Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2019/14)
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Bilgi ve İşlemler
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 19/6/2018
tarihli ve 30453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2018/24) ile Mısır
menşeli/çıkışlı “kurşun kalemler ve kurşun boyama kalemleri” ithalatına
yönelik olarak başlatılan önlemlerin etkisiz kılınmasına karşı
soruşturmanın tamamlanması neticesinde alınan kararın yürürlüğe
konulmasıdır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ,
14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyeti’ni,
c) Genel Müdürlük: İthalat Genel Müdürlüğünü,
ç) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu,
d) Kanun: 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Kanunu,
e) Karar: 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı,
f) Mısır: Mısır Arap Cumhuriyeti’ni,
g) Tayland: Tayland Krallığı’nı,
ğ) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
h) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu eşya
MADDE 4 –
(1) Soruşturma konusu eşya, 9609.10 GTP’si altında
sınıflandırılan “kurşun kalemler ve kurşun boyama kalemleri” eşyasıdır.
Soruşturma
konusu eşyaya ilişkin yürürlükteki mevzuat
MADDE 5 – (1) 14/1/2003 tarihli ve
24993 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2003/1) ile ÇHC menşeli 9609.10 GTP’li "kurşun kalemler ve kurşun boyama kalemleri"nin ithalatında 3,16 ABD Doları/(144
adet) tutarında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. Öte
yandan, 9/8/2014 tarihli ve 29083 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2014/24) ile tamamlanan son nihai gözden geçirme soruşturması
sonucunda mezkur ürünlerin ithalatında uygulanan önlemin aynen devamına
karar verilmiştir.
(2) 14/4/2007 tarihli ve
26493 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2007/5) hükümleri kapsamında söz
konusu önlem, önlemlerin etkisiz kılınması soruşturması sonucunda Tayland
menşeli/çıkışlı eşya ithalatına teşmil edilmiştir.
Başvuru
ve soruşturma
MADDE 6 – (1) Bakanlığa iletilen, önlem konusu ülkeler
menşeli “kurşun kalemler ve kurşun boyama kalemleri” ithalatında uygulanan dampinge karşı önlemin Mısır üzerinden yapılan ithalat
yoluyla etkisiz kılındığına yönelik iddialar üzerine Bakanlık tarafından re’sen bir inceleme başlatılmıştır.
(2) Önlemlerin etkisiz kılındığına ilişkin iddia ve
bulguların Kanun, Karar ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
değerlendirilmesi neticesinde Mısır menşeli/çıkışlı söz konusu eşya için
İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunca, Yönetmeliğin 38 inci
maddesi çerçevesinde önlemlerin etkisiz kılınmasına karşı soruşturma
açılmasına karar verilmiştir.
(3) İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2018/24) ile Mısır menşeli/çıkışlı “kurşun kalemler ve
kurşun boyama kalemleri” ithalatına yönelik olarak önlemlerin etkisiz
kılınmasına karşı soruşturma başlatılmıştır.
Soruşturma
dönemi
MADDE 7 – (1) Önlemin etkisiz kılınmasına yönelik
belirlemeler için
1/1/2015 ile 31/3/2018 tarihleri arası soruşturma dönemi
olarak belirlenmiştir.
İlgili
tarafların bilgilendirilmesi ve bilgilerin toplanması
MADDE 8 – (1) Soruşturma için gerekli bilgilerin temini
amacıyla, soruşturma konusu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliğine, bilinen
ithalatçılarına ve yabancı ülke üretici/ihracatçılarına soru formları
gönderilmiştir. İlk aşamada tarafların soru formlarını cevaplandırmaları
için posta süresi dâhil 37 günlük süre verilmiştir. Sonraki aşamada Bakanlığımıza
vaki makul süre uzatımı talepleri değerlendirilerek karşılanmış olup,
ilgili taraflara normal süreye ilaveten ek süre de verilmiştir.
(2) Soruşturma kapsamında Mısır’da mukim Bedaya Company for Stationery Manufacturing ve Gelcy Speciality Plastics (S.A.E.)
firmaları gerekli bilgi ve belgeleri sağlayarak işbirliğinde bulunmuştur.
