Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK TASDİK RAPORLARININ
ELEKTRONİK
ORTAMDA GÖNDERİLMESİ HAKKINDA GENEL TEBLİĞ
(Sıra No: 1)
Giriş
MADDE 1 – (1) 1/6/1989 tarihli ve
3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Kanununa göre yeminli mali müşavirlik ruhsatı ve mührü almış ve yeminli
mali müşavir odalarının çalışanlar listesine kayıtlı yeminli mali
müşavirlerin, ilgili kanun ve
mevzuat hükümleri ile 3568 sayılı Kanun hükümlerine uygun olarak
düzenleyecekleri Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının elektronik
ortamda internet vergi dairesi sistemi üzerinden gönderilmesi bu Tebliğin
konusunu oluşturmaktadır.
Amaç ve
kapsam
MADDE 2 – (1) Yeminli mali
müşavirlerin düzenlemiş oldukları Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının
elektronik ortamda gönderilmesi yönündeki bu düzenlemenin amacı; yeminli
mali müşavirlerin, 3568 sayılı Kanun ve diğer ilgili mevzuat çerçevesinde
düzenlemiş oldukları Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının gönderilmesinde
gelişen bilgi işlem teknolojilerinden yararlanmak ve söz konusu raporların
kolay, hızlı, ekonomik ve güvenilir bir şekilde idareye intikalini
sağlamaktır.
(2) Yeminli mali müşavirler, bu Tebliğ gereğince
ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak düzenleyecekleri Yeminli Mali
Müşavirlik Tasdik Raporlarını elektronik ortamda internet vergi dairesi
sistemi üzerinden gönderebileceklerdir. Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik
Raporlarından hangilerinin elektronik ortamda internet vergi dairesi
sistemi üzerinden alınacağı, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından ayrıca
duyurulacak ve bu duyuruda belirtilen tarihten itibaren söz konusu Raporlar
elektronik ortamda internet vergi dairesi sistemi üzerinden gönderilecektir.
Gelir İdaresi Başkanlığınca elektronik ortamda internet vergi dairesi
sistemi üzerinden gönderileceği duyurulmayan Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik
Raporlarının mevcut hükümler çerçevesinde kağıt
ortamında verilmesine devam edilecektir. Ayrıca Gelir İdaresi Başkanlığı,
elektronik ortamda internet vergi dairesi sistemi üzerinden gönderileceği
belirtilen Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının belirli koşullarda kağıt ortamında ibraz edilmesine izin vermeye de
yetkilidir.
Dayanak
MADDE 3 – (1) 4/1/1961 tarihli ve
213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 227 nci maddesinin
birinci fıkrasının 3 üncü bendi ile Bakanlık, vergi kanunları kapsamındaki
yeminli mali müşavirlik tasdik işlemlerini elektronik ortamda
gerçekleştirmeye ve tasdike konu işlemleri mükellef grupları, faaliyet ve
tasdik konuları itibarıyla ayrı ayrı belirlemeye
ve uygulatmaya ve bu uygulamalara ilişkin usul ve esasları belirlemeye
yetkili kılınmıştır. Söz konusu yetkiye dayanılarak, bağlı oldukları meslek
odasının çalışanlar listesine kayıtlı yeminli mali müşavirlerin düzenlemiş
oldukları Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının elektronik ortamda
gönderilmesine yönelik usul ve esaslara ilişkin olarak bu Tebliğle
düzenleme yapılması gerekli görülmüştür.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
b) Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığını,
c) Rapor: İnternet vergi dairesi sistemi üzerinden
elektronik ortamda düzenlenen Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporunu,
ç) Sistem: Yeminli mali müşavirlerin düzenlemiş
oldukları Raporların internet vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik
ortamda oluşturulması ve gönderilmesine imkan
tanıyan sistemi,
d) Teknik kılavuz: Raporların internet vergi
dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda oluşturulması ve
gönderilmesine ilişkin açıklamaların yer aldığı kılavuzları,
e) 213 sayılı Kanun: 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununu,
f) 3568 sayılı Kanun: 1/6/1989
tarihli ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanununu,
ifade eder.
Yeminli
Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının internet vergi dairesi sistemi üzerinden
elektronik ortamda gönderilmesine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 5 – (1) Raporlarını internet vergi dairesi sistemi
üzerinden elektronik ortamda gönderecek olan yeminli mali müşavirlerin
sistemi kullanmaya yönelik kullanıcı kodu ve şifre almak için bağlı
bulundukları vergi daireleri veya interaktif
vergi dairesi üzerinden başvuru yapmaları gerekmektedir.
