Orman Genel Müdürlüğünden:
AĞAÇLANDIRMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı,
ağaçlandırma, rehabilitasyon, erozyon ve sel kontrolü, çığ ve heyelanların
önlenmesi, mera ıslahı, ağaç ıslahı, orman ağaç, ağaççık ve florasına ait
tohum ve fidan üretimi, fidanlık ve imar-ihya çalışmalarına ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik;
a) Ağaçlandırma, rehabilitasyon, erozyon ve sel
kontrolü, çığ ve heyelanların önlenmesi, mera ıslahı, ağaç ıslahı, orman
ağaç, ağaççık ve florasına ait tohum ve fidan üretimi, fidanlık ve
imar-ihya çalışmalarına,
b) Asli ve odun dışı orman ürünlerinin üretileceği
ormanların kurulması amacıyla, kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve
tüzel kişiler tarafından yapılacak ağaçlandırma, imar-ihya ve orman
fidanlığı kurma çalışmalarına,
ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 31/8/1956
tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 57 nci, 59 uncu, 60 ıncı, 63 üncü,
ek 5 inci ve ek 12 nci maddesi ile 15/7/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve
Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 334 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Ağaç: Ormanlarda tabii olarak yetişen veya
emekle yetiştirilen, en az 5 metre boy yapabilen, yaşı ve çapı ne olursa
olsun kökü, gövdesi ve tepesi olan yerli veya egzotik orijinli odunsu
bitkileri,
b) Ağaççık: Ormanlarda tabii olarak yetişen veya
emekle yetiştirilen, boyu 5 metreyi bulmayan, yaşı ve çapı ne olursa olsun
yerli veya egzotik orijinli odunsu bitkileri,
c) Ağaçlandırma: Saha etüdünden başlayarak proje,
tohum temini, fidan üretimi, arazi hazırlığı, dikim, ekim ve bakım
faaliyetlerinin tümünü,
ç) Arazi kullanım bedeli: Devlet ormanlarından özel
ağaçlandırma ve özel imar-ihya amacıyla izin verilen sahalardan, alan ve
tür çeşidine göre alınacak Genel Müdürlük tarafından her yıl belirlenen
bedeli,
d) Asli orman ürünü: Her çeşit ağaç, ağaççık ve
çalılardan elde edilen tomruk, direk, sanayi odunu, kağıtlık odun,
lif-yonga odunu, sırık, çubuk, yakacak odun gibi odun emvalini,
e) B tipi tali orman yolu: Trafiğe uygun platform
genişliği 3-5 metre ve hendek genişliği 0,5-1 metre olup, toplam genişliği
3,5-6 metre olan dere ve yamaç yollarını,
f) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
g) Başvuru bedeli: Devlet ormanlarında özel
ağaçlandırma ve özel imar-ihya amacıyla, bu mevzuat hükümlerine göre
başvuru sırasında alınacak olan ve Genel Müdürlük tarafından her yıl
belirlenen bedeli,
ğ) Bölge Müdürlüğü: Orman Bölge Müdürlüğünü,
h) Erozyon kontrolü: Yeryüzünde anakaya üzerindeki
toprağın çeşitli etkenlerle aşınıp, taşınmasına karşı alınan tedbirleri,
ı) Fidanlık: Ağaç, ağaççık ve orman florasına ait
tohum ve fidanların üretildiği fidanlıkları,
i) Flora: Ağaç ve ağaççıklarla birlikte orman alt
tabakasında yetişen, toprak muhafaza fonksiyonunu icra eden, ormanların
müşir bitkisi özelliğini taşıyan, gerektiğinde süs bitkileri olarak da
kullanılabilen, orman ekosisteminin canlı unsuru, odunsu ve otsu orman
bitkilerini,
j) Genel Müdürlük: Orman Genel Müdürlüğünü,
k) Hangar-depo: Ağaçlandırma sahalarında elde
edilen ürünlerin işlendiği ve muhafaza edildiği, her türlü hava hallerinde
çalışanların sığınabileceği, malzemelerin saklandığı toprak veya beton
zemin üzerine temelsiz yapılan geçici yapıları,
l) Hızlı gelişen tür: En uygun yetişme
ortamlarında, uygun kültür yöntemlerinin kullanılması ile idare süresi
sonunda yıllık ortalama kabuksuz gövde odunu hacim artımı en az 10 m3/ha
olan ağaç türünü,
m) İmar-ihya: Ekonomiye katkı sağlanması ve
biyolojik çeşitliliğin devamı amacıyla; mevcut kök sistemi itibarıyla
yeterli yoğunluk ve dağılış aranmaksızın bozuk orman alanlarının koruma ile
birlikte canlandırma kesimi, aşılama ve boşlukların uygun türlerle, ekim
veya dikim yoluyla doldurularak verimli hale dönüştürülmesini,
n) İşletme müdürlüğü: Orman işletme müdürlüğünü,
o) İşletme şefliği: Orman işletme şefliğini,
ö) Kıyı kenar çizgisi: Deniz, tabii ve suni göl ve
akarsularda, kıyı çizgisinden sonraki kara yönünde, su hareketlerinin
oluşturduğu kumluk, çakıllık, kayalık, taşlık, sazlık, bataklık ve benzeri
alanların tabii sınırlarını,
p) Mera ıslahı: Çayır ve otlakların yem verimini
kalite ve kantite yönünden yükseltmek için; sulama, gübreleme, zararlı ot
mücadelesi, tohumlama, bitkilendirme, fidan dikimi ve benzeri biyolojik
tekniklerle birlikte, otlatmayı kolaylaştırıcı tesislerin yapılması, toprak
muhafaza gayesiyle çeşitli fiziksel, teknik ve idari tedbirlerin
uygulanmasını,
r) Mücbir sebep: Yetkili merciler tarafından tanzim
edilen belge ile belgelendirilen tabii afetler, genel salgın hastalık,
tutukluluk, mahkûmiyet, kısmi veya genel seferberlik ilanı, Bakanlık, orman
idaresi veya kamu kurum ve kuruluşlarından kaynaklanan gecikmeler, kamu
kurum ve kuruluşlarına ait fidanlıklar ile özel fidanlıklardan uygun
orijinde yeterli fidan bulunamaması, arazi çalışmalarının
gerçekleştirilmesini teknik yönden imkânsız kılan ve toprağın tav halini
bozan aşırı don ve kuraklık ile çalışmayı engelleyecek şiddet ve miktarda
yağmur ve kar yağışını,
s) Odun dışı orman ürünü: Her türlü orman ağaç,
ağaççık, çalı ve otsu bitkilerinden elde edilen balzami yağlar ile bunların
kabuk, meyve, sürgün, yaprak, çiçek, tohum, kök, soğan, yumru ve rizomları
ile mantar ve benzeri ürünleri,
