Sağlık Bakanlığından:
BAĞIMLILIK DANIŞMA, ARINDIRMA VE REHABİLİTASYON
MERKEZLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; madde
bağımlıları ve yüksek risk grubu ve/veya yakınlarına danışmanlık ve
bilgilendirme hizmetlerinin sunulduğu merkezler ile madde bağımlısı olan
hastaların ayaktan veya yatarak farmakolojik, psikososyal tedavilerinin ve
rehabilitasyonlarının yapıldığı merkezlerin açılmasına, işletilmesine, denetlenmesine,
kapatılmasına ve merkezlerde çalışacak personele ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, kamu ve özel sağlık kurum ve
kuruluşları, üniversiteler, valilikler, kaymakamlıklar, kanunla kurulan
veya kurulması öngörülen ve Bakanlıkça yetkilendirilmiş vakıflar tarafından
açılacak danışma, arındırma ve rehabilitasyon merkezleri ile bu merkezlerde
sunulan hizmetleri ve buralarda görev yapacak personeli kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı
Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun 3 üncü maddesi ile 9 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (c) bendine, 10/7/2018 tarihli ve 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 355 inci maddesinin birinci fıkrasının (a),
(c), (e) ve (f) bentleri, 508 inci maddesi ve 378 inci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Arındırma tedavisi: Bağımlılık yapan maddenin
vücuttan uzaklaştırılması ve alışkın olan vücuttan bağımlılık yapan
maddelerin uzaklaştırılması sırasında ortaya çıkan fiziksel ve psikolojik
yoksunluk belirtilerinin giderilmesi için uygulanan müdahale ve tedavi
usullerini,
b) ASİS (Asgari işleyiş standartları) rehberi:
Bağımlılığa yönelik danışmanlık, arındırma, rehabilitasyon ve sosyal uyuma
yönelik hizmetleri sunmak üzere kurulmuş merkezlerin hizmet kalitesini
standart hale getirmek için belirlenen asgari standartları,
c) Ayakta arındırma merkezi: Madde bağımlılarının
ayakta teşhis ile farmakolojik ve psikososyal tedavi ve takip hizmetlerinin
sunulduğu Bakanlıkça faaliyet izin belgesi verilmiş sağlık kurum ve
kuruluşlarını,
ç) Ayakta rehabilitasyon: Arındırma sonrası ayakta,
farmakolojik ve/veya psikososyal tedavileri içeren ve bağımlılık yapan
maddeden uzak kalmaya devam etmenin yanı sıra kişinin işlevselliğini
yeniden kazanmasını ve sosyal açıdan düzelmesini hedefleyen tedavi
sürecini,
d) Ayakta rehabilitasyon merkezi: Ayakta
rehabilitasyon hizmetlerinin sunulduğu Bakanlıkça ruhsat ya da faaliyet
izin belgesi verilmiş merkezi,
e) Bağımlılık: 2313 sayılı Uyuşturucu Maddelerin
Murakabesi Hakkında Kanun hükümlerine tabi tutulan maddeler ile bedensel,
ruhsal ve sosyal problemlere sebebiyet veren diğer maddelerin devamlı ve
tekrarlayıcı olarak kullanım arzusunun tedavi görmeksizin durdurulamaması
halini,
f) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
g) Danışma merkezi: Bağımlı kişilere ve yakınlarına
danışmanlık ve bilgilendirme hizmetleri sunarak kişinin ihtiyacına göre
arındırma, tedavi ve rehabilitasyon merkezlerine yönlendirme çalışmaları
yapan, toplum temelli çalışmalar ve psikososyal müdahalelerden sorumlu,
kişiye psikolojik ve sosyal destek veren, kişinin tedavi motivasyonunu
artıran çalışmaları yürüten Bakanlıkça ruhsat ya da faaliyet izin belgesi
verilmiş merkezi,
ğ) Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel
Müdürlüğünü,
h) İl değerlendirme komisyonu: Merkezler için ön
izin alınması veya faaliyet izin belgeleri düzenlenmesi esnasında;
başvuruların önce dosya üzerinden ve akabinde yerinde incelenmesi yapılarak
bu Yönetmeliğe uygunluğu yönünden değerlendirilmesi, merkezlerin açılması
ve kapatılması ile ilgili rapor hazırlamak üzere il sağlık müdürlüğü
nezdinde oluşturulan komisyonu,
ı) Komisyon: Bağımlılık Bilim Komisyonunu,
i) Merkez: Danışma merkezi, ayakta arındırma
merkezi, yataklı arındırma merkezi, ayakta rehabilitasyon merkezi ve
yataklı rehabilitasyon merkezini,
j) Müdürlük: İl sağlık müdürlüğünü,
k) Psikososyal tedavi: Kişinin bağımlı olduğu
durumdan ya da maddeden uzak durmasını sağlamak, yeni beceriler kazanmasını
ve toplumla bütünleşmesini sağlamak ve yaşamını yapılandırmasına ve ruhsal
sorunlarının çözümüne yardımcı olmak amacıyla yapılan tedaviyi,
l) Rehabilitasyon: Yataklı ve ayakta hizmet veren
merkezlerde yapılan arındırma sonrası ayakta ve/veya yatarak, farmakolojik
ve/veya psikososyal tedavileri içeren, maddeden uzak kalmaya devam etmenin
yanı sıra kişinin işlevselliğini yeniden kazanmasını ve sosyal açıdan
düzelmesini hedefleyen süreci,
m) Sosyal uyum merkezi: Bireyin eğitim, iş,
barınma, sosyal ilişkiler ve çevre aracılığıyla sosyal işlevselliğinin,
refah düzeyinin ve mevcut iyilik halinin artırılmasına yönelik hizmet sunan
Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından faaliyet izin
belgesi verilmiş merkezi,
n) Uzman tabip: Ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanı
ile çocuk-ergen ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanını,
o) Vakıf: Kanunla kurulan veya kurulması öngörülen
ve Ek-20’ye göre Bakanlıkça yetkilendirilmiş vakıfları,
