Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
SIFIR ATIK
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, hammadde ve doğal
kaynakların etkin yönetimi ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri doğrultusunda
atık yönetimi süreçlerinde çevre ve insan sağlığının ve tüm kaynakların
korunmasını hedefleyen sıfır atık yönetim sisteminin kurulmasına,
yaygınlaştırılmasına, geliştirilmesine, izlenmesine, finansmanına, kayıt
altına alınarak belgelendirilmesine ilişkin genel ilke ve esasların
belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, mahalli idareler ve EK-1
listede tanımlı diğer yerler ile gönüllülük esasına dayalı olarak sıfır
atık yönetim sistemini kurmak isteyenler için sıfır atık yönetim sisteminin
kurulmasına, izlenmesine, sıfır atık belgesi düzenlenmesine ilişkin
esasları kapsar.
(2) Sıfır atık yönetim sistemi kurulan yerlerde
oluşan ve 2/4/2015 tarihli ve 29314 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık
Yönetimi Yönetmeliğinin EK-4 atık listesinde yer alan atıklar bu sistem
kapsamındadır. Ancak, sanayi işletmelerinden kaynaklanan atıklardan içerik
veya yapısal olarak evsel nitelikli atıklara benzer olanlar hariç olmak
üzere, bu işletmelerin faaliyetleri sonucunda oluşan proses atıkları
Bakanlıkça kriterleri belirleninceye kadar bu Yönetmelikte tanımlanan sıfır
atık belgesi kapsamında değerlendirilmez.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983
tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 8 inci, 11 inci, 12 nci ve 13 üncü
maddelerine, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1
sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin
97 nci, 103 üncü ve 104 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Atık: Üreticisi veya fiilen elinde bulunduran
gerçek veya tüzel kişi tarafından çevreye atılan veya bırakılan ya da
atılması zorunlu olan herhangi bir madde veya materyali,
b) Atık azaltımı: Üretim, tüketim ve hizmet
süreçlerinde planlanan önleme faaliyetleri doğrultusunda çevresel açıdan
belirli ölçütlere, temel şart ve özelliklere göre alınacak tedbirler ile
atık miktarının düşürülmesini,
c) Atık getirme merkezi: Ayrı biriktirilen
atıkların geri kazanıma ve/veya bertarafa gönderilmesi amacıyla bırakıldığı
merkezleri,
ç) Atık işleme tesisi: Ön işlem ve ara depolama
tesisleri dahil aktarma istasyonları hariç olmak üzere, atıkları Atık
Yönetimi Yönetmeliğinde yer alan EK-2/A ve EK-2/B’deki faaliyetlerle geri
kazanan ve/veya bertaraf eden tesisi,
d) Atık üreticisi: Faaliyetleri sonucu atık
oluşumuna neden olan kişi, kurum, kuruluş ve işletme ve/veya atığın
bileşiminde veya yapısında bir değişikliğe neden olacak ön işlem,
karıştırma veya diğer işlemleri yapan herhangi bir gerçek ve/veya tüzel
kişiyi,
e) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
f) Bina ve yerleşkeler: Bağımsız konut, ticari ya
da hizmet birimlerini barındıran yapılar ile açık ya da kapalı sosyal
donatılara sahip münferit yapıları da barındıran özerk yerleşimleri,
g) Biriktirme ekipmanı: Atıkların türlerine göre
biriktirildiği kumbara, konteyner ve benzeri ekipmanları,
ğ) Biyo-bozunur atık: Biyolojik olarak bozunabilen
park ve bahçe atıkları ile evler, ofisler, lokantalar, satış noktaları,
kantinler, gıda hazırlama ve gıda işleme tesislerinden kaynaklanan gıda ve
mutfak atıklarını,
h) Çevre lisansı: 10/9/2014 tarihli ve 29115 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliğinde düzenlenen
geçici faaliyet belgesi/çevre izin ve lisansı belgesini kapsayan lisansı,
ı) Geçici depolama: Atıkların, işleme tesislerine
ulaştırılmadan önce atık üreticisi tarafından güvenli bir şekilde
bekletilmesini,
i) Geçici depolama alanı: Atık Yönetimi
Yönetmeliğinin 13 üncü maddesinde kriterleri belirlenmiş alanı,
j) Geri dönüşüm: Enerji geri kazanımı ve yakıt
olarak kullanımı ya da dolgu yapmak üzere atıkların tekrar işlenmesi hariç
olmak üzere, organik maddelerin tekrar işlenmesi dahil atıkların işlenerek
asıl kullanım amacı ya da diğer amaçlar doğrultusunda ürünlere, malzemelere
ya da maddelere dönüştürüldüğü herhangi bir geri kazanım işlemini,
k) Geri kazanım: Piyasada ya da bir tesiste
kullanılan maddelerin yerine ikame edilmek üzere atıkların faydalı bir amaç
için kullanıma hazır hale getirilmesinde yer alan ve Atık Yönetimi
Yönetmeliğinin EK-2/B’sinde listelenen işlemleri,
l) İl müdürlüğü: Çevre ve Şehircilik İl
Müdürlüğünü,
m) İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planı: Bakanlıkça
formatı belirlenen ve Mahalli Çevre Kurulu tarafından hazırlanan, il sınırlarında
mahalli idarelerce uygulanacak sıfır atık yönetim sisteminin esaslarını
içeren planı,
n) Kaynakta ayrı biriktirme: Atıkların oluştuğu
noktada ayrı olarak biriktirilmesini,
o) Kent Konseyi: 8/10/2006 tarihli ve 26313 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Kent Konseyi Yönetmeliği ile tanımlanan konseyi,
ö) Kompost: Organik esaslı atıkların oksijenli veya
oksijensiz ortamda ayrıştırılması suretiyle üretilen malzemeyi,
p) Mahalli idare: Büyükşehir belediyeleri,
büyükşehir ilçe belediyeleri, il, ilçe ve belde belediyeleri, belediye
birlikleri ve il özel idarelerini,
r) Önleme: Ürünlerin yeniden kullanılması veya
kullanım ömürlerinin uzatılması ile atık miktarının azaltılması, ürün
üretiminde zararlı maddelerin azaltımı ve üretilen atığın çevre ve insan sağlığı
