Nadir Toprak Elementleri Araştırma Enstitüsünden:
NADİR TOPRAK ELEMENTLERİ UZMANLIĞI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Nadir Toprak
Elementleri Uzmanı ve Uzman Yardımcılarının mesleğe alınma, yetiştirilme ve
yeterlik sınavları, çalışma usul ve esasları, görev, yetki, hak ve
sorumluluklarını düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, Nadir Toprak Elementleri
Araştırma Enstitüsünde istihdam edilecek Nadir Toprak Elementleri Uzman ve
Uzman Yardımcılarını kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 15/7/2018
tarihli ve 30479 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara
Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 759 uncu maddesi ve
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 41 inci
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Ar-Ge: Araştırma ve
geliştirmeyi,
b) Bakan: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanını,
c)
Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
ç) Başkan: Nadir Toprak Elementleri Araştırma
Enstitüsü Başkanını,
d) Birim: Enstitü koordinatörlüklerini,
e) Enstitü: Nadir Toprak Elementleri Araştırma
Enstitüsünü,
f) KPSS: Kamu Personeli Seçme Sınavını,
g) ÖSYM Başkanlığı: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme
Merkezi Başkanlığını,
ğ) Sınav hazırlık komisyonu: Nadir Toprak
Elementleri Uzman Yardımcıları için düzenlenecek yarışma sınavı ile ilgili
hazırlıkları yapan komisyonu,
h) Sınav Kurulu: Nadir Toprak Elementleri Uzman
Yardımcılığı sınav kurulunu,
ı) Tez: Nadir Toprak Elementleri uzmanlık tezini,
i) Uzman:
Nadir Toprak Elementleri Uzmanını,
j) Uzman
yardımcısı: Nadir Toprak Elementleri Uzman Yardımcısını,
k) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonu: Yeterlik
sınavını yapan komisyonu,
l) Yarışma
sınavı: Nadir Toprak Elementleri Uzman Yardımcılığına giriş için yapılacak
yazılı ve sözlü veya yalnızca sözlü sınavı,
m) Yeterlik sınavı: Nadir Toprak Elementleri
Uzmanlığı yeterlik sınavını,
n) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yarışma Sınavı ve Atamaya İlişkin Esaslar
Yarışma
sınavı
MADDE 4 – (1) Uzman Yardımcıları, mesleğe özel yarışma
sınavı ile alınır. Yarışma sınavı, kadro ve ihtiyaç durumuna göre Enstitü
tarafından uygun görülen zamanlarda ve öğrenim dallarında sınav kurulu
tarafından yapılır. Yarışma sınavının, yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı
veya yalnızca sözlü olarak yapılmasına sınav kurulunca karar verilir.
(2) Yarışma sınavı; kadro ve ihtiyaç durumu
gözetilerek, 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine İlk Defa
Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde, KPSS sonuçlarına göre, sınav ilânında belirtilen taban puan
esas alınarak ve giriş sınavına çağrılacak aday sayısı, atama yapılacak
kadro sayısının yirmi katından, yalnızca sözlü sınav yapılması halinde
sözlü sınava çağrılacak aday sayısı giriş sınavı duyurusunda belirtilen
kadronun dört katından fazla olmamak üzere katılacak adaylar belirlenmek
suretiyle yapılır.
Duyuru
MADDE 5 – (1) Atamada
bulunulacak olan kadroların Enstitü tarafından belirlenen derece ve
sayıları, öğrenim dallarına göre kontenjanları, KPSS puan türleri, asgarî
taban puan ve puan sıralamasına göre kaç adayın davet edileceği, yarışma
sınavına katılacak olanlarda aranan genel ve özel şartlar, müracaat tarihi,
yeri, şekli ve istenecek belgeler, yarışma sınavının yeri, şekli, tarihi,
sınav konuları ile ağırlık puanları ve diğer hususlar; sınava başvuru için
öngörülen son tarihten en az otuz gün önce Resmî Gazete ile
Cumhurbaşkanınca belirlenecek kurum ve Enstitü internet adresinde ilân
edilmek suretiyle duyurulur.