(3) Mısır Arap Cumhuriyeti Ticaret ve Sanayi
Bakanlığı Ticaret Önlemleri Sektörü yazılı olarak görüş bildirmiş ve
Mısır’da soruşturma konusu ürüne ilişkin üreticilerin mevcut olduğunu ifade
etmiştir.
(4) Soruşturma sonucunda alınacak karara esas
teşkil edecek bilgi, bulgu ve değerlendirmeleri içeren genel nihai bildirim
Mısır’ın Ankara Büyükelçiliği’ne ve işbirliğinde bulunan firmalara; firmaya
özel bilgileri ve değerlendirmeleri de ihtiva eden firma özel nihai
bildirimler işbirliğinde bulunan firmalara iletilmiş ve taraflara nihai
bildirimdeki hususlara ilişkin görüşlerini sunma imkânı tanınmıştır. Bedaya Company for Stationery Manufacturing firması, firma özel ve genel nihai
bildirim raporuna ilişkin ilâve bir görüşlerinin olmadığı hususunda görüş
bildirmiştir. Gelcy Speciality
Plastics (S.A.E.)
firması ise nihai bildirime ilişkin herhangi bir görüş
bildirmemiştir.
(5) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu
tüm bilgi belge ve görüşler incelenmiş ve mevzuat kapsamında
değerlendirilebilecek olanlara bu Tebliğin ilgili bölümlerinde cevap
verilmiştir.
Yerinde
doğrulama soruşturmaları
MADDE 9 –
(1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi
çerçevesinde gerekli bilgi ve belgeleri süreleri dahilinde
tam ve eksiksiz olarak sağlayarak işbirliğinde bulunan Bedaya
Company for Stationery Manufacturing ve Gelcy Speciality Plastics (S.A.E.) firmalarının Mısır’da bulunan
tesislerinde 4-7 Mart 2019 tarihleri arasında yerinde doğrulama soruşturması
gerçekleştirilmiştir.
İKİNCİ BÖLÜM
Önlemlerin Etkisiz Kılınmasına İlişkin Belirlemeler
Genel
MADDE 10
– (1) Soruşturma konusu eşyanın
ithalatında uygulanan dampinge karşı önlemin Mısır
menşeli/çıkışlı ithalat yoluyla etkisiz kılınıp kılınmadığı hususu
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Mevzuat hükümleri
çerçevesinde soruşturulmuştur.
Soruşturma
konusu ürün ithalatının gelişimi
MADDE 11 – (1) Söz konusu
eşyanın ithalatına yönelik TÜİK istatistiklerinin incelenmesi neticesinde,
2015-2017 yılları arasında genel ithalatın sırasıyla 12,1 milyon ABD Doları
ve 1.776 ton; 11 milyon ABD Doları ve 1.295 ton; 4,8 milyon ABD Doları ve
596 ton seviyesinde gerçekleştiği, 2018 yılının ilk üç ayındaki toplam
ithalatın ise 1,4 milyon ABD Doları ve 119 ton olduğu görülmektedir. Mısır’dan yapılan ithalat ise 2015 ve 2016
yıllarında sıfır iken; 2017 yılı sonunda 792.369 ABD Doları ve 296 ton
seviyesinde gerçekleşmiş ve anılan yıl itibariyle Mısır’dan gerçekleşen
ithalatın toplam ithalat içerisindeki payı değer ve miktar bazında
sırasıyla %16 ve %49,7 seviyesine yükselmiştir. Anılan yılda Türkiye’ye
yapılan ihracatın tamamı işbirliğinde bulunan iki firma tarafından
gerçekleştirilmiştir. Bununla birlikte, Türkiye’ye ihracatın başladığı 2017
yılında Mısır’ın birim fiyatları (2,67 ABD Doları) dünya ortalamasının
(8,19 ABD Doları) oldukça altında gerçekleşmiştir.
(2) Trademap veri
sisteminden edinilen bilgiler çerçevesinde Mısır’ın ÇHC’den
2015 yılında 326 bin ABD Doları ve 34 ton soruşturma konusu ürün ithalatı
gerçekleştirdiği, söz konusu tutarın 2016 ve 2017 yıllarında sırasıyla 470
bin ABD Doları ve 49 ton, 562 bin ABD Doları ve 54 ton olarak gerçekleştiği
görülmektedir.