ö) Yataklı arındırma merkezi: Bağımlıların yatarak
teşhis, farmakolojik ve psikososyal tedavi hizmetlerinin sunulduğu
Bakanlıkça faaliyet izin belgesi verilmiş sağlık kurum ve kuruluşlarını,
p) Yataklı rehabilitasyon: Arındırma sonrası
yatarak, farmakolojik ve/veya psikososyal tedavileri içeren, maddeden uzak
kalmaya devam etmenin yanı sıra kişinin işlevselliğini yeniden kazanmasını
ve sosyal açıdan düzelmesini hedefleyen tedavi sürecini,
r) Yataklı rehabilitasyon merkezi: Yataklı
rehabilitasyon hizmetlerinin sunulduğu Bakanlıkça ruhsat ya da faaliyet
izin belgesi verilmiş merkezleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Bağımlılık Bilim Komisyonu
Komisyonun
teşkili
MADDE 5 –
(1) Bağımlılık alanında çalışmalar
yapmak ve görüş vermek üzere Bakanlıkça, Bağımlılık Bilim Komisyonu teşkil
edilir. Komisyon, Halk Sağlığı Genel Müdürü veya görevlendireceği bir Genel
Müdür Yardımcısının başkanlığında;
a) Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü ile Kamu
Hastaneleri Genel Müdürü ya da görevlendirecekleri Genel Müdür
Yardımcılarından bir temsilci,
b) Bakanlığa bağlı eğitim ve araştırma hastaneleri
ile tıp fakültelerinden, ruh sağlığı ve hastalıkları kadrosundaki eğitim
görevlisi/öğretim üyesi dört kişi, çocuk ve ergen ruh sağlığı ve
hastalıkları kadrosundaki eğitim görevlisi/öğretim üyesi iki kişi olmak
üzere toplam altı kişi,
c) Bakanlığa bağlı eğitim ve araştırma
hastanelerinden veya tıp fakültelerinin tıbbi farmakoloji anabilim dalından
bağımlılık alanında çalışan bir tıbbi farmakoloji uzmanı veya eczacılık fakültelerinin
farmasötik toksikoloji veya farmasötik kimya anabilim dalı öğretim
üyelerinden farmasötik toksikoloji veya farmasötik kimya uzmanı bir kişi,
ç) Tıp fakültelerinin adli tıp anabilim dalından
veya Adalet Bakanlığı Adli Tıp Kurumundan öğretim üyesi veya en az doçent
ünvanlı adli tıp uzmanı bir kişi,
olmak üzere toplam on bir üyeden oluşur.
(2) Komisyon üyeleri iki yıl süre için Bakanlıkça
görevlendirilir. Yeni komisyon üyeleri görevlendirilinceye kadar mevcut
üyelerin görevi devam eder. Herhangi bir sebeple üyeliğin boşalması
halinde, kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üye görevlendirilir. Üyeliğe
tekrar görevlendirilmek mümkündür. Görevlendirilmiş üyelerden kabul edilebilir
bir mazereti olmaksızın iki defa üst üste veya bir üyelik döneminde yıllık
izin, hastalık ve mazeret izinleri hariç toplam üç defa katılmayan üyenin
komisyon üyeliği sona erer.
Komisyonun
çalışma usul ve esasları
MADDE 6 – (1) Komisyon; yılda en az iki defa, Bakanlığın
daveti üzerine, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü tarafından önceden belirlenmiş
toplantı gündemine göre toplanır.
(2) Komisyon, üye tam sayısının 2/3 çoğunluğu ile
toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Oylarda
eşitlik olması halinde, Başkanın görüşünün olduğu tarafın görüşü kabul
edilmiş sayılır.
(3) Komisyon kararları, karar defterine yazılır ve
toplantıya katılan üyelerce imzalanır. Karara muhalif olanlar, şerh koymak
suretiyle kararları imza ederler. Muhalif görüş gerekçesinin karar altında
veya ekinde belirtilmesi zorunludur. Bakanlık, gerektiğinde ulusal veya
uluslararası alanda bağımlılık tedavisinde uzman olan kişileri veya ilgili
uzmanlık kuruluşlarının temsilcilerini, bilimsel görüşlerini almak üzere
Komisyona davet edebilir veya bunlardan yazılı görüş isteyebilir.
Komisyonun
görevleri
MADDE 7 – (1) Komisyonun görevleri şunlardır:
a) Bağımlılıkla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek
Bakanlıkça belirlenecek ulusal stratejiler konusunda görüş bildirmek,
b) Bağımlılık tedavi usulleri ile ilgili tanı ve
tedavi protokollerinin oluşturulması, gerektiğinde güncellenmesi konusunda
görüş bildirmek ve merkezlerde uygulanacak tedavi programlarının bilimsel
gerçekliği ve kanıta dayalı olup olmadığı hakkında görüş bildirmek,
c) Bakanlığın talebi üzerine merkezlerin yıllık
faaliyetlerini değerlendirmek, gerektiğinde merkezleri yerinde incelemek ve
alınması gereken tedbirler konusunda görüş bildirmek,
ç) Bağımlılık konusunda eğitim verecek merkezlerin
kriterleri ve eğitimin kapsamı konusunda görüş vermek,
d) Bağımlılığın önlenmesi ve maddeye olan taleple
mücadele çalışmaları kapsamında görüş bildirmek,
e) Bakanlıkça belirlenecek bağımlılıkla ilgili
diğer konularda görüş bildirmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezlerde Bulunacak Genel Özellikler
Bina
durumu
MADDE 8 – (1) Merkezler, türüne göre aşağıda belirtilen
binalarda kurulur.
a) Danışma merkezleri, sağlık tesisi binası
içerisinde veya müstakil olarak bu işe ayrılmış binalarda kurulur. Sağlık
tesisi olmayan binalarda, merkezin girişinden itibaren tüm bölümleri, asansör
ve merdiven kullanımı dâhil bütünlük ve müstakiliyet arz etmesi gerekir.
b) Arındırma merkezleri, sağlık tesisi binası
içerisinde veya müstakil olarak bu işe ayrılmış binalarda kurulur.
c) Rehabilitasyon merkezleri, sağlık tesisi binası
içerisinde veya müstakil olarak bu işe ayrılmış binalarda kurulur.
