Malatya Turgut Özal Üniversitesinden:
MALATYA TURGUT
ÖZAL ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS EĞİTİM
VE ÖĞRETİM
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; Malatya Turgut Özal Üniversitesinde ön lisans ve lisans
düzeyinde yürütülen eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Malatya Turgut Özal
Üniversitesinde yürütülen ön lisans ve lisans programlarına öğrenci kabulü
ile bu programlardaki kayıt işlemleri, eğitim ve öğretim, sınavlar,
geçişler, intibak ve diploma hazırlanmasına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü, 44 üncü ve 46 ncı maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AGNO: Ağırlıklı genel not ortalamasını,
b) Akademik danışman: Öğrencilere eğitim-öğretim,
ders alma, mezuniyet işlemleri ve benzeri konularda yardımcı olması için
görevlendirilmiş öğretim elemanını,
c) AKTS: Öğrencinin, beklenen öğrenme çıktılarını
kazanabilmesi için ihtiyaç duyduğu iş yükü temeline dayanan Avrupa Kredi
Transfer Sistemini,
ç) Bağıl değerlendirme sistemi: Öğrencilerin ara ve
yarıyıl/yıl sonu sınavlarının ağırlıklarına göre
belirlenen başarı not ortalamasını, o dersi alan öğrencilerin başarı
düzeyine göre belirleyen sistemi,
d) Birim: Malatya Turgut Özal Üniversitesine bağlı
fakülte, yüksekokul, konservatuvar ve meslek
yüksekokulunu,
e) Birim yöneticisi: Fakültelerde dekanı; konservatuvar, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında
müdürü,
f) Çift ana dal programı: Bir lisans programı
öğrencisinin kendi programı ile eş zamanlı ikinci bir programdan diploma
alabilmesini sağlayan programı,
g) İlgili kurul: Fakültelerde fakülte kurulunu, konservatuvarda konservatuvar
kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul kurulunu, meslek yüksekokullarında
meslek yüksekokulu kurulunu,
ğ) İlgili yönetim kurulu: Fakültelerde fakülte
yönetim kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek yüksekokulu yönetim
kurulunu, konservatuvarda konservatuvar
yönetim kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul yönetim kurulunu,
h) Lisans: Ortaöğretime dayalı en az sekiz
yarıyıllık programı kapsayan bir yükseköğretimi,
ı) Ön lisans: Ortaöğretime dayalı en az dört
yarıyıllık programı kapsayan bir yükseköğretimi,
i) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
j) Program: Eğitim-öğretim süreleri iki ila altı
yıl olarak düzenlenmiş ve bölümler altında yapılandırılmış eğitim-öğretim
alanlarını,
k) Rektör: Malatya Turgut Özal Üniversitesi
Rektörünü,
l) Senato: Malatya Turgut Özal Üniversitesi
Senatosunu,
m) Uzaktan öğretim: Bilgi teknolojileri
kullanılarak öğrencinin derslere sınıf ortamında devamını gerektirmeyen
öğretim şeklini,
n) Üniversite: Malatya Turgut Özal Üniversitesini,
o) YNO: Yarıyıl not ortalamasını,
ö) Yönetim Kurulu: Malatya Turgut Özal Üniversitesi
Yönetim Kurulunu,
p) YSNO: Yıl sonu not
ortalamasını,
r) Yan dal programı: Bir lisans programı
öğrencisinin, kendi programının yanı sıra başka bir alanın temel bilgilerini
öğrenmek için takip ettiği programı,
s) Yaz öğretimi: Güz ve bahar yarıyılları dışında
yaz tatilini kapsayan aylar içinde uygulanan eğitim-öğretim programını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Üniversiteye
Giriş ve Kayıt İşlemleri
Üniversiteye
giriş ve kesin kayıt işlemleri
MADDE 5 – (1) Akademik birimlere kayıt için aşağıdaki
şartlar aranır:
a) Lise veya lise dengi meslek okulu mezunu olmak,
yurt dışından alınan lise diplomalarının denkliğinin Millî Eğitim
Bakanlığınca onaylanmış olması.
b) ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme sonucunda, o
eğitim-öğretim yılında Üniversitenin akademik birimlerine kayıt hakkı
kazanmış olmak veya özel yetenek sınavı ile öğrenci alınacak akademik
birimlerde, akademik kurullarca belirlenecek o eğitim-öğretim yılı içinde
geçerli olan puana ve şartlara sahip olmanın yanı sıra, yapılacak özel
yetenek sınavında başarılı olmak.
c) Başka bir yükseköğretim kurumunun örgün, uzaktan
eğitim ve açık öğretim programlarının kontenjan sınırlaması olan
birimlerinde kayıtlı olmamak.
(2) Yabancı uyruklu öğrencilerin Üniversiteye
kayıtları, ilgili mevzuat ile Senato tarafından belirlenen ilke ve şartlar
çerçevesinde yapılır.
(3) Öğrencilerin akademik birimlere kayıtları, YÖK
ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre ilan edilen kayıt süreleri
içerisinde e-devlet üzerinden veya Üniversite tarafından belirlenip ilan
edilen kayıt merkezlerinde şahsen yapılır. Ancak, mazeretleri nedeniyle
bizzat başvuramayan adaylar, noter tarafından düzenlenen vekâletname ile
tayin ettikleri vekilleri aracılığıyla kesin kayıtlarını yaptırabilir.
Öğrencinin, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sisteminde yer alan adresi tebligat
adresidir.
(4) Kayıt için sahte veya tahrif edilmiş belge
kullanan veya Üniversiteye girerken ÖSYM tarafından yapılan sınavda
sahtecilik yaptığı belirlenen kişilerin kaydı yapılmaz, kayıt yaptırmış
olanların kayıtları, kayıt tarihi itibarıyla iptal edilir, kendilerine
verilmiş olan diploma dâhil tüm belgeler geçersiz sayılır ve haklarında
kanuni işlemler başlatılır. Bu kişilerin yatırmış olduğu öğrenci katkı payı
veya öğrenim ücretleri geri ödenmez.
(5) Eksik belge ile kayıt yapılmaz. Kayıt
işlemlerini süresi içinde yaptırmayan adaylar Üniversite öğrencisi olma
hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir hak iddia edemez.
Kayıt
yenileme
MADDE 6 –
(1) Öğrenci, her yarıyıl/yıl başında akademik takvimde gösterilen süre içerisinde
Cumhurbaşkanınca belirlenen katkı payını veya öğrenim ücretini ödeyerek
kaydını yenilemek, ders kaydını yaptırmak ve akademik danışmanına
onaylatmak zorundadır.
(2) Akademik takvimde belirtilen sürelerde katkı
payını veya öğrenim ücretini yatırmayan ve ders kaydını yenilemeyen
öğrenci, o yarıyıl/yılda öğrencilik haklarından yararlanamaz, derslere
devam edemez ve sınavlara giremez.
(3) Katkı payı/öğrenim ücretini yatırmış olsa bile,
ders kaydını yapmayan öğrenci, o yarıyıl/yıl için kaydını yenilememiş
sayılır. Bu öğrenci öğrencilik haklarından yararlanamaz.
(4) Kayıt yenilenmeyen yarıyıllar/yıllar, öğrenim
süresinden sayılır.
(5) Akademik takvimde belirtilen süre içinde
kaydını yenilemeyen ve geçerli mazereti olan öğrencinin kaydı, öğrencinin
mazeretini belirten bir dilekçe ile başvurması hâlinde, eğitim-öğretimin
başladığı tarihi izleyen dördüncü haftanın sonuna kadar alınacak ilgili
yönetim kurulu kararı ile yenilenir.
(6) Öğrenci, akademik takvimde belirtilen ders
ekleme-silme tarihlerinde, daha önce seçtiği dersleri akademik danışmanının
onayı ile değiştirebilir.
(7) 12 nci maddede
belirtilen azami süreler içerisinde mezun olamayan öğrenci, her yarıyıl/yıl başında, Cumhurbaşkanınca belirlenen katkı payı/öğrenim
ücretini ödeyerek 12 nci maddede belirtilen ek
süreler ve sınavlar için kaydını yeniler. Öğrencinin almış olduğu dersin
programdan kalkmış olması durumunda, öğrencinin birim kurulunca onaylanmış
yürürlükte olan programdaki eşdeğer bir derse kaydını yaptırması ve bu
dersten başarılı olması gerekir. Bu durumdaki öğrenci, ders ve sınavlara
katılma ile staj hariç, öğrenciye tanınan diğer haklardan yaralanamaz.
