Ostim Teknik Üniversitesinden:
OSTİM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, OSTİM
Teknik Üniversitesi bünyesindeki fakülte ve yüksekokullarda yürütülen ön lisans
ve lisans programlarına öğrenci kabul ve kayıt işlemleri ile ön lisans ve
lisans eğitim öğretimi ve sınavlarına ilişkin esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, OSTİM Teknik
Üniversitesi bünyesindeki fakülte ve yüksekokullarda yürütülen ön lisans ve
lisans programlarına öğrenci kabul ve kayıt işlemleri ile ön lisans ve
lisans eğitim öğretimi ve sınavlarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü, 43 üncü ve 44 üncü maddeleri ile 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı
Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun ek 174 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) İlgili fakülte kurulu: OSTİM Teknik Üniversitesi
bünyesindeki fakülte veya yüksekokulların kurullarını,
c) İlgili yönetim kurulu: OSTİM Teknik Üniversitesi
bünyesindeki fakülte veya yüksekokulların yönetim kurullarını,
ç) Mütevelli Heyeti: OSTİM Teknik Üniversitesi
Mütevelli Heyetini,
d) Lisans programı: En az sekiz yarıyıllık bir
yükseköğretim programını,
e) Ön lisans programı: En az dört yarıyıllık bir
yükseköğretim programını,
f) ÖİDB: OSTİM Teknik Üniversitesi Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığını,
g) Rektör: OSTİM Teknik Üniversitesi Rektörünü,
ğ) Senato: OSTİM Teknik Üniversitesi Senatosunu,
h) Üniversite: OSTİM Teknik Üniversitesini,
ı) Üniversite Yönetim Kurulu: OSTİM Teknik
Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim Öğretime İlişkin Esaslar
Öğretim
dili
MADDE 5 –
(1) Üniversite bünyesinde yer alan
fakültelerin öğretim dili İngilizce, meslek yüksekokulunun öğretim dili
Türkçedir. Ancak Türkçe veya başka bir dilde yapılmasında zorunluluk olan
veya Türkçe ya da başka bir dilde okutulması uygun görülen dersler Senato
tarafından belirlenir.
(2) Öğretim dili İngilizce olan programların
öğrenci ders kayıtları İngilizce yeterlikleri belgelendikten sonra yapılır.
(3) Öğretim dili İngilizce olan programlara
yerleştirilen, kabul edilen veya kurumlararası
yatay geçiş yapan öğrencilerin İngilizce yeterliklerinin belirlenmesi ve
İngilizce hazırlık sınıfında öğretim, 28/7/2019
tarihli ve 30845 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan OSTİM Teknik
Üniversitesi İngilizce Hazırlık Sınıfı Yönetmeliği hükümlerine göre
yapılır.
Öğretim
süresi
MADDE 6 –
(1) Program süresi, ön lisans
programları için iki yıl (dört yarıyıl), lisans programları için dört yıl
(sekiz yarıyıl)’dır.
(2) Azami eğitim öğretim süresi, ön lisans
programları için dört yıl (sekiz yarıyıl), lisans programları için yedi yıl
(on dört yarıyıl)’dır.
(3) İngilizce hazırlık sınıfında geçirilen süre
program süresine ve azami eğitim öğretim süresine dâhil değildir.
(4) İlgili yönetim kurulunca izinli sayılan
yarıyıllar ve Üniversiteden bir veya iki yarıyıl uzaklaştırma cezası alan
öğrencinin cezalı olduğu yarıyıllar program süresine ve azami eğitim
öğretim süresine dâhil değildir.
(5) Öğrencilerin ön lisans veya lisans programına
ilk kayıt yaptırdığı tarihten itibaren kayıtlı olduğu veya kayıt yenilememe
nedeni ile kayıtsız olarak geçirdiği tüm yarıyıllar program süresine ve
azami eğitim öğretim süresine dâhil edilir.
(6) İlgili yönetim kurulunca yatay/dikey geçiş ile
daha önceden bir yükseköğretim kurumunda öğrenim görmüş veya yeniden
öğrenci seçme ve yerleştirme sistemi ile Üniversiteye kaydolmuş öğrencinin
geldiği yükseköğretim kurumunda ya da daha önceki programda geçirdiği
sürelere bakılarak beraberinde kaç yarıyıl transfer ettiği karara bağlanır.
Kararda geçen süreler, program süresine ve azami eğitim öğretim süresine
dâhil edilir.
(7) Değişim programları kapsamında yurt içi veya
yurt dışı yükseköğretim kurumlarında geçirilen yarıyıl(lar),
program süresine ve azami eğitim öğretim süresine dâhil edilir.
(8) Kayıtlı olduğu programa ilişkin derslerin
verildiği yarıyıldan başlamak üzere, her yarıyıl için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmadan azami süre içinde mezun olamayan öğrenciler
uzatmalı öğrenci statüsüne geçerler. Bu durumdaki öğrencilerin
Üniversitedeki kayıt ve öğrenimlerine devam hakları ile Üniversiteden
ilişik kesilme işlemleri, 2547 sayılı Kanunun 44 üncü ve 46 ncı maddeleri hükümleri çerçevesinde, YÖK ve Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
Eğitim-öğretim
yılı
MADDE 7 –
(1) Bir eğitim öğretim yılı en az
on dörder haftalık iki yarıyıldan oluşur. Birinci yarıyıl güz, ikinci
yarıyıl ise bahar olarak adlandırılır. Akademik takvim, Senato tarafından
belirlenir. Senato, gerekli gördüğü hallerde yarıyıl sürelerini uzatabilir
veya yaz öğretimi açabilir. Yaz öğretimi ile ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
(2) Bir eğitim öğretim yılındaki kayıt, ders, sınav
ve benzeri faaliyetlerin süre ve tarihleri, akademik takvim ile düzenlenir.
(3) Yarıyıllarda ve yaz öğretiminde verilecek
dersler, bu dersleri hangi öğretim elemanının vereceği ilgili bölüm
başkanlığı tarafından belirlenerek ilgili yönetim kurulu tarafından karara
bağlanır. Bu derslerin grupları, kapasiteleri ve varsa diğer kriterlerine ilişkin düzenlemeler ise ilgili bölüm
başkanlığı tarafından yapılır.
Eğitim-öğretim
programı
MADDE 8 –
(1) Bir program ilgili bölüm(ler) tarafından hazırlanır, ilgili kurulun önerisi,
Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile açılır.
(2) Bir programın müfredatı, ders, laboratuvar, uygulama, atölye, stüdyo, staj ve benzeri
çalışmalardan ve bu çalışmaların yarıyıllara göre dersler şeklinde
dağılımından oluşur.
(3) Bir programın adı ve eğitim öğretim süresine
ilişkin değişiklikler ilgili bölüm(ler)
tarafından hazırlanır, ilgili kurulun önerisi ile Senato tarafından karara
bağlanır.
(4) Bir programın müfredatındaki değişiklikler ve
öğrencilerin bu değişikliklere intibak ilkeleri, ilgili bölüm(ler) tarafından hazırlanır ve ilgili kurulun önerisi
ile Senato tarafından karara bağlanır.
