Gazi Üniversitesinden:
GAZİ
ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Gazi
Üniversitesine bağlı enstitüler tarafından yürütülen lisansüstü
eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin usûl ve
esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik; Gazi Üniversitesine bağlı
enstitülerde örgün eğitim veya uzaktan öğretim yoluyla yürütülen, tezli ve
tezsiz yüksek lisans ile doktora programlarından oluşan lisansüstü
eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AGNO: Ağırlıklı genel not ortalamasını,
b) Akademik kurul: Ana bilim/bilim dalının
lisansüstü eğitim programlarında görev alan öğretim üyesi ve/veya doktora
unvanı almış öğretim görevlilerinden oluşan, ana bilim/bilim dalı
başkanının başkanlık ettiği kurulu,
c) Akademik takvim: Lisansüstü eğitim programları
için belirlenen yarıyıl, yaz dönemi ve benzeri tarihleri içerecek şekilde
Senato tarafından belirlenen yıllık eğitim dönemini,
ç) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
d) Ana bilim dalı: 3/3/1983
tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü
Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci
maddesinde tanımlanan ve enstitüde lisansüstü programı bulunan akademik
birimleri,
e) Ana bilim/Bilim dalı başkanlığı: Enstitüde
eğitim-öğretim, araştırma ve uygulama faaliyetlerini yürüten lisansüstü
program başkanlığını,
f) Azami süre: Bir lisansüstü programın
tamamlanması için yarıyıl olarak belirlenen en son süreyi,
g) Bilim dalı: Ana bilim dalı içinde
eğitim-öğretim, araştırma ve uygulama yapan birimi,
ğ) Bilimsel hazırlık: Mezun olduğu lisans/yüksek
lisans programı ile başvurduğu lisansüstü programı farklı alanlarda olan
öğrencilerin, başvurdukları programa uyumlarını sağlamak amacıyla uygulanan
ve en çok iki yarıyıl süren tamamlama eğitimini,
h) Danışman: Enstitülerde kayıtlı öğrenciye ders ve
tez çalışması dönemlerinde rehberlik etmek üzere enstitü yönetim kurulu
tarafından atanan öğretim üyesi/öğretim görevlisi/doktora derecesine sahip
kişiyi,
ı) Ders tanımlama formu:
Üniversitede verilmesi planlanan dersin; kodu, adı, katalog tanımı
(içeriği), kaynakları, kredisi, ön koşulu, türü, verildiği dil, amacı ve
hedefi, öğrenim çıktıları, veriliş biçimi, değerlendirme ölçütü, iş yükü,
ders çıktılarının program çıktılarına katkı düzeyleri, dersi veren tüm
öğretim elemanlarının adları ve iletişim bilgilerinin yer aldığı ve Senato
kararı ile belirlenen mevzuat hükümlerinde ifade edilen formata uygun
şekilde hazırlanan formu,
i) Doktora yeterlik komitesi: Yeterlik sınavlarını
düzenlemek ve yürütmek üzere enstitü ana bilim dalının önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun kararıyla iki yıl için görevlendirilen beş öğretim
üyesinden oluşan komiteyi,
j) Dönem projesi dersi: Tezsiz yüksek lisans
eğitimi sırasında araştırılan ve/veya incelenen bilimsel bir konunun,
bilimsel araştırma raporu biçiminde sunulmasını,
k) Enstitü: Üniversitede lisansüstü eğitim
programlarının yürütüldüğü akademik birimi,
l) Enstitü kurulu: Enstitü
müdürünün başkanlığında, müdür yardımcıları ve enstitüdeki ana bilim dalı
başkanlarından oluşan kurulu,
m) Enstitü yönetim kurulu: Müdürün başkanlığında,
müdür yardımcıları ve müdür tarafından gösterilecek altı aday arasından
enstitü kurulunca üç yıllığına seçilen üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,
n) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
o) Kredi: Avrupa Kredi Transfer
Sistemine göre programın yer aldığı diploma düzeyi ve alan için Yükseköğretim
Kurulu tarafından oluşturulan yükseköğretim yeterlilikler çerçevesinde
ilgili diploma programını bitiren öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve
yetkinliklere o dersin katkısını ifade eden, öğrenim kazanımları ile açıkça
belirlenmiş ders saatleri ile öğrenciler için öngörülen diğer faaliyetler
için gerekli çalışma saatleri göz önünde bulundurularak hesaplanan değeri,
ö) Lisans sonrası doktora programı: Lisans
derecesine dayalı olarak yürütülen doktora programını,
p) Özel öğrenci: Farklı bir yükseköğretim ortamı,
kültürü, kazanımı edinmek ve yürütülen dersleri takip etmek isteyen en az
lisans düzeyinde eğitimini tamamlamış ve Üniversitede herhangi bir konu ve
düzeyde ders alabilecek öğrenciyi,
r) Program: Enstitüde eğitim-öğretim, araştırma ve
uygulama yapan akademik alt birimi,
s) Rektörlük: Gazi Üniversitesi Rektörlüğünü,
ş) Seminer: Lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin,
tez çalışması konusu kapsamında inceleme ve irdelemeye dayanan, sözlü
