Türkiye Demiryolu Makinaları
Sanayi Anonim Şirketinden:
TÜRKİYE DEMİRYOLU MAKİNALARI SANAYİ ANONİM ŞİRKETİ
İHTİYAÇ FAZLASI VARLIKLARIN DEĞERLENDİRME
VE SATIŞ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye
Demiryolu Makinaları Sanayi Anonim Şirketine ait
hurda, ihtiyaç fazlası demiryolu araçları, taşıtlar, iş makinası,
tezgâh, teçhizat ile ilk madde malzeme, yarı mamul, mamul ve yedek
parçaların tespit edilerek satışına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 8/6/1984 tarihli
ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Birim: Türkiye Demiryolu Makinaları
Sanayi Anonim Şirketi Genel Müdürlüğünde belirli hizmetleri bünyesinde
toplayıp yürüten ve/veya uygulayan teknik ve idari bölümleri,
b) Genel Müdür: Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayi Anonim Şirketi Genel Müdürünü,
c) Hurda: Ekonomik ömrünü
doldurmuş, tamir edilmesi mümkün olmayan ve/veya tamir için yapılacak
masraf ekonomik olmayan, teknik özelliği azalan veya kullanılmayacak
derecede hasara uğramış, deforme olması nedeniyle ancak hurda olarak değer
ifade eden, iş makinesi, makine, teçhizat, demirbaş ve yedek parça ve her
türlü ilk madde malzeme, yarı mamul ve mamul malzemeleri,
ç) İhtiyaç fazlası varlık: Şirket mülkiyetinde
bulunan, 5 yıl ve daha fazla hareket görmeyen, ihtiyaçtan fazla olması
nedeniyle kullanılmasına, tüketilmesine imkân bulunmayan her türlü
demiryolu aracı, iş makinası, tezgâh, teçhizat,
demirbaş ve yedek parçaları ile ilk madde malzeme, yarı mamul ve mamul
malzemeleri,
d) İstekli: İhaleye teklif veren gerçek ve tüzel
kişileri,
e) Satış yetkilisi: Yönetim Kurulunca belirlenen
satış yetki sınırları dâhilindeki yetkilileri,
f) Şirket: Türkiye Demiryolu Makinaları
Sanayi Anonim Şirketini,
g) Taşıt: Motorlu ve motorsuz bütün ulaştırma
araçlarını,
ğ) Teminat mektubu: Bankalar tarafından verilen
teminat mektupları ile Türkiye’de yerleşik sigorta şirketleri tarafından
kefalet sigortası kapsamında düzenlenen kefalet senetlerini,
h) Üst Yönetim: Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayi Anonim Şirketi Genel Müdürü ve Genel
Müdür Yardımcılarını,
ı) Yönetim Kurulu: Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayi Anonim Şirketi Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
Temel
ilkeler
MADDE 4 –
(1) İdarenin ilgili birimleri, yapılan satışlarda saydamlığı, eşit
muameleyi, güvenilirliği, gerektiğinde gizliliği, satışların uygun
koşullarda ve zamanında yapılmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını
sağlamakla sorumludur.
İKİNCİ BÖLÜM
Tespit ve Değer Takdir İşlemleri
Tespit
işlemleri
MADDE 5 –
(1) Taşıtların hurda veya ihtiyaç
fazlası olduğunun belirlenmesi için 5/1/1961
tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanununun 13 üncü maddesi hükümlerine uygun
olarak kurulan komisyon marifetiyle yapılır.
(2) Taşıtların dışında kalan varlıkların hurda veya
ihtiyaç fazlası olduğunun (hareket görmeyen malzemeler hariç) tespiti
işlemleri varlığın bulunduğu birim tarafından Üst Yönetim oluru ile kurulan
komisyon marifetiyle yapılır.
(3) 5 yıl ve daha fazla hareket görmeyen malzemelerin
tespiti işlemleri, Malzeme Dairesi Başkanlığı ile Üretim Planlama ve
Kontrol Dairesi Başkanlığı tarafından koordineli biçimde yapılır.