(2) Yarışma sınavına, öğrenim dalları itibarıyla
alınacak uzman yardımcısı sayısı kadar başvurunun olmaması hâlinde kadro ve
ihtiyaç durumuna göre öğrenim dalları arasındaki sayısal belirleme ve
değişiklik yapma yetkisi Enstitüye aittir.
Başvuru
şartları
MADDE 6 – (1) Uzman yardımcılığı yarışma sınavına
katılabilmek için;
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde belirtilen genel şartlara sahip
olmak,
b) Enstitünün ihtiyaçları
doğrultusunda ilan edilecek kontenjan çerçevesinde; en az dört yıllık
eğitim veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler, iktisat,
işletme, mimarlık ve mühendislik, fen, fen-edebiyat fakülteleri ile diğer
fakültelerin mühendislik bölümlerinden ya da bunlara denkliği Yükseköğretim
Kurulu tarafından kabul edilen yurtiçindeki veya yurtdışındaki
yükseköğretim kurumlarının birinden mezun olmak,
c) Son başvuru tarihi itibarıyla, geçerlik süresi
dolmamış KPSS'den, yarışma sınavı duyurusunda
belirtilen puan türlerine göre asgarî puanı almış olmak,
ç) Giriş sınavının yapıldığı yılın Ocak ayının
birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak,
gerekir.
Başvuruda
istenecek belgeler ve başvuru şekli
MADDE 7 – (1) Uzman yardımcılığı yarışma sınavına
katılabilmek için Enstitü internet sayfasından temin edilerek doldurulacak
başvuru formu ile birlikte aşağıda yer alan belgelerin sınav ilanında
belirtilen tarihe kadar Enstitüye şahsen veya posta yoluyla teslim edilmesi
gerekir:
a) KPSS sonuç belgesinin aslı veya fotokopisi ya da
bilgisayar çıktısı.
b) Yükseköğrenim diplomasının veya geçici mezuniyet
belgesinin aslı veya Enstitü tarafından onaylanmış sureti.
c) İki adet vesikalık fotoğraf.
ç) Adayın özgeçmişi.
(2) Postadaki gecikmeler ve ilanda belirtilen süre
içerisinde yapılmayan başvurular değerlendirmeye alınmaz.
Başvuruların
incelenmesi ve adayların sınava kabulü
MADDE 8 – (1) Sınav hazırlık komisyonu, süresinde yapılan
başvuruları inceleyerek adaylarda aranan şartların mevcut olup olmadığını
tespit eder ve yarışma sınavına katılmaya hak kazananları Enstitü internet
sayfasında ilan eder.
(2) Yarışma sınavının yazılı bölümünün Enstitü
tarafından yapılması halinde, yarışma sınavına girme hakkı kazanan adaylara
fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir. Sınav giriş belgesinde kimlik
bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer alır. Sınav giriş belgesi olmayan
adaylar sınava katılamaz.
(3) Yarışma sınavına katılacakların listesine, isim
listesinin ilanından itibaren beş gün içinde itiraz edilebilir. Yapılan
itirazlar sınav kurulunca itiraz tarihinden itibaren en geç beş gün
içerisinde sonuçlandırılır. Bu süre, incelemenin zorunlu kılması halinde en
fazla on güne kadar uzatılabilir.
(4) Başvurusu kabul edilip, isimleri yarışma
sınavına katılabilecekler arasında yer alanlardan, gerçeğe aykırı beyanda
bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz sayılır ve atamaları
yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bunlar hiçbir
hak talep edemez ve haklarında 26/9/2004 tarihli
ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Bu şekilde Enstitüyü
yanıltanlar kamu görevlisi ise durumları çalıştıkları kurumlara bildirilir.