Katkı
payı, öğrenim ücreti ve materyal ücreti
MADDE 7 –
(1) Öğrencilerin, her öğretim
yılında, akademik takvimde belirtilen süreler içinde ilgili mevzuatta
belirlenen katkı payını veya öğrenim ücretini ödemeleri gerekir. Katkı
payını veya öğrenim ücretini ödemeyen öğrenciler ders kaydı yaptıramaz ve
öğrencilik haklarından yararlanamaz. Bu öğrenciler hakkında ilgili
mevzuatta belirlenen hükümler uygulanır. Öğrencinin katkı payını veya
öğrenim ücretini ödemediği yarıyıllar/yıllar, öğrenim süresine sayılır.
(2) Öğrencilerin öğrenimleri sırasında bir derse
ikiden fazla kayıt yaptırmaları, öğrenim süresi içinde mezun olamamaları,
yan dal/çift ana dal öğrenimlerini tamamlayamamaları halinde ödeyecekleri
katkı payının veya öğrenim ücretinin hesaplanması 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesine göre yapılır.
(3) Hazırlık sınıfı hariç bulundukları bölümde her
dönem için belirlenen asgari derslerden başarılı olan ve bu dersleri alan
öğrencilerin başarı ortalamasına göre dönem sonu itibarıyla yapılacak
sıralamada ilk yüzde ona giren ikinci öğretim öğrencileri, bir sonraki
dönemde birinci öğretim öğrencilerinin ödeyecekleri öğrenci katkı payı
kadar öğrenim ücreti öder.
(4) Hazırlık sınıfı hariç bulundukları bölümde her
dönem için belirlenen asgari derslerden başarılı olan ve bu dersleri alan
öğrencilerin başarı ortalamasına göre dönem sonu itibarıyla yapılacak
sıralamada ilk yüzde ona giren birinci öğretim öğrencileri, bir sonraki
dönemde ödeyecekleri öğrenci katkı payının yarısını öder.
(5) Üçüncü ve dördüncü fıkralar uyarınca başarı
ortalamasına göre yapılacak sıralamada yaz öğretiminde alınan dersler
dikkate alınmaz.
(6) Uzaktan öğretim yoluyla yürütülecek programlar
ve dersler için 2547 sayılı Kanunun 46 ncı
maddesi uyarınca Cumhurbaşkanınca her yıl belirlenen öğrenim ücretleri
alınır. Uzaktan öğretim yoluyla yürütülecek olan programlar için alınacak
olan materyal ücretleri, programa ilişkin Cumhurbaşkanınca her yıl için
belirlenen öğrenim ücreti tutarını geçmeyecek şekilde ilgili fakülte ve
meslek yüksekokulu birimi yönetim kurulu tarafından belirlenir.
(7) Katkı payı veya öğrenim ücreti/materyal
ücretini ödediği halde ders almayan öğrencilere ödedikleri ücretler iade
edilmez.
Kimlik
kartı
MADDE 8 – (1) Üniversiteye kesin kayıt yaptıran öğrencilere,
fotoğraflı kimlik kartı verilir.
(2) Kimlik kartını kaybeden öğrenciler, kayıp ilânı
ile birlikte kayıtlı oldukları birimlere yazılı olarak başvurdukları
takdirde, kendilerine aynı dönemde geçerli olacak yeni kimlik kartı
düzenlenir.
(3) Kimlik kartlarının kullanılamayacak kadar
yıpranması hâlinde, eski kimlik kartlarının iadesi koşuluyla öğrencilere
yeni kimlik kartı düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretimle
İlgili Esaslar
Akademik
takvim
MADDE 9 – (1) Birimlerde uygulanacak akademik takvim, ilgili
birim kurullarının önerisi ve Senatonun onayı ile belirlenir.
(2) Bir eğitim ve öğretim yılı, güz ve bahar olmak
üzere en az iki yarıyıldan oluşur. Gerekli görüldüğü takdirde ilgili
kurulların önerisi ve Senatonun onayı ile dersler yıllık olarak da
okutulabilir.
(3) Bir yarıyıl en az on dört hafta ve yetmiş iş
günüdür. Resmi tatil günleri ile yarıyıl/yıl içi ve yıl
sonu sınavlarının yapıldığı günler bu sürenin hesaplanmasında
dikkate alınmaz. Senato gerekli
gördüğünde yarıyıl sürelerini uzatabilir.
(4) Gerekli görülen hâllerde, ilgili birimin
yönetim kurulu kararı ile cumartesi ve/veya pazar günleri de ders ve/veya
sınav yapılabilir.
Eğitim ve
öğretimin kapsamı
MADDE 10
– (1) Bir diplomaya yönelik
eğitim-öğretim programı, yükseköğretim yeterlikleri çerçevesinde, Senato
tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda hazırlanır.
(2) Eğitim ve öğretim; ilgili akademik birimlerde,
özelliklerine göre teorik, uygulamalı dersler, pratik çalışma, atölye, laboratuvar çalışması, bitirme ödevi, bitirme projesi,
diploma projesi, staj, ödev çalışması ve seminer gibi uygulamalardan
oluşur.
(3) Ön lisans ve lisans programlarında yer alacak
dersler, bunların saatleri, kredileri, AKTS’leri,
türü, ön koşulları ve eş değer dersleri ilgili akademik ana bilim/ana sanat
dalı kurullarının ve bölüm/program kurullarının önerileri dikkate alınarak
ilgili kurullarca belirlenir ve Senatonun onayı ile kesinleşir.
(4) Staj, bitirme/diploma projesi ve tez gibi
eğitim ve öğretim faaliyetlerinin hazırlanması, sunulması, değerlendirilmesi
gibi hususlara ilişkin esaslar, ilgili birimlerce hazırlanır ve Senato
tarafından onaylanır.
(5) Senato tarafından uygun görülmesi hâlinde,
birinci ve ikinci öğretim programlarındaki bazı dersler, sadece uzaktan
öğretim yoluyla verilebileceği gibi bazı dersler hem örgün öğretim yoluyla
hem de uzaktan öğretim yoluyla verilebilir. Uzaktan öğretim yolu ile
verilen dersler için ilave bir ücret alınmaz.
Eğitim-öğretim
türleri
MADDE 11 – (1) Birimlerin ilgili kurullarının kararı ve
Senatonun onayı ile Yükseköğretim Kurulunun belirlediği esaslar
doğrultusunda birinci ve ikinci öğretim, uzaktan öğretim ve yaz öğretimi
programları açılabilir.
Eğitim-öğretim
süreleri
MADDE 12 – (1) Bir yıl süreli yabancı dil hazırlık
sınıfı hariç, kayıt olunan programa ilişkin derslerin verildiği dönemden
başlamak üzere öğrencinin her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın, eğitim-öğretim süreleri ön lisans programlarında iki yıl,
lisans programlarında dört yıl, lisans ve yüksek lisans derecesini birlikte
veren programlarda beş veya altı yıldır. Bu süreler azami olarak, ön lisans programlarında
dört yıl, lisans programlarında yedi yıl, lisans ve yüksek lisans
derecesini birlikte veren programlarda sekiz veya dokuz yıldır.
Öğrencilerin hazırlık sınıfı hariç, ön lisans ve lisans programına ilk
kayıt yaptırdığı tarihten itibaren kayıtlı olduğu veya kayıt yenilememe
nedeniyle kayıtsız olarak geçirdiği tüm yarıyıllar, normal ve azami eğitim-öğretim
süresine dâhildir.
(2) Azami öğrenim süreleri sonunda mezun olamayan
öğrenciler hakkında yapılacak işlemler şunlardır:
a) Bu süreler sonunda, programında hiç almadığı
ve/veya alıp da devam koşulunu yerine getirmediği için sınava girme hakkı
elde edemediği ders sayısı altı ve daha fazla olan öğrencinin Üniversite
ile ilişiği kesilir.
b) Azami öğrenim süresi sonunda, (a) bendi dışında
kalan son yarıyıl öğrencilerine, devam koşulunu yerine getirdiği halde,
başarısız oldukları tüm dersler için ders sayısına bakılmaksızın iki ek
sınav hakkı verilir. Bu sınavlar sonunda, mezun olması için başarması
gereken ders sayısını, programında hiç almadığı ve devam koşulunu yerine
getirmediği dersler de dâhil olmak üzere, beş veya daha aza indiremeyen
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
c) İki ek sınav hakkı, azami öğrenim sürelerinin
dolduğu bütünleme sınavlarının sona ermesini takip eden ve yeni
eğitim-öğretim yılı/yarıyılı başlamadan önce kullandırılır. Sınav tarihi,
yer ve saati birimlerin ilgili birim yönetim kurulunca belirlenir. Bu
sınavlarda ilgili birimin ders geçme notunu alan öğrenciler ara sınav
notuna bakılmadan başarılı sayılır.