üzerindeki olumsuz etkilerinin en aza indirilmesine ilişkin herhangi bir
madde ya da malzeme atık haline gelmeden önce alınacak tedbirleri,
s) Sıfır atık: Üretim, tüketim ve hizmet
süreçlerinde atık oluşumunun önlenmesi/azaltılması, yeniden kullanıma
öncelik verilmesi, oluşan atıkların ise kaynağında ayrı biriktirilerek
toplanması ve geri dönüşüm ve/veya geri kazanımının sağlanarak bertarafa
gönderilecek atık miktarının azaltılması suretiyle çevre ve insan
sağlığının ve tüm kaynakların korunmasını hedefleyen yaklaşımı,
ş) Sıfır atık belgesi: Sıfır atık yönetim
sistemlerini kuran mahalli idareler ile EK-1 listede tanımlı diğer yerlere
ve gönüllülük esasına dayalı olarak sıfır atık yönetim sistemini kuranlara
verilecek, nitelikleri Bakanlıkça belirlenen belgeyi,
t) Sıfır atık belgesi sahibi: Sıfır atık belgesi
verilen yerleri,
u) Sıfır Atık Bilgi Sistemi: Sıfır atık yönetim
sistemini uygulayacak yerleri kayıt altına almak, belgelemek, izlemek ve
sistem kapsamında yönetilen atıkların izlenebilirliğini sağlamak amacıyla
Bakanlıkça oluşturulan çevrimiçi sistemi,
ü) Sıfır Atık Koordinasyon Kurulu: Bu Yönetmelik
doğrultusunda yürütülen çalışmaları ve uygulamaları değerlendirmek,
yönlendirmek, yaygınlaştırılmasını ve geliştirilmesini sağlamak amacıyla
Bakanlık temsilcisinin başkanlığında toplanan kurulu,
v) Sıfır atık yönetim sistemi: Atık oluşumunun
önlenmesinden başlayarak, atıkların azaltılması, kaynağında ayrı
biriktirilmesi, geçici depolanması, ayrı toplanması, taşınması ve işlenmesi
süreçlerinin hepsini içine alan, fayda ve maliyet unsurları göz önünde
bulundurularak oluşturulan yönetim sistemini,
y) Stratejik plan: Mahalli idarelerce hazırlanması
gereken, 24/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol
Kanununda tanımlanmış planı,
z) Tehlikeli atık: Atık Yönetimi Yönetmeliğinin
EK-3/A’sında yer alan tehlikeli özelliklerden birini ya da birden fazlasını
taşıyan, aynı Yönetmeliğin EK-4’ünde altı haneli atık kodunun yanında
yıldız (*) işareti bulunan, biriktirilmesi, toplanması, taşınması ve işlenmesinde
özel hükümler bulunan atıkları,
aa) Tehlikesiz atık: Atık Yönetimi Yönetmeliğinin
EK-4 atık listesinde yıldız (*) işareti bulunmayan, tehlikelilik özelliği
göstermeyen atıkları,
bb) Toplama: Atıkların biriktirildiği yerlerden
alınarak atık işleme tesislerine götürülmesi amacıyla taşınmasını,
cc) Toplama noktası: Atıkların ayrı biriktirilmesi
amacıyla biriktirme ekipmanlarının yerleştirildiği yerleri,
çç) Yeniden kullanım: Ürünlerin ya da atık olmayan
bileşenlerin tasarlandığı şekilde aynı amaçla kullanıldığı herhangi bir
işlemi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar,
Görev, Yetki ve Yükümlülükler
Genel
esaslar
MADDE 5 –
(1) Üretim, tüketim ve hizmet
süreçlerinde kaynakların verimli kullanılması amacıyla;
a) EK-2’de verilen esaslar da dikkate alınarak atık
oluşumunun önlenmesi,
b) Atık oluşumunun önlenmesinin mümkün olmadığı
durumlarda atıkların azaltılması,
c) Ürün ve malzemelerin yeniden kullanım
olanaklarının değerlendirilmesi,
esastır.
(2) Oluşan atıkların türlerine göre EK-5’te verilen
açıklamalara uygun olarak biriktirilmesi ve geçici depolanması sırasında
çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde gerekli önlemlerin
alınması esastır.
(3) Ayrı olarak biriktirilen atıkların
karıştırılmadan toplanması ve öncelikle geri dönüşüm/geri kazanımlarının
sağlanması, mümkün olmaması halinde ise çevre kirliliğine yol açmayacak
şekilde nihai bertaraflarının sağlanması esastır.
(4) Atıkların maddesel veya enerji geri kazanımı
amacıyla kullanılarak ekonomiye kazandırılması yaklaşımının öncelikli
tercih edilmesi ve düzenli depolamaya gönderilen atık miktarının
azaltılması esastır.
(5) Sıfır atık yönetim sistemi için idari, mali ve
teknik açıdan verimlilik, sürdürülebilirlik ve halkın katılımı ilkeleri
esas alınır.
(6) Bakanlık ve il müdürlüğü koordinasyonunda
ilgili kurum ve kuruluşların işbirliği içerisinde bulunarak sıfır atık
yönetim sisteminin geliştirilmesi, yaygınlaştırılması, etkin bir şekilde
uygulanması amacıyla bilinç ve farkındalık oluşturulması, çevreye duyarlı
tutum, davranış ve faaliyetlerin teşvik edilerek desteklenmesi esastır.
(7) Sıfır atık yönetim sistemi kapsamındaki
faaliyetler ve bu faaliyetlere ilişkin olarak istenen bilgi ve belgeler
için Sıfır Atık Bilgi Sistemi kullanılır. Askeri birlik ve askeri
kurumların Sıfır Atık Bilgi Sistemine bildirmekle yükümlü oldukları bilgi
ve belgeler Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ve Genelkurmay
Başkanlığınca yazılı olarak Bakanlığa bildirilebilir.
(8) Mahalli idareler ile EK-1 listede tanımlı
yerler ve gönüllülük esasına dayalı olarak sıfır atık yönetim sistemini
kuracaklar tarafından bu Yönetmelikte tanımlanan kriterler doğrultusunda
sıfır atık yönetim sisteminin kurulması, işletilmesi, geliştirilmesi ve
izlenmesi esastır.
(9) Bu Yönetmelik kapsamında sıfır atık yönetim
sistemini kuranlarca, atıkların 2872 sayılı Kanun uyarınca çıkarılan
mevzuat hükümlerine uygun olarak kaynağında ayrı biriktirilerek atık işleme
tesislerine iletilmesinin sağlanması esastır.
(10) Sıfır atık yönetim sistemi kurulan yerlerde
bulunan gerçek ve tüzel kişiler, atıklarını dahil oldukları sıfır atık
yönetim sistemi kriterlerine uygun olarak biriktirir.
