Nükleer Düzenleme Kurumundan:
NÜKLEER DÜZENLEME UZMANLIĞI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, nükleer düzenleme uzman
yardımcılarının mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri, yeterlik sınavları,
nükleer düzenleme uzmanlığına atanmaları ile nükleer düzenleme uzmanı ve
nükleer düzenleme uzman yardımcılarının görev, yetki, sorumlulukları ve
çalışmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, Nükleer Düzenleme Kurumunda
istihdam edilecek nükleer düzenleme uzmanı ve nükleer düzenleme uzman
yardımcılarını kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun ek 41 inci maddesi ile 2/7/2018 tarihli ve 702
sayılı Nükleer Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci
maddesinin on birinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: Nükleer Düzenleme Kurumu ve Nükleer
Düzenleme Kurulu Başkanını,
b) Birim: 24/4/2019 tarihli ve 1012 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararıyla yürürlüğe konulan Nükleer Düzenleme Kurumu Teşkilat
Yönetmeliğinde belirlenen hizmet birimlerini,
c) DHD: Nükleer Düzenleme Kurumu Destek Hizmetleri
Dairesini,
ç) Giriş sınavı: Nükleer Düzenleme Uzman
Yardımcılığı kadrolarına atanacakları belirlemek amacıyla Kurumca yapılacak
veya yaptırılacak sınavları,
d) Komisyon: Giriş sınavı komisyonunu,
e) KPSS: Kamu Personel Seçme Sınavını,
f) Kurul: Nükleer Düzenleme Kurulunu,
g) Kurum: Nükleer Düzenleme Kurumunu,
ğ) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
h) Tez jürisi: Uzman yardımcılarının uzmanlık
tezlerini değerlendiren jüriyi,
ı) Uzman: Nükleer Düzenleme Uzmanını,
i) Uzman yardımcısı: Nükleer Düzenleme Uzman
Yardımcısını,
j) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
k) Yeterlik sınavı: Nükleer düzenleme uzmanı
kadrolarına atanacaklar için Kurum tarafından yapılan sınavı,
l) Yeterlik sınavı kurulu: Yeterlik sınavını yapan
kurulu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uzman Yardımcılığına Giriş
Giriş
sınavı
MADDE 4 – (1) Uzman yardımcıları, mesleğe özel yarışma
sınavı ile alınır.
(2) Giriş sınavı; yazılı ve sözlü veya yalnızca
sözlü sınavdan oluşur. Giriş sınavı Komisyon tarafından yapılır. Yazılı
sınav Kurum tarafından yapılabileceği gibi başka kamu kurum ve kuruluşları
ile üniversitelere de yaptırılabilir.
(3) Giriş sınavının sekretarya işlemleri DHD
Başkanlığı tarafından yürütülür.
(4) Yazılı sınava, KPSS puanı en yüksek olan
adaydan başlanarak atama yapılacak kadro sayısının en çok yirmi katına
kadar adayın başvurusu kabul edilir. Son sıradaki aday ile eşit puana sahip
adaylar da sınava çağrılır.
(5) Giriş sınavının sadece sözlü sınavdan oluşması
halinde KPSS puanı en yüksek olan adaydan başlanarak; atama yapılacak kadro
sayısının dört katını geçmemek üzere, sınav duyurusunda belirtilen sayıda
aday sözlü sınava çağrılır. Son sıradaki adayla aynı puanı alan adaylar da
sözlü sınava çağrılır.
(6) Atama yapılacak kadro sayısının öğrenim dalları
itibarıyla ayrı ayrı belirlenmesi durumunda, giriş sınavına çağrılacak aday
sayısı da ayrı ayrı hesaplanır.
(7) Giriş sınavına katılma hakkını elde eden
adayların listesi, Kurumun internet sitesinde duyurulur. Adaylara ayrıca
bir tebligat yapılmaz.
Giriş
sınavının duyurulması ve zamanı
MADDE 5 – (1) Alınacak uzman yardımcılarının sayısı, öğrenim
dalları itibarıyla Kurum tarafından belirlenir.
(2) Giriş sınavına katılma şartları, atama
yapılacak kadroların sayısı, sınıfı ve derecesi, KPSS puan türü ya da
türleri ve taban puanları, puan sıralamasına göre çağırılacak aday sayısı,
öğrenim alanları, sınavın şekli, içeriği ve değerlendirme yöntemi, başvuru
tarihleri ve yeri, başvuruya ilişkin iş ve işlemler, sınav tarihi ve yeri
ile diğer hususlar sınav başvurusu için öngörülen son başvuru tarihinden en
az on beş gün önce Resmî Gazete’de, Cumhurbaşkanınca belirlenen kurumun
internet sitesinde ve Kurumun internet sitesinde duyurulur.