ç) İki ek sınav sonunda hiç almadığı veya devam
koşulunu yerine getirmediği dersler de dâhil olmak üzere başarısız ders
sayısını beş derse indiren öğrencilere üç yarıyıl ek süre verilir. Söz
konusu öğrenciler, verilen bu ek süre içerisinde açılacak ara sınav ve
dönem sonu ile bütünleme sınavlarına girerler. Başarısız ders sayısını beş
derse indiremeyen öğrencinin ise Üniversite ile ilişiği kesilir.
d) Azami öğrenim süresi sonunda ek sınavları
almadan mezun olması için başarması gereken ders sayısını programında hiç
almadığı ve devam koşulunu yerine getirmediği dersler de dâhil olmak üzere
beş veya daha aza indiren öğrencilere dört yarıyıl, sınıf geçme esasına
göre öğretim yapılan birimlerde iki öğretim yılı ek süre verilir. Söz
konusu öğrenciler, verilen bu ek süre içerisinde açılacak ara sınav ve
dönem sonu ile bütünleme sınavlarına girer.
e) Azami öğrenim süresi sonunda veya ek sınavlar
sonunda bir dersten başarısız olanlara ise öğrencilik haklarından
yararlanmaksızın sınırsız sınav hakkı tanınır. Sınırsız hak kullanma
durumunda olan öğrenciler, öğrenci katkı payını/öğrenim ücretini ödemeye
devam eder. Söz konusu öğrenciler, dönem sonu, bütünleme ve tek ders
sınavlarına girebilir. Bu sınavlarda ilgili birimin ders geçme notunu alan
öğrenciler ara sınav notuna bakılmadan başarılı sayılır.
f) İzledikleri programdan mezun olmak için gerekli
bütün derslerden geçer not aldıkları hâlde AGNO’su
2,00’ın altında kalması sebebiyle mezun olamayan son dönem öğrencilerine
veya sınıf geçme esasına göre öğretim yapılan kurumlarda son sınıf
öğrencilerine, not ortalamalarını yükseltmek üzere diledikleri derslerden
açılan sınavlara sınırsız girme hakkı tanınır. Öğrencilerin daha önce
aldığı derslerde devam şartı aranmaz.
g) Açılacak sınavlara üst üste veya aralıklı olarak
toplam üç eğitim-öğretim yılı hiç girmeyen öğrenci, sınırsız sınav
hakkından vazgeçmiş sayılır ve Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Üniversiteden süreli uzaklaştırma cezası alan
öğrencilerin ceza süreleri öğrenim süresinden sayılır.
(4) Kayıt dondurma süresi, öğrenim süresinden
sayılmaz. Yabancı dil öğrenmek amacıyla yurt dışına çıkan ve bu nedenle
kaydı dondurulan öğrencilerin, yurt
dışında bulundukları sürenin öğrenim süresinden sayılmaması için yurt
dışına çıkış ve giriş tarihlerini gösteren pasaport kayıtlarını ilgili
birimlere ibraz etmeleri zorunludur.
(5) Yabancı dil hazırlık sınıfı eğitiminin süresi
azami iki yıldır. Öğrencinin hazırlık sınıfında geçirdiği öğrenim süresi,
azami sürelerin hesaplanmasında sayılmaz.
Derslerin
kredi değeri ve saati
MADDE 13
– (1) Her dersin kredisi öğretim
programında belirtilir. Ders kredileri, Yükseköğretim Kurulunca ilgili
programın yer aldığı diploma düzeyi ve alanı için yükseköğretim yeterlikler
çerçevesine göre belirlenen kredi aralığı ve öğrencilerin iş yükü göz
önünde tutularak birim kurulunun önerisiyle Senato tarafından belirlenir.
İlgili diploma programını bitiren öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve
yetkinliklere o dersin katkısını ifade eden öğrenim kazanımları ile açıkça
belirlenmiş teorik ve uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için öngörülen
diğer faaliyetler için gerekli iş yükü göz önünde bulundurulur.
(2) Bir dersin AKTS kredisi, toplam iş yükünün 30
saate bölünmesi ile hesaplanır. Ulusal kredisi ise bir yarıyıl içinde
haftada 1 saatlik teorik ders; 1-3 saatlik seminer; 2-4 saatlik laboratuvar, atölye veya klinik çalışması ve benzeri
uygulamaların karşılığını ifade eder.
(3) Bir eğitim-öğretim yılında ön lisans ve lisans
programları için derslerin yıllık kredi toplamı 60 AKTS’dir.
(4) Not ortalamalarına katılmayacağı kabul edilen
dersler için kredi değeri tespit edilmez. Bu derslerin haftalık teorik ve
uygulamalı saatlerinin miktar olarak belirtilmesi yeterlidir.
(5) Teorik ve uygulamalı derslerin her bir ders
saati süresi 45 dakikadır. Haftalık ders çizelgeleri, dersler arasında en
az 10 dakika bırakılacak şekilde düzenlenir.
Dersler
MADDE 14
– (1) Ders, uygulama ve diğer
faaliyetlerin öğrenim kazanımları, program kazanımlarına uygun olarak
hazırlanır.
(2) Dersler; zorunlu, ortak zorunlu, seçmeli, ön
koşullu ve ön koşul dersler olarak gruplandırılır. Bu derslere ilişkin
esaslar şunlardır:
a) Zorunlu dersler, öğrencinin kaydolduğu programda
almakla yükümlü olduğu derslerdir.
b) Ortak zorunlu dersler, 2547 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yer alan Atatürk İlkeleri
ve İnkılâp Tarihi, Türk dili ile yabancı dil dersleridir.
c) Seçmeli dersler, öğrencinin mezun olabilmesi
için önerilen derslerin içerisinden seçebileceği derslerdir. Seçmeli
dersler, alan içi ve alan dışı seçmeli dersler olmak üzere iki türdür:
1) Alan içi seçmeli dersler; öğrencinin kayıtlı
olduğu öğretim programlarında yer alan ve mesleği ile ilgili formasyonu tamamlayan derslerdir.
2) Alan dışı seçmeli dersler; öğrencinin kayıtlı
olduğu öğretim programının alanı dışında, genel kültür veya farklı ilgi
alanlarından açılan derslerdir.
ç) Ön koşullu ders; öğrencinin kayıt yaptırabilmesi
için bir veya daha çok ön koşul dersinin başarılmış olmasını gerektiren
derstir.
d) Ön koşul dersi; öğrencinin ön koşullu bir derse
kayıt yaptırabilmesi için başarmış olması gereken derstir. Ön koşullu ve ön
koşul dersler, ilgili birimin bölüm/program kurullarınca gerekçeleri
belirtilerek birim kuruluna önerilir ve birim kurulunun verdiği karar
Senatonun onayı ile kesinleşir.
(3) Öğreniminin ilk yılındaki öğrenci, kayıtlı
olduğu bölüm/programın birinci sınıfına ait derslerin tamamını almakla
yükümlüdür.
(4) Kapatılmış bölüm veya programlarda öğrenim
görmekte olan ve alttan dersi kalan öğrenciler bu dersleri, ilgili
birimlerin yönetim kurullarının kararı ile bir başka fakülte, yüksekokul
veya meslek yüksekokulundan alabilir.
(5) Daha önce alınmış ancak başarısız olunmuş bir
dersin tekrarında ilgili birimin yönetim kurulunca aksi kararlaştırılmadığı
sürece devam etme zorunluluğu aranmaz.
Öğretim
programı
MADDE 15
– (1) Diploma programını bitiren
bir öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve yetkinlikler program
kazanımlarını oluşturur. Paydaş görüşleri ve ihtiyaçları, kalite kontrol,
akreditasyon süreçleri dikkate alınarak program kazanımları bölüm kurulu
tarafından belirlenir ve ilgili birim kurulu tarafından kararlaştırılarak
Senatonun onayı ile kesinleşir.
(2) Öğretim programı, 17 nci
maddede belirtilen ders izleme programının öğrenme kazanımları dikkate alınarak,
ilgili akademik ana bilim/ana sanat dalı kurulunun önerisi ile bölüm
kurulunca belirlenir ve ilgili birim kurulu tarafından kararlaştırılır. Bu
karar, Senatonun onayı ile kesinleşir.
(3) Öğretim programında; her yarıyılda/yılda
okutulacak ders ve diğer faaliyetler ile bunların teorik ve uygulamalı ders
saatleri, kredileri ve her bir program kazanımına katkısı belirtilir.
(4) Öğretim programlarındaki zorunlu ders ve
zorunlu diğer faaliyetlerin toplam kredisi, öğretim programının toplam
kredisinin %60’ından az olamaz.
