Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
ÇEVRE YÖNETİMİ HİZMETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, çevre
yönetimi hizmeti vereceklerin taşıması gereken şartları, belgelendirilmeleri
ve mükellefiyetlerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 21/11/2008 tarihli
ve 27061 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Denetimi Yönetmeliği ve
10/9/2014 tarihli ve 29115 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre İzin ve
Lisans Yönetmeliği uyarınca çalışacak çevre görevlilerinin, çevre
mühendislerinin, çevre yönetim birimlerinin ve çevre danışmanlık
firmalarının taşıması gereken şartları, mükellefiyetleri, çalışma usul ve
esasları, yeterlik belgesi başvurularının yapılması ve değerlendirilmesi,
yeterlik belgelerinin verilmesi, denetlenmesi, askıya alınması ve iptali
ile ilgili konuları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983
tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun ek 2 nci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aylık faaliyet raporu: İşletmelerin çevre
görevlisi, çevre mühendisi, çevre yönetim birimi veya çevre danışmanlık
firmaları aracılığı ile 2872 sayılı Çevre Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak
yürürlüğe giren yönetmeliklere uygunluğunun ve alınan tedbirlerin etkili
olarak uygulanıp uygulanmadığının değerlendirildiği aylık raporu,
b) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
c) Çevre danışmanlık firması: Çevre yönetimi
hizmeti vermesi için Bakanlık tarafından belgelendirilen tüzel kişiyi,
ç) Çevre danışmanlık firması yeterlik belgesi:
Çevre danışmanlık firmasına Bakanlık tarafından verilen yeterlik belgesini,
d) Çevre görevlisi: Faaliyetleri sonucu çevre
kirliliğine neden olan veya neden olabilecek, 2872 sayılı Çevre Kanunu ve
bu Kanuna dayanılarak yürürlüğe giren düzenlemeler uyarınca denetime tâbi
tesislerin faaliyetlerinin çevreye ilişkin kanun ve ikincil düzenlemelere
uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığını
değerlendiren, çevre mühendisi dışındaki çevre yönetimi hizmeti yeterlik
belgesine sahip görevliyi,
e) Çevre mühendisi: Faaliyetleri sonucu çevre
kirliliğine neden olan veya neden olabilecek, 2872 sayılı Çevre Kanunu ve
bu Kanuna dayanılarak yürürlüğe giren düzenlemeler uyarınca denetime tâbi
tesislerin faaliyetlerinin çevreye ilişkin kanun ve ikincil düzenlemelere
uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığını
değerlendiren, çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesine sahip çevre
mühendislerini,
f) Çevre yönetimi: İdarî, teknik, hukukî, politik,
ekonomik, sosyal ve kültürel araçları kullanarak doğal ve yapay çevre
unsurlarının sürdürülebilir kullanımını ve gelişmesini sağlamak üzere
yerel, bölgesel, ulusal ve küresel düzeyde belirlenen politika ve
stratejilerin uygulanmasını,
g) Çevre yönetim birimi: 2872 sayılı Çevre Kanunu
ve bu Kanuna dayanılarak yürürlüğe giren düzenlemeler uyarınca denetime
tâbi tesislerin faaliyetlerinin, çevreye ilişkin kanun ve ikincil
düzenlemelere uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp
uygulanmadığını değerlendiren ve işletme bünyesinde kurulan birimi,
ğ) Çevre yönetim birimi yeterlik belgesi: Çevre
yönetim birimine Bakanlık tarafından verilen yeterlik belgesini,
h) Çevre yönetimi hizmeti: Çevre kirliliğinin
önlenmesi ve meydana geldiği hallerde kirlenmenin durdurulması, kirlenmenin
etkilerini gidermek veya azaltmak için gerekli hukukî, ekonomik, sosyal
tedbirlerin alınması, çevreye ilişkin kanun ve ikincil düzenlemeler ve
bütün çevre yönetimine ilişkin işlemlerin çevre görevlisi, çevre mühendisi,
çevre yönetim birimi veya firmalar tarafından yürütülmesini,
ı) Çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi: Çevre
