Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
YAPI MÜTEAHHİTLERİNİN SINIFLANDIRILMASI VE
KAYITLARININ
TUTULMASI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; plân, fen, sanat,
sağlık, çevre şartlarına ve standartlara uygun yapı inşa edilmesine yönelik
yapım faaliyet ve süreçlerinin takibini sağlamak üzere, yapı
müteahhitlerinin ekonomik, mali, mesleki ve teknik yeterliklerine göre sınıflandırılarak
yetki belgesi numarası verilmesine, kayıtlarının tutulmasına, belge
numaralarının veya gruplarının iptaline ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; yapı ruhsatına tâbi her türlü
yapım işinde, yapı müteahhitliğini üstlenecek olan gerçek ve tüzel kişileri
kapsar.
(2) Bu Yönetmelikte tarif edilen sınıflandırma
koşulları 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki
işler ile bu Kanunda istisna tutulan işleri; 8/9/1983 tarihli ve 2886
sayılı Devlet İhale Kanunu kapsamındaki mevzuata göre yürütülen yapım
işlerini kapsamaz.
(3) 31/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki
Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun uyarınca yapılacak uygulamalara
ilişkin hükümler saklıdır.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı
İmar Kanununun 28 inci maddesinin sekizinci fıkrası, 42 nci ve 44 üncü
maddeleri ile 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin
107 nci maddesinin birinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
b) İdare: Yapı ruhsatı ve yapı kullanma izin
belgesi verme yetkisine sahip idareleri,
c) İl Müteahhitlik Yetki Belge Komisyonu (Belge
Komisyonu): Yetki belge numarası işlemlerini yürütmek üzere Müdürlük
bünyesinde oluşturulan yetki belgesi komisyonunu,
ç) İtiraz komisyonu: Yetki belge numarası
işlemlerine yönelik yapılacak itirazları incelemek ve karara bağlamak üzere
Bakanlık bünyesinde oluşturulan komisyonu,
d) Kanun: 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar
Kanununu,
e) Müdürlük: Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünü,
f) Toplu yapı: 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat
Mülkiyeti Kanunun 66 ncı ve 68 inci maddelerinde tanımlanan yapıyı,
g) YAMBİS: Müteahhitlik yetki belgesi kayıtlarının
elektronik ortamda tutulduğu, Bakanlık bünyesinde işletilen Yapı
Müteahhitliği Bilişim Sistemini,
ğ) Yapı yaklaşık maliyeti: Binalarda, Bakanlıkça
her yıl yayımlanan mimarlık ve mühendislik hizmet bedellerinin hesabına
esas yapı yaklaşık birim maliyetleri ile yapı inşaat alanının çarpımından
elde edilen bedeli,
h) Yeterlik: Başvuru sahibinin bu Yönetmeliğe göre
ekonomik, mali, mesleki ve teknik yönlerden yapım konusu işleri yapabilme
kapasitesine sahip olma durumunu,
ı) Yetki belgesi grubu: Bu Yönetmelik uyarınca yapı
müteahhitlerinin yeterlik seviyelerini belirlemek üzere, yapılan
sınıflandırma sonucu tespit edilen grubu,
i) Yetki belgesi numarası: Bu Yönetmelik uyarınca
yapı müteahhitlerinin kayıt altına alınmasına ve yapı müteahhitliği
faaliyetlerinin takibine esas olmak üzere elektronik ortamda kaydedilen ve
YAMBİS üzerinden erişilebilen numarayı,
j) Yetki belgeli usta: Mesleki Yeterlilik Kurumu
Mesleki Yeterlilik Belgeleri, 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki
Eğitim Kanununa göre ustalık belgesi almış olanlar ile Millî Eğitim Bakanlığına
bağlı meslekî ve teknik eğitim okullarından mezun olup, diplomalarında veya
ustalık belgelerinde belirtilen bölüm, alan ve dallarda çalışanları,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte belirtilmeyen tanımlar için 28
inci maddede yapılan atıflar ve ilgili diğer mevzuatta belirtilenler
geçerlidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Uygulanacak
ilke ve kurallar
MADDE 5 – (1) Yapı ruhsatına tâbi bütün yapıların gerçek
veya tüzel kişiliği haiz bir yapı müteahhidinin veyahut bunların
oluşturacağı ortak girişimin sorumluluğu altında inşâ edilmesi; her
müteahhidin yetki belgesi numarası alması esastır. Bu numaranın yapı
ruhsatında, yapı kullanma izin belgesinde ve yapım işleri sözleşmelerinde
kullanılması zorunludur.
(2) Tek parselde bir bodrum katı dışında, en çok
iki katlı ve toplam yapı inşaat alanı 500 metrekareyi geçmeyen yapılarda;
yapı müteahhitliğine ilişkin bütün sorumlulukları üstlenmek şartıyla parsel
maliki kendi yapısını inşa edebilir. Bu durumdaki yapılar için ayrıca yapı
müteahhidi aranmaz. Sadece o yapım işinde kullanılmak ve beş yıl içinde bir
defaya ve tek bir yapıya mahsus olmak üzere, yapı sahibine geçici yetki
belgesi numarası verilir. Yapı sahibinin aynı zamanda yapı müteahhitliğini
üstlendiği durumlarda sözleşme şartı aranmaz.
(3) Yapı müteahhitliğine ilişkin bütün
sorumlulukları üstlenmek şartıyla kendilerine ait yapıları inşa etmek
üzere;
a) Bir ticari işletme işleten vakıflara, derneklere
ve kendi kuruluş kanunları gereğince özel hukuk hükümlerine göre yönetilmek
veya ticari şekilde işletilmek üzere kamu tüzel kişileri tarafından kurulan
kurum ve kuruluşlara,
b) İl özel idaresi, belediye, köy ve diğer kamu
tüzel kişilerine ait ticari işletmelere,
c) Ana sözleşmelerinde kendi yapılarını inşa
edebileceklerine dair aykırı hüküm bulunmamak ve işletme konusu gösterilmek
şartıyla yapı kooperatiflerine,
ç) İskan dışı alanlarda yapılacak entegre tesis niteliğinde
olmayan ve imar planı gerektirmeyen tarımsal amaçlı seralar için yapı
sahibine,
geçici grup yetki belgesi numarası verilir.
(4) Yetki belgesi numaraları, geçici grup hariç,
başvuru sahibinin ekonomik, mali, mesleki ve teknik yeterlikleri esas alınarak
yapılacak sınıflandırmaya göre uygun grup atanmak suretiyle oluşturulur.