sunularak değerlendirilen yazılı metinden oluşan ders döneminde
hazırladıkları çalışmayı,
t) Senato: Gazi Üniversitesi Senatosunu,
u) Tez çalışması: Tezli yüksek lisans ve doktora
eğitiminin amacına yönelik olarak bilimsel bir eserin hazırlandığı süreci,
ü) Tez hazırlık dersi: Danışmanlığı yapılan
öğrencinin tez konusu belirleme ve tez konusunda uzmanlaşma sürecinde yol
göstermek amacıyla birinci danışmanı tarafından açılan dersi,
v) Tez izleme komitesi: Doktora tez önerisini
incelemek, değerlendirmek, tez çalışmalarında yol göstermek ve yönlendirmek
görevini üstlenen, biri danışman olmak üzere üç öğretim üyesinden oluşan
komiteyi,
y) Uzaktan öğretim: Öğretim etkinliklerinin bilişim
teknolojilerine dayalı olarak planlandığı ve yürütüldüğü, öğrenci ile
öğretim elemanının ve öğrencilerin kendi aralarında karşılıklı
etkileşimlerine dayalı eş zamanlı/eş zamansız biçimde verilen öğretimi,
z) Üniversite: Gazi Üniversitesini,
aa) Yabancı dil sınavı: Yükseköğretim Kurulu
tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul
edilen uluslararası yabancı dil sınavlarını,
bb) Yarıyıl: Güz ve bahar yarıyıllarından oluşan,
dönem sonu sınav günleri hariç en az on dört haftalık çalışma dönemini
kapsayan, başlangıç ve bitiş tarihleri her akademik yıl için Senato
tarafından belirlenen ve onaylanan eğitim süresini,
cc) Yeterlik sınavı: Öğrencinin bulunduğu programdaki
temel konularda ve çalışma alanıyla ilgili hususlarda yeterli bilgiye sahip
olup olmadığını değerlendirmeye yönelik sınavı
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Akademik
takvim
MADDE 4 –
(1) Lisansüstü programlarda takip
edilecek akademik takvim, ilgili akademik birimlerin önerisi ve Senatonun
kararı ile belirlenir.
Kontenjan
ve başvuru
MADDE 5 –
(1) Lisansüstü programlara başvuru
koşulları, başvuru için gerekli belgeler, kontenjan bilgisi ve öğrenci
kabulüne ilişkin usûl ve esaslar, ilgili mevzuat
hükümlerine uygun olarak ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla; öğrenci
alımı için gerekli diğer hususlar Senato kararıyla belirlenir ve ilgili
enstitünün ağ sayfasında ilan edilir.
Değerlendirme
ve sonuçların ilanı
MADDE 6 –
(1) Lisansüstü programlara yapılan
başvuruları değerlendirmek için ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığının
kurul kararıyla önerilen öğretim üyeleri arasından enstitü yönetim kurulu,
en az üç, en çok beş asıl ve iki yedek üyeden oluşacak şekilde jüri kurar.
Bir ana bilim/bilim dalında yürütülen farklı lisansüstü programlar için
ayrı jüriler kurulabilir.
(2) Başvuru koşullarını sağlayan adaylar; ALES,
yabancı dil puanı, lisans/yüksek lisans AGNO’su,
yazılı ve/veya mülakat bilimsel değerlendirme sınavı yapılması hâlinde
değerlendirme sonucu da dikkate alınarak, Senato tarafından kabul edilen usûl ve esaslar çerçevesinde hesaplanan puana göre
sıralanır. Sıralama puanı 60 ve daha yüksek olan adaylar kontenjan dâhilinde
değerlendirmeye alınır. Tezsiz programlarda ALES puanı aranmayabilir.
Kayıt
işlemleri
MADDE 7 –
(1) Kesin kayıt işlemleri, ilgili
enstitü tarafından ağ sayfasında ilan edilen süre içerisinde ve ilan edilen
esaslara uygun olarak yapılır.
(2) Süresi içerisinde kesin kaydını yaptırmayan
adaylar kayıt hakkını kaybederler. Bu adayların yerine yedek listedeki
adaylar, sırasıyla ilan edilerek kabul edilir. Yapılan ilanları ve bu
ilanlara ilişkin güncellemeleri takip etme sorumluluğu adaylara aittir.
(3) Tezsiz
yüksek lisans programları hariç, aynı anda birden fazla lisansüstü programa
kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.
Yarıyıl
kaydı, ders alma işlemleri, ekle-bırak ve not yükseltme
MADDE 8 –
(1) Her öğrenci, akademik takvimde
belirtilen süreler içinde ders alma işlemlerini tamamlayarak ilgili yarıyıl
için kaydını yeniler. Belirtilen sürede kaydını yenilemeyen öğrenci, o
yarıyılda derslere ve sınavlara giremez.
(2) Öğrencinin, Senato tarafından kabul edilen
haklı ve geçerli nedenlere dayalı bir mazereti yoksa her yarıyılda kaydını
yenilemek zorundadır. Mazereti sebebiyle kaydını belirlenen süre içinde
yenilemeyen öğrenci, mazereti enstitü yönetim kurulu tarafından kabul
edildiği takdirde akademik takvimde belirlenen ek süre içinde kaydını yenileyebilir.
(3) Öğrencinin kayıt yenilemediği yarıyıl öğrenim
süresinden sayılır.
(4) Yarıyıl ders kaydı, öğrenci ve danışman
tarafından onaylandıktan sonra geçerlidir. Program süresini aşan öğrenciler
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 46 ncı
maddesi hükümlerine göre katkı payı veya öğrenim ücreti öder.