(2) Yeminli mali müşavirlerin daha önceden sözleşme
ve bilgi formları ile elektronik beyanname gönderme amaçlı verilen
kullanıcı kodu ve şifrelerinin olması halinde yeni bir kullanıcı kodu ve
şifre alınmayacak, mevcut bulunan kullanıcı kodu ve şifre bu Tebliğde
öngörülen hususların yerine getirilmesinde de kullanılacaktır.
(3) 6/2/2008 tarihli ve
26779 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik
Sözleşmelerine İlişkin Bildirimlerinin ve Sürekli Bilgi Verme
Yükümlülüklerinin Elektronik Ortamda Yerine Getirilmesi Hakkında Genel
Tebliğ (Sıra No:1)”in V-C bölümünde ifade edildiği üzere, yeminli mali
müşavirin/yeminli mali müşavirlik şirketinin büro çalışanlarına ilişkin
bilgilerinin girilmesi zorunludur. Söz konusu Tebliğ çerçevesinde büro
çalışanı olarak bildirimi yapılan bu kişilerin, yeminli mali müşavirler
tarafından sistemi kullanmak üzere “Alt Kullanıcı” olarak tanımlanması
mümkündür. Ancak yeminli mali müşavirlerin tanımlayabileceği “Alt Kullanıcı”ların internet vergi dairesi sistemi
üzerinden Başkanlığa bildirilmesi gerekmekte olup, bildirimi yapılmayan
kişiler, “Alt Kullanıcı” olarak tanımlanamayacaktır.
(4) Yeminli mali müşavirlerin internet vergi
dairesinde tanımlayacağı “Alt Kullanıcı”ların da
Rapora işlem tesis edebilmesi için kendilerine ait internet vergi dairesi
şifresinin olması şarttır. Bu nedenle, sisteme “Alt Kullanıcı” olarak
tanımlanan kişilerin de kullanıcı kodu ve şifre alabilmek için ilgili vergi
daireleri veya interaktif vergi dairesi üzerinden
başvuru yapmaları gerekmektedir.
(5) Rapor üzerinde işlem yapma yetkisi bulunan “Alt
Kullanıcı” tarafından Raporların imzalanması mümkün bulunmayıp, bu Raporlar
sadece yeminli mali müşavirin kendisi tarafından elektronik imza ile
imzalanıp vergi dairesine gönderilebilecektir.
(6) Yeminli mali müşavirler, kullanıcı kodu ve
şifre kullanarak http://www.gib.gov.tr/ adresinden internet vergi
dairesi sistemine girerek Raporlarının elektronik ortamda gönderilmesine
ilişkin ilgili menü başlığını seçerek sisteme girecektir.
(7) Yeminli mali müşavirler tarafından, sistem
üzerinde ilgili bölümlerin doldurulması, açıklamaların yapılması, Rapor
eklerinin belirtilmesi ve girilmesi şeklinde hazırlanan Rapor, kağıt ortamında olduğu gibi ilgili mevzuatında
belirtilen süre içerisinde elektronik imza ile imzalanarak ilgili vergi
dairesine gönderilecektir.
(8) Sistemde, Rapora eklenmek üzere tüm ekleri
gösteren ve zorunlu olarak doldurulması gereken bir “Ek Listesi” bölümü yer
almaktadır. Bu bölümde ekin hangi şekilde (elektronik ya da vergi dairesine
dilekçe ile) ibraz edildiği bilgisinin işaretlenmesi gerekmektedir. Ek
listesinde yer alan yeminli mali müşavirin imzasını taşıyan belgeler ile
Başkanlık tarafından üretilen (beyanname, tahakkuk fişi ve benzeri)
belgeler Rapora elektronik ortamda eklenecek ve diğer kişi veya kurumların
imzasını ya da onayını taşıyan belgeler kağıt
olarak ilgili vergi dairesine ibraz edilecektir. Elektronik olarak
eklenebilecek ekler toplamda 5 megabaytı aşamayacaktır. Bu nedenle sisteme
yüklenen eklerin boyutunun bu limite göre ayarlanması gerekmektedir.
Toplamda 5 megabaytlık limitin zorunlu olarak aşılması halinde ise,
elektronik olarak eklenemeyen ekler de ilgili vergi dairesine elektronik
ortamda gönderilen Raporun tarih ve sayısı belirtilmek suretiyle kağıt ortamında ibraz edilecektir.