(5) Yapı müteahhitliğinin ortak girişimce
üstlenilmesi halinde, her bir ortağın Müdürlükten ayrı ayrı yetki belge
numarası almış olması ve ortaklarca tüm ortaklık adına yeni bir yetki
belgesi numarası alınması zorunludur.
(6) Şahıs veya sermaye şirketlerinin 13/1/2011
tarihli ve 27846 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre nev’i veya unvan
değiştirmeleri halinde, değişiklikten önce bildirim yükümlülüğü dâhilinde
sahip olunan güncel yeterlik belgeleri nev’i veya unvan değiştirilmiş
şirket tarafından kullanılabilir. Bu durumda olan şirketlere, önceki grup
ve yetki belge numaraları tahsis edilir.
(7) Başvurularda yanıltıcı bilgi ve/veya belge
verilmesi, yetki belge numarasının hataya sebebiyet verecek şekilde
kullanımı ile ilgili olarak Müdürlüğe bilgi iletilmesi halinde, Müdürlük
tarafından derhal araştırma yapılarak gereken önlemler alınır.
(8) Yetki belgesi numarası veya grubu iptal edilen
yapı müteahhidi, yapı ruhsatı alınmış mevcut işleri tamamlamanın dışında,
iptal süresince bu Yönetmelik kapsamında yeni yapım işi üstlenemez.
(9) Yetki belgesi numarası başkası tarafından veya
başkası adına kullanılamaz veyahut devredilemez.
Yapı
müteahhitliği
MADDE 6 – (1) Yapı müteahhidi; yapıyı, tesisatı ve
malzemeleriyle birlikte ilgili mevzuata, uygulama imar planına, ruhsata,
ruhsat eki etüt ve projelere, standartlara ve teknik şartnamelere uygun
olarak inşa etmek, neden olduğu mevzuata aykırılığı gidermek
mecburiyetindedir. Yapı müteahhidi, ilgili fenni mesullerin denetimi
olmaksızın inşaat ve tesisatlarına ilişkin yapım işlerini sürdüremez,
inşaat ve tesisat işlerinde yetki belgesi olmayan usta çalıştıramaz.
(2) Yapı müteahhidi, yapım işinin ruhsata ve ruhsat
eki etüt ve projelere uygun olarak gerçekleştirilebilmesi için gerekli olan
inşaat ve iş organizasyonunu sağlamak, mevzuatın öngördüğü her türlü
tedbiri almak, uygulamak ve uygulatmaktan sorumludur.
(3) Yapı müteahhidi, 20/6/2012 tarihli ve 6331
sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununda öngörülen iş sağlığı ve
güvenliğinin sağlanması için gerekli her türlü tedbiri almaktan sorumludur.
(4) Yapı müteahhidi, inşaat ve tesisat işlerinde
şantiye şefi ve yetki belgeli usta çalıştırmak ve belgelerinin bir örneğini
şantiye dosyasında bulundurmak zorundadır.
(5) Yapı müteahhidi, yapı sahibi ile yapım
sözleşmesi yapmakla yükümlüdür. Yapı sahibinin aynı zamanda yapı müteahhidi
olma koşullarını taşıdığı hallerde, başka bir yapı müteahhidi ile sözleşme
şartı aranmaz.
Yetki
belgesi numarası başvurusu yapamayacak olanlar
MADDE 7 – (1) Yetki belgesi numarası için başvuranlardan;
a) İflas eden, tasfiye halinde olan, işleri mahkeme
tarafından yürütülen, konkordato ilân eden, işlerini askıya alan, iflası
ilân edilen, zorunlu tasfiye kararı verilen, alacaklılara karşı
borçlarından dolayı mahkeme idaresi altında bulunan, ilgili mercilerce
hileli iflas ettiğine karar verilen,
b) Başvuru tarihinden geriye doğru son üç yıl
içerisinde kesinleşmiş yargı kararı ile tespit edilmek kaydıyla, yetki
belgesi numarası kullandığı işlerde;
1) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar
sağlama, anlaşma, rüşvet suretiyle veya başka yollarla sözleşmeye ilişkin
işlemlere fesat karıştıran veya buna teşebbüs eden,
2) Sahte belge düzenleyen, kullanan veya bunlara
teşebbüs eden,
3) Hileli malzeme, araç veya usuller kullanan, fen
ve sanat kurallarına aykırı imalat yapan,
gerçek veya tüzel kişilere yetki belgesi numarası
tahsis edilmez, yetki belge numarası olanların belgesi iptal edilir.
(2) Başvuru sahibinin ticari işletme türüne bağlı
olarak 23 üncü maddede sayılanların, birinci fıkradaki kısıtlama hükümleri
kapsamına girmeleri halinde o ortaklık veya şirkete de yetki belgesi
numarası tahsis edilmez, yetki belge numarası olanların yenileme işlemi
yapılmaz.
Gizlilik
ve sır saklama yükümlülüğü
MADDE 8 – (1) Müdürlük başvurulara ait bilgi ve belgelerin
gizliliğini sağlayacak tedbirleri alır.
(2) Bakanlık ve Müdürlük personeli ile komisyon
üyeleri, bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetleri dolayısıyla öğrendiği ve
elde ettiği her türlü bilgi ve belgeyi yalnızca bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetlerin yürütülmesi amacıyla kullanabilir. Bu bilgi ve belgeler
hiçbir şekilde ticari amaçla veya kendileri ya da başkalarının menfaatine
kullanılamaz. İlgililerin sır saklama yükümlülükleri görevden ayrılmalarından
sonra da devam eder.
(3) Komisyon üyeleri, kendilerini ve üçüncü
dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın hısımları ile
evlatlıklarını ve eşlerini ilgilendiren kararlarla ilgili toplantı ve
oylamaya katılamaz.
İl
Müteahhitlik Yetki Belge Komisyonu
MADDE 9 – (1) Müdürlüklerde; yetki belge numarası
verilmesi, belge grubunun
belirlenmesi, yenilenmesi ve iptaline dair işlemler ile bu işlemlerle
ilgili ilave bilgi, belge ve açıklama istenmesi yönünde kararlar alarak
değerlendirmekle ve itiraz komisyonu kararlarını yerine getirmekle görevli
yeterli sayıda İl Müteahhitlik Yetki Belge Komisyonu kurulur.
(2) Müdürlük, birisi başkan olmak üzere, en az üç
asıl ve tek sayıda kişiden oluşan bir veya daha fazla sayıdaki yetki
belgesi komisyonunu, yedek üyeler de dâhil olmak üzere görevlendirir.
(3) Belge komisyonu üyelerinin en az biri mimar
veya mühendis unvanlı teknik personel, birisi de muhasebe veya malî
işlerden sorumlu personel arasından seçilir.