Bünyesinde arındırma merkezi bulunan sağlık tesisleri, farklı katlar veya
farklı bölümlerde hizmet vermek üzere arındırma ve rehabilitasyon hizmetini
aynı bina içerisinde verebilir. Ancak, tedavi amacıyla kullanılacak
ünitelerin, ayakta hasta ile yatan hastaları ve arındırma hastaları ile
rehabilitasyon hastaları için farklı saatlerde kullanılması zorunludur.
Ayakta hastalar ile yatan hastalar ve arındırma hastaları ile
rehabilitasyon hastaları aynı faaliyete ve aynı grup terapisine birlikte
alınamaz.
(2) Merkezin bulunduğu binada;
a) Müstakil binalarda, imar mevzuatı hükümlerine
göre yapı kullanım izni olan binalarda kurulur. Müstakil olmayan binanın
müstakiliyet arz eden kısmında kat mülkiyeti ve ilgili diğer mevzuata göre
gerekli izinleri almış olması ve çok katlı binaların ayrı girişi olan
müstakil bölümlerinde kurulması zorunludur.
b) Asansör var ise asansörler ile ilgili mevzuata
uygun olur.
c) Yangına karşı güvenlik tedbirlerinin alındığını
gösteren ve yetkili merciden verilen rapor bulunur.
ç) Merkezin, sıcak mevsimlerde uygun klima
sistemiyle soğutulmasını veya ısıtılmasını, merkezî veya kat kaloriferi
sistemi ile ısıtılmasını sağlayacak sistemi olur.
(3) Merkezler bünyesinde, hiçbir surette sağlık
hizmeti veya hasta ve yakınlarının dinlenme hizmeti dışında başka amaca
yönelik işyeri bulunamaz ve içerisindeki bir bölüm, başka bir amaçla
faaliyet göstermek üzere üçüncü kişilere kiralanamaz veya herhangi bir
şekilde devredilemez. Merkezler, hasta ve yakınlarına yönelik dinlenme ve
kafeterya hizmetlerini de kendileri veya devlet kurumları aracılığı ile
sunarlar.
(4) Merkezin grup terapi ve eğitim alanı ile iş
uğraş atölyeleri bodrum katında ve gün ışığı almayan yerlerde bulunamaz.
Genel
özellikler
MADDE 9 –
(1) Merkezler, çalışanların ve
hizmet alanların güvenliğini tehdit edebilecek risklere karşı gerekli
güvenlik tedbirlerini alır.
(2) Güvenlik açısından pencere çerçeveleri ağır
darbelere dayanıklı sağlam malzemelerden olmalıdır. Pencere camları
kırılmaz ve pencere kolları çıkarılabilir olmalıdır. Dış pencerelerinde
kısmi açılan emniyet tertibatı bulunur.
Genel
fiziki özellikler
MADDE 10
– (1) Poliklinik muayene odası;
yeterli şekilde aydınlatılan ve havalandırılan, uzmanlık dalına uygun
araç-gereç ve donanıma sahip en az 12 metrekare büyüklüğünde olur.
(2) Hasta/danışan görüşme odası; psikolog ve sosyal
çalışmacı/sosyal hizmet uzmanının, hasta ve ailesi ile görüşmek ve test
uygulamak üzere kullanacakları yeterli şekilde aydınlatılan ve
havalandırılan en az 10 metrekare büyüklüğünde olur.
(3) Bekleme salonu; hasta ve aileleri için düzenlenmiş
yeterli şekilde aydınlatılan ve havalandırılan en az 12 metrekare
büyüklüğünde olur.
(4) Grup terapi ve eğitim odası; grup terapileri
ile genel toplantı ve eğitimlerin yapılabileceği en az 20 metrekare
büyüklüğünde gerekli donanıma sahip odadır.
(5) Yaşam alanı; günlük aktivitelerin yapıldığı,
iki farklı bölümden oluşan alandır. Birinci bölüm televizyon izleme, müzik
dinleme, sohbet etme gibi boş zamanların değerlendirildiği ve günlük diğer
aktivitelerin yapıldığı en az 30 metrekare alandır. İkinci bölüm, gazete,
kitap okuma gibi aktiviteler ile satranç ve dama gibi zihin sporlarının
yapılabileceği boş zamanların değerlendirildiği, ses ve gürültüden
arındırılmış en az 30 metrekare alandır.
(6) İş uğraş atölyesi; iş uğraş faaliyetleri için
en az 30 metrekare büyüklüğünde gerekli donanıma sahip iş uğraş için
ayrılmış atölyedir. İş uğraş atölyelerinde hastaların çoğunluğuna hitap
edecek şekilde, marangozluk, aşçılık, resim, ebru, ahşap boyama, dikiş,
takı tasarımı gibi el işi uğraşı faaliyetlerinin ve drama ve halk oyunları
gibi toplu aktivitelerin olması zorunludur. Hastaların çoğunluğuna hitap
edecek müzik türüne yönelik donanıma sahip müzik atölyesi oluşturulmalıdır.
Bu atölyelerde çocuk-ergen hastalar için özellikle ritim ve beden perküsyon
faaliyetlerine yönelik aktivitelere yer verilir.
(7) Hasta odası; hasta oda kapıları dışarıdan
müdahale ile açılabilir kilit sistemine sahip olur. Hasta odalarında
intihar riskine karşı banyodaki askılıklar bel hizası altında tutulur veya
otuz kilo üstünde ağırlığı taşıyamaz. Banyoda kırılmaz özellikli ayna
duvara gömülü olur. Hasta banyo ve tuvaletlerinin kapıları dışarıdan
müdahale ile açılabilir kilit sistemine sahip olur. Banyo zemininde
hastanın kayarak zarar görmesini engelleyici tedbir alınır. Hasta odaları
tercihen 2 kişilik olmalıdır. Gerekmesi halinde yataklı arındırma
merkezlerinde en çok 3, yataklı rehabilitasyon merkezlerinde ise en çok 6
kişilik düzenlenir.
Türüne
göre fiziki özellikler
MADDE 11 – (1) Merkezler, türüne göre kendileri için
belirtilen fiziki özellikleri taşır.