ş) Orman idaresi: Orman Genel Müdürlüğünün merkez
ve taşra teşkilatını,
t) Ormancılık büroları: 8/4/2009 tarihli ve 27194
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ormancılık ve Orman Ürünleri Bürolarının
Kuruluş ve Çalışma Esasları Yönetmeliği hükümlerine göre kurulan serbest
ormancılık veya serbest yeminli ormancılık büroları ile şirketlerini,
u) Orman köyü: Mülki hudutları içerisinde Devlet
ormanı bulunan orman içi veya orman bitişiği köyler ile 12/11/2012 tarihli
ve 6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe
Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun ile orman köyü iken mahalleye dönüşen yerleşim
birimlerini,
ü) Rehabilitasyon: Bozuk veya verimsiz orman
alanlarında mevcut türlerden gerekenlerin korunması, aşılanması,
canlandırma kesimi, boşluk alanlara ormanlarda tabii olarak yetişen
türlerin ekimi ve bu türlerin aşılı veya aşısız fidanlarının dikimini,
v) Tarife bedeli: 6831 sayılı Orman Kanununun 29
uncu maddesi gereğince; Devlet ormanlarından elde edilecek orman
ürünlerinin piyasa şartlarına göre her yıl Orman Genel Müdürlüğünce tespit
edilen üretim öncesi bedelini,
y) Uygulama projesi: Özel ağaçlandırma, özel
imar-ihya projelerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Müdürlük Tarafından Yapılacak Çalışmalar
Devlet
ormanlarında yapılacak çalışmalar
MADDE 5 –
(1) Bozuk orman alanlarında, orman
içi açıklıklarda, gerektiğinde verimli ormanlarda ve ilgili kurumların
uygun görmesi halinde de; kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ve
turizm merkezleri kapsamında bulunan alanlarda, doğal tarihi ve arkeolojik
sit alanlarında, 6831 sayılı Orman Kanununun 23 ve 24 üncü maddeleri
kapsamında muhafazaya ayrılan ve ilan edilen yerlerde, yaban hayatı geliştirme
sahalarında, 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu kapsamındaki yerlerde, 2872
sayılı Çevre Kanununa göre özel çevre koruma bölgesi olarak ilan edilen
yerlerde, Bakanlıkça tescil ve ilan edilen örnek avlaklar ile endemik ağaç,
ağaççıklar ve korunması gereken nadir ekosistemlerin bulunduğu alanlarda
ağaçlandırma, erozyon ve sel kontrolü, çığ ve heyelanların önlenmesi, mera
ıslahı, ağaç ıslahı, orman ağaç, ağaççık ve florasına ait tohum ve fidan
üretimi, fidanlık, rehabilitasyon ve imar-ihya çalışmaları Genel Müdürlükçe
yapılır veya yaptırılır.
(2) Genel Müdürlükçe yapılacak veya yaptırılacak
ağaçlandırma, erozyon ve sel kontrolü, çığ ve heyelanların önlenmesi,
imar-ihya, rehabilitasyon ve suni gençleştirme çalışmalarında ihtiyaç
duyulan orman ağaç, ağaççık ve florasına ait fidanlar ile kamu kurum ve
kuruluşlarının, gerçek ve tüzel kişilerin yapacağı ağaçlandırmalarda ve
kent ağaçlandırmalarında, park bahçe tanziminde ihtiyaç duyulan, boylu,
formlu orman ağaç, ağaççık ve florasına ait fidanları ve orman bitkileri orijinli
süs bitkisi fidanlarını üretmek amacıyla Genel Müdürlükçe fidanlık kurulur
veya kurdurulur. Bu fidanlıkların kurulma esaslarını ve üretilen fidanların
değerlendirme usulleri Genel Müdürlükçe belirlenir.
(3) Orman idaresi tarafından köy tüzel kişiliği
adına ağaçlandırma, imar-ihya veya erozyon kontrolü çalışmaları
yapılabilir. Bu çalışmaların yapılacağı sahalar öncelikli olarak köy
yerleşim yerlerine yakın yerlerden seçilir. Çalışmalarda, yetişme muhiti
şartlarının uygun olması halinde öncelikli olarak, odunundan ziyade
meyvesinden yararlanılan odun dışı orman ürünü veren türler kullanılır.
Orman idaresi tarafından köy tüzel kişiliği adına tesis edilen ağaçlandırma,
erozyon kontrolü ve imar-ihya sahalarının bakımları köy tüzel kişilikleri
tarafından yapılabileceği gibi o köyde ikamet eden hane sahiplerinin nüfus
sayıları dikkate alınarak talep eden hanelere kura usulü ile paylaştırılmak
suretiyle de yaptırılabilir. Sahanın bakımını yapanlara, bu sahalardan elde
edilen odun dışı orman ürünleri tarife bedeli ile verilir.
Hazine
arazilerinde yapılacak çalışmalar
MADDE 6 –
(1) Orman alanını arttırmak amacı
ile Milli Emlak Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlık tarafından
Genel Müdürlük adına tahsis olunan arazilerde ağaçlandırma, erozyon ve sel
kontrolü, çığ ve heyelanların önlenmesi, ağaç ıslahı, orman ağaç, ağaççık
ve florasına ait tohum ve fidan üretimi, fidanlık, rehabilitasyon ve
imar-ihya çalışmaları Genel Müdürlükçe yapılır veya yaptırılır.
Gerçek ve
tüzel kişilere ait arazilerde yapılacak çalışmalar
MADDE 7 –
(1) Genel Müdürlükçe uygun
görülmesi halinde;
a) Kamu kurum ve kuruluşlarına ait arazilerde,
talep etmeleri halinde ağaçlandırma, erozyon ve sel kontrolü, çığ ve
heyelanların önlenmesi, rehabilitasyon ve imar-ihya çalışması yapılabilir
veya yaptırılabilir.
b) Gerçek kişiler ile diğer tüzel kişilere ait
arazilerde malikinden muvafakat alınmak kaydıyla erozyon ve sel kontrolü,
çığ ve heyelanların önlenmesine yönelik çalışmalar yapılabilir veya
yaptırılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Kamu Kurum ve Kuruluşları ile Gerçek ve
Tüzel Kişilerce Yapılacak Çalışmalar
Devlet
ormanlarında çalışmalara izin verilebilecek yerlerin tespiti
MADDE 8 –
(1) Devlet ormanlarında özel
ağaçlandırma ve özel imar-ihya çalışmalarına izin verilebilecek yerler
aşağıda belirtilmiştir:
a) Amenajman planında ve aktüelde verimli orman
olmayan yerler,
b) Maden ruhsatı kapsamında bulunmasına rağmen
Bakanlıkça muvafakat veya izne konu edilmemiş alanlar.