(4) Belge komisyonu üyeleri iki yıllığına görev
yapar. Komisyon üyelerinin görev süresini tamamlaması esastır. Görevden
alma nedeniyle veya süresi dolmadan herhangi bir sebeple boşalan komisyon
üyeliklerine derhal yeniden görevlendirme yapılır.
(5) Belge komisyonları eksiksiz toplanır, kararlar
çoğunlukla alınır. Çekimser oy kullanılamaz. Karşı oy kullanan komisyon
üyeleri, gerekçesini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır.
(6) Belge komisyonunca alınan kararlar ve
düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve
görev unvanları belirtilerek imzalanır.
İtiraz
komisyonu
MADDE 10
– (1) Bakanlıkta, belge
komisyonları tarafından alınan nihai kararlara ilişkin itirazları değerlendirmekle
görevli bir itiraz komisyonu kurulur.
(2) Başvurular üzerine, itiraz komisyonu tarafından
gerekçeli olarak karar alınır. Kararlar başvuru sahibine bildirilir.
Bildirimde başvurunun uygun bulunmama gerekçesiyle birlikte karara karşı
başvuru yolu, süresi ve merci hakkında bilgi verilir.
(3) Bakanlık, müteahhitlik hizmetlerinden sorumlu
daire başkanının başkanlığında, idari, teknik veya hukuki uzmanlık sahibi
en az üç asıl ve tek sayıda kişiden oluşan itiraz komisyonunu, yedek üyeler
de dâhil olmak üzere görevlendirir.
(4) İtiraz komisyonu eksiksiz olarak toplanır ve
kararları çoğunlukla alır. Çekimser oy kullanılamaz. Karşı oy kullanan
komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon kararına yazmak ve imzalamak
zorundadır.
(5) İtiraz komisyonunca alınan kararlar ve
düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve
görev unvanları belirtilerek imzalanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yetki Belgesi Numarası Başvurusu ve Değerlendirme
İşlemleri
Yetki
belgesi numarası için başvuru
MADDE 11
– (1) Yetki belgesi numarası almak
isteyen başvuru sahiplerinin, başvuru yapılan tarih itibarıyla en az bir ay
süreyle geçerli olacak şekilde, aşağıda sayılan belgeleri kapalı zarf
içerisinde Yapı Müteahhitliği Yetki Belgesi Numarası Başvuru Formu (Ek-1)
ekinde Müdürlüğe sunmaları gerekir:
a) Gerçek kişi ise, kayıtlı olduğu ticaret ve/veya
sanayi odasından başvuru yılı içinde alınmış kayıt belgesinin aslı veya
Müdürlükçe ya da ilgili sicil memurluğunca tasdik edilmiş sureti ile noter
tasdikli imza beyannamesi,
b) Tüzel kişi olması halinde, ilgisine göre tüzel
kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin
yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir Türkiye Ticaret
Sicili Gazetesi, bu bilgilerin tamamının bir Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesinde bulunmaması halinde, bu bilgilerin tümünü göstermek üzere
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinin ilgili sayıları veya bu hususları
gösteren belgeler ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirkülerini,
c) Ekonomik ve mali yeterliğin sağlandığına ilişkin
serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali
müşavirce düzenlenen Ekonomik ve Mali Yeterlik Bildirim Formu (Ek-2),
ç) Mali durumunu göstermek üzere bankalardan temin
edilecek standart formatta düzenlenen Banka Referans Mektubu (Ek-3),
d) Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin iş
deneyimini gösteren belgeler ile ortalama yıllık usta iş gücü ve teknik
personel yeterliğinin sağlandığına ilişkin serbest muhasebeci, serbest
muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavirce düzenlenen Mesleki ve
Teknik Yeterlik Bildirim Formu (Ek-4),
e) 7 nci maddede belirtilen hallerden herhangi
birisi durumunda olunmadığına dair, standart formatta düzenlenen Sicil
Durumu Beyannamesi (Ek-5).
(2) G grubu yetki belgesi numarası almak
isteyenlerden, ekonomik ve mali yeterliklerden yalnızca banka referans
mektubu istenir. % 51 veya daha fazla hissesi beş yıldır mimar veya
mühendis ortağa ait olan tüzel kişilerden ve mimar veya mühendis gerçek kişilerden
banka referans mektubu da istenmez.
(3) H grubu
yetki belgesi numarası almak isteyenlerden ekonomik, mali, mesleki ve
teknik yeterlik belgeleri istenmez.
(4) Geçici
grup yetki belgesi numarası almak isteyen yapı sahibi tacir olmayan gerçek
kişiden yeterlik belgeleri ve meslek odasına kayıt belgesi istenmez. Ancak
5 inci maddenin üçüncü fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde
sayılanlardan, birinci fıkranın (b) bendindeki belgeler ile mülkiyeti
kanıtlayıcı belgeler ve başvuruyu imzalayanın başvuru yapmaya yetkili
olduğuna dair belge istenir.
(5) Geçici grup yetki belgesi numarası
başvurularında 7 nci madde uygulanmaz.
(6) Başvuruda sunulan belgelerin 28 inci maddede
atıf yapılan mevzuatta yer alan belge sunum şekline ilişkin düzenlemelere
uygun olması gerekir. Başvuruların dili Türkçe olup yabancı dilde
düzenlenen belgelerin Türkçe tercüme asılları ile birlikte sunulması
zorunludur.
(7) Yapı müteahhitleri tarafından bulundukları
yetki belgesi grubundan farklı bir gruba yapılan başvurular, yeni başvuru
olarak değerlendirilir.
(8) Ortak girişimler tarafından yapılan yetki
belgesi numarası başvurularında; noter onaylı ortaklık sözleşmesi, başvuru
formu ve ortaklığı oluşturan gerçek veya tüzel kişilerin her biri
tarafından imzalanmış Ortak Girişim Beyannamesi (Ek-6) ve ilgisine göre
birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerindeki belgelerin ayrı ayrı verilmesi
zorunludur. Ortaklık adına yeni bir yetki belgesi numarası alınmasında,
birinci fıkranın diğer bentlerinde sayılan belgeler istenmez.
(9) Yetki belge numarası almak için bir Müdürlüğe
başvuranlar, başvurusu sonuçlandırılıncaya kadar bir başka Müdürlükten
yeniden başvuru yapamaz. Başvurusu daha önce reddedilenlerin yeniden
başvurması halinde, yapılacak değerlendirmelerde önceki kayıtları YAMBİS üzerinden
kontrol edilerek karar verilir.