(5) Öğretim programlarındaki seçimlik ders ve
seçimlik diğer faaliyetlerin toplam kredisi, öğretim programının toplam
kredisinin %15’inden az, %40’ından fazla olamaz.
Ders açma
esasları
MADDE 16
– (1) Her yarıyıl/yıl hangi
derslerin açılacağı ve hangi öğretim elemanlarınca okutulacağı, akademik
ana bilim/ana sanat dalı kurulları ve bölüm kurullarından gelen öneriler
göz önüne alınarak ilgili birim yönetim kurulu önerisi ile Senatoda
kararlaştırılır. Derslerin öğretim elemanlarına dengeli bir şekilde
dağıtımı esastır.
(2) Zorunlu derslerin açılması için öğrenci sayısı
dikkate alınmaz.
(3) Seçimlik derslere kaydolan öğrenci sayısının on
beş kişiden az olması halinde ilgili birim yönetim kurulu bu dersin
açılmamasına karar verebilir. Dersin, kaydolan öğrenci sayısının
yetersizliği veya başka nedenlerle açılmaması durumunda; ders ekleme
çıkarma dönemini izleyen hafta içinde kaydı iptal edilen öğrencilerin açık
bulunan seçimlik derslere kaydı, öğrenci danışmanının önerisi ile birim
yönetim kurulu tarafından yapılır.
(4) Derslerin ve uygulamaların hafta içindeki
yerleşimi/çizelgesi ve sorumlu öğretim elemanları her yarıyılın/yılın
başlangıcından en az on iş günü önce ilan edilir. Zorunlu hallerde haftalık
programlarda değişiklikler yapılabilir.
(5) Yaz okulunda hangi derslerin açılacağı ve hangi
öğretim elemanlarınca okutulacağı, ilgili mevzuat hükümlerine göre akademik
ana bilim/ana sanat dalı kurulları ve bölüm kurullarından gelen öneriler
göz önüne alınarak birim yönetim kurulu tarafından kararlaştırılır.
Ders
izleme programı
MADDE 17
– (1) Birimler ders izleme
programlarının hazırlanmasında kullanılmak üzere bir ana ders izleme
programı oluşturur. Bu ana ders izleme programı ilgili bölüm kurulu, kararı
ile onaylanır. Bu ana ders izleme programları internet ortamında ders kataloğu olarak yayımlanır. Her ders için dersin
öğretim elemanı tarafından bu ana ders izleme programına uygun şekilde bir
ders izleme programı hazırlanır. Ders izleme programları, kayıt yenileme
döneminin başlamasından önce öğrencilere ilan edilir.
(2) Ders izleme programında;
dersin amacı, öğrenim kazanımları, öğrenim kazanımları ile program kazanımları
ilişkisini gösteren tablo, dersin teorik ve uygulama kısımlarına ilişkin
içeriği, haftalık günü ve saati/çizelgesi, kredisi, ders konu başlıklarının
haftalara göre dağılımı, derse ait kaynak ve araçlar, öğretim teknik ve
yöntemleri, öğretim elemanlarına ait iletişim bilgileri ve dersin ölçme ve
değerlendirme araçları ile bunların öğrenci iş yüküne katkıları yer alır.
(3) Her derste öğrencilerin sorumlu oldukları ara
sınav, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların sayısı, başarı notuna katkı
oranları ve yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı
notuna katkısı öğretim elemanı tarafından belirlenir ve ders izleme
programında belirtilir.
(4) Birden çok gruba ayrılan derslerde; birinci ve
ikinci öğretim programlarının sınavları ortak yapılmaz, bu derslerde
birinci ve ikinci öğretim programları birbirinden bağımsızdır ve bu
derslere ilişkin esaslar şunlardır:
a) Derslerin ders izleme programları dersi verecek
öğretim elemanları tarafından ortak olarak hazırlanır.
b) Derslerin sınavları ve değerlendirmeleri ortak
olarak yapılır.
c) Derslerin birden fazla öğretim elemanı
tarafından verildiği durumlarda ilgili birim yöneticisi, ders izleme programlarının
hazırlanması, sınavların ve değerlendirmelerin ortak yapılması ve sınav
sonuçlarının akademik takvime uygun olarak ilan edilmesi hususunda dersi
veren öğretim elemanlarından birini koordinatör olarak görevlendirir.
Akademik
danışmanlık
MADDE 18 – (1) Her öğrenciye, kayıtlı bulunduğu birimdeki
akademik programı izlemesini sağlamak üzere, bir öğretim elemanı akademik
danışman olarak atanır.
(2) Akademik danışman; bölüm başkanı veya program
başkanının önerisi ile birim yöneticisi tarafından görevlendirilir. Kayıt
süresi içerisinde geçerli bir mazereti nedeniyle görevinde bulunamayacak
olan akademik danışman, bu durumu yazılı olarak birimine bildirir. Mazereti
kabul edilen öğretim elemanının yerine, bu fıkrada öngörüldüğü şekilde ve
geçici olarak bir öğretim elemanı akademik danışman olarak görevlendirilir
ve bu görevlendirme, ilgili öğrencilere duyurulur.
(3) Akademik danışman, öğrenciyi öğrenimi boyunca
izler, devam etmekte olduğu program çerçevesinde öğrencinin her yarıyıl/yıl
izleyeceği dersler ve bunlarla ilgili yapılacak değişiklikler hakkında
öğrenciye önerilerde bulunur.
(4) Yarıyıl/yıl kayıtlarının yapılması veya
yenilenmesinden öğrenci sorumludur. Öğrencilerin ders alma-bırakma
işlemleri akademik danışmanları tarafından onaylanmadan kesinleşmez.
Ders alma
MADDE 19 – (1) Ön lisans/lisans programlarındaki dersler
zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Öğrenciler kayıtlı oldukları
programın bulunduğu yarıyıl/yıldaki tüm dersleri bu Yönetmeliğin diğer
hükümleri saklı kalmak üzere almakla yükümlüdür.
(2) Hazırlık sınıfı öğrencileri hariç yeni kayıt
yaptıran öğrenciler, ilk iki yarıyıl/ilk yılda genel akademik başarı not
ortalamalarına bakılmadan kayıtlı oldukları programlardaki bütün dersleri
almakla yükümlüdür.
(3) Öğrencilerin başarı durumuna göre alabileceği
toplam AKTS limitleri aşağıda belirtilmiştir:
Bir
Yarı Yılda Bir yılda
AGNO Alttan ders* Yeni ders Üstten ders AKTS AKTS
<2,00 Almalı Alabilir Alamaz 30 60
2,00-2,99 Almalı Alabilir Alamaz 40 80
3,00-3,49 Olmamalı Alabilir Alabilir 40 80
3,5-4,0 Olmamalı Alabilir Alabilir 45 90
* F1, F2,
F3 ve hiç almadığı veya başarısız olduğu dersleri
zorunlu olarak, D1, D2, ve D3 şartlı geçtiği derslerini isteğe bağlı olarak tekrar
alabilir.
a) İkinci yarıyılın sonundan itibaren AGNO’su 2,00’ın altında olan öğrenciler, alt sınıflarda
hiç almadıkları, devamsız veya başarısız oldukları dersleri öncelikle almak
kaydıyla, bulundukları yarıyıl/yıl derslerini alırlar. Öğrenciler şartlı
geçtikleri dersleri isteğe bağlı olarak alabilir. Bu durumdaki öğrenciler,
bir yarıyılda en fazla 30, yılda en fazla 60 AKTS ders alabilir.
b) İkinci yarıyılın sonundan itibaren AGNO’su 2,00-2,99 olan öğrenciler, alt sınıflarda hiç
almadıkları, devamsız veya başarısız oldukları dersleri öncelikle almak
kaydıyla, bulundukları yarıyıl/yıl derslerini alır. Üst sınıflardan asla
ders alamaz. Öğrenciler şartlı geçtikleri dersleri isteğe bağlı olarak
alabilir. Bu durumdaki öğrenciler, bir yarıyılda en fazla 40, yılda en
fazla 80 AKTS ders alabilir.
c) İkinci yarıyılın sonundan itibaren AGNO’su 3,00-3,49 olan ve alt yarıyıllarda/yıllarda
başarısız dersi bulunmayan onur öğrencileri, üst yarıyıldan/yıldan ders
alabilir. Bu durumdaki öğrenciler bir yarıyılda en fazla 40, yılda en fazla
80 AKTS ders alabilir.
ç) İkinci yarıyılın sonundan itibaren AGNO’su 3,50-4,00 olan ve alt yarıyıllarda/yıllarda
başarısız dersi bulunmayan yüksek onur öğrencileri, üst yarıyıldan/yıldan
ders alabilir. Bu durumdaki öğrenci bir yarıyılda en fazla 45, yılda en
fazla 90 AKTS ders alabilir.