Değer
takdir işlemleri
MADDE 6 –
(1) Değer takdir komisyonu, Üst
Yönetim tarafından belirlenen, iki personelin işin uzmanı olması şartıyla
en az üç üyeden oluşur.
(2) Üst
Yönetim tarafından üyelerden biri komisyon başkanı olarak atanır. Komisyon
üye tam sayısıyla toplanır ve oy çokluğuyla karar alır. Üyeler oy ve
kararlarından sorumlu olup oy kullanmaktan kaçınamaz ve çekimser oy
kullanamaz. Karşı oy kullanılması halinde karşı oyun sahibi gerekçesini
komisyon kararına yazarak imzalar.
(3) Komisyon çalışmalarını en geç otuz günde
tamamlar.
(4) Komisyon üyeleri kararlarında bağımsız olup,
görevlerine müdahale edilemez ve kendilerine görevleriyle ilgili herhangi
bir telkinde bulunulamaz.
(5) Komisyon gerek duyduğu konularda ilgili birimin
veya personelin bilgisine başvurabilir.
(6) Üst
Yönetimce oluşturulan değer takdir komisyonu tarafından her türlü fiyat
araştırması yapılarak, Katma Değer Vergisi hariç olmak üzere tahmini bedel
belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Satış
Taşıtların
satışı
MADDE 7 –
(1) İhtiyaç fazlası veya hurda
taşıtların satış işlemleri, Taşıt Kanununun 13 üncü maddesi ile 20/3/1971 tarihli ve 7/2156 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı hükümlerine göre yerine getirilir.
Hurda
satışı
MADDE 8 –
(1) Taşıtların dışında kalan
varlıkların hurda olduğuna karar verilmesi halinde, hurdaya ayrılan
varlıklar Malzeme Dairesi Başkanlığına teslim edilir. Malzeme Dairesi
Başkanlığı bu tür malzemelerin satış işlemlerini hurda malzeme satışı
prosedürü ve 20/3/1971
tarihli ve 7/2156 sayılı Bakanlar Kurulu Kararına uygun olarak Makine Kimya
Endüstrisi Kurumuna satışını gerçekleştirir.
İhtiyaç
fazlası varlıkların satışı
MADDE 9 –
(1) Taşıtların dışında kalan
varlıklardan ihtiyaç fazlası olduğuna karar verilenler, satış işlemlerinin
başlaması için Malzeme Dairesi Başkanlığına teslim edilir. Malzeme Dairesi
Başkanlığı tarafından ihtiyaç fazlası varlıklar TCDD Genel Müdürlüğü ile
Bağlı Ortaklıklarına sorularak talepleri halinde satılır. 3/7/2003 tarihli ve 4916 sayılı Çeşitli Kanunlarda ve
Maliye Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 37 nci
maddesinde yer alan kuruluşlara da talep gelmesi halinde satış yapılabilir. Satışı gerçekleşmeyen ihtiyaç fazlası
varlıkların listesi üçüncü şahıslara satış işlemleri için Malzeme Dairesi
Başkanlığı tarafından Ticaret ve Pazarlama Dairesi Başkanlığına gönderilir.
Satış
komisyonunun kurulması
MADDE 10 – (1) Satış
komisyonu motorlu araçların satışı için Yönetim Kurulu, diğer satışlarda
satış yetkilisi tarafından seçilen; satışı talep eden üniteden işin uzmanı
en az iki personel, Ticaret ve Pazarlama Daire Başkanlığı, Mali İşler
Dairesi Başkanlığı ve Malzeme Dairesi Başkanlığından birer personel olmak
üzere en az beş asıl ve her asıl üyenin yedeklerinden oluşur. Asıl üyenin yedeği olarak seçilen üye, zorunluluk
bulunmadıkça farklı üniteden olamaz.
(2) Satış yetkilisi tarafından üyelerden biri
komisyon başkanı olarak atanır.
(3) Gerekli incelemeyi yapmalarını sağlamak
amacıyla ihale dokümanının birer örneği, ilânı izleyen üç gün içinde ihale
komisyonu üyelerine gönderilir. İhale işlem dosyası komisyon üyeleri
tarafından Ticaret ve Pazarlama Dairesi Başkanlığında incelenebilir.