(10) Müdürlük/Belge komisyonu başvuru evrakında
çelişki ve/veya yanlışlık olduğu kanaatine varırsa, başvuru sahibinden,
ilgili kurum ve kuruluşlara başvurması suretiyle evrakta yer alan
bilgilerin doğruluğunun teyit ettirilmesini isteyebilir.
Ekonomik
ve mali yeterlik
MADDE 12
– (1) Ekonomik ve mali yeterliğin
sağlanması kapsamında bilanço, banka referans mektubu ve iş hacmini
gösteren belgeler sunulur.
(2) Başvurunun yapıldığı yıldan önceki yıla ait
bilançoya göre;
a) Cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli
borçlar) en az 0,50,
b) Öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif)
en az 0,10,
c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara
oranının 0,75’ten küçük,
olması gerekir. Bu kriterleri bir önceki yılda
sağlayamayanlar, son üç yıla kadar olan yılların belgelerini sunabilirler.
Bu takdirde belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması
üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır. Başvuru
tarihi yılın ilk dört ayında olanlardan, bir önceki yıla ait belgelerini
sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde,
yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç
önceki ve dört önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri
sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik
kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
(3) Banka referans mektubu ile; başvuranın bankalar
nezdindeki kullanılmamış nakdi veya gayrinakdi kredisi ya da üzerinde
kısıtlama bulunmayan mevduatının, başvurulan yetki belgesi grubunda
sunulması gereken asgari iş deneyim tutarının % 5’inden az olmadığı tevsik
edilir.
(4) Sunulacak iş hacmini gösteren belgelere göre,
başvuru yapılan yıldan önceki yıla ait; başvuru sahibinin iş hacmini
gösteren toplam cirosu veya bu Yönetmelik kapsamındaki işlerle ilgili
cirosunun başvurulan yetki belgesi grubunda sunulması gereken asgari iş
deneyim tutarının F grubu için % 10’undan; daha üst gruplar için %
20’sinden az olmaması gerekir. Bu kriteri başvurunun yapıldığı yıldan
önceki yıl için sağlayamayanlar, başvurunun yapıldığı yıldan önceki yıldan
başlamak üzere birbirini takip eden son altı yıla kadarki belgelerini
sunabilirler. Bu takdirde, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının
ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
Mesleki
ve teknik yeterlik
MADDE 13
– (1) Mesleki ve teknik yeterliğin
sağlanması kapsamında iş deneyim belgeleri ve iş gücünü gösteren belgeler
sunulur.
(2) İş deneyim belgelerinin değerlendirilmesinde
aşağıdaki hususlar esas alınır:
a) Gerçek ve tüzel kişilerin yapım işlerinde benzer
iş grupları listesinin “(B) Üst yapı (Bina) işleri” başlığı altındaki I.
Grup, II. Grup ve III. Grup kapsamında yaptığı işlerle ilgili olarak
deneyimini gösteren; iş bitirme belgeleri, iş denetleme belgeleri ve iş
yönetme belgeleri, iş deneyimi olarak kabul edilir.
b) İş deneyimini gösteren belgelerde yer alan ancak
gruplamaya esas iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları
iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz.
c) Yapımla ilgili hizmet işlerinden elde edilen
belgeler değerlendirmeye alınmaz.
ç) Şahıs şirketi ortaklarının (komandit şirketin
komanditer ortağı hariç) şirketten ayrılmaları halinde, şirket adına
düzenlenmiş olan iş bitirme belgesi ayrılan ortakların hisseleri oranında
şahsi iş deneyimi olarak değerlendirilir. Bu belgelerin şirket adına
kullanılmasında belge tutarı değerlendirilirken ayrılan ortakların
hisselerine isabet eden tutar belge toplamından düşülür.
(3) İş gücü belgelerinin değerlendirilmesinde
aşağıdaki hususlar esas alınır:
a) Gerçek ve tüzel kişiler tarafından başvurudan
bir önceki yıl içinde işveren veya alt işveren tarafından istihdam edilen
ortalama yıllık usta iş gücü yeterliğinin sağlanması gerekir. Bu kriteri
bir önceki yılda sağlayamayanlar, son üç yıla kadar olan yılların
belgelerini sunabilirler. Bu takdirde belgeleri sunulan yılların ortalaması
üzerinden yeterlik kriterinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
b) Sunulan belgelere göre;
1) Meslekî Yeterlilik Kurumu Meslekî Yeterlilik
Belgesi sahipleri ve 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim
Kanununa göre ustalık belgesi almış olanlar ile Millî Eğitim Bakanlığına
bağlı meslekî ve teknik eğitim okullarından mezun olup, diplomalarında veya
ustalık belgelerinde belirtilen bölüm, alan ve dallarda çalıştırılanlar
usta iş gücü sınıfında değerlendirilir.
2) Mimar ve mühendisler ile 29/4/1992 tarihli ve
3795 sayılı Bazı Lise, Okul ve Fakülte Mezunlarına Unvan Verilmesi Hakkında
Kanunda sayılan tekniker, yüksek tekniker, teknik öğretmenler teknik
personel iş gücü sınıfında değerlendirilir.
3) 31/5/2016 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa göre yapılan işçilik
bildirimleri esas alınır.
Yetki
belgesi grupları ve kullanımı
MADDE 14
– (1) Yetki belgesi grupları,
mesleki ve teknik yeterlikler ile ekonomik ve mali yeterlikler esas
alınarak; A, B, C, D, E, F, G, H ve geçici olmak üzere gruplandırılır. Bu
gruplandırmaya göre 12 nci ve 13 üncü maddelerde sayılanlarla birlikte,
aşağıdaki yeterliklerin sağlanması gerekir:
a) A Grubu: İş deneyim tutarı yapım işleri eşik
değerinin iki katını geçen ve ortalama yıllık usta iş gücü en az 50, teknik
personel iş gücü en az 8 olanlar.
b) B Grubu: İş deneyim tutarı yapım işleri eşik
değerinin 7/5’ini geçen ve ortalama yıllık usta iş gücü en az 24, teknik
personel iş gücü en az 6 olanlar.
c) C Grubu: İş deneyim tutarı yapım işleri eşik
değerini geçen ve ortalama yıllık usta iş gücü en az 12, teknik personel iş
gücü en az 3 olanlar.