Çift anadal programı
MADDE 9 –
(1) Üniversitede bir lisans programına
kayıtlı olan öğrenciye bu lisans programına ek olarak yine Üniversitede
başka bir lisans programına da eş zamanlı devam hakkı tanınabilir. Bu
ikinci lisans programına çift anadal lisans
programı denir. Bu programı tamamlayan öğrencilere, kayıtlı oldukları
lisans programı diplomasına ek olarak çift anadal
lisans diploması verilir. Çift anadal
programlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
Yandal programı
MADDE 10
– (1) Üniversitede bir lisans
programına kayıtlı olan öğrenciye bu lisans programına ek olarak yine
Üniversitede diğer bir lisans programının belirli sayıda dersinden veya
belirli sayıda disiplinlerarası dersten oluşan
bir yandal programına devam hakkı tanınabilir. Yandal programı bir lisans programı değildir. Bu
programı tamamlayan öğrencilere bir sertifika verilir. Yandal
programlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
Uluslararası
ortak lisans programı
MADDE 11
– (1) Yurt dışındaki yükseköğretim
kurumları ve diğer kuruluşlarla işbirliği tesis ederek ön lisans ve lisans
programları da dâhil olmak üzere uluslararası ortak eğitim ve öğretim
programları yürütülebilir.
(2) Uluslararası ortak lisans programının
işleyişine ilişkin usul ve esaslar, Senato tarafından belirlenir.
Ulusal ve
uluslararası öğrenci değişim programları
MADDE 12
– (1) Üniversite ile yurt içi ve
yurt dışı bir yükseköğretim kurumu arasında yapılan anlaşma uyarınca
öğrenci değişim programları uygulanabilir. Bu programlar çerçevesinde
öğrenciler bir veya iki yarıyıl yurt içi veya yurt dışındaki üniversitelere
gönderilebilirler. Değişim programları, ikili anlaşmalar ve Yükseköğretim
Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda uygulanır.
(2) Değişim programı kapsamında belirlenen
derslerden, öğrenim görülen lisans programı derslerine eşlenen ders/dersler
ile birlikte Senato tarafından onaylanan not dönüşüm tablosuna göre
belirlenen notlar ilgili kurulların kararı ile öğrenci durum belgesine
işlenir.
(3) Değişim programı kapsamında gelen öğrencilere
diploma veya unvan verilmez. Aldığı dersleri ve notları gösteren öğrenci
durum belgesi verilir.
Sertifika
programı
MADDE 13
– (1) Sertifika programlarına
ilişkin esaslar, Senato tarafından belirlenir.
Engelli
öğrenci
MADDE 14
– (1) Engelli-kısıtlı öğrenciler
için derslerde ve sınavlarda özel düzenlemeler yapılabilir. Bu konudaki
usul ve esaslar, Senato tarafından belirlenir.
Özel
öğrenciler
MADDE 15
– (1) Bir başka üniversite veya
yüksek teknoloji enstitüsünün ön lisans ve lisans programlarına kayıtlı
öğrenciler, Üniversitenin ön lisans ve lisans programlarında verilen
derslere, ancak ilgili yönetim kurulu kararı çerçevesinde özel öğrenci
olarak kabul edilebilir. Bu durumda katıldıkları derslerin AKTS kredilerine
göre kredi başına Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen öğrenim ücretini
öderler.
(2) Üniversitenin öğrencisi olup özel öğrenci
statüsünde başka bir yükseköğretim kurumundan ders almak isteyen öğrencinin
ilgili bölüm kurulu ve ilgili yönetim kurulunun onayını alması gerekir.
Ders almak isteyen öğrencinin almak istediği ders/dersler, o yarıyılki ders yükünü geçemez. Bu durumda özel dersi
alan öğrencinin bu Yönetmelikte geçen öğrenim ücreti ile ilgili
yükümlülüklerini yerine getirmesi gerekir.
(3) Özel öğrenci kabulü bir dönem için geçerlidir,
daha sonraki dönemlerde özel öğrenci olarak ders almak için yeniden başvuru
yapılması gerekir.
(4) Özel öğrenci statüsünde ders alanlar,
Üniversitenin diploma veya statüye yönelik öğrencilik haklarından
yararlanamaz.
(5) Özel öğrenciler, başarıyla tamamladıkları
derslerden derece programına kayıtlı oldukları üniversite veya yüksek
teknoloji enstitüsünce uygun görülenleri, kredi ve not olarak transfer
ettirebilir. Alınan kredi ve notun Üniversitedeki başarı notu karşılığı ise
ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır.
(6) Özel öğrencilerin, 24/4/2010
tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında
Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar
Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal
ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
hükümlerine göre, yatay geçiş yapmaları halinde sadece kayıtlı oldukları
derece programında kabul edilen ve transkriptlerinde
yer alan dersleri intibak ve ders sayımı esasları çerçevesinde transfer
edilebilir.
Öğrenci
kabulü
MADDE 16
– (1) Üniversiteye öğrenci
kabulüne ilişkin esaslar şunlardır:
a) Ön lisans ve lisans programlarına öğrenci
kabulü, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile Yükseköğretim Kurulu
yönetmelikleri ve kararları çerçevesinde Senato tarafından belirlenen
esaslara göre yapılır.
b) Yabancı uyruklu öğrenciler ile yurt dışından
başvuran öğrencilerin Üniversite yurt dışı öğrenci kabul kontenjanlarına
başvurusuna ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
c) Üniversite dışından veya içinden yatay geçiş
başvuru ve kabul işlemlerine ilişkin esaslar, Senato tarafından belirlenir.
Üniversiteye
ilk kayıt
MADDE 17
– (1) Üniversite programlarına
yerleştirilen veya kabul edilen öğrencilerin kayıt işlemleri ilan edilen
tarihlerde ÖİDB tarafından yapılır.
(2) Öğrencilerin Üniversiteye kayıtlarının
kesinleşmesi için aşağıdaki koşullar aranır:
a) Türkiye’de bir liseden veya Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından lise dengi olarak kabul edilen yurt içinde veya yurt
dışındaki bir okuldan diploma almaya hak kazandığını gösteren bir belgeye
sahip olmak.
b) Öğrenim ücretine ilişkin yükümlülükleri yerine
getirmek.
c) Yabancı uyruklular için öğrenim vizesi engeli
olmamak.
ç) Üniversitenin ilan ettiği diğer koşulları yerine
getirmek.
(3) Kayıt için istenen belgelerin aslı veya
Üniversite tarafından aslı görülerek onaylanacak örneği kabul edilir.
Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına
dayanılarak işlem yapılır. Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve
belgelerle Üniversiteye kayıt hakkı kazanmış olanların belirlenmesi halinde
kayıtları yapılmaz, kayıt yaptırmış olanların ise bulundukları yarıyıla
bakılmaksızın kayıtları iptal edilir, kendilerine verilmiş olan diploma
dâhil tüm belgeler geçersiz sayılır ve haklarında yasal işlem başlatılır.
Bu durumda olanlar öğrencilik statüsü kazanmamış sayılır ve gelecekte
öğrencilikle ilgili hiçbir haktan yararlanamazlar.
(4) Kayıt işlemlerini tamamlayan öğrencilere
öğrenci kimlik belgesi düzenlenir. Kimlik belgesinde öğrenciyi tanıtıcı
bilgiler yer alır.
(5) Kayıt işlemlerini süresi içinde yaptırmayanlar,
Üniversite öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir hak
iddia edemezler.
Dersler
ve kredi değerleri
MADDE 18
– (1) Ön lisans ve lisans
programlarındaki dersler, zorunlu ve seçmeli olmak üzere iki gruba ayrılır.
Zorunlu dersler müfredatta tanımlanmış ve alınması gereken derslerdir.
Seçmeli dersler ise öğrencinin isteği de göz önünde tutularak ilgili
bölümce kararlaştırılır.
(2) Derslerin adı, kodu, içeriği, kredi değerleri,
kategorisi, ön koşulları, eş koşulları, ara sınav ve yarıyıl sonu sınavları
ve benzeri özellikleri ile bu özelliklerde yapılacak değişiklikler ilgili
bölümün önerisi, ilgili kurul ile Senato tarafından karara bağlanır.