(11) Evlerden kaynaklanan atık ilaçlar, İl Sıfır
Atık Yönetim Sistemi Planında toplama noktası olarak belirlenmiş olan ilaç
satışı yapılan yerlerde ve atık getirme merkezlerinde toplanır.
Bakanlığın
görev ve yetkileri
MADDE 6 – (1) Bakanlık;
a) Sıfır atık yönetim sistemine ilişkin plan,
program, politika ve hedefleri içeren Sıfır Atık Yönetimi Eylem Planını
hazırlamak/hazırlatmakla, güncellemek/güncellenmesini sağlamakla, ulusal ve
yerel ölçekte duyurulmasını sağlamakla ve yayımlamakla,
b) Sıfır atık yönetim sisteminin; idari, mali ve
teknik unsurları açısından tasarım ve planlama kriterlerini, değerlendirme
unsurları ve uygulama esaslarını belirlemek/belirletmek, bu konuda kılavuz
dokümanlar hazırlamak/hazırlatmakla,
c) Sıfır atık yönetim sisteminin geliştirilmesi,
iyileştirilmesi ve yaygınlaştırılmasına ilişkin program ve politikaları
saptamak, eğitim ve farkındalık çalışmaları düzenlemek/düzenletmek, bu
konularda kılavuz dokümanlar hazırlamak/hazırlatmakla,
ç) Bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik işbirliği
ve koordinasyonu sağlamak, izleme ve denetim altyapısını oluşturmak ve
gerekli idari tedbirleri almakla,
d) Sıfır Atık Bilgi Sistemini hazırlamak/hazırlatmak,
performans göstergeleri oluşturmak ve yayımlamakla,
e) Sıfır atık yönetim sistemine ilişkin hususlarda
ulusal ve uluslararası politikaların uygulanabilirliğini araştırmak, ilgili
çalışmaları takip etmek, izlemek ve yürütmekle,
f) Sıfır atık yönetim sistemine yönelik destek ve
teşvik unsurlarını ve uygulamaya yönelik usul ve esasları belirlemekle,
g) Sıfır Atık Koordinasyon Kurulunun
oluşturulmasına ve işleyişine ilişkin usul ve esasları belirlemekle,
ğ) Sanayi işletmelerinden kaynaklanan proses
atıklarının sıfır atık belgesi kapsamında değerlendirilmesine yönelik
kriterleri belirlemekle,
h) Atık önlemeye ilişkin politikalar belirlemekle,
atık önleme tedbirlerinin uygulanmasını izlemek ve değerlendirmekle,
ı) İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planı formatını belirlemekle,
görevli ve yetkilidir.
(2) Bakanlık gerekli gördüğü durumlarda birinci
fıkrada belirtilen yetkilerinin bazılarını sınırlarını belirlemek kaydıyla
il müdürlüklerine devredebilir.
(3) Bakanlık gerekli gördüğü durumlarda il
müdürlüklerinin sıfır atık belge başvurularının değerlendirilmesi ve sıfır
atık belgesi düzenlenmesi/iptal edilmesi hususundaki görev ve yetkilerini
değerlendirme kurum veya kuruluşlarına devredebilir. Bu hükmün
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(4) Bakanlık, sıfır atık yönetim sistemlerinin
entegrasyonu ve koordinasyonunun sağlanması, İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi
Planının hazırlanması amacı ile illerde mahalli çevre kurullarında
yapılacak çalışmalara ilişkin esasları belirler.
İl müdürlüklerinin
görev, yetki ve yükümlülükleri
MADDE 7 – (1) İl müdürlükleri;
a) Yetki sahaları içinde Bakanlıkça belirlenen
usuller çerçevesinde bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik işbirliği ve
koordinasyonu sağlamak, izleme, denetim faaliyetlerini gerçekleştirmekle,
b) Sıfır atık yönetim sisteminin uygulanmasında
yerel ölçekte koordinasyonu sağlamak, izlemek ve süreç içerisinde teknik
destek vermekle,
c) Sıfır atık bilgi sistemini kullanmakla, yerel
ölçekli kullanıcıların kullanımı için destek sağlamakla,
ç) Sıfır atık yönetim sistemine geçenlerin ve geçme
zorunluluğu olan yerlerin faaliyetlerini izlemekle, denetlemekle, aykırılık
tespit edilmesi halinde 21 inci maddeyi uygulamakla ve Bakanlığa bilgi
vermekle,
d) Sıfır atık yönetim sistemi kapsamında yerel
ölçekli eğitim ve bilgilendirme faaliyetleri düzenlenmesini koordine
etmekle, bu faaliyetlere katkı ve katılım sağlamakla,
e) İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planının
hazırlanması için mahalli çevre kurulu gündemini hazırlamak ve teknik
destek sağlamakla,
f) Sıfır atık bilgi sistemine kayıt ve beyanların
yapılmasını sağlamak ve beyanların takibini yapmakla,
g) Sıfır atık belge müracaatlarını değerlendirmek,
uygun bulunanlara sıfır atık bilgi sistemi üzerinden sıfır atık belgesi
düzenlemekle ve iptal etmekle,
görevli ve yetkilidir.
Mülki
idari amirlerin görev, yetki ve yükümlülükleri
MADDE 8 – (1) Mahallin en büyük mülki idari amiri;
a) İl Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planının Mahalli
Çevre Kurulu tarafından belirlenecek komisyonca hazırlanmasını, gerekli
görmesi halinde revize edilmesini ve mahalli çevre kurulunda karara
bağlanmasını sağlar.
b) İl sınırları içerisinde İl Sıfır Atık Yönetim
Sistemi Planı doğrultusunda mahalli idarelerce sıfır atık yönetim
sisteminin kurulması, uygulanması ve işbirliği içerisinde çalışılmasını
temin eder.
c) İl sınırları içerisinde uygulanan sıfır atık
yönetim sisteminin izlenmesi ve tespit edilen aksaklıkların iyileştirilmesine
yönelik çalışmaların belirlenmesi amacıyla mahalli çevre kurulunu toplar.
Mahalli çevre kurulu tarafından, alınan karar ve tedbirlerin il düzeyinde
uygulanması için programlar hazırlanır ve hazırlanan programların öngörülen
sürelerde uygulanması sağlanır.
Mahalli
idarelerin görev, yetki ve yükümlülükleri
MADDE 9 – (1) Büyükşehir belediyeleri;
a) Büyükşehir entegre atık yönetim planını, İl
Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planına uyumlu hale getirmekle,
b) İlçe belediyeleri tarafından yürütülen sıfır
atık yönetim sistemi uygulamalarının iyileştirilmesi ve yaygınlaştırılması
ile sıfır atık yönetim sistemine yönelik işbirliği ve koordinasyonu
sağlamakla,
yükümlüdür.