(2) Devlet ormanlarında özel ağaçlandırma ve özel
imar-ihya çalışmalarına izin verilemeyecek yerler aşağıda belirtilmiştir:
a) Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ve
turizm merkezleri kapsamında bulunan alanlar, doğal tarihi ve arkeolojik
sit alanları, 6831 sayılı Orman Kanununun 23 ve 24 üncü maddeleri kapsamında
muhafazaya ayrılan ve ilan edilen yerler, yaban hayatı geliştirme sahaları,
2873 sayılı Milli Parklar Kanunu kapsamındaki yerler, 2872 sayılı Çevre
Kanununa göre özel çevre koruma bölgesi olarak ilan edilen yerler, otlatma
planı ile ayrılan sahalar, kadimden beri kullanılan yaylak ve kışlaklara
geçiş yolları, madencilik faaliyeti sonucu tabii yapısı bozulmuş sahalar,
Bakanlıkça tescil ve ilan edilen örnek avlaklar,
b) Amenajman planlarında; bozuk orman, orman
toprağı, orman içi açıklık olarak görünmesine rağmen verimli orman
niteliğini kazanmış alanlar,
c) Sakız ile yapılacak özel ağaçlandırma
çalışmaları hariç olmak üzere, deniz kıyı kenar çizgisinden itibaren kara yönünde
yatay olarak 2.000 metrelik mesafe içinde bulunan yerler ile tabii göl kıyı
kenar çizgisinden itibaren kara yönünde yatay olarak 500 metrelik mesafe
içinde bulunan yerler.
Hazine
arazilerinde özel ağaçlandırma
MADDE 9 –
(1) Mülkiyeti Hazineye ait olan
arazilerde, gerçek ve tüzel kişilerce yapılacak özel ağaçlandırma, özel
imar-ihya ve özel orman fidanlığı çalışmalarına ait müracaat, saha tespit
ve izin işlemleri, Milli Emlak Genel Müdürlüğünce bu maksatla çıkarılan
mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Sahipli
yerlerde özel ağaçlandırma
MADDE 10
– (1) Gerçek ve tüzel kişiler bu
Yönetmelik kapsamında, kendilerine ait taşınmazlarda özel ağaçlandırma ve
özel imar-ihya yapabilirler. Özel orman fidanlığı kurabilirler.
(2) Gerçek ve tüzel kişilerin bu Yönetmelik
kapsamında özel ağaçlandırma ve özel imar-ihya yapmak istemeleri halinde,
söz konusu sahanın tek parsel veya bitişik parseller toplamının en az 0,5
hektar büyüklüğünde olması gerekir.
Müracaat
ve hak sahipliliğinin tespiti
MADDE 11
– (1) Devlet ormanlarında özel
ağaçlandırma ve özel imar-ihya müracaatları, Nisan ve Eylül aylarında olmak
üzere 2 dönem halinde alınır.
(2) Özel ağaçlandırma veya özel imar-ihya çalışması
yapmak üzere saha izni talebinde bulunan gerçek ve tüzel kişiler, söz
konusu sahaya ait harita, koordinat özet çizelgesi ile birlikte, ikametgâh
belgesi ve nüfus cüzdanı suretini dilekçelerine ekleyerek işletme
müdürlüklerine müracaat ederler. İşletmesince müracaatın alındığı tarih ve
saat kaydedilerek müracaatçılara sıra numarası verilir.
(3) İşletme Müdürlüğünce müracaatlar
değerlendirilerek; söz konusu sahaya tek müracaatın olması durumunda
müracaatçı adına, birden fazla müracaatın olması durumunda ise ilk
müracaatçı adına, ilk müracaatçıya verilen sahanın bir kısmını kapsayan
başka bir müracaatın olması durumunda ise ilk müracaatçının müracaatı
dışında kalan kısım için o sahaya müracaat eden ilk müracaatçı adına,
başvuru bedelini yatırmaları koşulu ile işlemler devam ettirilir. Diğer
müracaatlar işlemden kaldırılarak ilgililere tebliğ edilir.
(4) Özel ağaçlandırma veya özel imar-ihyaya konu
sahanın;
a) Orman köyü mülki hudutları içerisinde kalmaması
durumunda ilana gerek duyulmadan ilk müracaatçı adına hak sahipliği
tutanağı tanzim edilir.
b) Orman köyü mülki hudutları içerisinde kalması ve
müracaatçının da söz konusu sahanın bulunduğu orman köyü nüfusuna kayıtlı
olup da en az bir yıl süreyle o köyde ikamet eden kişi olması halinde ilk
müracaatçı adına hak sahipliği tutanağı tanzim edilir.
(5) Müracaata konu edilen orman alanının orman köyü
mülki hudutları içerisinde kalması ve müracaatçının da o köy nüfusuna
kayıtlı ve o köyde ikamet eden kişi olmaması durumunda ise söz konusu
sahanın bulunduğu köyde ilan yapılır.
(6) İlan; müracaata ait bilgilerin yer aldığı ilan
tutanağının işletme müdürlüğünce 7 gün süre ile ilgili orman köyünün uygun
yerlerine asılması suretiyle yapılır.
(7) İlan süresi içerisinde söz konusu sahaya ilgili
orman köyü nüfusuna kayıtlı olup en az bir yıl süreyle ikamet eden tek bir
kişi müracaat ederse bu kişi, bu şartları taşıyan birden fazla kişinin
müracaat etmesi halinde ise müracaat eden kişiler arasında çekilen kura
sonucunda belirlenen kişi hak sahibi olarak tespit edilir.
(8) Kura çekilişi, ilanın bitiş tarihinden itibaren
en geç 15 gün içinde yapılır. İşletme müdürlüğünce, kura çekilişinin
yapılacağı yer, tarih ve saat ile birlikte yatırmaları gereken başvuru
bedeli müracaatçılara yazılı olarak tebliğ edilir.
(9) Müracaatçıların kuraya katılabilmeleri için
başvuru bedelini yatırdıklarına dair belge ile birlikte bildirilen yer ve
saatte kendilerinin veya noter onaylı özel yetki belgesine sahip
temsilcilerinin bulunmaları zorunludur.
(10) Kura çekilişi için bölge müdürlüğünce;
ağaçlandırma şube müdürü başkanlığında, işletme müdür yardımcısı ve ilgili
orman işletme şefi/ağaçlandırma ve toprak muhafaza şefinden oluşacak en az
3 kişilik komisyon kurulur. Kura çekilişi müracaatçıların huzurunda
komisyon marifetiyle yapılarak hak sahipliği tespit edilir.
(11) Hak sahibi olarak belirlenen müracaatçının
izin raporu tanzimi için istenilen belgeleri 15 günlük süre içerisinde
idareye teslim etmemesi durumunda ilk müracaatçı adına hak sahipliği
tutanağı tanzim edilir ve ilgilisine bildirilir.