(4) 33 üncü madde hükümleri uyarınca kayıt
donduran, kendi isteğiyle öğrenimine ara veren veya süreli uzaklaştırma
cezası nedeniyle dönem kaybeden öğrenciler; öğrenimlerine kaldıkları
yarıyıl/yıldan devam eder.
Diğer
üniversitelerden ders alma
MADDE 20 – (1) Diğer
üniversitelerde özel öğrenci statüsünde veya yaz okullarında ders almak
isteyen öğrenci, yarıyıl/yıl başlamadan önce eşdeğerlik alınması talebiyle
bölümüne başvurur. Herhangi bir dersin eşdeğerliği konusunda ilgili kurul
karar verir. İlgili yönetim kurulu kararı ile alınan derslerin notları bir
sonraki yarıyıl/yıl ders kayıt yenileme günleri sonuna kadar transkriptine işlenir.
(2) Diğer üniversitelerden alınan derslerin intibak
işlemleri Senato tarafından belirlenen esaslar uyarınca yapılır.
Derslere
devam
MADDE 21
– (1) Bir dersten veya uygulamadan
yarıyıl/yıl sonu ve bütünleme sınavlarına
girebilmek için; öğrencinin teorik derslerin en az %70’ine, uygulamalı
derslerin ise en az %80’ine devam etmiş olması gerekir. Yabancı dil ve
Türkçe hazırlık programlarında en az %85 devam şartı aranır. Öğrencilerin
devam durumları, ilgili öğretim elemanı tarafından izlenip devamsızlıktan
kalan öğrenciler derslerin son haftasının başında ilan edilir.
(2) Ders ve uygulamaların başarısızlık nedeniyle
tekrarı halinde, devam şartının aranıp aranmayacağı ilgili birim kurulunca
belirlenir.
(3) Uluslararası seviyede, yurt içi ve yurt dışı
spor müsabakaları ve bunların hazırlık çalışmalarına katılan öğrencilerin
organizasyonunun devamı esnasında geçirdikleri süreler ilgili mevzuat hükümlerine
göre devamsızlık süresinin hesabında dikkate alınmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar,
Değerlendirme ve Mezuniyet
Sınavlar
MADDE 22
– (1) Sınavlar; muafiyet sınavı,
ara sınav, mazeret ara sınavı, yarıyıl/yıl sonu
sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve ek sınavdan oluşur. İlgili
bölüm kurulunca, dersin niteliğine göre bu sınavların yazılı, yazılı-sözlü
ya da uygulamalı olarak yapılmasına karar verilebilir.
(2) Muafiyet sınavı, Senato tarafından belirlenen
dersler için açılır. Öğrenciler bu sınavlara, dersleri ilk kez alacakları
yarıyıl/yılbaşında girebilir. Bu sınavlar akademik takvimde belirtilen
tarihlerde yapılır.
(3) Ara sınav, yarıyıl/yıl içinde yapılan sınavdır.
Ara sınava ilişkin esaslar şunlardır:
a) Bir dersin her yarıyılda en az bir ara sınavı
yapılır.
b) Bir dersten kaç ara sınav yapılacağı eğitim ve
öğretimin başladığı günü izleyen on beş gün içinde, dersten sorumlu öğretim
elemanının görüşü alınarak ilgili birim kurulunca karara bağlanır ve ilan
edilir.
c) Ara sınav tarihleri en az bir hafta önce
öğrencilere duyurulur.
ç) İki yarıyıl devam eden dersler için en az bir
ara sınav yapılır.
d) Ayrı ders niteliğindeki proje, ödev, laboratuvar, bitirme çalışması, atölye ve benzerlerinin
yarıyıl içi değerlendirmeleri ara sınav yerine geçer.
e) Ara sınav sonuçları, yarıyıl/yıl
sonu sınavından en geç iki hafta önce ilan edilir.
f) Ara sınav not ortalaması öğrencinin sınavlarda
aldığı notlar toplamının sınav sayısına bölünmesi ile elde edilir. Bu
şekilde bulunan sayının kesir kısmı 0,5 ya da daha büyükse bu sayı tam
sayıya yükseltilir.
g) Teorik derslerde ve uygulaması da olan teorik
derslerde %70, uygulamalı derslerde %80 devam koşulunu yerine getiremeyen
öğrenciler ara sınavına giremez.
(4) Mazeret ara sınavı, haklı ve geçerli nedenlerle
ara sınavlara katılamayan öğrenciler için açılan sınavdır. Haklı ve geçerli
nedenlerin kabulünde, 32 nci madde hükmü
uygulanır.
(5) Yarıyıl/yıl sonu
sınavı, yarıyıl/yıl sonunda derslerin bitimini takiben yapılan sınavdır.
Yarıyıl/yıl sonu sınavına ilişkin esaslar
şunlardır:
a) Öğrencinin bir dersin yarıyıl/yıl sonu sınavına
katılabilmesi için, derse kayıtlı olması ve kayıtlı olunan ders, teorik
veya uygulaması da olan teorik bir ders ise, en az %70’ine sadece uygulamalı ders ise, en az %80’ine
devam etmiş olması gerekir.
b) Yarıyıl/yıl sonu
sınavları her yıl akademik takvimde belirtilen tarihler arasında önceden
ilan edilen yer, gün ve saatte yapılır. Bu sınavlar bir yarıyıl/yılda
açılan her ders için birer kez açılır ve ayrıca mazeret sınavı yapılmaz.
(6) Bütünleme sınavları, her yarıyılın/yılın
sonunda Senato tarafından onaylanan akademik takvimde belirtilen tarihler
arasında yapılır. Bütünleme sınavına ilişkin esaslar şunlardır:
a) Öğrencilerin bütünleme sınavına girebilmeleri
için, sınavların yapılacağı yarıyılda, ilgili derslere kayıt yaptırmış
olmaları ve bu derslerin yarıyıl/yıl sonu sınavına
girebilme şartlarını yerine getirmiş olmaları gerekir.
b) Bütünleme sınavlarına giremeyen öğrencilere
mazeret sınav hakkı verilmez.
c) Öğrenciler yarıyıl sonu sınavlarında, D1, D2, D3
notu aldıkları derslerin bütünleme sınavlarına isteğe bağlı olarak, F1 ve F2 notu aldıkları
derslerin bütünleme sınavına isteğe bağlı olmadan zorunlu olarak
girebilirler. Teorik derslerde %70, uygulamalı derslerde %80 devam koşulunu
yerine getiremeyen öğrenciler bütünleme sınavına giremez.
ç) Bütünleme sınavında alınan not, o dersin
yarıyıl/yıl sonu sınav notu yerine geçer.
(7) Tek ders sınavı; AGNO’su
en az 2,00 olmak koşuluyla, mezun durumunda olan ve takip ettiği
eğitim-öğretim programında yer alan derslerden biri hariç, diğer derslerini
başarılı olarak tamamlayan öğrencilere başarısız oldukları tek ders için
açılan sınavdır. Bu sınava ilişkin esaslar şunlardır:
a) Tek ders sınavı, yarıyıl/yıl
sonu bütünleme sınavlarından sonra yapılır.
b) Öğrencilerin tek ders sınavına girebilmeleri
için o dersten yarıyıl sonu sınavlarına girme şartını sağlamaları gerekir.
c) Tek ders sınavına girme hakkı elde eden
öğrenciler, bu dersten başarılı olana kadar dersin okutulduğu döneme
bakılmaksızın güz ve bahar yarıyılı/yıl sonu
bütünleme sınavlarından sonra açılan tek ders sınavlarına sınırsız girme
hakkı elde ederler. Tek ders sınavına gireceği yarıyıl/yılda, kayıt
yenileme işlemi yaptırmayan öğrenciler, o yarıyıl/yıla ait öğrenci katkı
payını veya öğrenim ücretini, sınav öncesinde yatırmak zorundadırlar.
ç) Yaz okulundan ders alıp tek derse kalanlar ile
zorunlu yaz stajını tamamlayıp tek derse kalanlar için de yaz okulunun
bitiminden sonra tek ders sınavı açılır.
d) Tek ders sınavında alınan not o dersin başarı
notudur. Öğrencilerin başarılı sayılabilmesi için, 24 üncü maddenin birinci
fıkrasında belirtilen başarı notlarından birini almaları zorunludur.
