KAPADOKYA ALANI HAKKINDA KANUN
Kanun No. 7174 Kabul
Tarihi: 23/5/2019
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Tanımlar ve Genel Esaslar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; Kapadokya Alanının tarihî ve
kültürel değerleri ile jeolojik/jeomorfolojik dokusunun ve doğal kaynak
değerlerinin korunması, yaşatılması, geliştirilmesi, tanıtılması, gelecek
kuşaklara aktarılması, planlanması, yönetilmesi ve denetlenmesine ilişkin
hususları düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2 –
(1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakan: Kültür ve Turizm Bakanını,
b) Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını,
c) Başkan: İdare Başkanını,
ç) İdare: Kapadokya Alanının tarihî ve kültürel değerleri
ile jeolojik/jeomorfolojik dokusunun ve doğal kaynak değerlerinin
korunması, yaşatılması, geliştirilmesi, tanıtılması, gelecek kuşaklara
aktarılması, planlanması, yönetilmesi ve denetlenmesi amacıyla kurulan
idareyi,
d) Geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma
şartları: Kapadokya Alan planları yürürlüğe girinceye kadar uyulacak
esasları,
e) Kapadokya Alanı: EK-1’de yer alan Harita ve
Koordinat Listesinde sınırları belirtilen ve bu Kanun kapsamında İdarenin
yetkili ve görevli olduğu alanı,
f) Kapadokya Alan planları: Bu
Kanun hükümlerine göre hazırlanan, Kapadokya Alanının korunması, geliştirilmesi,
yönetimi, tanıtılması, koruma esasları ve kullanma şartlarının
belirlenmesi, bölgenin sağlıklaştırılması, yenilenmesi, açık alan sistemi
yaya dolaşımı, taşıt ulaşımı ve altyapı tesislerinin tasarım esasları ile
bölge halkının sosyal ve ekonomik yapısının iyileştirilmesi konularında
hedefleri, stratejileri ve kararları belirleyen her tür ve ölçekteki
planları,
g) Komisyon: Kapadokya Alan Komisyonunu
ifade eder.
Genel
esaslar
MADDE 3 –
(1) Kapadokya Alanında geçiş
dönemi koruma esasları ve kullanma şartları ile meri planlara ve Komisyon
kararlarına aykırı uygulama yapılamaz. Bu Alanda her türlü aykırı
uygulamanın giderilmesini sağlamak, gerektiğinde aykırı uygulamaya konu
yapı ve tesisleri yıkmak veya yıktırmak İdarenin yetkisindedir.
(2) Kapadokya Alanında bulunan
Hazine ile kamu kurum ve kuruluşlarının özel mülkiyetindeki taşınmazların
satışı, trampası, arsa veya kat karşılığı inşaat yaptırılması, kiraya
verilmesi, ön izin verilmesi ve üzerlerinde irtifak hakkı kurulması,
Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerin kiraya verilmesi, ön izin ve
kullanma izni gibi işlemler İdarenin uygun görüşü alınarak yapılır. Ancak, Vakıflar Genel Müdürlüğünün idaresi ve
denetiminde bulunan mazbut vakıflar ile temsilen yönetilen mülhak vakıflara
ait taşınmazlar hakkında bu fıkra hükümleri uygulanmaz.
(3) Bu Kanunda hüküm bulunmayan hâllerde 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kanunu, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu,
12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu ile ilgili diğer
mevzuat hükümleri uygulanır.
İKİNCİ BÖLÜM
Kapadokya Alanı Yapılaşma Esasları
Kapadokya
Alan planları
MADDE 4 –
(1) Kapadokya Alanında yapılacak
uygulamalar, meri planlar ile geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma
şartlarına göre yürütülür.
(2) Kapadokya Alanının bütününe ilişkin üst ölçekli
plan İdarece hazırlanır ya da hazırlatılır. Bu plan, Komisyonun uygun
görüşü ve Bakan onayı ile yürürlüğe girer. Üst ölçekli planlara uygun
olarak hazırlanan ya da hazırlatılan nazım ve uygulama imar planları ise,
Komisyonun uygun görüşü ve İdarenin onayı ile yürürlüğe girer.
(3) Kapadokya Alanında diğer kamu kurum ve
kuruluşlarına ilgili mevzuatla verilen plan yapma, yaptırma, onama ve resen
onama yetkisi bu maddede belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yürütülür.
(4) Kapadokya Alanında bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten sonra ilgili diğer idarelerce yeni plan onaylanamaz.
(5) Kapadokya Alan planı yapımı ve yürürlüğüne ilişkin
usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılan yönetmelik ile belirlenir.