(2) A tipi danışma merkezlerinde, bekleme salonu,
en az iki adet danışan görüşme odası ve en az bir adet grup terapi veya
eğitim odası bulunur.
(3) B tipi danışma merkezlerinde, bekleme salonu ve
en az bir adet danışan görüşme odası bulunur.
(4) Ayakta arındırma merkezlerinde, en az bir adet
poliklinik muayene odası, en az bir adet hasta görüşme odası ve en az bir
adet grup terapi veya eğitim odası bulunur.
(5) Yataklı arındırma merkezlerinde, hasta odası,
en az bir adet poliklinik muayene odası, en az bir adet hasta görüşme
odası, en az bir adet grup terapi veya eğitim odası, en az bir adet iş
uğraş atölyesi ve bina içinde veya dışında, hastaların en az iki farklı
dalda spor yapmasına imkân sağlayan teknik donanıma sahip spor alanı
bulunur.
(6) Yataklı arındırma merkezlerinde, yatak sayısı
yirmi oluncaya kadar bu fiziki özellikler geçerlidir. Yirmi yataktan sonra,
her yirmi yatak için, beşinci fıkrada belirtilen bölümler bir kat
artırılır.
(7) Ayakta rehabilitasyon merkezlerinde bekleme
salonu, bir adet poliklinik muayene odası, en az iki adet hasta görüşme
odası, en az bir adet grup terapi veya eğitim odası, en az iki adet iş
uğraş atölyesi, hastaların da kullanacağı en az 30 metrekare büyüklüğünde
gerekli donanıma sahip bir adet mutfak, hasta kayıtlarının ve veri
girişinin yapıldığı yeterli büyüklükte gerekli donanıma sahip bir adet veri
giriş ve hasta kayıt odası bulunur. Bina içinde veya dışında, hastaların en
az iki farklı dalda spor yapmasına imkân sağlayan gerekli ekipmana sahip
spor alanı bulunur.
(8) Yataklı rehabilitasyon merkezlerinde, hasta
odası, bekleme salonu, en az bir adet poliklinik muayene odası, en az iki
adet hasta görüşme odası, en az bir adet grup terapi veya eğitim odası, en
fazla iki farklı alandan oluşabilecek en az 60 metrekare yaşam alanı, en az
iki adet iş uğraş atölyesi, hastaların da kullanacağı en az 30 metrekare
büyüklüğünde gerekli donanıma sahip bir adet mutfak, hasta kayıtlarının ve
veri girişinin yapıldığı yeterli büyüklükte gerekli donanıma sahip bir adet
veri giriş ve hasta kayıt odası bulunur. Bina içerisinde çeşitli spor
faaliyetlerinin yapıldığı en az on adet spor aletinin bulunduğu en az 30
metrekare spor alanı, bina dışında hastaların spor yapabileceği birden
fazla etkinlik alanı için en az 100 metrekare, hobi bahçesi gibi
aktiviteler için de en az 100 metrekare olacak şekilde toplam 200 metrekare
alan ayrılır ya da bu hizmet, hizmet sözleşmesiyle sağlanır.
(9) Yataklı rehabilitasyon merkezlerinde, bu fiziki
özellikler kırk yatak için geçerlidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Merkezlerin Planlanması, Ön İzin, İl Değerlendirme
Komisyonu,
Ruhsat ya da Faaliyet İzin Belgesi
Planlama
MADDE 12 –
(1) Bakanlık; illerin demografik
yapısını, bağımlı hastaların bölgesel dağılımını ve diğer epidemiyolojik
özellikleri, kaynakların etkin kullanımını ve atıl kapasiteye yol
açılmamasını dikkate alarak bu Yönetmeliğin kapsamında yer alan hizmet
birimleri için planlama yapabilir.
Ön izin
MADDE 13
– (1) Merkez açmak isteyen kurum
ya da kuruluşlar Bakanlıktan ön izin alır. Bunun için Ek-2’de yer alan
dilekçe ile müdürlüğe başvurur.
(2) İl değerlendirme komisyonu raporu ve müdürlüğün
görüşü ile başvuru Bakanlığa iletilir. Bakanlık, merkez açma talebi bulunan
iller için, ülke genelinde yapılan planlama ve ilgili il değerlendirme
komisyonu raporuna göre değerlendirme yaparak o ilde merkez açılıp
açılmayacağına karar verir. Uygun görülen başvurular için Bakanlıkça ön
izin verilir.
İl
değerlendirme komisyonu
MADDE 14 – (1) İl değerlendirme komisyonu; il sağlık müdürü
veya görevlendireceği bir başkan başkanlığında, ilgili başkan yardımcısı ya
da başkan yardımcısının olmadığı illerde birim sorumlusu, ilgili uzman
tabip, psikolog, sosyal çalışmacı ve mimar/inşaat mühendisi ve kamu yararı
statüsü verilen, kuruluş amacı bağımlılıkla mücadele olan ve Bakanlık
tarafından yetkilendirilen dernek ve vakıfların il başkanı olmak üzere en
az yedi kişiden oluşur.
(2) İl değerlendirme komisyonu ön izin başvuru
dilekçesini dosya üzerinden ilin yapısı, ihtiyaçları, hasta potansiyeli
gibi konularla birlikte değerlendirir ve değerlendirme sonucunu bir rapor
halinde müdürlüğe sunar.
Ruhsat ya
da faaliyet izin belgesi
MADDE 15
– (1) Bakanlıkça merkez açılmasına
ön izin verilen kurum ve kuruluşlar, Ek-3’te yer alan belgeler ve Ek-4’te
yer alan beyan formu ile birlikte ön izin tarihinden itibaren ruhsat ya da
faaliyet izin belgesi almak için altı ay içerisinde müdürlüğe başvurur. Bu
süre içerisinde başvuru sürecini tamamlayamayanlara, talepleri halinde üç
ay ek süre verilebilir, ek süre verilmesi hâlinde Bakanlığa bildirilir. Ek
süre sonunda başvuru sürecini tamamlayamayanlar, Bakanlığa bildirilir.
Bakanlık tarafından, ön izinleri iptal edilir.