(5) Yarıyıl kaydını tamamlamış olan öğrenci,
akademik takvimde belirtilen ders ekle-bırak tarihlerinde ders ekleme,
bırakma işlemlerini danışmanı, danışmanı atanmayan öğrenciler ise danışmanı
atanıncaya kadar ana bilim/bilim dalı başkanı ile birlikte yapar ve ders
kayıt onayını alır.
(6) AGNO’sunu yükseltmek
isteyen öğrenciler, ders tekrarı yapabilir. Dersin tekrarlandığı yarıyılda
alınan en son başarı harf notu geçerlidir.
Dersler
ve ders kredileri
MADDE 9 –
(1) Dersler/ders kredileri,
Yükseköğretim Kurulu tarafından ilgili ana bilim/bilim dalının yer aldığı
diploma düzeyi ve alanı için yükseköğretim yeterlilikler çerçevesine göre
belirlenen derslerin kredi aralığı ve öğrencilerin iş yükü göz önünde tutularak
Senato tarafından kabul edilen mevzuat hükümleri çerçevesinde belirlenir.
(2) Ana bilim/bilim dalındaki derslerin öğretim
elemanları tarafından hazırlanan ders tanımlama formları, ana bilim/bilim
dalı akademik kurulunun önerisi, enstitü kurulunun kararı ve Senato
onayıyla belirlenerek ilgili enstitü tarafından duyurulur.
(3) Ana bilim/bilim dalındaki dersler, zorunlu ve
seçmeli olarak iki grupta toplanır. Ana bilim/bilim dalı akademik kurul
kararı ile tezli yüksek lisans ve doktora programları için seminer, tez
hazırlık, tez çalışması ve doktora yeterlik sınavı hariç en çok dört,
lisans sonrası doktora için en çok sekiz ders zorunlu ders olarak
belirlenerek ilgili enstitü kurulu kararı ve Senato onayıyla kesinleşir.
(4) Bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve
yayın etiği konularını içeren en az bir dersin lisansüstü eğitim sırasında
alınması zorunludur.
(5) Lisansüstü programların toplam kredisi; tezsiz
yüksek lisans programı için en az 90, tezli yüksek lisans programı için en
az 120, doktora programı için en az 240 ve lisans sonrası doktora programı
için en az 300 kredidir.
(6) Tezsiz yüksek lisans programında öğrenci ders
dönemi kredisinin, en çok 1/3’ünü; tezli yüksek lisans programında en çok
1/4’ünü lisans öğrenimi sırasında almadığı lisans derslerinden
sağlayabilir.
(7) Öğrenci,
tezli yüksek lisans ve doktora programlarında enstitü ana bilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan lisansüstü derslerden de
alabilir. Yüksek lisans programında kayıtlı olan veya yüksek lisans
derecesi ile doktora programına kabul edilmiş veya lisans derecesiyle
doktora programına kabul edilmiş öğrenciler derslerden alacağı kredilerin
en fazla 1/4’ünü diğer yükseköğretim kurumlarından seçebilir.
Kredi
transferi ve intibak
MADDE 10
– (1) Kredi transferi ve intibak
işlemleri Senato tarafından kabul edilen mevzuat hükümleri çerçevesinde
yürütülür.
Sınavlar
ve başarı notları
MADDE 11
– (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya
dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu
proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana
bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
(2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem
başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme
yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
(3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla
yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine
başka bir dersi seçebilir.
(4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar,
dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden
değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik
sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir.
Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta
başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında
başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
(5) Ham başarı puanı 25,00’ın altında olan öğrenci,
doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı
25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu,
aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda
katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile
değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham
başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
(6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda
belirtildiği şekilde değerlendirilir:
a) Katsayılar Başarı Harf Notu
4,00 AA
3,50 BA
3,00 BB
2,50 CB
2,00 CC
1,50 DC
1,00 DD
0,50 FD
0,00 FF
b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar
şunlardır:
1) D: Devamsız,
2) G: Girmedi,
3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf
notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E)
notu (FF)’ye dönüştürülür.)
(7) AGNO,
öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak
hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi
toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane
olmak üzere gösterilir.
(8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO’nun hesaplanmasında, (AA)’dan (FF)’ye kadar
verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
(9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine
geçirilir.
(10) Mezuniyet için AGNO’nun;
tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00,
yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00
olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını
sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
(11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders
uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu
sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.
Sınav
sonucuna itiraz
MADDE 12
– (1) Öğrenci kabulü, ara sınav,
dönem sonu sınavı ve diğer değerlendirme sonuçlarına, yargı yolu açık olmak
üzere maddi hatalar dışında itiraz edilemez. Maddi hata itirazları, sınav
sonuçlarının öğrenci bilgi sisteminde veya ilgili enstitü ağ sayfasında
ilan edilmesini izleyen en geç beş iş günü içinde ilgili enstitü
müdürlüklerine yazılı olarak yapılır. Süresi içinde yapılmayan itirazlar dikkate
alınmaz. Enstitü yönetim kurulunca, gerektiğinde dersin sorumlu öğretim
üyelerinin görüşü de alınarak, sınav kâğıtlarında ve sınav not
çizelgelerinde maddi hata belirlenirse enstitü yönetim kurulu tarafından
karara bağlanır.
Lisansüstü
programlar arası geçiş ve yatay geçiş
MADDE 13
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programına devam eden öğrenciler, tezli yüksek lisans programı için ilgili
ana bilim/bilim dalı başkanlıklarının teklifi, enstitü yönetim kurulunun
kararı ile Senato tarafından onaylanmış olan usûl
ve esaslarda ilgili program için belirlenmiş asgari şartları yerine
getirmek kaydıyla, tezli yüksek lisans programına geçiş yapabilirler.