(4) Asıl üyelerin toplantıya izin, rapor,
görevlendirme ve benzeri nedenlerle katılamamaları veya görevden ayrılmaları
halinde yerlerine yedek üyeler görev yapar. Bu durumda asil üyenin mazereti
komisyon başkanlığına yazılı olarak iletilir ve bu durum toplantı
tutanağına yazılır.
Satış
komisyonunun görev ve yetkileri
MADDE 11
– (1) Komisyonun görev ve
yetkileri aşağıda belirtilmiştir:
a) Seçilen satış şekline göre satış işlemlerini
yapmak.
b) Seçilen satış şekline göre, alınan geçici
teminatları kontrol ederek teklifleri alıp değerlendirmek.
c) Tekliflerin incelenmesi sonucu, verilen
fiyatların yeterli görülmemesi halinde veya verilmiş olan bütün teklifleri
reddederek ihaleyi iptal etmek.
ç) Verilen fiyatların yeterli görülmesi halinde
satışa karar vermek.
d) Satış işleminin niteliği gerektirdiğinde konu
ile ilgili personelin bilgisine başvurmak.
e) Satış komisyonu üye tam sayısı ile toplanır ve
oy çokluğuyla karar alır. Üyeler oy ve kararlarından sorumlu olup oy
kullanmaktan kaçınamazlar ve çekimser oy kullanamazlar. Karşı oy
kullanılması halinde karşı oyun sahibi gerekçesini komisyon kararına yazarak
imzalar.
f) Satış komisyonu üyeleri kararlarında bağımsız
olup, görevlerine müdahale edilemez ve kendilerine görevleriyle ilgili
herhangi bir telkinde bulunulamaz.
g) Satış komisyonunun aldığı karar satış
yetkilisinin onayına sunulur. Satış komisyonu kararları, satış yetkisi
sınırlarına göre onaylandıktan sonra kesinlik kazanır.
Satış
usulleri
MADDE 12
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılacak satışlarda aşağıdaki usuller uygulanır:
a) Kapalı teklif usulü.
b) Açık artırma usulü.
c) Doğrudan satış usulü.
(2) Bu usullerden hangisinin veya hangilerinin
uygulanacağı satışın niteliğine göre satış yetkilisi tarafından belirlenir.
(3) Satış komisyonu, ihaleye devam eden isteklilere
yapacağı duyuru ve şartnamede belirtilmek koşuluyla, yukarıda belirtilen
usullerden biri ile başlayan ihaleyi diğer usullerle sonuçlandırabilir.
Kapalı
teklif usulü
MADDE 13
– (1) Kapalı teklif usulü, bütün
isteklilerin kapalı zarf ile teklif verebileceği usuldür.
(2) Teklif bedelinin tahmini bedeli geçmesi
kaydıyla, satış komisyonu kararı ve satış yetkilisinin onayıyla tek teklif
ile de satış işlemi gerçekleştirilebilir.
Açık
artırma usulü
MADDE 14
– (1) Açık artırma usulü ile
yapılan ihalelere, istenilen teminatı vermiş ve ihale dokümanında ihaleye
katılabilmek için belirtilen gerekli şartları yerine getirmiş oldukları
satış komisyonunca tespit edilen teklif sahipleri katılabilirler.
(2) İstenilen ilk değer ile açık artırmanın her
aşamasında verilecek tekliflerde asgari artırılabilecek miktar komisyonca
belirlenir.
(3) Teklif sahipleri tarafından, açık artırmaya
esas alınacak ilk değer kadar veya bu değerin üzerinde teklif yapıldığı
takdirde açık artırmaya devam edilir. Teklif sahipleri bir önceki teklifi
artırmak suretiyle yeni tekliflerde bulunurlar. Bu suretle yapılan açık
artırmada yeni bir teklif gelmezse komisyon başkanı son teklif üzerinden
ihalenin bitirileceğini duyurur ve bu duyuru sonrasında teklif gelmemesi
halinde açık artırmaya son verilir.
