Tarım ve Orman Bakanlığından:
BİTKİSEL ÜRETİMDE BİYOLOJİK VE/VEYA BİYOTEKNİK
MÜCADELE DESTEKLEME ÖDEMESİ UYGULAMA
TEBLİĞİ (TEBLİĞ NO: 2019/50)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; bitkisel üretimde kimyasal
mücadele yerine alternatif mücadele tekniklerinin uygulanmasıyla kimyasal
ilaç kullanımının azaltılması, insan sağlığının ve doğal dengenin korunması
için biyolojik ve/veya biyoteknik mücadele yapan üreticilere destekleme
ödemesi yapılmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 23/10/2019 tarihli ve 1691 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2019 Yılında Yapılacak Tarımsal
Desteklemelere İlişkin Kararın 4 üncü maddesinin yedinci fıkrasına
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Açık alan: Örtüaltı dışında, tarla şartlarındaki
bitkisel üretim yerlerini,
b) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
c) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
ç) BBMD: Biyolojik ve/veya biyoteknik mücadele
desteğini,
d) BBMD İcmal-1: ÇKS veya ÖKS kayıtlarına göre her
köy/mahalle için üretici detayında üretici ve BBMD’ye ilişkin bilgileri
içeren Ek-3’te yer alan belgeyi,
e) BBMD İcmal-2: İl/ilçe müdürlüğü tarafından
oluşturulan İcmal-1’deki bilgilere göre her ilçe için köy/mahalle detayında
BBMD’ye ilişkin bilgileri içeren ve Ek-4’te yer alan belgeyi,
f) BBMD İcmal-3: İl/ilçe müdürlüğü tarafından
oluşturulan İcmal-2’deki bilgilere göre her il için ilçe detayında BBMD’ye
ilişkin bilgileri içeren ve Ek-5’de yer alan belgeyi,
g) Bitki Koruma Ürünü (BKÜ): Bitkileri veya
bitkisel ürünleri tüm zararlı organizmalara karşı korumak veya bu tür
organizmaların etkilerini engellemek, büyüme düzenleyicileri gibi
maddelerin besin öğesi olarak fonksiyonu hariç, bitkilerin yaşam fonksiyonlarını
etkilemek, kendisine ait özel düzenlemesi bulunmayan ancak, bitkisel
ürünleri koruyucu olarak kullanılan, istenmeyen bitki veya bitki
kısımlarını yok etmek, istenmeyen bitki gelişimini kontrol etmek veya önlemek
amacıyla kullanıcıya bir veya daha fazla aktif madde içeren bir formülasyon
halinde sunulan aktif madde ve preparatları,
ğ) Biyolojik ve/veya Biyoteknik Mücadele Desteği
Başvuru Değerlendirme Tutanağı: Üreticinin destekleme başvurusunda yer alan
bilgilerinin il/ilçe müdürlüğünce yerinde kontrol edilmesiyle düzenlenen ve
Ek-2’de yer alan belgeyi,
h) Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve
29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği
esaslarına göre Bakanlık tarafından oluşturulan çiftçilerin kayıt altına
alındığı tarımsal veri tabanını,
ı) Faydalı böcek: Biyolojik evresinin herhangi bir
dönemini zararlı organizma üzerinde geçiren parazitoitleri ve bu zararlı
organizmanın popülasyonunu sınırlayabilen predatörleri,
i) Feromon: Feromon adı altında ruhsatlandırılmış
BKÜ’leri,
j) Feromon+Tuzak: Feromon+Tuzak adı altında
ruhsatlandırılmış BKÜ’leri,
k) Genel Müdürlük: Gıda ve Kontrol Genel
Müdürlüğünü,
l) İl/ilçe müdürlüğü: Tarım ve Orman Bakanlığı
il/ilçe müdürlüğünü,
m) İl/ilçe tahkim komisyonu: Çiftçi Kayıt Sistemi
Yönetmeliğine göre oluşturulan il/ilçe tahkim komisyonlarını,
n) MRL: Maksimum Kalıntı Limiti (Maximum Residue
Limit),
o) Örtüaltı Kayıt Sistemi (ÖKS): 25/6/2014 tarihli
ve 29041 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Örtüaltı Kayıt Sistemi
Yönetmeliği hükümlerine göre; örtüaltı tarımsal faaliyet yapan gerçek ve
tüzel kişilerin, özlük ve örtüaltı tarımsal faaliyetlerine ilişkin
bilgilerinin merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı,
güncellenebildiği, kontrol edilebildiği, raporlanabildiği, izlenebildiği,
Bakanlık ve diğer kurumların sistemleri ile bilgi alışverişinin sağlanabildiği,
örtüaltı üretime yönelik tarımsal desteklemelerin uygulanabildiği, çeşitli
ve değişik sorgulamaların yapılabildiği tarımsal veri tabanını,
ö) Tül: Örtüaltı üretiminde zararlı organizma
girişini önlemek amacı ile kullanılan 40-70 mesh ölçüsünde pamuk, iplik
veya sentetik tül dokumayı,
p) Üretici: Bitkisel üretim faaliyetinde bulunan
gerçek ve tüzel kişileri (kamu kurum ve kuruluşları hariç),
r) Üretici Kayıt Defteri (ÜKD): 3/12/2014 tarihli
ve 29194 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bitki Koruma Ürünlerinin
Önerilmesi, Uygulanması ve Kayıt İşlemleri Hakkında Yönetmelik hükümlerine
göre; bitkisel üretim faaliyetinde, üretici ve ürün bilgileri ile uygulanan
bitki koruma ürünlerinin reçetesi, temin edildiği bayi, uygulama tarihi ve
uygulayıcı bilgilerinin yer aldığı taraflarca imzalanan belgeyi,
ifade eder.