(8) Ek sınav; azami öğrenim süresini tamamlamış son
sınıf öğrencilerine, mezun olabilmek için programda bulunan derslerden
alamadığı veya alıp da sınava girme koşullarını yerine getiremediği ders
sayısı beş ders veya altında olan öğrencilere sınava girme koşullarını
yerine getirdikleri halde başarısız oldukları bütün dersler için verilen
sınavları ifade eder. Ek sınav tarihleri akademik takvim ile belirlenir.
Başarı
notu
MADDE 23 – (1) Ders başarı notunun hesaplanması aşağıdaki
esaslara göre yapılır:
a) Bağıl değerlendirme sistemi uygulaması ile
ilgili esaslar Senato tarafından tespit edilir.
b) Ham başarı notu, ara sınav not ortalamasının
%40’ı ile yarıyıl/yıl sonu sınav notunun %60’ı
toplanarak bulunur.
c) Bağıl değerlendirme sisteminde aşağıdaki limitler
esas alınır:
1) Ham başarı notu alt limiti, öğrencinin 100 tam
puan üzerinden alması gereken başarı notunun baraj değeridir. Bu not, ön
lisans ve lisans düzeyinde eğitim veren tüm birimler için en az 40 puandır.
Bu limit Senato tarafından artırılabilir.
2) Yarıyıl/yıl içi notlarına bakılmaksızın
öğrencilerin bir dersten şartlı veya doğrudan geçebilmeleri için yarıyıl/yıl sonu sınavından 100 üzerinden alması gereken asgari
not, ön lisans ve lisans düzeyinde eğitim veren tüm birimler için en az 50
puandır. Bu limit Senato tarafından artırılabilir. Yarıyıl/yıl sonu sınavlarına girmeyen ya da bu limitin altında
puan alan öğrenciler F2 harf notu alarak
başarısız sayılır.
Notlar ve
dereceleri
MADDE 24 – (1) Fakülte ve yüksekokullarda kullanılan ders
başarı not aralıkları ve karşılıkları aşağıda gösterilmiştir:
Not
Aralıkları Harf Notu Dört Üzerinden Başarı Katsayısı Anlamı
95-100 A1 4,00 Başarılı
90-94 A2 3,75 Başarılı
85-89 A3 3,50 Başarılı
80-84 B1 3,25 Başarılı
75-79 B2 3,00 Başarılı
70-74 B3 2,75 Başarılı
65-69 C1 2,50 Başarılı
60-64 C2 2,25 Başarılı
55-59 C3 2,00 Başarılı
50-54 D1 1,75 Şartlı Başarılı
45-49 D2 1,50 Şartlı Başarılı
40-44 D3 1,00 Şartlı Başarılı
35-39 F1 0,50 Başarısız
0-34 F2 0,00 Başarısız
0 F3 0,00 Devamsız
(2) F1, F2, F3, YZ ve GR notları,
başarısız olarak değerlendirilir.
(3) F1 notunun üst limiti
ilgili birim için Senato tarafından belirlenen ham başarı notu altında
kalan limitidir.
(4) GR, YT ve YZ harf notları aşağıdaki şekilde
tanımlanır:
a) Sınava Girmedi notu (GR); yarıyıl/yıl sonu sınavına girmeyen öğrenciye ara sınav notlarına
ve yarıyıl/yıl içi çalışmalarına bakılmadan verilen nottur. GR notu alan
öğrenci o dersten başarısız sayılır. GR notu genel not ortalamasına
katılır.
b) Yeterli notu (YT); kredisiz derslerin başarı
notu olarak verilir.
c) Yetersiz notu (YZ); kredisiz derslerde
başarısızlık notu olarak verilir.
(5) Yüzlük not sistemi uygulanan diğer
üniversitelerden, Üniversiteye yatay geçiş ile gelen öğrencinin notları,
Senato tarafından belirlenen esaslara göre dönüştürülür.
(6) Kopya çektiği sabit olan öğrenci kopya çektiği
dersten sıfır alır.
Ders
puanları ve akademik ortalama
MADDE 25 – (1) Fakülte, yüksekokul, konservatuvar
ve meslek yüksekokullarında her yarıyıl/yıl sonunda
öğrencilerin başarı durumu YNO/YSNO ve AGNO ile belirlenir. Bu amaçla kayıt
olunan ve not ortalamalarına katılan her dersin AKTS kredi değeri ile o
dersten alınan notun katsayısı çarpılarak bulunan değerlerin toplamının bu
derslerin toplam AKTS kredi değerine bölünmesi ile bir not ortalaması
bulunur. Bu işlem bir yarıyıl/yıl içinde alınan dersler için yapılırsa
YNO/YSNO, o zamana kadar alınmış bütün dersler için yapılırsa AGNO elde
edilir. Not ortalamalarının hesabında işlem virgülden sonra iki hane
yürütülerek yapılır. Başarı notu YT olan dersler not ortalamalarının hesabında
dikkate alınmaz.
(2) Başarı notlarına ilişkin esaslar şunlardır:
a) Öğrenciye ön lisans veya lisans diploması
verilebilmesi için, öğrencinin ilgili bölümün öğretim planında öngörülen ve
belirlenen en az AKTS kredi alt sınırı kadar dersi başarması, herhangi bir
ders başarı notunun F1, F2,
F3, YZ ve GR olmaması koşuluyla, AGNO’sunun en az 2,00 olması şarttır.
b) AGNO’su 2,00’ın
altında kalan öğrenci başarısız sayılır. Başarısız durumda olan öğrenciler,
fakültede/yüksekokulda faaliyette bulunan öğrenci derneklerine,
kulüplerine, öğrenci topluluklarına,
spor kollarına yönetici ve üye olamaz, yurt dışı değişim
programlarına ve burslara aday gösterilmez.
c) AGNO’su en az 2,00
olan öğrenci, öncelikle F1, F2
ve F3 notu aldığı dersleri tekrarlar. Ayrıca
içinde bulunduğu dönemde açılan derslerden de alabilir. Bu öğrenci, not
yükseltmek için D1, D2
ve D3 notu aldığı dersleri de alabilir. Not
yükseltmek için alınan derslerde öğrencinin aldığı en son not geçerlidir.
Ortak
zorunlu derslerin başarı değerlendirmesi
MADDE 26
– (1) Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk dili ve yabancı dil dersleri
kredili ve zorunludur. Bu derslerde bağıl değerlendirme sistemi uygulanır.
Uygulamalı
derslerin başarı değerlendirmesi
MADDE 27 – (1) İlgili yönetim kurullarınca karar verildiği
takdirde bir yarıyıl devam eden uygulamalı derslerden en az dört, iki
yarıyıl devam eden uygulamalı derslerden ise en az sekiz ara sınav yapılır.
Bu derslere mahsus olmak üzere, ara sınav not ortalaması tam notun %70’ini
aşan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl/yıl sonu
sınavına katılmazlar. Bu öğrencilere bağıl değerlendirme sistemi
uygulanmaz. Ara sınavlarının ortalaması başarı notu olarak sayılır.
(2) Ara sınav not ortalaması tam notun %70’ini
aşamayan öğrenciler yarıyıl/yıl sonu sınavına
katılırlar ve bu öğrencilerin başarı notu, 23 üncü maddede belirlenen
şekilde hesaplanır.
Stajlar
MADDE 28 – (1) Üniversiteye bağlı fakülteler, konservatuvar, yüksekokullar ve meslek
yüksekokullarında yapılacak stajlar ve uygulamalı eğitim, ilgili mevzuat
hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu kararları ve Senato tarafından
belirlenen esaslara göre yapılır.
(2) Öğrenciler, pratik dersleri, uygulamalı
dersleri ve stajları, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile bunlara eşdeğer
özel kuruluşlarda yapabilirler.
(3) Staj süresi içerisinde öğrenci, disiplin iş ve
işlemlerinde, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 29 – (1) Öğrenciler sınav sonuçlarına itirazlarını,
sonuçların ilan tarihinden itibaren beş iş günü içinde yazılı olarak ilgili
dekanlık veya müdürlüğe yaparlar. İtirazlar, sadece maddi hata bakımından
yapılır. İtiraz, ilgili bölüm başkanlığı tarafından maddi hata bakımından
incelenmek üzere sorumlu öğretim elemanına sevk edilir. Eğer sınav
sonucunda değişme olursa bu sonuç, ilgili birim yönetim kurulunca
görüşülür. İlgili yönetim kurulu, kararı on beş iş günü içinde Rektörlüğe
bildirir. Sınav sonucuna yapılan itiraz sonrası öğrencinin notunda
değişiklik olması hâlinde, değişiklik ilgili öğrenciyi kapsar ve diğer
öğrencilerin notlarının hesaplanmasında dikkate alınmaz.
