Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
TEKNOLOJİ ODAKLI SANAYİ HAMLESİ PROGRAMI
UYGULAMA ESASLARI TEBLİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, 15/6/2012
tarihli ve 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar ve 17/10/2016 tarihli ve
2016/9495 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlara
Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Karar hükümleri çerçevesinde
Türkiye’de orta-yüksek ve yüksek teknoloji seviyeli sektörlerdeki katma
değeri yüksek ürünlerin ve bu sektörlerin gelişimi için kritik önemi haiz
ürünlerin üretimini artırmaya yönelik olarak yürütülecek Teknoloji Odaklı
Sanayi Hamlesi Programının uygulama esaslarını tespit etmektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 15/6/2012 tarihli
ve 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar ile 17/10/2016 tarihli ve
2016/9495 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlara
Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Karara dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) 2012/3305 sayılı Karar: 15/6/2012 tarihli ve
2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlarda
Devlet Yardımları Hakkında Kararı,
b) 2016/9495 sayılı Karar: 17/10/2016 tarihli ve
2016/9495 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Yatırımlara
Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Kararı,
c) Bağımsız değerlendirici: Asgari olarak
yükseköğretim kurumlarının dört yıllık fakülte ve yüksekokullarından mezun
olan; meslek kuruluşu temsilcileri, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 38 inci maddesine göre yükseköğretim kurumları
tarafından görevlendirilen öğretim elemanları veya alanında en az 5 (beş)
yıl uzmanlık ve tecrübe birikimi olan kamu kurum/kuruluşlarında görev yapan
kişileri,
ç) Bağımsız danışmanlık firması: Teknoloji Odaklı
Sanayi Hamlesi Programı kapsamında başvuruda bulunulan projeler için
değerlendirme raporu hazırlanması amacıyla söz konusu Program amaçlarına
uygun kriterlere göre Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş firmayı,
d) Bağımsız değerlendirme raporu: Teknoloji Odaklı
Sanayi Hamlesi Programı kapsamında başvuruda bulunan projeler için Bakanlık
tarafından yetkilendirilmiş bağımsız danışmanlık firmalarından biri
tarafından Bakanlık tarafından belirlenen formatta hazırlanacak
değerlendirme raporunu,
e) Bakan: Sanayi ve Teknoloji Bakanını,
f) Bakanlık: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
g) Çağrı periyodu: Bakanlık tarafından belirlenen
çağrı planı çerçevesinde program başvurularının kabul edildiği zaman
aralığını,
ğ) Çağrı planı: Bakanlık tarafından yapılan çağrı
duyurusu kapsamında, ilgili çağrı duyurusuna ilişkin başvuru ve
değerlendirme süreçlerine ilişkin takvimi, desteklenecek ürün listesini ve
çağrının uygulaması sürecinde kullanılacak standart şablonlara ilişkin ek
dosyaları içeren çağrı duyurusu paketini,
h) Genel Müdürlük: Teşvik Uygulama ve Yabancı
Sermaye Genel Müdürlüğünü,
ı) Katma değer katkısı: Proje kapsamında yapılan
yatırım sonucunda üretime geçen tesise özel olarak Program Portalından
yayınlanan katma değer formunun doldurulması suretiyle yıllık bazda
hesaplanan tutarı,
i) KOBİ: 19/10/2005 tarihli ve 2005/9617 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Küçük ve Orta Büyüklükteki
İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik
kapsamında yer alan küçük ve orta büyüklükteki işletmeleri,
j) Komite: Bakanlık bünyesinde Bakan onayı ile
oluşturulan Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Değerlendirme
Komitesini,
k) KOSGEB: Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri
Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığını,
l) Meslek kuruluşu: İşletmelere ve girişimcilere
yönelik faaliyet gösteren, oda, borsa, birlik, konfederasyon, federasyon,
vakıf, dernek ve kooperatifler ile küçük sanayi siteleri ve organize sanayi
bölgeleri yönetimlerini,
m) Öncelikli Ürün Listesi: Bakanlık tarafından dış
ticaret verileri, talep gelişimi, rekabet yoğunluğu gibi çeşitli kriterler
dikkate alınarak belirlenecek; orta-yüksek ve yüksek teknolojili
sektörlerdeki ürünlerin ve bu sektörlerin gelişimi için kritik ürünlerin
yer aldığı ve Bakanlık tarafından tebliğ ile yayımlanacak listeyi,
n) Program: Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi
Programını,
o) Program izleme ve değerlendirme raporu: Program
yönetim ofisi tarafından Program kapsamında yapılan uygulamalar hakkında
bilgilendirme sağlamak amacıyla Komiteye sunulan raporu,
ö) Proje komisyonu: Program kapsamındaki
başvuruların incelenmesi ve destek kararı verilen projelerin izleme
sürecinde değerlendirilmesinden sorumlu; projeler hakkında Komiteye bilgi,
değerlendirme ve görüş sunan; Bakanlık, bağlı/ilgili kuruluşların personeli
ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız değerlendiricilerden oluşan daimi
komisyonu,
p) Proje koordinatörü: Programa başvuran her bir
proje için sekretarya işlemlerini koordine etmek üzere görevlendirilen
program yönetim ofisi personelini,
r) Proje paydaşı: Program kapsamında yatırımı
gerçekleştirilecek olan ürünü satın almak niyetiyle yatırımcıyla işbirliği
yapan kamu kurum/kuruluşu veya Türkiye’de yerleşik orta veya büyük ölçekli
işletmeyi,
s) Program Portalı: Programa ilişkin bilgilendirme,
başvuru, izleme, değerlendirme ve raporlamaların tek pencere üzerinden
yapılmasını sağlamak amacıyla Bakanlık tarafından bağlı/ilgili kuruluşlarla
koordineli olarak geliştirilen web tabanlı uygulamayı,
ş) Program yönetim ofisi: Program kapsamında
desteklenecek yatırım projelerine ilişkin tüm işlemlerin koordinasyonunu
sağlamak ve sekretarya hizmetlerini yürütmek üzere Bakanlık tarafından
görevlendirilen birimi,
t) Teşvik belgesi: Yatırım teşvik belgesini,
u) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik
Araştırma Kurumunu,
ü) Ürün: Öncelikli Ürünler Listesinde yer alan ve
üretilmesi hedeflenen ürünü,
v) Yatırımcı: Program kapsamındaki yatırım
projesini gerçekleştirecek Türkiye’de yerleşik sermaye şirketini,
y) Yeniden değerleme oranı: 4/1/1961 tarihli ve 213
sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesinin (B) fıkrası
hükümleri çerçevesinde her yıl Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından Resmî
Gazete’de ilan edilen oranı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Programın Tanımı ve Öncelikli Ürün Listesi
Programın
genel tanımı
MADDE 4 –
(1) Program, Türkiye’de katma
değerli üretimin artırılması amacı doğrultusunda, Bakanlık ve bağlı/ilgili
kuruluşları tarafından sağlanan destek ve teşviklerin orta-yüksek ve yüksek
teknoloji seviyeli sektörlere yoğunlaştırılmasına yönelik özel bir
programdır. Programda, Türkiye için kritik öneme sahip ve gelecek
potansiyeli yüksek ürünlerin ülke içinde üretim kapasitesinin
geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu kapsamda, Bakanlık tarafından ithalat
bağımlılığının azaltılması, rekabet yoğunlaşması, yurt içi üretim
yetkinlikleri, küresel talebin gelişim trendi, gelecek potansiyeli gibi
çeşitli kriterler göz önünde bulundurularak belirlenen Öncelikli Ürün
Listesine yönelik olarak Bakanlık tarafından sağlanan yatırım teşvikleri
ile KOSGEB ve TÜBİTAK tarafından sağlanan proje desteklerinin tek pencere
mekanizması ile sunulması öngörülmektedir. Ülkemizin ihtiyaç duyduğu
teknolojik gelişime katkı sağlayacak yatırım projelerinin, uçtan uca bir
yönetişim ve destek modeli ile Program kapsamında hayata geçirilmesi hedeflenmektedir.