yönetimi hizmeti vermek üzere, çevre mühendislerine veya çevre
görevlilerine Bakanlıkça verilen yeterlik belgesini,
i) Firma: Çevre danışmanlık firmalarını,
j) İç tetkik: İşletmelerin, 2872 sayılı Çevre
Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak yürürlüğe giren yönetmeliklere
uygunluğunun, alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığının
çevre görevlisi, çevre mühendisi, çevre yönetim birimi veya çevre
danışmanlık firmaları aracılığı ile değerlendirilmesini ve rapor hâline
getirilmesini,
k) İl Müdürlüğü: Çevre ve Şehircilik İl
Müdürlüğünü,
l) İşletme: Tesis ve faaliyetleri,
m) Koordinatör: Çevre danışmanlık firmasının ve
firmada çalışan diğer çevre görevlilerinin ve çevre mühendislerinin bu
Yönetmelikte tanımlanan mükellefiyetler uyarınca sağlıklı ve faal bir
şekilde çalışması için gerekli organizasyonu yapan, Bakanlığa ve
işletmelere karşı sorumlu olan çevre görevlisini veya çevre mühendisini,
n) Personel: Çevre yönetimi hizmeti yeterlik
belgesi bulunan çevre mühendislerini veya çevre görevlilerini,
o) Sistem: Bu Yönetmelik uyarınca, yürütülecek tüm
iş ve işlemlerin yapıldığı Bakanlık tarafından hazırlanan elektronik
ortamı,
ö) Vize dönemi: Çevre görevlisi, çevre mühendisi,
çevre yönetim birimi ve firmaların çevre yönetimi hizmeti vermek üzere
Bakanlıkça yetkilendirildikleri tarihten sonraki dört yıllık süreyi,
p) Yeterlik belgesi: Çevre yönetimi hizmeti
yeterlik belgesi, çevre yönetim birimi yeterlik belgesi ve çevre danışmanlık
firması yeterlik belgesini,
r) Yetkili makam: Bakanlık merkez ve taşra
teşkilatını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Çevre Yönetimi Hizmeti Alma Şartları, Yeterlik
Belgesi Başvuru
Şartları ve
Mükellefiyetler
Çevre
yönetimi hizmeti alma şartları
MADDE 5 –
(1) Çevre İzin ve Lisans
Yönetmeliği ek-1 listesinde yer alan işletmeler; çevre yönetim birimlerini
kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak
zorundadır.
(2) Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği ek-2
listesinde yer alan işletmeler; bir çevre görevlisini veya çevre mühendisini
sürekli istihdam etmek veya çevre yönetim birimlerini kurmak veya çevre
danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır.
(3) Belediyeler, il özel idareleri, mahâllî idare
birlikleri, organize sanayî bölgeleri, ihtisas organize sanayî bölgeleri,
endüstri bölgeleri ve serbest bölgelerin yönetimleri veya bunların
iştirakleri, Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği ek-1 listesinde yer alan
işletmeler için birinci fıkrada, ek-2 listesinde yer alan işletmeler için
ise ikinci fıkrada belirtilen şartları yerine getirmek zorundadır.
(4) Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği ek-1 veya ek-2
listesinde yer alan mevsimlik çalışan işletmelerden, çalışma sürelerini İl
Müdürlüğüne onaylatmaları durumunda, işletmenin sadece çalıştığı dönem
içinde çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır.
(5) İşletme sahipleri veya sorumluları;
bünyelerinde görev yapan personelin ayrılması, kurdukları çevre yönetim
biriminin iptal edilmesi veya askıya alınması, çevre danışmanlık firmasıyla
yapmış oldukları çevre yönetimi hizmeti alımı sözleşmesinin iptal edilmesi
durumunda; bu tarihlerden itibaren en geç 30 gün içinde başka bir personel
istihdam etmek, çevre yönetim birimi kurmak veya çevre danışmanlık
firmasından yeni bir çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır.
Yeterlik
belgesi başvuru şartları
MADDE 6 –
(1) Çevre Yönetimi Hizmeti
Yeterlik Belgesi;
a) Üniversitelerin çevre mühendisliği bölümü
mezunlarına ve çevre mühendisliği, çevre bilimleri veya çevre teknolojileri
konularında lisansüstü eğitim almış olanlara, mezuniyet belgeleri ile
başvuru yapmaları halinde verilir.