Kapadokya
Alan Komisyonu
MADDE 5 – (1) Komisyon aşağıda belirtilen üyelerden oluşur:
a) Üniversitelerin arkeoloji, sanat tarihi,
mimarlık, şehir planlama/şehir ve bölge planlama, jeoloji ve hukuk ile
biyoloji veya kimya bölümlerinden lisans eğitimlerini tamamlayarak mezun
olmuş, Bakanlıkça görevlendirilecek, alanında uzman ve en az on yıl
deneyime sahip yedi üye
b) Nevşehir İl Özel İdaresi Genel Sekreteri veya
Nevşehir İl Özel İdaresinden görevlendireceği bir üye
c) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tabiat
Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü ile Tarım ve Orman Bakanlığı Doğa
Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünce görevlendirilecek, alanlarında
uzman birer üye
ç) Nevşehir Ticaret ve Sanayi Odasınca
görevlendirilecek bir üye
d) Görüşülecek konu ile ilgili yer belediye
başkanlığından görevlendirilecek bir temsilci üye
e) Görüşülecek konu Vakıflar Genel Müdürlüğü ile ilgili
ise Vakıflar Bölge Müdürü veya Vakıflar Bölge Müdürlüğünden
görevlendireceği bir temsilci üye
(2) Komisyonda görüşülecek konunun niteliğine göre
oy hakkı olmamak kaydıyla ilgili kurum ve kuruluşlardan uzman çağrılabilir.
Komisyonun gündemiyle ilgili meslek odaları İdarenin davetiyle toplantıya
gözlemci olarak katılabilir.
(3) Birinci fıkranın (a) bendi uyarınca
görevlendirilen Komisyon üyelerinin görev süresi iki yıldır. Yeni üyeler
görevlendirilene kadar mevcut üyeler görevine devam eder.
(4) Kapadokya Alanında, 2863 sayılı Kanun ile
kültür varlıklarını koruma bölge kurulları ile tabiat varlıklarını koruma
bölge komisyonlarına verilen yetki ve görevler Komisyon tarafından
kullanılır. Ayrıca, Komisyon Kapadokya Alanı içerisinde doğal sit
alanlarının tescili, sınır değişiklikleri ve yeniden değerlendirilmesine
yönelik karar almaya yetkilidir.
(5) Komisyon, Kapadokya Alanında geçiş dönemi
koruma esasları ve kullanma şartları ile meri planlara ilişkin her türlü
fiziki ve inşai uygulamaya yönelik karar almaya
yetkilidir.
(6) 2863 sayılı Kanunda ve diğer mevzuatta kültür
varlıklarını koruma bölge kurulları ile tabiat varlıklarını koruma bölge
komisyonlarına yapılan atıflar Kapadokya Alanı bakımından Komisyona
yapılmış sayılır.
(7) Kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler ile
gerçek ve tüzel kişiler Komisyon kararlarına uymak zorundadır.
(8) Komisyonun kuruluşu, görevleri, çalışma usul ve
esasları ile Komisyon üyelerinin atanması ve üyeliklerinin sona erdirilmesi
Bakanlıkça çıkarılan yönetmelik ile belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mali ve Cezai Hükümler
İdareye
aktarılacak gelirler
MADDE 6 –
(1) İdareye aktarılacak gelirler
şunlardır:
a) Nevşehir İl Özel İdaresi, Kapadokya Alanı
sınırları içerisindeki belediyeler, Ürgüp Ticaret ve Sanayi Odası ve
Nevşehir Ticaret ve Sanayi Odasının bir önceki yıl kesinleşmiş bütçe
gelirlerinden en az yüzde bir oranında ayrılacak paylar
b) İdarece verilecek idari para cezalarından elde
edilecek gelirler
c) Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi Merkez
Müdürlüğü bütçesinden aktarılacak tutarlar
(2) Birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen pay
oranını iki katına kadar artırmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Muafiyet
ve indirimler
MADDE 7 – (1) İdare, bu Kanunda ve ilgili mevzuatında
sayılan faaliyetleri dolayısıyla yapılan işlemler yönünden 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu ile
26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu gereğince alınan
harçlardan ve harcamalara katılma paylarından, düzenlenen kâğıtlar yönünden
damga vergisinden, kendisine yapılan bağış ve yardımlar nedeniyle veraset
ve intikal vergisinden, sahip olduğu taşınmazlar dolayısıyla emlak
vergisinden ve tapu ve kadastro döner sermaye hizmet bedelinden muaftır.
(2) İdareye yapılan her türlü nakdî ve ayni bağış
ve yardımlar ile sponsorluk harcamalarının tamamı, 31/12/1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile 13/6/2006 tarihli ve 5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu hükümleri çerçevesinde gelir veya kurumlar
vergisi matrahının tespitinde, gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi
üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla beyan edilen gelirden veya kurum
kazancından indirilebilir.