(12) Müracaata konu sahanın idari, teknik ve hukuki
yönden özel ağaçlandırmaya uygun olması durumunda, bölge müdürlüğünce
kurulan bölge müdür yardımcısı başkanlığında, ağaçlandırma/silvikültür şube
müdürü, işletme müdür yardımcısı, işletme şefi, ağaçlandırma ve toprak
muhafaza şefi ve kadastro ve mülkiyet şefinden oluşan değerlendirme
komisyonu tarafından tanzim edilen izin raporu, uygun görülmesi halinde
bölge müdürlüğünce onaylanır. İzin raporu hak sahipliği tespit tutanağının
düzenlendiği tarihten itibaren 15 gün içerisinde düzenlenir.
(13) Değerlendirme komisyonu tarafından, müracaat
sahasının idari, teknik ve hukuki yönden özel ağaçlandırmaya engel bir
durumunun tespiti halinde, bu husus işletme müdürlüğünce müracaat sahibine
gerekçeleri ile birlikte tespit tutanağının düzenlendiği tarihten itibaren
15 gün içerisinde yazılı olarak bildirilir.
(14) Bölge müdürlüğünce hazırlanan izin raporu,
Genel Müdürlüğe gönderilir ve Genel Müdürlükçe değerlendirilir. Uygun
görülmesi halinde uygulama projesi yapılması istenir.
(15) Proje sahibinden özel ağaçlandırma ve özel
imar-ihya sahası için, saha büyüklüğü dikkate alınarak Genel Müdürlükçe
belirlenen yıllık arazi kullanım bedeli tahsil edilir. Bu bedel her yıl
güncellenir.
(16) Hızlı gelişen türlerle, asgari 10 hektar
sahada yapılacak özel ağaçlandırma müracaatları ilan edilmeksizin ilk
müracaatçı adına hak sahipliği tutanağı tanzim edilir. Diğer iş ve işlemler
bu maddede belirtildiği şekilde yürütülür.
(17) Sahipli arazilerde özel ağaçlandırma ve özel
imar-ihya müracaatları; müracaat sahasına ait tapu belgesi ve tapu
sınırlarının gösterildiği koordinatlı harita dilekçeye eklenerek fiziki
veya e-devlet üzerinden orman idaresine yapılır.
(18) Başvuru bedeli maktu olup her yıl Genel
Müdürlük tarafından belirlenir. Orman köyü nüfusuna kayıtlı olup o köyde
ikamet edenlerden bu bedelin yarısı alınır. Alınan başvuru bedelleri iade
edilmez.
(19) Devlet ormanlarında Bakanlık personeline,
eşine ve üçüncü dereceye kadar olan kan ve kayın hısımlarına özel
ağaçlandırma ve özel imar-ihya gayesiyle saha izni verilmez.
(20) Gerçek veya tüzel kişilerce iş bu Yönetmelik
kapsamındaki özel ağaçlandırma ve özel imar-ihya çalışmalarının mümkün
olduğu sahalarla ilgili bilgi veya belge talebinde bulunulması durumunda,
özel ağaçlandırma ve özel imar-ihya yapılabilecek sahalara ait bilgi ve
belgeler talep tarihinden itibaren en geç 15 gün içinde orman idaresince
ilgililerle paylaşılır.
Devlet
ormanlarında saha izni, projelendirme ve saha teslimi
MADDE 12
– (1) İşletme müdürlüğü, hak
sahibinden izin raporuna uygun olarak en geç 60 gün içerisinde Genel
Müdürlükçe belirlenen proje dispozisyonuna uygun uygulama projesini
ormancılık bürolarına tanzim ettirerek teslimini ister. Uygulama projesinin
verilen sürede teslim edilmemesi durumunda, talep halinde 30 gün ek süre
verilebilir. Uygulama projesinin verilen ek süre içerisinde de teslim
edilmemesi halinde izin raporu bölge müdürlüğünce iptal edilir.
(2) İşletme müdürlüğü, uygulama projesini en geç 30
gün içinde arazide ve büroda inceleyerek onay için bölge müdürlüğüne
gönderir. Uygulama projesi uygun bulunması halinde bölge müdürü tarafından
onaylanır. Uygulama projesinin bir nüshası arşivlenmek üzere, izin raporu
ve ekleri ise Bakanlıkça verilecek saha izni için Genel Müdürlüğe
gönderilir. İzin raporu ve eklerinin Genel Müdürlükçe de uygun görülmesi
halinde onaylı uygulama projesinde belirtilen tür/türlerin idare süresi
boyunca Bakanlıkça saha izni verilir.
(3) Bölge müdürlüğünce saha izin oluru, onaylı
uygulama projesi ile birlikte işletme müdürlüğüne gönderilir. İşletme
müdürlüğünce ilgiliye projenin onaylandığı ve 30 gün içerisinde taahhüt
senedinin verilmesi gerektiği hususu yazılı olarak tebliğ edilir. Taahhüt
senedinin verilmesine müteakip, saha üzerinde boşaltılması gereken orman
emvali yok ise 15 gün içinde, boşaltılması gereken orman emvali var ise 60
gün içinde ilgili orman işletme müdürlüğünce boşaltılarak saha teslimi
yapılır. Saha tesliminden itibaren 90 gün içerisinde işe başlanması
istenir.
Hazine
arazilerinde projelendirme ve saha teslimi
MADDE 13
– (1) Müracaata konu saha hazine
arazisi ise; işletme müdürlüğü, ön izin sahibinden Milli Emlak Genel
Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlıkça verilen ön izne göre Genel
Müdürlükçe belirlenen proje dispozisyonuna uygun olarak, uygulama projesini
ormancılık bürolarına tanzim ettirerek teslimini ister.
(2) İşletme müdürlüğü, uygulama projesini en geç 30
gün içinde arazide ve büroda inceler ve onay için bölge müdürlüğüne
gönderir. Uygulama projesi, uygun bulunması halinde bölge müdürü tarafından
onaylanarak işletme müdürlüğüne gönderilir. İşletme müdürlüğünce onaylı
uygulama projesinin bir nüshası, ön tahsis veya kiralama işlemi için Milli
Emlak Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlık taşra birimine
gönderilerek ilgiliden taahhüt senedinin ve saha teslim tutanağının işletme
müdürlüğüne teslimi istenir.
(3) İkinci fıkrada belirtilen işlemler Milli Emlak
Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlık tarafından verilen ön izin
süresi içerisinde yapılır.
(4) Uygulama projesinin ön izin süresi içerisinde
teslim edilmemesi halinde işletme müdürlüğü tarafından bu durum ilgili
Milli Emlak Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlık taşra birimine
bildirilir.