(5) Başvuru şartlarını haiz olmayanların
kendilerine ilişkin başvuru ile ilgili belgeleri, talepleri halinde kendilerine
elden iade edilir.
Yazılı
sınav konuları
MADDE 9 – (1) Yazılı sınav;
a) Genel kültüre ve genel yeteneğe,
b) Üniversite eğitimine ait mesleki bilgilerine,
c) Enstitünün görev alanına
ilişkin konulardan yapılır.
(2) Yazılı sınavda yöneltilecek soruların ait
olduğu konuların alt konuları sınav ilanında duyurulur.
Yazılı
sınav
MADDE 10 – (1) Yazılı sınav, Enstitü tarafından
yapılabileceği gibi ÖSYM'ye, Millî Eğitim Bakanlığına, üniversitelere veya
bu konuda uzmanlaşmış diğer kamu kurum ve kuruluşlarına da yaptırılabilir.
(2) Sınav sorularının %60'ı adayların mezuniyet
durumlarına göre belirlenen konulardan, %20'si genel kültür ve genel
yetenek konularından ve %20'si ise Enstitü görev alanı ile ilgili ilanda
belirtilen konulardan hazırlanır.
(3) Sınavın Enstitü dışındaki bir kuruluşa
yaptırılmasına karar verildiği takdirde, sınava ilişkin hususlar, Enstitü
ve ilgili kuruluş arasında protokol ile belirlenir.
(4) Yazılı sınavın Enstitü tarafından yapılması
halinde sınav soruları, sınav kurulunun belirleyeceği üniversitelerin
öğretim üyeleri veya kamu personeli tarafından sınav duyurusunda belirtilen
alanlara uygun olarak ayrı ayrı hazırlanıp söz
konusu kurula sunulur. Yazılı sınav soruları, puanları ve sınav süresini
gösterir tutanak, sınav kurulu başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır.
(5) Çoğaltılan soru kâğıtları, zarflar içerisine
konularak mühürlenmek suretiyle kapatılıp muhafaza edilir ve sınav
salonunda adayların huzurunda açılır.
(6) Yazılı sınav sorularının hazırlanması,
muhafazası ve sonuçlarının değerlendirilmesinde gizliliğe riayet edilir.
(7) Enstitü tarafından yapılacak yazılı sınav,
sınav kurulu başkanlığı tarafından bu iş için görevlendirilen personel ile
sınav kurulu üyelerinin gözetimi ve denetimi altında yapılır.
(8) Sınavın başlama ve bitiş saati, kaç adayın
katıldığı, her adayın kullandığı cevap kâğıdı adedini gösteren tutanak
düzenlenir. Toplanan cevap kâğıtları ve tutanaklar, zarf içine konularak
kapatılıp mühürlendikten sonra sınav kurulu başkanına teslim edilir.
(9) Tutanaklar, salon başkanı ve gözetim ve denetim
ile görevli olanlar tarafından da imzalanır.
Yazılı
sınav sonuçlarının değerlendirilmesi
MADDE 11 – (1) Yazılı sınavın Enstitü tarafından yapılması
hâlinde; sınav kurulu, sınav kâğıtlarını değerlendirmek üzere üye tam
sayısı ile toplanır. Cevap kâğıtlarının bulunduğu kapalı zarf açılır ve
cevap kâğıtlarının değerlendirme notu cetvele yazılarak sınav kâğıdı ile
birlikte sınav kurulu başkanına teslim edilir.
(2) Başarı sıralamasına göre hazırlanan liste,
sınav değerlendirmesinin neticelendiği günü takip eden beş iş günü içinde
Enstitünün merkez hizmet binasındaki ilân tahtasında asılmak ve Enstitünün
internet sayfasında yayımlanmak suretiyle duyurulur. İlgililer, duyuru
tarihinden itibaren beş iş günü içerisinde sınav sonuçlarına itiraz
edebilir. Yapılan itirazlar sınav kurulunca otuz gün içinde
sonuçlandırılır.