(2) Müdürlük tarafından, başvuru dosyasının bu
Yönetmeliğe uygunluğu öncelikle dosya üzerinde değerlendirilir.
(3) İl değerlendirme komisyonu tarafından, Ek-3’te
yer alan başvuru dosyası tam olan merkezler, personel ve fiziki şartlara
uygunluk yönünden yerinde incelenir ve sonuçları bir rapor halinde
müdürlüğe sunulur.
(4) Müdürlükçe uygun değerlendirilen müstakil
merkez için Ek-5/A da yer alan merkez ruhsatı, sağlık kurum ve kuruluşları
bünyesinde açılan merkezler için Ek-5/B de yer alan faaliyet izin belgesi
düzenlenir.
(5) Yerinde yapılan incelemede personel ve fiziki
şartlara uygun olmadığının tespiti hâlinde, değerlendirme sonucu, başvuru
sahibine resmi yazı ile tebliğ edilir. Tebliğ tarihinden itibaren
eksikliklerin giderilmesi için üç aya kadar süre verilir. Bu süre sonunda
eksiklikleri giderilmeyen başvurular, gerekçeleri belirtilmek suretiyle
müdürlükçe reddedilir ve ön izinleri iptal edilmek üzere Bakanlığa
bildirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Merkez Çalışanları
Mesul
müdür
MADDE 16 –
(1) Danışma ve rehabilitasyon
merkezlerinde bu Yönetmeliğin Altıncı Bölümünde belirtilen personel mesul
müdür olarak görevlendirilir. Bakanlık ve üniversite yataklı sağlık
tesisleri bünyesinde faaliyet gösterecek danışma ve rehabilitasyon
merkezleri ile Bakanlık birinci basamak sağlık tesisleri bünyesinde
faaliyet gösterecek danışma merkezi için mesul müdür görevlendirmesi
istenmez. Bu Yönetmeliğin Altıncı Bölümünde belirtilen personel, merkez
sorumlusu olur.
Merkezlerde
görev yapacak personel ve görevleri
MADDE 17 –
(1) Sorumlu uzman tabip; arındırma
merkezlerinde, hastaların tıbbî açıdan izlenmesinden, tedavilerinin
planlanmasından ve hastalara tıbbî yönden faydalı olacak idarî tedbirlerin
belirlenmesinden sorumlu olan, merkezde görev yapan hekimler arasından
görevlendirilen uzman tabiptir.
(2) İlgili uzman tabip; arındırma ve rehabilitasyon
merkezlerinde, uygulanacak tedavi protokollerini belirlemek, tedavi
protokolüne göre hastalara tedavi uygulamak, hastaları tıbbî yönden
izlemek, tedavi seansları ile ilgili hastanın dosyasına gözlem notunu
kaydetmek ve gerekli tıbbî tedbir ve şartları gözetmek ile görevlidir. Arındırma merkezlerinde tam zamanlı
olarak çalışır. Rehabilitasyon merkezlerinde ise uzman tabip mümkün
olduğunca ardışık olmayacak şekilde en az haftanın üç günü, her bir gün
için en az dörder mesai saati ayırarak bu görevlerden sorumludur.
(3) Merkezlerde görev yapacak diğer personel ve
sorumlulukları aşağıdaki gibidir:
a) Uzman/klinik psikolog; maddeden uzak kalma ve
tekrar kullanmayı önlemek için bilgilendirmek ve motivasyon kazandırmak,
yaşam becerileri kazandırmak, çeşitli psikolojik test ve ölçekleri
uygulayarak hastaların sorunlarını belirlemek ve başa çıkma yöntemlerini
öğretmekle sorumludur.
b) Psikolog; psikososyal destek ekibinin bir
parçası olarak bireye ve aileye yönelik duygu, düşünce, davranış ve
bedensel hastalıkların ilişkileri, tutumları ve davranışların
değiştirilmesi ve psikolojik destek hizmetlerini yürütmekle sorumludur.
c) Sosyal çalışmacı/sosyal hizmet uzmanı;
psikososyal destek ekibinin bir parçası olarak bireye ve aileye yönelik
sosyal hizmet uygulamalarını yürütmekle, her bir hastanın sosyal inceleme
raporunu hazırlamakla ve hastaları bilgilendirmekle sorumludur.
ç) Hemşire; tedavi ekibinin bir parçası olarak,
hastanın her türlü tıbbî bakımını hekimin tedavi planına göre yapmak,
hastalara eğitim vermek, rutin hasta takiplerini yapmak, tedavilere ilişkin
kayıtları tutmak ve ilgili mevzuat ile kendilerine verilen diğer görevleri
yerine getirmekle sorumludur.
d) El sanatları öğretmeni, ergoterapist, iş ve
uğraşı terapisti, ergoterapi teknikeri ve spor eğitmeni; hastaların yaş
grubuna, ilgilerine ve meslek tercihlerine göre görevlendirilecek öğretmen,
sanat eğitimcisi ve benzeri eğiticilerdir. İlgili mevzuatındaki görev
tanımlarına uygun olarak çeşitli meşguliyet terapilerini uygulamakla sorumludur.
e) Sosyolog; psikososyal destek ekibinin bir
parçası olarak bireye ve aileye yönelik psikososyal destek hizmetlerini
yürütmekle sorumludur.
f) Çocuk gelişimci; psikososyal destek ekibinin bir
parçası olarak 18 yaş altı hastalarda çocuğun gelişim dönemlerine uygun
olarak çocuk ile etkinlikler yürütmek, bireye ve aileye yönelik psikososyal
destek hizmetlerini yürütmekle sorumludur.
g) Rehberlik ve psikolojik danışman; psikososyal
destek ekibinin bir parçası olarak bireye ve aileye yönelik rehberlik ve
psikososyal destek hizmetlerini yürütmekle sorumludur.
ğ) Sekreter; hasta kabul ve kayıt, hasta ve
ailelerini yönlendirmek, gerekli durumlarda hasta iletişimi sağlamak,
bireysel ve grup çalışmalarının organizasyonunu yürütmekle sorumludur.
h) Veri hazırlama ve kontrol işletmeni; Bakanlıkça
istenilen verileri toplamak ve sisteme işlemekten sorumludur.