(2) Tezli yüksek lisans öğrencisiyken tezi
reddedilen öğrencilerin talepte bulunması hâlinde, bir dönem ek süre verilerek
ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gerekleri yerine getirmeleri
kaydıyla tezsiz yüksek lisans programına geçme hakkı verilir.
(3) Lisans sonrası doktora programına kayıtlı
öğrenciler, 60 kredilik derslerini başarı ile tamamlamış ise tezli veya
tezsiz yüksek lisans programına geçebilirler.
(4) Programlar arasında geçiş bir kez yapılabilir.
Geçiş yapan öğrencilerin dosyası yeni programa aktarılır ve eski programla
ilişiği kesilir. Programlar arası geçiş yapan öğrencilerin, önceden
kazanılmış yeterliliklerin tanınması ve intibak işlemleri enstitü yönetim
kurulu kararıyla Senato tarafından belirlenen usûl
ve esaslara göre düzenlenir.
(5) Enstitünün ya da başka bir
yükseköğretim kurumunun bir lisansüstü programında en az bir yarıyılını tamamlamış
ve dönem başına en az iki ders almak koşuluyla aldığı derslerin tamamından
başarılı olmuş bir araştırma görevlisi, talep etmesi hâlinde ilgili ana
bilim/bilim dalı başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulu
kararıyla enstitüde yürütülen aynı ana bilim/bilim dalı programına yatay
geçiş yapabilir. Geçiş için
başvuran bir adayın bu Yönetmeliğin 5 inci maddesindeki asgari başvuru
koşullarını sağlaması gerekir.
Yabancı
uyruklu öğrencilerin kabulü
MADDE 14
– (1) Yabancı uyruklu öğrencilerin
Üniversiteye kabul işlemleri, Senato tarafından kabul edilen usûl ve esaslara göre yapılır.
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 15
– (1) Özel öğrenciliğe kabule
ilişkin uygulamalar Senato tarafından kabul edilen mevzuat hükümleri
çerçevesinde yürütülür.
(2) Bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi
olup, belirli bir konuda bilgisini artırmak isteyenler, enstitü ana
bilim/bilim dalı başkanlığının onayı ile lisansüstü derslere özel öğrenci
olarak kabul edilebilir. Özel öğrencilik ilgili ana bilim/bilim dalında
doğrudan derece elde etmeye yönelik bir eğitim olmayıp süresi iki yarıyılı
geçemez. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar öğrencilik haklarından
yararlanamaz. Lisansüstü programa kabul edilen öğrencilerin özel öğrenci
olarak aldığı ve başarılı olduğu derslerin kredisi toplam ders kredisinin
1/2’sini geçemez.
Çift
diploma, protokol ve değişim programları
MADDE 16
– (1) Çift diploma, protokol ve
değişim programlarına ilişkin uygulamalar, Senato tarafından kabul edilen
mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülür.
(2) Kurum/kuruluşların uzman kadrolarını
oluşturmaya yönelik olarak, ilgili kurum/kuruluş ve Üniversite arasında
eğitim/işbirliği protokolü imzalanması hâlinde, kurum/kuruluşta çalışan
lisans diplomasına sahip adayların lisansüstü programlara kabulünde eğitim
ve akademik işbirliği protokollerinde belirlenen koşullar geçerlidir.
(3) Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile imzalanmış
protokol, ikili anlaşma, Avrupa Birliği Uyum Programı, Avrupa Birliği
Projeleri, öğrenci değişim programları ve benzeri anlaşmalar ile gelen
yabancı uyruklu hükümet burslusu ve anlaşmalı öğrenciler, bu Yönetmeliğin 5
inci ve 6 ncı maddelerinde belirtilen hükümlere
bakılmaksızın programa kabul edilirler.
İzinli
sayılma
MADDE 17
– (1) Öğrencilerin mazeretleri,
izinli sayılmaları ve devam durumu ile ilgili işlemler Senato tarafından
kabul edilen mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tezli Yüksek
Lisans Programı
Kapsam
MADDE 18
– (1) Tezli yüksek lisans
programı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, bilgiyi
değerlendirme ve yorumlama ile yeni fikirler/çözümler geliştirme yeteneği
kazanmasını sağlar.
(2) Tezli yüksek lisans programı; 60 kredi
değerinden az olmamak koşuluyla, bilimsel araştırma teknikleri ile
araştırma ve yayın etiği konularını içeren bir ders ve seminer dersi dâhil
en az sekiz ders, tez hazırlık ve tez çalışması dersleri ile birlikte en az
120 krediden oluşur.
Süre
MADDE 19
– (1) Tezli yüksek lisans
programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem
için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program
en çok altı yarıyılda tamamlanır. Yüksek lisans programından asgari
süresinden önce mezun olabilecek öğrenciler ile ilgili düzenlemeler Senato
tarafından kabul edilen mevzuat hükümlerine göre belirlenir.
