Tarım ve Orman Bakanlığından:
GÜNEYDOĞU
ANADOLU, DOĞU ANADOLU, DOĞU KARADENİZ VE KONYA
OVASI PROJELERİ KAPSAMINDAKİ İLLERDE HAYVANCILIK
YATIRIMLARININ DESTEKLENMESİNE İLİŞKİN
UYGULAMA ESASLARI TEBLİĞİ
(TEBLİĞ NO:
2019/16)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1
– (1) Bu Tebliğin amacı;
Güneydoğu Anadolu, Doğu Anadolu, Doğu Karadeniz ve Konya Ovası Projeleri
kapsamındaki illerde hayvancılık yatırımlarının desteklenmesine ilişkin
usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2
– (1) Bu Tebliğ, 2019-2023
yıllarında Güneydoğu Anadolu, Doğu Anadolu, Doğu Karadeniz ve Konya Ovası
Projeleri kapsamındaki illerde hayvancılık yatırımlarının desteklenmesi
amacıyla yapılması gereken hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3
– (1) Bu
Tebliğ; 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 19
uncu maddesi ve 25/12/2018 tarihli ve 502 sayılı Güneydoğu Anadolu, Doğu
Anadolu, Doğu Karadeniz ve Konya Ovası Projeleri Kapsamındaki İllerde
Hayvancılık Yatırımlarının Desteklenmesine İlişkin Cumhurbaşkanı Kararına
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4
– (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Anaç koyun ve keçi: Müracaat tarihinde en az 12
aylık (360 gün) yaşta olan dişi koyun ve keçiyi,
b) Anaç sığır: Müracaat tarihi itibarıyla en az 15
aylık (450 gün) yaşta olan dişi sığırı,
c) Aynı yatırım konusu: İnşaat yatırımında ahır
veya ağıl yapımı veya bunların tadilatları aynı hibe konusu olarak
değerlendirilecek yatırımları,
ç) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
d) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
e) Basit onarım: Ahır ve ağıl yapılarında derz, iç
ve dış sıva, boya, badana, oluk, dere, doğrama, döşeme ve tavan
kaplamaları, elektrik ve sıhhi tesisatla ilgili iyileştirmelerle çatı
onarımı ve kiremit aktarılması işlemlerini,
f) Damızlık boğa: Teknik ve sağlık şartları
Bakanlıkça belirlenen, tabii tohumlamada kullanılacak olan erkek büyükbaş
hayvanı,
g) Damızlık koç-teke: Teknik ve sağlık şartları
Bakanlıkça belirlenen, tabii tohumlamada kullanılacak olan erkek küçükbaş
hayvanı,
ğ) DAP: Doğu Anadolu Projesini,
h) DOKAP: Doğu Karadeniz Projesini,
ı) Esaslı onarım: Ahır ve ağıl yapılarında taşıyıcı
unsurları etkileyen veya brüt inşaat alanını değiştiren işlemler ile
pencere tabanlarının indirilmesi, kapıya dönüştürülmesi, pencere ve kapılar
gibi unsurların yerlerinin değiştirilmesi veya ölçülerinin değiştirilmesi
gibi bina görünümüne etki eden projeli tadilat işlemleri,
i) GAP: Güneydoğu Anadolu Projesini,
j) Genel Müdür: Hayvancılık Genel Müdürünü,
k) Genel Müdürlük: Hayvancılık Genel Müdürlüğünü,
l) Hak ediş: İl proje yürütme birimince hazırlanan
ve ödemeye esas olacak raporu,
m) Hak ediş icmali: İl proje yürütme birimince
hazırlanarak il proje değerlendirme komisyonunca onaylanan ve il
müdürlüğünce Genel Müdürlüğe gönderilen icmal cetvelini,
n) İl müdürlüğü: İl Tarım ve Orman Müdürlüğünü,
o) İlçe müdürlüğü: İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğünü,
ö) İşletme: Hayvanların barındırıldığı, tutulduğu,
bakıldığı veya beslendiği kapalı, açık veya yarı açık sistem tesis
durumundaki yerleri,
p) Karar: 25/12/2018 tarihli ve 502 sayılı
Güneydoğu Anadolu, Doğu Anadolu, Doğu Karadeniz ve Konya Ovası Projeleri