b) En az dört yıllık üniversite mezunu olup,
Bakanlık veya mülga Çevre Bakanlığı veya mülga Çevre ve Orman Bakanlığı
merkez ve taşra teşkilatlarının; çevre yönetimi, çevresel etki
değerlendirmesi, çevre izni, çevre izin ve lisansı ve çevre denetimi ile
ilgili teknik birimlerinde çevreye ilişkin kanun ve ikincil düzenlemeler
uyarınca en az beş yıl çalışmış olanlara, durumlarını belgelendirerek
başvuru yapmaları halinde, çevre görevlisi olarak çalışabilmeleri için
verilir.
c) Üniversitelerin mühendislik bölümlerinden veya
fen fakülteleri ve fen edebiyat fakültelerinin fizik, kimya, biyoloji,
biyokimya, jeoloji bölümlerinden veya veterinerlik fakültelerinden mezun
olanlardan, Bakanlıkça yapılacak veya yaptırılacak temel çevre bilimleri ve
çevreye ilişkin kanun ve ikincil düzenlemeler konusunda eğitime katılarak,
düzenlenecek sınavdan 100 üzerinden 70 ve üzeri puan alarak başarılı
olanlara, başvuru yapmaları halinde çevre görevlisi olarak çalışabilmeleri
için verilir.
(2) Çevre yönetim birimi yeterlik belgesi; Çevre
İzin ve Lisans Yönetmeliği ek-1 veya ek-2 listesinde yer alan işletmelerin
bünyesinde kurulan, sürekli istihdam edilmek üzere en az iki personelden
oluşan ve bu personellerden en az birinin bu maddenin birinci fıkrasının
(a) veya (b) bendi uyarınca belgelendirildiği ve diğerinin ise çevre ile
ilgili en az üç yıllık mesleki tecrübeyi haiz olduğu birimlere, başvuru
yapmaları halinde verilir.
(3) Çevre danışmanlık firması yeterlik
belgesi;
a) Sürekli istihdam edilmek üzere en az dört
personelden oluşan;
1) En az 3/4’ünün bu maddenin birinci fıkrasının
(a) veya (b) bendi uyarınca belgelendirildiği,
2) En az birinin çevre ile ilgili beş yıl ve üzeri
mesleki tecrübeyi haiz koordinatör olduğu,
3) En az birinin çevre ile ilgili üç yıl ve üzeri
mesleki tecrübeyi haiz olduğu,
4) En az birinin çevre ile ilgili iki yıl ve üzeri
mesleki tecrübeyi haiz olduğu,
b) Çevre ile ilgili mühendislik, müşavirlik,
araştırma geliştirme, etüt, fizibilite, proje, rapor, eğitim ve benzeri
konularda çalıştığını gösteren Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nin
bulunduğu,
c) Verilen hizmetin özelliğine, personel sayısına
ve çalışma şartlarına uygun olacak şekilde çalışma mekânları, toplantı salonu,
arşiv odası ve hizmet aracına sahip,
firmalara, başvuru yapmaları halinde verilir.
(4) Şahıs şirketlerine çevre danışmanlık firması
yeterlik belgesi verilmez.
Mükellefiyetler
MADDE 7 –
(1) Çevre görevlisi ve çevre mühendisinin
mükellefiyetleri şunlardır:
a) Çevre yönetimi hizmetlerini çevreye ilişkin
kanun ve ikincil düzenlemelere uygun bir şekilde yürütmek, koordine etmek,
çevre yönetimi hizmeti çalışmalarını düzenli aralıklarla izleyerek ilgili
mevzuatta belirtilen mükellefiyetlerin yerine getirilip getirilmediğini
tespit etmek.
b) İşletmeye hizmet vermeye başladığı tarihten
itibaren Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği ek-1 listesindeki işletmeler için
ayda en az iki adet, Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği ek-2 listesindeki
işletmeler için ayda en az bir adet aylık faaliyet raporunu hazırlamak, bu
raporları aylık çalışma takviminde belirtilen tarihten itibaren 15 gün
içinde işletme sahibine veya sorumlusuna sunmak.
c) İşletmeye hizmet vermeye başladığını gösteren
hizmet alımı sözleşmesi tarihinden itibaren 30 gün içinde ve sözleşme
tarihini takip eden her 12 ay içinde ise en az bir adet olmak üzere
işletmenin genel durumunu kapsayacak şekilde iç tetkik raporunu
hazırlayarak işletme sahibine veya sorumlusuna sunmak.