Giriş
sınavına katılma şartları
MADDE 6 – (1) Giriş sınavına katılacaklarda aşağıdaki
şartlar aranır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde yer alan genel şartları taşımak.
b) Giriş sınavının yapıldığı yılın Ocak ayının
birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak.
c) Son başvuru tarihi itibarıyla geçerlilik süresi
dolmamış olmak şartıyla, KPSS’den sınav duyurusunda belirtilen puan türüne
göre taban puan ve üzerinde puan almış olmak.
ç) Sınav duyurusunda belirtilen dil veya dillerden;
YDS’den en az (D) seviyesinde veya dil yeterliliği bakımından buna denkliği
kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan belgeye sahip olmak.
d) En az dört yıllık lisans eğitimi veren;
1) Hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme,
iktisadi ve idari bilimler veya iletişim fakültelerinden,
2) Mühendislik, fen veya fen-edebiyat
fakültelerinden,
3) Hizmet gereği çerçevesinde Kurul tarafından
belirlenen ve sınav duyurusunda belirtilen diğer fakültelerden
ya da bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu
tarafından kabul edilen yurt içindeki veya yurt dışındaki yükseköğretim
kurumlarından mezun olmak.
Giriş
sınavı başvurusunda istenecek belgeler ve başvuru şekli
MADDE 7 – (1) Giriş sınavına katılabilmek için, elektronik
ortamda doldurulacak Ek-1’de yer alan başvuru formu ile birlikte aşağıda
yer alan belgelerin sınav duyurusunda belirtilen son başvuru tarihi mesai
bitimine kadar Kuruma elden, posta yoluyla veya sınav duyurusunda belirtilen
diğer usullerle teslim edilmesi zorunludur:
a) Yükseköğrenim diploması veya geçici mezuniyet
belgesinin aslı ya da onaylı örneği,
b) İki adet vesikalık fotoğraf,
c) KPSS sonuç belgesi,
ç) YDS sonuç belgesi,
d) Adayın özgeçmişi,
e) Elektronik ortamda doldurulacak üç adet güvenlik
soruşturması ve arşiv araştırması formu.
(2) Birinci fıkranın (a), (c) ve (ç) bentlerinde
sayılan belgeler, asılları ibraz edilmek kaydıyla Kurum tarafından da
onaylanabilir.
(3) Yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından
mezun olan adayların diploma denkliğinin Yükseköğretim Kurulunca kabul
edildiğini gösterir belgenin aslının veya Kurumca onaylı örneğinin de
başvuru belgelerine eklenmesi gerekir.
(4) Postadaki gecikmeler ve sınav duyurusunda
belirtilen süre içerisinde yapılmayan başvurular dikkate alınmaz.
Giriş
sınavı komisyonu
MADDE 8 – (1) Giriş sınavlarının yapılması, sınav
sonuçlarının değerlendirilmesi ve sınava itirazların incelenerek karara
bağlanması ile ilgili çalışmalar, Komisyon tarafından yapılır.
(2) Komisyon, Başkanın veya görevlendireceği başkan
yardımcısının başkanlığında, DHD Başkanı ile Başkan tarafından başkan
yardımcısı, daire başkanı, grup başkanı ve uzmanlar arasından belirlenecek
üyeler ile komisyon başkanı dâhil beş asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Gerek
görüldüğünde Başkan tarafından en çok iki üye yükseköğretim kurumlarının
öğretim üyeleri arasından seçilebilir.
(3) Asıl üyelerin herhangi bir nedenle Komisyona
katılamamaları halinde yedek üyeler tespit sırasına göre Komisyona katılır.
(4) Komisyon üye tam sayısıyla toplanır ve oy
çokluğuyla karar alır. Çekimser oy kullanılamaz.
(5) Komisyonun başkan ve üyeleri; boşanmış olsalar
dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve kayın
hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavlarda görev alamazlar.
(6) Komisyonun sekretarya hizmetleri DHD
Başkanlığınca yürütülür.
Yazılı
sınav
MADDE 9 – (1) Yazılı sınav; genel yetenek ve genel kültür
ile mezun olunan bölümlerin müfredatı dikkate alınarak belirlenen alan
bilgisi konularından oluşur. Yazılı sınav konularının alt başlıkları sınav
duyurusunda belirtilir. Yazılı sınav, test ve/veya klasik usulde
düzenlenebilir.
(2) Sınav sorularının yüzde otuzunu genel yetenek
ve genel kültür, yüzde yetmişini alan bilgisi oluşturur.
(3) Yazılı sınav yüz tam puan üzerinden
değerlendirilir. Yazılı sınavda başarılı sayılmak için en az yetmiş puan
almak gerekir.
(4) Yazılı sınav sonuçları, sınavın yapıldığı
tarihten itibaren en geç otuz gün içerisinde Kurumun internet sitesinde
duyurulur. Sınavı kazanan adaylara ayrıca bir tebligat yapılmaz.
(5) Yazılı sınavda başarılı olanlardan, en yüksek
puan alan adaylardan başlanarak, sınav duyurusunda belirtilen kadro
sayısının dört katına kadar aday sözlü sınava çağrılır. Son sıradaki adayla
aynı puanı alan adaylar da sözlü sınava çağrılır.