(2) Birinci fıkra hükümleri doğrultusunda, Bakanlık
ve bağlı/ilgili kuruluşlarının sağladığı destekler; bu desteklerin
orta-yüksek ve yüksek teknolojili ürünlere yönelik olarak verimli ve etkin
bir şekilde kullanılmasını sağlamak üzere, Bakanlık uhdesinde yer alan
Program Portalı üzerinden tek pencere mekanizması ile yürütülür.
(3) Program kapsamında tanımlanan destekler,
Öncelikli Ürün Listesindeki ürünlerin üretilmesine ilişkin yatırım
projelerine münhasıran kullandırılır.
(4) Program kapsamında başvuru, değerlendirme ve
izleme süreçlerine dair bilgi akışı ve iletişim, Program Portalı
vasıtasıyla program yönetim ofisi tarafından sağlanır.
(5) Program yönetim ofisi yatırımların hayata
geçirilmesini kolaylaştırmak amacıyla yatırımcılara bilgi ve destek sağlayabilir.
(6) Program amacına uygun yatırım projeleri için
AR-GE, ticarileşme, yatırım ve üretim süreçlerinden ilgili proje başvurusu
kapsamında Komite tarafından gerekli ve uygun görülenlerin tamamını
kapsayacak şekilde uçtan uca destek sağlanır.
(7) Program kapsamında desteklenecek yatırım
projelerinde; yatırımcının, üretilecek ürünün potansiyel bir alıcısı ile
proje paydaşı olarak geliştirme sürecinde ve ürüne yönelik talep konusunda
işbirliği yapması beklenir.
Öncelikli
Ürün Listesi
MADDE 5 –
(1) Öncelikli Ürün Listesi,
Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD)’nün tanımına göre orta-yüksek
ve yüksek teknolojili sektörlerdeki ürünler ve bu sektörlerin gelişimi için
kritik önemi haiz ürünler arasından, dış ticaret verileri, talep gelişimi,
rekabet yoğunluğu gibi çeşitli kriterler dikkate alınarak Bakanlık
tarafından tebliğle belirlenir.
(2) Öncelikli Ürün Listesi, ekonomik ve teknolojik
gelişmelere göre gerek görüldüğünde Bakanlık tarafından tebliğle revize
edilebilir.
(3) Yürürlükte olan Öncelikli Ürün Listesi ayrıca
Program Portalında yayımlanır. Belirli bir çağrı periyodu kapsamında
desteklenecek ürünler, çağrı duyurusu esnasında yürürlükte olan Öncelikli
Ürün Listesinde yer alan ürünlerin sadece bir kısmını kapsayacak şekilde
belirlenebilir ve çağrı planının ek listesi olarak Program Portalında yayımlanır.
Belirli bir çağrı periyodu içerisinde yapılan tüm değerlendirmeler çağrı
planının ek listesi olarak yayımlanan ürün listesine göre yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Komite, Proje Yönetim Ofisi, Proje Komisyonu ve
Proje Paydaşı
Komite
MADDE 6 –
(1) Program kapsamında destek
başvurusu yapılan yatırım projelerini değerlendirmek, desteklenmesine dair
karar almak ve projelerin destek sürecini izlemek ve izleme sürecinde karar
almak üzere Komite oluşturulur.
(2) Komite, Program kapsamında proje
komisyonlarının oluşturulmasına, hangi projelerin destekleneceğine, Program
kapsamındaki destek unsurlarından hangilerinin kullandırılacağına, ilgili
mevzuatta yer alan koşul ve sınırlara aykırı olmamak kaydıyla verilecek
desteklerin miktar, tür ve sürelerine, projeler kapsamında öngörülen
yatırımın tamamlanma durumunun tespit edilmesine, ilgili mevzuatta
belirtilen hallerin gerçekleşmesi halinde destek sürecinin
sonlandırılmasına dair karar organıdır.
(3) Komite, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından 3 (üç),
KOSGEB’den 1 (bir), TÜBİTAK’tan 1 (bir) üye olmak üzere 5 (beş) üyeden
oluşur. Bakanlık temsilcileri, aralarından biri Komite Başkanı olacak
şekilde Bakan tarafından belirlenir. KOSGEB ve TÜBİTAK temsilcileri ilgili
kurumlar tarafından belirlenerek bildirilir. Komite Başkanı haricindeki her
bir üyelik için ayrıca bir de yedek üye belirlenir. Asıl üyelerin Komite
toplantılarına katılamadığı durumda ilgili üye yerine belirlenmiş olan
yedek üye toplantılara katılarak asıl üye ile aynı yetkiyle karar alma sürecinde
yer alır. Gerekli görülmesi halinde, Komite toplantılarına mali ve/veya
teknik konularda bilgilerine başvurulmak üzere diğer kamu kurum ve
kuruluşlarının temsilcileri davet edilebilir.
(4) Komite, Komite Başkanının katılması kaydıyla en
az 3 (üç) üye ile toplanır.
(5) Komite tarafından destek başvurusunun kabulüne
ya da reddine ilişkin kararlar puanlama yöntemiyle alınır. Karar verilecek
diğer hususlar için oy çokluğu aranır. Oyların eşitliği durumunda ise
Komite Başkanının oyu yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
Program
yönetim ofisi
MADDE 7 –
(1) Bakanlık ve bağlı/ilgili
kuruluşlar tarafından Program kapsamında yapılacak tüm işlemlerin
sekretarya hizmetlerini yürütmek, Komite ve proje komisyonları arasında
bilgi ve belge akışını sağlamak, Program Portalını yönetmek ve program
paydaşları arasında iletişim ve bilgi akışını sağlamak üzere Bakanlık
ve/veya bağlı/ilgili kuruluşların personelinden oluşan program yönetim
ofisi kurulur.
(2) Program yönetim ofisi; Program yönetiminin
yanında, yatırımların hayata geçirilmesini kolaylaştırmak amacıyla
yatırımcı adaylarına başvuru süreçlerinde destek olunması, yatırımlara
yönelik sektörel işbirliklerinin oluşumuna katkı sağlanması gibi
fonksiyonları da icra eder.
(3) Program yönetim ofisi çalışanları arasından,
her bir proje için projeyi yakından takip edecek, izleme yapacak, proje
paydaşları için irtibat noktası görevi üstlenecek proje koordinatörü
görevlendirilir.