ç) İşletmeye hizmet vermeye başladığını gösteren
hizmet alımı sözleşmesi tarihinden itibaren 90 gün içinde ve sözleşme
tarihini takip eden her 12 ay içinde ise en az bir adet olmak üzere,
çevreye ilişkin kanun ve ikincil düzenlemeler ile ilgili işletme çalışanlarının
ve sorumlularının en az yüzde 60’ına eğitim vererek eğitime katılım
tutanaklarını düzenlemek.
d) İşletme çalışanlarına ve sorumlularına yönelik
düzenlenecek eğitimleri, işletmenin faaliyet gösterdiği sektöre, üretim
yöntemine, çevresel etkilerine ve tabi olduğu çevreye ilişkin kanun ve
ikincil düzenlemelere uygun olarak yapmak.
e) Mevsimlik çalışan işletmelere, çevre yönetimi
hizmeti verilmesi durumunda, işletmenin faaliyette bulunduğu süre içinde en
az bir adet iç tetkik raporu hazırlamak ve işletme çalışanlarına ve
sorumlularına çevresel konularda eğitim vermek.
f) İç tetkik raporlarını, aylık faaliyet
raporlarını ve eğitim ile ilgili dokümanları Bakanlıkça belirlenerek ilân
edilen formatlara uygun olarak hazırlamak.
g) İşletmede uygunsuzluk tespit edildiğinde, tespit
edilen uygunsuzluğu aylık faaliyet raporunda belirtmek, işletme sahibine
veya sorumlusuna uygunsuzluğun giderilmesi için önerilerde bulunarak
uygunsuzluğun giderilip giderilmediğinin takibini yapmak, uygunsuzluğun
giderildiği tarihten itibaren 30 gün içinde yapılan işlem ve uygunsuzluğun
giderilmesine ilişkin sonucu aylık faaliyet raporuna yazmak.
ğ) İşletmenin Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği
uyarınca alması gerekli çevre izni veya çevre izin ve lisans belgelerinin
alınması ve bu belgelerin yenilenmesi çalışmalarını yürütmek.
h) İşletmenin çevreye ilişkin kanun ve ikincil
düzenlemeler uyarınca yapılması gereken beyan ve bildirimlerini belirtilen
formatta, zamanında ve eksiksiz olarak yapmak.
ı) Yetkili makam tarafından istenecek bilgi ve
belgeleri belirtilen formatta, zamanında ve eksiksiz olarak sunmak.
i) Yürüttüğü bütün çalışmaları imzalı belgeler
halinde, işletmeye hizmet verdiği sürece işletmede muhafaza etmek ve bu
süre içinde yetkili makam tarafından istendiğinde sunmak.
j) Yetkili makam tarafından yapılacak plânlı veya
haberli denetimler sırasında işletmede hazır bulunmak ve istenen bilgi ve
belgeleri sağlamak.
k) İşletme ile ilgili öğrendikleri ticarî sır
mahiyetindeki bilgileri saklı tutmak.
(2) Çevre yönetim birimlerinin mükellefiyetleri
şunlardır:
a) Kendisi ile aynı vergi numarasına sahip
işletmelerine çevre yönetimi hizmeti vermek.
b) Bu maddenin birinci fıkrasında yer alan iş ve
işlemlerin yerine getirilmesini sağlamak.
c) Personelin günde bir işletmeden fazla olmayacak
şekilde çevre yönetimi hizmeti vermesini sağlamak.
ç) Personelin işe başlaması veya ayrılması
durumunda 30 gün içinde gerekli değişikliği sistem üzerinden yapmak.
d) 6 ncı maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
şartların sağlanamaması hâlinde 30 gün içinde söz konusu şartları sağlamak.
e) Personelin, Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği
ek-1 listesinde yer alan işletmelerin her biri için iki puan, ek-2
listesinde yer alan işletmelerin her biri için bir puan olmak üzere en
fazla 16 puana eşdeğer işletmeye hizmet vermesini sağlamak.
f) Personelin izin veya rapor alması halinde, bu
personel üzerindeki işletmelere 16 puanı aşmayacak şekilde diğer
personeller tarafından çevre yönetimi hizmeti verilmesini sağlamak veya bu
işletmeler için ilave personel istihdam etmek.
g) Personelin hizmet vereceği işletmelere ilişkin
aylık çalışma takvimini hazırlamak ve bir önceki ayın yirminci günü ile son
günü arasında sistem üzerinden bildirmek.