(9) Sistemden elektronik imzalı olarak gönderilen
Raporların geçerlilik kazanması için, bu Raporların ilgili mevzuatında
belirtilen sürenin son gününe kadar ilgili vergi dairesine kâğıt olarak
ibraz edilmesi gereken eklerinin de belirtilen bu süre içerisinde ibraz
edilmesi gerekmektedir. Söz konusu belgeler, yeminli mali müşavirler
tarafından bizzat ibraz edilebileceği gibi yeminli mali müşavirlerin
çalışanları tarafından ya da alma haberli posta yoluyla ibraz
edilebilecektir. Söz konusu eklerin süresi içerisinde vergi dairesine
ibrazına yönelik olarak postaya verildiği tarih esas alınacaktır. İlgili
mevzuat hükümlerinde vergi dairesine verilmesine dair herhangi bir süre
sınırlaması bulunmayan Raporlarda ise söz konusu Raporlara ait eklerin
gönderimi tamamlanmadan bu Raporlar vergi dairesince işleme konulmayacaktır.
İnternet
vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda gönderilen Yeminli Mali
Müşavirlik Tasdik Raporlarının değiştirilmesine ilişkin yapılacak işlemler
MADDE 6 – (1) İlgili mevzuat hükümlerinde vergi dairesine
verilmesine dair mevzuatında belirtilen ve süre sınırlaması bulunan
Raporlar üzerinde ancak bu süre zarfında değişiklik yapılabilecektir. Süre
sınırlaması bulunmayan Raporlarda ise vergi dairesince işlemler tamamlanana
kadar Rapor üzerinde değişiklik yapılabilecektir.
(2) Rapor üzerindeki değişiklik ile Raporun pasife
alınma işleminin ne şekilde olacağı hususuna https://intvrg.gib.gov.tr/
adresi üzerinden yayımlanacak teknik kılavuzlarda yer verilecektir.
(3) Daha önce vergi dairesine elektronik imza ile
gönderilen bir Raporun değiştirilmesi durumunda bu Rapor yeniden e-imza ile
imzalanarak vergi dairesine elektronik ortamda gönderilecektir.
Raporlardaki değişikliğin takip edilmesi amacıyla, değiştirilerek yeniden
e-imza ile imzalanan Raporlar ile ilk Rapor arasında sistem tarafından bağ
kurulacaktır.
Sorumluluk
ve ceza uygulaması
MADDE 7 – (1) Yeminli mali müşavirler tarafından elektronik
ortamda e-imza ile imzalanarak gönderilen Raporlar, ilgili meslek
mensuplarınca imzalanmış ve mühürlenmiş bir rapor olarak kabul edilecektir.
(2) Raporların yeminli mali müşavirler tarafından
internet vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda gönderilmesine
yönelik 213 sayılı Kanunun mükerrer 227 nci
maddesinin Bakanlığa verdiği yetki çerçevesinde, internet vergi dairesi
sistemi üzerinden elektronik ortamda gönderilen Rapor ile kağıt ortamında verilen Rapor arasında hukuki sonuçları
itibarıyla hiçbir fark bulunmamaktadır. Meslek mensuplarının Rapor
tasdikine ilişkin olarak, 3568 sayılı Kanun, 213 sayılı Kanun ve diğer
mevzuatta yer alan sorumlulukları, internet vergi dairesi sistemi üzerinden
elektronik ortamda düzenledikleri Raporlar için de aynen geçerli olacaktır.
Raporu düzenleyen yeminli mali müşavirler, yaptıkları tasdikin doğru
olmaması halinde, tasdikin kapsamı ile sınırlı olmak üzere, ortaya çıkan
vergi ziyaına bağlı olarak salınacak vergi, ceza,
gecikme faizlerinden mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilen
sorumlu tutulurlar.
(3) Bu Tebliğ kapsamında sistemi kullanan meslek
mensupları ve meslek mensuplarının yetkilendirdiği çalışanları kendilerine
verilen kullanıcı kodu ve şifrenin güvenliğinden sorumludurlar. Sistem
kullanıcıları, kullanıcı kodu ve şifrelerini başka amaçlarla kullanamazlar,
herhangi bir üçüncü kişi ile paylaşamazlar ve kullanımına izin veremezler,
üçüncü kişilere devredemezler, kiralayamazlar ve satamazlar. Sistem kullanıcıları
kullanıcı kodu ve şifrenin yetkisiz kişilerce kullanıldığını öğrendikleri
anda (kullanıcı kodu ve şifrenin kaybedilmesi, çalınması ve benzeri
durumlar dâhil) Vergi İletişim Merkezine (444 0 189) veya ilgili vergi
dairesine derhal bilgi vermekle yükümlüdür.
