Avrupa Meslek Yüksekokulundan:
AVRUPA MESLEK
YÜKSEKOKULU TÜRKÇE ÖĞRETİMİ UYGULAMA VE
ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Avrupa Meslek
Yüksekokulu Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi (Avrupa
TÖMER)’nin amaç ve faaliyet alanları ile yönetim organlarının görevlerine
ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Avrupa Meslek Yüksekokulu
Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinin amacına, faaliyetlerine,
yönetim organlarına ve bu organların görevlerine ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547
sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendinin (2) numaralı alt bendi ve Avrupa Meslek Yüksekokulu Eğitim Öğretim
Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Koordinatör: Merkez Koordinatörünü,
b) Merkez (Avrupa TÖMER): Avrupa Meslek Yüksekokulu
Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezini,
c) Merkez Müdürü: Merkezin Müdürünü,
ç) Meslek Yüksekokulu: Avrupa Meslek Yüksekokulunu,
d) Müdür: Meslek Yüksekokulu Müdürünü,
e) Mütevelli Heyet: Avrupa Meslek Yüksekokulu
Mütevelli Heyetini,
f) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin
Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5 – (1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) Başta Türkçe olmak üzere dil öğrenme ve öğretme
yöntemleri ile tekniklerini geliştirerek bunları uygulamak.
b) Türk kültürünün çevre kültürlerle olan dil ve
edebiyat ilişkilerini araştırmak ve bu alanda bilimsel, kültürel ve
sanatsal etkinliklerde bulunmak.
c) Yükseköğretim kurumlarında öğrenim görmek için
yurt dışından gelecek uluslararası öğrencilere Türkçe öğretmek.
ç) Yabancılara Türkçe öğretmek amacıyla Türkiye’den
yurt dışına gidecek öğretim elemanlarının yetiştirilmesini sağlamak,
gerekli dokümantasyon ve materyal çalışmalarını yapmak, ilgili ulusal ve
uluslararası kurum ve kuruluşlarla iş birliği yaparak ortak projeler
hazırlamak ve oluşturulan bilgi ve tecrübe birikiminin ulusal ve
uluslararası alanda çeşitli etkinliklerle paylaşılmasını sağlamak.
d) Yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılmak üzere
ders araç ve gereçleri ile yayınlar hazırlamak ve geliştirmek.
e) Türkiye ve yabancı ülkelerde sınavlar yapmak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 – (1) Merkez, 5 inci maddede belirtilen amaçlarını
gerçekleştirmek için aşağıdaki faaliyetlerde bulunur:
a) Türkiye Türkçesini bir dünya dili olarak
yabancılara, Türk soylulara, yurt dışında yaşayan Türklerin çocuklarına
öğretmek, Türkiye’yi ve Türk kültürünü tanıtmak amacıyla ilgili mevzuat
hükümlerine uygun olarak birimler oluşturmak.
b) Yabancılara Türkçe öğretimi alanında öğretim
elemanlarının yetiştirilmesini sağlamak ve bu amaç doğrultusunda yüz yüze
veya uzaktan eğitim yoluyla kurs, sertifika programları ve seminerler
düzenlemek.
c) Diğer kamu kurum ve kuruluşları ile Türkçe ve
ilgili dillerin öğretimi konusunda çalışmalar yaparak ortak eğitim-öğretim,
araştırma, uygulama ve yayın faaliyetlerinde bulunmak.
ç) Araştırma ve uygulamaları teşvik etmek; yapılan
araştırmaları duyurmak için seminer, kurs ve toplantılar düzenlemek.
d) Türkçeyi daha iyi öğretmeyi, Türkiye’yi ve Türk
kültürünü en güzel şekilde tanıtmayı teşvik amacıyla yurt içi ve yurt
dışındaki öğretim elemanlarına ve öğretmenlere ödüller vermek.
e) Meslek Yüksekokulunun ilgili birimleri ve
uygulama ve araştırma merkezleriyle iş birliği yaparak yerel, bölgesel,
ulusal ve uluslararası düzeyde kurslar, seminerler, konferanslar,
kongreler, toplantılar ile sertifikalı ve sertifikasız eğitim programları
düzenlemek.
f) Türkçenin anadil olarak eğitimi ve öğretimi
konusunda programlar hazırlayıp yöntemler geliştirmek, bu konu ile ilgili
yurt içi ve yurt dışındaki çeşitli kurum ve kuruluşlarla ortak çalışmalar
yapmak.
g) Meslek Yüksekokulunun ilgili bölümlerinin lisans
ve lisansüstü programlarında öğrenim gören öğrencileri, Türkçenin
yabancılara öğretilmesi alanında araştırma yapmaya yöneltmek ve
araştırmalarına destek olmak.
