Tarım ve Orman Bakanlığından:
ÇİĞ SÜT DESTEĞİ
VE SÜT PİYASASININ
DÜZENLENMESİ UYGULAMA TEBLİĞİ
(TEBLİĞ NO:
2019/22)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı; çiğ süt
üretimi ve kalitesi ile uygulanan hayvancılık politikalarının etkinliğini artırmak
suretiyle çiğ süt üretiminde sürdürülebilirliği sağlamak üzere
yetiştiricilerin desteklenmesidir.
(2) Bu Tebliğ, 10/3/2019
tarihli ve 817 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2019
Yılında Yapılacak Çiğ Süt Desteği ve Süt Piyasasının Düzenlenmesine İlişkin
Kararda yer alan destekleme ödemelerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 18/4/2006
tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 19 uncu maddesi ile 10/3/2019
tarihli ve 817 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2019
Yılında Yapılacak Çiğ Süt Desteği ve Süt Piyasasının Düzenlenmesine İlişkin
Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanım ve
kısaltmalar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğin uygulanmasında;
a) Bakan: Tarım ve Orman Bakanını,
b) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
c) Bakanlık Süt Kayıt Sistemi (BSKS): Üreticilerin
sattığı sütün kayıt altına alındığı, destekleme ödemelerinin uygulandığı,
izlendiği, raporlandığı, Bakanlıkça çiğ süt desteklemelerinde kullanılan
kayıt sistemini,
ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
d) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube
Müdürlüklerini,
e) ESK: Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünü,
f) İl müdürlüğü: İl Tarım ve Orman Müdürlüğünü,
g) İlçe müdürlüğü: İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğünü,
ğ) Karar: 10/3/2019
tarihli ve 817 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2019
Yılında Yapılacak Çiğ Süt Desteği ve Süt Piyasasının Düzenlenmesine İlişkin
Kararı,
h) Hastalıklardan ari
işletme: Koruyucu tedbirlerin alınarak, işletmedeki hayvanların Sığır
Tüberkülozu ve Sığır Brusellozu hastalıkları
yönünden ari olduğunun onaylandığı işletmeyi,
ı) HAYGEM: Hayvancılık Genel Müdürlüğünü,
i) Soğutulmuş çiğ süt: Süt soğutma tankları
üzerinden pazarlanan çiğ inek sütünü,
j) TÜRKVET: 2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi
Yönetmeliği ile 2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Koyun ve Keçi Türü Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve
İzlenmesi Yönetmeliği hükümlerine göre oluşturulan ve hayvancılık
işletmelerinin, yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanlar ile koyun ve keçi
türü hayvanların kimliklendirilerek kayıt altına
alındığı veri tabanını,
k) Yetiştirici/üretici: Hayvancılık faaliyetiyle
iştigal eden gerçek ve tüzel kişileri,
l) Yetiştirici/üretici örgütü: Merkez Birliği
düzeyinde örgütlenmiş, 11/6/2010 tarihli ve 5996
sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununa göre
kurulmuş ıslah amaçlı birlikleri, 29/6/2004 tarihli ve 5200 sayılı Tarımsal
Üretici Birlikleri Kanununa göre kurulmuş üretici birliklerini, Bakanlıkça
kuruluşuna izin verilen ve 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler
Kanununa göre kurulmuş, hayvancılık faaliyeti yürüten tarımsal amaçlı
kooperatiflerin Merkez Birliklerine ortak olan üst birlik ortağı
kooperatifleri,
m) Yerel perakendeci: Süt üreten
hayvancılık işletmesi merkez kabul edilerek hazır ambalajlı çiğ süt için
500 kilometrelik yarıçap içerisinde, hazır ambalajlı olmayan çiğ süt için
200 kilometrelik yarıçap içerisinde yer alan ve son tüketiciye sabit bir
yerde konumlandırılmış otomatik satış makineleri veya bakkal, market ve
benzeri yerlerde çiğ süt satan perakendeciyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Desteklemeye
İlişkin Esaslar
Kaynak
aktarımı ve ödemeler
MADDE 4 –
(1) Çiğ süt desteği ve süt
piyasasının düzenlenmesi için gerekli kaynak, bütçede hayvancılığın desteklenmesi
için ayrılan ödenekten karşılanır ve Bakanlık tarafından gerekli paranın
aktarılmasını müteakip banka aracılığı ile ödenir.