(6) Yazılı sınavın 4 üncü maddede belirtilen kurum
ve kuruluşlara yaptırılması halinde sınava ilişkin hususlar, Kurum ve
ilgili kurum ya da kuruluş arasında yapılacak protokol ile belirlenir.
Sözlü
sınav
MADDE 10
– (1) Sözlü sınavda adaylar,
Ek-2’de yer alan Nükleer Düzenleme Kurumu Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavı
Değerlendirme Formu üzerinden;
a) Sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirilir.
(2) Adaylar, komisyon tarafından birinci fıkranın
(a) bendi için elli, diğer bentlerde yazılı özelliklerin her biri için onar
puan üzerinden değerlendirilir. Sözlü sınavda başarılı olmak için Komisyon
başkanı ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik
ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
(3) Sözlü sınavda Ek-2’de yer alan değerlendirme
formu dışında herhangi bir kayıt veya kayıt sistemi kullanılmaz.
Giriş
sınavının değerlendirilmesi ve sonuçların duyurulması
MADDE 11
– (1) Giriş sınavı sonucu; yazılı ve
sözlü sınav puanlarının, yalnızca sözlü sınav yapılması durumunda ise
adayın KPSS puanı ile sözlü sınavının aritmetik ortalaması alınarak ve
puanı en yüksek adaydan başlanarak atama yapılacak kadro sayısı kadar asıl,
asıl aday sayısının yarısı kadar da yedek aday giriş sınavı komisyonu
tarafından belirlenir. Yedek listede yer alan adayların hakları, duyuru
tarihini takip eden bir yıl için geçerlidir ve daha sonraki sınavlar için
müktesep hak veya herhangi bir öncelik teşkil etmez.
(2) Sınav puanlarının eşitliği halinde sırasıyla;
yazılı sınav yapılmışsa yazılı sınav puanı, yapılmamışsa sözlü sınav puanı,
KPSS puanı ve YDS puanı yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır.
(3) Sınav sonuçlarına ilişkin listeler Kurumun
internet sitesinde duyurulur. Sınav sonuçları, kazanan adayların adresine
yazılı olarak da tebliğ edilir.
Giriş
sınavı sonuçlarına itiraz
MADDE 12
– (1) Sınav sonuçlarının Kurumun
internet sitesinde duyurulmasından itibaren adaylar, yedi iş günü
içerisinde Kuruma yazılı olarak itiraz edebilir. İtirazlar, itiraz
süresinin bitiminden itibaren DHD Başkanlığı tarafından derhal Komisyona
intikal ettirilir. Komisyon, itirazları en geç on iş günü içerisinde karara
bağlar.
(2) İtiraz sonucu, adaya yazılı olarak bildirilir.
Uzman
yardımcılığına atanacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 13
– (1) Uzman yardımcılığına
atanacak adayların aşağıdaki belgeleri, sınav sonucunun yazılı olarak
tebliğ edildiği tarihi takip eden on beş gün içerisinde elden veya posta
yoluyla Kuruma teslim etmeleri gerekir:
a) Adli sicil kaydı yazılı beyanı.
b) Erkek adaylar için askerlikle ilgisi
bulunmadığına dair yazılı beyanı.
c) Dört adet vesikalık fotoğraf.
ç) Görevini devamlı yapmasına engel olabilecek akıl
hastalığı bulunmadığına dair yazılı beyanı.
d) Mal bildirimi.
(2) Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilen
adayların sınavları geçersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Bu kişilerin
atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep
edemezler ve haklarında, Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Uzman
yardımcılarının atanması
MADDE 14
– (1) Giriş sınavında başarılı
olanlar, durumlarına uygun uzman yardımcısı kadrolarına atanır. Süresi
içerisinde belgelerini teslim etmeyenlerin atamaları yapılmaz.
(2) Giriş sınavında başarılı olanlardan kanuni
süresi içerisinde göreve başlamayanlar, ataması yapılıp da herhangi bir
sebeple görevden ayrılanlar ile atama şartlarını taşımadığı anlaşılanların
yerlerine yedek adayların ataması puan üstünlüğüne göre yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzman Yardımcılarının Yetiştirilmesi, Tez ve
Yeterlik Sınavı
Uzman
yardımcılarının eğitimi ve yetiştirilmeleri
MADDE 15
– (1) Uzman yardımcılığı süresi en
az üç yıldır.