(3) Yazılı sınavın değerlendirmesi yüz tam puan
üzerinden yapılır. Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için en az yetmiş
puan almak gerekir.
(4) Yazılı sınavda başarılı olanlar arasından, en
yüksek puandan başlanarak giriş sınavı duyurusunda belirtilen kadronun dört
katı kadar aday sözlü sınava çağrılır. Çağrılacak olan son sıradaki aday
ile eşit puana sahip başka adaylar var ise eşit puanlı adayların tamamı
sözlü sınava çağrılır.
Sözlü
sınav
MADDE 12 – (1) Sözlü sınav, adayların;
a) Sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirilerek, ayrı ayrı
puan verilmek suretiyle gerçekleştirilir.
(2) Adaylar, kurul tarafından birinci fıkranın (a)
bendi için elli puan, (b), (c), (ç), (d) ile (e) bentlerinde yazılı özelliklerin
her biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Bunun dışında sözlü sınav ile
ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz. Sözlü sınavda başarılı
sayılmak için, kurul başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri
puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
Yarışma
sınavının değerlendirilmesi
MADDE 13 – (1) Sınav Kurulu, yazılı ve sözlü sınav yapılması
durumunda, başarı puanını yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik
ortalamasını alarak tespit eder ve nihai başarı sıralamasını ilan edilen
kontenjanlar çerçevesinde mezuniyet alanlarına göre ayrı ayrı yapar. Bu şekilde belirlenen başarı puanlarının
eşit olması durumunda yazılı sınav puanı yüksek olan adaya öncelik tanınır.
Başarı puanı en yüksek olan adaydan başlanmak suretiyle ilanda belirtilen
kadro sayısı kadar asil aday belirlenir. Alınacak uzman yardımcısı kadro
sayısının yarısını geçmemek kaydıyla yedek liste belirlenir.
(2) Sadece sözlü sınav yapılması hâlinde, sözlü
sınav puanı yarışma sınavı başarı notunu teşkil eder.
(3) Enstitü, öğrenim dalları itibarıyla yarışma
sınavı başarı listesini ve uzman yardımcısı olarak atanabilecek adayların
listesini Bakanlık onayına sunar. Listelerin Bakan tarafından onaylanmasını
müteakip sonuçları, Enstitünün merkez hizmet binasının ilân tahtası ile
internet sayfasında duyurulur. Yarışma sınavını kazanan adaylara ayrıca
yazılı tebligat yapılır.
(4) Yarışma sınavında öğrenim dalları itibarı ile
alınacak uzman yardımcısı sayısı kadar adayın başarılı olamaması hâlinde,
Enstitü kadro ve ihtiyaç durumuna göre öğrenim dalları arasında sayı olarak
değişiklik yapabilir.
Ataması
yapılacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 14 – (1) Sınavda başarılı olan adaylar;
a) Görevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl
hastalığı olmadığına dair hastaneden alınmış doktor raporunu,
b) Adli sicil kayıt belgesini,
c) Erkek adaylar için askerlikle ilişiği olmadığına
dair belgeyi,
ç) 4 adet vesikalık fotoğrafını,
sınav sonucunun yazılı olarak bildirildiği tarihi takip
eden on beş gün içerisinde Enstitü Destek Hizmetleri Koordinatörlüğüne
teslim ederler.
(2) Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit
edilenler hakkında, 8 inci maddenin dördüncü fıkrasına göre işlem yapılır.
Uzman
yardımcılığına atama
MADDE 15 – (1) Yarışma sınavının değerlendirilmesi sonucunda
başarılı olanların uzman yardımcılığına atanmaları ve adaylıklarına ilişkin
işlemler 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar
ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesi ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine göre
yapılır.
(2) Belge ile ispatı mümkün olan zorunlu haller
dışında belirtilen süreler içinde müracaat etmeyenlerin atama işlemleri
yapılmaz.