(5) Kira sözleşmesi ve saha tahsisi Milli Emlak
Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlıkça, onaylı uygulama projesine
dayanılarak yapılır.
(6) Saha teslimi, Milli Emlak Genel Müdürlüğünün
bağlı bulunduğu Bakanlık taşra birimince yapılır.
Sahipli
arazilerde projelendirme
MADDE 14
– (1) Müracaata konu saha sahipli
arazi ise; işletme müdürlüğü müracaatçıdan Genel Müdürlükçe belirlenen
proje dispozisyonuna uygun olarak en geç 60 gün içerisinde uygulama
projesini ormancılık bürolarına tanzim ettirerek teslimini ister. Uygulama
projesinin verilen sürede teslim edilmemesi durumunda, talep halinde 30 gün
ek süre verilebilir. Uygulama projesinin verilen ek süre içerisinde de
teslim edilmemesi halinde işletme müdürlüğü tarafından ilgilinin dilekçesi
işlemden kaldırılır.
(2) İşletme müdürlüğü, uygulama projesini en geç 30
gün içinde arazide ve büroda inceler ve onay için bölge müdürlüğüne
gönderir. Uygulama projesi, uygun bulunması halinde bölge müdürü tarafından
onaylanarak işletme müdürlüğüne gönderilir. İşletme müdürlüğünce uygulama
projesinin onaylandığı ilgiliye yazılı olarak tebliğ edilerek 30 gün
içerisinde taahhüt senedinin işletme müdürlüğüne verilmesi istenir. Taahhüt
senedinin verilmesini müteakip 90 gün içerisinde işe başlanır.
(3) Özel ormanlarda yapılacak özel ağaçlandırma
müracaatları için aynı sahipli arazilerde olduğu gibi işlem yapılır.
Projelendirmeye
ait diğer esaslar
MADDE 15
– (1) Uygulama projesinin tanzimi
aşamasında hak sahibinin talep ettiği tür veya türlerin yetişme muhiti
şartları nedeniyle söz konusu sahada kullanılmasına imkan bulunmaması
halinde; ormancılık büroları, hak sahibi ile irtibata geçerek sahada
kullanılabilecek türler hakkında bilgi verir. Hak sahibinin, ormancılık
bürolarınca kendisine bildirilen sahaya uygun türlerden bir veya birkaçının
kullanılmasına rıza göstermesi halinde uygulama projesi tanzim edilir. Aksi
takdirde uygulama projesi düzenlenmeden izin raporu bölge müdürlüğünce
iptal edilir. Bu şekilde yapılan iptal işleminden dolayı orman idaresi
sorumlu değildir.
(2) Uygulama projeleri izin sahipleri tarafından
ormancılık bürolarına tanzim ettirilir.
(3) Orman Bölge Müdürlüklerince onaylanan uygulama
projelerinin bir sureti arşivlenmek üzere bilgi amaçlı Genel Müdürlüğe
gönderilir.
(4) Tüm uygulama projelerinin yatırım giderleri
Bakanlık birim fiyatları veya ilgili diğer Bakanlıklar tarafından
yayımlanan birim fiyatların kullanılması suretiyle düzenlenir.
(5) Talep edilmesi ve orman idaresinin uygun
görmesi halinde idari, hukuki ve teknik nedenlerle saha izinlerinde veya
uygulama projelerinde revizyona gidilebilir. Revizyon projeleri ormancılık
büroları tarafından tanzim edilir. Köy tüzel kişiliklerine ait revizyon
projeleri, talep etmeleri halinde bedelsiz olarak orman idaresi tarafından
da tanzim edilebilir.
(6) Özel ağaçlandırma sahalarının tamamı veya bir
bölümü, 6831 sayılı Orman Kanununun 16 ncı ve 17 nci maddelerine göre izne
konu edilebilir. Bu durumda özel ağaçlandırma sahibinin orman idaresi
tarafından hesaplanan bütün giderleri, adına izin verilen gerçek veya tüzel
kişi tarafından özel ağaçlandırma sahibine defaten ödenir. 6831 sayılı
Orman Kanununun 16 ncı ve 17 nci maddelerine göre izin verilen alana
tekabül eden kısım için kullandırılan hibe veya kredi faizsiz olarak geri
alınır. Bedel hesabında geri alındığı yılın birim fiyatları esas alınır.
(7) Devlet ormanlarındaki özel ağaçlandırma ve özel
imar ihya çalışmalarında verilen süre içerisinde taahhüt senedinin
verilmemesi ve işe başlanmaması veya vazgeçilmesi halinde saha izinleri
iptal edilir.
(8) Teslim edilmeyen sahada projelendirme çalışmaları
dışında herhangi bir faaliyette bulunulamaz.
Saha
büyüklüğü
MADDE 16
– (1) Devlet ormanlarında ve
sahipli arazilerde en küçük parçası 0,5 hektardan, hazine arazilerinde ise
2 hektardan küçük olan yerler özel ağaçlandırma ve özel imar-ihya
çalışmalarına konu edilemez. Ancak, hazine arazilerinde imar planı içinde
kalan ve ağaçlandırılacak alan olarak ayrılan sahalarda 2 hektar saha
büyüklüğü aranmaz.
(2) Hazine ve sahipli arazilerde gerçek ve tüzel
kişilere bir defada en fazla 300 hektar saha için özel ağaçlandırma ve özel
imar-ihya izni verilebilir.
(3) Devlet ormanlarında özel ağaçlandırma ve özel
imar-ihya çalışmalarında saha ile ilgili üst sınır Genel Müdürlükçe
belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Özel Ağaçlandırma, Özel İmar-İhya ve
Özel Fidanlık Tesisinde Uyulacak Esaslar
Özel
ağaçlandırma tesisinde uyulacak esaslar
MADDE 17
– (1) Odun veya odun dışı orman
ürünü veren türler ile yapılacak ağaçlandırmalarda uyulacak esaslar aşağıda
belirtilmiştir:
a) Devlet ormanı sayılan yerlerde; odun ürünü veren
orman ağaç, ağaççık ve flora türleri ile saf veya karışık olarak özel
ağaçlandırma çalışmalarına izin verilebilir.
b) Devlet ormanı sayılan yerlerde; odun dışı orman
ürünü veren orman ağaç, ağaççık ve flora türleri ile saf veya karışık
olarak özel ağaçlandırma çalışmalarına izin verilebilir.
c) Devlet ormanı sayılan yerlerde; (a) ve (b)
bentlerinde belirtilen türlerin karışımı ile özel ağaçlandırma çalışmalarına
izin verilebilir.
