Kamu İhale Kurumundan:
KAMU İHALE
GENEL TEBLİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR TEBLİĞ
MADDE 1 – 22/8/2009 tarihli ve 27327 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliğinin 8.4 üncü maddesinde yer alan
“serbest muhasebeci veya” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 2 –
Aynı Tebliğin 10.1.2 nci maddesinde yer alan “serbest muhasebeci,” ibaresi
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 3 –
Aynı Tebliğin 10.2
nci maddesinde yer alan “taahhüt altında devam
eden veya bitirilen işlerin parasal tutarını gösteren faturaları” ibaresi
“ihale konusu iş ile ilgili ciroyu gösteren standart forma uygun belgeyi”
olarak değiştirilmiş ve aynı maddede yer alan “iş ortaklığı” ibaresinden
önce gelmek üzere “idarece yalnızca yapım işleri cirosunu gösteren belgenin
istendiği yapım işi ihaleleri hariç olmak üzere,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 4 –
Aynı Tebliğin 10.3
üncü maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 5 – Aynı Tebliğin 11.2 nci maddesinde yer alan “SM,” ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 6 –
Aynı Tebliğe aşağıdaki 18.7. maddesi eklenmiştir.
“18.7. Ortak
girişimler tarafından sunulması gereken teminatlar
18.7.1. Ortak girişim olarak ihaleye teklif verilmesi veya
sözleşme imzalanması durumunda, toplam teminat miktarı, ortaklık oranına
veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına
bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir. İş
deneyimini gösteren belgelerin yeterlik kriteri
olduğu ihalelerde, ortakların yurt içinde veya Kanun kapsamındaki idarelere
yurt dışında gerçekleştirilen işler için düzenlenen belgeleri kullanmaları
durumunda da aynı kural geçerlidir.
18.7.2. İş deneyimini gösteren belgelerin yeterlik kriteri olduğu ihalelerde, ortaklardan herhangi biri
tarafından Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt
dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen iş deneyiminin kullanılması
durumunda, belgeyi kullanan ortak tarafından ilgisine göre iş
ortaklıklarındaki hissesi oranında veya konsorsiyumlarda işin uzmanlık
gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarının toplam teklif tutarına
karşılık gelen oranda geçici ve kesin teminat verilmesi zorunludur. Örneğin
bir iş ortaklığının yüzde 30 hissesine sahip ortağının yurt dışında
gerçekleştirilen bir yapım işi için düzenlenen iş bitirme belgesini
kullanması ve ortaklığın 100 TL teminat sunma zorunluluğu olması durumunda,
bu teminatın asgari 30 TL’lik kısmının ilgili belgeyi kullanan ortak
tarafından karşılanması gerekir. Benzer biçimde bir konsorsiyumun
sınır değerin üzerindeki 1000 TL’lik toplam teklifinin 200 TL’lik özel
uzmanlık gerektiren kısmına teklif sunan özel ortağının yurt dışında
gerçekleştirilen bir yapım işi için düzenlenen iş bitirme belgesini
kullanması durumunda, sözleşmenin imzalanması aşamasında verilmesi gereken
60 TL’lik kesin teminatın 12 TL’sini bu ortağın karşılaması zorunludur.
Aynı örnekte 1000 TL’lik teklifin sınır değerin altında olması ve ihalenin
yaklaşık maliyetinin 1500 TL olması durumunda, yaklaşık maliyetin yüzde 9’u
oranında verilmesi gereken 135 TL’lik kesin teminatın 27 TL’sini anılan
ortağın karşılaması zorunludur.”
MADDE 7 –
Aynı Tebliğe aşağıdaki 22/A
maddesi eklenmiştir.
“Madde 22/A
– Tüzel kişinin başkasının iş deneyimini gösteren belgesini kullanması
22/A.1.
Belgelerin kullanımına ilişkin genel kural
4734 sayılı Kanuna göre yapılan ihalelerde, iş
deneyimini gösteren belgeler kural olarak doğrudan belge sahibi tarafından
kullanılabilir. Ancak aday veya isteklinin tüzel kişi olması durumunda ve
belirli koşullar altında başkasının belgesinin kullanılması mümkündür.
22/A.2.