(4) Açık artırmaya ilişkin işlemler tutanakla
tespit edilir. Tutanak komisyon üyeleri ve teklif sahiplerince imzalanır.
Doğrudan
satış
MADDE 15 – (1) 4916 sayılı
Kanunun 37 nci maddesi doğrultusunda hizmet dışı
kaldığından kullanılmayan veya ihtiyaç fazlası olan iş makinesi, makine ve
teçhizat, demirbaş, araç, gereç ve malzemeleri belediyelere, il özel
idarelerine, tarımsal kalkınma kooperatiflerine, sulama kooperatiflerine,
sulama birliklerine ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarına karşılıklı anlaşma
suretiyle satmaya, kiralamaya, satış ve kira bedellerini taksitlendirerek
diğer satış yöntemlerine başvurulmaksızın doğrudan satışa, Yönetim Kurulu
yetkilidir.
(2) Bu usulde; teminat alınması, şartname
hazırlanması, ilana çıkılması ve sözleşme imzalanması zorunlu değildir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İhaleye Hazırlık ve İhaleye Katılım Kuralları
İhale
işlem dosyasının hazırlanması
MADDE 16
– (1) İhalesi yapılacak her iş
için Ticaret ve Pazarlama Dairesi Başkanlığınca bir işlem dosyası
düzenlenir. Bu dosyada ihalenin bulunduğu aşamaya göre alınan olurlar,
ihale dokümanı, ilan metinleri, istekliler tarafından sunulan başvurular
veya teklifler, tespit komisyonu, değer takdir komisyonu ile satış
komisyonu tutanak ve kararları gibi ihale süreci ile ilgili bütün belgeler
bulunur.
Şartname
ve sözleşme
MADDE 17
– (1) İhale yapılacak işlerde
idari şartname, sözleşme ve gerek görülmesi halinde teknik şartname
düzenlenir ve ihale işlem dosyasına eklenir.
Şartname
ve sözleşmede bulunması gerekli hususlar
MADDE 18
– (1) Şartname ve sözleşmelerde
satış işleminin özelliğine göre özel ve teknik şartların yanında aşağıda
belirtilen hususlardan ilgili olanlar yer alır:
a) Taraflar.
b) Satış konusu.
c) Ölçü, özellik ve miktarı.
ç) Görüldü belgesi.
d) Artırma haddi.
e) İhaleye katılabilme ve ihaleden vazgeçme
şartları.
f) Teklif verme şekli.
g) Devir, teslim yeri ve şartları.
ğ) Tarafların yükümlülükleri.
h) Sözleşme süresi.
ı) Ödeme şartları.
i) Geçici ve kati teminat miktarı ve teminat olarak
nelerin kabul edileceği.
j) Teminat ve belgelerin iadesi.
k) Tekli fiyatına ve/veya sözleşme bedeline dahil giderler.
l) Cezai şartlar.
m) Sözleşmenin feshi ve tasfiyesi.
n) Gerektiğinde ihaleye katılacaklarda aranan mali
ve teknik yeterlilikler.
o) Tekliflerin geçerlilik süresi.
ö) Anlaşmazlıkların çözüm yeri.
p) Kanuni ikametgâh ve/veya tebligat adresleri.
r) Sözleşmenin noterlikçe onaylanıp
onaylanmayacağı.
s) Gerekli görülebilecek diğer hususlar ile ön
şartlar.
İhaleye
katılamayacak olanlar
MADDE 19
– (1) Aşağıda sayılanlar doğrudan
veya dolaylı, kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihaleye katılamazlar:
a) 4/1/2002 tarihli ve
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale
Sözleşmeleri Kanunu ile diğer mevzuat hükümleri gereğince geçici ve sürekli
olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 12/4/1991 tarihli
ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan veya
örgütlü suçlardan dolayı hükümlü bulunanlar.
b) Şirketin satış yetkilisi kişileri ile bu yetkiye
sahip kurullarda görevli kişiler.
c) Şirketin ihale konusu işle ilgili her türlü ihale
işlemlerini hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak ve onaylamakla görevli
olanlar.