ğ) Çevre yönetimi hizmeti verdiği işletmeler için
hazırlamak zorunda olduğu bilgi, belge ve raporların aslını işletmede, bir
örneğini elektronik veya fizikî olarak çevre yönetim biriminde beş yıl
muhafaza etmek.
(3) Çevre danışmanlık firmalarının mükellefiyetleri
şunlardır:
a) Bu maddenin birinci fıkrasında yer alan iş ve
işlemlerin yerine getirilmesini sağlamak.
b) Personelin günde bir işletmeden fazla olmayacak
şekilde çevre yönetimi hizmeti vermesini sağlamak.
c) Koordinatörlerin en fazla sekiz puana eşdeğer
işletmeye çevre yönetimi hizmeti vermesini sağlamak.
ç) Personelin, Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği
ek-1 listesinde yer alan işletmelerin her biri için iki puan, ek-2
listesinde yer alan işletmelerin her biri için bir puan olmak üzere en
fazla 16 puana eşdeğer işletmeye hizmet vermesini sağlamak.
d) Personelin izin veya rapor alması halinde, bu
personel üzerindeki işletmelere 16 puanı aşmayacak şekilde diğer
personeller tarafından çevre yönetimi hizmeti verilmesini sağlamak veya bu
işletmeler için ilave personel istihdam etmek.
e) Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği ek-1 listesine
giren işletmelere çevre yönetimi hizmeti verecek çevre görevlisi veya çevre
mühendisinin en az üç yıl ve üzeri mesleki tecrübeyi haiz olmasını
sağlamak.
f) İşletmeler ile hizmet alımı sözleşmesinin
yapılması veya feshedilmesi durumunda en geç 30 gün içinde sistem üzerinden
bildirmek.
g) Personelin hizmet vereceği işletmelere ilişkin
aylık çalışma takvimini hazırlamak ve bir önceki ayın yirminci günü ile son
günü arasında sistem üzerinden bildirmek.
ğ) Çevre yönetimi hizmeti verdiği işletmeler için
hazırlamak zorunda olduğu bilgi, belge ve raporların aslını işletmede, bir
örneğini elektronik veya fizikî olarak firmada beş yıl muhafaza etmek.
h) Personelin firmada işe başlaması veya ayrılması
durumunda 30 gün içinde gerekli değişikliği sistem üzerinden yapmak.
ı) 6 ncı maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
şartların sağlanamaması hâlinde 30 gün içinde söz konusu şartları sağlamak.
i) Firmaların devredilmesi ve ortaklarının
değişmesi halinde, değişikliğin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde
yayımlandığı tarihten itibaren 30 gün içinde sistem üzerinden bildirmek.
j) Unvan ve adres değişikliği halinde, değişikliğin
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yayımlandığı tarihten itibaren 30
(otuz) gün içinde yeniden yeterlik belgesi başvurusu yapmak.
k) Kendisi ile aynı vergi numarasına sahip
işletmelere çevre yönetimi hizmeti vermemek.
l) Çevre yönetimi hizmeti verilen işletmelerin
çevreye ilişkin kanun ve ikincil düzenlemeler uyarınca yaptırmakla yükümlü
oldukları ölçüm ve analiz hizmetlerini, firmanın Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesi’nde adı bulunan kişiler tarafından kurulan laboratuvarlara
yaptırmamak.
m) Firmanın ve çevre yönetimi hizmeti verdiği
işletmelerin iletişim adreslerinde yapılan değişiklikleri 30 gün içinde
sistem üzerinde güncel hale getirmek.
n) Personelin Bakanlık tarafından yapılacak veya
yaptırılacak, çevreye ilişkin kanun ve ikincil düzenlemeler ile ilgili
eğitimlere katılmalarını sağlamak.
(4) Koordinatörün mükellefiyetleri şunlardır:
a) Bu maddenin birinci ve üçüncü fıkralarında
sıralanan mükellefiyetlerin faal, doğru ve zamanında yürütülmesi için
gerekli organizasyonu yapmak ve koordinasyonu sağlamak.
b) Çevre görevlilerinin veya çevre mühendislerinin
hazırladığı iç tetkik raporlarını incelemek, değerlendirmek ve imzalamak.
c) İşletmelere atanan üç yıldan az mesleki
tecrübeyi haiz çevre görevlileri veya çevre mühendisleri ile birlikte iç
tetkik ve eğitim çalışmalarına katılmak.