(3) Bir dersin alınabilmesi için ön koşul ve eş
koşul dersleri aşağıdaki kurallara göre belirlenir:
a) Bir dersten önce alınarak en az (DD) veya (S)
notu alınması gereken derse, o dersin ön koşul dersi denir.
b) Bir dersle birlikte alınması gereken derse, o
dersin eş koşul dersi denir.
(4) Bir dersin alınabilmesi için ön koşul ve eş
koşul dersleri dışında ilgili bölüm başkanlığı tarafından ek koşullar da
belirlenebilir.
(5) Herhangi bir dersin ön koşulu veya eş koşulu
olan bir dersten muaf olunması durumunda ilgili dersin ön koşulu veya eş
koşulu sağlanmış sayılır.
(6) Bir dersin kurumsal kredi değeri, o dersin
haftalık teorik ders saatlerinin tamamı ile laboratuvar,
uygulama, atölye, stüdyo, staj ve benzeri çalışmaların haftalık saatlerinin
yarısının toplamından oluşur.
(7) Bir dersin AKTS kredi değeri, yirmi beş saat
öğrenci iş yüküne karşılık gelecek şekilde yüz yüze veya uzaktan alınan
ders süresinin yanı sıra laboratuvar, atölye,
klinik çalışması, ödev, uygulama, proje, seminer, sunum, sınava hazırlık,
sınav, staj, iş yeri eğitimi gibi eğitim öğretim etkinliklerinde harcanan
bütün zamanın toplamından oluşur.
(8) Senato tarafından not ortalamalarına
katılmayacağı kabul edilen dersler için kurumsal kredi değeri tespit
edilmez; öğrencinin not belgesinde sadece bu derslerin haftalık teorik ve
uygulamalı saati ile AKTS kredisi belirtilir.
(9) Kredisiz derslerin haftalık teorik ve uygulamalı
saatleri belirlenebilir; ancak bu derslere kurumsal kredi değeri verilmez.
Ders yükü
MADDE 19
– (1) Ders yükü, bir öğrencinin
müfredatının herhangi bir döneminde alması gereken derslerin AKTS kredileri
toplamı olup, 30 AKTS kredisidir.
(2) Öğrencilerin akademik başarılarına göre
alabilecekleri en fazla ders yükleri aşağıda belirtilmiş olup, belirlenen
ders yükünün üzerinde artırım yapılamaz:
a) Son yarıyıl ve son genel not ortalaması 4,00
üzerinden 1,99 veya altında olan öğrenciler için ders yükü artırılamaz.
b) Son yarıyıl veya son genel not ortalaması 4,00
üzerinden 2,00-2,49 arasında olan öğrencinin ders yükü, kendi isteği ve
danışman önerisi ile 6 AKTS kredisi artırılabilir.
c) Son yarıyıl veya son genel not ortalaması 4,00
üzerinden 2,50-4,00 arasında olan öğrencinin ders yükü, kendi isteği ve
danışman önerisi ile 12 AKTS kredisi artırılabilir.
(3) Çift anadal ve/veya yandal programlarına kayıtlı olan öğrencinin kayıtlı
olduğu bu program(lar) için aldığı dersler bu
maddede belirtilen sınırlara dâhil değildir.
(4) Öğrencinin isteği ve danışmanının onayı ile
normal ders yükü azaltılabilir. Bu durumdaki öğrencinin, bir yarıyılda
alabileceği asgari ders yükü, 12 AKTS kredisidir.
İntibak
ve ders sayımı
MADDE 20
– (1) Öğrencinin bir programa
yatay geçiş veya dikey geçiş işlemleri ile olabilecek diğer intibak ve ders
sayımı işlemleri, ilgili bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim
kurulu tarafından yapılır. Bu işlemler sırasında;
a) Öğrencinin önceki programındaki (DC), (DD),
(FD), (FF), (NA), (W), (U) veya eşdeğeri not alınmış dersler intibak/ders
sayımı işlemlerinde dikkate alınmaz.
b) Öğrencinin önceki programındaki (CC) ve üzeri,
(S) veya bunların eşdeğeri not alınmış derslerden hangilerinin yeni
programda sayılacağı ve hangilerinin sayılmayacağı belirlenir.
c) İntibak işlemleri bölümün belirleyeceği
müfredata göre yapılır.
ç) İntibak işlemlerinde bir dersin ön koşulu veya
eş koşulunun sağlanması için ön koşul veya eş koşul olan dersten (CC) ve
üzeri, (S) veya bunların eşdeğeri not alınmış olması gerekir.
d) Programa sayılan derslere göre öğrencinin azami
süresinden harcadığı kabul edilen yarıyıl/yarıyıllar hesaplanarak
öğrencinin azami süresinden düşülür. Bu işlemde, bir yarıyıla karşılık
olarak ilgili programın normal ders yükü ve toplam AKTS kredileri
kullanılır.
(2) İlgili yönetim kurulu tarafından intibak
ve/veya ders sayımı kabul edilen derslerden aldıkları notlar Üniversite
notlarına uygun olarak transkriptlerinde
gösterilir ve akademik ortalamaya dâhil edilir.
(3) İntibakına göre ders kaydını yaptıran öğrenci,
kayıt olduğu tarihten itibaren iki hafta içinde daha önceki yükseköğretim
kurumlarından aldığı derslerin muafiyetine itirazı varsa bir dilekçe ile
ilgili fakülte/yüksekokul ve/veya bölüme başvuruda bulunabilir.
(4) Ders sayımlarına ve derslerin geçerlik süresine
ilişkin esaslar ilgili bölüm tarafından belirlenir.
Seçmeli
dersler
MADDE 21
– (1) Seçmeli dersler, öğrencinin
kayıtlı olduğu ön lisans veya lisans ya da çift anadal/yandal programlarının müfredatında yer alan ve
müfredatında belirtildiği şekilde ve sayıda seçerek almak zorunda olduğu
derslerdir ve bu hususlar şunlardır:
a) Seçmeli dersler bölüm seçmeli dersi, alan içi
seçmeli dersi ve alan dışı seçmeli dersi biçiminde gruplara ayrılarak
eğitim müfredatında açıkca belirtilir. Genel
kültür ve program yeterliklerinde bulunan yetkinlikleri artırmaya yönelik
olarak belirlenen alan dışı seçmeli ders sayısı en az bir, en fazla iki
olabilir. Bu dersler fakülteler ve/veya ortak dersler bölümü tarafından
ilan edilen seçmeli ders havuzundan, yabancı diller, sosyal bilimler ve
güzel sanatlar alanlarından alınabilir.
b) Seçmeli dersler, öğrencinin ilgili yarıyıldaki
ders yüküne sayılır.
c) Mezun aşamasındaki öğrenciler mezuniyet için
gerekli bütün kriterleri taşımalarının yanı sıra
240’tan fazla AKTS'ye sahiplerse, fazla AKTS’leri kadar seçmeli derslerini bölüm başkanlığının
olumlu görüşü ve ilgili yönetim kurulu kararı ile transkriptten
silinmemek şartıyla genel not ortalaması dışına çıkartabilir.
ç) Öğrencinin tamamlamakla yükümlü olduğu
müfredatında tanımlanmış dersler dışındaki hiçbir ders mezuniyet için
değerlendirmeye alınmaz ve genel not ortalaması hesabında kullanılmaz.
d) Seçmeli dersler, alınan harf notu ile birlikte
not belgesinde gösterilir.