(2) Büyükşehir ilçe belediyeleri, il, ilçe, belde
belediyeleri, belediye birlikleri ve il özel idareleri;
a) Tüm faaliyetlerinde bu Yönetmelikte belirtilen
genel esaslara uymakla,
b) Halkı, atıklarını ayırmaya ve ayrı biriktirmeye
teşvik etmekle,
c) Atık oluşumunun önlenmesi için israfı önlemeye
teşvik edecek çalışmalarda bulunmakla,
ç) Kaynağında ayrı biriktirilen atıkların
birbirleriyle karıştırılmadan toplanmasına yönelik altyapıyı geliştirip
yaygınlaştırmakla,
d) Atık getirme merkezlerinde biriktirilen atıklar
ile evlerden kaynaklanan atık ilaçların yönetimini sağlamakla,
e) Toplanan atıkların öncelikli olarak maddesel
geri dönüşüm ve diğer geri kazanım imkânlarının azami ölçekte
değerlendirilmesini sağlamakla/sağlatmakla,
f) Geri dönüşümü/geri kazanımı mümkün olmayan
atıkların nihai bertaraf işlemlerinde düzenli depolama yöntemini son
seçenek olarak değerlendirmekle,
g) Sıfır atık yönetim sisteminin tasarım
aşamasından başlayarak uygulamaların izlenmesi faaliyetlerini de içeren tüm
süreci kent konseyi gündemine dahil etmekle,
ğ) Sıfır atık yönetim sistemine geçiş süreci de
dahil olmak üzere, mevcut atık yönetim hizmetlerinin sıfır atık yönetim
sistemine entegre edilmesine yönelik program ve politikalarını belirleyerek
bu hususları stratejik planlarına ve bütçelerine yansıtmakla,
h) Yetkisi dahilinde sıfır atık yönetim sisteminin
kurulması ve uygulanmasında EK-1 listede tanımlanan uygulama takvimine
uyarak mevcut atık yönetim hizmetlerini bu sisteme entegre etmekle,
ı) Sıfır atık yönetim sisteminin kurulması,
işletilmesi ve izlenmesine yönelik olarak Bakanlıkça hazırlanan kılavuz
doğrultusunda gerekli iş ve işlemleri gerçekleştirmekle, sisteme ilişkin
tam maliyet esaslı tarifeleri belirlemekle ve uygulamakla,
i) Kurulan sıfır atık yönetim sistemini konutlara
ilanen duyurmakla, atıkların oluşturulan sistem doğrultusunda
biriktirilmesini sağlamakla,
j) Sıfır atık yönetim sisteminin yaygınlaştırılması
ve bu konudaki farkındalığın arttırılmasına yönelik bilinçlendirme ve
eğitim faaliyetleri yapmakla, bu kapsamda düzenlenen faaliyetlere katkı ve
katılım sağlamakla,
k) Belediyelerin mevcut atık yönetim hizmetleri ile
belediye sınırlarında herhangi bir işletmeye bağlı olmaksızın atık toplayan
kişilerin faaliyetlerini kent konseyi gündeminde değerlendirerek sosyal ve
ekonomik koşullar göz önünde bulundurulmak sureti ile yerel ölçekli
yapılabilecek uygulamalar için belediye meclislerine önerilerde bulunulmasını
sağlamakla,
l) Sıfır Atık Bilgi Sistemine kayıt olmak ve bu
Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerine ilişkin olarak istenen bilgi ve
belgeleri sisteme kaydetmekle,
m) Toplanan tüm atıklara ilişkin veriler ile bu
atıkların teslim edildiği yerlere ilişkin bilgileri Ocak ve Temmuz ayları
olmak üzere yılda iki kez sıfır atık bilgi sistemi üzerinden bildirmekle,
yükümlüdür.
(3) Sıfır atık yönetim sisteminin kurulması ve
sistemin sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyla EK-1 listede tanımlanan
uygulama takviminde belirtilen, sisteme geçişlerin tamamlanması için
verilen son tarihten önce;
a) 1. Grupta tanımlanan mahalli idarelerde çevre
yönetim birimi kurulur.
b) 2. Grupta tanımlanan mahalli idarelerde en az 1
çevre görevlisi bulundurulur.
c) 3. Grupta tanımlanan mahalli idarelerde çevre
görevlisi bulundurulur ve/veya çevre danışmanlık hizmeti alınır.
(4) Atık yönetimi amacıyla oluşturulan birliklere
üye olunması veya diğer mahalli idarelerin hizmetlerinden faydalanılması
halinde, bu Yönetmelik ile getirilen yükümlülükler birlik tüzüğü kapsamında
üye olunan birlik veya hizmet alınan mahalli idare tarafından yerine
getirilir.
Sıfır
atık yönetim sistemi kuran bina ve yerleşkelerin yükümlülükleri
MADDE 10
– (1) Sıfır atık yönetim sistemini
kuran bina ve yerleşkeler;
a) Tüm faaliyetlerinde bu Yönetmelikte belirtilen
genel esaslara uymakla,
b) Sorumluluk alanları dahilindeki tüm kişi ve
kuruluşları, atıklarını türlerine göre ayırmaya ve ayrı biriktirmeye teşvik
etmekle,
c) İsrafı önlemeye yönelik çalışmalarda bulunarak
atık oluşumunun önlenmesini/azaltılmasını sağlamakla,
ç) Kaynağında ayrı biriktirilen atıkların
birbirleriyle karıştırılmadan ayrı olarak toplanmasına ve geçici depolanmasına
yönelik altyapıyı oluşturmakla,
d) Sıfır atık yönetim sisteminin kurulması ve
uygulanmasında EK-1 listede tanımlanan uygulama takvimine uymakla,
e) Sıfır atık yönetim sisteminin kurulması,
işletilmesi ve izlenmesine yönelik olarak Bakanlıkça hazırlanan kılavuz
doğrultusunda gerekli iş ve işlemleri gerçekleştirmekle ve mevcut atık
yönetim hizmetlerini bu sisteme entegre etmekle,
f) Sıfır atık yönetim sistemine geçiş süreci de
dahil olmak üzere mevcut atık yönetim hizmetlerinin sıfır atık yönetim
sistemine entegre edilmesine yönelik program ve politikaları belirleyerek
ilgili talimatlarına yansıtmakla,
g) Sıfır atık yönetim sisteminin tasarım aşamasından
başlayarak uygulamaların izlenmesi faaliyetlerini de içeren tüm sürecin,
sorumluluk alanı içerisindeki tüm kişi ve kuruluşların katılımı ile
bütünlük ve uyum içinde yürütülmesini sağlamakla,
ğ) Kurulan sıfır atık yönetim sistemini sorumluluk
alanındaki tüm kişi ve kuruluşlara ilanen duyurmakla, atıkların oluşturulan
sistem doğrultusunda biriktirilmesini sağlamakla,
h) Sıfır atık yönetim sisteminin yaygınlaştırılması
ve bu konudaki farkındalığın arttırılmasına yönelik bilinçlendirme ve
eğitim faaliyetleri yapmakla, bu kapsamda düzenlenen faaliyetlere katkı ve
katılım sağlamakla,
ı) Sıfır Atık Bilgi Sistemine kayıt olmak ve bu
Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerine ilişkin olarak istenen bilgi ve
belgeleri sisteme kaydetmekle,
i) Oluşan ve ayrı biriktirilen tüm atıklara ilişkin
veriler ile bu atıkların teslim edildiği yerlere ilişkin bilgileri Ocak ve
Temmuz ayları olmak üzere yılda iki kez sıfır atık bilgi sistemi üzerinden
bildirmekle,
yükümlüdür.