Danışman
atanması ve tez konusunun belirlenmesi
MADDE 20
– (1) Öğrencinin talebi ve ana
bilim/bilim dalı akademik kurulunun uygun görüşü ile enstitü yönetim kurulu
tarafından her öğrenciye en geç birinci yarıyılın sonuna kadar Üniversite
kadrosundan tam zamanlı bir öğretim üyesi tez danışmanı olarak atanır. Yükseköğretim
kurumunda belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması hâlinde
Senatonun belirlediği ilkeler çerçevesinde enstitü yönetim kurulu
tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak
seçilebilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı
gerektirdiği durumlarda Üniversite içinden,
yurt içi ve yurt dışındaki bir yükseköğretim kurumundan veya yükseköğretim
kurumu dışından doktora derecesine sahip ikinci bir tez danışmanı
görevlendirilebilir. Öğrenci, danışmanıyla beraber belirlediği tez
konusunu, ana bilim/bilim dalı başkanlığının uygun görüşü ile en geç ikinci
yarıyılın sonuna kadar enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu
enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir.
(2) Danışman veya ikinci danışmanın atanması ve
değiştirilmesi ile ilgili kriterler ve süreçler,
Senato tarafından belirlenen usûl ve esaslara
göre yürütülür.
Yüksek
lisans tezinin hazırlanması ve sonuçlandırılması
MADDE 21
– (1) Yüksek lisans tezinin
hazırlanması ve sonuçlandırılması ile ilgili hususlar Senato tarafından
onaylanan usûl ve esaslara göre belirlenir.
(2) Tezli yüksek lisans programındaki bir öğrenci,
elde ettiği sonuçları Senato tarafından onaylanmış tez yazım kurallarına
uygun biçimde yazar. Tez savunma jürisinin kurulabilmesi için öğrenci, tez
konusuyla ilgili danışmanıyla birlikte hazırladığı bir ulusal ya da
uluslararası konferans, kongre veya sempozyumda
poster ya da sözlü olarak sunulmuş en az bir bildiri veya ulusal ya da
uluslararası hakemli bir dergide yayıma kabul edilmiş/yayımlanmış bir
bilimsel makale, patent ya da faydalı model hazırlama şartlarından birini
yerine getirdiğini belgeleyerek danışmanının onayını da alıp ana
bilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla enstitüye müracaat eder.
(3) İlgili enstitü teze ilişkin intihal yazılım
programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki
verilerde gerçek bir intihalin tespiti hâlinde gerekçesi ile birlikte karar
verilmek üzere tez, enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(4) Yüksek lisans tez jürisi, uzmanlık alanları göz
önünde bulundurularak danışman ve ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı
önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin
danışmanı, en az biri de Üniversite dışından olmak üzere üç veya beş
öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci danışman
jüri üyesi olamaz.
(5) Tezin savunmasına yönelik süreçler Senato
tarafından belirlenen usûl ve esaslara göre
yürütülür. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci, en geç üç ay
içinde gerekli düzeltmeleri yaparak aynı jüri önünde tezini yeniden
savunur.
(6) Tez savunma sınavında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezini ve enstitü tarafından
istenen diğer belgeleri enstitüye teslim eden öğrenci, enstitü yönetim
kurulu kararıyla tezli yüksek lisans diploması almaya hak kazanır.
(7) Öğrencinin mezuniyet tarihi, tezin başarılı
bulunduğu tez savunma sınavından sonra, tezin sınav jüri komisyonu
tarafından imzalı nüshasının enstitüye teslim edildiği tarihtir.
(8) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden
itibaren üç ay içinde yüksek lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda,
bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına gönderilir.
İlişik
kesme
MADDE 22 – (1) Aşağıdaki hâllerde yönetim kurulu kararıyla
öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir:
a) Öğrencinin, 18/8/2012
tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları
Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde çıkartılma cezası almış
olması.
b) Öğrencinin dört yarıyıl sonunda öğretim planında
yer alan zorunlu ve seçmeli derslerini başarıyla tamamlayamaması veya bu
süre içerisinde enstitü yönetim kurulu önerisi ve Senato onayıyla
belirlenen başarı koşullarını/ölçütlerini yerine getirememesi.
c) Öğrencinin azami süreler içerisinde tez
çalışmasında başarısız olması veya tez savunmasına girmemesi.
ç) Tez savunmasında ret kararı verilmesi veya
düzeltme kararı verilmiş tezin reddedilmesi.
d) Tez savunmasında başarılı olan öğrencinin,
tezinin bir kopyasını programın azami süresi içerisinde enstitüye teslim
etmemesi.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tezsiz Yüksek
Lisans Programı
Kapsam
MADDE 23
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programı, öğrenciye mesleki konularda bilgi kazandırarak mevcut bilginin
uygulamada nasıl kullanılacağını gösterir.
(2) Tezsiz yüksek lisans programı 60 krediden az
olmamak üzere en az on ders ile dönem projesi dâhil 90 krediden oluşur.
Süre
MADDE 24
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin
verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın en çok üç yarıyıldır.
Danışman
atanması
MADDE 25 – (1) Tezsiz
yüksek lisans programında, enstitü ana bilim/bilim dalının da görüşünü
alarak her öğrenci için Senato tarafından belirlenen niteliklere haiz,
öğrencinin kayıt olduğu ilk yarıyılda ders seçimi ve onayı; dönem projesine
kayıt olduğu yarıyılda ise dönem projesinin yürütülmesi için bir öğretim
üyesi veya ilgili Senato tarafından belirlenen niteliklere sahip doktora
derecesi bulunan bir öğretim görevlisini danışman olarak belirler.
Dönem
projesi ve yeterlik sınavı
MADDE 26
– (1) Öğrenci, dönem projesi dersinin
alındığı yarıyıl sonunda yürütmüş olduğu çalışması ile ilgili yazılı bir
rapor hazırlamak ve danışmanın da bulunduğu bir oturumda sunmak zorundadır.