(2) Uzman yardımcısı olarak atananlar bu kadroda
bulundukları sürece uzmanlığın gerektirdiği bilgi, beceri ve etik değerler
ile Kurum kültürünü kazanmaları amacıyla verilecek görevlerin yanı sıra;
a) Kurumun teşkilat yapısı, görevleri ve çalışma
usul ve esasları hakkında bilgi ve tecrübe kazanmaya,
b) Kurumun görev, yetki ve sorumluluk alanına giren
konulara ilişkin mevzuata ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin bilgi ve
becerileri kazanmaya,
c) Yazışma, rapor yazma, inceleme ve araştırma
teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneği kazanmaya,
ç) Mesleki konularda bilimsel ve teknik çalışma ve araştırma
alışkanlığını kazanmaya,
d) Yabancı dil bilgisini geliştirmeye,
e) Bilgisayar ve teknoloji kullanım becerilerini
geliştirmeye,
f) Kurumun görev, yetki ve sorumluluk alanıyla
ilgili konularda ulusal ve uluslararası konferans, seminer, eğitim, araştırma
ve staj programlarına katılmak suretiyle mesleki bilgi, beceri, tecrübe ve
temsil kabiliyetini geliştirmeye,
yönelik çalışmalarda bulunurlar.
(3) Uzman yardımcıları, 21/2/1983 tarihli ve
83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Aday Memurların
Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik çerçevesinde eğitim ve staja
tabi tutulur.
(4) DHD Başkanlığı, uzman yardımcıları için Kurul tarafından belirlenen eğitim
planına uygun olarak staj ve yetiştirme faaliyetlerini içeren yıllık eğitim
programı hazırlayarak Başkanın onayına sunar.
Uzmanlığa
atanma şartları
MADDE 16
– (1) Uzmanlığa atanabilmek için;
a) Uzman yardımcısı olarak adaylıkta geçen süre
dâhil en az üç yıl çalışmış olmak,
b) Uzmanlık tezinin sınav kurulunca başarılı kabul
edilmesini takiben yapılacak yeterlik sınavında başarılı olmak,
c) Yeterlik sınavı tarihinde geçerli olan veya
yeterlik sınavından itibaren en geç iki yıl içinde YDS’den en az (C)
düzeyinde geçerli yabancı dil belgesine veya buna denk kabul edilen ve
uluslararası geçerliliği bulunan başka bir yabancı dil belgesine sahip
olmak,
şarttır.
(2) Aylıksız izin (askerlik dâhil) ile toplamı üç
ayı aşan hastalık ve refakat izin süreleri birinci fıkranın (a) ve (c)
bentlerindeki sürelere dâhil değildir.
Tez
konuları listesi
MADDE 17
– (1) DHD Başkanlığı birimlerin de
görüşlerini alarak Kurumun strateji ve hedeflerine uygun tez konuları
listesi oluşturur ve Başkanın onayına sunar. Tez konuları listesi aynı
usulle güncellenir.
Uzmanlık
tez konusunun belirlenmesi
MADDE 18
– (1) Uzman yardımcılarının,
Kurumun görev, yetki ve sorumluluk alanı ile ilgili konularda uzmanlık tezi
hazırlamaları şarttır.
(2) Uzman yardımcıları; adaylıkta geçen süre dâhil
aylıksız izin, askerlik ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat
izinleri hariç, Kurumdaki on sekiz aylık hizmet süresinin tamamlanmasından
itibaren en geç altı ay içinde, tez konuları listesinden iki konu
belirleyerek tez önerilerini hazırlar ve görev yaptığı birim amirine sunar.
Uzman yardımcısı tez önerilerinde; tezin konusuna, çalışmanın amacına,
önemine, yöntemine, varsayımlarına, bilgi toplama araçlarına, muhtemel
kaynakçasına, çalışma planına ve varsa ekleri hakkında bilgilere yer verir.
Birim amiri, tez önerilerini değerlendirdikten sonra tercih sırasına göre
listeleyerek DHD Başkanlığına gönderir. Tez konuları DHD Başkanlığı
tarafından incelenerek yedi iş günü içinde Başkandan alınacak onayla
kesinleşir. Tez konusunun uygun bulunmaması halinde, uzman yardımcısı on iş
günü içinde Başkanın önerileri doğrultusunda yeni bir tez konusu belirler.
Belirlenen tez konusu aynı usulle onaya sunulur. Tez konusunun ikinci kez
uygun görülmemesi halinde, Başkan tarafından tez konusu re’sen belirlenir.
(3) Süresi içerisinde tez konusunu bildirmeyen
uzman yardımcılarına DHD Başkanlığı tarafından otuz gün ek süre verilerek
uzman yardımcılarından birinci fıkrada belirtilen işlemleri yapması yazılı
olarak istenir. Bu süre sonunda da tez konusunu bildirmeyen uzman
yardımcılarının tez konusu, ilgili birim amirinin teklifiyle Başkan
tarafından re’sen belirlenir.
(4) Uzman yardımcısı, uzmanlık tez konusunun
kesinleşmesinden itibaren en geç bir ay içerisinde, kendisine rehberlik
etmek ve tezinin bilimsel tez yazım usul ve esaslarına, seçilen konunun
niteliğine, Kurumun görev alanı ile ilgili hususlara uygunluğunu temin
etmek maksadıyla daire başkanı, grup başkanı, uzmanlar veya gerekiyorsa
yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim üyeleri arasından bir danışman
belirler ve DHD Başkanlığı vasıtasıyla Başkanın onayına sunar. Başkan,
gerektiğinde başka bir danışman da belirleyebilir.