Proje
komisyonu
MADDE 8 –
(1) Program kapsamında başvurusu
kabul edilen projeler için Komite tarafından 5 (beş) kişilik proje
komisyonları oluşturulur. Proje komisyonları, başvuruların nitelik ve
niceliğine bağlı olarak sektör, proje ölçeği, proje sayısı gibi
parametrelere göre ihtiyaç adedince teşekkül ettirilir. Proje komisyonu
üyeleri bir tanesi başkan olarak atanacak şekilde asıl görevlerini devam
ettirmek kaydıyla Bakanlık ve/veya bağlı/ilgili kuruluşların çalışanları
arasından ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız değerlendiriciler arasından
belirlenir.
(2) Proje komisyonu üyeleri, görevlendirildikleri
projeye/projelere ilişkin değerlendirme, destek kararı ve izleme
süreçlerinde görev alıp bu süreçlerin her birinde Komite değerlendirmesi
öncesinde, üyelerin değerlendirme ve görüşlerini içeren karar metnini
oluşturur. Proje komisyonunun karar metni oluşturma sürecinde ihtiyaç
duyacağı bütün bilgi, belge ve raporlar ile sekretarya hizmetleri proje
koordinatörü tarafından sağlanır. Proje komisyonunun karar metni oluşturma
sürecine dayanak teşkil eden ve doğrudan proje komisyonu tarafından talep
edilmiş veya edinilmiş ek bilgi ve belgelerin de proje koordinatörü
vasıtasıyla proje dosyasına eklenmesi zorunludur.
(3) Proje komisyonunun değerlendirme ve görüşlerini
içeren karar metinleri Komite açısından öneri mahiyetindedir. Proje
komisyonu hazırlayacağı kararın ortak metnini çoğunluğun görüşlerini
dikkate alarak oybirliğiyle kabul eder. Metinle ilgili katılmadığı veya ek
bilgi mahiyetinde belirtilmesini gerekli gördüğü hususlar bulunan proje komisyonu
üyeleri karar metnine ek olarak şerhlerini ekleyebilirler.
Proje
paydaşı
MADDE 9 –
(1) Program kapsamında
desteklerden yararlanacak yatırımcının, bir veya daha fazla proje paydaşı
ile işbirliği yapması beklenir. Proje paydaşının, üretilecek ürün hakkında
teknik yönlendirme kapasitesi ve satın alma talebine sahip olması gerekir.
Başvuru sahibi ile proje paydaşları arasında, paydaşın öncelikli ürünü
satın almaya ilişkin iradesi ve niyetini belirttiği uzlaşı protokolü,
Program Portalında yayınlanan uzlaşı protokolü ve paydaş beyan formunun
doldurulması suretiyle imzalanır. Proje paydaşının kamu kurum/kuruluşu
olması halinde uzlaşı protokolü sunulması gerekli olmayıp paydaştan
öncelikli ürünü satın alabileceğine ilişkin niyetini gösterir yazı alınması
yeterlidir.
(2) Proje paydaşından aşağıdaki katkıları sunması
beklenir:
a) Proje kapsamında üretilecek öncelikli ürünü
satın almaya ilişkin irade ve niyet beyanı.
b) Proje süresince işletmeye teknik ve mali açıdan
rehberlik yapılması.
c) İşletmenin öngördüğü faaliyetlerin gerçekleşme
durumunun izlenmesi.
ç) Öncelikli ürünün belirlenen standart ve
spesifikasyonlara uygun şekilde üretildiğinin takip edilmesi.
d) İşletmenin proje süresince karşılaşabileceği
zorluklara ortak çözümler üretilmesi.
(3) Başvuru sahibi ile proje paydaşı arasındaki
işbirliği, Komitenin destek değerlendirmesinde bir puanlama kriteri olarak
dikkate alınır.
(4) Proje izleme sürecinde, proje paydaşı 6 (altı)
aylık periyotlarla Program Portalı üzerinden proje değerlendirme raporu
sunar. KOSGEB desteklerinden yararlanmakta olan projeler için proje paydaşı
izleme periyodu 4 (dört) aylık olarak uygulanır. Proje paydaşının
raporları, desteklerin sonlandırılmasına dair Komite kararlarında dikkate
alınır. Ancak proje paydaşının kamu kurum/kuruluşu olması durumunda proje
değerlendirme raporunun sunulması zorunlu değildir.
(5) Proje sahibi, izleme sürecinde proje komisyonu
onayı ile proje paydaşını değiştirebilir.
(6) KOSGEB desteklerinden yararlanmaya hak kazanan
projelerin paydaşları, KOBİ olmak ve proje süresince yükümlülüklerini
yerine getirmek kaydıyla satın alma taahhüdünün yerine getirilmesi halinde
KOSGEB tarafından yürütülen KOBİ Finansman Destek Programı hükümleri
çerçevesinde finansman desteğinden yararlandırılabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru, Başvuruların Değerlendirilmesine ve Destek
Unsurlarına İlişkin Esaslar
Başvuru
MADDE 10
– (1) Bakanlık, Öncelikli Ürün
Listesindeki ürünlere yönelik olarak duyuru yapmak suretiyle çağrıda
bulunur.
(2) Çağrı planları, çağrı kapsamında yer alacak sektör
ve ürünler ile çağrı takvimi Bakanlık tarafından belirlenerek Program
Portalında duyurulur.
(3) Programa sadece Türkiye’de yerleşik sermaye
şirketleri başvurabilir.
(4) Birinci fıkrada belirtilen çağrıya istinaden
Program kapsamındaki desteklerden yararlanmak isteyen yatırımcı firma,
Program Portalında duyurulan bilgi ve belgelerle Bakanlığa müracaat ederek
çağrı planlarında öngörülen takvim ve yöntem çerçevesinde ön başvuru
işlemini tamamlar. Ön başvuruda istenecek bilgi ve belgeler Program
Portalında yayımlanır.
(5) Program kapsamında desteklenecek yatırımlarda,
çağrı duyurusunda yer alan ürünlere yönelik olma ve çağrı duyurusunda
belirlenen proje kapsamında yapılması öngörülen toplam harcamaların
tutarından oluşan asgari proje tutarını karşılama koşulu aranır.
(6) Ön başvuru ile üretilmesi planlanan ürünün
çağrı duyurusunun ek listesi olarak yayınlanan ürün listesinde yer alıp
almadığı, öngörülen proje tutarının çağrı duyurusunda belirlenen asgari
proje tutarı koşulunu karşılayıp karşılamadığı, yatırımcı firmanın ve
projenin çağrı duyurusunda belirlenen diğer temel kriterleri sağlayıp
sağlamadığı program yönetim ofisi tarafından tespit edilir. Ön başvuruda
sunduğu bilgi ve belgelerin, Program ve çağrı duyurusu kapsamında
belirlenen temel kriterleri sağladığı tespit edilen firma kesin başvuru
yapmaya davet edilir.
(7) Ön başvuru sonrasında kesin başvuru yapmaya
davet edilen firma, çağrı planlarında öngörülen takvim dâhilinde, proje
fizibilitesi ve bağımsız değerlendirme raporunun yanı sıra Program Portalında
yayınlanacak diğer bilgi ve belgeler ile kesin başvurusunu tamamlar.
(8) Başvuru sahibi, şayet varsa proje paydaşı ile
imzaladığı uzlaşı protokolünü de kesin başvuruda ibraz eder.