(2) Senato tarafından kabul edilen mevzuat
hükümlerine göre tezsiz yüksek lisans programının sonunda yeterlik sınavı
uygulanabilir.
İlişik
kesme
MADDE 27
– (1) Aşağıdaki hâllerde enstitü
yönetim kurulu kararıyla öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir:
a) Öğrencinin, 18/8/2012
tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları
Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde çıkartılma cezası almış
olması.
b) Öğrencinin, programı azami süre içerisinde
tamamlayamaması.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Doktora
Programı
Kapsam
MADDE 28
– (1) Doktora programı; öğrenciye
bağımsız araştırma yapması, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin
bir bakış açısı ile irdeleyerek yorumlaması, analiz etmesi ve yeni
sentezlere ulaşması için gerekli becerileri kazandırır.
(2) Doktora programı, yüksek
lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için bir eğitim öğretim dönemi
60 krediden az olmamak koşuluyla; bilimsel araştırma teknikleri ile
araştırma ve yayın etiği konularını içeren bir ders ve seminer dersi dâhil
en az sekiz ders, yeterlik sınavı, tez hazırlık dersi ve tez çalışması
olmak üzere en az 240 krediden, lisans derecesi ile kabul edilmiş
öğrenciler için en az on beş ders, yeterlik sınavı, tez hazırlık dersi ve
tez çalışması olmak üzere en az 300 krediden oluşur.
Süre
MADDE 29 – (1) Doktora
programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç yüksek lisans derecesi ile
kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl;
lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on dört yarıyıldır. Doktora
programı için gerekli ders dönemindeki zorunlu ve seçmeli dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır.
Danışman
atanması ve tez konusunun belirlenmesi
MADDE 30 – (1) Öğrencinin talebi ve ana bilim/bilim dalı
akademik kurulunun uygun görüşü ile enstitü yönetim kurulu tarafından her
öğrenciye en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar Üniversite kadrosundan diş
hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner fakülteleri anabilim dalları hariç
en az bir yüksek lisans tezini başarıyla yönetmiş ve tamamlamış tam zamanlı
bir danışman atanır. Yükseköğretim
kurumunda belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması hâlinde
Senatonun belirlediği ilkeler çerçevesinde enstitü yönetim kurulu
tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan diş hekimliği, eczacılık, tıp
ve veteriner fakülteleri anabilim dalları hariç en az bir yüksek lisans
tezini başarıyla yönetmiş ve tamamlamış bir öğretim üyesi danışman olarak
seçilebilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla danışman
gerektirdiği durumlarda Üniversite içinden, yurt içi ve yurt dışındaki bir
yükseköğretim kurumundan veya yükseköğretim kurumu dışından doktora
derecesine sahip ikinci bir danışman görevlendirilebilir. Öğrenci, danışmanıyla beraber belirlediği
tez konusunu, ana bilim/bilim dalı başkanlığının uygun görüşü ile en geç
ikinci yarıyılın sonuna kadar enstitüye önerir. Danışman ve tez konusu
enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir.
(2) Danışman veya ikinci danışmanın atanması ve
değiştirilmesi ile ilgili süreçler, Senato tarafından belirlenen usûl ve esaslara göre yürütülür.
Doktora
yeterlik sınavı
MADDE 31
– (1) Doktora yeterlik sınavına
girebilmek için öğrencinin tüm derslerini başarıyla tamamlaması ve AGNO’sunun ez az 3.00/4.00 olması gerekir. AGNO’su 3.00/4.00’ün altında
olan öğrenciler, bu şartı sağlayana kadar danışmanının uygun göreceği
ders/dersleri alır. Bu derslerin alımı sırasında geçen süre, azami süreden
kullanılmış sayılır.
(2) Doktora yeterlik sınavı, akademik takvimde
belirlenen tarihlerde yılda iki kez yapılır.
(3) Doktora programına kayıtlı öğrenciler en geç
beşinci yarıyılın, lisans sonrası doktora programına kayıtlı öğrenciler ise
en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır.
(4) Doktora yeterlik sınavları, her eğitim öğretim
yılı için ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun onayıyla oluşturulan beş kişilik doktora yeterlik
komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite, farklı alanlardaki
sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri
kurar. Sınav jürisi en az ikisi kendi yükseköğretim kurumu dışından olmak
üzere, danışman dâhil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı
olup olmadığı hususunda ilgili enstitü yönetim kurulu karar verir.
Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur.
(5) Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü
sınavlardan oluşur. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava
alınır. Sınavların formatı, ağırlıkları, başarı kriterleri
ve notların hesaplanması doktora yeterlik komitesi tarafından belirlenir.
Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu
değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla
karar verir. Bu karar, ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından yeterlik
sınavını izleyen üç iş günü içinde enstitüye tutanakla bildirilir.
(6) Doktora yeterlik sınavı jürisi, sınavı başaran
bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam ders kredisinin
1/3’ünü geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını isteyebilir.
Doktora yeterlik komitesi tarafından onaylanan bu dersler, ana bilim/bilim
dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye iletilir. Öğrenci aldığı dersleri başarmak
zorundadır. Jüri önerisi ile alınan derslerin başarı notu AGNO’ya dâhil edilmez.
(7) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
başarısız olduğu aşama için bir sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır.
(8) Doktora yeterlik sınavının herhangi bir
aşamasında sınava girmeyen öğrenciler bu hakkını kullanmış ve o aşamada
başarısız olmuş sayılır.