(2) Sıfır atık yönetim sistemini kurmakla yükümlü
olanlar ile sistemi gönüllü olarak kurmak isteyenler, sıfır atık yönetim
sisteminin kurulması ve geliştirilmesinin sağlanması için danışmanlık
hizmeti alabilirler. EK-4 doğrultusunda Bakanlıkça belirlenen puanlama
kriterleri kapsamında platin belge almak isteyenlerin danışmanlık hizmetini
almaları zorunludur. Sıfır atık yönetim sistemi kapsamında danışmanlık
hizmeti verilmesine ilişkin esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(3) Atıkların toplanması, taşınması ve işlenmesine
yönelik hizmet alımlarında ilgili idarelerin tam maliyet esaslı
tarifelerine uyulur.
(4) Sıfır atık yönetim sistemi kapsamında
biriktirilen atıklar, mahalli idarelerin sıfır atık belgesi bulunması ve
atıkları ayrı toplaması halinde mahalli idare tarafından kurulan toplama
sistemine; mahalli idarenin sıfır atık belgesi bulunmaması halinde sıfır
atık yönetim sistemi kapsamında biriktirilen atıklar Bakanlık ve/veya il
müdürlüğünden gerekli izin ve/veya çevre lisansı almış atık işleme
tesislerine verilebilir.
(5) Platin sıfır atık belgesine sahip yerler, sıfır
atık yönetim sistemi kapsamında gerçekleştirdikleri faaliyetleri,
uygulamaları, sistem ile getirilen yenilikleri, sağlamış oldukları
kazançları ve ileriye yönelik hedefleri de içeren sıfır atık yönetim
sistemi sürdürülebilirlik raporlarını, platin belgenin alınmasını takip
eden ikinci yılın sonuna kadar sıfır atık belgesini veren yetkili idareye
sunar. Bu raporlar gelişmeler doğrultusunda iki yılda bir güncellenir.
Organize
sanayi bölgeleri ve havalimanlarının yükümlülükleri
MADDE 11
– (1) Organize sanayi bölgesi
yönetimleri ve havalimanı/terminal işletmecileri 10 uncu maddede verilen
yükümlülüklere ilave olarak;
a) Sınırları içerisinde sıfır atık yönetim
sisteminin planlanması, kurulması, uygulanması ve izlenmesine yönelik gerekli
koordinasyon ve işbirliğini sağlamakla,
b) Sıfır atık yönetim sistemine geçiş süreci de
dahil olmak üzere, mevcut atık yönetim hizmetlerinin sıfır atık yönetim
sistemine entegre edilmesine yönelik planlama yapmakla, sınırları
içerisindeki tüm kurum, kuruluş ve işletmelerin bu plana uymasını
sağlamakla,
yükümlüdür.
(2) Organize sanayi bölgeleri ve havalimanları
tarafından sorumluluk alanlarına göre atık toplama ve taşıma sistemleri
oluşturulurken Bakanlıkça hazırlanan kılavuzlar esas alınır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sıfır Atık
Yönetim Sisteminin Kurulması ve Toplama Sistemine İlişkin Esaslar
Sıfır
atık yönetim sistemini kurma yükümlülüğü
MADDE 12
– (1) EK-1 listede yer alan bina
ve yerleşkelerin uygulama takvimi doğrultusunda, sıfır atık yönetim
sistemini kurarak uygulamaya geçmeleri zorunludur. Belirtilen tarihten
sonra faaliyete geçen söz konusu yerler ise faaliyet başlangıç tarihinden
itibaren bir yıl içerisinde sıfır atık yönetim sistemine geçerler.
(2) Mahalli idareler ise EK-1 listede belirtilen
uygulama takvimi doğrultusunda sıfır atık yönetim sistemine geçerler.
(3) Sıfır atık yönetim sistemini kurma yükümlülüğü
bulunanlar istemeleri halinde, EK-1 listedeki uygulama takviminde
belirtilen tarihlerden önce sıfır atık yönetim sistemi kriterlerini
sağlayarak uygulamaya geçebilirler.
(4) Ortak bir yönetimi olan alışveriş merkezleri,
iş merkezleri, terminaller gibi yerlerde tüm bina ve yerleşkeyi kapsayacak
şekilde sıfır atık yönetim sistemine geçiş planlaması yapılır. Yapılan
planlama doğrultusunda alan içerisindeki tüm kurum, kuruluş ve işletmeleri
kapsayacak şekilde yönetimin koordinasyonunda sıfır atık yönetim sistemi
kurularak eş zamanlı uygulamaya geçilir. Tüm kurum, kuruluş ve işletmeler
bu plana dahil olmak zorundadır.
(5) Ortak bir yönetimi olmayan, ancak aynı bina
veya yerleşke içerisinde bulunan kurum, kuruluş, işletmeler sıfır atık
yönetim sisteminin kurulması konusunda ortak hareket edebilirler.
Sıfır
atık yönetim sisteminin kurulması
MADDE 13
– (1) Sıfır atık yönetim
sisteminin kurulmasında mahalli idareler tarafından EK-3/A’da, bina ve
yerleşkeler tarafından ise EK-3/B’de verilen kriterler sağlanır.