Yarıyıl
kayıtları ve ders ekleme-bırakma
MADDE 22
– (1) Öğrenciler, her yarıyıl
başında ve akademik takvimde belirtilen süreler içinde, öğrenim ücretlerini
ödedikten ve Üniversiteye karşı varsa diğer yükümlülüklerini tamamladıktan
sonra müfredatında yer alan staj dersleri ile koşullarını sağladıkları
diğer derslere danışmanının onayını alarak şahsen kayıt yaptırmak
zorundadır. Dönem ders kayıt işlemleri aşağıdaki aşamalardan oluşur:
a) Öğrencinin öğrenim ücretini ödemesi.
b) Öğrencinin kayıt sisteminden alacağı dersleri
seçerek şahsen onaylaması.
c) Öğrencinin akademik danışmanı ile görüşerek
danışmanından kayıt onayını alması.
(2) Süresi içinde kayıtlarını yenilemeyen
öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders ekleme-bırakma süresi içinde
gecikmeli olarak kayıtlarını yenileyebilirler. Gecikmeli olarak kayıt
yenileyecek olan öğrencilerin Üniversite tarafından belirlenebilecek ek
yükümlülükleri yerine getirmeleri şarttır.
(3) Yarıyıl kaydını kayıt tarihlerinde tamamlamış
olan öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders ekleme-bırakma
tarihlerinde ders ekleme, bırakma değişikliği yapabilir. Yapılan
değişikliklerin geçerli olması için yeniden danışman onayı alınması
zorunludur.
(4) Ders ekleme-bırakma günlerinin bitimini izleyen
iki hafta içinde ilgili yönetim kurulu kararı ile öğrencinin üzerine ders
yüklemesi veya üzerinden ders silinmesi işlemi, bu Yönetmelikte geçen
asgari/azami ders yükü sınırlarına uyulması koşulu ile yapılabilir.
(5) Kayıtlarını yenilemeyen öğrenciler, kayıtsız
öğrenci statüsüne geçerler. Bu durumdaki öğrenciler kayıtsız kaldıkları
süreler içinde derslere ve sınavlara giremezler ve öğrencilik haklarından
yararlanamazlar. Bu durumdaki öğrencilerin Üniversitedeki kayıtlarının
devamı ile Üniversiteden ilişik kesme işlemleri 2547 sayılı Kanunun 44 üncü
ve 46 ncı maddeleri hükümleri ile YÖK ve Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
(6) Kayıtsız öğrenci statüsünde geçirilen süreler
öğrenim süresine dahil edilir.
(7) Üst üste en az iki yarıyıl kayıt yenilemeyen
öğrenciler, takip eden yarıyıllarda, ilgili bölüm başkanlığına/yüksekokul
müdürlüğüne başvurdukları takdirde, ilgili yönetim kurulu kararıyla, söz
konusu yarıyıl için ilan edilen kayıt tarihlerinde kayıtlarını
yenileyebilirler.
(8) Kayıtsız öğrenci statüsünden, tekrar kayıtlı
öğrenci statüsüne dönen öğrenciler için, kayıt yeniledikleri akademik yılda
öğrenim programlarında değişiklik varsa, alınacak veya sayılacak dersler
için ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile intibak yapılır.
(9) Öğrenci, usulüne uygun olarak kayıt yaptırmadığı
derslere devam edemez ve bu derslerin sınavlarına giremez; kayıt
yaptırmadığı derslerin sınavlarına giren öğrencinin sınavı geçersiz
sayılır.
Dersten
çekilme
MADDE 23
– (1) Öğrenciler kayıtlı oldukları
derslerden aşağıda belirtilen kurallara göre çekilebilirler:
a) Dersten çekilme işlemi, ders ekleme-bırakma
süresi bittikten sonra ve yarıyılın ilk yedi haftası içinde yapılabilir.
b) Dersten çekilme için akademik danışmanın
önerisi, bölüm başkanlığının ve ilgili yönetim kurulunun onayı gerekir.
c) Bir yarıyıl içinde en çok bir dersten çekilme
işlemi yapılabilir.
ç) Ön lisans öğrenimi süresince en çok bir dersten
çekilme işlemi yapılabilir.
d) Lisans öğrenimi süresince en çok iki dersten
çekilme işlemi yapılabilir.
e) Müfredatın ilk iki yarıyılındaki (birinci
sınıftaki) derslerden çekilme işlemi yapılamaz.
f) Tekrarlanan veya daha önce çekilme işlemi
yapılan dersler ile kredisiz derslerden çekilme işlemi yapılamaz.
g) Bir yarıyılda normal ders yükünün altında ders
alan öğrencilere dersten çekilme izni verilmez.
ğ) Çekilme işlemi yapılan ders için ödenen ücret
iade edilmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar, Değerlendirme ve Mezuniyet
Devam ve
sınavlar
MADDE 24
– (1) Öğrenciler derslere, uygulamalara, sınavlara ve öğretim
elemanının gerekli gördüğü diğer akademik çalışmalara katılmak zorundadır.
(2) Bir dersteki başarı değerlendirmesi; yapılması
zorunlu olan ara sınav ve yarıyıl sonu sınavının yanı sıra, dersin türüne
göre laboratuvar/atölye/stüdyo çalışması, ödev,
küçük sınav, makale çalışması, vaka takdimi, proje rapor ve sunumu, ders ve
uygulamalara katılım gibi ölçütler üzerinden yapılır. Ölçmenin her ders
için nasıl yapılacağı, ilan edilen ders tanıtım formlarında belirlenir. Her
yarıyılda en az bir ara sınav yapılır. Ara sınav ve/veya yarıyıl sonu
sınavı gerektirmeyen derslerin değerlendirilmesi, ilan edilen ve ilgili
kurul ile Senato tarafından onaylanmış olan ders tanıtım formlarında
belirtilir.
(3) Öğrencilerin derse devam durumları öğretim
elemanı tarafından izlenir. Öğrencilerin derse devam durumlarının
ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarına katılmaya ve yarıyıl harf notuna
katkısı; sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve benzeri çalışmalar
ile bunların yarıyıl harf notuna katkısı ve varsa yarıyıl sonu sınavına
katılma koşulları, dersi veren öğretim elemanı tarafından belirlenir, bu
koşullar ders tanıtım formlarında yer alır ve yarıyıl başında öğrencilere
açıklanır.
(4) Yarıyıl sonu sınavı uygulanan derslerde sınav
düzenlemesi aşağıdaki şekilde yapılır:
a) Yarıyıl sonu sınavlarının tarih, gün ve
saatleri, ilgili bölüm tarafından akademik takvimde ilan edilen zamana göre
düzenlenir ve ilan edilir.
b) İlan edilen sınav tarihleri, ilgili bölüm
başkanlığının gerekçeli önerisi üzerine yarıyıl sonu sınav tarihleri içinde
olmak koşulu ile değiştirilebilir. Bu işlem, akademik takvimde belirtilen
yarıyıl sonu sınav dönemi başlamadan önce yapılır.
c) Devam zorunluluğunu yerine getirmeyen öğrenci,
yarıyıl sonu sınavlarına alınmaz. Bu durumda olup da derslerin sınavlarına
giren öğrencinin sınavı geçersiz sayılır.
(5) Gerekli durumlarda ders ve sınavlar, hafta içi
mesai saatleri bitiminden sonra ve/veya cumartesi ve pazar günlerinde de
yapılabilir.
(6) Sınavların kurallara uygun yapılmasından ilgili
öğretim elemanları ve sınav gözetmenleri sorumludur. Sınavlarla ilgili esaslar
Senato tarafından belirlenir.
(7) Öğrenciler, her dersteki yarıyıl içi başarı
durumları hakkında dersi veren öğretim elemanı tarafından bilgilendirilir.