(9) Başvuruda Bakanlığa sunulan bilgi, belge ve
raporlar TÜBİTAK ve KOSGEB değerlendirme süreçlerinde de kullanılabilir.
Proje
fizibilitesi
MADDE 11
– (1) Her bir proje başvurusu için
proje fizibilitesi sunulması zorunludur. Proje fizibilitesinde;
a) İşletmenin mevcut durumu,
b) İşletmenin organizasyon yapısı, yönetim ve insan
kaynakları,
c) Şayet varsa proje paydaşının bilgileri ve
projeye sağlaması öngörülen katkılar,
ç) Projenin tanımı ve kapsamı,
d) İhtiyaç analizi,
e) Pazar analizi,
f) Proje yeri ve uygulama alanı,
g) Projenin uygulama planı ve takvimi,
ğ) Şayet varsa AR-GE süreci tasarımı,
h) Yatırım süreci tasarımı,
ı) AR-GE ve yatırım sürecinin eş zamanlı devam
etmesinin öngörüldüğü özel durumlarda detaylı eş zamanlı AR-GE ve yatırım
süreçleri takvimi,
i) Yatırım tutarı ve yıllara dağılımı,
j) Üretim ve satış programı,
k) Projenin finansman kaynakları,
l) Program kapsamında talep edilen destek
unsurları,
m) Risk analizi,
n) GZFT (güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar,
tehditler) analizi,
bölümlerine yer verilmesi zorunludur.
Bağımsız
değerlendirme raporu
MADDE 12
– (1) Bakanlık tarafından
yetkilendirilen bağımsız danışmanlık firmalarından biri tarafından hazırlanacak
olan bağımsız değerlendirme raporunun çağrı planında öngörülen süre
içerisinde Program Portalına yüklenmediği proje başvuruları detaylı
değerlendirmeye tabi tutulmaksızın reddedilmiş kabul edilir.
(2) Bağımsız değerlendirme raporu hazırlanırken
bağımsız danışmanlık firması tarafından yatırımcı firmanın yerinde
incelemesinin yapılması zorunludur.
(3) Bağımsız değerlendirme raporunda;
a) Proje fizibilitesinde yer alan verilerin
tutarlılığının değerlendirilmesi,
b) Firmanın mali yetkinlik ve teknik yetkinlik
açısından projenin gerekliliklerini karşılayabilme düzeyi,
c) Üretilmesi öngörülen ürünü üretmek amacıyla
proje kapsamında kurulacak yatırım tesisinin üretime geçmesini müteakiben
bu tesisin on yıl süresince sağlayacağı öngörülen cari yıl fiyatlarına göre
hesaplanan toplam katma değer katkısı analizi,
ç) Üretilmesi öngörülen ürünün dünya ve Türkiye
piyasalarındaki gelişim potansiyelinin geçmiş dünya ve Türkiye ticareti
verilerinde gözlenen eğilimler üzerinden değerlendirilmesi,
bölümlerine yer verilmesi zorunludur.
(4) Bağımsız değerlendirme raporunda yatırımcının
talebi veya bağımsız danışmanlık firmasının projenin değerlendirilmesi
açısından gerekli görmesi halinde ek bölümlere yer verilebilir.
(5) Komite tarafından TÜBİTAK AR-GE süreci
desteklerinden yararlandırılması kararlaştırılan projeler için bağımsız
değerlendirme raporunun maliyeti AR-GE süreci desteklerinin fiilen
sağlanmaya başlamasını müteakiben ilgili mevzuatta belirlenen limitler
dahilinde TÜBİTAK tarafından karşılanır. ARGE ihtiyacı bulunmayan ve KOSGEB
desteklerinden yararlandırılması kararlaştırılan projeler için bağımsız
değerlendirme raporunun maliyeti KOSGEB desteklerinin fiilen sağlanmaya
başlamasını müteakiben ilgili mevzuatta öngörülen geri ödemesiz destek
oranı nispetince KOSGEB tarafından karşılanır. Komite tarafından
desteklenmesi uygun görülmeyen projeler ile sadece Bakanlık desteklerinden
yararlandırılması kararlaştırılan projeler için bağımsız değerlendirme
raporunun maliyeti karşılanmaz.
(6) Bu maddenin uygulamasına ve bağımsız
danışmanlık firmalarının yetkilendirilmesine ilişkin usul ve esaslar
Bakanlık tarafından belirlenir.
Başvuruların
değerlendirilmesi
MADDE 13
– (1) Kesin başvurusu öngörülen
takvim içerisinde eksiksiz tamamlanan projeler değerlendirmeye tabi
tutulur.
(2) Proje konusu ürünün üretilebilmesi için AR-GE
gereksinimi olduğu durumlarda, ilgili TÜBİTAK destek programı kapsamında,
öngörülen yatırım planı çerçevesinde ürünün üretilmesinin teknik yönden
mümkün olup olmadığının tespitini de kapsayacak şekilde AR-GE projesi
değerlendirme süreci işletilir. AR-GE’ye ihtiyaç olmaksızın salt yatırımın
gerekli olduğu veya on birinci fıkra uyarınca AR-GE faaliyetinin sadece
tamamlayıcı veya geliştirici mahiyette yapılmasının öngörüldüğü özel
durumlarda projenin yatırım kısmı için başvurusu yapılan ürünün teknolojik
hazırlık seviyesinin, ürünün ve firmanın teknik açıdan üretime hazır olup
olmadığının, öngörülen proje planlaması çerçevesinde yapılacak yatırım
faaliyetleriyle ürünün üretilmesinin teknik yönden mümkün olup olmadığının
tespiti için TÜBİTAK tarafından inceleme yapılır.
(3) Yatırımcı firmanın KOBİ olması durumunda,
projenin yatırım kısmı için Stratejik Ürün Destek Programı kapsamında talep
edilen bilgi ve formların sağlanacak desteklere hak kazanma açısından
eksiksiz ve hatasız olarak tamamlanmış olması gerekir. Bu durum KOSGEB
tarafından incelenir.
(4) Başvuruların proje bazlı veya stratejik
yatırımlar kapsamında devlet desteklerinden yararlandırılması noktasında
değerlendirmeye tabi tutulabilmesi için ilgili mevzuat kapsamında talep
edilen bilgi ve formlar yatırımcı tarafından temin edilir. Proje
komisyonları tarafından Bakanlık tarafından sağlanabilecek devlet
desteklerine ilişkin inceleme ve değerlendirme yapılarak görüş oluşturulur.
(5) Yukarıdaki fıkralarda belirtilen inceleme ve
değerlendirmeler, Bakanlıkça öngörülen takvim çerçevesinde eş zamanlı ve
koordineli olarak yürütülür.
(6) Yatırımcı firma, değerlendirme süreci
içerisinde proje komisyonu tarafından proje sunumuna davet edilir. Proje
sunumuna projenin sektörü ve konusuna göre Bakanlık sektör uzmanları,
bağımsız değerlendiriciler ve/veya akademisyenler davet edilebilir. Proje
sunumu esnasında firmadan ilave bilgi ve belgeler istenebilir. AR-GE
ihtiyacı bulunan ve TÜBİTAK değerlendirme sürecinde AR-GE desteklerinden
yararlandırılmaları uygun bulunmayan projeler için, ihtiyaç duyulan AR-GE
faaliyetlerinin yatırımcı firmanın kendi kaynaklarıyla karşılanma imkân ve
planını içeren ek AR-GE finansman raporu istenir.