ç) D Grubu: İş deneyim tutarı yapım işleri eşik
değerinin 2/3’ünü geçen ve ortalama yıllık en az 9, teknik personel iş gücü
en az 2 olanlar.
d) E Grubu: İş deneyim tutarı yapım işleri eşik
değerinin 1/3’ünü geçen ve ortalama yıllık usta iş gücü en az 6, teknik
personel iş gücü en az 2 olanlar.
e) F Grubu: İş deneyim tutarı yapım işleri eşik
değerinin 1/10’unu geçen ve ortalama yıllık usta iş gücü en az 3, teknik
personel iş gücü en az 1 olanlar.
f) G Grubu: İş deneyim tutarı yapım işleri eşik
değerinin 7/100’ünü geçen ve ortalama yıllık usta iş gücü en az 1, teknik
personel iş gücü en az 1 olanlar.
g) H Grubu: İş deneyimi ve iş gücü koşulu aranmaz.
ğ) Geçici Grup: Ekonomik, mali, mesleki ve teknik
yeterlikler ile iş deneyimi ve iş gücü koşulu aranmaz.
(2) Aynı veya ardışık gruplardaki ortak girişim
durumunda, ortak girişimin belge grubu, yüksek gruptaki pilot/koordinatör
ortağın belge grubunun bir üstü olarak değerlendirilir. Bunun dışındaki
ortaklıkların belge grubu ise yüksek gruptaki ortağın belge grubu olarak
değerlendirilir.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında yetki belgesi grubu
sahibi yapı müteahhitlerinden;
a) B, C, D ve E grubundakiler, yapı yaklaşık
maliyeti, belge grubunun gerektirdiği asgari iş deneyim tutarını geçmeyen
yapım işlerini,
b) F ve G grubundakiler, yapı yaklaşık maliyeti,
belge grubunun gerektirdiği asgari iş deneyim miktarının 3/2’sini geçmeyen
yapım işlerini,
c) H grubundakiler, yapı yaklaşık maliyeti, G belge
grubunun gerektirdiği asgari iş deneyim miktarının 1/3’ünü geçmeyen yapım
işlerini,
üstlenebilirler.
ç) A grubu için bir kısıtlama uygulanmaz.
(4) Üçüncü fıkra kapsamındaki hesaplamada tek bir
sözleşmeye ve/veya yapı ruhsatına dayalı işler dikkate alınır. Toplu yapı
niteliğindeki yapılar için düzenlenen iş deneyim belgelerinin
değerlendirilmesinde, başvuru sahibi adına olanlar toplanarak dikkate
alınır.
(5) Yapı yaklaşık maliyetine esas alınan birim
maliyetlerin yılı içerisinde yayımlanmasına kadar geçen süre
içerisinde, birim maliyetlere eşik
değerde yapılan güncelleme oranı uygulanır.
(6) Birim maliyet sınıflarında yer almayan yapılar
ile yapı yaklaşık maliyeti birim maliyet kullanılarak belirlenmesi uygun
olmayan onarım, güçlendirme ve benzeri işlerin maliyeti, yapının metraja
dayalı maliyeti üzerinden belirlenir.
Yeterlik
değerlendirmesi
MADDE 15
– (1) Başvurular, belge komisyonu
tarafından bu Yönetmelikte istenen şartlara uygunluk açısından Yapı
Müteahhitlikleri İl Yetki Belgesi Komisyonu Başvuru Dosyası İnceleme Formu
(Ek-8)’na uygun şekilde incelenir. Komisyon başvuruyu belge numarası işlem
süresi içerisinde Yapı Müteahhitleri İl Yetki Belge Komisyonu Karar
Tutanağı (Ek-9)’na göre gerekçeli olarak karara bağlar. Kararda yetki
belgesi numarası verilip verilmeyeceği ile belge grubu belirtilir. Karar,
İl Müdürünün onayından sonra YAMBİS’e işlenir.
(2) Başvurularda, bu Yönetmelikte belirtilen
belgelerin sunuluş şekline ilişkin düzenlemelere uygun sunulmayan, geçerlik
süresi dolan ve ilgili mevzuatına uygun düzenlenmeyen belgeler
değerlendirmeye alınmaz.
(3) Başvurular Müdürlükçe belge numarası işlem
süresinde sonuçlandırılır. Bu süre azami on beş gündür.
Yetki
belgesi grubunun tespiti
MADDE 16
– (1) Yetki belgesi grubunun
tespitinde, ibraz edilen belgelerdeki tutarlar başvuru tarihine göre
güncellenerek değerlendirilir.
(2) Sunulan iş deneyimlerinin değerlendirilmesinde
tek sözleşmeye ve/veya yapı ruhsatına dayalı olarak başvuru tarihinden
geriye doğru son on beş yıl içerisinde alınmış iş deneyim belgelerinin en
fazla miktarda olanın iki katı alınarak veya daha büyük sonuç vermek
şartıyla, bitirilen işler içinde geriye doğru son beş yıl içinde bitirdiği
işlerin bedelinin toplamı alınarak iş deneyim tutarı belirlenir. Toplama
işleminde son on beş yıl içerisindeki en büyük işin iş deneyim miktarının
üç katından fazlası dikkate alınmaz.
(3) Toplu yapı niteliğindeki yapıların iş deneyim
belgelerindeki miktarlar toplanmak suretiyle tek iş deneyimi olarak
değerlendirilir.
(4) Aynı işin sözleşmesinin iş artışı sınırı içinde
ikmal edilmemesi halinde, sözleşme konusu olan işin devamı olarak
yaptırılan işler iş deneyiminde dikkate alınır.
(5) 6 ncı maddenin beşinci fıkrasına göre veya
mevzuatı gereği sözleşme şartı aranmayan işlerden alınan yapı kullanma izin
belgeleri, 28 inci maddedeki atıflar kapsamında kat ve/veya arsa karşılığı
inşaat işlerine ilişkin iş deneyim tutarının hesabı ile aynı usule göre
değerlendirilir.
(6) Mevzuatı gereği bedel içeren sözleşme şartı
aranan işlerde, iş deneyim belgelerinde belirtilen tutar esas alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yetki Belgesi Numarasının Verilmesi ve Bildirim
Yükümlülüğü
Yetki
belgesi numarasının verilmesi
MADDE 17
– (1) Müdürlük tarafından yetki
belgesi numarası başvurusunda bulunan kişiler için tek bir işlem dosyası
düzenlenir. Bu dosyada numara başvuruları ile belge komisyonu kararları
gibi yeterlik değerlendirmesine yönelik yapılan işlemlerle ilgili bütün
bilgi, belge ve yazışmalar saklanır. Bu belgeler talep edilmediği müddetçe
Bakanlığa gönderilmez.