(5) Kesinleşen tez konusu uzman yardımcısına ve tez
danışmanına tebliğ edilmek üzere ilgili birimlere gönderilir ve ilgililerin
özlük dosyasına konulur.
Uzmanlık
tezinin hazırlanması
MADDE 19
– (1) Uzmanlık tezi, tez konusunun
kesinleşme tarihini takip eden bir yıl içinde hazırlanır.
(2) Uzmanlık tezinin, tez danışmanının
rehberliğinde hazırlanması ve uzman yardımcısının görüş, değerlendirme ve
önerilerini içeren bilimsel esaslara, bilimsel araştırma ve yayın etiği
kurallarına uygun bir eser olması gerekir.
(3) Türkçe olarak hazırlanacak uzmanlık tezinin,
başka bir kurum ve kuruluşta uzmanlık, yüksek lisans, doktora tezi veya
başka bir amaçla benzer şekilde hazırlanmamış ve kullanılmamış olması
zorunludur. Aksi durumun tespiti halinde, tez başarısız sayılır ve
ilgililer hakkında disiplin hükümleri uygulanır.
(4) Tez konusu uygun bulunan uzman yardımcısının,
tez konusunun kesinleşme tarihinden itibaren en geç üç ay içinde tez
konusunu değiştirmeyi yazılı olarak talep etmesi durumunda, tez konusu
Başkan tarafından bir defaya mahsus değiştirilebilir. Tez konusunun
değiştirilmesi tezin teslim süresini uzatmaz.
(5) Tez danışmanı, uzman yardımcısının yazılı
talebi üzerine Başkan tarafından değiştirilebilir.
Uzmanlık tezinin
teslimi ve ilave süre verilmesi
MADDE 20
– (1) Uzman yardımcısı hazırladığı
uzmanlık tezini ve tez danışmanının değerlendirme raporunu altı adet
çoğaltarak, tez konusunun kesinleşme tarihini takip eden bir yıl içinde
görev yaptığı birimin amirine teslim eder. Birim amirleri teslim aldığı
tezleri üç iş günü içinde DHD Başkanlığına gönderir. DHD Başkanlığı
uzmanlık tezlerini üç iş günü içinde jüri üyelerine teslim eder.
(2) Süresi içinde tezlerini sunamayan uzman
yardımcılarına altı ayı aşmamak üzere Başkan tarafından ilave süre verilir.
Tez
jürisi ve yeterlik sınavı kurulu
MADDE 21
– (1) Tez jürisi ve yeterlik
sınavı kurulu, Başkanın veya görevlendireceği başkan yardımcısının
başkanlığında; başkan yardımcısı, daire başkanı, grup başkanı ve uzmanlar
arasından Başkan tarafından belirlenecek üyeler ile tez jürisi/yeterlik
sınavı kurulu başkanı dâhil beş asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Gerek
görüldüğünde Başkan tarafından en çok iki üye yükseköğretim kurumlarının
öğretim üyeleri arasından seçilebilir.
(2) Asıl üyelerin herhangi bir nedenle toplantılara
katılamamaları halinde yedek üyeler tespit sırasına göre katılır.
(3) Tez jürisi ve yeterlik sınavı kurulu üye tam
sayısıyla toplanır ve oy çokluğuyla karar alır. Çekimser oy kullanılamaz.
(4) Tez jürisinin ve yeterlik sınavı kurulunun
başkan ve üyeleri; boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar
(bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı
tez değerlendirme toplantıları veya yeterlik sınavlarında görev alamazlar.
(5) Tez jürisinin ve yeterlik sınavı kurulunun
sekretarya hizmetleri DHD Başkanlığınca yürütülür.
(6) Tez jürisi ve yeterlik sınavı kurulu aynı
üyelerden belirlenebileceği gibi farklı üyelerden de belirlenebilir.
Tezin
değerlendirilmesi ve kabulü
MADDE 22
– (1) Tez jürisi, teslim aldığı
tezleri en geç bir ay içinde inceler. Uzman yardımcısı tezini savunmak
üzere bir ay içinde çağrılır. Tez jürisi gerek görmesi halinde tez
danışmanını dinlemek üzere davet edebilir.
(2) Uzman yardımcısı, tez jürisi önünde tezini
sözlü olarak savunur ve teziyle ilgili soruları cevaplandırır.
(3) Uzman yardımcısının sözlü savunmasından sonra
tez jürisi üyeleri oylarını başarılı veya başarısız şeklinde kullanır.
(4) Tezini teslim ettiği halde, geçerli bir
mazereti nedeniyle tez savunmasına katılamamış olan uzman yardımcısı için
ayrı bir tez savunma tarihi belirlenir. Geçerli bir mazereti olmaksızın tez
savunmasına katılmamış olan uzman yardımcısı başarısız tez vermiş sayılır.