(4) Sistemi kullanmak mecburiyetinde olmakla
birlikte bu Tebliğ ile getirilen yükümlülüklere uymayanlar hakkında 213
sayılı Kanunda öngörülen ceza hükümleri tatbik olunur.
Sistemin
kullanımına ilişkin diğer hususlar
MADDE 8 – (1) Sistem üzerinden hazırlanacak Raporların dispozisyonları, bu Raporların oluşturulması, kaydedilmesi
ve gönderilmesi ile diğer kullanım şekillerine ilişkin standartlar,
kurallar, usuller ve bu hususlarda yapılacak değişiklikler https://intvrg.gib.gov.tr/
adresi üzerinden yayımlanan teknik kılavuzlar ile duyurulur.
(2) Başkanlık, mücbir sebep
halleri, bölgesel veya yurt genelini ilgilendiren uzun süreli elektrik veya
internet kesintileri, siber saldırı gibi gerek Başkanlık gerekse meslek
mensubu açısından sistemi kullanılamaz hale getiren koşulların varlığı
halinde, sistem kapsamında yer alan Raporun belirlenecek süreler dâhilinde
elektronik ortam haricinde düzenlenmesi, gönderilmesi ve bu Tebliğde
belirlenen sürelerin uzatılması ile bahse konu koşulların ortadan
kalkmasının ardından söz konusu Rapora yönelik işlemlere ilişkin usul ve
esasları belirleme konusunda yetkilidir.
(3) Sistem üzerinden gönderilen Raporların,
süresinde düzenlenmiş sayılması için ilgili mevzuatta öngörülen sürenin son
günü saat 23:59’dan önce sistem üzerinde e-imza
ile imzalanarak gönderilmesi gerekmektedir.
(4) İnternet vergi dairesi sistemi üzerinden
elektronik ortamda yapılan işlemlerin tespit ve tevsikinde, Başkanlık/Vergi
Dairesi kayıtları esas alınacaktır.
(5) Sistem üzerinden gönderilen Raporların ekinde,
yeminli mali müşavirin bağlı olduğu meslek odasının çalışanlar listesine
kayıtlı bulunduğunu gösterir “Faaliyet Belgesi” nin
bulunması zorunludur. Bununla birlikte, faaliyet belgesi aslının Raporun
ekinde vergi dairesine gönderilmesinden itibaren üç ay içinde verilecek
diğer Raporlar için söz konusu faaliyet belgesinin fotokopisinin eklenmesi
yeterlidir.
Tebliğde
düzenlenmeyen hususlar
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğde ve https://intvrg.gib.gov.tr/
adresi üzerinden yayımlanan teknik kılavuzlarda özel düzenleme bulunmayan
hallerde, konunun düzenlendiği ilgili mevzuat düzenlemeleri geçerlidir.
İnternet
vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda gönderilmesi uygun
görülen Raporlar
MADDE 10 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren yeminli mali müşavirlerin sadece Gelir veya Kurumlar Vergisi
Beyannamelerinin tasdiki (Tam Tasdik) kapsamında düzenlemiş oldukları
Raporlarını elektronik ortamda internet vergi dairesi sistemi üzerinden
göndermeleri gerekmektedir.
(2) Başkanlıkça internet vergi dairesi sistemi
üzerinden elektronik ortamda gönderileceği duyurulana kadar, diğer
Raporların mevcut hükümler çerçevesinde kağıt
ortamında verilmesine devam edilecektir.
Diğer
hususlar
MADDE 11 – (1) Yeminli mali müşavirler tarafından 2019
yılında verilecek Gelir veya Kurumlar Vergisi Beyannamesi Tasdik Raporları
bu Tebliğ çerçevesinde elektronik ortamda veya kağıt ortamında ihtiyari
olarak gönderilebilecek, 1/1/2020 tarihinden
itibaren ise Gelir veya Kurumlar Vergisi Beyannamesi Tasdik Raporları
zorunlu olarak sadece elektronik ortamda gönderilecektir.
(2) Yeminli mali müşavirlerin bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce kağıt ortamında vermiş
oldukları Gelir veya Kurumlar Vergisi Beyannamesi Tasdik Raporlarının
ayrıca internet vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda
gönderilmesi gerekmemektedir.
Yürürlük
MADDE 12 –
(1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı
yürütür.
|