(7) Bu maddede belirtilen inceleme ve
değerlendirmeler neticesinde hazırlanan raporlar, proje komisyonları tarafından
Komite değerlendirmesine sunulur. Komite, başvuruda bulunulan projelerin;
a) Ülkemizin mevcut durumda veya gelecekte ortaya
çıkabilecek kritik ihtiyaçlarını karşılayabilme,
b) Ülkemizde üretim kapasitesi yetersiz olan
ürünlerde arz güvenliğini sağlayabilme,
c) Ülkemizin teknoloji açığı olan alanlarda
teknoloji kapasitesini geliştirme,
ç) Dış ticaret açığı verilen alanlarda ithalat
bağımlılığını azaltma,
d) Yüksek katma değerli olma,
e) Ülkemizde üretimi olmayan yeni nesil
teknolojiler kullanılarak üretim yapılmasını sağlayabilme,
f) Farklı sektörlerde ülkemize rekabet gücü
kazandırabilme,
g) Etkileşimde olduğu sektörlerde teknolojik
dönüşümü hızlandırma ve bu sektörlerin gelişimine katkı sağlayabilme,
ğ) Yenilikçi ve AR-GE’ye dayalı yatırım olma,
h) Cari işlemler dengesini olumsuz etkileyen ve
hammadde sıkıntısı yaşanılan sektörlerde gerçekleştirilecek yüksek katma
değerli işlenmiş ürünlerin üretimine yönelik yatırım olma,
ı) Ülkemizin hammadde potansiyelinin
değerlendirilmesine olanak sağlayan entegre üretime yönelik yatırım
sağlıyor olma,
i) Proje paydaşının uzlaşı protokolü sunarak
projeye dahil olması veya ürünün niteliği dolayısıyla nihai tüketim
mallarının bir kısmında olduğu gibi çok alıcılı ve parçalı veya sermaye
mallarının bir kısmında olduğu gibi süreklilik arz etmeyen talep yapısının
bulunması gibi nedenlerle bir proje paydaşının projeye dahil edilemediği
durumda proje kapsamında öngörülen standart ve spesifikasyonlara göre
üretilecek ürünün yeterli pazar potansiyeline sahip olması,
niteliklerini dikkate alarak Program Portalında
yayınlanan proje değerlendirme formu üzerinden puanlama yapmak suretiyle
projelerin sıralamasını yapar. Komite, bu niteliklerin yanı sıra program
destek bütçesi, pazar doygunluğu, katma değer katkısı gibi kısıtlar
çerçevesinde önceliklendirme yapmak suretiyle desteklenecek projelerin
sayısını, 100 üzerinden 70 puanın altında puanı olan projeler
desteklenmemek kaydıyla belirleyebilir.
(8) Komite tarafından proje bazında puan
hesaplaması yapılırken proje paydaşı bulunmayan projelere yedinci fıkranın
(i) bendinde belirtilen paydaş veya pazar potansiyeli kriteri açısından 0
ila 70 puan arası puan verilir. Paydaşı bulunan projeler için ise paydaşın
sürece etkin entegrasyon taahhüdü dikkate alınarak 50 ila 100 puan arasında
olmak kaydıyla puan verilir.
(9) Komite, destekleme kararı verilen projeler için
hangi destek unsurlarının tanımlanacağına ve ilgili mevzuatta yer alan
sınır ve koşullar çerçevesinde kalmak kaydıyla destek unsurlarının miktar
ve sürelerine, proje süreci boyunca sağlanacak toplam destek tutarına
ilgili mevzuat çerçevesinde karar verir. Proje kapsamında sağlanacak toplam
destek tutarı, proje kapsamında üretilmesi öngörülen ürünü üretmek amacıyla
kurulacak yatırım tesisinin üretime geçmesini müteakiben bu tesisin on yıl
süresince sağlayacağı öngörülen cari yıl fiyatlarına göre hesaplanan toplam
katma değer katkısının yüzde ellisinden ve proje kapsamında yapılması
öngörülen AR-GE ve yatırım harcamalarının toplam tutarından fazla olamaz.
TÜBİTAK tarafından AR-GE desteklerinden yararlandırılmaları uygun bulunmayan
projeler için Komite tarafından sadece Bakanlık ve/veya KOSGEB desteklerini
içeren destek paketi tanımlanabilir.
(10) Komite tarafından desteklenmesine karar
verilen projeler için tanımlanan yatırım destekleri, varsa AR-GE sürecinin
TÜBİTAK destekleri ve/veya yatırımcı firmanın kendi kaynaklarıyla başarıyla
tamamlandığının TÜBİTAK tarafından onaylanmasını müteakiben yürürlüğe girer.
Yatırıma başlama sürecinde KOBİ vasfını yitiren firmalar için daha önce
tanımlanan KOSGEB destekleri uygulanmaz.
(11) Proje kapsamında AR-GE faaliyetinin sadece
tamamlayıcı veya geliştirici mahiyette yapılmasının öngörüldüğü özel
durumlarda, Komite tarafından uygun görülmesi halinde proje fizibilitesinde
sunulan eş zamanlı AR-GE ve yatırım süreçleri takvimi dahilinde olmak
kaydıyla AR-GE faaliyetleri tamamlanmadan yatırım süreci desteklerinin
sağlanmasına başlanabilir. Bu gibi durumlarda, proje kapsamında yapılması
hedeflenen yatırımların sadece AR-GE faaliyetinin başarıyla tamamlanması
halinde yapılması öngörülen kısmına, AR-GE faaliyetinin başarıyla tamamlandığının
TÜBİTAK tarafından onaylanmasını müteakiben başlanır.
Destek
unsurları
MADDE 14
– (1) Bu Program kapsamında
desteklenmesine karar verilen yatırımlar için projelerin ihtiyaçlarına
göre, AR-GE destekleri ve yatırım destekleri birbirini tamamlayıcı bir
şekilde tek pencere uygulaması çerçevesinde tanımlanır.
(2) Bu Program kapsamında desteklenmesine karar
verilen projeler; ilgili TÜBİTAK destek programı kapsamında TÜBİTAK
tarafından, KOSGEB Stratejik Ürün Destek Programı kapsamında KOSGEB
tarafından, 2012/3305 sayılı Karar veya 2016/9495 sayılı Karar hükümleri
çerçevesinde Bakanlık tarafından sağlanan desteklerden yararlandırılabilir.
(3) İkinci fıkrada belirtilen destekler, KOSGEB,
TÜBİTAK ve Bakanlık tarafından ilgili kurumların kendi mevzuatı
çerçevesinde uygulanır. Projelerin hangi destek unsurlarından
yararlandırılacağı ise ilgili mevzuatta yer alan sınır ve koşullar
çerçevesinde kalmak kaydıyla Komite tarafından belirlenir. Komitenin destek
kararları KOSGEB, TÜBİTAK ve Bakanlık yatırım teşvikleri açısından
bağlayıcı niteliktedir.