ç) Devlet ormanı sayılan yerlerde; odun dışı orman
ürünü veren ve ormanlarda tabii olarak yetişen ağaç, ağaççık ve floraların
tohumu, fidanı ve aşılı fidanlarının veya aynı türlerin aşı kalemlerinin
kullanımı ile özel ağaçlandırma çalışmalarına izin verilebilir.
d) Devlet ormanı sayılan yerlerde yapılacak özel
ağaçlandırma çalışmalarında projesinde belirtilmesi kaydıyla odun veya odun
dışı orman ürünü veren ağaç ve ağaççık türlerinin altında alt tür olarak;
tıbbi, aromatik, yumrulu ve soğanlı bitkilerin yetiştirilmesine izin
verilebilir.
e) Devlet ormanı sayılan yerlerde; projesinde
belirtilmesi kaydıyla izin alanının % 5’ini geçmemesi şartıyla özel
ağaçlandırma çalışmalarında açık alanlarda, biyolojik çeşitliliği korumak
maksadıyla ekolojisine uygun tıbbi, aromatik, soğanlı ve yumrulu bitkilerin
yetiştirilmesine izin verilebilir.
f) Devlet ormanı sayılan yerlerde; projesinde
belirtilmesi kaydıyla izin alanının % 10’unu geçmemesi şartıyla teknik
olarak özel ağaçlandırmaya uygun olmayan yerlerde saha bütünlüğünü sağlamak
ve biyolojik çeşitliliği korumak maksadıyla tıbbi, aromatik, soğanlı ve
yumrulu bitkilerin yetiştirilmesine izin verilebilir.
g) Devlet ormanı sayılan yerlerde; tesis edilen
özel ağaçlandırma sahalarında erozyonun önlenmesi, toprağın korunması ve
ıslah edilmesi, toprağın bitki besin elementleri bakımından
zenginleştirilerek verim gücünün arttırılması gayesi ile fidan aralarında
kapalılık teşekkül edinceye kadar otsu bitkilerin yetiştirilmesine izin
verilebilir.
ğ) Hazine arazilerinde ve sahipli arazilerde odun
ve odun dışı orman ürünü veren orman ağaç, ağaççık ve flora türleri ile saf
veya karışık yapılacak özel ağaçlandırma çalışmalarına izin verilebileceği
gibi, bu türlerle yapılan ağaçlandırmaların altında projesinde belirtilmesi
kaydıyla; tıbbi, aromatik, yumrulu ve soğanlı bitkiler ile her türlü tarım
ürünlerinin yetiştirilmesine izin verilebilir.
Özel
imar-ihya tesisinde uyulacak esaslar
MADDE 18
– (1) İmar-ihya amacıyla talepte
bulunan gerçek ve tüzel kişilere; bozuk orman alanlarında, hazine
arazilerinde ve sahipli arazilerde canlandırma kesimi, aşılama, boşlukların
uygun türlerle ekim veya dikim yoluyla doldurularak verimli hale dönüştürülmesine
izin verilebilir.
(2) Bozuk veya verimsiz orman alanlarında mevcut
türlerden gerekenler korunur, aşılanır, orman içi boşluk alanlar, bölgede
tabii olarak yetişen türlerle ekim, dikim ve aşılama suretiyle imar-ihya
edilerek doldurulabilir.
Özel
orman fidanlığı tesisinde uyulacak esaslar
MADDE 19
– (1) Özel orman fidanlığı kurmak
isteyen gerçek ve tüzel kişiler; 31/7/2016 tarihli ve 29787 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Orman Bitkisi Tohumlukları Piyasasında Yetkilendirme,
Denetleme ve Orman Bitki Pasaportu Yönetmeliğine göre kayıt sertifikası
almak ve diğer koşulları sağlamak suretiyle;
a) Hazine arazilerinde, Milli Emlak Genel
Müdürlüğünün mevzuatına göre,
b) Sahipli arazilerde, tapu kayıt belgesi, tapu
sınırlarının gösterildiği koordinatlı belge ve saha kiralanmış ise noter
onaylı kira sözleşmesi dilekçeye eklenerek fiziki veya e-devlet üzerinden
fidanlık müdürlüğüne, fidanlık müdürlüğünün olmadığı yerlerde işletme
müdürlüğüne,
müracaat yaparlar.
(2) Hazine ve sahipli arazilerde müracaattan sonra,
özel fidanlık uygulama projesi Genel Müdürlükçe belirlenen proje
dispozisyonuna uygun olarak ormancılık büroları tarafından düzenlenir.
Fidanlık müdürlüğünce, fidanlık müdürlüğünün olmadığı yerlerde işletme
müdürlüğünce yapılan inceleme sonucunda uygun görülmesi halinde, uygulama
projesi bölge müdürlüğünce onaylanır. Onaylanan projenin bir nüshası bilgi
için Genel Müdürlüğe gönderilir.
(3) Özel orman fidanlıklarının kurulacağı alan
büyüklükleri Genel Müdürlükçe belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İnşa Edilebilecek Tesisler ile İzleme ve Denetim
Özel
ağaçlandırma ve özel imar-ihya sahalarında inşa edilebilecek tesisler
MADDE 20
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
göre tesis edilen sahalarda uygulama projesinde belirtilmesi şartıyla;
a) Mülkiyeti Hazineye ait olan özel ağaçlandırma ve
özel imar ihya sahalarında Milli Emlak Genel Müdürlüğünce bu maksatla
çıkarılan mevzuat hükümleri çerçevesinde tesis yapılabilir.
b) Sahipli arazilerde 30 dekar ve üzeri
büyüklükteki özel ağaçlandırma ve özel imar-ihya sahalarında proje sahası
yatay alanının % 6’sına kadar yapılaşma izni verilebilir. Sahipli
arazilerde 30 dekarın altındaki özel ağaçlandırma ve özel imar-ihya
sahalarında 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen alt sınıra kadar
yapılaşma izni verilebilir. Söz konusu sahanın kredi ödemesi yapılmış
sahalardan olması durumunda, yapılaşmaya konu edilen alan miktarına tekabül
eden kredi bedeli yasal faiziyle birlikte geri alınır.
c) Devlet ormanlarında tesis edilen özel ağaçlandırma
ve özel imar-ihya sahalarında; üretim, işleme, bakım ve koruma amaçlı
konteyner, karavan, prefabrik bekçi evi, taşınabilir tuvalet, hangar-depo,
su deposu, sulama ve yangın havuzu, su isale hattı, su kuyusu, don kırıcı
tesisler, elektrik tesisleri ve B tipi tali orman yolu yapılmasına izin
verilebilir.
Uygulama,
izleme ve denetim
MADDE 21
– (1) Devlet ormanlarında ve
sahipli arazilerde, işletme müdürlüğü tarafından, projenin onaylanmasından
sonra ilgiliye tebligat yapılarak tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde,
taahhüt senedinin işletme müdürlüğüne verilmesi istenir. Devlet ormanlarında
ve hazine arazilerinde saha tesliminden sonra, sahipli arazilerde de
taahhüt senedinin işletme müdürlüğüne tesliminden sonra 90 gün içerisinde
işe başlanır.