Mezuniyet
MADDE 30
– (1) Bir öğrenci mezuniyet için,
ortak zorunlu dersler dahil; ön lisans
programlarında 120, dört yıllık lisans programlarında 240, beş yıllık
lisans programlarında 300, altı yıllık lisans programlarında 360 AKTS’yi tamamlamalıdır.
(2) Öğrencinin mezun olabilmesi için, izlemekte
olduğu programda belirtilen bütün dersleri, uygulamaları, proje, laboratuvar, seminer, bitirme projesi ve zorunlu staj
gibi çalışmaları başarmış ve AGNO’sunun en az
2,00 olması gerekir. AGNO’su 2,00 ve üzerinde
olan öğrenciler, D1, D2
ve D3 notu aldıkları derslerden de başarılı kabul
edilirler.
(3) AGNO’su 2,00’ın
altında olan öğrenciler, istedikleri D1, D2 ve D3 notu aldıkları
dersleri, AGNO’su 2,00 veya daha yukarı oluncaya
kadar tekrar alır. Tekrarlanan derslerde öğrencinin aldığı son not
geçerlidir.
Diplomalar
MADDE 31 – (1) Üniversitenin fakülte, yüksekokul, konservatuvar ve meslek yüksekokullarından mezun olan
öğrencilere aşağıda belirtilen diplomalar verilir:
a) Meslek yüksekokulu diploması; Üniversiteye bağlı
bir meslek yüksekokulu ile ilgili eğitim-öğretim programında öngörülen tüm
teorik ve uygulamalı dersleri, varsa staj ve bitirme çalışmalarını başarı
ile tamamlayan öğrencilere ilgili dalda verilen diplomadır.
b) Ön lisans diploması; meslek yüksekokulu dışında,
herhangi bir fakülte veya yüksekokulun eğitim ve öğretim programının ilk
dört yarıyılındaki derslerden başarılı olan ve sonraki yıllarda
Üniversiteden ayrılan öğrencilere, Yükseköğretim Kurulunca belirlenen
esaslara göre verilen diplomadır.
c) Lisans diploması; Üniversiteye bağlı öğrenim
süresi dört yıl olan fakülte ve yüksekokullardaki tüm teorik ve uygulamalı
dersleri, varsa staj ve bitirme çalışmalarını başarı ile tamamlayan
öğrencilere ilgili dalda verilen diplomadır.
ç) Yüksek lisans diploması; Üniversiteye bağlı
öğrenim süresi beş yıl ve daha fazla olan fakültelerdeki tüm teorik ve
uygulamalı dersleri, varsa staj ve bitirme çalışmalarını başarı ile
tamamlayan öğrencilere ilgili dalda verilen diplomadır.
(2) Öğrencinin kayıtlı bulunduğu birimden
mezuniyetine, ilgili birimin yönetim kurulu karar verir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Mazeretler
Hali, Kayıt Dondurma, Kayıt Silme ve Disiplin İşleri
Ara
sınavlarda mazeret hâli
MADDE 32 – (1) Bir dersin ara sınavına ilgili birimin yönetim
kurulunun kabul edeceği haklı ve geçerli bir nedenle katılamayan öğrenciler
için mazeret ara sınavı açılır.
(2) Bu öğrenciler mazeretlerini ara sınav
tarihinden sonraki beş iş günü içinde bu mazeretlerini gösteren belgeleri
eklemek suretiyle, ders aldıkları birimin dekanlığına veya müdürlüğüne
yazılı olarak bildirmek zorundadır. Bu süre geçtikten sonra yapılan
başvurular kabul edilmez.
(3) Üniversitenin bilimsel, kültürel, sosyal ve
sportif etkinlikleri ile Türkiye’yi ulusal ve uluslararası seviyede yurt
içi ve yurt dışında temsil eden öğrenciler için, 22 nci
maddenin beşinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen devam koşulları
aranmaz. Bu durumdaki öğrencilerin ara sınav ve/veya yarıyıl/yılsonu sınav
hakları saklıdır.
(4) Raporlu veya mazeretli öğrenciler, raporlu veya
izinli sayıldıkları sürelerde hiçbir sınava katılamazlar, katılsalar bile
sınav sonucu geçerli sayılmaz.
Haklı ve
geçerli nedenlerle kayıt dondurma
MADDE 33 – (1) Öğrencilerin kayıtları haklı ve geçerli
nedenlerin varlığı hâlinde ilgili birim yönetim kurulu kararıyla
dondurulabilir. Bu süre bir yıldan fazla olamaz. Ancak kanser, verem, akıl
hastalıkları ve benzeri uzun süreli tedaviye ihtiyaç duyulan durumlarda
alınan sağlık raporları değerlendirilerek yukarıda belirtilen bir yıllık
süre, iki yıla çıkarılabilir. Bu süre içinde öğrenciler izinli sayılır.
(2) Kayıt dondurmada haklı ve geçerli nedenler
şunlardır:
a) Öğrencinin, sağlık kurulu raporu ile belgelenmiş
sağlıkla ilgili mazeretinin olması.
b) 2547 sayılı Kanunun 7 nci
maddesinin (d) bendinin (2) numaralı alt bendi uyarınca öğrenimin aksaması
sonucunu doğuracak olaylar nedeniyle öğrenime Yükseköğretim Kurulu kararı
ile ara verilmesi.
c) Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir
belge ile belgelenmiş olması koşuluyla doğal afetler nedeniyle öğrencinin
öğrenime ara vermek zorunda kalmış olması.
ç) Birinci derece akrabalarının ağır hastalığı
hâlinde bakacak başka kimsesinin bulunmaması nedeniyle öğrencinin
öğrenimine ara vermek zorunda olduğunu belgelemesi ve bunun ilgili birim
yönetim kurulunca uygun görülmesi.
d) Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir
belge ile belgelenmiş olması koşuluyla, ekonomik nedenlerle ilgili birim
yönetim kurulu kararıyla izinli olarak öğrencinin öğrenimine ara vermiş
olması.
e) Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği hükümlerine göre, öğrencinin yükseköğretim kurumundan çıkarma
cezası almasını gerektirmeyen mahkûmiyet halinin bulunması.
f) Öğrencinin tecil hakkını kaybetmesi veya
tecilinin kaldırılması suretiyle askere alınması.
g) Öğrencinin tutuklu olması.
ğ) Öğrencilere, öğrenim ve eğitimlerine katkıda
bulunacak Üniversite dışı burs, staj, araştırma gibi imkânların doğması.
h) İlgili birim yönetim kurulunun mazeret olarak
kabul edeceği ve Yönetim Kurulunca kabul edilecek diğer hâllerin ortaya
çıkması.
Kayıt
silme
MADDE 34 – (1) Aşağıdaki hâllerde öğrencinin kaydı silinerek,
Üniversite ile ilişiği kesilir:
a) Hakkında açılan disiplin soruşturması sonunda
yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası alması.
b) Açık öğretim programları hariç bir başka
yükseköğretim kurumunda kayıtlı öğrenci olduğunun belirlenmesi.
c) Kesin kayıt işleminin usulüne uygun
yapılmadığının veya kesin kayıt hakkı kazanılmadığının anlaşılması
nedeniyle kayıt işleminin iptal edilmesi.
(2) İlişiği kesilme durumunda olan öğrencilerin
kayıt silme işlemi, birimin ilgili yönetim kurulunun kararıyla yapılır.
(3) Kaydının silinmesini isteyen öğrencilerin, bir
dilekçe ile ilgili birimin öğrenci işleri bürosuna başvurması ve ilişik
kesme belgesi işlemlerini tamamlaması gerekir.
(4) İlişiği kesilen öğrenciye lise diplomasının
aslı, ilgili birim tarafından fotokopisi alındıktan sonra verilir. Bu yolla
ayrılan öğrencinin yeniden kaydı yapılmaz.
(5) Üniversiteden yatay geçiş yolu ile ayrılanların
dosya muhteviyatı, geçiş yaptığı kurumun/birimin yazısı üzerine, ilgili
kuruma gönderilir. Gönderilen belgelerin fotokopisi öğrencinin dosyasında
saklanır.
(6) Azami öğrenim süresini tamamlamış son sınıf
öğrencilerinin mezun olabilmek için, programda bulunan derslerden alamadığı
veya alıp da sınava girme koşullarını yerine getiremediği ders sayısını beş
dersin altına düşüremeyen öğrencilerin kaydı ilgili yönetim kurulu kararı
ile silinir.
(7) Azami öğrenim süresini tamamladıktan sonra
verilen ek süre ve ek sınav haklarını kullanan öğrencilerin, birden çok
dersten başarısız olmaları halinde ilgili yönetim kurulu kararı ile
kayıtları silinir.