(5) Tez jürisince, tezi ve savunması başarılı
bulunduğu halde tezde düzeltme yapılması gerektiğinin belirlenmesi
durumunda, uzman yardımcısı iki ayı aşmamak üzere verilecek ilave süre
içerisinde istenilen düzeltmeleri yaparak düzeltilerek son hali verilmiş
tezini DHD Başkanlığına teslim eder.
Tezin
başarısız bulunması
MADDE 23
– (1) Tez jürisi tarafından tezi
başarısız bulunan veya başarısız tez vermiş sayılan uzman yardımcısına yeni
bir tez hazırlaması ve tezini sunması için altı ayı aşmamak üzere ilave
süre verilir. Bu süre sonunda tezini teslim etmeyen, savunmayan veya ikinci
defa tezi başarısız bulunanlar hakkında bu Yönetmeliğin 28 inci maddesi
hükmü uygulanır.
Yeterlik
sınavına giriş şartları
MADDE 24
– (1) Yeterlik sınavına girebilmek
için;
a) Uzman yardımcısı kadrosunda, adaylıkta geçen süreler
dâhil aylıksız izin, askerlik ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat
izinleri hariç en az üç yıl çalışılmış olması,
b) Hazırlanan uzmanlık tezinin başarılı bulunması
ve başarılı bulunan uzmanlık tezinin düzeltilmiş son halinin teslim
edilmesi,
şarttır.
Yeterlik
sınavı
MADDE 25
– (1) Yeterlik sınavı, Kurum tarafından duyurulan yer ve tarihte
yazılı olarak yapılır.
(2) Yeterlik sınavı, Kurumun görev, yetki ve
sorumluluk alanına giren ve sınavdan en az altı ay önce duyurulan
konulardan yapılır.
(3) Sınavda yüz tam puan üzerinden en az yetmiş
puan alanlar başarılı sayılır.
(4) Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar veya
sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınav
hakkını kullanmayanlara, aynı
konularda birinci sınav tarihinden itibaren üç aydan az olmamak üzere bir
yıl içinde ikinci kez sınav hakkı verilir.
İkinci sınavda da başarılı olamayan veya sınav hakkını
kullanmayanlar hakkında bu Yönetmeliğin 28 inci maddesi hükmü uygulanır.
(5) Yeterlik sınavı sonuçları beş iş günü içinde
ilgililere yazılı olarak duyurulur.
Yeterlik
sınavı sonucuna itiraz
MADDE 26
– (1) Uzman yardımcıları, yeterlik
sınavı sonuçlarının kendilerine yazılı olarak duyurulduğu tarihi takip eden
yedi iş günü içinde sınav sonuçlarına itiraz edebilir. İtirazlar bu sürenin
bitiminden itibaren yeterlik sınavı kurulu tarafından en fazla beş iş günü
içinde karara bağlanır ve itiraz sahibine yazılı olarak bildirilir. Süresi
içinde yapılmayan itirazlar dikkate alınmaz.
Uzmanlığa
atanma
MADDE 27
– (1) Yeterlik sınavından başarılı
olanların uzman kadrolarına atanabilmeleri, yeterlik sınavı tarihinde
geçerli olan veya yeterlik sınavından itibaren en geç iki yıl içinde
YDS’den en az (C) düzeyinde geçerli yabancı dil belgesine veya buna denk
kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan başka bir yabancı dil
belgesine sahip olma şartına bağlıdır.
Uzman
yardımcısı unvanının sona ermesi
MADDE 28
– (1) Uzman yardımcılarından;
a) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan
veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler,
b) İkinci yeterlik sınavında da başarı gösteremeyen
veya sınav hakkını kullanmayanlar,
c) Süresi içinde yabancı dil yeterliliği şartını
yerine getirmeyenler,
uzman yardımcısı unvanını kaybeder ve durumlarına
uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Görev ve
Sorumlulukları ile
Yurt Dışında Eğitim
Yurt
dışında eğitim
MADDE 29
– (1) Uzman ve uzman yardımcıları,
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt
Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik ve bu Yönetmeliğe
uygun olarak Kurul tarafından belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde,
ihtiyaç duyulan konularda işbaşı eğitim de dâhil olmak üzere teorik ve
uygulamalı eğitim, inceleme ve araştırma yapmak, staj, mesleki bilgi ve
deneyimini arttırmak ve lisansüstü eğitim amacıyla yurt dışına
gönderilebilir.
Uzman
yardımcılarının görev, yetki ve yükümlülükleri
MADDE 30
– (1) Uzman yardımcıları;
a) Görev yaptığı birimin günlük, kısa ve uzun
vadeli işlerine katkıda bulunmak,
b) Uzmanlarca yapılacak araştırma, inceleme ve
diğer çalışmalar için gerekli dokümanları toplamak ve ön hazırlık
çalışmaları ile gerektiğinde tek başına araştırma ve inceleme yapmak,
c) Görevlendirildiklerinde kurum içi ve kurum dışı
toplantılar ile inceleme ve denetleme programlarına katılmak,
ç) Mesleki konularda yurt içindeki ve yurt
dışındaki gelişmeleri ve yayınları takip etmek,
d) Amirleri veya uzmanlar tarafından verilecek
benzer nitelikteki diğer görevleri yerine getirmek,
ile yükümlüdür.