Kapsamındaki İllerde Hayvancılık Yatırımlarının Desteklenmesine İlişkin
Cumhurbaşkanı Kararını,
r) KOP: Konya Ovası Projesini,
s) Ön proje: Yapılacak yatırımı kısaca tanıtan ve
tadilat yapılacak veya yeniden kurulacak işletmenin ihtiyaçlarını
tanımlayan iş ve termin planlarının yanında koordinatları ile
birlikte yerleşimi gösteren yerleşim planı ve kayıt sistemlerinden alınacak
hayvan varlığını gösterir projeyi,
ş) Taahhütname: Proje sahipleri ile il müdürlüğü
arasında imzalanan ve hibeden yararlanma esasları ile yararlanıcının
sorumluluklarını düzenleyen taahhütnameyi,
t) Uygulama rehberi: Başvuru formlarının, yatırım
projelerinde aranacak idari ve teknik detayların, izleme ve değerlendirme
rapor örneklerinin, konu ile ilgili uygulama birimlerince tutulacak
cetvellerin içinde yer aldığı Genel Müdürlükçe yayınlanacak olan rehberi,
u) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında yatırımı
gerçekleştirmek üzere proje hazırlayıp başvuruda bulunan ve başvurusu kabul
edilen gerçek ve tüzel kişileri,
ü) Yatırım projesi: Başvuru konusu olan tesisin
ihtiyaçlarına göre arazi ve zemin araştırmaları yapılmış, yapı
elemanlarının ölçülendirilip boyutlandırıldığı, inşaat sistem ve
gereçleriyle teknik özelliklerinin belirtildiği, her türlü ayrıntı ile
birlikte kapasite raporunu da içeren projeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama Birimleri ve Görevleri
Uygulama
birimleri
MADDE 5 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki iş ve işlemlerin
yürütülmesinde görev alacak olan uygulama birimleri şunlardır:
a) İl proje yürütme birimi.
b) İl müdürlüğü.
c) İl proje değerlendirme komisyonu.
ç) Merkez proje değerlendirme komisyonu.
(2) İl proje yürütme biriminin oluşturulmasına
ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) Valilik oluru ile il müdürlüğü bünyesinde
projenin yürütülmesinden sorumlu şube müdürlüğünde görevli ziraat
mühendisleri ve veteriner hekimler ile Bakanlık ve bağlı kuruluşların il ve
bölge müdürlükleri ile il çevre ve şehircilik müdürlüğü, belediyeler,
büyükşehir belediyeleri, il özel idareleri veya diğer kamu kurum ve
kuruluşlarında görev yapan inşaat, elektrik ve makine mühendisleri ve/veya
teknikerlerinin katılımıyla en az beş asıl beş yedek üyeden oluşan il proje
yürütme birimi kurulur. Asıl üyelerin görevlerini yerine
getiremeyecekleri hallerde bunların yerine, valilik olurunda belirlenen
sıraya göre yedek üyeler görev alır.
b) Yatırımın gerçekleştirileceği yerin tespitinin
yapılması amacıyla il kadastro müdürlüğü veya Bakanlık ve bağlı
kuruluşların il ve bölge müdürlüğünden konu uzmanı bir teknik eleman,
inşaat hak edişlerinin düzenlenmesi amacıyla da Bakanlık ve
bağlı kuruluşların il ve bölge müdürlükleri ile il çevre ve şehircilik müdürlüğü,
belediyeler, büyükşehir belediyeleri, il özel idarelerinden veya diğer kamu
kurum ve kuruluşlarından bir teknik eleman bu birim içerisinde
görevlendirilir.
c) Yukarıda belirtilen teknik elemanların ilgili
kurumlardan temin edilememesi durumunda, yerel kaynaklardan ilgili mevzuat
hükümleri kapsamında hizmet alımı yapılarak bu Tebliğ kapsamındaki denetim
ve kontrolörlük işleri, yetki belgesine sahip gerçek ve/veya tüzel
kişilerce de yürütülebilir.
ç) Bu konuda yatırımcılardan ücret talep edilemez.