ç) (b) ve (c) bentlerinde belirtilen şahısların
eşleri ve üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın
hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri.
d) (b) , (c) ve (ç) bentlerinde belirtilenlerin
ortakları ile şirketleri (bu kişilerin yönetim kurullarında görevli bulunmadıkları
veya sermayesinin % 10’undan fazlasına sahip olmadıkları anonim şirketler
hariç).
e) 4734 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendinin (8) numaralı alt bendi gereğince alınacak
Cumhurbaşkanı kararları ile belirlenecek yabancı ülkelerin isteklileri.
f) Şirket bünyesinde bulunan veya şirket ile ilgili
her ne amaçla kurulmuş olursa olsun vakıf, dernek, birlik, sandık gibi
kuruluşlar ile bu kuruluşların ortak oldukları şirketler bu idarelerin
ihalelerine katılamazlar.
g) Terör örgütlerine iltisakı
yahut bunlarla irtibatı olduğu Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından
bildirilen gerçek ve tüzel kişiler ile bu kapsamda olduğu MİT tarafından
bildirilen yurt dışı bağlantılı gerçek ve tüzel kişiler.
(2) Birinci fıkradaki yasaklara rağmen ihaleye
katılan istekliler ihale dışı bırakılarak geçici teminatları ceza olarak
gelir kaydedilir. Ayrıca, bu durumun tekliflerin değerlendirilmesi
aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine satış kararı
alınmışsa teminatı ceza olarak gelir kaydedilerek satış iptal edilir.
(3) Kısmi teklif verilen durumlarda, yukarıdaki
yasaklara rağmen ihaleye katılan isteklilerin uhdesinde kalan kısım iptal
edilerek teminatları ceza olarak gelir kaydedilir.
(4) Birinci fıkranın (g) bendi kapsamındaki
bildirimlere ilişkin usul ve esaslar Cumhurbaşkanınca belirlenir. Söz
konusu bent kapsamında olduğu tespit edilen istekliler ihale dışı
bırakılır, ancak bunların teminatları hakkında ikinci fıkrada yer alan
hüküm uygulanmaz. Aynı bent kapsamındaki işlemlerin yürütülmesinde görev
alan kamu görevlilerinin, yaptıkları iş ve işlemler nedeniyle hukuki,
idari, mali ve cezai sorumluluğu doğmaz. Söz konusu bent hükümlerine göre
yürütülen faaliyetler çerçevesinde elde edilen bilgi ve kayıtları, hukuka
aykırı olarak kullanan, bir başkasına veren, yayan veya ele geçiren kişi, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu
hükümlerine göre cezalandırılır.
Yasak
fiil veya davranışlar
MADDE 20
– (1) İhaleye katılanların aşağıda
belirtilen fiil veya davranışlarda bulunması yasaktır:
a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar
sağlama, anlaşma, irtikâp, rüşvet suretiyle veya başka yollarla satışa
ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek.
b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı
engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek,
rekabeti veya satış kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak.
c) Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek,
kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek.
ç) Alternatif teklif verebilme halleri dışında,
satışlarda bir istekli tarafından kendisi veya başkaları adına doğrudan
veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekâleten birden fazla teklif vermek.
d) 19 uncu maddeye göre ihaleye katılamayacağı
belirtildiği halde ihaleye katılmak.
(2) Birinci fıkrada belirtilen fiil veya
davranışlarda bulundukları tespit edilenler hakkında bir yıl süre ile
Şirket satış ihalelerine katılmaktan yasaklama kararı verilir ve geçici
teminatı ceza olarak gelir kaydedilir. Bu durumun tekliflerin değerlendirilmesi
aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale
yapılmışsa, alıcı hakkında bir yıl süre ile Şirket satış ihalelerine
katılmaktan yasaklama kararı verilir ve kati teminatı gelir kaydedilerek
ihale iptal edilir.