Uzmanların
görev, yetki ve yükümlülükleri
MADDE 31
– (1) Uzmanlar;
a) Görev yaptığı birim amirliği tarafından verilen
görevleri yapmak, gerektiğinde ölçüm, analiz, muayene, test, inceleme,
denetim, araştırma ve soruşturmaları yapmak,
b) Uluslararası sözleşmelerin Kuruma verdiği
görevleri takip etmek ve bu çerçevede gerekli çalışmaları yapmak,
c) Kurumun görev alanına giren mevzuat değişikliklerini
takip etmek, mevzuatın geliştirilmesi ile ilgili çalışmalar yaparak
uygulamada aksayan yönlerine ilişkin görüş ve önerilerini bildirmek,
mevzuata ilişkin taslakların hazırlanmasına, görüşülmesine katkıda
bulunmak,
ç) Yurt içi ve yurt dışı toplantıları ve
çalışmaları takip etmek, kurum içi
ya da kurumlar arası toplantı ve çalışmalara katılmak, konferans, kurs ve
seminerler vermek,
d) Kurumun görev alanlarında mevzuatı ve mesleki
konularda yurt içindeki ve yurt dışındaki gelişmeleri ve yayınları izlemek,
gerekli dokümanları toplamak,
e) Uzman yardımcılarının yetiştirilmesine, bilgi ve
deneyimlerinin geliştirilmesine yardımcı olmak,
f) Kurumun görevlerini tarafsızlık, nesnellik,
eşitlik, dürüstlük, gizlilik, çıkar çatışmasından kaçınma, nezaket, saygı,
yetkinlik ve mesleki özen gibi etik davranış ilkelerine göre yürütmek,
g) Amirleri tarafından verilen benzer nitelikteki
diğer görevleri yerine getirmek,
ile yükümlüdür.
Uzman ve
uzman yardımcılarının sorumlulukları
MADDE 32
– (1) Uzman ve uzman yardımcıları,
uzmanlık gerektiren çalışmaların ve görevlerin mevzuata, plan ve
programlara uygun olarak, süresinde ve eksiksiz yerine getirilmesinden,
hizmetlerin adil, verimli ve etkin sunulmasından amirlerine karşı
sorumludur.
(2) Uzman ve uzman yardımcıları, uzmanlık
mesleğinin gerektirdiği itibar ve güven duygusunu sarsacak ve etik ilkelere
aykırı düşecek nitelikte davranışlarda bulunamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 33
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 18/3/2002 tarihli
ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik, Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik ve
Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında
Yönetmelik hükümleri ile diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Yeniden
atanma
MADDE 34
– (1) Uzman unvanını kazandıktan
sonra, Kurumdaki görevlerinden çeşitli sebeplerle ayrılanlardan yeniden
atanmak isteyenler, boş kadro bulunması ve mevzuatında öngörülen şartları
taşımaları halinde uzmanlığa yeniden atanabilirler.
Kadroları
Kuruma devredilen personelin uzmanlığa atanması
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 25/7/2019 tarihinden
itibaren bir yıl içerisinde, 702 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında
kadroları Kuruma devredilen,
a) Kurumda görevlendirildiği süre de dâhil olmak
üzere Türkiye Atom Enerjisi Kurumunda asgari üç yıl çalışmış olma,
b) YDS’den en az (C) düzeyinde geçerli yabancı dil
belgesine veya buna denk kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan
bir yabancı dil belgesine sahip olma,
c) Kurumun faaliyet alanlarına ilişkin tez
hazırlayan tezli yüksek lisans veya doktora mezunu olma,
şartlarını taşıdığı Kurul tarafından tespit edilen
teknik hizmetler sınıfındaki personel, yedinci fıkra kapsamında hesaplanan
sayıyı aşmamak üzere bir defaya mahsus Nükleer Düzenleme Uzmanı olarak
atanır.
(2) Kadroları Kuruma devredilen teknik hizmetler
sınıfındaki personelden; birinci fıkrada sayılan şartlardan tezli yüksek
lisans veya doktora mezunu olma şartını taşımayanlar 31/12/2021 tarihine
kadar diğer şartlarla birlikte bu Yönetmelik hükümleri uyarınca Kurumda
uzmanlık tezi hazırlama, tezin başarılı bulunması ve yeterlik sınavında
başarılı sayılma şartlarını sağlamaları durumunda yeterlik sınav puanı en
yüksek adaydan başlanarak yedinci fıkra kapsamında hesaplanan sayıyı
aşmamak üzere bir defaya mahsus Nükleer Düzenleme Uzmanı olarak atanır.