(3) İdarenin bu Kanunda ve ilgili mevzuatında
sayılan görevleriyle ilgili faaliyetlerinden elde ettiği gelirleri
dolayısıyla iktisadi işletme oluşmuş sayılmaz.
(4) İdarenin görevlerine ilişkin mal ve hizmet
alımları ile yapım işleri 4/1/2002 tarihli ve 4734
sayılı Kamu İhale Kanununa tabi değildir. Bu istisna, ceza ve ihalelere
katılmaktan yasaklama hükümleri ile İdarenin Kapadokya Alanına ilişkin
faaliyetleri içinde olmayan, İdarenin idari ihtiyaçları ile ilgili mal ve
hizmet alımları ile yapım işlerini kapsamaz. Bu fıkranın uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Bakanlıkça
çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.
Cezalar
MADDE 8 – (1) Kapadokya Alanının tarihî ve kültürel
değerleri ile jeolojik/jeomorfolojik dokusunun ve doğal kaynak değerlerinin
korunmasına ve yaşatılmasına yönelik alınan tedbirlere aykırı davranılması
hâlinde elli bin Türk lirasından iki yüz bin Türk lirasına kadar idari para
cezası uygulanır.
(2) Birinci fıkra kapsamına girmeyen, Kapadokya
Alanının mevcut durumunu bozmayan ve yapısal uygulamalar içermeyen konulara
ilişkin belirlenecek tedbirlere aykırılık hâlinde ise beş yüz Türk
lirasından beş bin Türk lirasına kadar idari para cezası uygulanır.
(3) Birinci ve ikinci fıkra kapsamında idari para
cezası uygulanacak fiiller ile bu fiillerin aykırılık durumuna göre
uygulanacak idari para cezasının miktarı İdarece çıkarılan yönetmelikle
belirlenir.
(4) Birinci, ikinci ve üçüncü fıkralar uyarınca
İdarece belirlenen fiiller dışında kalan ve 31/8/1956
tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanunu, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre
Kanunu, 1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı Kara Avcılığı Kanunu ile 22/3/1971
tarihli ve 1380 sayılı Su Ürünleri Kanununda yasaklanan fiillerin Kapadokya
Alanı sınırları içerisinde işlenmesi hâlinde bu kanunlarda tanımlanmış
idari para cezaları iki misli artırılır ve bu kanunlarda yetkili kılınan
ilgili idarelerin yetkili personelinin katılımı ile tespiti yapılarak
İdarece uygulanır.
(5) Bu madde uyarınca verilen idari para cezaları
Başkan tarafından uygulanır ve İdareye gelir kaydedilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Çeşitli
hükümler
MADDE 9 –
(1) 2863 sayılı Kanun kapsamında
kültür varlıklarını koruma bölge kurulu müdürlüklerine, koruma, uygulama ve
denetim büroları ile çevre ve şehircilik il müdürlüklerine verilen görev ve
yetkiler Kapadokya Alanında, İdare tarafından yürütülür.
(2) İdare tarafından talep edilmesi hâlinde
Kapadokya Alanı sınırları içerisinde kalan Hazinenin özel mülkiyetindeki
veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlar, ormanlık alanlar
dâhil tahsisli olanların tahsisleri kaldırılarak bu Kanunda belirtilen
amaçlara uygun olarak kullanılmak üzere bedelsiz olarak İdareye tahsis
edilir. Genel kolluk kuvvetlerine tahsisli veya bunların kullanımında olan
taşınmazlar hakkında bu fıkra hükümleri uygulanmaz.
(3) Kapadokya Alanının sınırları bölgenin kültürel
ve doğal varlıkları ile turizm potansiyeli göz önüne alınarak İdarenin
teklifi ve Bakanlığın uygun görüşü üzerine Cumhurbaşkanı kararı ile
değiştirilebilir.
(4) Kapadokya Alanında 2863 sayılı Kanunun 15 inci
maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde tanımlanan nitelikteki
taşınmazların Hazine taşınmazları ile değiştirilmesi işlemleri 2863 sayılı
Kanun ve ikincil mevzuatı hükümlerine göre İdarece yürütülür.
(5) İdareye ait taşınır ve taşınmazlar Devlet malı
hükmündedir. Bunlar aleyhine suç işleyenler Devlet malları aleyhine suç
işleyenler gibi cezalandırılır.