(4) Merkezlerde görev yapan personel Bakanlıkça
belirlenen zorunlu olan eğitimleri alır. Ancak, eğitim almış personel
bulunmadığı takdirde, aynı unvana sahip personel bu merkezde göreve
başlatılır. Yapılacak ilk eğitime alınarak zorunlu olan eğitimleri
tamamlanır.
(5) Merkezlerde yeterli sayıda memur ve/veya tıbbi
sekreter, destek ve güvenlik personeli bulundurulur.
Çalışma
belgesi
MADDE 18 – (1) Merkezlerde görev yapacak tüm personel için
mesul müdür tarafından hazırlanıp müdürlükçe onaylanacak Ek-6’daki “Çalışma
Belgesi” düzenlenir. Bu belge düzenlenmeden merkezde personel çalışamaz.
Bakanlık ve üniversitelere bağlı sağlık tesislerinde açılacak merkezlerde
görev yapan personel için çalışma belgesi düzenlenmez.
(2) Çalışanların işten ayrılışları, en geç beş iş
günü içinde müdürlüğe bildirilir ve çalışma belgesi iptal edilir. Ayrılanın
yerine aynı branşta personel başlatılabilir. Başlatılacak personel için
mesul müdür tarafından personel çalışma belgesi düzenlenerek müdürlüğe en
geç beş iş günü içinde onaylatılır. Ayrılanın yerine başlayış dışındaki her
türlü personel başlayışlarında ise, öncelikle mesul müdür tarafından
başlayacak personele çalışma belgesi düzenlenerek müdürlüğe onaylatılır ve
çalışma belgesi onaylandığı tarihten itibaren personel merkezde
çalışabilir. Personel çalışma belgesinin aslı, personelin dosyasında
saklanır.
(3) Ruhsat ya da faaliyet izin belgesine esas
olmaması kaydıyla personel, kaliteli ve verimli hizmet sunabilmeleri için
en fazla iki merkezde çalışabilir.
(4) Ayakta ve yataklı rehabilitasyon merkezlerinde
görev yapacak ilgili uzman tabip bu Yönetmelikte belirtilen çalışma
saatlerine uymak kaydıyla en fazla dört ayrı ayakta ve yataklı
rehabilitasyon merkezinde görev yapabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Merkezlerin Kurulması, Ruhsat ya da Faaliyet İznine
Esas Personel Durumu ve
Merkezlerle İlgili Ortak Hükümler
Danışma
merkezinin kurulması, ruhsat ya da faaliyet iznine esas personel
MADDE 19
– (1) Danışma merkezi; A tipi veya
B tipi olarak kamu kurum ve kuruluşları, devlet üniversiteleri, valilikler,
kaymakamlıklar, kanunla kurulan veya kurulması öngörülen ve Bakanlıkça
yetkilendirilmiş vakıflar tarafından kurulur.
(2) A tipi danışma merkezleri, bağımlılık riski
altında veya bağımlı kişilere ve yakınlarına danışmanlık ve bilgilendirme
hizmetleri sunarak kişinin ihtiyacına göre arındırma, tedavi ve
rehabilitasyon merkezlerine yönlendirme çalışmaları yapan, toplum temelli
çalışmalardan sorumlu, bireye psikolojik ve sosyal destek veren, hastanın
tedavi motivasyonunu artıran çalışmalardan sorumludur.
(3) B tipi danışma merkezleri, bağımlılık riski
altında veya bağımlı kişilere ve yakınlarına danışmanlık ve bilgilendirme
hizmetleri sunarak kişinin ihtiyacına göre arındırma ve rehabilitasyon
merkezlerine yönlendirme çalışmaları yapmaktan sorumludur.
(4) Danışma merkezinde, mesul müdür/merkez
sorumlusu: A tipi danışma merkezinde klinik psikolog veya psikolog, B tipi
danışma merkezinde klinik psikolog/psikolog ya da sosyal çalışmacı/sosyal
hizmet uzmanıdır. Bunlar aynı zamanda danışma merkezindeki mesleki
görevlerini de yürütür.
(5) Danışma merkezinde asgari Ek-7’deki tabloda yer
alan personel zorunlu olarak bulundurulur.
Ayakta
arındırma merkezinin kurulması ve faaliyet iznine esas personel
MADDE 20
– (1) Ayakta arındırma merkezi;
kadrosunda ilgili uzman tabip bulunan ve Ek-1’de belirtilen uyuşturucu
madde testlerini yapacak veya yapılmasını sağlayabilecek kamu, üniversite
ve özel yataklı sağlık kurum ve kuruluşları bünyesinde ayakta hizmet vermek
için kurulur.
(2) Merkezde asgari Ek-8’deki tabloda yer alan
personel zorunlu olarak bulundurulur.
Yataklı
arındırma merkezinin kurulması ve faaliyet iznine esas personel
MADDE 21
– (1) Yataklı arındırma merkezi;
kadrosunda ilgili uzman tabip bulunan ve Ek-1’de belirtilen uyuşturucu
madde testlerini yapacak veya yapılmasını sağlayabilecek kamu ve üniversite
ve özel yataklı sağlık kurum ve kuruluşları bünyesinde yataklı hizmet
vermek için en az on yataklı olarak kurulur.
(2) Yataklı tedavi merkezinde asgari olarak
Ek-10’da belirtilen tıbbi cihaz ve malzemeler bulundurulur.
(3) Yataklı arındırma merkezinde asgari Ek-11’deki
tabloda yer alan personel zorunlu olarak bulundurulur.
Yataklı
arındırma merkezi özellikli bakım ve tedavi odası
MADDE 22
– (1) Yataklı arındırma
merkezinde, arındırma tedavisinin yapıldığı ve ortaya çıkabilecek komplikasyonların
takibi için özellikli bakım ve tedavi odası bulunması zorunludur. Merkezde
yoğun bakım endikasyonu doğan hasta için hastane bünyesindeki yoğun bakım
yatakları bu amaçla kullanılır. Ancak, merkez ek binada ise on yatağa ek
olarak, iki özellikli tedavi ve bakım yatağı eklenir.