Çiğ süt
desteklemesi
MADDE 5 – (1) Çiğ süt desteklemesi; üretmiş olduğu çiğ sütü,
17/12/2011 tarihli ve 28145 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmelik
kapsamında faaliyet gösteren süt işleme tesislerine, fatura/E-Fatura ve/veya
müstahsil makbuzları karşılığında kendisi, yetiştirici/üretici örgütü veya
bunların %50 (yüzde elli)’nin üzerinde paya sahip
oldukları ortaklıkları vasıtasıyla satan ve BSKS veri tabanına aylık olarak
kaydettiren bir yetiştirici/üretici örgütüne üye olan yetiştiricilere
ödenir.
(2) Çiğ süt desteklemesi, hazırlanan ödeme
icmalleri esas alınarak; inek, manda, koyun ve keçi sütü ile soğutulmuş
inek sütü ve üretici örgütleri kanalı ile pazarlanan soğutulmuş inek
sütüne, Bakanlığın belirleyeceği dönemler ve birim fiyatlar üzerinden
ödenir. Döneminde başvurusunu ve evraklarını tamamlamayanlar desteklemeden
yararlandırılmaz.
(3) Üretmiş olduğu çiğ sütü, üretici örgütleri
aracılığı ile süt tozu olarak Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğüne satan
üreticiler desteklemeden yararlandırılır. Desteklemede Bakanlıkça
belirlenen 1 kg süt tozu eşdeğeri süt miktarı esas alınır.
(4) 27/4/2017 tarihli ve
30050 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiğ Sütün Arzına Dair Tebliğ
(Tebliğ No: 2017/20) kapsamında hastalıktan ari işletme belgeli süt üreten
işletmeler, ürettikleri çiğ sütü, faaliyet alanında sütün arzı/satışı
bulunan işletme kayıt belgesine sahip ve BSKS’ye
kayıtlı yerel perakendecilere, işletme kayıt belgesine sahip BSKS’ye kayıtlı süt dolum tesislerine fatura/müstahsil
makbuzu karşılığında satmaları şartıyla çiğ süt desteklemesinden
yararlandırılır.
(5) Çiğ süt desteklemesinin başvuru yeri, şekli ve
zamanına ilişkin şart ve kurallar şunlardır:
a) Desteklemeden yararlanmak isteyen üreticiler; BSKS’ye veri girişi için yetkilendirilmiş bir
yetiştirici/üretici örgütüne üye ise bu yetiştirici/üretici örgütüne, BSKS’ye veri
girişi yetkisi bulunmayan bir yetiştirici/üretici örgütüne üye ise örgüt
aracılığı ile il/ilçe müdürlüklerine başvururlar.
b) Satılan çiğ süte ait fatura/E-Fatura veya
müstahsil makbuzları, üyesi oldukları yetiştirici/üretici örgütüne teslim
edilir.
c) Veri giriş yetkisi bulunmayan
üretici/yetiştirici örgütleri, kendilerine teslim edilen belgeleri,
İcmal-1’e esas tabloları ve eklerini, BSKS’ye
veri girişi için il/ilçe müdürlüklerine tutanak ile teslim eder.
ç) 1/1/2019 tarihinden
geçerli olmak üzere satılan çiğ sütlere ait fatura/E-Fatura ve/veya
müstahsil makbuzları, yetiştirici/üretici örgütlerine teslim edilir.
d) Çiğ süt desteklemesinden yararlanacakların işletmesi
ve sütün elde edildiği hayvanlar TÜRKVET’e
kayıtlı olmalıdır.
(6) Veri girişi yapacak il/ilçe müdürlüklerince
istenilecek belgeler şunlardır:
a) Yetiştirici/üretici örgütünce düzenlenmiş
destekleme için başvuruda bulunan üyelerin listesi.
b) Başvuruda bulunan üyelerden ilgili destekleme
dönemi için alınan başvuru dilekçeleri.
c) BSKS veri tabanı üzerinden yayımlanan ve
yetiştirici/üretici örgütünce düzenlenen çiğ süt destekleme icmaline esas
tablo.
ç) Satılan süt miktarının litre olarak gösterildiği
fatura/e-Fatura ve/veya müstahsil makbuzları (e-Faturalar excel formatında, silinemez CD veya DVD’ye
kayıtlı olmalıdır).