Tez
izleme komitesi
MADDE 32
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için danışmanın da görüşü alınarak ilgili ana bilim/bilim
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile en geç
bir ay içinde tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi, biri danışman olmak üzere
üç öğretim üyesinden oluşur. Tez izleme komitesi; danışmanın
kendisi ile birlikte önereceği başka bir ana bilim/bilim dalı veya
yükseköğretim kurumundan toplam üç öğretim üyesi ile ilgili başkanlığın,
ana bilim/bilim dalı içinden ya da başka bir ana bilim/bilim dalı veya
yükseköğretim kurumundan önereceği üç öğretim üyesi arasından enstitü
yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Kalan iki üyenin biri ilgili
ana bilim/bilim dalı içinden, diğeri ise öncelikli olarak bir başka yükseköğretim
kurumundan veya Üniversite içindeki başka bir ana bilim/bilim dalından
seçilir.
(3) Tez izleme komitesi üyelerinin uzmanlık
alanlarının belirlenmiş olan tez konusu ile uyumlu olmasına, özellikle
disiplinler arası tez çalışmalarında tez izleme komitesi üyelerinin farklı
disiplinlerden seçilmesine dikkat edilir. İkinci danışman atanması
durumunda ikinci danışman komite toplantılarına izleyici olarak
katılabilir.
(4) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, danışmanın gerekçeli görüşü alınarak ana bilim/bilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile üyelerde
değişiklik yapılabilir.
Tez
önerisi savunması ve tez izleme süreci
MADDE 33
– (1) Yeterlik sınavını başarı ile
tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde yapacağı araştırmanın amacını,
yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi
önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, söz konusu öneri ile ilgili yazılı
raporunu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine ulaştırır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul, düzeltme veya reddine salt çoğunlukla karar verir.
Düzeltme verilmesi durumunda öğrenciye bir ay süre verilir. Ana bilim/bilim
dalı başkanlığı tez izleme komitesinin kararını gerekçeleri ile birlikte
tez önerisi savunmasını izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirir.
(3) Tez önerisini altı ay içinde savunmayan
öğrencinin önerisi reddedilmiş sayılır.
(4) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman atanmasını isteme ve/veya yeni bir tez konusu seçme hakkına
sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir tez izleme komitesi atanabilir.
Programa, aynı danışmanla devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde,
danışmanı ve/veya tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı ay içinde tekrar
tez önerisi savunmasına alınır.
(5) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrencinin komite üyelerine
sunduğu tez çalışması, komite tarafından değerlendirilir ve komite kararı
izleyen üç iş günü içinde ana bilim dalı aracılığıyla enstitüye iletilir.
Doktora
tezinin hazırlanması ve sonuçlandırılması
MADDE 34
– (1) Doktora tezinin hazırlanması
ve sonuçlandırılması ile ilgili hususlar Senato tarafından onaylanan usûl ve esaslara göre belirlenir.
(2) Doktora programındaki bir öğrenci, elde ettiği
sonuçları Senato tarafından onaylanmış tez yazım kurallarına uygun biçimde
yazar. Tez savunma jürisinin kurulabilmesi için öğrenci,
tez konusuyla ilgili danışmanıyla birlikte hazırladığı en az bir ulusal ya
da uluslararası hakemli bir dergide yayıma kabul edilmiş/yayımlanmış bir
bilimsel makale, patent ya da faydalı model hazırlama şartlarından birini
yerine getirdiğini belgeleyerek danışmanının onayını da alıp ana bilim/bilim
dalı başkanlığı aracılığıyla enstitüye müracaat eder.
(3) İlgili enstitü söz konusu teze ilişkin intihal
yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir.
Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti hâlinde gerekçesi ile
birlikte karar verilmek üzere tez ilgili enstitü yönetim kuruluna
gönderilir.
(4) Doktora jürisi, tez izleme komitesi ile
birlikte en az ikisi başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim üyesi olmak
üzere beş kişiden oluşur.
(5) İkinci danışmanı olan doktora tezleri için
ikinci danışmanın da üye olduğu jüri yedi öğretim üyesinden oluşur. Tez
savunma jürisi oluşturulması ile ilgili diğer kriterler
Senato tarafından onaylanan usûl ve esaslara göre
düzenlenir.
(6) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez savunma sınavına alır. Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunulması
ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma sınavı, öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık ortamlarda gerçekleştirilir.
(7) Tez
savunma sınavının tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak
tez hakkında, salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Karar,
ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından sınavı izleyen üç iş günü
içinde kişisel raporlar ile birlikte enstitüye tutanakla bildirilir. Ret
kararı veren jüri üye/üyelerinin gerekçesi tutanağa eklenir.
(8) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci,
en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak aynı jüri önünde tezini
yeniden savunur.
(9) Tezin sonuçlanabilmesi için enstitüye en az üç
başarılı tez izleme komitesi raporunun sunulmuş olması gerekir.
(10) Tezin savunmasına yönelik süreçler Senato
tarafından belirlenen usûl ve esaslara göre
yürütülür.
(11) Tez savunma sınavında başarılı olan ve tez
yazım kurallarına göre hazırlanan tezini enstitü tarafından istenen
belgelerle ilgili enstitüye teslim eden öğrenci, enstitü yönetim kurulu
kararıyla doktora diploması almaya hak kazanır.