(2) Müdürlükçe kayda alınan başvuru belgeleri bir
tutanakla belge komisyonuna teslim edilir. Başvuru dosyası komisyon
tarafından bu Yönetmelikte belirtilen şartlara uygunluk yönünden kontrol
edilir. Yapılan kontrol sonucunda eksiklik, çelişki veya hata olduğunun
tespit edilmesi ya da ilave bilgi, belge ve açıklamaya ihtiyaç duyulması
halinde başvurunun kayda alındığı tarihi izleyen beş iş günü içinde bu
hususlar başvuru sahibine bildirilir. Başvuru sahibinin bildirimden sonra
beş iş günü içerisinde başvurusundaki eksiklik, çelişki veya hataları
gidermemesi halinde başvuru reddedilir.
(3) Belge numarası işlem süresi başvurunun
Müdürlüğe teslim edildiği tarihte başlar, eksiklik bulunması halinde ise
eksikliklerin giderildiği tarihte başlar.
(4) Bakanlıkça gerekli idari ve teknik altyapı
oluşturulması halinde elektronik ortamda başvuru yapılabilir.
(5) Yetki belgesi grup işlemleri, yetki belgesi
numarası oluşturulmasına dair kayıtların tutulduğu yerdeki Müdürlükçe,
yetki belge numarası iptali ve iptalin kaldırılması işlemleri ise ilgili
İdarenin bulunduğu Müdürlükçe yerine getirilir.
(6) Yetki belgesi numarası sahibi bir ticari
işletmenin veya ticaret şirketinin Türkiye’deki merkezinin başka bir
ticaret sicil bölgesine taşınması ve burada tescil edilmesi halinde, belge
sahibi durumu yeni merkezin bulunduğu yerdeki Müdürlüğe bildirir.
Müdürlüğün, yapılan değişiklik hakkında, eski merkezin bulunduğu yer
Müdürlüğünü bilgilendirmesi üzerine, müteahhidin sicil dosyasının aslı,
dosya içeriğindeki belgelerin tarih sırasına göre hazırlanmış dizi pusulası
ile birlikte en geç on iş günü içinde güvenli bir şekilde bu Müdürlüğe
gönderilir.
Bildirim
yükümlülüğü
MADDE 18
– (1) Başvuru sahibi tarafından;
a) Başvuru talep formu ekinde sunulan bilgi ve
belgelerin doğru ve güncel olduğunun,
b) Bu Yönetmelik uyarınca yetki belge grubu kapsamında
sunulmuş olan belgelerden herhangi birisinin belgeyi düzenleyen tarafından
geçersiz sayılması veya yetki belgesi geçerlik süresince 7 nci maddede
sayılan durumlardan birinin vuku bulması halinde, durumun derhal Müdürlüğe
bildirileceğinin,
Bildirim Yükümlülüğü Taahhütnamesi (Ek-7)’ne uygun
olarak taahhüt edilmesi gerekir.
(2) Bu maddede belirtilen zorunluluklara
uyulmamasından kaynaklanan her türlü sorumluluk başvuru sahibine aittir.
(3) Bildirim yükümlülüğü iş deneyim belgeleri
hariç, belge grubu kapsamında olup geçerlik süresi dolan yeterlik belgeleri
için uygulanmaz.
Yetki
belge gruplarının geçerlik süresi ve yenileme işlemi
MADDE 19
– (1) H grubu hariç, belge
grubunun geçerlik süresi beş yılı geçmemek üzere iş deneyim belgelerinin
geçerlik süresi kadardır.
(2) Belge grubunun yenilenmesi sırasında, yetki
belgesi grubunun oluşturulmasına esas güncelliğini yitiren tüm belgeler
istenir. Ancak, yetki belgesi grubu kapsamındaki bilgilerden iş deneyim
belgesi geçerlik süresi dolanlar, yenileme tarihini beklemeksizin bildirim
yükümlülüğü kapsamında yeni iş deneyim belgesi ile Müdürlüğe başvurarak iş
deneyim yeterliğinin güncellenmesini sağlarlar.
(3) Ortak girişimlerin belge grubunun geçerlik
süresi, ortakların her birinin;
a) Yetki belge numarası iptal edilmedikçe,
b) Belge grubu değişmedikçe,
devam eder.
(4) Yetki belgesi geçerlik süresi dolduğu halde
yenileme işlemi yaptırmayanlar ile belge grubu belirlenmesine ilişkin
yeterlikleri kaybedenlerin mevcut belge grubu iptal edilerek H grubuna
düşürülür.
(5) Yetki belgesi numarası iptal edilen yapı
müteahhidinin iptal süresince grup yenilemesi veya yeni grup belirlenmesi
işlemleri yapılmaz.
Yetki
belgesi numarasının iptali
MADDE 20
– (1) Yetki belgesi numarası;
a) Yapım işinin ruhsata ve ruhsat eki etüt ve
projelere aykırı olarak gerçekleştirilmesi ve Kanunun 32 nci maddesine göre
verilen süre içinde aykırılığın giderilmemesi halinde beş yıl,
b) Yapım işinde ruhsat eki etüt ve projelere aykırı
olarak gerçekleştirilen imalâtın can ve mal güvenliğini tehdit etmesi
halinde on yıl,
c) Yapı ruhsatının düzenleniş tarihinden yapı
kullanma izni belgesinin veriliş tarihine kadar; ilgili idarece, Kanunun 42
nci maddesine göre aynı veya farklı işler için üç defa idari para cezası
verilmesi halinde, yapı müteahhidinin kaydı olumsuz kabul edilerek bir yıl,
ç) Yapı müteahhidinin yapım işlerinden doğan
sigorta primi borçlarını ödememesi, vergi borcunun olması veya kanunlarla
verilen diğer sorumluluklarını yerine getirmemesi halinde en az bir yıl,
ilgili idarenin teklifi ve İl Müteahhitlik Yetki
Belge Komisyonu kararı üzerine iptal edilir.
(2) Aşağıdaki hallerden birinin herhangi bir
şekilde tespiti durumunda da İl Müteahhitlik Yetki Belge Komisyonu kararı
üzerine yetki belge numarası iptal edilir.
a) Belge numarası başvurusunda yanıltıcı bilgi
ve/veya sahte belge verilmesi,
b) Başvuru tarihinde belge grubu belirlenmesine
ilişkin şartların bulunmadığının sonradan anlaşılması,
c) Yetki belgesi grubu için izin verilenden daha
fazla iş üstlenilmesi,
ç) Yetki belgesi numarası sahibinin talep etmesi.
(3) İkinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerine göre
yetki belge numarası iptal edilenler, iptal kararından sonra bir yıl
süreyle yeniden başvuru yapamazlar.