(3) İl proje değerlendirme komisyonunun
oluşturulmasına ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) Valilik oluru ile il tarım ve orman müdürü
başkanlığında; konu ile ilgili şube müdürleri olmak üzere en az beş kişiden
oluşan il proje değerlendirme komisyonu kurulur. Asıl üyenin olmaması
durumunda yerine vekâlet eden kişi komisyon üyesi olarak görev yapar.
Komisyon, toplam üye sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve kararlar oy
çokluğuyla alınır. Oyların eşitliği halinde komisyon başkanının oyu yönünde
karar alınmış sayılır.
(4) Merkez proje değerlendirme komisyonunun
oluşturulmasına ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) Genel Müdür oluru ile genel müdür yardımcısı
başkanlığında; ilgili daire başkanı ve konu uzmanı teknik elemanlardan
oluşan en az beş üyenin katılımı ile merkez proje değerlendirme komisyonu
kurulur. Komisyon başkanının bulunmaması durumunda komisyona ilgili daire
başkanı başkanlık eder.
b) Komisyon, gündem oluşması durumunda ilgili
dairenin teklifi üzerine toplam üye sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve
kararlar oy çokluğuyla alınır. Oyların eşitliğinde komisyon başkanının oyu
yönünde karar alınmış sayılır.
(5) Merkez proje değerlendirme komisyonu, il proje
değerlendirme komisyonu ve il proje yürütme biriminin görev süreleri
projelerin kontrol sürelerinin bitimine kadar devam eder.
Uygulama
birimlerinin görevleri
MADDE 6
– (1) İl proje yürütme
biriminin görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesi kapsamında
başvuruların; Karar, bu Tebliğ ve uygulama rehberi hükümleri doğrultusunda
incelemesini yaparak hazırladığı raporu il proje değerlendirme komisyonuna
göndermek.
b) İl düzeyinde proje hazırlanması aşamasında
başvuru sahiplerini yatırım konuları ve destekleri hakkında bilgilendirmek.
c) Uygulama projelerini teknik gereklilikler
bakımından incelemek ve uygunluğuna karar vermek.
ç) Yatırımların uygulamasını kontrol etmek, izlemek
ve değerlendirmek.
d) Onaylanan inşaat projelerinde, proje
tamamlandığında, onaylanan makine alet ve ekipman alımı tamamlandığında,
onaylanan hayvan alımı başvurularında ise hayvan alımı gerçekleştikten ve
hayvanlar işletmeye getirildikten sonra uygulama
rehberindeki kriterlere göre hak ediş düzenleyerek il proje
değerlendirme komisyonunun onayına sunmak.
(2) İl proje değerlendirme komisyonunun görevleri
aşağıda belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesi kapsamında il proje
yürütme birimi tarafından hazırlanan raporları, uygulama
rehberindeki kriterlere göre incelemek, değerlendirmek,
yatırıma uygun bulunan listeleri onaylayarak sonuç tablolarını hazırlamak
ve bunları Genel Müdürlüğe sunulmak üzere il müdürlüğüne iletmek.
b) İl proje yürütme biriminin düzenli ve etkin
çalışması için her türlü idari ve teknik desteği sağlamak.
c) Ödemeye uygun bulduğu hak edişler için uygulama
rehberinde yer alan ve proje sorumluları tarafından hazırlanmış ödeme icmal
cetvelini incelemek ve onaylamak.
(3) İl müdürlüğünün görevleri aşağıda
belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesinin, idari, mali,
çevresel uygulamalar ve mühendislik uygulamalarıyla uyumlu bir şekilde
yürütülmesi ile Karar, bu Tebliğ ve uygulama rehberi kapsamında yapılacak
tüm çalışmaların il bazında tanıtılmasını, uygulatılmasını, sekretaryasını
ve koordinasyonunu sağlamak.
b) İl proje değerlendirme komisyonu tarafından
onaylanan projeler ile hakedişleri Genel Müdürlüğe göndermek.
(4) Merkez proje değerlendirme komisyonunun
görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesi kapsamında
yürütülecek faaliyetlerin kontrolü ile bu faaliyetlerin idari, mali,
çevresel uygulamalar ve mühendislik uygulamalarıyla uyumlu bir şekilde
yürütülmesine destek vermek.
b) Yatırımların desteklenmesi ile ilgili olarak il
müdürlüklerinden gelen onaylı listeleri ve raporları bütçe imkânlarına göre
değerlendirmek suretiyle onaylamak, onayladığı projeleri asil ve/veya yedek
olarak listelemek ve bunları ilgili il müdürlüğüne göndermek.
c) Hibeye esas yatırım konularına ait tutarların
üst sınırlarını belirlemek.