Program
kapsamında yatırımlara sağlanacak Bakanlık destekleri
MADDE 15
– (1) Programa kesin başvurusu
tamamlanan yatırım başvuruları için Komite tarafından, 2012/3305 sayılı
Karar veya 2016/9495 sayılı Karar kapsamında destek verilmesine dair
değerlendirme yapılır.
(2) Komite, Program kapsamında desteklenmesine
karar verdiği yatırımlardan, projelerin nitelikleri ve destek ihtiyaçlarına
istinaden uygun gördüklerinin, 2012/3305 sayılı Karardaki stratejik
yatırımlar çerçevesinde desteklenmesine karar verebilir.
(3) Program kapsamında Komite tarafından
desteklenmesine karar verilen yatırımlardan, ilgili karardaki gerekli
koşulları sağlayan ve nitelikleri ve destek ihtiyaçlarına istinaden uygun
bulunanlar, 2016/9495 sayılı Karar kapsamında desteklenmesi için
Cumhurbaşkanı onayına sunulur ve Cumhurbaşkanı tarafından desteklenmesi
uygun bulunan yatırım projeleri için Cumhurbaşkanı kararı yayımlanır.
(4) Bu maddenin ikinci fıkrası kapsamında Komite
tarafından ve üçüncü fıkrası kapsamında Cumhurbaşkanı kararıyla
desteklenmesine karar verilen yatırımlar için ayrı bir başvuru ve değerlendirmeye
gerek olmaksızın Genel Müdürlük tarafından teşvik belgesi düzenlenir.
Teşvik belgesi kapsamında sağlanacak devlet yardımlarına ilişkin iş ve
işlemler, ilgili mevzuat çerçevesinde Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
Program
kapsamında sağlanacak TÜBİTAK destekleri
MADDE 16
– (1) Program kapsamında AR-GE
destekleri TÜBİTAK tarafından ilgili TÜBİTAK destek programı çerçevesinde
sağlanır.
(2) Kesin başvurusu tamamlanmış projelerden AR-GE
ihtiyacı olanlar, ilgili mevzuatında öngörülen usul ve esaslar çerçevesinde
TÜBİTAK tarafından değerlendirmeye tabi tutulur. TÜBİTAK tarafından AR-GE
desteği sağlanabilecek projeler, program yönetim ofisine bildirilir.
Komite, TÜBİTAK’ın olumlu görüş verdiği projelerden bir kısmı veya tamamı
için AR-GE desteği kararı alabilir.
(3) TÜBİTAK’ın AR-GE desteği sağlamayı uygun
bulmadığı projeler için TÜBİTAK destekleri Komite tarafından tanımlanamaz.
Ancak Komite, ihtiyaç duyulan AR-GE faaliyetlerinin yatırımcı firmanın
kendi kaynaklarıyla yürütüleceğinin taahhüt edilmesi kaydıyla Program
kapsamındaki diğer destek unsurlarının kullandırılmasına karar verebilir.
Program
kapsamında sağlanacak KOSGEB destekleri
MADDE 17
– (1) Yatırımcı firmanın KOBİ
olduğu başvurular KOSGEB tarafından Stratejik Ürün Destek Programı
hükümleri çerçevesinde yatırım süreci desteklerinden yararlandırılabilir.
(2) Komite, KOSGEB tarafından sağlanacak destek
kalemleri ve miktarlarını, ilgili mevzuatın belirlediği sınırlar
çerçevesinde belirleyebilir. Komitenin aldığı destek kararı, KOSGEB
tarafından kendi ilgili mevzuatı çerçevesinde ayrı bir değerlendirme
yapılmaksızın uygulanır.
(3) KOSGEB desteklerinin Komite tarafından
tanımlanması için başvuruda bulunacak KOBİ’lerin, 5/8/2009 tarihli ve
2009/15431 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan KOSGEB
Tarafından Verilecek Hizmetler ve Desteklerden Yararlanacak Küçük ve Orta
Büyüklükteki İşletmelere İlişkin Sektörel ve Bölgesel Önceliklerin Belirlenmesi
Hakkında Karar ile tespit edilen sektörlerde faaliyet göstermesi, program
başvurusundan en az 1 (bir) yıl önce kurulmuş olması ve proje paydaşı ile
işbirliği yapması şartı aranır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İzleme, Revizyon, Sonlandırma ve Tamamlama
İzleme
MADDE 18
– (1) Destek kapsamına alınan her
bir projenin izlemesi AR-GE ve yatırım faaliyetleri süresince ve yatırım
faaliyetleri sonrasında olmak üzere iki aşamalı yapılır. Her bir projenin
izlemesi ve değerlendirmesi kapsamında yer aldıkları destek unsurlarına
göre proje komisyonu, TÜBİTAK ve/veya KOSGEB tarafından yapılır.
(2) Yatırım sürecinde yatırım teşvik belgeli
firmaların yerinde incelemesi her 6 (altı) ayda bir Genel Müdürlük
personeli tarafından yapılır. Komitenin uygun görmesi halinde ilgili projeden
sorumlu olan proje komisyonu üyeleri ve/veya proje koordinatörü de izleme
döneminde yerinde inceleme çalışmalarına gözlemci sıfatıyla katılım
sağlayabilir.
(3) Proje komisyonu tarafından, Genel Müdürlük,
TÜBİTAK ve/veya KOSGEB tarafından yapılan izlemelerde sunulan belge ve
bilgiler de dikkate alınarak her 6 (altı) ayda bir temel proje ilerleme
bilgilerini içeren proje izleme formu ve proje hakkında gerekli görülen
değerlendirmelerin yapıldığı proje izleme raporu, program yönetim ofisine
sunulur.
(4) Yatırımcı firma, izleme süreci içerisinde
gerekli görülmesi halinde proje komisyonu tarafından projenin ilerlemesine
ilişkin görüşlerini belirtmek üzere proje sunumuna davet edilir.
(5) Yatırımın tamamlanmasını müteakiben on yıl
süresince kurulan yatırım tesisinin sağladığı toplam katma değer katkısı
düzeyi firma tarafından yıllık bazda yeminli mali müşavir raporuyla
hesaplatılarak izleyen yılın ilk izleme dönemi içerisinde program yönetim
ofisine sunulur.
(6) Program yönetim ofisi tarafından desteklenmekte
olan her bir proje için proje komisyonlarınca sunulan form ve raporlarda
yer alan verileri temel alarak hazırlanan ve projelerin genel durumunu
özetleyen program izleme ve değerlendirme raporu ve özel olarak talep
edilmesi halinde proje bazındaki izleme belgeleri 6 (altı) ayda bir
Komiteye sunulur.
Revizyon
MADDE 19
– (1) Yatırımcı firma, yatırım
süreci içerisinde KOSGEB ve Bakanlık tarafından desteklenmekte olan yatırım
kısımlarının her biri için en fazla üçer defa revizyon talebinde
bulunabilir. Revizyon talebi Program Portalı üzerinden yapılır.
(2) Yatırımcı firma, yatırım sürecindeki revizyon
talebini en erken yatırım sürecindeki ilk izleme döneminden sonra, en geç
ise son izleme döneminden 2 (iki) ay öncesine kadar program yönetim ofisine
yapabilir.