ğ) Türkiye’ye gelme imkânı bulunmayan, ancak Türkçe
öğrenmek isteyen ilgililere uzaktan eğitim yoluyla veya Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti ve diğer ülkelerde şubeler açarak Türkiye Türkçesini öğretmek.
h) Yurt dışındaki üniversitelerin Türkoloji bölümü
öğrencilerine ve Türkiye’deki üniversitelerin yabancı dil bölümlerindeki
son sınıf öğrencilerine ve mezunlarına meslekî tecrübeye yönelik uygulama
programları düzenlemek, staj yaptırmak, yeterlik sertifikası vermek.
ı) Merkez faaliyetleri ile ilgili arşiv birimi
oluşturmak.
i) Merkez faaliyetlerini yürütmek üzere gerekli
nitelikte ve yeterli sayıda personel çalıştırmak, çalışma birimleri ile
çalışma ve proje grupları oluşturmak.
j) Türk dili ve dil öğretim yöntemleri konusunda
araştırma ve uygulamalar yapmak.
k) Türkçeyi öğreten ve Türkiye’yi tanıtan film, ses
ve görüntülü kasetler hazırlamak, kitap, dergi, bülten, rapor, proje,
broşür yayımlamak, dağıtımını yapmak.
l) Türkçe öğretiminin daha verimli hale getirilmesi
için Türkçe ile diğer dillerin öğretimi arasında karşılaştırmalı çalışmalar
yapmak.
m) Türk dilinin yazılı ve sözlü kullanımında karşılaşılan
sorunları gidermeye ve daha doğru ve etkili kullanılmasını sağlamaya
yönelik kurslar ve seminerler düzenlemek.
n) Türk kültür dünyasını, Türk dillerinin yayılma
alanlarını, Türk dilinin yadigârlarını, yurtta ve dünyada bıraktığı
eserleri yerinde görüp incelemek amacıyla yurt içi ve yurt dışında geziler
düzenlemek.
o) Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri,
önemi, mevcut ve gelecekte karşılaşabileceği sorunlar konusunda ulusal ve
uluslararası bilimsel toplantılar düzenlemek ve öneriler getirmek.
ö) Türk dilinin doğru ve etkili kullanımının
kazandırılması için basın yayın organları ile iş birliği yapmak.
p) Türk dilini ikinci dil olarak öğrenmek
isteyenlere seviye belirleme sınavları yapmak ve bunların sonucuna göre
öğretim programları düzenlemek ve sertifika vermek.
r) Türk dilini ikinci dil olarak öğrenen kişilere
bu dili doğal ortamında kazandırmaya yönelik programlar düzenlemek.
s) Talep halinde yazışma ve konuşma eksiklerini
tamamlayıcı kurslar düzenlemek, seminerler vermek ve bunları sertifika ile
belgelemek.
ş) Türkçenin öğretimine ilişkin eğitim
faaliyetlerinde bulunmak/destek olmak üzere yurt dışında/yurt içinde şube,
dil kursları ve temsilcilik açmak/temsilcilikler vermek.
t) Yurt içindeki ve yurt dışındaki özel veya
resmi/yarı resmi kuruluşlar tarafından verilmekte olan Türkçe derslerinin
niteliğine ilişkin akreditasyon çalışmalarını yürütmek.
u) Yurt içinde veya yurt dışında resmi ya da özel
eğitim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin sertifika/kur sınavlarını
yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin
Yönetim Organları, Görevleri ve Çalışma Birimleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 – (1) Merkezin yönetim organları şunlardır:
a) Merkez Müdürü.
b) Yönetim Kurulu.
Merkez
Müdürü
MADDE 8 –
(1) Merkez Müdürü; Türk Dili ve
Edebiyatı, Türkçe Eğitimi veya Yabancı Diller bölümlerinden Merkezin
faaliyet alanlarıyla ilgili çalışmaları olan Meslek Yüksekokulu kadrolu
öğretim görevlileri arasından, Müdür tarafından üç yıl süre ile görevlendirilir.
Süresi biten Merkez Müdürü yeniden görevlendirilebilir ve aynı usul ile görevden
alınabilir. Merkez Müdürü, çalışmalarında kendisine yardımcı olmak üzere
Meslek Yüksekokulu öğretim üyeleri/öğretim görevlileri arasından en fazla
iki kişiyi müdür yardımcısı olarak görevlendirebilir. Merkez Müdürünün
görevde olmadığı zamanlarda yerine müdür yardımcılarından veya Yönetim
Kurulu üyelerinden biri vekâlet eder. Herhangi bir sebeple Merkez Müdürünün
altı aydan fazla bir süreyle görevi başında bulunamadığı durumlarda görevi
sona erer. Görevi sona eren Merkez Müdürünün yerine aynı usulle yeni bir
Merkez Müdürü görevlendirilir.
Merkez
Müdürünün görevleri
MADDE 9 – (1) Merkez Müdürünün görevleri şunlardır:
a) Merkezi yönetmek ve temsil etmek.
b) Merkez faaliyetlerinin, 5 inci maddede
belirtilen amaçlar doğrultusunda yürütülmesini ve gerekli koordinasyonu
sağlamak.
c) Yönetim Kuruluna başkanlık etmek ve Yönetim
Kurulu üyelerini toplantıya davet etmek ve toplantı gündemini hazırlamak,
toplantıları yönetmek.
