve
kuruluşları ile ziraat odaları ve ticaret borsalarının hizmetlerinden yararlanılır.
(2) İlgili merciler, kendilerine ibraz edilen
belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar.
Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız yere ödemeye neden olanlar ile
haksız yere ödemelerden yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibarıyla
gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar hakkında gerekli cezai, hukuki
ve idari işlemler yapılır.
(3) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte, anılan
Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi
sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri
alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(4) Bu Tebliğ ile belirlenen destekleme
ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler ile idari hata
sonucu sehven yapılan fazla ödemeyi iade etmeyen üreticiler beş yıl süreyle
hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar.
Sorumluluk
MADDE 15
– (1) Kamu ve özel sektör yaş çay işletmeleri,
satın aldıkları yaş çay yaprağı karşılığı, 213 sayılı Kanunun ilgili
maddeleri gereğince müstahsil makbuzu veya fatura ile onaylı yaş çay
tahakkuk bordrosu düzenleyerek üreticiye vermek zorundadır. Bu belgelerin
üretici tarafından beş yıl saklanması zorunludur.
(2) Kamu ve özel sektör yaş çay işletmeleri
düzenledikleri bilgi ve belgelerin doğruluğundan sorumludurlar. Ürün teslim
edildiği halde, ürün karşılığı belge vermeyen yaş çay işletmeleri hakkında,
213 sayılı Kanunun ilgili maddeleri uyarınca ceza kovuşturması ve diğer
kanuni işlemler yapılır.
(3) Kamu ve özel sektör işletmeleri fark ödemesi
desteği ile ilgili olarak yapılan tüm bilgi ve belgelerin suretlerini
kontrol amacıyla muhafaza ederler.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 16
– (1) 29/1/2019 tarihli ve 30670
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Tarım Havzaları Üretim ve
Destekleme Modeline Göre Yaş Çay Üreticilerine 2018 Yılı Yaş Çay Ürünü İçin
Fark Ödemesi Desteği Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2018/53)
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|