(5) İşletmelerin mükellefiyetleri şunlardır:
a) Çevre görevlisinin veya çevre mühendisinin faal
bir şekilde çalışması için gerekli araç, gereç ve uygun çalışma mekânını
sağlamak ve bu hususta gerekli düzenlemeleri yapmak.
b) Aylık faaliyet raporları, iç tetkik raporları ve
eğitim dokümanları başta olmak üzere çevre yönetimi hizmetine ilişkin
bilgi, belge ve raporları dosya halinde en az beş yıl süre ile muhafaza
etmek.
c) İşletmede uygunsuzluk tespit edilmesi durumunda
uygunsuzluğu gidermek.
ç) Bünyesinde görev yapan çevre görevlisinin veya
çevre mühendisinin ayrılması, kurduğu çevre yönetim biriminin iptal
edilmesi veya askıya alınması, çevre danışmanlık firmasıyla yapmış olduğu
çevre yönetimi hizmeti alımı sözleşmesinin iptal edilmesi durumunda, en geç
30 gün içinde yeniden çevre yönetimi hizmeti almak ve bu süre içinde çevre
kirliliğine neden olmamak ve bu yönetmeliğin yükümlülüklerini yerine
getirmek için gerekli tedbirleri almak.
d) İşletmede görev yapan çevre görevlisinin veya
çevre mühendisinin Bakanlık tarafından yapılacak veya yaptırılacak 2872
sayılı Çevre Kanunu ve çevreye ilişkin diğer kanunlar ile bunlara ilişkin
ikincil düzenlemelere ait eğitimlere katılmasını sağlamak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yeterlik
Belgesi Başvuruları
Başvuruların
yapılması ve değerlendirilmesi
MADDE 8 –
(1) Bu Yönetmelik uyarınca Bakanlığa
yapılacak başvurular elektronik veya mobil imza ile sistem üzerinden
yapılır ve aşağıdaki belgeler istenir:
a) Çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi
başvurusunda;
1) Eğitim durumunu gösteren lisans veya lisansüstü
mezuniyet belgesi,
2) Sistem üzerinden doldurulan başvuru formu,
b) Çevre yönetim birimi başvurusunda;
1) Sistem üzerinden doldurulan başvuru formu,
c) Çevre danışmanlık firması başvurusunda;
1) Firmanın çevre ile ilgili mühendislik,
müşavirlik, araştırma geliştirme, etüt, fizibilite, proje, rapor, eğitim ve
benzeri konularda çalıştığını gösteren Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi,
2) Sistem üzerinden doldurulan başvuru formu.
(2) Başvurular 20 gün içinde değerlendirilir.
(3) Başvuruda eksik bilgi ve belge olması durumunda
eksikliklerin 15 gün içinde tamamlanması istenir, tamamlanmaması hâlinde
başvuru reddedilir.
(4) Sistem üzerinden sunulan belgelerin doğruluğu
hakkında tereddüt oluşması hâlinde Bakanlık asıllarını isteyebilir.
(5) Yeterlik belgeleri elektronik ortamda verilir ve
geçerlik süresi dört yıldır.
(6) Başvuru formunda ve sunulan bilgilerde meydana
gelecek değişiklikler, değişiklik tarihinden itibaren 30 gün içinde sistem
üzerinden güncel hale getirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Denetleme,
Yeterlik Belgelerinin Askıya Alınması ve İptali
Çevre
görevlisi, çevre mühendisi, çevre yönetim birimi ve çevre danışmanlık
firmalarının denetimi
MADDE 9 –
(1) Çevre görevlisi, çevre
mühendisi, çevre yönetim birimi veya firmaların, yeterliklerinin devam edip
etmediği ve mükellefiyetlerini yerine getirip getirmediği yetkili makam
tarafından denetlenir.
(2) Yetkili makam tarafından, firmalara veya
işletmelere yapılan haberli veya ani denetim sonunda, bu Yönetmeliğin
ek-1’inde yer alan çevre görevlisi, çevre mühendisi değerlendirme formu
veya ek-2’sinde yer alan çevre yönetim birimi değerlendirme formu veya
ek-3’ünde yer alan çevre danışmanlık firması değerlendirme formundan uygun
olanı sistem üzerinden doldurulur.