Yurt içinde veya Kanun kapsamındaki idarelere yurt dışında gerçekleştirilen
işler için düzenlenen belgeler
Yurt içinde veya Kanun
kapsamındaki idarelere yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen
iş deneyimini gösteren belgeler, bu belge sahiplerinin kuracakları veya
ortak olacakları tüzel kişilerin en az bir yıldır yarısından fazla
hissesine sahip olmaları ve bu sürede 4734 sayılı Kanuna göre yapılacak
ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime
yetkili olmaları kaydıyla kullanılabilir. Bu durumda anılan şartların her ihalede aranması ve
teminat süresi sonuna kadar korunması zorunludur.
22/A.3.
Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında
gerçekleştirilen işler için düzenlenen belgeler
22/A.3.1. Kanun
kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında
gerçekleştirilen işler için düzenlenen belgelerden sadece iş bitirme
niteliğinde olanlar, ancak İhale Uygulama Yönetmeliklerinin ilgili
maddeleri uyarınca kullanılabilir. Anılan belgelerin belge sahibi dışında
bir tüzel kişi tarafından kullanılabilmesi için;
a) Belge sahibi ile belgeyi kullanan aday veya
istekli arasındaki hukuki ilişkinin 13/1/2011
tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 195 inci maddesinin ikinci
fıkrası gereğince pay çoğunluğuna dayanarak kurulan şirketler topluluğu
niteliğinde olması,
b) Anılan hukuki ilişkinin ilan veya davet
tarihinden geriye doğru en az 1 yıldır kurulu bulunması ve tescil edilmesi;
hakların donması veya hakimiyetin hukuka aykırı
biçimde kullanılması durumlarının ortaya çıkmamış olması; bildirim, tescil
ve ilan yükümlülüklerinin usulüne uygun biçimde yapılmış olması,
c) Belgeyi kullananın hakim
şirket; belgesi kullanılanın bağlı şirket niteliğinde olması,
ç) Uygulama yönetmelikleri ekinde yer alan ilgili
standart form kullanılarak bu durumun tevsik edilmesi gerekmektedir.
22/A.3.2. Uygulama
yönetmeliklerinin ilgili maddeleri ve bu Tebliğin 22/A.3.1. maddesinde yer
alan düzenlemeler çerçevesinde, Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt
edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işler için düzenlenen
belgelerin iş denetleme, iş yönetme, iş durum belgesi olması; şirketler
topluluğuna dayanan hukuki ilişkinin pay çoğunluğu olmaksızın oy haklarının
çoğunluğu, yönetim organında karar alma çoğunluğu veya hakimiyet
sözleşmesine dayanması durumunda belge sahibinin ortağı tarafından kullanılması
mümkün değildir.
22/A.3.3. Tüzel
kişinin başkasının iş deneyim belgesini kullanması konusuna ilişkin örnek
aşağıda yer almaktadır:
Z Şirketi, 6102 sayılı Kanun hükümlerine göre bir
sermaye şirketi olup sermayesinin yüzde 60’ı A gerçek kişisine, yüzde 40’ı
ise B gerçek kişisine aittir. Öte yandan Kanun kapsamındaki idarelere
taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen yapım işi için
düzenlenen bir iş bitirme belgesi sahibi olan Y şirketinin 10 birim payının
7 birimi Z Şirketine aittir.
Aktarılan hukuki ilişki çerçevesinde Z Şirketi
bizzat kendisine ait olan belgelerin dışında, mevzuatta öngörülen diğer
şartları da taşımaları kaydıyla, kendisinin yarıdan fazla hissesine sahip A
gerçek kişisinin yurt içinde veya Kanun kapsamındaki idarelere yurt dışında
gerçekleştirilen işlerden elde edilen iş deneyim belgesini kullanabilir.
Ayrıca Z Şirketi pay çoğunluğuna dayanarak kurulan şirketler topluluğu
ilişkisinde olduğu Y Şirketinin hakim ortağı
olduğu için bu şirketin Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler
dışında yurt dışında gerçekleştirilen işler için düzenlenen iş bitirme
belgesini de kullanabilir.”
MADDE 8 –
Aynı Tebliğin 36.1
inci maddesinin ikinci paragrafı yürürlükten kaldırılmış ve maddenin sonuna
aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Yaklaşık
maliyeti eşik değerin üç katına eşit ve bu değerin üzerinde olan ihalelerde
idarece yalnızca yapım işleri cirosunu gösteren belgenin sunulması
gerektiği yönünde düzenleme yapılması durumunda, aday veya isteklilerce
Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin ekinde yer alan standart
formlara uygun olarak düzenlenen belgelerin sunulması gerekmektedir. Bu
belgelerin, ilk ilan veya davet tarihinden önce de düzenlenmesi mümkündür.