Destekleme
ödemesi için aranacak şartlar
MADDE 4 – (1) Destekleme ödemesi için;
a) Örtüaltı üretim yerinin ÖKS’de, açık alanda
üretim yerinin ÇKS’de kayıtlı olması,
b) Biyolojik ve/veya biyoteknik mücadelede
kullandığı BKÜ’ye ait faturaya sahip olması (e-fatura olması durumunda
firması tarafından onaylı olması),
c) Bitki Koruma Ürünlerinin Önerilmesi, Uygulanması
ve Kayıt İşlemleri Hakkında Yönetmelik gereği ÜKD kayıtlarını tutması ve
onaylanmış olarak başvuru belgeleri ile birlikte ibraz etmesi,
ç) Bitki koruma faaliyetlerinin zirai mücadele
teknik talimatlarına ve entegre mücadele prensiplerine göre yapılmış
olması,
d) Kullanılmış olan BKÜ’nün etiket bilgilerine göre
uygulanmış olması,
e) Örtüaltında faydalı böcek kullanan üreticilerin
seralarında giriş ve yan havalandırma açıklıklarının tül ile kapatılmış
olması,
f) Üreticilerin zeytinde Zeytin Sineğine karşı
biyoteknik mücadelede ruhsatlı olan feromon+tuzak desteğinden yararlanabilmeleri
için bireysel olarak en az 40 dekar zeytinlik alanda biyoteknik mücadele
yaptığını beyan etmesi,
g) Ek-1’de yer alan dilekçe ekinde (a), (b) ve (c) bentlerinde
belirtilen hususları belgeleyen eklerle birlikte il/ilçe müdürlüğüne
başvurması,
ğ) Örtüaltı bitkisel üretimde domates güvesine
karşı mücadele amaçlı dekara 2-4 adet, aynı amaçla açıkta domates
yetiştiriciliğinde ise dekara 4-6 adet feromon kullanılmış olması,
gerekir.
Destekleme
miktarı
MADDE 5 – (1) Ülkemizde bitkisel üretime arız olan zararlı
organizmalara karşı biyolojik ve/veya biyoteknik mücadelenin
yaygınlaştırılması ile kimyasal ilaç kullanımının azaltılması amacıyla
örtüaltında ve açık alanda bitkisel üretimde, destekleme kapsamına alınan
ürünler ve destekleme ödeme miktarları aşağıda yer almaktadır.

(2) Açık alanda turunçgilde Akdeniz Meyvesineğine
karşı feromon+tuzak kullanımı için tahsis edilen 80 TL/da desteklemeden,
tuzak kutusunun en az 5 yıl kullanma ömrü bulunmasından dolayı daha önceden
tuzak kutusu olup da sadece feromon kullanan üreticilere 30 TL/da olacak
şekilde destekleme ödemesi yapılır.
(3) Örtüaltında biyoteknik mücadelede;
feromon+tuzak kullanan üreticilere 120 TL/da, domateste Domates Güvesine
karşı sadece feromon kullananlara 60 TL/da olacak şekilde destekleme
ödemesi yapılır.
(4) Açık alanda domateste biyoteknik mücadelede;
feromon+tuzak kullanan üreticilere 50 TL/da, domateste Domates Güvesine
karşı sadece feromon kullanan üreticilere ise 30 TL/da olacak şekilde
destekleme ödemesi yapılır.
(5) Üreticiye yapılacak olan destekleme ödemesi
miktarı, üreticinin biyolojik ve/veya biyoteknik mücadele amacıyla yaptığı
harcamaları gösteren fatura bedelinin, mücadele yaptığı toplam alanına
bölünmesiyle elde edilecek olan dekara maliyetini geçemez.