Yeterlik
belgelerinin askıya alınması ve iptali
MADDE 10
– (1) Denetimler sonunda çevre
görevlisi, çevre mühendisi, çevre yönetim birimi ve firmaların;
a) Yeterliklerini taşımadıklarının tespit edilmesi
halinde,
b) Ek-1 çevre görevlisi, çevre mühendisi
değerlendirme formu veya ek-2 çevre yönetim birimi değerlendirme formu veya
ek-3 çevre danışmanlık firması değerlendirme formunda yer alan ceza
puanları toplamının 100 olması hâlinde,
c) Çevre yönetim birimleri veya firmaların 6 ncı
maddede belirtilen personel sayısı ile ilgili asgari şartları sağlamaması
hâlinde,
ç) Firmaların temsilcilik veya irtibat bürosu
açtığının tespit edilmesi halinde,
yeterlik belgeleri 180 gün süre ile askıya alınır.
(2) Denetimler sonunda çevre görevlisi, çevre
mühendisi, çevre yönetim birimi ve firmaların;
a) Yanlış veya yanıltıcı bilgi verdiğinin veya
belge düzenlediğinin tespit edilmesi hâlinde,
b) Çevre kirliliğine sebep olacak şekilde,
işletmenin çevre yatırımı yapmamasına veya eksik yapmasına yol açacak rapor
düzenlediklerinin tespit edilmesi hâlinde,
c) Ceza puanı toplamının vize dönemi içinde ikinci
kez 100 ceza puanı olması hâlinde,
yeterlik belgeleri iptal edilir.
(3) Verilen ceza puanları bir vize dönemi için
geçerlidir.
(4) Yeterlik belgelerinin askıya alınması veya
iptal edilmesi halinde;
a) Yeterlik belgeleri askıya alınan veya iptal
edilenler, Bakanlığın internet sitesinde yer alır.
b) Yeterlik belgelerinin askıya alındığı tarihten
önce; yetkili makama sunulan çevre izni veya çevre izin ve lisans
işlemlerinin geçerli yeterlik belgesine sahip çevre görevlisi, çevre mühendisi,
çevre yönetim birimi veya firma tarafından tamamlanmasına izin verilir.
(5) Yeterlik belgesi askıya alınan çevre görevlisi,
çevre mühendisi, çevre yönetim birimi veya firmaların askı süresi sonunda
eksikliklerini tamamlamamaları veya vize işlemlerini yapmamaları durumunda
180 gün süre ile yeterlik belgeleri iptal edilir.
(6) Çevre yönetimi hizmeti verme yetkisi iptal
edilen çevre görevlisi, çevre mühendisi, çevre yönetim birimi veya firmalar
iki yıl süre ile çevre yönetimi hizmeti veremez.
(7) Yeterlik belgesi iptal edilen firmalar, ticaret
unvanını değiştirse dahi, iptal tarihinden itibaren iki yıl süre içinde
başvuru yapamaz.
(8) Yeterlik belgesi iptal edilen firmaların sahibi
veya ortağı olarak Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde adı bulunan
kişilerin, başka bir ticarî firma adı ve unvanı ile iki yıl süre içinde
aynı faaliyet için yaptıkları başvuruları kabul edilmez.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Vize, Eğitim ve
Sınav
Yeterlik
belgelerinin vize edilmesi
MADDE 11
– (1) Vize işlemleri için, mevcut
yeterlik belgesinin geçerlik süresinin bitiminden en az 30 gün önce sistem
üzerinden başvuruda bulunulur. Vize dönemi sonuna kadar başvuru
yapmayanların yeterlik belgeleri askıya alınır ve çevre yönetimi hizmeti
veremezler.
(2) Vize başvuruları ücrete tabidir.
(3) Geçerlik süresinin bitiminden en az 30 gün önce
vize başvurusu yapmayanlar ve askı süresi içinde vize başvurusu
yapanlardan, yeterlik belgesi ücreti yüzde 50 fazlasıyla alınır.
(4) Askı süresi içinde vize başvurusu yaparak
başvurusu uygun bulunanlara yeniden yeterlik belgesi verilir.
(5) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (b) bendi
uyarınca yeterlik belgesi almış çevre görevlilerinin yeterlik belgelerinin
vize edilmesinde, vize tarihinde Bakanlıkta çalıştıklarını
belgelendirmeleri durumunda ücret şartı aranmaz.