İptale
dair talep formunun düzenlenmesi
MADDE 21
– (1) İdareler, 20 nci maddenin
birinci fıkrası kapsamında yetki belge numarasının iptalini gerektiren
fiillerin tespiti halinde, tespit
tarihinden itibaren en geç beş iş günü içinde Yapı Müteahhitleri İl Yetki
Belge Komisyonu Belge İptali İlan Formu (Ek-10)’nu ve eklerini, Müdürlüğe
elektronik ortamda ve/veya yazılı olarak göndermekle yükümlüdür.
(2) İdarelerin birinci fıkraya göre iptale dair
talep formunu düzenleyebilmeleri için;
a) Sosyal Güvenlik Kurumu ve/veya Hazine ve Maliye
Bakanlığına bağlı vergi dairesi müdürlüklerinden, yapıyla ilgili müteahhit
adına kayıtlı iş yeri numarasını kapsar biçimde, sigorta prim borcu veya
müteahhit adına vergi borcu olduğunun resmi yazıyla teyit edilmesi,
b) Müteahhidin hangi kanun kapsamındaki
sorumluluğunu yerine getirmediğini ifade eden açık bir rapor ve bu raporu
destekleyen tespitlerin bulunması,
c) Müteahhide yetki belge numarasının iptal
edileceğine ilişkin kararın gerekçesi, karara karşı başvuru yolu, süresi ve
merci hakkında bilgileri içerecek şekilde mevzuata uygun tebligat yapılmış
olması,
ç) Kanunun 42 nci maddesine göre yapılacak
işlemlerde ise idarece uygulanan idari para cezalarına ilişkin bildirimin
yapılmış olması,
d) İmalâtın can ve mal güvenliğini tehdit ettiğinin
değerlendirilmesi halinde durumun bir teknik rapor ile desteklenmiş olması,
gerekir.
(3) İdarenin yetkili birim amiri tarafından
onaylanmış iptale dair talep formunun ekine belge iptalinin niteliğine
göre;
a) Yapı tatil tutanağı ile bu tutanağa ait var ise
fotoğraf, kamera kaydı ve sair belgeler,
b) Yapı tatil tutanağının bir nüshasının muhtara
bırakıldığına dair belge,
c) Kanunun 32 nci maddesi gereğince alınan kararın
idaresince “aslının aynıdır” şeklinde onaylanmış sureti,
ç) Yapı müteahhidine, karara konu olan
aykırılıklarla ilgili Kanunun 42 nci maddesine göre uygulanan idari para
cezalarına ilişkin yapılan bildirime dair belgeler,
d) Müteahhit tarafından idarenin kararlarına karşı
var ise yapılan itirazlar ve başvurular, bunlara ilişkin idarece yapılan
işlemlere ait belgeler,
e) Verilen süre sonunda aykırılıkların
giderilmediğine dair idare elemanlarınca yapı yerinde düzenlenen tespit
tutanağı ve bu tutanağa ait varsa fotoğraf ve sair belgeler,
f) Sosyal Güvenlik Kurumu ve/veya Hazine ve Maliye
Bakanlığına bağlı vergi dairesi müdürlüklerinden temin edilen resmi yazı,
g) Konu ile ilgili olarak, var ise müteahhit ve
ilgili kurum ve kuruluşlarla yapılan her türlü yazışmalar, mahkeme
kararları ve benzeri bilgi ve belgeler,
eklenir.
(4) Kanunun 28 inci maddesinin onuncu fıkrasında
belirtildiği şekliyle yapının tamamlandığının tutanakla belgelenmesi ve
yapının müteahhidi olmayan bağımsız bölüm sahibinin talebi üzerine, sigorta
prim borcu veya adına vergi borcu bulunan müteahhidin hissesi veya maliki
olduğu bağımsız bölümler hariç tutularak kısmi yapı kullanma izin belgesi
düzenlenmesi halinde, iptale dair talep formu da bu madde kapsamında
düzenlenir.
İptal
işlemleri
MADDE 22
– (1) İdarelerden gelen iptale
dair talep formu ve ekleri, belge komisyonunca incelenir. Eksiklik tespit
edilmesi durumunda, Müdürlükçe ilgili idareden eksikliklerin tamamlanması
istenir.
(2) İdaresince Müdürlüğe bildirilen yetki belgesi
numarası iptal ve iptalin kaldırılması teklifleri, eksiklerin tamamlanmasını
veya bildirimi izleyen üç iş günü içinde belge komisyonunca karara
bağlanır. Nihai kararın üç iş günü içerisinde İl Müdürünce onaylanmasından
sonra, yetki belgesi numarası Müdürlükçe YAMBİS üzerinden iptal edilir. Bu
kararlar standart formata göre hazırlanmış Müteahhitlik Yetki Belge
Numarası İptaline Dair Talep Formu (Ek-11)’na uygun olarak onayı takip eden
üç iş günü içerisinde Bakanlığa ve ilgili idaresine gönderilir. Bakanlıkça
on beş günlük periyotlar halinde toplu şekilde Resmî Gazete’de yayımlanması
sağlanarak iptal ve iptalin kaldırılması kararları duyurulur.
(3) Yapı müteahhitlerinin imar mevzuatına aykırı
fiillerinden dolayı haklarında verilen kesinleşmiş mahkeme kararları,
ayrıca belge komisyonu kararı veya onay alınmaksızın Müdürlükçe re’sen
işleme konulur ve yetki belgesi numarası mahkeme kararında hükmedilen
kısıtlama süresi kadar iptal edilir.
İptal
sonrası işlemler
MADDE 23
– (1) 20 nci maddenin birinci
fıkrasının (ç) bendi dâhilinde yetki belge numarası iptal edilen yapı
müteahhidinin;
a) Şahıs şirketi olması halinde şirket ortaklarının
tamamına; sermaye şirketi olması halinde sermayesinin yarısından fazlasına
sahip olan gerçek veya tüzel kişi ortaklarına, şirketin tüm yönetim kurulu
üyelerine,
b) Gerçek veya tüzel kişi olması durumuna göre; ayrıca
bir şahıs şirketinde ortak olmaları halinde bu şahıs şirketine, sermaye
şirketinde ortak olmaları halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına
sahip olmaları kaydıyla bu sermaye şirketine,
c) Ortak girişim olması halinde, ortakların tamamı
için (a) ve (b) bentlerinde sayılanlardan durumlarına uygun kişilere,
iptal süresince, her ne şekilde müracaat edilirse
edilsin, yeni yetki belge numarası verilmez.
(2) 20 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve
(c) bentlerine göre yapılan yetki belge numarası iptalinde ayrıca şirket
müdürlerine de iptal süresince yeni yetki belge numarası verilmez.
(3) Bu madde kapsamında kalanların varsa mevcut
yetki belge numaraları da aynı süre için iptal edilir.