(7) Veri girişi yapacak yetiştirici/üretici
örgütlerince istenilecek belgeler şunlardır:
a) Başvuruda bulunan üyelerden ilgili destekleme
dönemi için alınan başvuru dilekçeleri.
b) Satılan süt miktarının litre olarak gösterildiği
fatura/e-Fatura ve/veya müstahsil makbuzları (e-Faturalar, excel formatında, silinemez CD veya DVD’ye
kayıtlı olmalıdır).
(8) Üretmiş olduğu çiğ sütü, üretici örgütleri
aracılığı ile süt tozu olarak ESK’ya satan
üreticilerden istenen belgeler şunlardır:
a) Üretici örgütü ile ESK arasında yapılan
sözleşme.
b) Üretici örgütü tarafından sözleşme kapsamında
kesilen müstahsil makbuzu.
c) Üretici örgütünün süt tozu üretimi için
anlaştığı, işletme onay belgesine sahip süt işleme tesisi ile yapmış olduğu
sözleşme ve çiğ sütün süt tozuna çevrilmesine ilişkin fatura.
ç) Üretici örgütünün sözleşme kapsamında ESK’ya sattığı süt tozu faturası.
(9) Çiğ Sütün Arzına Dair Tebliğ (Tebliğ
No:2017/20) kapsamında, çiğ süt satan hastalıktan ari
işletmeler, üyesi oldukları üretici örgütüne aşağıdaki belgeler ile
başvuruda bulunurlar:
a) Başvuruda bulunanlardan ilgili destekleme dönemi
için alınan başvuru dilekçeleri.
b) Hastalıklardan ari
işletme belgesi.
c) Çiğ sütün arzı için izin belgesi.
ç) Satılan süt miktarının litre olarak gösterildiği
fatura/e-Fatura ve/veya müstahsil makbuzları. (e-Faturalar, excel formatında, silinemez CD veya DVD’ye
kayıtlı olmalıdır).
(10) Destekleme icmallerinin hazırlanması döneminde
uyulacak esaslar şunlardır:
a) Aylık olarak düzenlenen müstahsil makbuzu
ve/veya faturaların asılları veya nüshaları destekleme için esas alınır.
Her ne suretle olursa olsun bunların fotokopileri veya onaylı suretleri
dikkate alınmaz. Müstahsil makbuzu ve/veya
faturalarda/E-Faturalarda, işletme onay belge numarası, süt işleme
tesisinin adı, adresi, üreticinin adı soyadı, adresi ve teslim edilen sütün
türü, litre olarak miktarı, litre fiyatı ve tutarı ile soğutma tankı
üzerinden pazarlanmış ise “soğutulmuş çiğ süt” ibaresi, süt soğutma tankı
sahibi, sorumlusu veya yetkilisinin adı soyadı, imzası ve süt soğutma tankı
kod numarası, süt işleme tesisi yetkilisinin imzası ve kaşesinin bulunması
gerekir.
b) Çiğ Sütün Arzına Dair Tebliğ (Tebliğ No:2017/20)
kapsamında, süt üreten işletmeler için aylık olarak düzenlenen müstahsil
makbuzu ve/veya faturaların asılları veya nüshaları destekleme için esas
alınır. Her ne suretle olursa olsun bunların fotokopileri veya onaylı
suretleri dikkate alınmaz. Müstahsil makbuzu ve/veya
faturalarda/E-Faturalarda, üreticinin adı soyadı, adresi ve teslim edilen
sütün türü, litre olarak miktarı, litre fiyatı ve tutarı, süt dolum tesisi
için adı, adresi ile süt dolum tesisinin işletme kayıt ve kod numarası,
yetkilisinin imzası ve kaşesinin, yerel perakendeciler için işletme kayıt
numarası bulunması gerekir.
c) Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine
Dair Yönetmelik kapsamındaki süt işleme tesisleri, süt dolum tesisleri ve
yerel perakendeciler ile ilgili bilgilerin BSKS’ye
girilmesi ve güncellenmesinden, kayıt ve onay işlemlerini yürüten il
müdürlükleri sorumludur.
ç) İl müdürlükleri veri giriş yetkisi için
başvuruda bulunanlardan uygun gördüğü üretici/yetiştirici örgütlerini HAYGEM’e bildirir. Bu örgütler HAYGEM tarafından BSKS’de tanımlanır.
