Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesinden:
FATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ İSLAMÎ
SANATLAR
UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Fatih
Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi İslamî Sanatlar Uygulama ve Araştırma
Merkezinin amaçlarına, organlarına, görevlerine, faaliyetlerine, çalışma
şekline ve yönetimine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Fatih Sultan
Mehmet Vakıf Üniversitesi İslamî Sanatlar Uygulama ve Araştırma Merkezinin
amaçlarına, organlarına, görevlerine, yönetimine, faaliyetlerine ve çalışma
şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14
üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
b) Merkez: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi
İslamî Sanatlar Uygulama ve Araştırma Merkezini,
c) Müdür: Merkezin Müdürünü,
ç) Rektör: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi
Rektörünü,
d) Senato: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi
Senatosunu,
e) Üniversite: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesini,
f) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5 –
(1) Lisansüstü eğitim ve öğretime
yardımcı olmayı amaçlayan Merkez, araştırma ve uygulama olarak iki bölüme
ayrılır. İslam sanatlarıyla ilgili çalışmalar, sanat eğitimi, sanatçı
eğitimi, sanat tarihi araştırmaları ve sanat felsefesi alanlarının
bütünlüklü bakış açısını ve alanlar arası sıkı alış-verişi ile teorik ve
sanatlarla ilgili kuramsal bilgilerin toplanması ve yorumlanması esasında
çalışır. Mevcut durum, İslam sanatıyla ilgili farklı disiplinlerde birbirinden
kopuk olarak üretilen çalışmaların bütünlüklü bir bakış açısıyla bir araya
getirilmesini özellikle de İslam sanatına ait kuramların yukarıda zikredilen
alanların verilerinin birlikte değerlendirilmesiyle mümkün olabilir.
(2) Uygulama kısmında öncelikle Hat, Tezhip ve
Minyatür alanında belli bir seviyeye ulaşmış (klasik-modern) sanatçılar
arasındaki etkileşimin ve iletişimin merkez eliyle sanat, bilim ve toplum
yararına bir sinerjiye dönüşmesini hedefler. Bu sebeple Üniversite içinde
bu noktadaki çalışmalara destek vererek çalışmaları görünür kılmak, gerek
yurt içi gerekse yurt dışındaki akademik ve sanat çevreleriyle işbirliği
halinde olmak, İslam sanatı ile ilgili yapılan araştırmalara ve projelere
ek olarak bu sanatların uygulanmasındaki esasların yeniden
değerlendirileceği bir ortam oluşturmaktır.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 –
(1) Merkezin faaliyet alanları
şunlardır:
a) İslam sanatları alanlarında Üniversitede
yapılmakta olan ve yapılacak akademik çalışmalarla bu konudaki bilgi
birikimini desteklemek, ilgili programlar ve dersler açılmasını teşvik
etmek.
b) Bu sanat alanlarında malzeme bulunan ve ilmi
araştırmalar yapılan dillerdeki (Rusça, İngilizce, Almanca, Fransızca,
Arapça, Farsça, Çince ve benzeri) kitap, dergi, gazete, broşür gibi
yayımlar ile film, resim, ses bandı gibi malzemeleri toplamak, taramak,
değerlendirmek ve dilimize çevirmek.
c) Benzer konularda araştırma yapan yabancı kuruluşlarla
ve yurt içindeki üniversite, enstitü ve merkezlerle işbirliği yapmak.
ç) Arşive malzeme temin etmek için bir fotoğraf
atölyesi ve çeşitli amaçlar için bir laboratuvar
kurmak.
d) Eserlerin muhafazası ve restorasyonu için
çalışmalar yapmak.
e) Referans olabilecek ilgili sanat dallarında
yerli ve yabancı kaynaklardan oluşan bir kütüphane, dokümantasyon bölümü ve
dijital arşiv kurmak, bu konuda Üniversiteye yayın ve belgelerin sürekli ve
güncel olarak kazandırılmasına, izlenmesine katkıda bulunmak, yeni çıkan
yayınları takip ve temine aracılık etmek.
f) Alanlarında uzman sanatçılar ile atölye
çalışmaları yapmak, ihtisaslaşmak isteyenler için seminerler ve çalıştay düzenlemek.
g) Tematik ya da kavramsal ulusal ve uluslararası
sergiler, çalıştay, enstalasyonlar düzenlemek.
ğ) Ulusal ve uluslararası düzeyde düzenlenen
sempozyum, kongre, çalıştay, bienal ve sergileri
takip ve teşvik etmek.
h) Ulusal ve uluslararası kuruluşlarla işbirliği
içinde kamu ve özel sektörde çalışanlar ile akademisyenler için kurslar,
seminerler, konferanslar, kongreler, sürekli eğitim programları ve benzeri
toplantılar tertip etmek.
ı) İlgili konularda bilimsel, sanatsal
etkinliklerin desteklenmesi için iç ve dış yazışmalar yapmak, bilimsel, sanatsal
ve teknik verileri açıklayan rapor, bülten, proje, kitap, dergi ve benzeri
yayımlarda bulunmak.
i) Kongre, konferans, çalıştay,
kurs, seminer, sempozyum gibi toplantılar düzenlemek.
j) Merkezin faaliyet alanları ile ilgili elde
edilen sonuçların Üniversite ve sivil toplum kurumları ve etkileşim ağları
içinde paylaşılmasını, değerlendirilmesini ve geliştirilmesini sağlamak.
k) Merkezin kuruluş amacına ve 2547 sayılı Kanunun
amaç ve ilkelerine uygun başkaca faaliyetlerde bulunmak.
l) Bünyesinde üretilmiş eserlerden oluşan bir arşiv
oluşturmak.
m) Faaliyet alanlarında toplumsal bilinci ve algıyı
arttırmak; ilgili uygulamaları ve gelişmeleri izlemek, veri tabanı ve
göstergelerin geliştirilmesini ve denetlenmesini sağlamak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 – (1) Merkezin yönetim organları şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
Müdür ve
görevleri
MADDE 8 –
(1) Müdür, ilgili alanda
çalışmaları bulunan ve Üniversitede tam gün çalışan kadrolu öğretim
elemanları arasından üç (3) yıl için Rektör tarafından görevlendirilir.