(3) Trademap veri
sisteminden edinilen bilgiler çerçevesinde Mısır’ın 2015-2017 yılları
arasında dünyaya soruşturma konusu ürün ihracatının sırasıyla 4.000 ABD
Doları, 48.000 ABD Doları, 276.000 ABD Doları seviyesinde olduğu
görülmektedir. 2017 yılında gerçekleştirilen 276.000 ABD Doları tutarındaki
ihracatın 261.000 ABD Dolarlık kısmının Türkiye’ye gerçekleştirildiği
anlaşılmıştır.
Ticaretin
gerçekleştirilme şekline ve dampinge karşı önlemin
iyileştirici etkisinin azaltıldığına ilişkin belirlemeler
MADDE 12
– (1) Toplam soruşturma konusu
ithalat 2015-2017 yılları arasında azalan bir seyir izlemiş ve 2015 yılında
12,1 milyon ABD Doları ve 1.776 tondan 2017 yıl sonu
itibariyle 4,8 milyon ABD Doları ve 596 tona gerilemiştir. 2018 yılının ilk
üç ayında ise toplam ithalat 1,4 milyon ABD Doları ve 631 ton seviyesinde
gerçekleşmiştir. Mısır’dan yapılan ithalatın 2017 yılında başladığı ve 2018
yılında devam ettiği görülmektedir. İthalatın başladığı 2017 yılında
Mısır’dan ithalatın toplam ithalat içerisindeki payı değer ve miktar
bazında sırasıyla %16 ve %49,7 olarak gerçekleşmiş olup, 2018 yılının ilk
üç ayında Mısır’dan yapılan ithalat 148.553 ABD Doları ve 45 ton seviyesindedir.
Bu kapsamda, Türkiye ile Mısır arasındaki ticaretin gerçekleştirilme
şeklinde değişikliğin meydana geldiği değerlendirilmektedir.
(2) 2017 yılında ve 2018 yılının ilk üç ayında
Mısır’dan yapılan ithalatın birim fiyatlarının ÇHC ithal birim fiyatlarından
ve genel ithalat birim fiyatlarından oldukça düşük olduğu görülmektedir.
Buna karşılık yapılan yerinde doğrulamalarda firmaların üretici oldukları
tespit edilmiştir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Firmalara İlişkin Belirlemeler
Bedaya Company for Stationery Manufacturing firmasına ilişkin belirlemeler
MADDE 13
– (1) Resmî ithalat
istatistiklerine göre, firmanın 2017 yılı öncesinde ülkemize soruşturma
konusu ürün ihracatı bulunmamakta olup, ihracat 2017 yılında başlamıştır.
(2) Firmanın soru formu kapsamında sunulan
bilgi/belgelerinin incelenmesini müteakip Mısır’ın 6 Ekim şehrinin 3 üncü
Endüstri Bölgesinde bulunan firma tesisleri ile merkez ofisinde 4-5 Mart
2019 tarihlerinde yerinde doğrulama çalışması gerçekleştirilmiştir.
(3) Yerinde doğrulama ziyaretinde firmanın üretim
tesislerinin çalışır durumda olduğu ve ekstrüzyon
yöntemine dayanan firma üretim tekniğinin ağaç cedarlı
yerli üretim tekniğinden oldukça farklı bir üretim tekniği olduğu
görülmüştür. Bu kapsamda, üretimde kullanılan polistiren,
polietilen ve pigment ile muhtelif kimyasalın hammadde depolarında fiziki
varlığı tespit edilmiştir. Buna ilaveten, firmanın üretim tesislerinde ekstrüzyon ve soğutma hattı ile muhtelif sayıda kesme,
tıraşlama ve etiketleme makinesi ve paketleme ünitesinin varlığı tespit
edilmiş olup, her bir ekstrüzyon hattının üretim
süreci gözlemlenmiştir. Makine parkurunun firmanın fiili üretimi ile uyumlu
olduğu görülmüştür. Diğer taraftan, bitmiş ürünlerin depolarda fiziki
varlığı tespit edilmiştir.