İhalenin
yapıldığı yıldan bir önceki yıldan itibaren geriye doğru olan yıllara ait
yapım işleri faturaları üzerinden düzenlenecek olan anılan belgelerde,
fatura bulunmayan yıllara ait yapım işleri ciro tutarı sıfır olarak
belirtilecek ve yapım işleri cirosu bulunan ve bulunmayan yılların
ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin
sağlanıp sağlanmadığına bakılacaktır. Örneğin; 2019 yılı Eylül ayında
yapılacak olan bir ihalede sunduğu Yapım İşleri Ciro Bilgileri Tablosunda
2017 yılı yapım işleri cirosu sıfır olarak belirtilen ancak 2018 ve 2016
yıllarına ait yapım işleri cirosu bulunan bir isteklinin yeterlik kriterlerini sağlayıp sağlamadığının tespiti için
isteklinin 2017 yılı cirosu sıfır olarak kabul edilerek, 2018-2017-2016
yılları üzerinden son üç yılın ortalaması dikkate alınarak değerlendirme
yapılacaktır.
Öte yandan, bu
ihalelerde yapım işleri cirosunun asgari tutarını sağlayamayan aday veya
isteklinin, söz konusu asgari tutarın yarısını sağlaması ve toplam
cirosunun;
Açık ihale
usulüyle yapılan ihaleler ile Kanunun 21 inci maddesinin (b) ve (c)
bentlerine göre yapılan ihalelerde teklif ettiği bedelin % 40’ından,
Belli
istekliler arasında ihale usulüyle yapılan ihalelerin ön yeterlik aşaması
ile Kanunun 21 inci maddesinin (a), (d) ve (e) bentlerine göre yapılan
ihalelerin yeterlik aşamasında yaklaşık maliyetin % 15’i ile % 25’i
aralığında idarece belirlenen tutarın iki katından,
Az olmaması
koşuluyla aday veya isteklinin yapım işleri ciro kriterini
sağladığı kabul edilecektir. İş hacmine ilişkin yeterlik kriterini
bu şekilde sağlayacak olan aday veya isteklinin toplam cirosunu gösteren
gelir tablosunu da teklif veya başvuru kapsamında sunması gerekmektedir.
Örneğin; açık
ihale usulüyle yapılan ve yaklaşık maliyeti eşik değerin üç katının
üzerinde olan bir ihalede, 200 milyon TL tutarında teklif vermiş olan bir
istekli, yapım işleriyle ilgili olarak sahip olması gereken asgari ciro
tutarı olan 30 milyon TL’yi sağlayamadı ise isteklinin yapım işleri
cirosunun bu tutarın yarısına tekabül eden 15 milyon TL’den az olmaması ve
isteklinin toplam cirosunun teklif bedelinin % 40’ına tekabül eden 80
milyon TL’den az olmaması halinde, istekli iş hacmine ilişkin istenen kriteri sağlamış kabul edilecektir.
Benzer şekilde,
belli istekliler arasında ihale usulüyle yapılan ve yaklaşık maliyetin %
15’i ile % 25’i aralığında idarece belirlenen tutarın 50 milyon TL olduğu
bir ihalede, aday bu asgari tutarı sağlayamadı ise adayın yapım işleri cirosunun
bu tutarın yarısına tekabül eden 25 milyon TL’den az olmaması ve adayın
toplam cirosunun idarece belirlenen tutarın iki katına tekabül eden 100
milyon TL’den az olmaması halinde, aday iş hacmine ilişkin istenen kriteri sağlamış kabul edilecektir.”
MADDE 9 –
Aynı Tebliğin 43.1
inci maddesinde yer alan “SM,” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 10
– Aynı Tebliğin 44.1
inci maddesinde yer alan “SM,” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 11
– Aynı Tebliğin 45.1.13.6 ncı maddesinde yer alan “SM,” ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 12
– Aynı Tebliğin 53 üncü maddesinin
sonuna aşağıdaki 53.4 maddesi eklenmiştir.