Yeterlik sınav puanlarının eşitliği halinde yabancı dil puanı yüksek olan
başvuru sahibi sıralamada üstte yer alır. Yabancı dil puanlarının eşit
olması halinde, çalışma süresi fazla olan personel sıralamada üstte yer
alır.
(3) Birinci ve ikinci fıkra kapsamında uzman olarak
atanmak isteyen teknik hizmetler sınıfındaki personel, kadrosu Kuruma
devredildiği tarihten itibaren idari işlemlerin ikmali için gereken süre de
dikkate alınarak 20/7/2020 tarihine kadar DHD Başkanlığına yazılı olarak
başvuruda bulunur.
(4) Birinci fıkra kapsamında başvuruda bulunanların
uzmanlığa atanmak için aranılan şartları taşıyıp taşımadıkları yönünde ön
tespit yapmak ve listelemek ile ikinci fıkra kapsamında başvuruda
bulunanların başvuru şartlarını taşıyıp taşımadıklarını belirlemek üzere;
Kurul kararıyla, Başkan veya başkan yardımcısının başkanlığında, başkan
yardımcısı, daire başkanı ve grup başkanları arasından Kurul tarafından
belirlenecek bir ön tespit komisyonu kurulur. Ön tespit komisyonu, komisyon
başkanı dâhil beş asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Asıl üyelerin herhangi
bir nedenle ön tespit komisyonuna katılamamaları halinde yedek üyeler
tespit sırasına göre katılır. Ön tespit komisyonu üye tam sayısıyla
toplanır ve oy çokluğuyla karar alır. Çekimser oy kullanılamaz. Ön tespit
komisyonu başkan ve üyeleri; boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci
dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının veya
evlatlıklarının başvuru şartlarını taşıyıp taşımadıklarının belirlendiği
çalışmalarda görev alamazlar. Ön tespit komisyonu gerek görmesi halinde, tezin
Kurumun faaliyet alanlarına ilişkin olup olmadığı yönünde üniversiteler,
kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşlarından görüş alabilir. Ön tespit komisyonunun sekretarya hizmetleri
DHD Başkanlığınca yürütülür.
(5) DHD Başkanlığı, birinci fıkra kapsamında
yapılan başvuruları 20/7/2020 tarihine kadar her ayın yirminci gününün
mesai bitiminde aylık ve toplu olarak ön tespit komisyonuna gönderir. Ön
tespit komisyonu, kendisine intikal eden başvuruları intikal sırasına göre
uzmanlığa atanmak için aranılan şartları taşıyıp taşımadıkları yönünden ön
tespit yapar ve listeler. Şartları taşıdığı yönünde ön tespit yapılan
personel, yabancı dil puanı yüksek olan başvuru sahibi sıralamada üstte yer
alacak şekilde listelenir. Yabancı dil puanlarının eşit olması halinde,
çalışma süresi fazla olan personel sıralamada üstte yer alır. Ön tespit
komisyonu başkanı, ön tespitler ile listeleri Kurula intikal ettirilmek
üzere aylık olarak Başkana sunar.
(6) DHD Başkanlığı, ikinci fıkra kapsamında yapılan
başvuruları 20/7/2020 tarihine kadar her ayın yirminci gününün mesai
bitiminde aylık ve toplu olarak ikinci fıkra kapsamında başvuruda
bulunanların başvuru şartlarını taşıyıp taşımadıkları yönünden incelemek
üzere ön tespit komisyonuna gönderir. Ön tespit komisyonu, kendisine
intikal eden başvuruları intikal sırasına göre başvuru şartlarını taşıyıp
taşımadıkları yönünden inceleyerek listeler ve listeleri Kurula intikal
ettirilmek üzere aylık olarak Başkana sunar.
(7) Birinci ve ikinci fıkra kapsamında atanacak
personel ihdas edilen toplam uzman ve uzman yardımcısı kadro sayısının
yüzde yirmisini aşamaz. Bu oranın Cumhurbaşkanınca arttırılması halinde söz
konusu kadro sayısı artış dikkate alınarak hesaplanır.
Türkiye
Atom Enerjisi Kurumunun mülga dairelerinde görev yapan personel
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) 702 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin yayımlandığı tarihte Türkiye Atom Enerjisi Kurumunun
mülga Nükleer Güvenlik Dairesi, Radyasyon Sağlığı ve Güvenliği Dairesi ve
Teknoloji Dairesinde Atom Enerjisi Uzmanı veya Atom Enerjisi Uzman
Yardımcısı kadrolarında görev yapan personelden, aynı tarihte doğum
nedeniyle aylıksız izinde bulunanlar ile idarenin iş ve işlemlerinin
uzaması nedeniyle görevine geç başlatılanlar, 702 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin geçici 2 nci maddesi kapsamında, bu Yönetmeliğin yayımı
tarihinden itibaren altı ay içerisinde Kurumda durumlarına uygun Nükleer
Düzenleme Uzmanı veya Nükleer Düzenleme Uzman Yardımcısı kadrolarına
atanırlar.
Yürürlük
MADDE 35
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 36
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Nükleer Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|