(3) Satış yapıldıktan sonra
tespit edilmiş olsa dahi, birinci fıkrada belirtilen fiil veya
davranışlardan 5237 sayılı Kanuna göre suç teşkil eden fiil veya
davranışlarda bulunan gerçek veya tüzel kişiler ile o işteki ortak veya
vekilleri hakkında Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre ceza kovuşturması
yapılmak üzere yetkili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İhale İşlemleri
İhalenin
duyurulması
MADDE 21
– (1) İhale, Şirketin internet
sayfasında ihale tarihinden en az 7 gün önce ilan edilir ve iştigal konusu
uygun olan firmalara bildirilir. İhale, Şirketin gerek görmesi halinde
başka usullerle de ilan edilebilir.
(2) İlan yapıldıktan sonra ihale koşullarında
herhangi bir değişiklik yapılmaması esastır. Ancak, zorunlu nedenlerle
değişiklik yapılmak istenildiğinde, satış yetkilisinin onayı ile bu
değişiklik ihalenin duyurulduğu aynı usullerle duyurulur ve gerekirse son
teklif tarihi uzatılır.
İlanda
bulunması zorunlu hususlar
MADDE 22
– (1) İlanlarda;
a) İdarenin adı, adresi, telefon ve faks numarası,
internet adresi,
b) İhale konusu malın ölçü, özellik ve miktarı ile
uygulanacak ihale usulü,
c) İhalenin yapılacağı yer ve tekliflerin hangi gün
ve saate kadar nereye verileceği,
ç) Şartname ve belirlenecek diğer evrakın bedelli
veya bedelsiz olarak nereden sağlanabileceği,
d) Teminatın alınması ile ilgili hususlar,
e) Şirketin, 8/9/1983
tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa tabi olmadığı, ihaleyi yapıp
yapmamakta serbest olduğu,
f) Satışın özelliğine göre gerekli görülecek diğer
ön şartlar,
açık ve anlaşılır bir ifade ile belirtilir.
Tekliflerin
hazırlanması ve sunulması
MADDE 23
– (1) Teklif mektubu ve geçici
teminat da dahil olmak üzere ihaleye katılabilme
şartı olarak istenilen bütün belgeler bir zarfa veya pakete konulur. Zarfın
veya paketin üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata
esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu yazılır ve zarfın kapağı
istekli tarafından imzalanarak istekliye ait kaşe ile mühürlenir. Bu
şartları taşımayan zarflar açılmadan değerlendirme dışı bırakılır.
(2) Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen
okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı
ile birbirine uygun olarak yazılması, üzerinde silinti, kazıntı ve düzeltme
bulunmaması ve adı, soyadı veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili
kişilerce imzalanmış olması gerekir. Teklif edilen bedelin yazı ve rakamlarında
farklılık olması halinde teklif değerlendirme dışı bırakılır.
(3) Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale
saatine kadar sıra numaralı alındılar karşılığında Şirkete verilir. Bu
saatten sonra verilen teklifler kabul edilmez ve açılmaksızın iade edilir.
Teklifler posta veya kargo yoluyla da gönderilebilir. Gönderilecek
tekliflerin ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar Şirkete ulaşması
şarttır. Gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış
zamanı bir tutanakla tespit edilir ve değerlendirmeye alınmayarak iade
edilir.
(4) Verilen teklifler, ihale dokümanında değişiklik
yapılması halleri hariç herhangi bir sebeple geri alınamaz ve
değiştirilemez.
(5) Açık artırma usulüne göre yapılan ihalelerde,
teklif sahibi komisyonda hazır bulunmadığı takdirde gönderilen teklif son
ve kesin teklif olarak kabul edilir.
Tekliflerin
alınması ve açılması
MADDE 24
– (1) Satış komisyonunca ihale
dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla
tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır.
Satış komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. Zarflar
isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır.
(2) Belgelerin eksik olup olmadığı ve teklif
mektubu ile geçici teminatın usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir.
Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun
olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları
açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak satış komisyonunca
imzalanır.
Tekliflerin
değerlendirilmesi
MADDE 25
– (1) Satış komisyonu tekliflerin
değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan hususlarla ilgili olarak
isteklilerden açıklama isteyebilir. Ancak, bu açıklama hiçbir şekilde
teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan
şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla
istenilmez ve yapılamaz.
