Giresun Üniversitesinden:
GİRESUN ÜNİVERSİTESİ ÇOCUK HAKLARI UYGULAMA VE
ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Giresun Üniversitesi
Çocuk Hakları Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet
alanlarına, organlarına, organlarının görevlerine ve çalışma şekline
ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Giresun
Üniversitesi Çocuk Hakları Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına,
organlarına, organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin
(2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Birim sorumlusu: Merkez bünyesinde kurulan,
proje, çalıştay-sempozyum-panel,
basın-yayın-iletişim-halkla ilişkiler, araştırma, eğitim-uygulama alt
birimlerinin çalışmalarının programlanmasından ve uygulanmasından sorumlu
olarak görevlendirilen Üniversite öğretim elemanını,
b) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
c) Geçici Çocuk Danışma Kurulu: Merkez bünyesindeki
Geçici Çocuk Danışma Kurulunu,
ç) Merkez (ÇOHAM): Giresun Üniversitesi Çocuk
Hakları Uygulama ve Araştırma Merkezini,
d) Müdür: Merkezin Müdürünü,
e) Rektör: Giresun Üniversitesi Rektörünü,
f ) Üniversite: Giresun Üniversitesini,
g) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amacı ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amacı
MADDE 5 – (1) Merkezin amacı; Üniversitenin ilgili bölüm ve
anabilim dallarının işbirliği ile yurt içinde ve yurt dışında çocuk hakları
ile ilgili her alanda bilimsel inceleme, araştırma, toplantı, yayın,
konferans, kültürel projeler ve eğitim çalışmaları yapmak, alanda
araştırmacılar yetiştirilmesine imkan sağlamak,
mevcut sorunları çözüm önerileri ile ortaya koymak ve bunların
uygulanmasını sağlayarak ülkede çocuk hakları kültürünün
yaygınlaştırılmasına ve çocuk hakları ile ilgili politikaların
geliştirilmesine ve uygulanmasına katkıda bulunmaktır.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 – (1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:
a) Çocuk haklarına yönelik olarak yurt içinde ve
yurt dışında bilimsel ve uygulamalı araştırma, inceleme ve proje yapmak,
yapılmakta olan bu gibi çalışmalara katılmak ve desteklemek.
b) Çocuk hakları konusunda yapılan araştırmalar
sonunda raporlar hazırlamak, elde edilen veriler ışığında politika
önerilerinde bulunmak.
c) Dezavantajlı ve engelli çocukların yetenek ve
becerilerinin geliştirilmesi konusunda eğitim ve projeler düzenlemek.
ç) Çocuk hakları ile ilgili konularda ulusal ve
uluslararası düzeyde kurslar, seminerler, konferanslar, kongreler, sempozyumlar düzenlemek, lisansüstü eğitim programları
önermek.
d) Çocukların, çağdaş ve insan hakları ilkelerine
uygun olarak haklarının korunması, yaygınlaştırılması, geliştirilmesi ve bu
alanda ülke çapında eğitimini sağlayacak imkanları
araştırmak.
e) Üniversitelerde lisans, yüksek lisans ve doktora
düzeyinde ve çocuk hakları kültürü ile ilgili dersler ve seminerler
verilmesini özendirici eğitsel çalışmalarda bulunmak, bu alanda
çalışmalarda bulunanları desteklemek.
f) Lisans, lisansüstü ve doktora öğrencilerinin
Merkezin amacına uygun düşen konulardaki eğitim ve öğretim faaliyetlerini
desteklemek, toplumsal sorunların çözülmesine katkısı olacak uygulamalı
çalışmalara imkan sağlamak.
g) Çocuklarla ilgili ve çocuklarla birlikte
yürütülecek programlar oluşturmak, onların yeteneklerini eğitim ve sanat
faaliyetleri ile geliştirmek.
ğ) Merkezin amaçları doğrultusunda görsel, yazılı
ve bilişim teknolojilerini kullanarak yayın yapmak.
h) Çocuk hakları alanında gelişme ve yayınların
izlenebilmesi amacıyla kitaplık ve arşiv oluşturmak.