Bu bilgilendirmede öğrencilerin kimlik bilgilerinin gizliliği ilkesi
gözetilir.
(8) Ara sınavlar ve yarıyıl sonu sınavları dışında
diğer sınavlar önceden tarih belirlenmeksizin yapılabilir.
(9) Hastalık raporları ve mazeret sınavları;
a) Hastalık sebebi ile Senato tarafından belirlenen
esaslara uygun olarak alınmış sağlık raporları ve geçerli bir nedenle
yarıyıl ara sınavına veya yarıyıl sonu sınavına giremeyen öğrenci için
mazeret sınavı yapılır.
b) Mazeret sınav tarihi öğrencinin diğer
sınavlarına girmesini engellemeyecek şekilde belirlenir.
c) Öğrenci, raporlu olduğu süre içinde yapılan
yarıyıl ara sınavına ve yarıyıl sonu sınavına giremez. Öğrencinin raporlu
olduğu halde girdiği sınav geçersiz kabul edilir. Ancak sağlık raporunun,
sınava girildikten sonra idareye verilmesi halinde, sağlık raporu dikkate
alınmayarak sınav geçerli sayılır.
ç) Öğrenci, acil tıbbi müdahale gerektiren durumlar
dışında sınav salonunu terk edemez; ettiği takdirde girmiş olduğu sınavın
notu geçerli kabul edilir.
d) Uzun süreli raporlar sonucunda öğrenciye, 39
uncu maddeye göre yarıyıllık izin hakkı kullandırılabilir. Rapor süresi
devamsızlıktan sayılmaz.
(10) Mazeret sınavının mazeret sınavı yapılmaz. Bu
sınavlara katılmayan öğrenciler haklarını kullanmış sayılırlar.
(11) Sınav evrakları en az beş yıl süreyle
saklanır.
(12) Üniversitede bütünleme sınavı yapılıp
yapılmayacağı ile bütünleme sınavına ilişkin esaslar, Senato tarafından
belirlenir.
Değerlendirme
ve notlar
MADDE 25
– (1) Öğrencilere yarıyıl sonunda
kayıtlı oldukları her ders için bir harf notu verilir.
(2) Bu harf notu, aşağıdaki tabloda gösterilen puan
karşılığı olan harf notundan daha düşük olmamak kaydıyla dersi veren
öğretim elemanı tarafından takdir olunur. Aynı ders, aynı zamanda birden
fazla öğretim elemanı tarafından veriliyorsa harf notu bu dersi veren
öğretim elemanlarınca ortak olarak belirlenir.
(3) Harf notunun takdirinde 24 üncü maddede
belirtilen ölçütler göz önünde bulundurulur.
(4) Muafiyet sınavı verilecek dersler, muafiyet
için gerekli koşullar ve uygulama esasları ilgili akademik kurulun önerisi
ile Senato tarafından belirlenir.
(5) Not ortalaması hesaplarına katılan harf
notlarının katsayı, puan ve statüsü aşağıda belirtilmiştir:
a) Harf Notu Katsayı Puan Statü
AA 4,00 90-l00 Geçer
BA 3,50 85-89 Geçer
BB 3,00 80-84 Geçer
CB 2,50 70-79 Geçer
CC 2,00 60-69 Geçer
DC 1,50 50-59 Koşullu Geçer
DD 1,00 45-49 Koşullu Geçer
FD 0,50 35-44 Başarısız
FF 0,00 0-34 Başarısız
NA 0,00 0 Başarısız
b) (NA) notu, aşağıdaki nedenlerin herhangi
birinden dolayı başarısız sayılan öğrencilere dersi veren öğretim elemanı
tarafından takdir olunur:
1) Derse devam yükümlülüklerini yerine getirmediği
için yarıyıl sonu sınavına girmeye hak kazanamamak.
2) Ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine
getirmediği için yarıyıl sonu sınavına girmeye hak kazanamamak.
3) Yarıyıl ara sınavları ve yarıyıl sonu sınavına
katılmamak.
(6) Ortalamalara katılmayan notlar aşağıda
belirtilmiştir:
a) (S) notu, derslerden muaf olan öğrenciye veya
derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.
b) (P) notu, dersleri sürdürmekte olan öğrenciye
verilir.
c) (U) notu, derslerde başarısız olan öğrencilere
verilir.
ç) (EX) notu, İngilizce Hazırlık Sınıfınca
uygulanan İngilizce yeterlik sınavı sonucu başarılı görülerek muaf tutulan
öğrenciye verilir.
d) (I) notu, dersi veren öğretim elemanının kabul
edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları yarıyıl veya yaz
öğretimi sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. (I) notunun, yarıyıl
veya yaz öğretimi notlarının son veriliş tarihinden itibaren beş gün içinde
harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak, özel durumlarda bu süre en geç bir
sonraki yarıyılın kayıtlarının başlama tarihine kadar uzatılabilir ve bu
süre sonunda harf notuna çevrilmesi gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler
dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ve o bölümün bağlı
bulunduğu birimin yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde
harf notuna çevrilmeyen (I) notu kendiliğinden (FF) veya (U) notuna
dönüşür.
e) (W) notu, bir dersten çekilen öğrencilere
verilir.
Notların
verilmesi, açıklanması, itiraz ve maddi hata düzeltmeleri
MADDE 26
– (1) Yarıyıl veya yaz öğretimi
ders notları dersi veren öğretim elemanları tarafından akademik takvimde
belirtilen tarihlerde verilir.
(2) Notlar, akademik takvimde belirtilen tarihte
öğrencilerin erişimine açılan ilgili internet adresinde açıklanır.
(3) Öğrenci ilan edilen sınav notlarına, maddi hata
iddiasıyla itiraz edebilir. İtiraz başvurusunun ilan tarihini izleyen beş
gün içerisinde ilgili dekanlığa veya bölüm başkanlığına, meslek yüksekokulu
müdürlüğü veya hazırlık sınıfı müdürlüğüne yazılı olarak yapılması gerekir.
Dekan/müdür itirazı, bölüm/ana bilim dalı başkanına ve/veya ilgili ders
koordinatörüne incelettirir. Sonuç on gün içinde dekanlığa/müdürlüğe
bildirilir. Başvuru ilgili yönetim kurulu tarafından karara bağlanır ve
sonuç öğrenciye yazılı olarak tebliğ edilir.
(4) Notlarla ilgili herhangi bir maddi hata
düzeltme işlemi, dersi veren öğretim elemanının başvurusu ile yarıyıl veya
yaz okulu sonu notlarının ilan tarihinden itibaren üç gün içinde bölüm
başkanlığının onayı ile yapılır. Bu süreyi aşan durumlarda maddi hata ile
düzeltme işlemlerinin dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi üzerine
ve o bölümün bağlı bulunduğu birimin yönetim kurulu kararı ile yapılması
gerekir. Maddi hata düzeltme işlemlerinin en geç notun ilanını izleyen
yarıyılın kayıt süresi sonunda bitirilmiş olması gerekir.
Derste
başarı ve ders tekrarı
MADDE 27
– (1) Bir dersten başarılı
sayılmak için o dersten; (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) ve (S) geçer notlarının
alınmış olması gerekir.
(2) (DC) ve (DD) koşullu geçer notlardır. İntibak
ve ders sayımı işlemlerinde bu derslerin tekrarlanması gerekir.
(3) (FF), (FD), (NA), (U) başarısız notlardır.
(4) (FF), (FD), (NA), (U), (W) harf notu alınan
derslerin tekrarlanması gerekir. Tekrarlanacak seçmeli derslerin yerine
danışman onayı ile müfredat çerçevesinde ve aynı grupta olmak koşulu ile
başka seçmeli dersler alınabilir.