(11) Destekleme icmallerinin hazırlanmasına ilişkin
hususlar şunlardır:
a) Veri giriş yetkisi bulunan üretici/yetiştirici
örgütleri kendi üyelerinin İcmal-1’e esas tablolarını, aylar bazında hazırlar
ve BSKS’ye veri girişini yapar.
b) Veri giriş yetkisi almış üretici/yetiştirici
örgütlerinin bulunmadığı yerlerde üreticinin İcmal-1’e esas tabloları,
yetiştirici/üretici örgütlerince aylar bazında hazırlanır ve BSKS’ye girilmesi için il/ilçe müdürlüklerine teslim
edilir. İcmal-1 listelerinin BSKS’ye veri
girişleri il/ilçe müdürlüklerince yapılır.
c) BSKS’ye süt
girişlerinin, üreticilerin üretimde bulundukları ilçe için il/ilçe
müdürlükleri veya yetkilendirilmiş üretici/yetiştirici örgütlerince yapılması
esastır.
(12) Destekleme icmallerinin il/ilçe
müdürlüklerince incelenmesine ilişkin hususlar şunlardır:
a) Süt icmallerinin incelenmesinde; üreticilere ait
fatura/E-Fatura ve/veya müstahsil makbuzlarının uygunluğu, bunların BSKS
veri tabanına doğru girilip girilmediği, satılan süt miktarının destekleme
dönemindeki sağmal hayvan sayısı, ırkı ve laktasyon
durumu ile uyumlu olup olmadığı, süt soğutma tanklarının kapasitesinin
üzerinde kullanılıp kullanılmadığı dikkate alınır. Uygun olmayan hatalı
belgeler, girişler ve hayvan sayısı ile süt miktarında uyumsuzluk olanlar
ile soğutma tanklarının kapasitesinin üzerinde pazarlanan sütler icmal
listesinden çıkartılır.
b) Elektronik ortamda alınan E-Faturaların
http://www.efatura.gov.tr internet adresinde bulunan E-Fatura görüntüleyici
ile açılarak, mali mühür bulunup bulunmadığı ve alınan çıktısı ile uyumlu
olup olmadığı kontrol edilir. Yapılan kontrolde uygun bulunmayanlar icmal
listesinden çıkartılır. E-Fatura çıktısı, kontrolü yapan il/ilçe müdürlüğü
BSKS sorumlu personeli tarafından imzalanır.
c) İnceleme sonrasında işlemi yapılan
fatura/E-Fatura ve/veya müstahsil makbuzları ve destekleme başvuru dilekçeleri
yazı ile İcmal-1’i veya icmale esas tabloyu hazırlayan yetiştirici/üretici
örgütüne iade edilir.
(13) Destekleme icmallerinin askıya çıkarılmasına
ilişkin hususlar şunlardır:
a) Aylar bazında BSKS veri tabanına kaydedilen
İcmal-1 listeleri, veri giriş dönemi bittikten sonra, il/ilçe müdürlüklerince
askıya çıkartılmak üzere BSKS veri tabanından İcmal-2 listeleri şeklinde
alınır.
b) İcmal-2 listeleri il/ilçe müdürlüklerinde,
yetiştirici/üretici örgütlerine ve üreticilere duyurulacak şekilde askıya
çıkarılır.
c) Askıya çıkarma tarihi ve saati ile askıdan
indirme tarihi ve saati il/ilçe müdürlüğü ile yetiştirici/üretici örgütü
temsilcilerince tutanağa bağlanır ve güncel tarihle imzalanır.
ç) Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz ise
listelerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar
değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
d) Askı süresinde İcmal-2 listelerine yapılan
itirazlar, il/ilçe müdürlüğünce değerlendirilir.
(14) Destekleme icmallerinin gönderilmesi ve
ödemeye ilişkin hususlar şunlardır:
a) İtirazların değerlendirilmesinden sonra
kesinleşmiş İcmal-2 listeleri ilçe müdürlüklerince onaylanarak il müdürlüğüne
gönderilir.
b) İl müdürlükleri, ilçelerden gelen onaylanmış
İcmal-2 listelerinin en az %10’unu
hayvan sayıları ile satılan süt miktarlarının uyumlu olup olmadığı yönünden
kontrol eder. Kontrol edilen İcmal-2 listeleri tutanak altına alınır, uyumsuzluğu
tespit edilen varsa, İcmal-2 listeleri yeniden düzenlenir. Kontrolleri
tamamlanan İcmal-2 listeleri BSKS veri tabanında ödemeye esas olan İcmal-3
listesi şeklinde düzenlenir. Düzenlenen İcmal-3 listeleri il müdürleri
tarafından onaylanarak HAYGEM’e gönderilir.
c) HAYGEM, gelen İcmal-3 listeleri ile BSKS’den alınan İcmal-3 listelerinin uyumunu kontrol
eder.