ı) Çocuk hakları alanında çalışma yürüten ulusal ve
uluslararası kuruluşlarla internet üzerinden oluşturulacak web sitesi
aracılığıyla iletişim ağı oluşturmak.
i) Çocuk hakları ile ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarının çalışmalarına katkıda bulunmak, ihtiyaç ve talepleri yönünde
inceleme ve araştırma yapmak, proje hazırlamak, danışmanlık hizmeti vermek
ve veri sağlamak.
j) Çocuk haklarını geniş kitlelere duyurmak,
toplumsal duyarlılığı artırmak ve bu alanda kamuoyu oluşturulmasına katkı
sağlamak.
k) Merkezin amaçları doğrultusunda çalışmalar
yapmak üzere çalışma grupları oluşturmak ve desteklemek.
l) Merkezin amacına uygun diğer faaliyetlerde
bulunmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 –
(1) Merkezin yönetim organları
şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
ç) Geçici Çocuk Danışma Kurulu.
Müdür
MADDE 8 –
(1) Müdür, Rektör tarafından
Üniversitede görevli öğretim üyeleri arasından üç yıl için görevlendirilir.
Süresi biten Müdür yeniden görevlendirilebilir. Müdürün görevi başında
bulunmama süresi altı ayı geçtiği takdirde yeni Müdür görevlendirilir.
(2) Üniversitede görevli öğretim üyelerinden, Müdürün
teklif edeceği dört aday arasından iki kişi Rektör tarafından müdür
yardımcısı olarak görevlendirilir. Müdürün bulunmadığı zamanlarda
görevlendireceği yardımcılarından birisi Müdüre vekalet
eder. Müdürün görev süresi sona erdiğinde yardımcılarının da görev süresi
kendiliğinden sona erer.
Müdürün
görevleri
MADDE 9 – (1) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Merkezi temsil etmek.
b) Yönetim Kuruluna ve Danışma Kuruluna başkanlık
etmek ve Merkezin çalışmalarını amaçlarına uygun olarak yürütmek.
c) Yönetim Kurulu ve Danışma Kurulunu toplantıya
çağırmak ve toplantı gündemini hazırlamak, toplantıları yönetmek.
ç) Yıllık çalışma planları ve stratejik planları
hazırlamak, Yönetim Kurulunun onayına sunmak, onaylanan planları Rektörün
bilgisine sunmak.
d) Merkezin yıllık faaliyet raporunu, her yılın
Aralık ayında hazırlayarak Yönetim Kurulunun onayına sunmak, onaylanan
faaliyet raporunu Rektörün bilgisine sunmak.
e) Müdür yardımcıları arasında görev paylaşımı
yapmak ve yapılan işleri denetlemek.
f) Yönetim Kurulu tarafından faaliyet alanıyla
ilgili kendisine verilen diğer görevleri yapmak.
g) Alt birimlerin faaliyetlerini denetlemek ve
yönlendirmek.
Yönetim
Kurulu
MADDE 10
– (1)Yönetim Kurulu; Müdürün
başkanlığında, müdür yardımcıları ile Müdürün önerisi ve Rektörün onayı ile
Üniversite öğretim elemanları arasından görevlendirilen yedi öğretim
elemanı olmak üzere toplam on kişiden oluşur. Yönetim Kurulu üyelerinin görev
süresi üç yıldır. Süresi biten üyeler tekrar görevlendirilebilir. Süresi
dolmadan ayrılan veya üç aydan fazla yurt dışında görevlendirilen üyelerin
yerine yeni üyeler görevlendirilir.
(2) Yönetim Kurulu Müdürün çağrısı üzerine en az
ayda bir kez toplanır. Yönetim Kurulu toplantılarına mazeretsiz olarak üç
kez üst üste katılmayan üyenin görevi sona erer.
(3) Yönetim Kurulu salt çoğunlukla toplanır ve
kararlar oy çokluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde Müdürün oyu
yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 11
– (1) Yönetim Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Ayda en az bir kez ve gerektiğinde Müdürün
çağrısı üzerine Müdürün başkanlığında toplanmak.
b) Merkezin amacına uygun çalışma politikalarını ve
ilkelerini belirlemek.
c) Bir sonraki takvim yılı içinde yapılacak her
türlü bilimsel, eğitsel ve uygulamalı toplantı ve faaliyetleri belirlemek.