(2) Merkezde ilave her on beş yatağa bir adet
özellikli tedavi ve bakım yatağı eklenir. Bu yataklardan birisi gereken
hallerde engellilerin de tedavi edilebileceği şekilde düzenlenir.
(3) Özellikli bakım ve tedavi odası, hastaların
sürekli gözetimine, izlenmesine ve müdahalesine uygun nitelikte olmalıdır.
(4) Bu odada Ek-9’da sayılan tıbbi cihaz ve
malzemeler bulundurulur. Bu odanın, hasta ve ziyaretçi alanları ile doğrudan
bağlantısı olamaz.
Ayakta
rehabilitasyon merkezinin kurulması, ruhsat ya da faaliyet iznine esas
personel
MADDE 23
– (1) Ayakta rehabilitasyon
merkezi; Bakanlığa bağlı kurum ve kuruluşlar ile kanunla kurulan veya
kurulması öngörülen ve Bakanlıkça yetkilendirilmiş vakıflar tarafından
kurulur.
(2) Mesul müdür/merkez sorumlusu: İlgili uzman
tabip veya klinik/uzman psikologdur. Bunlar aynı zamanda merkezdeki mesleki
görevlerini de yürütür.
(3) Ayakta rehabilitasyon merkezinde asgari
Ek-12’deki tabloda yer alan personel zorunlu olarak bulundurulur.
Yataklı
rehabilitasyon merkezinin kurulması, ruhsat ya da faaliyet iznine esas
personel
MADDE 24
– (1) Yataklı rehabilitasyon
merkezi; Bakanlığa bağlı kurum ve kuruluşlar ile kanunla kurulan veya
kurulması öngörülen ve Bakanlıkça yetkilendirilmiş vakıflar tarafından en
az yirmi en çok kırk yataklı olarak kurulur.
(2) Mesul müdür/merkez sorumlusu: İlgili uzman
tabip veya klinik/uzman psikologdur. Bunlar aynı zamanda merkezdeki mesleki
görevlerini de yürütür.
(3) Yataklı rehabilitasyon merkezinde asgari
Ek-13’teki tabloda yer alan personel zorunlu olarak bulundurulur.
Ortak
hükümler
MADDE 25 – (1) Merkezler, bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesi
uyarınca ön izin alır ve faaliyeti uygun görülen merkez için Müdürlükçe
Yönetmeliğin 15 inci maddesi doğrultusunda ruhsat ya da faaliyet izin
belgesi düzenlenir.
(2) Merkezin, ruhsat ya da faaliyet izin belgesi
alındıktan sonra esasa yönelik tadilatı ancak müdürlüğün izni ile
yapılabilir.
(3) Merkezlerin fiziki özellikleri bu Yönetmeliğin
10 uncu ve 11 inci maddelerinde tanımlanmıştır.
(4) Merkezlerde ayrıca tabip, hemşire, çocuk
gelişimci, psikolojik danışman ve rehberlik uzmanı, din görevlisi ve
sosyolog çalışabilir.
(5) Arındırma merkezlerinde, el sanatları
öğretmeni, ergoterapist, ergoterapi teknikeri, spor eğitmeni, din görevlisi
ve eski kullanıcı görev yapabilir.
(6) Bünyesinde hem erişkin hem de çocuk-ergen
arındırma ve rehabilitasyon hizmetinin verileceği merkezlerde; çocuk-ergen
servisi yetişkin servisinden farklı katta, mümkünse farklı bir binada
bulunur. Farklı bir binanın olmaması durumunda çocuk-ergen hasta odaları
yetişkin hasta odalarından tamamen izole olur ve ortak kullanım alanları
farklı zaman dilimlerinde kullanılmak üzere düzenlenir.
(7) Yataklı arındırma ve rehabilitasyon
merkezlerinde kız çocukları/kadınlar için hizmet vermek üzere yataklı bir
bölüm ayrılır. Merkez programı ve aktiviteleri bu hastalara yönelik olarak
ayrıca düzenlenir.
(8) Ayakta ve yataklı arındırma merkezlerinde,
Bakanlığın tıbbi laboratuvarlar ile ilgili güncel mevzuatı doğrultusunda,
yeni ve yaygın kullanılan uyuşturucu ve uyarıcı maddeleri de saptayabilecek
uygun laboratuvar alt yapısı kurulur ve numune alma odası oluşturulur.
(9) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde,
arındırma merkezleri için kamu ve özel hastaneler ve ayakta teşhis ve
tedavi hizmeti sunulan özel sağlık kuruluşları ile ilgili güncel mevzuat
hükümleri uygulanır.
(10) Rehabilitasyon merkezlerinde el sanatları
öğretmeni, ergoterapist, ergoterapi teknikeri, spor eğitmeni istihdam
edilir ya da bu meslek grupları tarafından sunulan hizmetler hizmet alımı
yoluyla sağlanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Eğitim, Merkezlerin Uyması Gereken Diğer Hususlar,
Kayıt ve Bildirim
Eğitim
MADDE 26
– (1) Merkezlerde, bağımlılık
konusunda eğitim almış sertifikalı personel çalışır. Ancak, görevlendirilecek
yeterli sayıda sertifikalı personel bulunmadığı takdirde aynı unvandan
personel bu merkezlerde görevlendirilir. Bu durumda görevlendirilen
personel açılacak ilk eğitime tabi tutulur.
(2) Bakanlıkça danışma, arındırma ve rehabilitasyon
merkezleri için ayrı ayrı eğitim modülü oluşturulur.
(3) Modülde yer alan eğitimler, 4/2/2014 tarihli ve
28903 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sağlık Bakanlığı Sertifikalı Eğitim
Yönetmeliğine uyumlu olur. Eğitimler, Bakanlıkça yüz yüze ya da uzaktan
eğitim yöntemiyle verilir. Bakanlıktan izin alınması şartıyla
üniversitelerce de verilebilir.
Merkezlerin
uyması gereken diğer hususlar
MADDE 27 – (1) Merkezlerin işleyişi Asgari İşleyiş
Standartları Rehberine göre yürütülür. Rehber Bakanlıkça yayınlanır.