Gelcy Speciality Plastics (S.A.E.)
firmasına ilişkin belirlemeler
MADDE 14
– (1) Resmî ithalat
istatistiklerine göre, firmanın 2017 yılı öncesinde ülkemize soruştuma konusu ürün ihracatı bulunmamakta olup,
ihracat 2017 yılında başlamıştır.
(2) Firmanın soru formu kapsamında sunmuş olduğu
bilgi ve belgenin incelenmesinin ardından 6 Mart 2019 tarihinde firmanın
Mısır’ın Sadat şehri 1 inci Endüstri Bölgesinde
bulunan tesislerinde, 7 Mart 2019 tarihinde ise 3 Mohammed
Elghazaly Sokak Dokki/Giza adresinde bulunan firma merkez ofisinde yerinde
doğrulama çalışması gerçekleştirilmiştir.
(3) Yerinde doğrulama ziyaretinde firmanın üretim
tesislerinin çalışır durumda olduğu ve ekstrüzyon
yöntemi ile üretim yaptığı görülmüştür. Bu kapsamda, üretimde kullanılan polistiren, polietilen ve pigment ile muhtelif kimyasalın
hammadde depolarında fiziki varlığı tespit edilmiştir. Buna ilaveten,
firmanın üretim tesislerinde ekstrüzyon hattı ile
muhtelif sayıda kesme, tıraşlama ve etiketleme makinesi ile soğutma
hatlarının ve paketleme ünitesinin varlığı tespit edilmiş olup, her bir ekstrüzyon hattının üretim süreci gözlemlenmiştir.
Makine parkurunun firmanın fiili üretimi ile uyumlu olduğu görülmüştür.
Diğer taraftan, bitmiş ürünlerin depolarda fiziki varlığı tespit edilmiştir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sonuç ve Karar
Değerlendirme
MADDE 15
– (1) Gerçekleştirilen yerinde
doğrulama çalışmaları ile sunulan bilgi/belgenin değerlendirilmesi
neticesinde Mısır’da mukim Bedaya Company for Stationery Manufacturing ve Gelcy Speciality Plastics (S.A.E.) firmalarının kurulu üretim
kapasitelerinin bulunduğu ve faal olarak üretim yaptıkları görülmüş olup,
soru formu kapsamında sunmuş oldukları bilgiler teyit edilmiştir.
(2) Her iki firmada da üretim sürecinde ağacın hiç
kullanılmaması, hammaddenin tamamen polistiren ve
polietilen gibi muhtelif kimyasal ve pigmentten oluşması, söz konusu ekstrüzyon üretim tekniğinin ağaç cedarlı
üretim tekniğine dayanan yerli üretim tekniğinden daha hızlı ve farklı bir
üretim tekniği olduğu hususları ile ekstrüzyon üretim
tekniğinin daha düşük birim fiyatlara imkan
verebildiği hususu birlikte değerlendirildiğinde, ticaretin gerçekleştirilme
şeklinde bir değişiklik meydana gelmiş olmakla birlikte; üretimi bulunan
söz konusu firmaların yürürlükteki dampinge karşı önlemlerden kaçınma
dışında yeterli bir haklı nedeni veya ekonomik gerekçesi bulunmayan bir uygulama,
işlem veya iş sonucunda Mısır menşeli/çıkışlı ithalat yoluyla yürürlükteki
dampinge karşı önlemin etkisiz kılınmadığı değerlendirilmektedir.
Karar
MADDE 16
– (1) Soruşturma çerçevesinde elde
edilen bilgiler doğrultusunda, Mısır menşeli/çıkışlı olduğu beyan edilen
soruşturma konusu eşyayı ülkemize ihraç eden Bedaya
Company for Stationery Manufacturing ve Gelcy Speciality Plastics (S.A.E.) firmalarının üretici niteliğini haiz
oldukları ve halihazırda bahis konusu eşyanın
ithalatında uygulanmakta olan dampinge karşı önlemleri etkisiz kılmadıkları
sonucuna ulaşılmıştır. Soruşturma dönemi itibariyle Mısır’ın Türkiye’ye
ihracatının tamamının söz konusu firmalarca üretilen ürünler olduğu tespit
edilmiş olup, bu nedenle ÇHC menşeli/çıkışlı ithalatta yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin Mısır menşeli/çıkışlı eşyaya
teşmil edilmemesine karar verilmiştir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|