(3) AR-GE süreci desteklerinden yararlanmakta olan
projeler için AR-GE sürecine ilişkin revizyon talebi doğrudan TÜBİTAK
tarafından karara bağlanarak program yönetim ofisine bildirilir. Program
yönetim ofisi tarafından AR-GE süreci açısından yapılan revizyona göre
yatırım sürecine ilişkin proje takvimi de revize edilerek proje komisyonu
incelemesine sunulur. AR-GE sürecine ilişkin yapılan revizyonlara bağlı
olarak yatırım sürecinde yapılan revizyonlar, firmanın yatırım süresi
boyunca talep etme hakkı bulunan revizyon sayısı kapsamı dışında
değerlendirilir.
(4) Yatırım süreci desteklerinden yararlanmakta
olan projeler için, Bakanlık tarafından sağlanan desteklere dayanak teşkil
eden yerli makine listesinin ve ithal makine listesinin değiştirilmesine
veya bu listelerde yer alan makinelerin finansal kiralama yoluyla temin
edilmesine ilişkin talepler, bu listelerin her biri için ilk defa onaylanan
listeye kıyasla makinelerin toplam tutarı yüzde 25’i aşan oranda değişime
uğramadığı sürece revizyon olarak kabul edilmez. Ayrıca firma künyesine
ilişkin değişiklik talepleri de revizyon olarak kabul edilmez. Bu fıkrada
belirtilen sınır içerisinde kalan makine listesi değişikliği talepleri ve
firma künyesi değişikliğine ilişkin talepler ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde Genel Müdürlük tarafından sonuçlandırılır. Ancak bu kapsamda
yapılan değişikliklerin program yönetim ofisine bildirilerek proje
dosyasına eklenmesi zorunludur.
(5) Yatırım süreci desteklerinden yararlanmakta
olan projeler için dördüncü fıkrada tanımlanmış değişiklikler haricindeki
değişiklikleri içeren revizyon talebi, revizyonun KOSGEB tarafından
desteklenmekte olan yatırım süreçlerini de kapsaması halinde ilgili
süreçlerin KOSGEB tarafından incelenmesinin tamamlanmasını müteakiben,
program yönetim ofisi aracılığıyla proje komisyonu incelemesine sunulur. Yatırımcı
firma revizyon sürecinde proje komisyonu tarafından projenin ilerlemesine
ilişkin görüşlerini belirtmek üzere proje sunumuna davet edilir.
(6) Proje komisyonu tarafından revizyon talebine
ilişkin görüş oluşturularak Komiteye sunulur.
(7) AR-GE ihtiyacı bulunan projeler için, AR-GE
faaliyetlerinin başarıyla tamamlandığının TÜBİTAK tarafından onaylanmasını
müteakiben firmanın talebi olmasa dahi öngörülen yatırım süreci proje
komisyonu tarafından güncel verilere göre yeniden değerlendirilerek
revizyon ihtiyacı bulunup bulunmadığı konusunda görüş oluşturularak
Komiteye sunulur. Komitenin AR-GE faaliyetlerinin tamamlanmasını müteakiben
verdiği revizyon kararı firmanın yatırım süresi boyunca talep etme hakkı
bulunan revizyon sayısı kapsamı dışında değerlendirilir.
(8) Revizyon yapılmasının öngörüldüğü durumlarda,
sağlanması öngörülen on yıllık toplam katma değer katkısı hedefi de
revizyon kapsamında yapılması öngörülen değişiklikler dikkate alınarak
yatırımcı firma tarafından revize edilir.
(9) Komite, yatırımcı firmanın talebi üzerine veya
izleme sürecinde sunulan bilgilere istinaden proje bazında revizyon
değerlendirmesi yapmaya ve revizyon kararı almaya yetkilidir. 15 inci
maddenin üçüncü fıkrası kapsamında Bakanlık desteklerinden yararlanmakta
olan projelerin revizyonu Cumhurbaşkanının onayına sunulur. Revizyona
ilişkin onay alınamaması durumunda firmanın da talep etmesi halinde
projenin 15 inci maddenin ikinci fıkrasında yer alan Bakanlık
desteklerinden yararlandırılacak şekilde revizyonunun yapılmasına Komite
tarafından karar verilebilir. Böyle bir revizyon yapılması durumunda
fazladan faydalanılan destekler, 2016/9495 sayılı Kararın ilgili hükümleri
çerçevesinde geri alınır.
Sonlandırma
MADDE 20
– (1) Komite, izleme sürecinde
sunulan bilgilere istinaden proje paydaşının projeden çekilmesi, yeni bir
paydaş bulunamaması, projenin pazar potansiyelinden yoksun hale gelmesi,
yatırımcı firmanın öngörülen hedefleri gerçekleştirememesi gibi nedenlerle
projenin istenen hedeflere ulaşma imkanının kalmadığının değerlendirildiği
durumlarda resen proje bazında sonlandırma kararı almaya yetkilidir. 15
inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında Bakanlık desteklerinden
yararlandırılan projeler için sonlandırma kararı Cumhurbaşkanının onayına
sunulur.
(2) AR-GE projelerinde, AR-GE aşaması devam
etmekteyken TÜBİTAK, ilgili destek programının uygulama esasları hükümleri
çerçevesinde sonlandırma kararı almaya yetkilidir. TÜBİTAK tarafından
sonlandırma kararı alınan projeler için TÜBİTAK tarafından ilgili mevzuat
hükümleri uygulanır. Diğer destek unsurları açısından projenin desteklenip
desteklenmeyeceğine Komite karar verir.
(3) KOBİ projelerinde, KOSGEB tarafından belirlenen
Stratejik Ürün Destek Programı Uygulama Esasları hükümleri çerçevesinde
sonlandırma kararı almayı gerektiren durumlarda KOSGEB tarafından Komiteye
görüş sunulabilir. KOSGEB destekleri açısından sonlandırma kararı verilmesi
durumunda diğer destek unsurları açısından projenin desteklenip
desteklenmeyeceğine Komite karar verir.
(4) Teşvik belgesi kapsamında desteklenmekteyken,
Komite tarafından veya Cumhurbaşkanınca sonlandırma kararı verilen
projeler, Programın amaçları açısından stratejik yatırım olma niteliğini
kaybetmiş kabul edilir. Bu projeler için, Genel Müdürlük tarafından
değerlendirme yapılarak diğer teşvik uygulamalarından yatırımın
niteliklerine göre en uygun görülen program kapsamında teşvik belgesi
düzenlenebilir. Bu durumda olan projeler için tabi oldukları yeni teşvik
uygulamasına kıyasla Program kapsamında fazladan sağlanmış olan destek
unsurları geri alınır. Yeni bir teşvik uygulamasına geçirilmeyerek belgesi
sonlandırılan yatırımlar için ise ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde
geri alınması gereken destekler geri alınır.