(12) Öğrencinin mezuniyet tarihi, tezin başarılı
bulunduğu tez savunma sınavından sonra, tezin sınav jüri komisyonu
tarafından imzalı nüshasının ilgili enstitüye teslim edildiği tarihtir.
(13) Enstitü, tezin tesliminden itibaren üç ay
içinde doktora tezinin elektronik ortamda bir kopyasını Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına gönderir.
İlişik
kesme
MADDE 35
– (1) Aşağıdaki hâllerde ilgili
yönetim kurulu kararıyla öğrencinin enstitüyle ilişiği kesilir:
a) Öğrencinin, 18/8/2012
tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları
Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde çıkartılma cezası almış
olması.
b) Öğrencinin, gerekli zorunlu ve seçmeli dersleri
başarıyla tamamlayamaması veya bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinin onuncu
fıkrasında belirtilen asgari AGNO’yu
sağlayamaması.
c) Öğrencinin tez izleme komitesi tarafından üst
üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunması.
ç) Tez önerisinde veya doktora yeterlik sınavında
ikinci kez başarısız bulunması.
d) Zorunlu ve seçmeli derslerini başarıyla bitiren,
yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen öğrencinin,
tez çalışmasını azami sürede tamamlayamaması.
e) Tez savunmasında ret kararı verilmesi veya
düzeltme kararı verilmiş tezin reddedilmesi.
f) Tez savunmasında başarılı olan öğrencinin,
tezinin bir örneğini programın azami süresi içerisinde enstitüye teslim
etmemesi.
ALTINCI BÖLÜM
Mezuniyet, Diploma, Diploma Eki, Katkı Payları ve Öğrenim Ücretleri,
Disiplin
İşlemleri ve Tebligata İlişkin Esaslar
Mezuniyet,
diploma ve diploma eki
MADDE 36
– (1) Mezuniyet, diploma ve
diploma eki işlemleri, Senato tarafından kabul edilen ilgili mevzuat
hükümlerine göre düzenlenir.
Katkı
payları ve öğrenim ücretleri
MADDE 37
– (1) 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde
belirlenen katkı payları, öğrenim ücretleri ile diğer ücretler Üniversite
yönetim kurulu tarafından belirlenir.
(2) Eğitim-öğretim başladıktan sonra; Üniversiteden
ayrılan, çıkarılan, kaydı silinen veya mezun olan öğrencilerin o yarıyıl
için yatırmış oldukları öğrenci katkı payı veya öğrenim ücreti iade
edilmez.
Disiplin
işlemleri
MADDE 38
– (1) Öğrencilerin disiplin
işlemleri, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre yürütülür.
Tebligat
ve adres bildirme
MADDE 39
– (1) Öğrencinin kayıt esnasında
beyan ettiği ve Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sisteminde yer alan adresi,
tebligat adresidir.
(2) Adres değişikliğinden kaynaklanacak
mağduriyetlerin yaşanmaması için öğrenciler yasal süreler içinde adres
değişikliğini ilgili kamu kurumlarına bildirmekle yükümlüdür. Adresini veya
değişiklikleri bildirmeyen öğrenciler kendilerine tebligat yapılmadığını
iddia edemezler.
(3) Öğrenciler, öğrenci işleri bilgi sistemine
kayıtlı veya kayıt esnasında beyan edilen e-posta adresine gönderilen
iletileri takip etmekle yükümlüdür.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Bilimsel
hazırlık programı
MADDE 40
– (1) Yüksek lisans ve doktora
programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans veya yüksek lisans
derecesini, kabul edildikleri yüksek lisans veya doktora programından
farklı alanlarda almış olanların eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel
hazırlık programı uygulanabilir.
(2) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili hususlar,
Senato tarafından kabul edilen usûl ve esaslara
göre yürütülür.
Elektronik
ortam kullanılarak sınavların yapılması
MADDE 41–
(1) Lisansüstü programlarda
yeterlik, tez izleme/savunma sınavı, salt çoğunluğun fiilen sınava
katılması şartı ile diğer jüri üye/üyelerinin şehir dışı ya da yurt dışında
bulunması durumunda sesli ve görüntülü iletişim teknolojileri kullanılarak
da yapılabilir.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 42
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hâllerde ilgili mevzuat hükümleri ile Senato kararları
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 43
– (1) 27/1/2017
tarihli ve 29961 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gazi Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri ve intibak
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 20/4/2016 tarihli ve
29690 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim
Yönetmeliğinin yayımı tarihinden önce aynı anda birden fazla lisansüstü
programa kayıtlı olan öğrenciler hakkında 7 nci
maddenin üçüncü fıkrası uygulanmaz.
(2) 6/2/2013 tarihinden
önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya mezun olan
öğrenciler doktora programlarına başvurabilir.
(3) Bu Yönetmeliğin 11 inci
maddesinin onuncu fıkrası, 21 inci maddesinin ikinci fıkrası, 31 inci
maddesinin birinci fıkrası ve 34 üncü maddesinin ikinci fıkrası 2013-2014
eğitim-öğretim yılı öncesinde kayıt yaptıran öğrenciler hakkında; 18 inci
maddesinin ikinci fıkrası ve 28 inci maddesinin ikinci fıkrası 2015-2016
eğitim-öğretim yılından önce kayıt yaptıran öğrenciler hakkında; 9 uncu
maddesinin beşinci fıkrası 2016-2017 eğitim-öğretim yılından önce kayıt
yaptıran öğrenciler hakkında uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 44
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 45
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Gazi Üniversitesi Rektörü yürütür.
|