ç) İl müdürlüklerinde bu Tebliğin uygulanması ile
ilgili olarak ortaya çıkan sorunların çözümünde etkin rol almak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yatırımlara Yönelik Destekleme Uygulama Esasları
Yatırım
konuları, hibe oranları ve uygulama illeri
MADDE 7 – (1) Bu Tebliğ kapsamında damızlık sığır ve
koyun-keçi işletme yatırımlarına aşağıda belirtilen konular ve oranlarda
hibe desteği uygulanır:
a) Projede yer alan inşaat yatırımı konusunda,
yatırımın merkez proje değerlendirme komisyonunca belirlenen üst
sınır dahilinde gerçekleşme tutarının % 50’si oranında hibe
verilir ve bu hibe ahır-ağıl tadilatı veya yeni yapılacak kapalı, yarı açık
ve açık sistemli ahır ve ağılları kapsar.
b) Projede yer alan damızlık erkek hayvan alımı
yatırımı konusunda, merkez proje değerlendirme komisyonunca belirlenen üst
sınır dahilinde hayvan alım tutarının % 50’si oranında hibe
verilir ve bu hibe damızlık boğa, damızlık koç-teke alımını kapsar.
c) Projede yer alan makine alet ve ekipman alımı
yatırımı konusunda, merkez proje değerlendirme komisyonunca belirlenen üst
sınır dahilinde makine alet ve ekipman alım tutarının % 50’si oranında hibe
verilir ve bu hibe makine alet ve ekipman alımını kapsar.
ç) İnşaat yatırımı, damızlık koç-teke alımı ve
makine alet ve ekipman alımı yatırım konusu Güneydoğu Anadolu, Doğu
Anadolu, Doğu Karadeniz ve Konya Ovası Projeleri kapsamındaki illerde
uygulanır.
d) Damızlık boğa alımı yatırım konusu, Güneydoğu
Anadolu, Doğu Anadolu ve Doğu Karadeniz Projeleri kapsamındaki illerde suni
tohumlama hizmetinin ulaştırılmasında teknik ve coğrafi koşullara bağlı
aksaklık yaşanan yerlerde uygulanır.
Yatırım
süresi
MADDE 8 – (1) Bu Tebliğ kapsamında uygulanacak hibe
desteğinden, projesi onaylanan ve projesinde belirtilen süre
içinde yatırımı tamamlanan işletmeler yararlanır.
İnşaat işleri, başvurusu onaylanıp, uygulama projesi il proje yürütme
birimince uygun bulunup yer tespitinin yapıldığı günden itibaren bir yıl
içerisinde, damızlık boğa, koç ve tekelerin ve makine alet ve ekipmanların
satın alınarak işletmeye konulması ise başvurunun onaylanıp yatırımcıya
tebliğ edildiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde tamamlanır. İnşaat
yatırımının belirlenen sürede tamamlanamaması halinde il
proje değerlendirme komisyonunun görüşü doğrultusunda merkez proje
değerlendirme komisyonunca yatırımcıya, her defasında altı ayı geçmemek
üzere iki defa ek süre verilebilir.
(2) Termin planına göre
yükümlülüklerini yerine getirmeyen, yatırımını tamamlamayan veya yatırım
yapmaktan vazgeçen yatırımcının projesi il proje değerlendirme komisyonu
tarafından iptal edilir ve bu yatırımcılar hibeden yararlandırılmaz.
Desteklemeden
yararlanacaklar
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki hibeden;
Bakanlık Türkvet veri tabanına ve Koyun Keçi Kayıt Sistemine kayıtlı en az
10 en fazla 50 baş anaç sığır veya en az 100 en fazla 200 baş anaç
koyun-keçi kapasiteli ve başvuru tarihinden en az bir yıl önce bu sistemlerde
kayıt altına alınmış aktif işletmesi olan gerçek ve tüzel kişiler
yararlanır.
(2) Bakanlık bölgesel farklılıkları dikkate almak
kaydıyla bu şartlarda değişiklik yapabilir.