ç) Ödeme listelerinin Bakanlıkça bankaya
gönderilmesinden sonra kesinleşmiş İcmal-2 listeleri, yetiştirici/üretici
örgütleri bazında BSKS’den il/ilçe
müdürlüklerince alınarak ilgili yetiştirici/üretici örgütlerine gönderilir.
(15) Çiğ süt desteklemesine ilişkin diğer hususlar
şunlardır:
a) Süt soğutma tankları, süt toplama merkezleri ve
süt dolum tesislerinin yürürlükteki mevzuat hükümlerine uygunluğunun
tespiti il/ilçe müdürlüklerince yapılarak BSKS veri tabanına girişi
sağlanır.
b) Süt işleme tesislerindeki soğutma tankları BSKS
veri tabanına girilmez. Süt işleme tesislerindeki soğutma tanklarından, BSKS’de daha önceden kayıtlı olanlar sistemde pasif
duruma getirilir.
c) İl/ilçe müdürlüklerince kontrol edilerek usulüne
uygun çalıştırılmadığı tespit edilen süt soğutma tankları üzerinden
pazarlanan sütler soğutulmuş olarak değerlendirilmez.
ç) Çiğ sütün, yetiştirici/üretici örgütleri veya
bunların %50 (yüzde elli)’den fazla paya sahip oldukları 13/1/2011
tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa tabi ortaklıkları aracılığıyla
pazarlanması halinde, üretici adına düzenlenmiş müstahsil makbuzlarının süt
miktarları aylık toplamıyla, bu müstahsil makbuzlarıyla ilişkili olan süt
işleme tesisleri adına düzenlenmiş faturaların süt miktarları aylık
toplamının uyumlu olması zorunludur. Gerçek usulde vergiye tabi olmayan
üreticilerin süt girişleri müstahsil makbuzuyla yapılır.
d) Destekleme icmallerinin hazırlanması, askıya
çıkartılması, gönderilmesi ve ödeme ile ilgili çalışma takvimi HAYGEM
tarafından belirlenir.
e) Bu Tebliğde belirtilen icmallerin ve diğer
eklerin örnekleri BSKS üzerinden yayımlanır.
f) İl/ilçe müdürlükleri ve yetkilendirilmiş
üretici/yetiştirici örgütleri, gerekli belgelerle yapılan başvuruları zamanında
sisteme girmekle sorumludur. Başvuruları zamanında sisteme girmeyen
üretici/yetiştirici örgütünün veri giriş yetkileri il müdürlüklerinin
görüşleri doğrultusunda iptal edilir.
g) BSKS’de görev yapacak
Bakanlık personelinin sistem şifrelerinin tahsisi Bakanlıkça,
üretici/yetiştirici örgütleri personelinin şifre tahsisi ise il
müdürlüklerince yapılır. Personelin eğitimi ile konuya ilişkin diğer
tedbirler Bakanlık, il/ilçe müdürlükleri ve üretici/yetiştirici örgütleri
tarafından alınır.
ğ) Birden çok yetiştirici/üretici örgütüne üyeliği
bulunan üreticinin iş ve işlemleri, fatura/E-Fatura ve/veya müstahsil
makbuzunu teslim ettiği yetiştirici/üretici örgütü üzerinden yapılır.
h) Üreticilerin, üretici örgütleri kanalı ile
pazarlanan soğutulmuş inek sütü desteğinden yararlanabilmeleri için;
vergiye tabi üreticiler, üretici/yetiştirici örgütüne sattığı sütü fatura
ile diğerleri ise üretici örgütü tarafından düzenlenmiş müstahsil
makbuzuyla, benzer şekilde yetiştirici/üretici örgütü de bu sütleri süt
işleme tesisine kestiği fatura ile belgelemeli ve uyumlu olmalıdır.