(2) Sistemin kurulumu için izlenecek yol haritası
aşağıda belirtilmiştir:
a) Çalışma Ekibinin Belirlenmesi: Sıfır atık
yönetim sisteminin kurulumundan uygulanmasına ve izlenmesine kadar olan
süreci takip edecek sorumlu kişi veya kişiler ile çalışma ekipleri
oluşturulur.
b) Planlama Yapılması: Uygulanacak sıfır atık
yönetim sisteminin en etkin şekilde yapılandırılması için, uygulamaya
geçmeden önce yapılacaklara ilişkin planlama yapılır. Bu kapsamda;
1) Mevcut Durum Tespiti: Tüm atıkların kaynağı,
türü, miktarı, atık biriktirme, toplama ve taşıma yöntemleri, geçici
depolama alanları, atıkların teslim edildiği yerlere ilişkin mevcut durum
tespiti yapılır.
2) İhtiyaç Analizi: Ayrı biriktirilecek atıklar
için biriktirme ekipmanları ve geçici depolama alanı ihtiyaçları
belirlenir.
c) Eğitim/Bilinçlendirme Faaliyetleri ve Uygulamaya
Geçilmesi: Farkındalığı arttırmak için eğitim/bilinçlendirme faaliyetleri
yapılır ve sistem uygulanmaya başlanır.
ç) İzleme, Kayıt Tutulması ve İyileştirme
Faaliyetleri: Düzenli aralıklarla uygulamanın gerçekleştirilmesine ilişkin
izleme çalışmaları yürütülür. Aksayan hususlar için önlemler alınır,
gerekmesi halinde güncelleme yapılır. Ayrı biriktirilen atık miktarları,
elde edilen kazanımlar gibi uygulamaya ilişkin çıktılar kayıt altında
tutulur.
Atıkların
biriktirilmesi, toplanması ve biriktirme ekipmanlarının özellikleri
MADDE 14
– (1) Sıfır atık yönetim sistemi
kapsamında; evlerden ya da içerik veya yapısal olarak benzer olan ticari,
endüstriyel işletmeler ile kurumlardan kaynaklanan tehlikesiz nitelikteki
geri kazanılabilir kağıt, cam, metal, plastik atıklar diğer atıklardan
farklı biriktirme ekipmanında biriktirilir ve ayrı olarak toplanır. Kağıt,
cam, metal ve plastik atıklar tek bir ekipman içerisinde
biriktirilebileceği gibi malzeme cinslerine göre ayrı biriktirme de
yapılabilir.
(2) Atık pil, bitkisel atık yağ, atık elektrikli ve
elektronik eşya ile diğer geri kazanılabilir atıklar, atık ilaçlar ve büyük
hacimli atıklar mahalli idarelerin toplama planına uygun olarak
biriktirilerek yetkili idareye teslim edilir veya bu atıklar için
oluşturulmuş toplama noktalarına, atık getirme merkezlerine ve/veya atık
işleme tesislerine teslim edilir.
(3) Kullanılacak biriktirme ekipmanlarında,
ekipmanın rengi veya ekipman üzerindeki etiketlerde;
a) Kağıt, cam, metal, plastik atıkların birlikte
biriktirilmesi durumunda mavi, diğer atıklar için koyu gri renk kullanılır.
b) Malzeme türlerine göre ayrı biriktirme yapılması
durumunda kağıt atıklar için mavi, plastik atıklar için sarı, cam atıklar
için yeşil, metal atıklar için açık gri renk kullanılır.
c) Biyo-bozunur atıkların yoğun oluşum gösterdiği
çay ocakları, kafeterya, yemek hazırlama veya yemek servisinin yapıldığı ve
benzeri yerlerde, bu atıkların ayrı biriktirilmesi halinde kahverengi renk
kullanılır.
ç) Atık ilaçların toplanması için kullanılacak
biriktirme ekipmanları; paslanmaz metal veya yüksek yoğunluklu plastik
malzemeden yapılmış, kapaklı, kapakları kilitlenir, yükleme-boşaltma
esnasında torbaların hasar görmesine veya delinmesine yol açabilecek keskin
kenarları olmayan, yüklenmesi kolay, içerisine atık atıldıktan sonra tekrar
alınmasına imkân vermeyecek şekilde teşkil edilir ve üzerinde “Atık İlaç”
ibaresi bulunur.
(4) Mahalli idareler tarafından konutlar ve kamuya
açık alanlarda aşağıda yer alan hususlar çerçevesinde toplama
gerçekleştirilir:
a) Konutlardan toplama yapılırken kullanılacak
biriktirme ekipmanlarında geri kazanılabilir atıklar için mavi, diğer
atıklar için koyu gri renk kullanılır.
b) Cadde, sokak ve kamuya açık alanlara en az ikili
set halinde ekipmanlar yerleştirilir, bu ekipmanlarda mavi ve koyu gri renk
kullanılır. İhtiyaca göre cam atıklar için yerleştirilecek ekipmanlarda
yeşil renk kullanılır.
c) Ekipmanların üzerinde hangi atıkların
atılabileceği yazı ve/veya şekillerle belirtilir.
(5) Atıkların biriktirilmesi ve toplanmasında
EK-5’te verilen açıklamalara uygun olarak hareket edilir.
(6) Bu maddede bahsi geçmeyen tehlikeli/tehlikesiz
özellikteki diğer atıklar ile tıbbi atıkların yönetimi ilgili mevzuatı
kapsamında sağlanarak sıfır atık yönetim sistemine dahil edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sıfır Atık
Belgesine İlişkin Esaslar
Sıfır
atık belgesi nitelikleri
MADDE 15
– (1) Sıfır atık belgesi, temel,
gümüş, altın ve platin olmak üzere dört seviyede düzenlenir.
(2) Temel seviyede sıfır atık belgesi için
kriterler EK -3’te yer alır. Gümüş, altın ve platin sıfır atık belgeleri
için puanlama kriterleri ise EK-4 doğrultusunda Bakanlıkça belirlenir.
Sıfır
atık belgesi alma yükümlülüğü
MADDE 16
– (1) Sıfır atık yönetim sistemini
kurmakla yükümlü EK-1 listedeki yerler, 17 nci maddede tanımlanan süreç
doğrultusunda temel seviyede sıfır atık belgesi almak zorundadır. Diğer
yerler ise talep etmeleri halinde temel seviyede belge almak için
müracaatta bulunabilir.