(3) Bakanlık veya diğer kamu kurum ve
kuruluşlarınca uygulanan aynı yatırım konusundaki hibelerinden daha önce
yararlanmış olan yatırımcılar bu Tebliğdeki hibe konuları için başvuru
yapamaz ve yararlanamaz.
Yatırım
konuları hakkında genel esaslar
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğ kapsamındaki
esaslar çerçevesinde başvurusu onaylanarak yeni inşaat yapımı, tadilatı,
damızlık boğa, damızlık koç-teke ve makine alet ve ekipman alımını
gerçekleştiren yatırımcılara destekleme ödemesi yapılır.
(2) Yatırımcı, uygulanacak her bir hibe konusundan
bir kez yararlandırılır.
(3) Yatırım tutarı üst sınırı, bütçe
imkânları dikkate alınarak merkez proje değerlendirme komisyonunca belirlenip
Genel Müdürlük tarafından il müdürlüklerine bildirilir. Merkez proje
değerlendirme komisyonu, gerek duyduğunda belirlenen üst sınırı yıl
içerisinde değiştirebilir. Değişiklik kararı da aynı usulle il
müdürlüklerine bildirilir.
(4) Onaylanan yatırım proje tutarının, belirlenen
üst sınırı aşan kısmı, aynî katkı olarak yatırımcı tarafından karşılanır.
(5) Her bir yatırımcı, yatırım alternatifleri
uygulama rehberinde açıklandığı haliyle inşaat, hayvan alımı ve makine alet
ve ekipman alımı yatırım konuları için birlikte ya da ayrı
ayrı sadece bir defa hibe desteğinden yararlanabilir. Projeden
şirket ortağı olarak yararlanan yatırımcı, şirket ortaklığından ayrılsa
dahi aynı konudaki yatırımdan bir daha yararlanamaz.
(6) Yatırımcılar, sübvansiyonlu krediler hariç
olmak üzere kredi ve vergi teşviklerinden yararlanabilirler.
(7) İnşaat yatırımları hakkında uygulanacak genel
esaslar şunlardır:
a) Yatırımcı, proje gereğince yapacağı yapı ve tesislerle
ilgili her türlü izinleri yetkili mercilerden almak ve yürürlükteki mevzuat
hükümlerine uymak zorundadır. İnşaat izni ve yapı kullanım ruhsatının
alınması süreci, termin planında belirtilenden daha uzun sürecekse,
ilgili birimlerden olumlu görüş veya yatırımcıdan taahhütname alınmak
koşulu ile ilgili yatırımcılar bu bent kapsamı dışında tutulur.
b) Yeni yapılacak ahırlar, DAP ve DOKAP
bölgelerinde kapalı veya yarı açık sistem, GAP ve KOP bölgesinde ise açık
veya yarı açık sistem olacaktır. Ağıllarda ise ağıl tipi seçimi hususunda
il müdürlükleri yetkilidir. Ahır/ağılların teknik kriterleri Bakanlıkça
belirlenir.
c) İnşaat gider kalemleri; kapasiteye uygun yeni
ahır/ağıl, gübre çukuru ve ekipmanları zorunlu olmak üzere, yem
deposu, silaj çukuru, süt sağım odası, soğutma sistem odası ve küçükbaş
yıkama ünitesi inşaatları veya bunlardan herhangi birini ve/veya esaslı
onarım inşaatlarını kapsar.
ç) İdari binalar, bakıcı evi, bekçi kulübesi,
buzağı kulübesi, basit onarım, arazi düzeltme, istinat duvarı ve çevre
yapıları destekleme kapsamında değerlendirilmez.
d) İnşaat yatırımları için yapılacak hibe desteği
ödemelerinde, Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca merkez proje değerlendirme
komisyonu tarafından projenin onaylandığı yılda yayınlanan “İnşaat ve
Tesisat Analiz ve Birim Fiyatları” üzerinden poz numaralarına göre
hazırlanan maliyet cetvelleri kullanılır.
e) İnşaat yatırımlarında kullanılacak her türlü
malzeme/ekipman yeni olacak ve ikinci el malzeme/ekipman
kullanılmayacaktır.