ç) Proje konularını tespit etmek.
d) Merkezin araştırma ve uygulamayla ilgili alt
birimlerinin kurulmasına karar vermek, bunların üyeleri ve birim
sorumlularını belirlemek, birimlere ait çalışma esaslarını inceleyip
onaylamak.
e) Merkezin çalışma planlarını, stratejik
planlarını ve yıllık faaliyet raporunu inceleyip onaylamak.
f) Danışma Kurulu üyelerini seçmek.
g) Geçici Çocuk Danışma Kurulu üyelerini seçmek.
ğ) Yönetim Kurulunun karar vermesi gereken diğer
işleri sonuçlandırmak.
Danışma
Kurulu
MADDE 12 – (1) Danışma
Kurulu; Müdür, müdür yardımcıları ve Yönetim Kurulunun diğer üyeleri ile
Yönetim Kurulu tarafından seçilen, Merkezin faaliyetleriyle ilgili
alanlarda bilgi ve deneyime sahip Üniversite öğretim elemanları ile
istekleri halinde yerel yönetim birimleri, Giresun Barosu Çocuk Hakları
Komisyonu, kamu ve özel kuruluşlardaki kişiler ile çocuk hakları alanında
faaliyet gösteren dernek ve vakıf temsilcilerinden üç kişi olmak üzere
toplam on üç kişiden oluşur. Her
üç ayda bir kez Müdürün çağrısı üzerine Müdürün başkanlığında toplanır.
Danışma Kurulu salt çoğunlukla toplanır ve kararlar oy çokluğuyla alınır.
Danışma
Kurulunun görevleri
MADDE 13
– (1) Danışma Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkezin çalışmalarına uyarı ve önerileriyle
katkıda bulunmak.
b) Merkezin gelecekte yapacağı faaliyetlerle ilgili
olarak Geçici Çocuk Danışma Kurullarının hangi okullardan seçileceği
konusunda öneriler geliştirmek.
c) Çocuklarla yapılacak uygulamalara katılacak
öğrenci kaynağı ile ilgili genel çerçeveyi ve ilkeleri belirlemek.
ç) Merkezin, genel faaliyetlerinin yönetimiyle
ilgili konularda uyarı ve öneri geliştirmek, destek sağlamak, amaçlarına
uygunluğu konusunda danışmanlık yapmak.
Geçici
Çocuk Danışma Kurulu ve görevi
MADDE 14
– (1) Geçici Çocuk Danışma Kurulu,
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında öğrenim gören ilkokul,
ortaokul ve lise öğrencilerinden konunun özelliği ve hedef kitlenin düzeyine
göre, gerekli izinlerin alınması koşulu ile okul öğretmenleri tarafından
önerilen öğrenciler arasından Yönetim Kurulu tarafından belirlenen yedi
asıl ve iki yedek üyeden oluşur.
(2) Geçici Çocuk Danışma Kurulu, çocukların
çıkarlarını ve haklarını ilgilendiren konularda alınacak kararların tarafı
olarak yer alır ve görüş bildirir. Kurul, çocuklar ile yetişkinlerin
birlikte karar alıp uygulama kültürünü geliştirmek amacı ile faaliyet
gösterir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Personel
ihtiyacı
MADDE 15
– (1) Merkezin akademik, teknik ve
idari personel ihtiyacı 2547 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre Rektör
tarafından görevlendirilecek personel tarafından karşılanır. Merkezin
akademik personelinin görevlendirilmesinde, çalışma alanları çocuk hakları
ile ilgili çalışmaları bulunan personel arasından seçim yapılır.
Ekipman
ve demirbaşlar
MADDE 16
– (1) Merkez tarafından
desteklenen araştırmalar kapsamında alınan her türlü alet, ekipman ve demirbaşlar Merkezin ve gerektiğinde
Üniversitenin kullanımına tahsis edilir.
Harcama
yetkilisi
MADDE 17
– (1) Merkezin harcama yetkilisi
Rektördür. Rektör, bu yetkisini kısmen veya tamamen Müdüre devredebilir.
Yürürlük
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Giresun Üniversitesi Rektörü yürütür.
|