(3) Sınavda başarılı olup göreve başlamayanlardan
veya ataması yapılıp da herhangi bir sebeple görevden ayrılanlardan boşalan
kadroya, yeni bir sınav yapılıncaya kadar en geç iki yıl içinde yarışma
sınavı başarı sırası dikkate alınarak yedek listeden atama yapılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınav Hazırlık Komisyonu, Sınav Kurulu ve Görevleri
Sınav
hazırlık komisyonu ve görevleri
MADDE 16
– (1) Sınav hazırlık komisyonu,
Başkanın onayı ile biri Destek Hizmetleri Koordinatörü olmak üzere toplam
beş kişiden oluşur.
(2) Sınav hazırlık komisyonu; yarışma sınavının
hazırlık çalışmalarını yapar, yarışma sınavı başvurularını inceler ve
aranan şartların adaylarda mevcut olup olmadığını tespit eder. Sınava
katılacak sayıda adayı tutanak ile belirleyip müracaat için belirlenen son
günden itibaren on gün içinde Destek Hizmetleri Koordinatörlüğüne bildirir.
Sınav
Kurulu
MADDE 17
– (1) Sınav Kurulu; Enstitü
Başkanı başkanlığında ve en az ikisi Enstitü koordinatörleri ile hukuk
müşavirinden ve en az biri Enstitüde görevli uzman, uzman yardımcısı ya da
mühendis olmak üzere en az 5 kişiden oluşur. Ayrıca, aynı vasıfları haiz üç
kişi yedek üye olarak belirlenir. İhtiyaç hâlinde, üniversite öğretim
üyeleri arasından en fazla iki kişi, sınav kurulunda asıl üye olarak
görevlendirilebilir.
(2) Sınav Kurulunun asıl ve yedek üyeleri Başkan
tarafından belirlenir.
Sınav
Kurulunun görevleri
MADDE 18 – (1) Sınav Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Yarışma sınavı sorularını hazırlamak veya
hazırlatmak.
b) Yarışma sınavını yapmak veya yaptırmak.
c) Yarışma sınavı sonuçlarını değerlendirmek.
ç) Yarışma sınavı sonuçlarına göre adayların başarı
sıralamasını yapmak.
Sekretarya
hizmetleri
MADDE 19 – (1) Sınav hazırlık komisyonu, sınav kurulu ile
uzmanlık yeterlik sınav komisyonunun sekretarya hizmetleri Destek
Hizmetleri Koordinatörlüğünce yürütülür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzman Yardımcılarının Yetiştirilmesi, Uzmanlık Tezi
ve Yeterlik Sınavı
Uzman
yardımcılığının süresi ve uzman yardımcılarının yetiştirilmesi
MADDE 20 – (1) Uzman yardımcılığı süresi en az üç yıldır.
(2) Uzman yardımcısı olarak atananlar, bu kadroda
bulundukları sürece, uzmanlığın gerektirdiği bilgi, beceri ve etik
değerleri kazanmaları maksadıyla verilecek görevlerin yanı sıra;
a) Enstitünün teşkilât yapısı, görevleri ve çalışma
usul ve esasları hakkında bilgi ve tecrübe kazanmaya,
b) Enstitünün hizmet sahasına giren konulara
ilişkin mevzuata ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerileri
kazanmaya,
c) Yazışma, rapor yazma, inceleme ve araştırma
teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneği kazanmaya,
ç) Meslekî konularda ilmî ve teknik çalışma ve
araştırma alışkanlığını kazanmaya,
d) Yabancı dil bilgisini geliştirmeye,
e) Enstitünün hizmet sahası ile ilgili olarak,
millî ve milletlerarası konferans, seminer ve eğitim programlarına
katılmaya ve temsil kabiliyetini geliştirmeye,
yönelik çalışmalarda bulunurlar.