(8) Damızlık boğalar ile koç ve tekeler hakkında
uygulanacak genel esaslar şunlardır:
a) Damızlık erkek hayvan alımı yatırımı konusunda,
büyükbaş işletmeleri bir baş damızlık boğa, küçükbaş işletmeleri ise mevcut
anaç koyun-keçi sayısının %2’sini aşmayacak miktarda damızlık koç-teke
alımı için uygulanacak hibe desteklemesinden faydalandırılır.
b) Damızlık boğalar ile koç ve tekeler, Bakanlıkça
belirlenen teknik şartları ve sağlık şartlarını taşır.
c) Düzenlenecek fatura veya müstahsil makbuzundaki
tutarın Bakanlıkça belirlenen fiyatlardan fazla olması halinde, fazla olan
kısım yatırımcı tarafından karşılanır.
ç) Hibe kapsamında satın alınacak erkek materyalin
belirlenen teknik ve sağlık şartlarına uygunluğu, il müdürlüğünce
görevlendirilen bir ziraat mühendisi (zooteknist) ve bir veteriner hekimden
oluşan seçim heyetince hayvanların seçileceği işletmelerde, gerektiği
hallerde de yatırımcıya ait işletmede yapılır.
d) Hibe kapsamında satın alınan damızlık
erkek materyalin 2 yıl süre ile satılmayacağına, ahır/ağıl
yapımı ve makine alet ve ekipman alımı hibelerinde ise işletmenin 3 yıl
boyunca aktif olacağına dair yatırımcıdan taahhütname alınır. Taahhütname
il müdürlüğü ile yatırımcı arasında imzalanır.
e) Anne ve baba ile çocuklar, eşler ve kardeşler
arasında yapılan alım ve satımlar destekleme kapsamı dışındadır.
f) Damızlık boğa ve koç-teke alımlarında
desteklemeye esas birim fiyatlar Bakanlıkça belirlenir.
(9) Makine alet ve ekipman alımı için;
a) Gübre sıyırıcısı sistemi ve süt sağım makinesi
yeni, kullanılmamış, TSE veya CE belgeli ve projenin kapasitesine uygun
olmalıdır. Satın alınacak gübre sıyırıcısı sistemi ve süt sağım makinesi
için istenilecek belgeler ve teknik özellikler uygulama rehberinde
belirtilir.
b) Makine alet ve ekipmanların birim fiyatı il
proje yürütme birimi tarafından piyasa araştırması yapılarak belirlenir.
Hibe hakedişi düzenlemesinde komisyon fiyatı esas alınır.
c) Gübre sıyırıcısı sistemi ve süt sağım
makinesinin yeni ahır yapımı veya tadilatı ile birlikte alınması zorunludur.
Bağımsız olarak sadece gübre sıyırıcısı sistemi ve süt sağım makinesi alımı
yapılamayacaktır.
(10) Yatırım tamamlanana kadar oluşabilecek
sorunlardan yatırımcı sorumludur.
Başvuru
yeri, zamanı ve istenecek belgeler
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğ kapsamında
yatırım yapmak isteyenlerin başvurularında uyacakları usul ve esaslar
şunlardır:
a) İnşaat yatırımı ve
makine alet ve ekipman alımı yapmak isteyen yatırımcılar,
yatırımı yapacağı yerdeki il müdürlüğüne;
damızlık boğa ve koç-teke alımı hibe desteğinden yararlanmak
isteyen yatırımcılar il/ilçe müdürlüklerine, her üç yatırımı da yapmak
isteyen yatırımcılar ise il müdürlüğüne başvurur.
b) Başvurular her yıl 1 Ocak-31 Mart arasında
alınır. Genel Müdürlük gerekli gördüğü takdirde merkez proje değerlendirme
komisyonu kararı ile başvuru süresini uzatabilir, kısaltabilir ya da yıl
içerisinde yeniden başvuru çağrısı yapabilir.
(2) Başvurular, yılı için geçerli olup, yatırıma
alınamadığı takdirde sonraki yıllar için yeniden başvuru yapılması gerekir.
Geçmiş yıllarda başvurusu onaylanıp yatırımını yapmaktan vazgeçen
yatırımcıların yeniden başvurmaları halinde puanlamada eksi puan verilir.