(5) Tekrarlanan derste önceki not ne olursa olsun,
alınan son not geçerlidir.
Not
ortalamaları
MADDE 28
– (1) Öğrencilerin her yarıyıl
sonunda yarıyıl sonu not ortalaması ile genel not ortalaması hesaplanır ve
başarı durumları belirlenir.
(2) Yarıyıl not ortalaması, öğrencinin ilgili
yarıyılda kayıtlı olduğu ve not ortalamasına katılan her dersin AKTS
kredisi ile o dersten alınan harf notunun katsayısı çarpılarak bulunan
toplam puanın, bu derslerin toplam AKTS kredisine bölünmesi ile elde
edilir.
(3) Genel not ortalaması, öğrencinin ilgili yarıyıl
da dâhil olmak üzere, o zamana kadar almış olduğu tüm derslerden kazandığı
toplam puanların, bu derslerin AKTS kredi değerlerinin toplamına bölünmesiyle
hesaplanır. Hesaplama işlemi yapılırken;
a) Tekrarlanan derslerden alınan son not hesaba
katılır.
b) Yönetmelikte geçen ortalamaya dâhil edilmeyecek
notlar hesaba katılmaz.
(4) Hesaplamalarda elde edilen ortalamalar,
virgülden sonra iki hane olacak şekilde yuvarlanarak ifade edilir.
Yuvarlama işleminde, üçüncü hane 5’ten küçükse ikinci hane değişmez; 5 veya
5’ten büyükse, ikinci hanenin değeri bir artırılır.
Başarılı
öğrenciler
MADDE 29
– (1) Genel not ortalaması en az
2,00 olan öğrenciler başarılı öğrenci olarak tanımlanır.
Başarısız
öğrenciler
MADDE 30
– (1) Genel not ortalaması 2,00’ın
altında olan öğrenciler başarısız öğrenci olarak tanımlanır.
Sınamalı
öğrenciler
MADDE 31
– (1) Ders aldığı ilk iki
yarıyılını tamamladıktan sonra, takip eden yarıyıllardaki not ortalaması
iki yarıyıl üst üste 1,80’in altında kalan öğrenci, genel not ortalaması da
1,80’in altında ise, sınamalı öğrenci olarak tanımlanır ve genel not
ortalamasını 1,80’e yükseltinceye kadar sınıfı sabit kalır.
(2) Sınamalı durumda geçen süre(ler)
azami eğitim öğretim süresine dâhil edilir.
(3) Sınamalı durumdaki öğrencinin bir yarıyılda
alabileceği ders yükü, en fazla 30 AKTS kredisidir.
(4) Sınamalı öğrenci, genel not ortalamasını 1,80’e
yükseltinceye kadar öncelikle (NA), (FF), (FD) notu aldıkları dersleri
tekrarlamak zorundadır. Bu şartı yerine getiren öğrenciler, ders yükünün
uygun olması halinde danışmanının kayıt onayı ile bu derslerin yanı sıra
başta daha önce almadıkları alttan dersler ve (W) notu aldıkları dersler
olmak üzere müfredatında bulunan diğer derslerden de alabilir.
(5) Sınamalı öğrenci, önceki yarıyıllarda aldığı
seçmeli bir dersin yerine saydırmak kaydı ile daha önce almadığı farklı bir
seçmeli dersi danışmanlarının onayı ile alabilir.
(6) Sınamalı öğrenciye bu Yönetmelikte belirtilen
asgari ders yükü ile ilgili kural uygulanmaz.
(7) Öğrencilerin güz dönemi başındaki sınamalı
durumları, yaz öğretimi bitimi sonundaki genel not ortalamalarına göre
belirlenir. Sınamalı durumda olan veya bahar dönemi sonunda sınamalı duruma
düşen öğrenciler, yaz öğretimi sonunda genel not ortalamasını 1,80’e
yükselttiği takdirde sınamalı durumları ortadan kalkar. Yaz öğretimi bir
yarıyıl değildir. Dolayısı ile yaz öğretiminde alınan derslerin ortalaması
yarıyıl not ortalaması olarak kullanılamaz. Ancak öğrencinin genel not
ortalamasına dâhil edilir.
(8) Normal öğrenim süresinin son iki yarıyılında
bulunan öğrencilere bu madde hükümleri uygulanmaz.
(9) Genel not ortalamasını 1,80 veya üzerine
getiren öğrenci, normal statüde eğitimine devam eder.
Ek
sınavlar ve mezuniyet
MADDE 32 – (1) Mezuniyet için gerekli bütün dersleri alarak,
bitirme projesi, stüdyo, staj ve benzeri uzun dönemli proje çalışması
içeren dersler dışında, not ortalamasına katılan en çok iki dersten (FF)
veya (FD) notlarıyla başarısız olan öğrenciye, bulunduğu yarıyıl sonu
notlarının ilan tarihi veya yaz öğretimi sonu notlarının ilan tarihinden
itibaren onbeş gün içerisinde bağlı bulunduğu
fakülteye/yüksekokula başvuruda bulunmak şartıyla, ilgili yönetim kurulu
kararı ile bir ek sınav hakkı verilir. Ek sınav hakkı verilecek dersin/derslerin transkriptte yer alan en son kodu, adı ve kredisi
dikkate alınır. Öğrencinin başarı durumu, bu sınavlardan alınan not ile
belirlenir. Öğrenci, ek sınav hakkını zamanında kullanmaz veya ek sınav
hakkını kullandığı halde başarısız olur ise bu dersleri, açıldığı ilk
yarıyılda veya yaz öğretiminde tekrarlamak zorundadır. Öğrenciler,
tekrarlamak zorunda oldukları dersin/derslerin izleyen yarıyılda veya yaz
öğretiminde açılmaması durumunda, ilgili yarıyılın veya yaz öğretimi sonu
sınavlarının bitimine kadar, sınav ücreti ödenmesi koşuluyla, tekrar ek
sınav hakkı kullanabilir.
(2) Mezuniyet için gerekli bütün
derslerden başarılı oldukları halde genel not ortalaması 2,00'ın altında
olan öğrenciye, bitirme projesi, stüdyo ve benzeri uzun dönemli proje
çalışması içeren dersler dışında, (DD), (DC) veya (CC) notu aldıkları
ders/derslerden, bulunduğu yarıyıl sonu sınavları ilan tarihi veya yaz
öğretimi sonu notlarının ilan tarihinden itibaren onbeş
gün içerisinde bağlı bulunduğu fakülteye/yüksekokula başvuruda bulunmak
şartıyla, ilgili yönetim kurulu kararı ile bir ek sınav hakkı verilir. Ek sınav hakkı verilecek dersin/derslerin transkriptte yer alan en son kodu, adı ve kredisi
dikkate alınır. Ek sınav sonucunda mezun olamayan öğrenciye, izleyen
yarıyılın veya yaz öğretimi sonu sınavlarının bitimine kadar, sınav ücreti
ödenmesi koşuluyla, bir ek sınav hakkı daha verilir. Genel not ortalaması
halen 2,00'ın altında olan öğrenciye, mezuniyet için gerekli not
ortalamasını sağlayana kadar, aynı haklar tanınır.
(3) Ek sınav hakkı kullanacak öğrenci, süresi
içinde ve usulüne uygun olarak bu sınavlara girebilmek için bağlı bulunduğu
fakülteye/bölüme/yüksekokula başvuruda bulunmak zorundadır. Zamanında
başvurmadığı halde yapılan sınava giren öğrenciye sehven not verilmiş ise
bu not geçersiz sayılır.