(2) Merkez, kendisine başvuran hastanın
gerektiğinde diğer bir merkeze sevki halinde hastanın sevk edilen merkeze
başvurusunun gerçekleşmesine kadar takibinden sorumludur. Bu kapsamda
merkez; hastanın randevusunun alınmasını, randevu süresi uzunsa hastanın
merkezde takibinin devam etmesini, aile görüşmesi hizmetinin verilmesini
sağlar.
(3) Danışma ve ayakta arındırma merkezlerinde
internet, teknoloji ve kumar bağımlılığı gibi kimyasal maddelerin neden
olmadığı, davranışsal bağımlılıklara yönelik de hizmet verilir. Bu hizmetin
verilmesinde görev yapan personelin davranışsal bağımlılıklar konusunda
eğitim alması zorunludur.
(4) Merkez, bu Yönetmeliğin öngördüğü form ve
belgeleri en az otuz yıl saklar ve Bakanlıkça istenildiğinde gönderir.
(5) Yataklı ve ayakta arındırma merkezi Ek-14’te
yer alan ilaç raporlarını yazar.
(6) Bakanlık ve üniversite sağlık tesisleri bünyesinde
açılan merkezler faaliyetlerini yürütürken Asgari İşleyiş Standartları
Rehberi kapsamında Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, İŞKUR,
Millî Eğitim Bakanlığı, Belediyeler, Gençlik ve Spor Bakanlığı, il özel
idareleri, Diyanet İşleri Başkanlığı gibi kurum ve kuruluşlar ile iş
birliği içinde çalışır.
Kayıt ve
bildirim
MADDE 28
– (1) Merkezlere, danışma,
muayene, teşhis ve tedavi amacıyla başvuran danışanlar ve hastalar ile
ilgili olarak yapılan tıbbî ve idarî işlemlere ilişkin kayıtların ilgili
mevzuata uygun olarak düzenli bir şekilde tutulması zorunludur.
(2) Merkezlerde danışan ve hasta kayıtları,
elektronik ortamda tutulur. Danışan ve hastaların sağlık bilgilerine ait
gerekli kayıtların elektronik ortamda saklanması ile değiştirilmesinin ve
silinmesinin önlenmesi ve gizliliğin ihlal edilmemesi için fiziki, manyetik
veya elektronik müdahalelere ve olası suistimallere karşı gerekli idari ve
teknik tedbirler alınır. Bu konudaki gerekli idari ve teknik tedbirlerin
alınmasından ve periyodik olarak denetlenmesinden mesul müdür/merkez
sorumlusu sorumludur. Elektronik ortamdaki veriler güvenli yedekleme
sistemiyle düzenli olarak yedeklenir.
(3) Ruhsatı ya da faaliyet izin belgesi sonlanan
merkezler, yazılı ve/veya elektronik kayıtlarını, defterleri ve diğer
belgeleri arşiv ile ilgili mevzuatta belirtilen süre müddetince saklanmak
üzere Müdürlüğe devreder.
(4) Merkezler tarafından kayıt altına alınan
kişisel sağlık verileri, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin
Korunması Kanunu ve ilgili diğer mevzuata uygun bir şekilde işlenir ve
merkezi sağlık veri sistemine aktarılır. Bakanlık tarafından kurulan kayıt
ve bildirim sistemine ve Bakanlıkça yapılacak diğer iş ve işlemlere esas
olmak üzere, istenilen bilgi ve belgelerin Bakanlığa gönderilmesi
zorunludur.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sosyal
Uyum Merkezleri
MADDE 29 – (1) Sosyal uyum merkezleri, Aile, Çalışma ve
Sosyal Hizmetler Bakanlığınca veya açmak isteyen gerçek kişiler ile özel
hukuk tüzel kişileri ve kendi kuruluş kanunlarında merkez açma yetkisi
bulunan kamu kurum ve kuruluşları tarafından, Aile, Çalışma ve Sosyal
Hizmetler Bakanlığınca belirlenecek belgeleri hazırlayarak açılış izni ile
açılır. Açılan bu merkezlerin denetimi Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler
Bakanlığı tarafından yapılır.
(2) Sosyal uyum merkezlerinin işleyişi Asgari
İşleyiş Standartları Rehberine göre yürütülür.
(3) Sosyal uyum merkezleri danışma, ayakta ve
yataklı tedavi merkezleri ve rehabilitasyon merkezleri ile iş birliği
içerisinde çalışır.
Merkezlerin
denetlenmesi
MADDE 30
– (1) Merkezler; Bakanlıkça
yapılacak olan olağan dışı denetimler hariç, bu Yönetmeliğe uygunluk
bakımından, Müdürlük tarafından, yılda en az bir defa denetlenir.
Denetimlerde bu Yönetmeliğin ekindeki Ek-15, Ek-16, Ek-17, Ek-18 ve
Ek-19’da yer alan denetim ve değerlendirme formları kullanılır.
Yetki
devri
MADDE 31 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelikteki yetkilerini
valiliklere devredebilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 32 – (1) 29/12/2013 tarihli ve 28866 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Madde Bağımlılığı Tedavi Merkezleri Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Mevcut
merkezlerin uyumu
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce madde bağımlılığı tedavisi yapmakta olan
merkezler, arındırma merkezi olarak görevlerine devam ederler. Ancak, en
geç 5 yıl içinde bu Yönetmeliğe uyum sağlarlar.
(2) Bu Yönetmeliğin 32 nci maddesiyle yürürlükten
kaldırılan Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesi kapsamında uyum süresi
verilen merkezler, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç
yıl içinde bu Yönetmeliğin ilgili maddeleri doğrultusunda fiziki ve
personel noksanlıklarını tamamlarlar. Belirlenen süre sonunda bu
Yönetmeliğe uygun hale gelmeyen merkezlerin faaliyet izinleri Bakanlıkça
iptal edilir.
(3) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir yıl içerisinde Bakanlıkça oluşturulan kayıt sistemine mevcut
merkezlerin, sistem kurulduktan sonra en geç 6 ay içerisinde uyum sağlaması
zorunludur.
Yürürlük
MADDE 33
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sağlık Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|