Destekleme
ödemesi başvurusu ve değerlendirilmesi
MADDE 6 –
(1) 1/1/2019 tarihinden itibaren
biyolojik ve/veya biyoteknik mücadele yapan üreticiler tarafından destek
başvuruları kayısı, ayva, armut, elma, bağ, açıkta domates, zeytin,
turunçgil, nar, şeftali ve nektarin için bu Tebliğin Resmî Gazete’de
yayımlandığı tarihten itibaren yayımını izleyen yedi gün içerisinde, örtüaltı
için ise 31/12/2019 tarihi mesai bitimine kadar, başvuru dilekçesi ve
gerekli belgeler ile birlikte ÇKS ve/veya ÖKS kayıtlarının bulunduğu
il/ilçe müdürlüğüne başvuru yapılır.
(2) Destekleme ödemesinden faydalanmak amacıyla
üretici tarafından beyan edilen belgelerin ve uygulama bilgilerinin 4 üncü
ve 5 inci maddelerde yer alan hususlara uygunluğu il/ilçe müdürlüğünce
kontrol edilir ve Ek-2’de yer alan başvuru değerlendirme tutanağı
hazırlanır.
İcmallerin
hazırlanması ve askı işlemleri
MADDE 7 – (1) İl/ilçe müdürlüğü tarafından destekleme
ödemesinden faydalanacak üreticilerin, 6 ncı maddeye göre belirlenmesi ile
üretici bilgileri ve destekleme ödemesi bilgileri, başvuru tarihinden
itibaren beş gün içerisinde incelendikten sonra İcmal-1’e işlenir. İl
müdürlükleri tarafından alınan askı icmali, ilgili ilçe müdürlükleri veya
muhtarlıklar marifetiyle beş gün süre ile askıya çıkartılır. Askıya çıkma
tarihi ve saati ile askıdan indirme tarihi ve saati tutanağa bağlanır.
Tutanak muhtar ve/veya aza tarafından güncel tarihle imzalanır. Askı ve
itiraz süresince herhangi bir itiraz olmaz ise icmallerdeki bilgiler doğru
kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi
bir hak doğurmaz. Askı süresi sonunda itirazlar, il/ilçe tahkim
komisyonları marifetiyle askı icmali askıdan indirildikten sonra beş gün
içerisinde sonuçlandırılarak İcmal-1 kesinleştirilir.
(2) Askı ve itiraz süresi bitimi sonrasında idari
kaynaklı hata olması halinde yapılacak itirazlar il/ilçe müdürlüğü
tarafından değerlendirilir. Bu değerlendirmenin sonucunda karara
bağlanamayan itirazlar il/ilçe tahkim komisyonlarınca değerlendirilerek
sonuçlandırılır. Normal ödemeler tamamlandıktan sonra yapılması gereken
ödemeler için il/ilçe tahkim komisyonlarınca karar alınması için Bakanlığa
yazılacak yazıya söz konusu il/ilçe tahkim komisyonu kararı da eklenmelidir.
(3) Askı ve itiraz süresi boyunca askıdaki icmal
bilgilerine karşı ilgililer tarafından yapılacak itirazlar il/ilçe müdürlüklerine
yazılı olarak yapılmalıdır.
(4) İlçe müdürlüğü oluşturdukları İcmal-1 ve
İcmal-2’leri kayısı, ayva, armut, elma, bağ, açıkta domates, zeytin,
turunçgil, nar, şeftali ve nektarin için 10/12/2019 tarihine kadar, örtüaltı
için ise 21/2/2020 tarihine kadar il müdürlüğüne bildirir.
(5) İl müdürlüğü tarafından, ödemeye esas
İcmal-3’ler sistem çıktısı onaylı olarak (düzenleyen, kontrol eden,
onaylayan şeklinde elektronik imza ile imzalanarak), ilçe müdürlüklerinden
gelen İcmal-1 ve İcmal-2 ile birlikte kayısı, ayva, armut, elma, bağ,
açıkta domates, zeytin, turunçgil, nar, şeftali ve nektarin için 16/12/2019
tarihine kadar, örtüaltı için ise 10/3/2020 tarihine kadar Gıda ve Kontrol
Genel Müdürlüğüne gönderilir. İcmal-3’te adı geçen personelin adı üst
yazının onay akışında da mutlaka parafçı/imzacı olarak yer almalıdır.
(6) İcmallerde destek verilen feromon+tuzak,
feromon ve faydalı böcek adet miktarları mutlaka yazılmalıdır.