(2) Teklifleri usule aykırılıktan dolayı 24 üncü
maddeye göre değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilenlerin
haricindeki teklif sahiplerinin 24 üncü maddede belirtilenler haricindeki
belgelerinin eksik olması veya belgelerinde önemsiz bilgi eksikliği bulunması
halinde, Şirketçe belirlenen sürede isteklilerden bu eksik bilgilerin
tamamlanması yazılı olarak istenir.
(3) Teklif fiyatlarındaki aritmetik hatalar birim
fiyattan hareketle komisyonca düzeltilir. İstekliye yazılı olarak teyit
ettirilir. İsteklinin kabul etmemesi halinde teklif değerlendirme dışı
bırakılarak geçici teminatı gelir kaydedilir.
(4) Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayan
isteklilerin teklifi değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatı gelir
kaydedilir. Teklifleri usulüne uygun olan isteklilerin teklifleri ayrıntılı
olarak değerlendirilir.
(5) Kapalı teklif usulünde; en uygun teklifin
birden fazla istekli tarafından verilmesi halinde, satış komisyonunca hazır
bulunan istekliler ile açık artırma usulünde ihaleye devam edilerek ihale
sonuçlandırılır. Bu durumda hazır bulunmayanların teklifleri son teklifi
olarak kabul edilir. Hiçbir isteklinin ihalede hazır bulunmaması durumunda,
isteklilerden son yazılı teklifleri istenir. Bu durumda da eşitliğin
bozulmaması halinde kura çekilerek ihale sonuçlandırılır.
Bütün
tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali
MADDE 26
– (1) Satış komisyonunun kararı
üzerine Şirket, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal
etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün
isteklilere yazılı olarak bildirilir. Şirket bütün tekliflerin reddedilmesi
nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Şirket talepte bulunan
isteklilere ihalenin iptal edilme gerekçelerini bildirir.
Satışın
karara bağlanması ve onaylanması
MADDE 27
– (1) 24 üncü ve 25 inci maddelere
göre yapılan değerlendirme sonucunda ihale, en yüksek fiyatı veren
isteklinin üzerine bırakılır.
(2) Satış komisyonu gerekçeli kararını satış
yetkilisinin onayına sunar.
(3) Satış komisyonu, satış konusu varlıkların daha
önce en az bir kez satış ihalesine çıkılmış olması koşuluyla sonraki ihalede
tahmini bedelin altında teklif alınması durumunda piyasa rayiç fiyatlarını
göz önüne alarak satışa karar verebilir.
(4) Satış yetkilisi, ihale kararını onaylar veya
iptal eder.
Kesinleşen
ihale kararlarının bildirilmesi
MADDE 28
– (1) İhale kararının onaylanmasını
müteakip, en geç beş iş günü içinde tüm isteklilere imza karşılığı elden
veya iadeli taahhütlü mektup ile tebligat adresine postalanmak suretiyle ya
da faks yoluyla bildirilir. Kararın tebliğinden itibaren ihale üzerinde
kalan istekli, alıcı durumuna geçer ve on iş günü içinde sözleşmeyi
imzalamak zorundadır.
Gizlilik
MADDE 29
– (1) İhale dosyası
hazırlanmasından, satış komisyonunun kararının onaylanmasına kadar olan
süreçte gizlilik esastır. Bu hususlarla ilgili işlemleri açıklayan,
gizlilik icaplarına riayet etmemek suretiyle bunların duyulmasına sebebiyet
veren ve gereksiz yere işlemleri geciktirenler hakkında ilgili mevzuata
göre işlem yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Teminatlar
Teminat
olarak kabul edilecek değerler
MADDE 30
– (1) Teminat olarak kabul
edilecek değerler aşağıda belirtilmiştir:
a) Tedavüldeki Türk Parası.
b) Teminat mektupları.
c) Hazine ve Maliye Bakanlığınca ihraç edilen
Devlet iç borçlanma senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler.
(2) Birinci fıkranın (c) bendinde belirtilen
senetler ve bu senetler yerine düzenlenen belgelerden nominal
değere faiz dahil edilerek ihraç edilenler, anaparaya tekabül eden satış
değeri üzerinden teminat olarak kabul edilir.