(2) Özel ağaçlandırma ve özel imar-ihya
çalışmalarında onaylı uygulama projesindeki iş programına uyulması esastır.
İş programı revizyonu; mücbir sebeplerden ve sahanın geç teslim edilmesi
nedeniyle işin yetişme imkânının olmadığı hallerde yapılır.
(3) İşletme müdürlüğü tarafından kurulan ve en az 3
teknik elemandan oluşan denetim komisyonu veya serbest ormancılık
bürolarınca oluşturulan 3 orman mühendisi tarafından tüm sahalar yılda en
az bir defa kontrol edilerek, Genel Müdürlükçe belirlenen örnek
dispozisyona göre düzenlenecek uygulama izleme cetveli her yılın sonunda
bölge müdürlüğüne gönderilir.
(4) Bu Yönetmelik hükümlerine veya taahhüt senedine
veya onaylı uygulama projesinde belirtilen teknik esaslara ve iş programına
uygun hareket etmediği tespit edilenler, işletme müdürlüğünce uygun görülen
süre sonuna kadar eksikliklerin giderilmesi hususunda yazılı olarak ikaz
edilir. İkazın gereğinin, mücbir sebepler dışında verilen süre içinde
yerine getirilmesi zorunludur. Bu süre amaç dışı kullanımlarda 30 günü,
diğer durumlarda 6 ayı geçemez.
(5) Özel ağaçlandırma, özel fidanlık ve özel
imar-ihya tesisi çalışmalarına ilişkin teknik esaslar ilgili mevzuata
aykırı olamaz.
İzin ve
proje iptali
MADDE 22
– (1) Devlet ormanı ve sahipli
arazilerde uygulama projesinin onaylandığının ilgiliye tebliğ tarihinden
itibaren en geç 30 gün içerisinde taahhütnameyi işletme müdürlüğüne teslim
etmeyen gerçek ve tüzel kişilerin saha izni/kira sözleşmesi ve uygulama
projesi iptal edilir.
(2) Devlet ormanlarında ve hazine arazilerinde saha
tesliminden sonra, sahipli arazilerde de taahhüt senedinin işletme
müdürlüğüne tesliminden sonra, 90 gün içerisinde işe başlamayan, gerçek ve
tüzel kişilerin saha izni/kira sözleşmesi ve uygulama projesi iptal edilir.
(3) Uygulama esnasında onaylı uygulama projesinde
belirtilen teknik esaslara uygun hareket etmediği tespit edilenler, işletme
müdürlüğünce uygun görülen süre sonuna kadar eksikliklerin giderilmesi
hususunda yazılı olarak ikaz edilir. Bu süre 6 ayı geçemez. İkazın gereğini
mücbir sebepler dışında verilen süre içinde yerine getirmeyenlerin, saha
izni/kira sözleşmesi ve uygulama projesi iptal edilir.
(4) Amaç dışı kullanımın tespit edildiği durumlarda
idarece verilen 30 günlük süre sonunda ikazın gereğini yerine
getirmeyenlerin, saha izni/kira sözleşmesi ve uygulama projesi iptal
edilir.
(5) Devlet ormanlarındaki özel ağaçlandırma ve özel
imar-ihya sahaları için yatırılması gereken yıllık arazi kullanım bedeli
her yıl ekim ayı sonuna kadar proje sahibince defaten ödenir. Yıllık arazi
kullanım bedelini iki yıl üst üste yatırmayan proje sahiplerinin uygulama
proje ve saha izni iptal edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Planlama, Faydalanma, Hibe ve Kredilendirme
Esasları ile Suçların Takibi
Planlama
ve faydalanma esasları
MADDE 23
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
göre odun üretimi maksadıyla tesis edilen özel ağaçlandırma ve özel
imar-ihya sahaları, Ekosistem Tabanlı Fonksiyonel Orman Amenajman
Planlarının Düzenlenmesine Ait Usul ve Esaslara uygun olarak ormancılık
bürolarının tanzim edeceği faydalanmayı esas alan amenajman planlarına göre
işletilir. Özel ağaçlandırma ve özel imar-ihya sahalarında amenajman
planları, kapalılığın teşekkülünden sonra sahipleri tarafından ormancılık
bürolarına tanzim ettirilir.
(2) Özel orman fidanlıklarında üretilen fidanlar
ile özel ağaçlandırma ve özel imar ihya sahalarından elde edilen her türlü
orman ürünü hak sahibi tarafından değerlendirilir.
(3) Odun üretimi maksadı dışındaki özel
ağaçlandırma ve özel imar-ihya sahalarına ait planlama ve faydalanma
esasları uygulama projesinde belirtilir.
Hibe ve
kredilendirme esasları
MADDE 24
– (1) Özel ağaçlandırma, özel
imar-ihya ve özel orman fidanlıkları için talep halinde, 11/1/2017 tarihli
ve 29945 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü
Hizmetlerine İlişkin Yönetmelik esaslarına göre hibe ve kredi verilebilir.
Özel
ağaçlandırma sahalarının devredilmesi, sahaya ortak alınması ve mirasçılara
intikali
MADDE 25
– (1) Özel ağaçlandırma, özel
imar-ihya ve özel fidanlık kurulması gayesiyle verilen izinler devredilebilir
veya ortak alınabilir.
(2) İznin devredilmesi veya ortak alınması aşağıda
belirtilen şartlara göre yapılır.
a) İzin sahibi birden fazla gerçek ve/veya tüzel
kişi ise; saha tesliminden sonra ortaklar birbirlerine devir yapabilirler.
b) İzin sahibi, saha teslimi yapıldıktan sonra
ortak alabilir. Alınan bu ortağa sahanın devredilebilmesi için ilk saha
tesliminden itibaren 2 yıl geçmesi ve sahanın başarılı olması şartı aranır.
c) İzin sahibi tarafından iznin üçüncü şahıslara
devredilebilmesi için ilk saha tesliminden itibaren 3 yıl geçmesi ve
sahanın başarılı olması şartı aranır.
(3) İzin sahibi gerçek ve tüzel kişiler tarafından
devir talebinde veya ortak alınması talebinde bulunulması halinde;
a) Devir almak isteyen veya ortak olmak isteyen
gerçek veya tüzel kişilerin noter onaylı dilekçeleri ile devretmek isteyen
veya ortak almak isteyen gerçek veya tüzel kişilerin noter onaylı
dilekçeleri,
b) Devir almak isteyen veya ortak olmak isteyen
gerçek veya tüzel kişilerden alınacak noter onaylı taahhüt senedi ile hibe
veya kredi kullanılmış ise kullanılan kredi miktarı kadar borç senedi veya
hibe taahhüt senedi ya da gayrimenkul ipoteği,
ile işletme müdürlüğüne müracaat edilir.