(4) Üst üste veya aralıklı olarak toplam üç eğitim
öğretim yılında sınavlara girmeyen öğrenci, ek sınav hakkından vazgeçmiş
sayılır ve bu haklarından yararlanamaz.
(5) Kayıtlı olunan programdan mezun olunabilmesi
için müfredatta yer alan tüm dersler en az (DD) veya (S) harf notu ile
tamamlanmak, genel not ortalaması en az 2,00 olmak ve program için
belirlenen toplam AKTS kredisini tamamlamak zorundadır.
(6) Programlardan mezuniyet tarihi aşağıdaki
şekilde belirlenir:
a) Mezuniyet tarihi, akademik takvimde ilgili
yarıyıl veya yaz öğretimi için belirtilen harf notlarının ilan tarihidir.
Harf notları ilan edildikten sonra, maddi hata düzeltmesi ve (I) notunun
tamamlanması sonucunda mezun olanlar için mezuniyet tarihi son harf notunun
kesinleştiği tarihtir.
b) Lisans programından mezuniyet hakkı kazanmadan
önce ön lisans diploması alarak Üniversiteden ayrılmak isteyen öğrenciler
için mezuniyet tarihi, ön lisans diploması almaya hak kazanılan yarıyılın
harf notlarının ilan tarihidir.
c) Ek sınav hakkı sonucunda mezun olanlar için
mezuniyet tarihi, son harf notunun kesinleştiği tarihtir.
Diploma,
sertifika ve belgeler
MADDE 33
– (1) Öğrencilere ve mezunlara
verilen diploma, sertifika ve belgeler ile bunların verilme koşulları
aşağıda tanımlanmıştır:
a) Lisans diploması: Lisans programından mezuniyet
koşullarını sağlayan öğrencilere verilir.
b) Çift anadal lisans
diploması: Lisans programından mezuniyet hakkı kazanan ve kayıtlı olduğu
çift anadal programında da mezuniyet koşullarını
sağlayan öğrencilere verilir.
c) Lisans öğrenimini tamamlamayan veya
tamamlayamayanların ön lisans diploması almaları veya meslek
yüksekokullarına intibak ettirilmeleri; 18/3/1989
tarihli ve 20112 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Öğrenimlerini
Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması Almaları veya
Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre
düzenlenir. Ön lisans diploması almaya hak kazanmak için kayıtlı olunan
lisans programının müfredattaki ilk dört yarıyılın tüm derslerinden en az
(DD) veya (S) harf notu alınmış ve bu derslerin genel not ortalamasının en
az 2,00 olması gerekir.
ç) Meslek yüksekokulu diploması: Ön lisans
programından mezuniyet koşullarını sağlayan öğrencilere verilir.
d) Geçici mezuniyet belgesi: Diploma almaya hak
kazananlara bir defaya mahsus olmak üzere verilen, bir sonraki akademik
yılın diploma töreni tarihine kadar geçerli olan ve diploma yerine geçen
bir belgedir.
e) Diploma eki: Akademik ve mesleki yeterliklerin
uluslararası düzeyde tanınmasına yardımcı olan ve diplomalara ek olarak
verilen bir belgedir.
f) Her öğretim yılı ikinci yarıyıl final sınavları
sonucu Üniversitenin ön lisans ve lisans programlarından mezun olan
öğrenciler arasından program ve bölüm bazında genel not ortalaması en
yüksek olan öğrencilerin sıralaması yapılarak dereceye girenler tespit
edilir. Dereceye giren mezunların başarı sıralamalarına ilişkin esaslar
Senato tarafından belirlenir.
g) Yandal sertifikası:
Lisans programından mezuniyet hakkı kazanan ve kayıtlı olduğu yan dal
programını da başarıyla tamamlayan öğrencilere verilir. Bu sertifika bir
diploma değildir.
ğ) Not çizelgesi: Öğrencilerin Üniversiteye ilk
kayıt oldukları yarıyıldan itibaren her yarıyılda almış oldukları dersleri,
derslerin kredi durumlarını, bu derslerden alınan notları, ilgili yarıyıl
not ortalaması ile genel not ortalamasını ve başarı durumlarını gösteren
bir belgedir.
h) Öğrenci belgesi: Öğrencinin Üniversiteye kayıt
durumunu gösteren bir belgedir.
(2) Diploma, sertifika ve belgeler aşağıda
belirtilen yetkililer tarafından imzalanır:
a) Ön lisans, lisans, çift anadal
diplomaları ve yan dal sertifikası Rektör ve ilgili dekan/müdür tarafından.
b) Geçici mezuniyet belgesi, ilgili dekan/müdür ve
ÖİDB yetkilisi tarafından.
c) Diploma eki, not çizelgesi ve öğrenci belgesi
ÖİDB yetkilisi tarafından.
(3) Diploma, sertifika ve belgelerde öğrencinin
nüfus cüzdanındaki T.C. kimlik numarası, adı, soyadı, fakültesi, bölümü ve
programı belirtilir.
(4) Lisans programlarından 3,00 - 3,49 genel not
ortalaması ile mezun olanlar şeref; 3,50 veya daha yukarı genel not
ortalaması ile mezun olanlar yüksek şeref mezunu olarak tanımlanır. Bu
tanımlar diplomalarda belirtilir.
(5) Diploma ve sertifikaların şekli, ölçüleri ve
üzerine yazılacak diğer bilgiler Senato tarafından belirlenir.
(6) Diploma ve sertifikaların kaybı veya tahribata
uğraması nedeniyle kullanılamaz duruma gelmesi halinde durumun dilekçe ile
beyan edilmesi ve Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen ücretin ödenmesi
koşuluyla bir defaya mahsus olmak üzere yenisi hazırlanır. Yeni nüsha
üzerine ikinci nüsha ibaresi konulur ve düzenlendiği tarihte görevli olan
Rektör ve ilgili dekan/müdür tarafından imzalanır.
(7) Mezuniyet tarihinden sonra mezunun adı ve/veya
soyadının değişmesi durumunda diploma ve/veya sertifikaların üzerindeki
bilgiler değiştirilmez veya yenileri düzenlenmez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Danışmanlık, Disiplin, Burs, Sağlık İşleri, Öğrenim
Ücreti ve
Diğer Ücretler, İzin, Kayıt Sildirme ve Tebligat
Danışmanlık
MADDE 34
– (1) Bölüm başkanlıkları, ön
lisans, lisans, çift anadal veya yandal programlarına kaydolan her öğrenciye tam zamanlı
öğretim üye ve görevlileri arasından bir akademik danışman atar.
(2) Akademik danışmanın görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Öğrenciyi her yarıyılda alacağı derslerin
seçiminde bilgilendirir ve yönlendirir.
b) Kayıt olunacak dersleri öğrencinin akademik
başarı durumuna göre birlikte değerlendirdikten sonra yarıyıl kayıt onayı
verir.
c) Öğrenciyi Üniversite yaşamına uyum, mesleki
gelişim ve kariyer konularında bilgilendirir ve yönlendirir.
Disiplin
MADDE 35
– (1) Öğrencilerin disiplin
işlemleri 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre yapılır.
Burs ve
yardım
MADDE 36
– (1) Öğrencilere çeşitli
kaynaklardan sağlanan bursların ve yardımların dağıtımına ilişkin esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Sağlık
işleri
MADDE 37
– (1) Öğrencilere verilecek sağlık
hizmetlerine ilişkin esaslar Senato tarafından düzenlenir.
Öğrenim
ücreti ve diğer ücretler
MADDE 38
– (1) Öğrenim ücretleri, her
akademik yıl başlamadan önce, Mütevelli Heyeti tarafından tespit edilir.