(3) Yatırımcı ile il müdürlüğü arasında,
yatırımcının aynı yatırım konusunda Bakanlık veya diğer kamu kurum ve
kuruluşlarınca uygulanan faiz indirimi veya hibe desteği programlarından
yararlanmadığına, yararlanmış ise Karar kapsamındaki hibe desteğinin iptal
edileceğini kabul ettiğine dair taahhütname imzalanır.
(4) İnşaat yatırımları, makine alet ve
ekipman alımları ile damızlık boğa ve koç-teke alımı
başvurularında istenecek belgeler Bakanlıkça belirlenir ve uygulama rehberi
ile yayımlanır.
Yatırım
başvurularının incelenmesi ve değerlendirilmesi
MADDE 12
– (1) Yatırımcı, inşaat ile
makine alet ve ekipman alımı ve hayvan alımı yatırım konuları için ayrı ayrı veya
birlikte başvurur.
(2) Yapılan başvurular, il proje yürütme birimince
incelenir ve rapor olarak il proje değerlendirme komisyonuna gönderilir. İl
proje değerlendirme komisyonunca incelenen başvurulardan uygun olanlar,
uygulama rehberinde yayınlanacak olan kriterlere göre puan
sıralaması esas alınarak listelenir ve Genel Müdürlüğe sunulmak üzere il müdürlüğüne
gönderilir.
(3) İl yatırım listesi oluşturulurken her ilçeye
yatırım yapılmasını sağlamak üzere listede yer bulamayan ilçelerden en
fazla bir yatırımcıya, il proje değerlendirme komisyonu tarafından ilave
puan verilebilir.
(4) Merkez proje değerlendirme komisyonu, il
müdürlükleri tarafından gönderilen rapor ve listeleri bütçe imkanları dahilinde inceler,
inşaat yatırımı, damızlık erkek materyal ve makine alet ve ekipman alımı
olarak projeleri onaylar ve onaylanan asil ve yedek listeler, Genel Müdürlük
tarafından ilgili il müdürlüğüne gönderilir.
(5) İl müdürlüğü, Genel Müdürlükten gelen asil
listelerde yer alan yatırımcılara, uygulama rehberinde yer alan
temel kriterlere göre resmi yazı ile tebliğ eder.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Hak Edişler
Destekleme
hak edişine başvuru ve hak ediş belgelerinin hazırlanması
MADDE 13
– (1) Yatırımcı, tamamlanan
yatırımları için dilekçe ile il müdürlüğüne başvurur.
(2) Hak edişler, il proje yürütme birimince yerinde
incelenerek hazırlanır.
(3) Onaylanan inşaat yatırımı projeleri ve makine
alet ve ekipman alımları ile birlikte proje tamamlandığında; onaylanan
hayvan alımı başvurularında ise hayvan alımı gerçekleştikten ve hayvanlar
işletmeye getirildikten sonra hak ediş düzenlenir.
(4) Hayvan alımları için düzenlenecek hak edişlerde
bir ziraat mühendisi (zooteknist) ve bir veteriner hekimin
işletmede yapacağı tespit sonrasında verilecek
raporun esas alınması zorunludur.
(5) İnşaat hak edişlerinde konu uzmanı en az bir
teknik elemanın (mühendis/tekniker) imzası ve Çevre ve Şehircilik
Bakanlığınca yayımlanan İnşaat ve Tesisat Analiz ve Birim Fiyatları
üzerinden poz numaralarına bağlı olarak gerçekleşen keşif özetlerinin
bulunması zorunludur.
Hak ediş
icmallerinin düzenlenmesi ve destekleme ödemesine esas çalışmalar
MADDE 14
– (1) Hak ediş icmallerinin
düzenlenmesi ve hibe ödemesi, damızlık hayvanın teslim edildiği, makine
alet ve ekipmanların alınıp montajının yapıldığı ve inşaatın tamamlandığı
tarihteki, merkez proje değerlendirme komisyonunca belirlenmiş ve Genel
Müdürlük tarafından ilan edilmiş damızlık birim fiyatları üzerinden kapasitelerine
göre yapılır.
(2) İl proje yürütme birimince uygulama
rehberindeki kriterlere göre hazırlanan hak edişler il proje
değerlendirme komisyonu onayına sunulur.