İptalin
kaldırılması
MADDE 24
– (1) Yetki belgesi numarası iptal
edilen yapı müteahhidine, yasaklılık süresinin sona ermesi veya
sorumluluklarını yerine getirmesi halinde, yetki belgesi numarasını
kullanmasına izin verilir.
(2) Sorumluluklarını yerine getiren müteahhit
idaresinden iptalin kaldırılmasını talep edebilir. Talebin idaresince uygun
görülerek Müdürlüğe iletilmesi halinde, İl Müteahhitlik Yetki Belge
Komisyonu tarafından incelenerek iptalin kaldırılmasına ilişkin nihai karar
verilir. Kararın İl Müdürünce onaylanmasından sonra iptal edilen numaranın
tekrar kullanılmasına YAMBİS üzerinden izin verilir. Durum yazılı olarak
veya elektronik ortamda müracaat sahibine bildirilir.
İtirazların
incelenmesi
MADDE 25
– (1) 20 nci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen yetki belge numarası iptal kararları hariç, belge komisyonu
tarafından alınan nihai kararlara karşı itiraz, kararın bildirimini izleyen
beş iş günü içerisinde itiraz komisyonuna yapılır.
(2) Başvurular hakkında itiraz komisyonunca, belgelerde
eksiklik bulunmaması halinde yedi iş günü içinde gerekçeli olarak karar
alınır ve üst kademe yöneticisinin onayına sunulur. Yönetici, karar
tarihini izleyen en geç üç iş günü içinde kararı onaylar veya gerekçesini
açıkça belirtmek suretiyle iade eder. Nihai komisyon kararı üç iş günü
içinde başvuru sahibine bildirilir. Bildirimde kararın gerekçesi, karara
karşı başvuru yolu, süresi ve merci hakkında bilgi verilir.
(3) Kararların bir örneği belge komisyonuna da
bildirilir. Belge komisyonu karar doğrultusunda işlem tesis eder.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İlgili
idarenin görevleri
MADDE 26
– (1) İdarelerce ruhsat düzenleme
aşamasında, yapı müteahhitliğini üstleneceklerin belge grubunun uygunluğu
ve yetki belgesi numarası elektronik ortamda kontrol edilir. Yetki belgesi
numarasının bulunmaması veya iptal edilmiş olması ya da belge grubunun 14
üncü maddenin üçüncü ve altıncı fıkralarında sayılan kriterler bakımından
uygun olmaması halinde, yapı ruhsatı düzenlenmez.
(2) İdareler, Kanuna göre yapı müteahhitliği yetki
belge numarasının iptalini gerektiren durumları bu Yönetmelikteki usul ve
esaslara uygun şekilde Müdürlüğe bildirmek zorundadır.
(3) İdareler, yapı müteahhitlerinin imar mevzuatına
aykırı fiillerinden dolayı verilen cezaları ve haklarındaki kesinleşmiş
mahkeme kararlarını, kendi kayıtlarına işlenmek ve ilgili mevzuata göre
cezaî işlem yapılmak üzere, altı gün içinde ilgili meslek odasına ve
Müdürlüğe bildirmekle yükümlüdürler.
(4) Kanunun 32 nci maddesi kapsamında imar
mevzuatına aykırı fiillerden dolayı verilen yetki belgesi numarası iptal
kararlarına konu edilen yapılarda görevli şantiye şefinin durumu,
İdaresince üyesi bulunduğu meslek odasına bildirilir.
Bildirim
ve tebligat esasları
MADDE 27
– (1) Bakanlık/Müdürlük tarafından
bu Yönetmelik kapsamında muhataplarına yapılan tebligatlar beyan edilen
adrese veya elektronik posta adresine yapılır. Bu amaçla, müteahhidin
tebligata elverişli bir elektronik posta adresi temin etmesi zorunludur.
(2) Müteahhitlerin yetki belgesi işlemlerine ilişkin
ilan ve duyurular ayrıca YAMBİS üzerinden yapılır.
(3) YAMBİS’te tutulacak yetki belgesi numarasına
dair bütün kayıtların, değişikliklerin ve iptal işlemlerinin doğrulayıcı
belgelere dayanması esastır. Kayıtların dayanağı olan belgeler yazılı
şekilde veya elektronik imzalı olarak Müdürlüğe verilir.
(4) Müteahhitlerin yetki belgesi numarası ve grubu
ile ticari unvanları, haklarında uygulanan iptal işlemleri aleni olup,
YAMBİS üzerinden erişime açık olacak şekilde yayımlanır.
Atıflar
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmelikte tanım veya
açıklama getirilmemekle birlikte atıfta bulunulan “iş deneyim belgesi”, “iş
deneyim belge tutarlarının değerlendirilmesi”, “belge tutarlarının
güncellenmesi”, “eşik değer”, “bilanço”, “ciro”, “banka referans mektubu”,
“yapım işlerinde benzer iş grupları” ve “ortak girişim” gibi hususlarda
4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatında belirtilen ve bu Yönetmeliğe
aykırılık teşkil etmeyen usul ve esaslara uyulur. Bu Yönetmelik
kapsamındaki başvurularda, belirtilen mevzuatta geçen “ilk ilan veya davet
tarihi” ile “ihale tarihi” ibareleri ilgisine göre “başvuru tarihi”;
“teklif sahibi” ibaresi “başvuru sahibi” olarak uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan mevzuat
MADDE 29
– (1) 16/12/2010 tarihli ve 27787
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı Müteahhitlerinin Kayıtları ile
Şantiye Şefleri ve Yetki Belgeli Ustalar Hakkında Yönetmelik ve 27/12/2014 tarihli ve 29218 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı Müteahhitlerinin Yetki Belgesi
Numaralarının İptal Edilmesi ile Şantiye Şefleri Hakkında Yapılacak İşlemlere
İlişkin Usul ve Esaslara Dair Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Geçici grup hariç
olmak üzere, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce yetki belgesi
numarası almış olanlar, herhangi bir yeterlik belgesi ibraz edilmediği
takdirde H grubu olarak kabul edilir.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren üç yıl süreyle, bu Yönetmeliğin mesleki ve teknik deneyime ilişkin
iş gücü yeterliği ile ekonomik ve mali yeterliklerden kısa vadeli banka
borçlarının öz kaynaklara oranı yeterliği aranmaz. Ancak başvuru tarihinden
önceki son üç yıla kadar olan değerler beyan edilir.
Yürürlük
MADDE 30
– (1) Bu Yönetmeliğin;
a) 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrası yayımı
tarihinden altı ay sonra,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinden üç ay sonra,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|