Öğrenim ücretinin ilk taksiti, akademik yılın birinci (güz), ikinci taksiti
ise ikinci (bahar) yarıyılının başında ve kayıt yaptırılmadan veya kayıt
yenilenmeden önce ödenir. Öğrenim ücretlerini belirlenen süreler içinde
ödemeyen öğrencilerin kayıtları yapılmaz, yenilenmez veya dondurulmaz. Bu
öğrenciler, hiçbir şekilde öğrencilik haklarından yararlanamaz. Mütevelli
Heyeti bu maddede belirtilen yöntem dışında da ödeme yöntemi
belirleyebilir.
(2) Üniversite tarafından sunulabilecek yurt,
yemek, ulaşım ve benzeri ek hizmetlerin bedeli öğrenim ücretine dâhil
değildir. Bu ücretler, ayrıca belirlenir.
(3) Tam burslu öğrenciler dışında öğrenim ücretini
ödemeyen öğrencilerin kayıtları yapılmaz veya yenilenmez.
(4) Yaz öğretimine ilişkin öğrenim ücretleri,
Mütevelli Heyeti tarafından ayrıca tespit edilir.
(5) Üniversiteden bir ya da iki yarıyıl geçici
uzaklaştırma cezası alan öğrenciler, cezalı oldukları yarıyıl(lara) ait ücretin % 50’sini ödemek zorundadır.
(6) Hazırlık sınıfı hariç; ön
lisans programlarında dört yarıyıl tam ücret yatırarak ders kaydını
yaptıran öğrencinin beşinci yarıyılında olması, lisans programlarında sekiz
yarıyıl tam ücret yatırarak ders kaydını yaptıran öğrencinin dokuzuncu
yarıyılında olması durumuna artık yıl denir ve bu durumdaki öğrenci AKTS
kredisi başına Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen ücreti öder.
(7) İzin alan öğrenci, izinli olduğu yarıyıl(lara) ait öğrenim ücretinin yarısını, artık yıl
öğrencisi de yarıyıl başına 6 AKTS kredisi karşılığı ücreti öder.
(8) Ek süre kullanan çift anadal/yandal öğrencileri ilgili yarıyıl(larda)
katıldıkları derslerin AKTS kredilerine göre kredi başına Mütevelli Heyeti
tarafından belirlenen öğrenim ücretini öderler.
(9) Her türlü sınav ücreti ve ödeme koşulları,
Mütevelli Heyeti tarafından belirlenir.
(10) Öğrenim ücretini fazla yatıran öğrencilere
ücret iadesi, ders ekleme bırakma sürelerinin bitiminden sonra yapılır.
İzin
MADDE 39
– (1) Öğrenciye, sağlık, askerlik,
yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim kurumlarında eğitim, maddi ve ailevi
nedenlerle, ilgili yönetim kurulu kararıyla bir defada en çok iki yarıyıl
olmak üzere, toplamda en fazla dört yarıyıl için izin verilebilir. Zorunlu
hallerde, Üniversite Yönetim Kurulu kararı ile bu süreler aşılabilir. Azami
eğitim öğretim süresini dolduran öğrencilere izin verilmez. İzinli sayılan
süreler, azami eğitim öğretim süresinden sayılmaz.
(2) İzinli sayılmak isteyen öğrenci, mazeretini
belirten dilekçesi ve belgeleri ile birlikte ilgili bölüm başkanlığına en
geç ilgili yarıyılın ders ekleme bırakma süresi bitimine kadar başvurur;
ancak izin gerekçesinin ders ekleme bırakma süresi bitiminden sonra ortaya
çıkması ve belgelemesi durumunda başvuru için süre kısıtlaması yoktur.
(3) İzin alan öğrenci, izinli olduğu yarıyıl(lara) ait öğretim ücretinin yarısını, artık yıl
öğrencisi de yarıyıl başına 6 AKTS kredisi karşılığı ücreti öder. İzin işlemi,
ilgili öğrencinin belirlenen ücreti yatırması ile tamamlanır. Belirlenen
ücreti ödemeyen öğrencinin izni iptal edilir.
(4) Kesinleşmiş bir mahkûmiyet hali veya
Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre
yükseköğretim kurumundan süreli uzaklaştırma veya çıkarma cezası dışındaki
hallerin bulunması durumunda, öğrenci izinli sayılabilir.
(5) Bir yarıyıldan az süre için izin verilmez.
(6) Bölüm başkanlığı izin talebini öğrencinin
akademik danışmanı ve bölüm başkanlığının görüşleriyle birlikte ilgili
yönetim kuruluna iletir.
(7) İlgili yönetim kurulu kararı ÖİDB’ye iletilir ve ÖİDB tarafından işleme alınarak
öğrenciye bilgi verilir.
(8) İzin süresi biten öğrencilerin akademik
durumları, bu Yönetmeliğin ilgili maddeleri çerçevesinde ÖİDB tarafından
değerlendirilir. Kayıt koşullarını sağlayan öğrenciler akademik takvimde
ilan edilen tarihlerde yarıyıl kaydını yaptırabilir.
(9) İzin süresinin bitiminden önce öğrenimine
dönmek isteyen öğrencilerin bir dilekçe ile kayıtlar başlamadan önce ilgili
bölüm başkanlığına veya yüksekokul müdürlüğüne başvurmaları gerekir.
Başvuru, öğrencinin akademik danışmanının görüşü ve bölüm başkanlığının
önerisi üzerine ilgili yönetim kurulu tarafından karara bağlanarak ÖİDB’ye iletilir. Öğrencinin durumu bu Yönetmeliğin
ilgili maddeleri çerçevesinde değerlendirilir. Kayıt koşullarını sağlayan
öğrenciler akademik takvimde ilan edilen tarihlerde yarıyıl kaydını
yaptırabilir.
Kayıt
sildirme
MADDE 40
– (1) Öğrenciler istedikleri
takdirde ÖİDB’ye başvurarak kayıtlarını
sildirebilirler. Bu öğrencilerin, ayrılmak için başvurdukları tarih
itibarıyla Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(2) Üniversiteden kaydını sildiren veya disiplin
cezası nedeniyle Üniversite ile ilişiği kesilen öğrencilerin diplomalarını
veya dosyalarındaki kendilerine ait belgeleri alabilmeleri için Üniversite
tarafından belirlenen kayıt sildirme işlemlerini yapmaları ve öğrenim
ücreti, yurt, kütüphane borcu ile benzeri mali yükümlülükleri yerine
getirmeleri zorunludur.
(3) Ön lisans diploması alarak veya mezuniyet
koşullarını sağlamadan kayıtlı oldukları programdan kayıt sildiren
öğrenciler, Üniversitedeki tüm öğrencilik haklarını kaybeder ve
öğrenimlerini tamamlamak üzere kayıt sildirdikleri programa tekrar kayıt
yaptıramazlar.
(4) Üniversiteden kayıt sildiren veya herhangi bir
sebeple Üniversite ile ilişiği kesilen öğrencinin ödemiş olduğu öğrenim
ücreti iade edilmez.
Tebligat
MADDE 41
– (1) Öğrenciye her türlü
tebligat, öğrencinin Üniversite kayıtlarında yer alan posta adresine
ve/veya öğrenciye Üniversite tarafından sağlanan e-posta adresine
gönderilerek yapılır.
(2) Öğrenci, Üniversite tarafından sağlanan e-posta
adresine gönderilen iletileri izlemekle yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 42
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ile YÖK, Senato,
Üniversite Yönetim Kurulu ve ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu
kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 44
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
OSTİM Teknik Üniversitesi Rektörü yürütür.
|