(6) Kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen
Devlet memurları, kamuda çalışan sürekli işçiler ile öğretim elemanlarından
gerekli nitelikleri taşıyanlar, kendilerinin isteği ve kurumlarının
muvafakatiyle İdare kadrolarında istihdam edilebilir. Bunların kurumlarıyla
olan ilişkileri, iş sözleşmesinin yapılmasıyla son bulur. İdarede bu fıkra
uyarınca istihdam edilmeye başlananlara, önceki kurumlarıyla ilişkilerinin
kesilmesinden dolayı emekli ikramiyesinin hesabına esas toplam hizmet
süresi on beş yıldan az olanlara emekli ikramiyesi ödenmez ve ödenmeyen
emekli ikramiyesinin hesabına esas hizmet süreleri İdarede geçecek hizmet
süreleriyle birleştirilmek suretiyle kıdem tazminatının hesabına esas
hizmet sürelerine dâhil edilir. Ayrıca, bu şekilde kıdem tazminatının
hesabına esas hizmet süresine dâhil edilecek süreler ile emekli
ikramiyesinin hesabı açısından on beş yıldan fazla hizmeti olanların bu
hizmet süreleri kıdem süresine bağlı diğer hakların tespitinde de dikkate
alınır. Bu şekilde istihdam edilenlerden, sosyal güvenlik
kuruluşlarından aylık bağlanması veya iş sözleşmesinin işveren tarafından
haklı nedenle derhâl feshi kapsamında iş sözleşmesi sona erenler hariç olmak
üzere, İdaredeki görevleri sona erenlerden, önceki kurumlarındaki ilgili
kadrolara atanma şartlarını kaybetmemiş olanlar; önceki kurumlarında
yürürlükteki mevzuat hükümlerine uygun olarak öğrenim durumları, hizmet
yılı ve kazanılmış hak aylık derecelerine uygun boş bir kadroya en geç bir
ay içinde atanırlar ve herhangi bir işleme gerek kalmaksızın en geç bir ay
içinde göreve başlatılırlar. Bu fıkra uyarınca önceki kurumlarına
dönen kişilerin İdarede geçen hizmetleri kazanılmış hak aylık derece ve
kademeleri ile kıdeme bağlı haklarında değerlendirilir. Önceki kurumlarına
tekrar atananlara iş sözleşmesinin sona ermiş olmasından dolayı İdarece
kıdem tazminatı veya başkaca bir tazminat ödenmez ve bu süreler sonraki
hizmetlerine göre hak kazanacakları emekli ikramiyesi hesabında dikkate
alınır.
Geçiş
dönemi bütçesi ve diğer işlemler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) İdarenin 2019 mali
yılı harcamaları yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar Bakanlığın 2019 yılı
bütçesinde yer alan ödeneklerden karşılanır.
(2) Kapadokya Alanına ilişkin olarak bu Kanunla
İdareye devredilen yetki ve görevler kapsamında kalan ve Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce ilgili idarelerce sözleşmeye bağlanmış olan işler,
İdare teşkilatı kuruluncaya kadar bu idarelerce yürütülür. İdare teşkilatı
kurulduğu tarih itibarıyla bu sözleşmeler ilgili idarelerce hak, alacak ve
borçlarıyla birlikte İdareye devredilmiş sayılır.
(3) İkinci fıkra uyarınca İdareye devredilen
sözleşmelerden dolayı ilgili idarelerce taraf olunan davalar, Kapadokya
Alanı ile ilgili kültür varlıklarını koruma bölge kurulu kararları ve
tabiat varlıklarını koruma bölge komisyonu kararlarına karşı açılan davalar
ile başlatılmış olan takiplerde İdare kendiliğinden taraf sıfatını kazanır.
Bu sözleşmelere ilişkin olarak bu maddenin yürürlüğe girmesinden önce
ilgili idarelerce yapılmış iş ve işlemler sebebiyle açılacak dava ve
takipler İdareye yöneltilir.
(4) 4 üncü madde uyarınca Kapadokya Alanında
uygulamaya yönelik imar planları yürürlüğe girene kadar geçerli olmak
üzere, Kapadokya Alanının ihtiyaçları göz önünde bulundurularak
belirlenecek geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları, İdarenin
teşkilatlanmasını müteakip üç ay içerisinde İdarenin teklifi ve Komisyonun
onayı ile yürürlüğe girer.
(5) Kapadokya Alanı içerisinde meri tüm planların
uygulaması, geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları belirlenene
kadar devam eder. Geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartlarının
belirlenmesi ile meri planların uygulanması durdurulur. Üst ölçek planların
hazırlanması sürecinde uygulanması durdurulmuş olan mevcut planlar İdarece
incelenerek Komisyonun uygun görüşü ile yeniden yürürlüğe konulabilir.
(6) Bu Kanunun uygulanmasına dair yönetmelikler,
İdarenin teşkilatlanmasının tamamlanmasını müteakip en geç üç ay içinde
yürürlüğe konulur. Bu Kanunda öngörülen Kapadokya Alan planları iki yıl
içinde Komisyona sunulur.
Yürürlük
MADDE 10
– (1) Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11 – (1) Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.
31/5/2019
Eki için tıklayınız.
|