(3) İl proje değerlendirme komisyonunca ödemeye
uygun bulunan hak edişler için uygulama rehberinde yer alan ve proje
sorumlularınca hazırlanmış olan ödeme icmal cetveli onaylanır ve il
müdürlüğü tarafından Genel Müdürlüğe gönderilir.
(4) Proje için öngörülen bütçe miktarını aşmamak
şartıyla, gelen icmaller Genel Müdürlükçe değerlendirilerek yatırımcıya
ödeme yapılmak üzere bankaya gönderilir.
(5)
Projenin tamamlanması sonucu yatırımcıya ödenecek
hak ediş, yatırımcı tarafından üçüncü kişilere devredilemez ve temlik
konulamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Finansman
ve ödemeler
MADDE 15
– (1) Karar uyarınca
yapılacak ödemeler için gerekli kaynak, Bakanlığın ilgili bütçesine tahsis
edilen ödeneklerden karşılanır.
(2) Ödemeler Banka aracılığıyla yapılır. Uygulama
ile ilgili olarak Bankaya destekleme tutarının % 0,2’si oranında hizmet
komisyonu ödenir.
Desteklerden
yararlanamayacak olanlar
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ kapsamındaki
hibe desteklerinden kamu kurum ve kuruluşları ile ortaklıkları yararlanamaz.
(2) Devlet memurları, kamu işçileri ve Devlet
üniversitelerinde görevli öğretim elemanları hibeden yararlanamaz ve
başvuru yapamazlar.
(3) Yatırımcılar, aynı yatırım için Bakanlık veya
diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca uygulanan faiz indirimi veya hibe
desteği programlarından yararlanamaz, yararlanmış ise Karar kapsamında
yararlanılan destekler, ilgili mevzuat çerçevesinde geri alınır.
Denetim,
haksız ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 17
– (1) Onaylanan
yatırımın termin planına uygun olarak yapılıp yapılmadığı il
proje yürütme birimi tarafından denetlenir. Yatırımın tamamlanması ve hak
edişlerin ödenmesi sonrasında inşaat ve makine alet ve ekipman alımı
yatırımlarında 3 yıl, damızlık erkek materyal alımları için 2 yıl olmak
üzere yılda en az bir defa il müdürlüklerince işletmeler denetlenir.
Yapılacak kontrol ve denetimler sonucunda tespit edilen hata veya
noksanlıkların, uygulama rehberinde belirlenen süre içerisinde yatırımcı
tarafından giderilmesinin zorunlu olduğu yazı ile yatırımcıya bildirilir.
(2) Bu Tebliğde, uygulama rehberinde, genelgelerde
ve talimatlarda yer almayan hususlarda taşrada oluşacak problemlerin
çözümünde, yürürlükteki mevzuat çerçevesinde kalmak koşulu ile il
müdürlükleri yetkilidir.
(3) Destekleme ödemeleri ile ilgili hususlarda
denetimi sağlayacak tedbirleri Bakanlık alır.
(4) Haksız ödendiği tespit edilen destekleme
ödemeleriyle ilgili alacaklar, ödemenin yapıldığı tarih itibarıyla,
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümlerine göre ilgililerden tahsil edilmek üzere ilgili vergi
dairelerine bildirilir. Kararla belirlenen destekleme ödemelerinden, idari
hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere
yararlandığı tespit edilen yatırımcıya 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü
maddesi hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 18
– (1) 4/3/2017 tarihli ve
29997 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu,
Konya Ovası ve Doğu Karadeniz
Projeleri Kapsamındaki İllerde Hayvancılık
Yatırımlarının Desteklenmesine İlişkin Uygulama Esasları
Tebliği (Tebliğ No: 2017/2) yürürlükten kaldırılmıştır.
Tamamlanamayan
işlemler
MADDE 19
– (1) 18 inci madde ile
yürürlükten kaldırılan Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu, Konya Ovası ve Doğu
Karadeniz Projeleri Kapsamındaki İllerde Hayvancılık Yatırımlarının
Desteklenmesine İlişkin Uygulama Esasları Tebliği (Tebliğ No: 2017/2) hükümlerine
göre başvuruları yapılmış ve sonuçlandırılmamış işlemler bu Tebliğ
hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 20
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2019
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Tarım ve Orman Bakanı yürütür.
|