Tez seçme
ve tezin hazırlanması
MADDE 21 – (1) Uzman yardımcısı; aylıksız izin, toplamda üç
ayı aşan hastalık ve refakat izni hariç olmak üzere, adaylıkta geçen süre
dâhil ikinci yılın sonunda, Enstitünün görev sahası ile ilgili konularda
bir tez konusu seçer ve bu konuda, Enstitü tarafından belirlenen şekle
uygun olarak tez projesi hazırlar.
(2) Tez projesi, uzman yardımcısının istihdam
edildiği birim amirinin imzasıyla Başkan onayına sunulur. Onay işlemleri en
geç bir ay içerisinde tamamlanır. Uygun bulunmayan projeler, yeni bir proje
hazırlanması maksadıyla onaylama süresi içerisinde gerekçesi belirtilerek
iade edilir. Uzman yardımcısı, iade tarihinden itibaren en geç bir ay
içinde yeni bir proje hazırlayarak onaya sunar. Tez projesinin ikinci defa
reddi hâlinde, uzman yardımcısı, birim amirince hazırlanan veya
hazırlatılan tez projesine göre tezini hazırlar.
(3) Tez onaylama işlemi kendisine tebliğ edilen
uzman yardımcısı, tebliğ tarihinden itibaren en geç bir yıl içinde tezini
hazırlayarak görevli bulunduğu birim amirine teslim eder.
(4) Gerektiği hâllerde, tez hazırlama süresi, birim
amirince bir defaya mahsus olmak üzere en fazla bir yıl uzatılabilir.
(5) Uzman yardımcısının tezini hazırlayabilmesi
maksadıyla Enstitü tarafından gereken imkân ve kolaylıklar sağlanır.
Tez
danışmanı
MADDE 22 – (1) Uzmanlık tezinin hazırlanması safhasında uzman
yardımcısına rehberlik etmek ve tezin, tez yazmanın akademik usul ve
esaslarına, seçilen konunun mahiyetine, Enstitünün görev sahası ile ilgili
hususlara ve onaylanan tez projesine uygunluğunu temin etmek üzere, uzman
yardımcısının istihdam edildiği birim amirince bir danışman belirlenir.
Danışman, uzman yardımcısına tez hazırlama safhasında yardımcı olmak
maksadıyla tavsiyelerde bulunur.
(2) Tez danışmanı, uzmanlar ile Enstitü teşkilatı
veya diğer kamu kuruluşlarında görev yapan ve daha önce lisansüstü
programlarda akademik çalışma yapmış, konusunda uzman en az beş yıl görev
yapmış kamu görevlileri arasından belirlenir. Gerektiğinde yükseköğretim
kurumlarında görevli öğretim üyelerinden de danışman belirlenebilir.
Uzmanlık
yeterlik sınav komisyonu
MADDE 23 – (1) Uzman yardımcısının mezun olduğu bölüm,
görevlendirildiği birim ve uzmanlık tezinin konusu gözetilerek, Başkan
onayı ile Başkan, iki koordinatör ile fiilen en az beş yıl çalışmış ve
tercihen akademik çalışmalar yürütmüş Enstitü çalışanları arasından iki
kişi olmak üzere beş kişilik bir uzmanlık yeterlik sınav komisyonu teşkil
edilir. Aynı nitelikleri haiz iki kişi de yedek üye olarak belirlenir.
(2) Komisyon, adayın tezini tez jürisi olarak
değerlendirir.
Uzmanlık
tezi hazırlamasına ilişkin esaslar
MADDE 24 – (1) Tez konusunun başka bir kurum ve kuruluşta
uzmanlık, yüksek lisans, doktora tezi veya başka bir ad altında aynı
şekilde incelenip savunulmamış olması zorunludur. Uzman yardımcısının
hazırlayacağı tezin kendi görüş ve değerlendirmeleri ile önerilerini
içermesi ve bilimsel çalışma etiğine uygun olması gerekir.