(4) İşletme müdürlüğünce devir veya ortaklık
talebinin uygun görülmesi halinde ormanlık alanlardaki devir veya ortaklık
talepleri bölge müdürlüğüne, hazine arazilerindeki devir veya ortaklık
talepleri Milli Emlak Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlık taşra
birimine belgeleriyle birlikte gönderilir.
(5) Ormanlık alanlardaki devir talepleri Genel
Müdürlükçe, hazine arazilerindeki devir talepleri de Milli Emlak Genel
Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlıkça değerlendirilir. Değerlendirme
neticesinde Genel Müdürlük tarafından uygun görülen devir oluru ile Milli
Emlak Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlık taşra birimi tarafından
uygun görülen devire göre düzenlenen kira sözleşmesi ilgili işletme müdürlüğüne
gönderilir.
(6) İşletme müdürlüğü tarafından devir veya
ortaklık olurlarına göre projelerin ilgili sahifeleri revize edilerek,
revize edilen kısımların birer sureti sahanın mülkiyetine göre bölge
müdürlüğüne veya Milli Emlak Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlık
taşra birimine gönderilir.
(7) Kamu kurum ve kuruluşlarına, özel ağaçlandırma
ve özel imar-ihya maksadıyla izin verilen sahalar orman idaresi haricindeki
gerçek ve tüzel kişilere devredilemez ve bu sahalara ortak alınamaz. Orman
idaresine devri yapılacak sahanın Hazine arazisi olması halinde Milli Emlak
Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlığın ilgili mevzuatına göre işlem
yapılır.
(8) Bu Yönetmelik veya mülga ağaçlandırma
yönetmelikleri kapsamında özel ağaçlandırma ve özel imar-ihya gayesi ile
köy ve belde tüzel kişiliklerine izin verilen sahalar, bu maddenin ikinci
fıkrasındaki (a), (b) ve (c) bentlerine bağlı kalınmaksızın gerçek veya
tüzel kişilere devredilebilir, bu sahalara ortak alınabilir. Ayrıca bu
sahalar, köy ve belde tüzel kişiliklerinin talepleri ve idarenin uygun
görmesi halinde orman idaresine de devredilebilir. Ancak bu sahalardan köy
ve belde tüzel kişiliklerine Hazineden tahsis edilmiş olanlar Milli Emlak
Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlığın uygun görüşlerini müteakip
Orman Genel Müdürlüğü adına tahsis edilir.
(9) Özel ağaçlandırma sahaları bölünerek ortaklara
veya üçüncü şahıslara devredilemez. Ortaklar tüm sahadan müştereken
sorumludurlar.
(10) Devlet ormanlarında izin, hazine arazilerinde
kira sözleşmesi ve sahipli arazilerde proje sahibinin ölümü halinde saha
izni/kira sözleşmesi/proje sahibinin hakları ve yükümlülükleri, mirasçılık
belgesinde belirtilen mirasçılara devredilebilir.
(11) İşletme müdürlüğüne ölüm halinin resmi
belgelerle bildirilmesinden sonra işletme müdürlüğünce mirasçılık
belgesinde belirtilen mirasçılara yapılacak tebligatlarda;
a) Özel ağaçlandırma, özel imar-ihya ve özel
fidanlık saha izni/kira sözleşmesi/projesinin tüm mirasçılarca ya da diğer
mirasçıların noter onaylı vekâletini alan bir ya da birden fazla mirasçı
tarafından devam ettirilebileceği,
b) Bir veya birden fazla mirasçının bu hakkından
feragat ederek talipli olan diğer mirasçılara bu hakkını devretmesinin
mümkün olabileceği,
c) Mirasçılardan hiçbirinin özel ağaçlandırma, özel
imar-ihya ve özel fidanlık saha izni/kira sözleşmesi/projesini devam
ettirmeye talipli olmaması halinde saha izni/kira sözleşmesi/projesi ve
yapılmışsa kredi tahsisi iptal edilerek, verilen kredinin yasal faizi ile
birlikte mirasçılardan tahsil edileceği,
hususları belirtilir.
(12) Devir almayı talep eden mirasçı veya
mirasçılar;
a) Devir ile ilgili talep dilekçesi,
b) Noter onaylı taahhüt senedi,
c) Kredi kullandırılmış ise kullandırılan krediye
karşılık borç senedi veya gayrimenkul ipoteği,
ile işletme müdürlüğüne müracaat ederler.
(13) Devir talebinin uygun görülmesi halinde
işletme müdürlüğünce bu maddede belirtilen belgeler, ilgisine göre bölge
müdürlüğüne, defterdarlığa veya mal müdürlüğüne gönderilir. Ormanlık
alanlardaki devir talepleri Genel Müdürlükçe, hazine arazilerindeki devir
talepleri de Milli Emlak Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakanlıkça
değerlendirilir. Değerlendirilme neticesinde Genel Müdürlük tarafından
uygun görülen devir oluru ile Milli Emlak Genel Müdürlüğünün bağlı
bulunduğu Bakanlık taşra birimi tarafından uygun görülen devire göre
düzenlenen kira sözleşmesi ilgili işletme müdürlüğüne gönderilir. Sahipli
arazilerde ise mirasçılara devir işlemleri yukarıda belirtilen esaslar
çerçevesinde işletme müdürlüğünce değerlendirilip sonuçlandırılır.
(14) Bu Yönetmelik hükümlerine göre, orman köyü
nüfusuna kayıtlı olup da o köyde ikamet eden gerçek kişiler, bulunduğu köy
mülki hudutları içerisindeki Devlet ormanlarında yapmış oldukları özel
ağaçlandırma veya özel imar ihya sahalarını sadece ilgili orman köyü
nüfusuna kayıtlı olup en az bir yıl süreyle o köyde ikamet eden kişilere
devredebileceği gibi aynı şartları taşıyan kişileri bu sahalara ortak
alabilir.
Suçların
takibi
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
göre ağaçlandırılan, imar-ihya, rehabilitasyon, erozyon ve sel kontrolü,
çığ ve heyelanların önlenmesi, mera ve tohum ıslahı çalışması yapılan
sahalarda işlenen orman suçlarının takibi 6831 sayılı Kanun hükümlerine
göre yapılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 27
– (1) 23/8/2012 tarihli ve 28390
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ağaçlandırma Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Müracaatlar
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce 23/8/2012 tarihli ve 28390 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Ağaçlandırma Yönetmeliği hükümlerine göre hak
sahipliği tespit edilen müracaatların iş ve işlemleri bu Yönetmelik
hükümlerine göre devam ettirilir.
Yürürlük
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 29
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Orman Genel Müdürü yürütür.
|