ı) Çiğ süt desteklemesi ve BSKS ile ilgili olarak
yapılacak çalışma ve uygulama esasları HAYGEM tarafından belirlenir.
i) Çiğ süt destekleme ödemelerinden, idarî hata
sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere
yararlandığı tespit edilen ve beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmayacak gerçek veya tüzel kişilerin ceza süreleri
bitene kadar Çiftçi Kayıt Sisteminde destek dışı bırakılan işletmeler
listesine alınmasından il/ilçe müdürlükleri sorumludur.
j) Destekleme ödemeleri ile ilgili olarak
haklarında idari ve adli işlem başlatılan kooperatif üst/bölge birlikleri,
yetiştirici birlikleri ve üretici birlikleri haklarındaki inceleme
tamamlanıncaya kadar, il sistem sorumlularınca BSKS’de
ödeme engelli yetiştirici/üretici örgütü olarak işaretlenir.
k) İdari hata sonucu veya haksız ödendiği tespit
edilerek geri tahsil edilen çiğ süt desteklemelerine ait bilgiler BSKS’ye il/ilçe müdürlükleri tarafından girilir. Geri
ödeme belgeleri il/ilçe müdürlüklerinde muhafaza edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ödemeye İlişkin
Esaslar
Üye
yetiştiricilerden kesinti
MADDE 6 – (1) Merkez birliğini kurmuş olan; 5996 sayılı
Kanuna göre kurulmuş ıslah amaçlı yetiştirici birlikleri ve/veya 5200
sayılı Kanuna göre kurulmuş üretici birlikleri ve/veya Bakanlıkça
kuruluşuna izin verilen 1163 sayılı Kanuna göre kurulmuş tarımsal amaçlı
kooperatif üyelerinden, hak ettikleri desteklerden aşağıdaki tabloda
belirtilen oranlarda çiftçi örgütlerini güçlendirme adı altında sistem
üzerinden kesinti yapılır. Kalan
miktar yetiştirici/üreticilerin hesabına ödenir.
Birlik/Kooperatif
|
Oran (%)
|
Üretici ve yetiştirici
birlikleri üzerinden yapılan desteklemelerde
|
%3’ü il/ilçe
üretici birliklerine, il yetiştirici birliklerine, bu bedelin içinden %
5’i merkez birliklerine,
|
Kooperatifler
üzerinden yapılan desteklemelerde
|
%3’ü
kooperatif üst birliği veya bölge birliğine, bu bedelin içinden %25’i merkez
birliğine,
|
(2) Birden
fazla merkez birliğine üyeliği bulunan kooperatif üst/bölge birlikleri
destekleme yılı için çiftçi örgütlerini güçlendirme bedelinin ödeneceği merkez
birliğine taahhütname verir. Bu taahhütnameler, merkez birliklerince
destekleme yılı başında Bakanlığa gönderilir. Çiftçi örgütlerini
güçlendirme bedeli merkez birliklerinden gelen liste ve taahhütnamelere
göre ödenir.
Ödemelerin
aktarılması
MADDE 7 –
(1) Bu Tebliğde yer alan
destekleme ödemeleri kamu kaynağı olduğundan hak sahibinin hesabına
aktarılmadan önce, haciz/icra, temlik ve benzeri işlemler yapılmaz.
(2) Bu Tebliğ kapsamındaki desteklemelerden
yararlanmak için başvuran yetiştirici/üreticilerin Merkezi Nüfus İdaresi
Sistemi (MERNİS) sorgulamaları, desteklemelerin yürütüldüğü veri tabanları
üzerinden, yetiştirici/üretici örgütü veya il/ilçe müdürlüğünce başvuru
tarihi itibarıyla yapılır.
(3) ESK tarafından gerçekleştirilen süt tozu alım
satımı neticesindeki fark, icmal karşılığında, 2019 ve 2020 yılı destekleme
bütçelerinin Hayvancılık Desteklemeleri kaleminden ESK’ya
aktarılır. Maliyet bedeli ile satış bedeli arasındaki farkı gösteren ıslak
imzalı ve onaylı icmaller ESK tarafından oluşturulup HAYGEM’e
gönderildikten sonra, bütçe işlemlerini müteakip ESK’nın
hesabına aktarılır.
Yetki ve
denetim
MADDE 8 –
(1) İl/ilçe müdürlükleri,
desteklemeler ile ilgili başvuru zamanı ve şartlarını, yerel imkânları da
kullanarak duyurur.
(2) Destekleme ödemelerinin denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya ve bu Tebliğin uygulamasında ortaya çıkan sorunlar ve
öngörülmeyen durumlarda HAYGEM, genelge ve talimat çıkarmaya yetkilidir.