“53.4. Yapı müteahhitliği yetki belgesi numarası
53.4.1. İdarelerce, mevzuatı gereği yapı ruhsatı alınması
gereken yapım işlerinin ihalelerinde, ön yeterlik veya idari şartnamenin
katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin
maddesinin “İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan
ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat
vb. belgelerin” istenilmesine ilişkin bendinde, “yapı müteahhitliği yetki
belgesi numarası”na yer verilmesi gerekmektedir.
53.4.2. Bu durumda, aday veya isteklilerin son başvuru
veya ihale tarihi itibariyle ilgili mevzuatı uyarınca yapı müteahhitliği yetki belgesi numarası almış, Yapı
Müteahhitliği Bilişim Sistemine (YAMBİS) kayıtlı ve kayıtlarının aktif
durumda (belge numaralarının iptal edilmemiş) olması şartı aranacak olup,
ilgili mevzuatında tanımlanan yetki belge grubu ve diğer hususlar yönüyle
değerlendirme yapılmayacaktır.
53.4.3. İdarece;
a) Son başvuru veya ihale tarihi itibariyle tüm
aday veya isteklilerin,
b) İhale kararı ihale yetkilisince onaylanmadan
önce, ekonomik açıdan en avantajlı teklif ile varsa ekonomik açıdan en
avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin,
c) Sözleşmenin imzalanacağı tarihte ihale üzerinde
kalan isteklinin,
YAMBİS’e kayıtlı olduklarının ve kayıtlarının aktif durumda
olduğunun EKAP üzerinden veya https://yambis.csb.gov.tr internet adresinden
teyit edilerek, buna ilişkin belgelerin ihale işlem dosyasında saklanması
gerekmektedir.”
MADDE 13
– Aynı Tebliğin 72.6
ncı maddesinde yer alan “SM,” ibareleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 14
– Aynı Tebliğin 79.2.2.7 nci maddesinde yer alan “SM,” ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 15
– Aynı Tebliğe aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“Başlamış
olan ihaleler
GEÇİCİ
MADDE 13 – (1) Bu maddeyi
yürürlüğe koyan Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilanı veya yazılı
olarak duyurusu yapılmış olan ihaleler, ilanın veya duyurunun yapıldığı
tarihte yürürlükte olan Tebliğ hükümlerine göre sonuçlandırılır.”
MADDE 16
– Bu Tebliğin 7 nci maddesiyle Kamu İhale Genel Tebliğine eklenen 22/A/3.1. maddesinde yer alan “Anılan hukuki ilişkinin ilan
veya davet tarihinden geriye doğru en az 1 yıldır kurulu bulunması ve
tescil edilmesi;” ibaresi yayımı tarihinden 1 yıl sonra, 7 nci maddesinin diğer hükümleri ve diğer maddeleri
yayımı tarihinden 10 gün sonra yürürlüğe girer.
MADDE 17 – Bu
Tebliğ hükümlerini Kamu İhale Kurumu Başkanı yürütür.
Tebliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
22/8/2009
|
27327
|
Tebliğde
Değişiklik Yapan Tebliğlerin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
4/3/2010
|
27511
|
2-
|
30/7/2010
|
27657
|
3-
|
29/12/2010
|
27800 (6. Mükerrer)
|
4-
|
9/2/2011
|
27841
|
5-
|
20/4/2011
|
27911
|
6-
|
20/8/2011
|
28031
|
7-
|
15/7/2012
|
28354
|
8-
|
13/8/2012
|
28383
|
9-
|
13/4/2013
|
28617
|
10-
|
23/8/2013
|
28744
|
11-
|
24/9/2013
|
28775
|
12-
|
28/11/2013
|
28835
|
13-
|
25/12/2013
|
28862
|
14-
|
7/6/2014
|
29023
|
15-
|
16/8/2014
|
29090
|
16-
|
25/10/2014
|
29156
|
17-
|
12/6/2015
|
29384
|
18-
|
27/6/2015
|
29399
|
19-
|
28/7/2015
|
29428
|
20-
|
27/4/2016
|
29696
|
21-
|
27/5/2016
|
29724 (Mükerrer)
|
22-
|
29/11/2016
|
29903
|
23-
|
25/1/2017
|
29959
|
24-
|
4/3/2017
|
29997
|
25-
|
29/6/2017
|
30109
|
26-
|
6/2/2018
|
30324
|
27-
|
31/3/2018
|
30377
|
28-
|
19/6/2018
|
30453 (Mükerrer)
|
29-
|
20/11/2018
|
30601
|
30-
|
16/3/2019
|
30716
|
|