Disiplin
MADDE 35 – (1) Disiplin iş ve işlemleri Yükseköğretim
Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
ALTINCI BÖLÜM
Ders Muafiyet, Yatay Geçiş, Dikey Geçiş, Meslek
Yüksekokullarına
Geçiş ve
İntibaka İlişkin Esaslar
Yeniden
kayıtta muafiyet
MADDE 36 – (1) Daha önce
bir yükseköğretim kurumuna kayıt yaptırmış, bu yükseköğretim kurumundan
mezun olmuş veya ayrılmış olan, fakülte, yüksekokul, konservatuvar
ve meslek yüksekokullarına ilk kez kayıt yaptıran öğrenciler, kesin kayıt
yaptırdıkları bölüm veya programın müfredatında yer alan ve daha önceden
diğer yükseköğretim kurumlarından almış ve başarmış oldukları eşdeğer
dersler için, ilk iki hafta içinde muafiyet talebinde bulunabilirler.
(2) İlgili birimin yönetim kurulu, akademik
takvimde belirlenen ders ekle-sil tarihine kadar öğrencilerin muafiyetine
karar verir.
(3) Muafiyeti istenen dersin değerlendirmesi;
öğrenme çıktıları öncelikli olmakla birlikte, kredi/saat değeri, içeriği ve
gerektiğinde dersin ön lisans veya lisans programında alınmış olması
dikkate alınarak, birim yönetim kurullarınca yapılır.
(4) İlgili kurumda alınan notun harf notu değeri,
Üniversite harf not sistemine dönüştürülür. Bu harf notu Üniversite
otomasyon sistemine girilir. Harf notunun puan aralığının aritmetik
ortalaması var ise bu not da otomasyon sistemine kaydedilir.
(5) Yatay veya dikey geçiş yoluyla kayıt yaptıran
öğrencilerin önceki yükseköğretim kurumundan almış oldukları derslerin
eşdeğerliliğine ilişkin; ilgili bölüm/programın muafiyet ve intibak
komisyonunun raporu olumlu ise, ilgili yönetim kurulunca karar verilebilir.
Eşdeğer saydırılan derslerin AKTS kredileri ilgili birimdeki mevcut AKTS
kredisi gibi değerlendirilir.
(6) Ders muafiyet talebinde bulunan ve bu talebi
ilgili yönetim kurulunca uygun görülen öğrenciler, öğrenime başladıkları
ilk yarıyıl/yılda, kayıtlı bulunduğu programdaki dersleri, muaf sayıldığı
dersler hariç, alt sınıflarda hiç almadığı dersleri öncelikle almak kaydı
ile üst yarıyıl/yıldaki dersleri alabilirler.
(7) Ders muafiyeti nedeniyle, kayıt yılı itibarıyla
üst yarıyılda/yılda, 19 uncu madde hükümleri kapsamında ders alan
öğrenciler, sorumlu oldukları eğitim-öğretim programını başarı ile
tamamladıkları takdirde, öğrenim süresinin dolmasını beklemeden mezun olabilirler.
Dikey
geçiş ve lisans tamamlama
MADDE 37 – (1) Meslek yüksekokulu mezunlarının lisans
programına giriş ve devam koşulları, 19/2/2002 tarihli
ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik; öğretmen yetiştiren yüksekokul
mezunlarının lisans programına giriş ve devam koşulları 16/11/1983 tarihli
ve 18223 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Öğretmen Yetiştiren Yüksekokul
Mezunlarının Lisans Öğrenimi Yapmaları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre
düzenlenir.
Programlar
arasında geçiş, çift ana dal, yan dal ile kurumlar arası kredi transferi
MADDE 38 – (1) Ön lisans ve lisans düzeyindeki programlar
arasında geçiş, çift ana dal, yan dal ile kurumlar arası kredi transferi
işlemleri, 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans
ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal,
Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin
Yönetmelik hükümlerine ve Senato kararlarına göre yapılır.
(2) İkinci öğretime devam eden öğrencilerden,
hazırlık sınıfı hariç, bulundukları sınıfın bütün derslerini başarmak ve
ilk % 10’a girmek suretiyle bir üst sınıfa geçmiş olanlar normal öğretim
programlarına yatay geçiş yapabilirler. Normal öğretimden ikinci öğretime
de yatay geçiş yapılabilir; bu yatay geçişler normal öğretimde uygulanan
ilgili mevzuat hükümlerine tabidir.
Meslek
yüksekokullarına geçiş
MADDE 39
– (1) Bir lisans programını
tamamlamayan veya tamamlayamayan öğrenciler; ilgili lisans programının en
az ilk dört yarıyılının bütün derslerinden başarılı olmaları şartıyla,
almış oldukları ön lisans diploması ile meslek yüksekokullarına
başvurmaları halinde, bu öğrencilere 18/3/1989
tarihli ve 20112 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Öğrenimlerini
Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması Almaları veya
Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik hükümleri
uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Yabancı Dille
Eğitim-Öğretim ve Yabancı Dil Hazırlık Eğitimi
Yabancı
dille eğitim-öğretim
MADDE 40
– (1) Yabancı dille
eğitim-öğretim; 2547 sayılı Kanunun 49 uncu maddesine ve 23/3/2016
tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında
Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümleri ve Senato kararlarına göre
yapılır.
Yabancı
dil hazırlık eğitim-öğretimi
MADDE 41
– (1) Üniversitenin yabancı dil
hazırlık eğitimi; kısmen veya tamamen yabancı dille eğitim-öğretim yapılan
programların hazırlık sınıflarını, Türkçe eğitim-öğretim yapılan
programların isteğe bağlı kontenjan dahilinde bir
yıl süreli hazırlık sınıflarını ve Türkçe eğitim-öğretim yapılan
programlarda uluslararası öğrencilerin bir yıl süreli Türkçe hazırlık
sınıflarını kapsar.
(2) Yabancı diller hazırlık sınıfında, yabancı dil
eğitim-öğretiminin esaslarına ilişkin hususlar Senato tarafından belirlenir.
(3) İsteğe bağlı hazırlık sınıfı eğitim ve
öğretiminin süresi bir yıldır. Üniversitede ikinci yılda isteğe bağlı hazırlık
eğitim ve öğretimi verilmez. Ancak, yabancı dilde veya Türkçe eğitim ve
öğretim yapılan programlarda başarısız olan öğrenciler sonraki yıl tekrar
yeterlilik sınavlarına girerler.
(4) Kısmen veya tamamen yabancı dille eğitim ve
öğretim yapan programlara kayıtlı olan öğrencilerden ikinci yılın sonunda
başarısız olanların kaydı silinir. İlişiği kesilen öğrenciler, öğretim dili
Türkçe olan eşdeğer programlara ilgili mevzuat hükümlerine göre
yerleştirilebilirler.
(5) İsteğe bağlı kontenjan dahilinde
hazırlık sınıfları bir yıl sürelidir. Bu süre sonunda öğrenciler, doğrudan
birinci sınıfa geçiş yapar.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 42 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde
ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Senato, Yönetim Kurulu, ilgili
birimlerin kurul ve yönetim kurulu kararları uygulanır.
Azami
sürelerin hesaplanması
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 2014-2015
eğitim-öğretim yılı veya öncesinde İnönü Üniversitesine kayıtlı olup,
Malatya Turgut Özal Üniversitesine aktarılan öğrenciler için 12 nci maddede belirtilen azami öğrenim sürelerinin
belirlenmesinde, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı başlangıç kabul edilir.
İntibak
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce İnönü Üniversitesinden Malatya Turgut Özal
Üniversitesine aktarılan kayıtlı öğrenciler, ikinci yarıyılın sonundan
itibaren AGNO’su 1,80’in altında olanlar, alt
sınıflarda hiç almadıkları, devamsız veya başarısız oldukları dersleri
öncelikle almak kaydıyla, bulundukları yarıyıl/yıl derslerini alırlar. Bu
durumdaki öğrenciler, bir yarıyılda en fazla 30 AKTS ders alabilirler.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
İnönü Üniversitesinden Malatya Turgut Özal Üniversitesine aktarılan kayıtlı
öğrenciler, ikinci yarıyılın sonundan itibaren AGNO’ları,
1,80-2,99 arasında olanlar, alt sınıflarda hiç almadıkları, devamsız veya
başarısız oldukları dersleri öncelikle almak kaydıyla, bulundukları
yarıyıl/yıl derslerini alırlar. Bu durumdaki öğrenciler bir yarıyılda en
fazla 45 AKTS ders alabilirler.
Yürürlük
MADDE 43 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 44 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Malatya Turgut Özal
Üniversitesi Rektörü yürütür.
|