ç) Yönetim Kurulu kararlarının uygulanmasını
sağlamak.
d) Merkezin çalışma, hedef ve planları ile yıllık
faaliyet raporunu hazırlamak ve bunu Yönetim Kurulunun görüşü alındıktan
sonra Müdüre sunmak.
e) Merkezin araştırma, proje, eğitim-öğretim ve
diğer faaliyetleriyle ilgili olarak ulusal ve uluslararası kuruluşlarla
ilişkilerini yürütmek.
f) Merkez faaliyetlerini yürütmek üzere gerekli
personel ihtiyacını tespit etmek, görevlendirmeler için Müdürlüğe teklifte
bulunmak, çalışma birimleri ile çalışma ve proje gruplarını oluşturmak.
g) Merkez çalışanları arasından uygun nitelikteki
kişileri çalışma birimlerinin koordinasyonundan sorumlu olarak
görevlendirmek.
ğ) Merkezin amacına uygun diğer görevleri yürütmek.
Yönetim
Kurulu
MADDE 10
– (1) Yönetim Kurulu; Merkez
Müdürü ve Meslek Yüksekokulunun kadrolu öğretim elamanları arasından Merkez
Müdürünün önerisi ve Müdürün oluru ile görevlendirilen 4 üye olmak üzere
toplam 5 üyeden oluşur.
(2) Yönetim Kurulu üyelerinin görev süresi üç
yıldır. Görev süresi biten üyeler tekrar görevlendirilebilir. Yönetim
Kurulu üyeliğinin herhangi bir nedenle boşalması halinde kalan süreyi
tamamlamak üzere aynı yöntemle yeni üye görevlendirilebilir.
(3) Merkez Müdürü, Yönetim Kurulunun Başkanıdır.
Yönetim Kurulu, Merkez Müdürünün daveti üzerine salt çoğunlukla toplanır ve
kararlar katılanların salt çoğunluğu ile alınır.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 11
– (1) Yönetim Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkezin faaliyet alanlarına ilişkin konularda
kararlar almak.
b) Merkez Müdürünün her faaliyet dönemi sonunda
hazırlayacağı faaliyet raporunun düzenlenmesine ilişkin esasları tespit
etmek, sunulan raporu değerlendirmek.
c) Merkez Müdürünün hazırladığı bir sonraki döneme
ait çalışma programını görüşmek.
ç) Merkez faaliyetlerini yürütmek üzere gerekli
personel ihtiyacının belirlenmesinde, çalışma birimleri ile çalışma ve
proje gruplarının oluşturulmasında Müdüre önerilerde bulunmak.
d) Eğitim programları sonunda verilecek diploma,
başarı belgesi, sertifika ve benzeri belgelerin verilme koşullarını Meslek
Yüksekokulu Yönetim Kuruluna önermek.
e) Merkezin faaliyet konularında işbirliği
gerektiren çalışmaların yürütülebilmesi için gerekli düzenlemeleri yapmak.
f) Merkezin çalışmaları için gerekli görülen çalışma
grupları ve komisyonları kurmak.
g) Yurt içindeki ve yurt dışındaki kuruluşlarla
ortaklaşa yürütülecek çalışmaların ilkelerini tespit etmek ve protokollerini
hazırlamak.
ğ) Gerektiğinde öğretim elemanlarına yönelik hizmet
içi eğitim faaliyetleri yürütmek ya da yürütülmesine ilişkin iş ve
işlemleri yapmak.
Çalışma
birimleri, çalışma ve proje grupları
MADDE 12
– (1) Merkezin araştırma, proje,
eğitim ve benzeri faaliyetlerine paralel olarak Merkez Müdürünün önerisi
ile çalışma birimi, çalışma ve proje grupları oluşturulabilir. Oluşturulan
birimlerde çalıştırılmak üzere yeterli sayıda personel, Merkez Müdürünün
teklifi üzerine Mütevelli Heyet Başkanlığı tarafından görevlendirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Personel
ihtiyacı
MADDE 13
– (1) Merkezin akademik, idari ve
teknik personel ihtiyacı Müdürün önerisi üzerine Mütevelli Heyet Başkanlığı
tarafından görevlendirilecek personel tarafından karşılanır.
Demirbaş
ve araç-gereçler
MADDE 14
– (1) Merkez faaliyetleri
kapsamında alınan her türlü alet, araç-gereç, donanım ve demirbaşlar
Merkezin kullanımına tahsis edilir.
Harcama
yetkilisi
MADDE 15
– (1) Merkezin harcama yetkilisi
Müdürdür. Müdür, bu yetkisini uygun gördüğü ölçüde önceden belirlenmiş usul
ve esaslar çerçevesinde Merkez Müdürüne devredebilir.
Hüküm
bulunmayan hâller
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hâllerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yönetim Kurulu
kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Avrupa Meslek Yüksekokulu Müdürü yürütür.
|