Görev süresi sona eren Müdür aynı usulle yeniden görevlendirilebilir.
Müdür, Merkezin temsilcisidir.
(2) Müdürün, kendisine çalışmalarında yardımcı olmak
üzere Yönetim Kurulu üyeleri arasından önereceği bir üye Rektör tarafından
Müdür Yardımcısı olarak görevlendirilebilir.
(3) Müdür kısa süreli ayrılmalarda yardımcısını
yahut Yönetim Kurulundan bir üyeyi vekil bırakır. Vekâlet süresi en fazla 6
(altı) aydır. Vekâletin altı aydan fazla sürmesi veya Müdürün görev süresi
dolmadan herhangi bir nedenle görevinden ayrılması durumunda, kalan süre
için yeni bir Müdür, Rektör tarafından görevlendirilir.
(4) Müdürün görevi, her yılın sonunda Merkezin
çalışmalarını, faaliyet raporunu ve sonraki yıla ait çalışma programını
hazırlamak ve Yönetim Kuruluna sunmaktır.
Yönetim
Kurulu ve görevleri
MADDE 9 –
(1) Yönetim Kurulu, Müdür ile
birlikte toplam sekiz (8) kişiden oluşur. Müdür ve Müdür Yardımcısı
dışındaki diğer üyeler, Merkezin çalışma alanına giren konularda akademik
çalışmaları, araştırmaları, deneyimleri bulunan ve Müdürün önereceği
Üniversitenin kadrolu öğretim elemanları arasından ya da istekleri halinde
başka üniversitelerin öğretim elemanları ile konu ile ilgili kamu ve özel
sektör kurum ve kuruluşlarının temsilcileri arasından Üniversite Yönetim
Kurulu tarafından önerilir ve Rektör tarafından üç (3) yıl için
görevlendirilir.
(2) Süresi biten üyeler yeniden seçilebilir. Süresi
tamamlanmadan ayrılanların yerine kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üyeler
aynı usulle görevlendirilir.
(3) Yönetim Kurulu, Müdürün başkanlığında, her yıl
en az iki kez olağan ve gerektiğinde
Müdürün çağrısı üzerine olağanüstü olarak toplanır.
(4) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Merkezin faaliyet alanları ve yönetimi ile
ilgili konularda karar almak, Merkezin teknik ve idari kadrolarının
belirlenmesi ile ilgili hususlarda Müdürün hazırlamış olduğu önerileri
inceleyerek Rektörün onayına sunmak.
b) Danışma Kurulu üyeleri için önerilerde bulunmak.
c) Her faaliyet yılı sonunda, Danışma Kuruluna
sunulacak faaliyet raporunun, üçer yıllık eylem planının ve bir sonraki
yıla ait çalışma programının hazırlanıp düzenlenmesinde Müdüre yardımcı
olmak, Danışma Kurulunca değerlendirilen faaliyet raporunu, üçer yıllık
eylem planını ve çalışma programını uygulamaya koymak.
(5) Yönetim Kurulu, üye tam sayısının salt
çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılanların oy çokluğu ile karar
alır. Oyların eşitliği halinde Müdürün oyu yönünde çoğunluk sağlanmış
sayılır.
Danışma
Kurulu ve görevleri
MADDE 10
– (1) Danışma Kurulu; Üniversite
öğretim üyeleri veya istekleri halinde diğer üniversitelerde ilgili alanda
araştırmaları, çalışmaları ve yayınları bulunan öğretim üyeleri ile konuyla
ilgili kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşlarının temsilcileri arasından
Yönetim Kurulunca önerilen ve Rektör tarafından üç (3) yıl için görevlendirilen üyelerden
oluşur. Üye sayısı en fazla yirmi (20) kişidir. Danışma Kurulu, Müdürün
çağrısıyla yılda en az bir kez toplanır. Süresi biten üyeler aynı usulle
yeniden görevlendirilebilir. Süresi tamamlanmadan ayrılanların yerine kalan
süreyi doldurmak üzere aynı yöntemle yeni üyeler görevlendirilir.
(2) Danışma Kurulunun görevi; Müdür tarafından
hazırlanan ve Yönetim Kurulunca uygun görülen yıllık çalışma faaliyetlerini
ve bir sonraki çalışma yılına ait programı değerlendirerek görüş bildirmek,
yeni çalışma konularıyla ilgili önerilerde bulunmak, çalışma alanlarında
gerekli görüldüğü durumlarda diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliği ve ortak
çalışmalar önermektir.
(3) Toplantılarda salt çoğunluk koşulu aranır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Personel
ihtiyacı
MADDE 11
– (1) Merkezin akademik, teknik ve
idari personel ihtiyacı 2547 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre Müdürün
önerisi ve Yönetim Kurulunun onayı üzerine Rektör tarafından
görevlendirilecek personel tarafından karşılanır.
Ekipman
ve demirbaşlar
MADDE 12
– (1) Merkez tarafından
desteklenen araştırmalar kapsamında alınan her türlü alet, ekipman ve
demirbaş Merkezin demirbaşına kaydedilerek kullanımına tahsis edilir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE
13 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde 2547
sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Senato kararları
uygulanır.
Yürürlük
MADDE 14
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Rektörü yürütür.
|