(3) İlgili mevzuatına göre Türkiye’de faaliyette
bulunmasına izin verilen yabancı bankaların düzenleyecekleri teminat
mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan banka veya benzeri kredi
kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine Türkiye’de
faaliyette bulunan bankaların veya katılım bankalarının düzenleyecekleri
teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir.
(4) Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer
değerlerle değiştirilebilir.
(5) Her ne suretle olursa olsun, İdarece alınan
teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.
Geçici
teminat
MADDE 31
– (1) Geçici teminat, isteklinin
teklifinin % 3’ünden az olmamak
kaydıyla satış yetkilisi tarafından belirlenir.
(2) Şirket tarafından belirtilen tutardan daha az
geçici teminat veren isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır.
(3) Geçici teminat mektuplarında süre belirtilir.
Bu süre teklif geçerlilik süresinden itibaren otuz günden az olamaz.
(4) Teminat mektupları, teklif zarfının içinde
satış komisyonuna sunulur.
(5) Teminat mektupları dışındaki teminatların
Şirket banka hesaplarına veya veznesine yatırılması ve makbuzlarının teklif
zarfının içinde sunulması gerekir.
Geçici
teminatın iadesi
MADDE 32
– (1) Üzerinde ihale kalan istekli
ile ekonomik açıdan en uygun ikinci teklif sahibi istekliye ait geçici
teminat mektupları ihaleden sonra tutulur. Diğer isteklilere ait geçici
teminatlar ise iade edilir.
(2) Üzerinde ihale kalan istekli ile ekonomik
açıdan en uygun ikinci teklif sahibi istekliye ait geçici teminat, üzerinde
ihale kalan isteklinin, satış bedelini yatırması veya kesin teminat verip
sözleşmeyi imzalaması halinde iade edilir.
(3) Geçici teminat, Şirket tarafından istekli veya
yetkili temsilcisine iade edilir.
Kesin
teminat
MADDE 33
– (1) Kesin teminat, ihale
bedelinin % 6’sından az olmamak üzere satış yetkilisi tarafından belirlenir.
(2) Satış bedelinin peşin ödendiği hallerde kesin
teminat alınmayabilir.
Kesin
teminatın iadesi
MADDE 34
– (1) Kesin teminat, satış
işleminin şartname ve sözleşme hükümlerine uygun biçimde yerine getirildiği
ve Şirkete herhangi borcun olmadığı tespit edildikten sonra iade edilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Sözleşme
Sözleşme
yapılmasında isteklinin görev ve sorumluluğu
MADDE 35
– (1) İhale üzerinde kalan istekli
sözleşmeyi imzalamak zorundadır.
(2) Sözleşme imzalanmadığı takdirde protesto
çekmeye ve ayrıca karar almaya gerek kalmaksızın ihale üzerinde kalan
isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda Şirket, satış
yetkilisi tarafından da uygun görülmesi kaydıyla, en uygun ikinci teklifi
veren istekli ile sözleşme imzalayabilir. Ancak, en uygun ikinci teklif
sahibi istekli ile sözleşme imzalanabilmesi için 28 inci maddeye göre
tebligat yapılması zorunludur.
(3) En uygun ikinci teklif sahibinin de sözleşmeyi
imzalamaması durumunda, bu teklif sahibinin de teminatı ikinci fıkrada
belirtilen usulle gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
İhalenin
sözleşmeye bağlanması
MADDE 36
– (1) Sözleşmeler, Şirket
tarafından hazırlanır ve Şirket yetkilileri ile alıcı tarafından imzalanır.
İhale dokümanında aksi belirtilmedikçe sözleşmelerin notere tescili ve
onaylattırılması zorunlu değildir.
(2) Alıcının ortak girişim olması halinde
sözleşmeler ortak girişimin bütün ortakları tarafından imzalanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 37
– (1) 28/9/1997
tarihli ve 23124 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayii A.Ş. Genel
Müdürlüğü (TÜDEMSAŞ) Alım, Satım ve İhale Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 38
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 39
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayi Anonim
Şirketi Genel Müdürü yürütür.
|