(2) Uzman yardımcısı, uzmanlık tezini tez
danışmanının rehberliğinde bilimsel esaslara uygun olarak hazırlar. Tezde
savunulan fikir ve görüşlerin özgünlüğü ile sorumluluğu tezi hazırlayan
uzman yardımcısına aittir, bu görüşler Enstitü görüşünü yansıtmaz.
Tezin
değerlendirilmesi ve savunulması
MADDE 25 – (1) Uzman yardımcısının hazırladığı tez, birim
amirince gecikmeksizin uzmanlık yeterlik sınav komisyonu üyelerine
dağıtılır. Yeterlik sınav komisyonu, Enstitü tarafından belirlenecek
ölçütlere göre, teslim aldığı tezleri en geç iki ay içerisinde inceler ve
uzman yardımcısını, bu sürenin bitiminden itibaren bir ay içerisinde tezini
savunmak üzere davet eder.
(2) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonu üyelerinin
her biri, savunma toplantısının ardından teze ilişkin puanlamasını yapar.
Yüz tam puan üzerinden yapılacak değerlendirmede, verilen notların
aritmetik ortalaması en az yetmiş puan olan tez, başarılı kabul edilir.
Uzmanlık yeterlik sınav komisyonu, her bir üyenin vermiş olduğu puanları ve
tezin başarılı veya yetersiz sayılma nedenlerini içeren bir değerlendirme
raporu hazırlar.
(3) Uzman yardımcısı, tezinin yetersiz bulunması
halinde, altı aydan fazla olmamak üzere verilen süre içinde yeniden bir tez
hazırlamak veya aynı tezi düzelterek sunmak zorundadır. Tezlerini sunmayan
veya ikinci defa tezi yetersiz bulunan uzman yardımcısı, durumuna uygun
memur unvanlı kadrolara atanır.
(4) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonunca, tezi ve
savunması yeterli bulunduğu halde tezde şekli düzeltmeye gidilmesi
gerektiğinin belirlenmesi durumunda, uzman yardımcısı iki ayı aşmamak üzere
verilecek ilave süre içerisinde istenilen düzeltmeleri yaparak tezini
teslim eder.
Yeterlik
sınavı ve değerlendirme
MADDE 26 – (1) Uzmanlık tezi kabul edilen uzman yardımcısı
yeterlik sınavına girmeye hak kazanır.
(2) Yeterlik sınavı, uzmanlık yeterlik sınav
komisyonu tarafından Enstitü tarafından belirlenecek bir tarihte yazılı
şeklinde yapılır.
(3) Yeterlik sınavı, Enstitünün görev alanına giren
ve sınavdan en az iki ay önce ilan edilen konulardan yapılır. Sınavda yüz
tam puan üzerinden en az yetmiş puan alanlar başarılı sayılır.
(4) Yeterlik sınavı sonucunda başarılı olanların
isim listesi başarı puanları ile birlikte Destek Hizmetleri Koordinatörlüğüne
gönderilir.
(5) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonunca tezi
yeterli bulunduğu hâlde sınavda başarılı olamayan veya sınava girmeye hak
kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara,
bir yıl içinde ikinci kez sınav hakkı verilir. Sınavda ikinci defa
başarısız olan veya geçerli bir mazereti olmaksızın ikinci sınav hakkını
kullanmayan uzman yardımcısı, durumuna uygun memur unvanlı kadrolara
atanır.
Uzmanlığa
atanma
MADDE 27 – (1) Uzman yardımcılarının;
a) Aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve
refakat izni nedeniyle görevden ayrı kalınan süreler hesaba katılmaksızın
en az üç yıl fiilen çalışmış olması,
b) Enstitünün çalışma konuları ile ilgili
hazırladığı uzmanlık tezinin kabul edilmesi ve yeterlik sınavında başarılı
olması,
c) YDS'den asgari (C)
seviyesinde veya dil yeterliği bakımından buna denkliği kabul edilen ve
uluslararası geçerliliği bulunan başka bir belgeyi yeterlik sınav
tarihinden itibaren en geç iki yıl içerisinde ibraz etmesi,
uzmanlığa atanabilmek için gereken koşullardır.