Tamamlama
MADDE 21
– (1) Proje kapsamında öngörülen
yatırım süresinin bitiminden sonra firma 30 gün içerisinde projenin
tamamlanma durumu konusunda karar alınması talebiyle Program Portalı
üzerinden başvuruda bulunur. Desteklere konu olan ilgili yatırım
unsurlarının hedeflere uygun olarak tamamlanma durumu, sorumlu bulunulan
desteklere göre Genel Müdürlük ve/veya KOSGEB tarafından yerinde inceleme
yapılarak Program Portalında yayınlanan tamamlama formunun doldurulması
suretiyle tespit edilir. Komitenin uygun görmesi halinde ilgili projeden
sorumlu olan proje komisyonu üyeleri ve/veya proje koordinatörü de
tamamlama döneminde yerinde inceleme çalışmalarına gözlemci sıfatıyla
katılım sağlayabilir. Komite tarafından tamamlama formu dikkate alınarak
projenin başarılı yada başarısız bir şekilde tamamlandığına dair karar
alınır. Komite tarafından başarısız olduğuna karar verilen projeler,
Programın amaçları açısından stratejik yatırım olma niteliğini kaybetmiş
kabul edilir. Bu projeler için, Genel Müdürlük tarafından değerlendirme
yapılarak diğer teşvik uygulamalarından yatırımın niteliklerine göre en
uygun görülen program kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilir. Bu durumda
olan projeler için tabi oldukları yeni teşvik sistemine kıyasla Program
kapsamında fazladan sağlanmış olan destek unsurları geri alınır. Yeni bir
teşvik sistemine geçirilmeyerek belgesi sonlandırılan yatırımlar için ise
ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde geri alınması gereken destekler geri
alınır.
(2) Başarılı bir şekilde tamamlanan projeler için
yatırım sonrası izleme sürecine on yıl boyunca devam edilir.
(3) Yatırım sonrası izleme süreci boyunca, her
yılın ilk izleme döneminde, yatırımcı firmaya sağlanan toplam destek
düzeyinin güncel değeri, proje sürecinin başından beri yıllık bazda
sağlanan toplam destek tutarı, sigorta primi işçi ve işveren hissesi
desteği kapsamında sağlanan desteklerin brüt asgari ücret artış oranıyla,
diğer destek unsurları kapsamında sağlanan desteklerin ise yeniden
değerleme oranıyla güncellenmiş hallerinin toplanması suretiyle hesaplanır.
(4) Yatırım sonrası izleme süreci boyunca, her
yılın ilk izleme döneminde proje kapsamında başlangıçta hedeflenen on
yıllık toplam katma değer katkısı düzeyinin güncel değeri, proje başvurusu
esnasında öngörülen on yıllık toplam katma değer katkısı düzeyinin yeniden
değerleme oranıyla güncellenmesi suretiyle hesaplanır.
(5) Yatırım sonrası izleme süreci boyunca, her
yılın ilk izleme döneminde, kurulan yatırım tesisinin sağladığı yıllık
katma değer katkısı düzeylerinin güncel değerleri, firma tarafından yıllık
bazda sunulan yeminli mali müşavir raporlarında yer alan tutarların yeniden
değerleme oranıyla güncellenmesi suretiyle hesaplanır. Proje kapsamında
kurulup en az 3 yıldır faaliyette bulunan yatırım tesisleri için,
güncellenmiş katma değer katkısı düzeyinin en yüksek olduğu yıla ait katma
değer katkısı düzeyinin; 4 veya daha fazla yıldır faaliyette bulunan
yatırım tesisleri için güncellenmiş katma değer katkısı düzeyinin en yüksek
olduğu iki yıla ait katma değer katkısı düzeylerinin ortalamasının on ile
çarpılması suretiyle, on yıllık işletme döneminde elde edilmesi beklenen
toplam katma değer katkısı hesaplanır.
(6) On yıllık işletme döneminde elde edilmesi
beklenen toplam katma değer katkısı düzeyinin, proje kapsamında başlangıçta
hedeflenen on yıllık toplam katma değer katkısı düzeyinin güncel değerinden
yüzde elli oranında az olduğunun veya yatırımcı firmaya sağlanan toplam
destek düzeyinin güncel değerinin, on yıllık işletme döneminde elde
edilmesi beklenen toplam katma değer katkısı düzeyinin yüzde ellisini
aştığının tespit edilmesi durumunda, yatırım sonrası destek sürecinde
sağlanmakta olan Bakanlık destekleri Komite tarafından sonlandırılır. 15
inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında Bakanlık desteklerinden
yararlanmakta olan projeler için bu fıkra kapsamında alınan desteklerin
sonlandırılması kararı, Cumhurbaşkanı tarafından onaylanması halinde
yürürlüğe girer. Bu fıkra kapsamında desteklerin sonlandırılması kararı
verilen projeler için daha önce sağlanmış olan destek unsurları geri alınmaz.
Ayrıca, bu projeler için Genel Müdürlük tarafından değerlendirme yapılarak
diğer teşvik uygulamalarından yatırımın niteliklerine göre en uygun görülen
program kapsamında teşvik belgesinin türünün değiştirilmesi sağlanabilir.
Teşvik belgesinin türünün değiştirilmesi durumunda, projeler tabi oldukları
yeni teşvik uygulamasına göre işletme dönemi desteklerini almaya devam
eder.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer
hükümler
MADDE 22
– (1) Bu Tebliğde hüküm bulunmayan
konulardan TÜBİTAK destekleri ve KOSGEB desteklerine ilişkin olanlar için
ilgili kurumların mevzuat hükümleri uygulanır. Bakanlık destekleri ve diğer
hüküm bulunmayan konularda ise 20/6/2012 tarihli ve 28329 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın
Uygulamasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/1) hükümleri uygulanır.
(2) 2012/3305 sayılı Karar kapsamında süresi devam
eden yatırım teşvik belgeleri için Program kapsamındaki desteklerden
yararlanmak üzere başvuru yapılamaz. Ayrıca, 2012/3305 sayılı Karar ve/veya
2016/9495 sayılı Karar kapsamındaki diğer uygulamalar için Bakanlığa
başvurulması halinde Programa başvuru yapılamaz.
(3) Bu Program kapsamında, Program Portalı
üzerinden yapılacak başvurular için gerçek kişilerin firmalar adına
yetkilendirilmesi işlemleri 31/5/2018 tarihli ve 30437 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinin Elektronik Ortamda
Yürütülmesine İlişkin Yetkilendirme Tebliği hükümleri çerçevesinde, ilgili
Tebliğin 5 inci maddesinde sayılan yetkilendirme belgelerinin ıslak imzalı
hallerinin ön değerlendirme sürecinde elektronik olarak sisteme
yüklenmesiyle yapılır. Daha önce söz konusu Tebliğ kapsamında
yetkilendirilmesi Genel Müdürlük tarafından yapılmış kişiler için tekrar
yetkilendirme yapılması gerekmez. Yetkilendirilmesi yeni yapılan kişilerin
program sürecinde detaylı başvuru işlemlerini sürdürebilmeleri için ön
değerlendirme süresinin bitimini müteakiben en geç 15 gün içerisinde ıslak
imzalı belgelerin aslının program yönetim ofisine posta yoluyla
ulaştırılması gerekir. Belgelerin aslının ulaştırılmaması veya ulaştırılan
belgelerin yetkilendirme açısından uygun olmadığının tespit edilmesi durumlarında
kullanıcı yetkilendirmesi iptal edilerek başvuru kapsamında yapılan bütün
işlemler geçersiz sayılır.
Yürürlük
MADDE 23
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Sanayi
ve Teknoloji Bakanı yürütür.
|