Bakanlık genelgeleri ve talimatlarının uygulanmasında ve oluşacak
problemlerin çözümünde, il müdürlükleri yetkilidir. Bu amaçla yapılacak
çalışmalarda gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kooperatifler
ile ilgili oda ve birliklerin hizmetlerinden yararlanılır.
(3) Destekleme ödemelerinin amacına uygun ve gerçek
hak sahiplerine ödenmesi için, il müdürlüğü gerekli tedbirleri alır. Çiğ
süt desteklemesi için il müdürlükleri, ilçelerden gelen onaylanmış İcmal-2
listelerinin en az %10 (yüzde
on)’unu hayvan sayıları ile satılan süt miktarlarının uyumlu olup olmadığı
yönünden kontrol eder, kamu zararı tespiti durumunda, desteğin tamamı
incelendikten sonra İcmal gönderilir.
(4) Çiğ süt desteğinde ortaya çıkabilecek sorunlara
ilişkin konularda 27/5/2014 tarihli ve 29012
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği hükümlerine
göre kurulan İl/İlçe Tahkim Komisyonları yetkilidir.
(5) Çiğ süt desteğinde, yetiştirici/üretici
örgütlerine verilen yetki görev ve sorumlulukları zamanında yerine getirmeyerek
yetiştiricinin mağduriyetine sebep olan yetiştirici/üretici örgütleri,
mağduriyetin giderilmesinden sorumludur.
Desteklemelerden
yararlanamayacak olanlar
MADDE 9 – (1) Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar bu
Tebliğ kapsamındaki desteklemelerden yararlandırılmaz:
a) Bu Tebliğde belirlenen hükümlere uymayanlar.
b) Gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve/veya belge
ibraz edenler.
c) Kamu kurum ve kuruluşları.
Haksız
ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğde belirtilen
ilgili birimler, yetki alanına giren verilerin kayıt sistemine doğru girilmesinden,
kendilerine ibraz edilen belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları
belgelerden doğrudan sorumludur. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız
yere ödemeye neden olanlar ile haksız yere ödemelerden yararlanmak üzere
sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar
hakkında gerekli cezai, hukuki ve idari işlemler il müdürlüklerince
yapılır.
(2) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde
belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi
ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin
yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel
kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(3) Bu Tebliğ ile belirlenen destekleme
ödemelerinden, idarî hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler, beş yıl süreyle
hiçbir destekleme programından yararlandırılmaz. Bunun takibinden il/ilçe
müdürlükleri sorumludur.
(4) İdari hata sonucu yapılan fazla ödemeyi
kendilerine tebliğ edildiği tarihten itibaren bir ay içinde iade etmeyenler
beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından yararlandırılmaz. Söz konusu
ödemeleri, tebliğ edildiği tarihten itibaren bir ay içinde üretici, kendi
rızası ile iade ederse gecikme faizi alınmaz. Söz konusu ödeme, tebliğ
edilen süre içerisinde yapılmaz ise, tebliğ tarihinden itibaren 6183 sayılı
Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate
alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre
geri alınır.
Sorumluluk
ve arşivleme
MADDE 11
– (1) Tüm bilgi ve belgelerin
doğruluğundan, bilgi ve belge sahibi ile onaylayan kişi ve kuruluşlar
doğrudan sorumludur. Destekleme ödemesi yapılan belgeler istendiğinde ibraz
edilmek üzere, yetiştirici/üretici örgütleri ve/veya ilgili birimlerin
arşivlerinde en az beş yıl süre ile saklanır.
(2) Yetiştirici/üretici örgütleri, üyelerinin
işletme ve hayvan varlıkları ile ilgili güncellenen bilgilerinin takibi ve
kontrolünden sorumludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Tamamlanamayan
işlemler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 8/5/2018
tarihli ve 30415 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hayvancılık Desteklemeleri
Uygulama Tebliği (Tebliğ No: 2018/21) hükümlerine göre başvuruları yapılmış
ve sonuçlandırılamamış işlemler söz konusu Tebliğ hükümlerine göre
sonuçlandırılır.
(2) Destekleme ödemelerinde kullanılan kayıt sistemlerinin
Bakanlıkça yeniden oluşturulması halinde yürütülecek iş ve işlemler
talimatla belirlenir.
Yürürlük
MADDE 12
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2019
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
|