(2) Temel seviyede sıfır atık belgesine sahip
yerlerden; il belediyeleri ve nüfusu elli binin üzerindeki ilçe belediyeleri,
organize sanayi bölgeleri, alışveriş merkezleri, havalimanları, tren ve
otobüs terminalleri, limanlar ile 50 oda ve üstü konaklama kapasiteli
işletmeler gümüş, altın veya platin sıfır atık belgesini almakla
yükümlüdür. Yükümlülüğü bulunan söz konusu yerler, temel seviyedeki sıfır
atık belgesinin alınmasını takip eden on iki aylık süre sonunda gümüş,
altın veya platin sıfır atık belgesi için müracaat ederler. Temel seviyede
sıfır atık belgesine sahip diğer yerler ise talep etmeleri halinde gümüş,
altın ve platin sıfır atık belgesi için başvuruda bulunabilirler.
(3) 300 ve üzeri konuta sahip siteler hariç diğer
konutlar belediyelerin sıfır atık yönetim sistemi içerisinde değerlendirilir;
ayrıca sıfır atık belgesi düzenlenmez.
(4) İçerisinde birden fazla kurum, kuruluş ve
işletme barındıran ve ortak bir yönetimi olan bina ve yerleşkelere,
içerisindeki tüm kurum, kuruluş ve işletmeleri kapsayacak şekilde
seviyesine uygun tek bir sıfır atık belgesi düzenlenir. Ancak, organize
sanayi bölgeleri ile havalimanları içerisindeki kurum, kuruluş ve
işletmeler talep etmeleri halinde ayrıca münferit belge müracaatında
bulunabilirler.
(5) Ortak bir yönetimi olmayan, ancak sıfır atık
yönetim sistemini birlikte kuran ve işleten, aynı bina veya yerleşke
içerisinde bulunan kurum, kuruluş ve işletmeler münferit belge müracaatında
bulunabileceği gibi seviyesine uygun tek bir sıfır atık belgesi için de
müracaat edebilirler.
Sıfır
atık belgesine başvuru ve başvurunun değerlendirilmesi
MADDE 17
– (1) Temel seviyedeki sıfır atık
belgesi için;
a) Belge başvurusu, EK-3’te yer alan kriterler doğrultusunda
sıfır atık yönetim sistemini kuran bina ve yerleşkeler ile mahalli idareler
için yapılır.
b) Başvurular sıfır atık bilgi sistemi üzerinden
yapılır. Başvuru esnasında, kurulan sisteme ilişkin sıfır atık bilgi
sistemi üzerinden talep edilen bilgi ve belgelerin sunulması zorunludur. Bu
bilgi ve belgelere yönelik talep edilen yazılı ve görsel her türlü doküman
başvuru sahibi tarafından sıfır atık bilgi sistemine yüklenir. Gerekli
görülmesi halinde ek bilgi ve belge talep edilebilir.
c) Yapılan başvurular il müdürlüğü tarafından sıfır
atık bilgi sistemi üzerinden otuz takvim günü içerisinde değerlendirilir.
Gerekli görülmesi halinde yerinde incelemelerde bulunulur.
ç) Söz konusu başvuruda herhangi bir eksiklik
görülmesi halinde il müdürlüğü tarafından eksiklikler başvuru sahibine
bildirilir. Bildirim tarihinden itibaren eksikliklerin otuz takvim günü
içerisinde tamamlanarak sıfır atık bilgi sistemi üzerinden sunulması
zorunludur. Eksiklikleri tamamlanan başvuru il müdürlüğü tarafından otuz
takvim günü içerisinde değerlendirilir. Başvurunun uygun bulunmaması veya
belirtilen süre içerisinde eksikliklerin tamamlanarak sıfır atık bilgi
sistemi üzerinden sunulmaması halinde sıfır atık belge başvurusu
reddedilir.
d) Yapılan başvurunun il müdürlüğü tarafından
değerlendirilmesi sonucunda EK-3’te yer alan kriterleri sağladığı ve
herhangi bir bilgi/belge eksikliği bulunmadığı tespit edilen yerlere temel
seviyede sıfır atık belgesi düzenlenir.
(2) Gümüş, altın, platin seviyelerindeki sıfır atık
belgesi için;
a) 16 ncı maddenin ikinci fıkrasında yükümlülüğü
bulunan yerler, temel seviyedeki sıfır atık belgesinin alınmasını takip
eden on iki aylık sürenin tamamlanmasına müteakip otuz takvim günü
içerisinde, bir yıllık çalışmaya istinaden EK-4 doğrultusunda belirlenen puanlama
kriterlerine esas bilgi ve belgeleri sıfır atık bilgi sistemine yükleyerek
müracaat etmek zorundadırlar. Diğer yerler ise talep etmeleri halinde bu
belgeler için başvuruda bulunabilirler.
b) Yapılan başvuruların değerlendirilmesi için en
az üç il müdürlüğü personelinden oluşan bir komisyon oluşturulur. Komisyon
tarafından puanlamaya esas kriterlere ilişkin sıfır atık bilgi sistemi
üzerinden sunulan bilgi ve belgeler otuz takvim günü içerisinde incelenerek
başvurunun uygunluğu değerlendirilir.
c) Uygun bulunmayan başvurular sıfır atık bilgi
sistemi üzerinden iade edilir.
ç) Başvurunun uygun bulunması halinde başvuru
sahibi bilgilendirilerek otuz takvim günü içerisinde komisyon tarafından
belirlenen tarihte yerinde inceleme yapılır. Yerinde inceleme esnasında
komisyon üyelerine puanlama kriterlerine esas yapılan çalışmalara ilişkin
bir sunum yapılır.
d) Komisyon üyelerince yapılan yerinde inceleme
sonucunda puanlama yapılır. Gümüş, altın veya platin sıfır atık belgesi
seviyelerinden herhangi biri için gerekli puanın sağlanmadığının tespiti
halinde başvuru sahibine iyileştirme yapılması gerektiği bildirilir.
e) Bildirimin yapıldığı tarihten itibaren otuz
takvim günü içerisinde başvuru sahibi tarafından, yapılan iyileştirmelerin
sıfır atık bilgi sistemi üzerinden sunulması zorunludur. Sunulan
iyileştirmeler komisyon tarafından sıfır atık bilgi sistemi üzerinden otuz
takvim günü içerisinde değerlendirilir. Gerekli görülmesi halinde yerinde
incelemelerde bulunulur. Yapılan değerlendirme sonucunda üç seviyeden
herhangi biri için gerekli puanın sağlanmadığının tespiti halinde başvuru
iade edilir.
f) Komisyon tarafından yapılan puanlamanın belge
almak için yeterli olması halinde elde edilen puana göre gümüş, altın veya
platin sıfır atık belgesi düzenlenir.
g) Belge seviyesinin arttırılmasının talep edilmesi
halinde, talep sahibi tarafından puanlamaya esas gerekli bilgi ve belgeler
sıfır atık bilgi sistemine aktarılarak yeni kayıt oluşturulur ve bu fıkrada
tanımlanan belge süreci yeniden başlar. Yapılacak değerlendirme sonucunda
uygun bulunması durumunda belgenin seviyesi yükseltilerek, yeni seviyeye
uygun sıfır atık belgesi düzenlenir.
