Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2019/22)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, yerli
üretici Burda Bebek Ürünleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından yapılan
başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti ve Tayland Krallığı menşeli
3923.21.00.00.11, 3923.29.10.00.11, 3923.29.90.00.11, 3923.30.10.00.19,
3924.10.00.00.11, 3924.10.00.00.19, 3924.90.00.00.11, 3924.90.00.00.19,
3926.90.97.90.18, 8414.10.81.90.00, 8414.10.89.90.00 gümrük tarife
istatistik pozisyonlarında yer alan “yalnız, plastikten mamul emzik,
biberon ve diğer bebek beslenme, emzirme ve bakım ürünleri”ne yönelik bir
damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyeti’ni,
c) EBYS: Elektronik belge yönetim sistemini,
ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
d) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
e) İlgili taraf: İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 23 üncü maddesinde sayılan tarafları,
f) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
g) Tayland: Tayland Krallığı’nı,
ğ) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu ürün
MADDE 4 – (1) Soruşturma konusu ürün, 3923.21.00.00.11,
3923.29.10.00.11, 3923.29.90.00.11, 3923.30.10.00.19, 3924.10.00.00.11,
3924.10.00.00.19, 3924.90.00.00.11, 3924.90.00.00.19, 3926.90.97.90.18,
8414.10.81.90.00, 8414.10.89.90.00 GTİP’leri altında sınıflandırılan
“yalnız, plastikten mamul emzik, biberon ve diğer bebek beslenme, emzirme
ve bakım ürünleri”dir.
(2) Bahse konu GTİP’ler yalnızca bilgi amaçlı
verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 –
(1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, başvuruda bulunan firmanın Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci
maddeleri çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmış olup, söz konusu firma bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli
üretim dalı” olarak anılacaktır.
Damping
iddiası
MADDE 6 – (1) Normal değer için, soruşturmaya konu ülkelerin
iç piyasa satışlarına ilişkin veri bulunamadığından yerli üretim dalı
tarafından 2018 yılında başvuruya konu ürünlerin üretiminde kullanılan
hammaddelerin birim maliyetlerine, direkt işçilik, yardımcı madde, dolaylı
işçilik, enerji, paketleme, amortisman gibi genel üretim giderleri ve satış
ve genel idari giderler ile finansman giderleri eklenmiş ve elde edilen bu
rakama makul bir kâr oranı ilave edilerek ilgili ülkeye uyarlanan
oluşturulmuş normal değer hesaplanmıştır. Söz konusu değerin fabrika çıkış
aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(2) İhraç fiyatı olarak, soruşturmaya konu
ülkelerde faaliyet gösteren firmalardan alınan ihraç fiyat teklifleri esas
alınmıştır. Anılan değerlerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul
edilmiştir.
(3) Normal değer ile ihraç fiyatları mümkün olduğu
ölçüde aynı ticari aşamada karşılaştırılmış olup hesaplanan damping
marjlarının ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit edilmiştir.
Zarar ve
nedensellik iddiası
MADDE 7 –
(1) ÇHC menşeli soruşturma konusu
ürün ithalatının 2016-2018 döneminde mutlak ve nispi olarak dalgalı bir
seyir izlediği; Tayland menşeli ithalatın 2016 baz yılına göre 2018 yılında mutlak olarak arttığı, nispi
olarak 2016-2018 dönemi süresince artış gösterdiği; ÇHC ve Tayland menşeli
ithalat toplu olarak değerlendirildiğinde ise, toplam ithalatın 2016 baz
yılına göre 2018 yılında mutlak ve nispi olarak artış gösterdiği
belirlenmiştir.
(2) 2018 yılı için soruşturma konusu ülkelerden
gerçekleşen ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını kırdığı ve baskıladığı
belirlenmiştir.
(3) Yerli üretim dalı tarafından zarara ilişkin
olarak sunulan bilgi, belge ve deliller kullanılmıştır. Buna göre, yerli
üretim dalının kapasite kullanım oranı, üretim, yurt içi satışlar, pazar
payı, karlılık ve yatırımlarının geri dönüş oranında (kar/aktifler) aşağı
yönlü bir eğilim bulunduğu görülmüştür.
(4 ) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve
ithalata ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında,
dampingli olduğu iddia edilen ithalatın yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerinde maddi zarara yol açtığı değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 –
(1) Yapılan inceleme sonucunda;
damping soruşturması açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin
bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme
Kurulunun kararı ile ÇHC ve Tayland menşeli soruşturma konusu ürünlere
yönelik olarak Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde bir damping soruşturması
açılmasına karar verilmiştir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 9 – (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin
ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen süreler içinde yeterli deliller
ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için normal değerin
tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci
maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin
tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke
olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür.
İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi
MADDE 10
– (1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi
uyarınca, soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı
ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer
malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler
içinde soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle
kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak
dikkate alınır.
(2) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına, soruşturmaya konu
ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine ve başvuruda belirtilen ve
Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen ithalatçılarına
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(3) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(4) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere Bakanlığımızın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat”
uzantılı internet sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma
Araçları”, “Damping ve Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmeleri takip
edilerek soruşturmaya dair ilgili başlıktan erişebilir.
Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları
MADDE 11
– (1) Soruşturma, aşağıda iletişim
bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63
Çankaya/ANKARA
Tel: +90 312 204 75 00
www.ticaret.gov.tr
(2) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir.
KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr
(3) Soruşturmada “yurtdışında yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini Bakanlığın
EBYS e-posta adresine ve posta adresine gönderir.
EBYS E-posta Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir
dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda
kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 12
– (1) 10 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplama süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını
ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayan 37 günlük süre içerisinde sunar.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden ve 10 uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve
yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 13
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut
verilere göre yapılır.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 14
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|