Ödemeler
için gerekli finansman ve ödeme
MADDE 8 – (1) BBMD ödemeleri için gerekli finansman,
bütçenin muhtelif tarımsal destekleme hizmetleri kalemine tahsis edilen
ödeneklerden karşılanır. Genel Müdürlüğe gönderilen icmaller kontrol
edildikten ve % 0,2 Banka komisyonu eklendikten sonra hazırlanan ödemeye
esas icmaller Tarım Reformu Genel Müdürlüğüne gönderilir. Ödemeler,
Bakanlık tarafından Bankaya kaynak aktarılmasını müteakip, il/ilçe
müdürlüğünce ÇKS ve/veya ÖKS’deki kayıtlara göre oluşturulan ilgili
desteğin onaylı İcmal-1’lerine göre, Banka şubelerinde daha önce çiftçiler
adına açılan veya açılacak olan hesaplara yapılır. Çiftçilere yapılan
toplam ödeme tutarının % 0,2’si bütçenin ilgili kaleminden Bankaya hizmet
komisyonu olarak ödenir. Ödemelere ilişkin usul ve esaslar, Bakanlık ile
Banka arasında yapılacak protokolle belirlenir.
Desteklemelerden
yararlanamayacak olanlar
MADDE 9 – (1) Desteklemelerden kamu kurum ve kuruluşları
yararlanamaz.
(2) Bakanlık desteklemelerinden faydalanması
yasaklanmış olan üreticiler biyolojik ve/veya biyoteknik mücadele
desteklemelerinden de faydalandırılmaz.
(3) Biyolojik ve/veya biyoteknik mücadele
desteklemelerine müracaat edenlerden, 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı
Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu kapsamında;
yetiştirdikleri ürünlerde hasat öncesi pestisit denetimlerinde yasaklı veya
tavsiye dışı pestisit kullanımı tespit edilen, hasat sonrası pestisit
denetimlerinde yasaklı, tavsiye dışı veya MRL üstü tespit edilen ve
ihracata giden ürünlerinde pestisit kalıntısı nedeniyle bildirim almış
olanlar aynı yıl içerisinde ilgili üründe yapılacak desteklemelerden
faydalanamazlar.
Denetim,
haksız ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 10
– (1) Destekleme ödemelerinin
denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Bu amaçla
yapılacak çalışmalarda gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile
kooperatifler, ziraat odaları ve birliklerin hizmetlerinden yararlanılır.
(2) Bu Tebliğde belirlenen ilgili merciler
kendilerine ibraz edilen belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları
belgelerden sorumludur. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız yere
ödemeye neden olanlar ile haksız yere ödemelerden yararlanmak üzere sahte
veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar
hakkında gerekli cezai, hukuki ve idari işlemler yapılır.
(3) Üreticilerin beyan ve belgelerinde gerçeğe
aykırılık tespit edilmesi halinde, sorumlular hakkında ilgili Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
(4) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları
dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun
hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında gerçek dışı
beyan ve belge düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların
tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(5) Bu Tebliğ ile belirlenen destekleme
ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler ile idari hata
sonucu sehven yapılan fazla ödemeyi iade etmeyen üreticiler beş yıl süreyle
hiçbir destekleme programından Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği hükümlerine
göre kurulan il/ilçe tahkim komisyonu kararıyla yararlandırılmazlar.
Çeşitli
ve son hükümler
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğde anılan
destekleme ödemelerinde; 2019 üretim yılına esas ÇKS müracaatını yaptıktan
sonra vefat eden çiftçilerin mirasçıları, arazinin intikalini yaptıramaması
durumunda desteklemeye esas şartları devam ettirmeleri kaydıyla mahkemeden
veya noterden alınmış veraset belgesinin aslı ya da onaylanmış sureti ile
mirasçılardan herhangi birinin varsa diğer mirasçılardan alacağı
muvafakatname ile müracaatı üzerine tereke adına açılacak ortak hesaba
destekleme ödemesi yapılır. Herhangi bir müracaat yapılmaması halinde
hiçbir destekleme ödemesi yapılmaz.
(2) Başka il/ilçe sınırları içerisinde kayıtlı
bulunan parselde üretim yapan çiftçi, ÇKS kaydının olduğu il/ilçe müdürlüğüne
müracaat eder. Müracaatın yapıldığı il/ilçe müdürlüğü, üretimin yapıldığı
il/ilçe müdürlüğünden gerekli bilgileri alır ve ödemeye esas icmali hazırlar.
Müracaatın yapıldığı il müdürlüğü onaylı icmali Genel Müdürlüğe gönderir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 12
– (1) 8/5/2018 tarihli ve 30415
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bitkisel Üretimde Biyolojik ve/veya
Biyoteknik Mücadele Destekleme Ödemesi Uygulama Tebliği (Tebliğ No:
2018/22) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 13
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|