(2) Birinci fıkrada belirtilen şartları taşıyan
uzman yardımcısı, münhal kadro durumuna göre uzman olarak atanır.
(3) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan
veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler, ikinci
sınavda da başarı gösteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar ile süresi
içinde yabancı dil yeterliliği şartını yerine getirmeyenler, uzman
yardımcısı unvanını kaybederler ve kurumlarında durumlarına uygun memur
unvanlı kadrolara atanırlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Görev, Sorumluluk ve
Eğitimleri
Uzman
yardımcılarının görev ve sorumlulukları
MADDE 28 – (1) Uzman yardımcıları;
a) Görevlendirildikleri birimin günlük, kısa ve
uzun vadeli işlerine katkıda bulunmakla,
b) Uzmanların araştırma, inceleme ve diğer
çalışmaları için gerekli ön hazırlıklar ile araştırma, inceleme ve diğer
çalışmaları yürütmekle,
c) Meslekî bilgilerinin geliştirilmesinde faydalı
olacak yayınları takip etmekle,
ç) Uzmanlar ile birlikte kurum içi ve dışı
toplantılar ile inceleme ve denetleme programlarına katılmakla,
d) Amirleri tarafından verilecek benzeri görevleri
yerine getirmekle,
görevli ve sorumludurlar.
Uzmanların
görev ve sorumlulukları
MADDE 29 – (1) Uzmanlar;
a) Kanun, Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, yönetmelik
ve diğer mevzuatta belirtilen iş ve işlemleri yapmakla,
b) Enstitünün görev ve amaçları kapsamında,
araştırma ve inceleme yapmak, proje üretmek ve geliştirmekle,
c) Enstitünün görev alanına giren konulardaki
mevzuat çalışmalarına yardımcı olmakla,
ç) Bağlı oldukları birimlere ait görevleri
tarafsızlık, güvenilirlik ve sır saklama ilkelerine göre yürütmekle,
d) Amirlerince verilecek benzeri görevleri yerine
getirmekle,
görevli ve sorumludurlar.
Uzmanların
ve uzman yardımcılarının eğitimleri
MADDE 30 – (1) Enstitü, uzmanlar ve uzman yardımcıları için
uygun bulacağı zamanlarda ilgili birim amirlerinin teklifi üzerine veya
doğrudan hizmet içi eğitimler gerçekleştirir.
(2) Uzmanlar ve uzman yardımcıları Enstitü
tarafından uygun görülen kurum dışı kurs ve sertifika programı
niteliğindeki eğitimlerden ve Enstitü tarafından hazırlanan bir program
dâhilinde yabancı dil eğitiminden faydalandırılabilirler.
Yurt
dışında eğitim
MADDE 31 – (1) Uzmanlar ve uzman yardımcıları, 657 sayılı
Devlet Memurları Kanunu ve 21/1/1974 tarihli ve
7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek
Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik ile
ilgili mevzuat çerçevesinde yurt dışına gönderilebilirler.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 32 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, 657
sayılı Devlet Memurları Kanunu ve Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar
İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Uzmanlığa
yeniden atanma
MADDE 33 – (1) Uzman unvanını kazandıktan sonra herhangi bir
sebeple Enstitüdeki görevinden ayrılmış olup da yeniden uzmanlığa atanmak
isteyenler, boş kadro bulunmak ve gereken şartları kaybetmemiş olmak
kaydıyla, durumlarına uygun uzman kadrolarına atanabilirler.
Yürürlük
MADDE 34 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 35 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Nadir Toprak
Elementleri Araştırma Enstitüsü Başkanı yürütür.
|