Çevre
mühendisi ve çevre görevlisi eğitimi ve sınavı
MADDE 12
– (1) 6 ncı maddenin birinci
fıkrasının (a) veya (b) bentleri kapsamında yeterlik belgesi alacaklardan
eğitim ve sınav şartı aranmaz.
(2) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (c) bendi
kapsamında yeterlik belgesi alacakların temel çevre bilimleri ve çevreye
ilişkin kanun ve ikincil düzenlemeler konusunda yapılacak eğitim ve sınava
katılmaları zorunludur. Bu sınavdan 100 üzerinden 70 puan ve üzeri alanlar
başarılı sayılır. Bu kişiler çevre görevlisi olarak çalışabilmeleri için
çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesini almaya hak kazanır.
(3) Sınav içeriği Bakanlıkça belirlenir.
(4) Sınav Bakanlığın belirlediği usul ve esaslar
çerçevesinde, Bakanlıkça yapılır veya yaptırılır.
(5) Çevre görevlisi sınavı sonuçları ilân edildiği
tarihten itibaren bir yıl geçerlidir.
ALTINCI BÖLÜM
Devir, Şube ve
Temsilcilik, Müteselsil Sorumluluk ve Bildirimler
Devir,
şube ve temsilcilik
MADDE 13
– (1) Yeterlik belgelerinin hiçbir
suretle başkasına kiralanmasına, kullanımına, satılmasına, temsilcilik ve
irtibat bürosu açılması için kullanılmasına izin verilmez.
(2) Çevre yönetimi hizmet alımı sözleşmesi yapan
firmalar, bu hizmeti başka firmalara devredemez.
(3) Firmaların şube açabilmeleri için, şube
kuruluşunun Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde ilân edilmesi ve firmanın
taşıyacağı bütün şartları ve mükellefiyetleri şubenin de sağlaması
gerekmektedir.
(4) Şube açmak isteyen firmalar 8 inci madde
uyarınca Bakanlığa başvururlar.
Müteselsil
sorumluluk
MADDE 14
– (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
mükellefiyetlerin çevre görevlileri, çevre mühendisleri, çevre yönetim
birimleri veya firmalar tarafından yerine getirilmemesi, çevre yönetimi
hizmeti alanların sorumluluklarını ortadan kaldırmaz.
(2) Bir işletmede, çevre yönetim biriminin veya
çevre görevlisinin veya çevre mühendisinin yanında, çevre danışmanlık
firmasından da çevre yönetimi hizmeti alınmış olması halinde, hizmet
verenlerin tamamı bu Yönetmelikte belirtilen mükellefiyetlerden aynı derecede
sorumludur.
Bildirimler
MADDE 15
– (1) Bakanlıkça kişi, kurum veya
kuruluşlara gönderilecek yazı veya bildirimlerin tebliğinde, müracaat
sırasında sistemde beyan edilen iletişim adresleri dikkate alınır. Bu
adreslerde değişiklik olması halinde bu değişikliği 30 gün içinde beyan
etmeyenlerin, daha önce beyan ettiği iletişim adreslerine yapılan yazışma
veya bildirimler geçerlidir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Belge
bedeli
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmeliğe göre yeterlik
belgeleri, 8 inci maddenin birinci fıkrasında talep edilenlere ilaveten
Bakanlıkça belirlenen başvuru ücreti karşılığında verilir. Bakanlığa
yapılan başvurudan vazgeçilmesi halinde başvuru ücreti iade edilmez. Ancak
ilk defa çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi başvurusu yapacak kişilerde,
başvuru ücreti şartı aranmaz.
Düzenleme
yapma
MADDE 17
– (1) Bakanlık gerekli gördüğü
hallerde bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin tebliğler çıkarabilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 18
– (1) 21/11/2013 tarihli ve 28828
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Görevlisi, Çevre Yönetim Birimi ve
Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Önceden
alınan belgelerin geçerliliği
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce verilen çevre görevlisi belgesi bu
Yönetmelikle tanımlanan çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi yerine
geçer. Mevcut çevre görevlisi belgesi vize süresinin sonuna kadar
geçerlidir.
Mükellefiyetlerin
sağlanması
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce çevre danışmanlık firması yeterlik belgesi almış
firmalar, 7 nci maddede belirtilen mükellefiyetleri, bu Yönetmeliğin yayımı
tarihinden itibaren en geç 90 gün içerisinde sağlamakla mükelleftir.
Yürürlük
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|