Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2019/20)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yerli üretici Türk Demir Döküm
Fabrikaları Anonim Şirketi tarafından yapılan ve yerli üreticiler Baymak Makina Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi ve Emas Makina Sanayi Anonim
Şirketi tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti
menşeli 8419.11.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu altında yer
alan “gazla çalışan anında su ısıtıcılar” ürününe yönelik yürürlükte
bulunan dampinge karşı kesin önleme ilişkin olarak
bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul
ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini,
c) EBYS: Elektronik belge yönetim sistemini,
ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
d) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
e) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
f) NGGS: Nihai gözden geçirme soruşturmasını,
g) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
ğ) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği
ifade eder.
Önleme
tabi ürün
MADDE 4 – (1) Önleme tabi ürün, 8419.11.00.00.00 GTİP’i altında yer alan “gazla çalışan anında su ısıtıcılar”dır.
(2) Bahse konu GTİP, yalnızca bilgi amaçlı verilmiş
olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Önleme tabi ürünün TGTC’de
yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler
bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
başvuruda bulunan Türk Demir Döküm Fabrikaları Anonim Şirketi firmasının
Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci maddeleri
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, adı geçen firma Tebliğin ilgili bölümlerinde
“yerli üretim dalı” olarak anılacaktır.
Mevcut
önlem
MADDE 6 – (1) 11/7/2014 tarihli ve
29057 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/16) çerçevesinde ÇHC menşeli
“gazla çalışan anında su ısıtıcılar” ithalatında, ÇHC’de
yerleşik Guangdong Vanward
New Electric Co. Ltd.
firması için CIF bedelin %53,41’i, Zhongshan Vatti Gas Appliance
Stock Co. Ltd. firması
için CIF bedelin %51,38’i, Guangdong Macro Gas Appliance
Co. Ltd. firması için CIF bedelin %43,12’si, Ariston Thermo China Co. Ltd. firması için
CIF bedelin %20,12’si ve diğerleri için CIF bedelin %59,65’i oranında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur.
Gerekçe
MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin dördüncü
fıkrası hükmünce, 19/1/2019 tarihli ve 30660 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2019/8) ile ÇHC
menşeli 8419.11.00.00.00 GTİP’i altında yer alan
“gazla çalışan anında su ısıtıcılar” ürünündeki mevcut önlemin yürürlükten
kalkacağı ve ilgili ürünlerin yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen süre
içerisinde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması
talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur.
(2) Mezkur ilanı müteakip
yerli üretici tarafından ÇHC menşeli bu Tebliğin 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasında ifade edilen önlem konusu ürüne yönelik iletilen başvurunun
incelenmesi neticesinde, uygulanan dampinge karşı önlemin yürürlükten
kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğu ve NGGS açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve
delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; NGGS açılabilmesi
için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından,
İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ticaret
Bakanının onayı ile ÇHC menşeli önlem konusu ürünlere yönelik olarak
Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar
verilmiştir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 9 – (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin
Ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen
süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya
üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi
takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke
için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi
öngörülür.
Soru
formlarının iletilmesi
MADDE 10
– (1) Soruşturma açılmasını
müteakip, başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya
konu ürünün bilinen ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik
bilinen üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki
Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Bakanlığın internet sayfasındaki ilgili bölümden
erişmeleri mümkündür.
Yetkili
merci, görüş ve cevapların sunulması
MADDE 11
– (1) Soruşturma, Genel Müdürlük
tarafından yürütülür.
(2) Soruşturma ile ilgili bilgi, belge, görüş ve
sorular için aşağıda belirtilen yetkili merci ile iletişime geçilir.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah.
2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA
Tel: +90 312 204 75 00
www.ticaret.gov.tr
(3) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru formlarına cevapları
ile resmi görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda
yer alan KEP adresine gönderir.
KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr
(4) Soruşturmada “yurtdışında yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru formlarına cevapları
ile resmi görüşlerini Bakanlığın posta adresine ve aşağıda yer alan EBYS
e-posta adresine gönderir.
EBYS E-posta Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(5) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili taraflar, soru formuna ilişkin yanıtlar dışında
kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak Türkçe sunarlar.
Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler
dikkate alınmaz.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(7) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden; ancak 10 uncu maddenin birinci ve üçüncü fıkraları kapsamına
girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi
veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler gibi diğer
ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 12 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir.
(8) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik
firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından
yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(9) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi
istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının
nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 12
– (1) 10 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin üçüncü
fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna
ilişkin cevaplarını ve bütün ilgili taraflar 11 inci maddenin altıncı
fıkrasında belirtilen soru formunda istenilen bilgiler haricinde
soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde
sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 11 inci maddenin yedinci fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 13
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi
vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi
hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya
da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Meri
önlemin uygulanması
MADDE 14
– (1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya
kadar yürürlükte kalmaya devam eder.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|