(3) Sıfır atık belgelerinin geçerliliği beş yıldır.
Belge alma yükümlülüğü bulunan yerler, belgenin geçerlilik süresi dolmadan
üç ay önce belgenin yenilenmesi için başvuruda bulunurlar ve belge süreci
yeniden başlar.
(4) Sıfır atık belgesi verilmesi, seviyesinin
arttırılması, yenilenmesi ve güncellenmesi için ödenecek bedel her yıl
Bakanlık tarafından belirlenir.
Sıfır
atık belge esaslarına aykırılık, adres ve diğer değişiklik durumları ve
belgenin iptali
MADDE 18
– (1) Sıfır atık bilgi sistemi
üzerinden yapılması gereken beyanları yapmayanlar ile denetimler sırasında
sıfır atık yönetim sistemini uygulamadığı ve verilen belgenin sürekliliğini
sağlamadığı tespit edilen yerlere, idari yaptırım öngörülen fiillerin
tespiti halinde idari yaptırım uygulanmasını müteakip doksan takvim günü
iyileştirme süresi verilir. Verilen süre sonunda;
a) Gerekli iyileştirmenin mevcut belge seviyesinin
sürekliliğini sağlayacak düzeyde olduğu tespit edilen yerlerin sıfır atık
belgesi geçerliliğini sürdürür.
b) Gerekli iyileştirmenin mevcut belge seviyesinin
sürekliliğini sağlayacak düzeyde olmadığı tespit edilen yerlerin sıfır atık
belgesi iptal edilir.
(2) Sıfır atık belgesinin alınmasına esas teşkil
eden ve sıfır atık bilgi sistemi üzerinden sunulan bilgi ve belgelerde
değişiklik olması halinde değişikliği takip eden otuz takvim günü
içerisinde sıfır atık bilgi sistemi üzerinden gerekli bildirimde bulunulur
ve belge geçerliliğini korur. Verilen süre içerisinde değişiklik
durumlarının bildirilmemesinin tespiti halinde, sıfır atık belgesi iptal
edilir.
(3) Uygulamada değişiklik olması halinde söz konusu
değişiklikler mevcut uygulamayı aksatmayacak şekilde sıfır atık yönetim
sistemine entegre edilerek, değişikliği takip eden otuz takvim günü
içerisinde sıfır atık bilgi sistemi üzerinden gerekli bildirimde bulunulur
ve belge geçerliliğini korur. Verilen süre içerisinde değişiklik
durumlarının bildirilmemesinin tespiti halinde, sıfır atık belgesi iptal
edilir.
(4) Sıfır atık yönetim sistemi uygulanan bina ve
yerleşkelerden taşınılması durumunda, değişikliği takip eden otuz takvim
günü içerisinde gerekli bildirimde bulunulur ve sıfır atık belgesi iptal
edilir.
(5) Belge alma yükümlülüğü bulunan yerlerden
belgesi iptal edilenlerin;
a) Farklı bina ve yerleşkelere taşınması durumunda
taşınma tarihini takip eden yüz seksen takvim günü içerisinde,
b) Diğer belge iptal durumlarında ise belge iptal
tarihini takip eden otuz takvim günü içerisinde,
yeniden belge başvurusunda bulunmaları zorunludur.
Sıfır
atık belgesine sahip yerlerin denetimi ve izlenmesi
MADDE 19
– (1) Sıfır atık belgesine sahip
yerler il müdürlükleri tarafından belge geçerlilik süresi içerisinde asgari
bir defa denetlenir.
(2) Yapılan denetimlerde, belge sahibi yerlerin bu
Yönetmelikte belirlenmiş belge esaslarına ve kriterlerine uygun olarak
faaliyetlerini sürdürüp sürdürmediği kontrol edilir.
(3) Yapılan denetimde uygunsuzluğun tespiti
durumunda 18 inci ve/veya 21 inci maddede belirtilen hükümler uygulanır.
(4) Türk Silahlı Kuvvetleri bağlısı birlik ve
kurumların bu Yönetmeliğe uygunluğu 24/7/2009 tarihli ve 27298 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Türk Silahlı Kuvvetleri Çevre Denetimi Yönetmeliği
çerçevesinde denetlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Sıfır
atık koordinasyon kurulu
MADDE 20
– (1) Sıfır atık koordinasyon
kurulu;
a) Bakanlık tarafından belirlenen kamu
kurum/kuruluşları ve ilgili sektör temsilcilerinden oluşur.
b) Yılda en az bir kere Bakanlığın belirleyeceği
gündemle Bakanlık temsilcisinin başkanlığında toplanır. Kurulun sekretarya
hizmetleri, Bakanlık tarafından yürütülür. Toplantı yer ve zamanı ile
gündemine ilişkin hususlar, toplantı tarihinden en az on beş gün önce
Bakanlık tarafından ilgili temsilcilere bildirilir.
c) Bu Yönetmelik doğrultusunda yürütülen
çalışmaları ve uygulamaları değerlendirerek tavsiye kararları alır.
ç) Bakanlıkça belirlenen çalışma usul ve esaslarına
göre çalışmalarını yürütür.
İdari
yaptırım
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yürütülen iş ve işlemlerde 2872 sayılı Kanunda, 10/7/2004 tarihli ve 5216
sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununda, 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı
Belediye Kanununda, 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununda
ve ilgili diğer mevzuatta idari yaptırım öngörülen fiillerin tespiti
halinde yetkili mercilerce idari yaptırım uygulanır.
İl sıfır
atık yönetim sistemi planının hazırlanması
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) İl mahalli çevre
kurulları 8 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen İl
Sıfır Atık Yönetim Sistemi Planını bu Yönetmeliğin yayımı tarihini takip
eden altı ay içerisinde hazırlanmasını sağlayarak karara bağlamakla
yükümlüdür.
Yürürlük
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmeliğin;
a) 15 inci, 16 ncı, 17 nci, 18 inci ve 19 uncu
maddeleri yayımı tarihinden altı ay sonra,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|