Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile
Sağlık Bakanlığından:
ÇOCUKLAR İÇİN
ÖZEL GEREKSİNİM DEĞERLENDİRMESİ
HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı;
Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporu ile Çocuklar İçin Terör, Kaza ve
Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporunun alınışı,
geçerliliği, değerlendirilmesi ve bu raporları verebilecek yetkili sağlık
kurum ve kuruluşlarının tespiti ile ilgili usul ve esasları belirlemek ve
çocuklar ile ilgili özel gereksinim alanlarının belirlenmesine ilişkin
ortak bir uygulama alanı geliştirmektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Çocuklar İçin
Özel Gereksinim Raporu, Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı
Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporu ve bu raporları verebilecek yetkili
sağlık kurum ve kuruluşlarını ve özel gereksinimlerle ilgili hususları
kapsar.
(2) 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamında bağlanacak gelirler
ve aylıklar için (1/7/1976 tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş
Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında
Kanuna göre verilecek fark aylığı miktarının belirlenmesine esas sağlık
kurulu raporları hariç) istenecek durum bildirir sağlık kurulu raporları bu
Yönetmelik kapsamında değerlendirilmez.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 31/12/1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 31 inci maddesi, 1/7/1976
tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk
Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanunun 8 inci maddesi ve 1/7/2005
tarihli ve 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanunun 5 inci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakım veren kişi: Çocuğun velisi veya vasisi ya
da bakım ve gözetiminden sorumlu olarak yetkilendirilmiş gerçek ya da tüzel
kişileri,
b) Bireysel etmenler: Bireyin cinsiyeti, yaşı,
mizacı, yaşam tarzı, yetiştiriliş şekli, alışkanlıkları, baş etme yetileri
gibi özellikleri yanında amaçları, merakları, istekleri gibi öğeleri,
c) Çevresel etmenler: Bireyin yaşamını sürdürdüğü
ortam, yapılı çevre gibi fiziksel öğeler ile yaklaşım, tutum, farkındalık,
önyargılar, ailesel ve toplumsal öğeler gibi tüm insani öğeleri içeren
etmenleri,
ç) Çocuk: 18 yaşını doldurmamış bireyi,
d) Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporu (ÇÖZGER):
Sağlık kurulunca hazırlanan çocuğun özel gereksinimlerini belirten belgeyi,
e) Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı
Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporu: ÇÖZGER sağlık kurulu tarafından terör,
kaza ve yaralanmalar için düzenlenen raporu,
f) Çocuk Özel Gereksinim Alan Kılavuzu: Gelişim
geriliğinin ve hastalıklara bağlı doku, organ ve/veya fonksiyon kaybının
tanımlandığı Ek-2’de yer alan kılavuzu,
g) ÇÖZGER yetkili hekimi: Çocukların özel
gereksinimlerinin değerlendirilmesi için hizmet içi eğitim aldığını
belgelemiş, süreç koordinasyonu için başhekim tarafından yetkilendirilen
çocuk sağlığı ve hastalıkları ana dal ya da çocuk sağlığı ve hastalıkları
yan dal uzmanını,
ğ) ÇÖZGER sağlık kurulu: İkinci ve üçüncü basamak
sağlık kurum ve kuruluşlarında, çocukların özel gereksinimlerinin tespiti
ile terör, kaza ve yaralanma durum bildirimine yönelik başvuruları
değerlendirerek karar vermeye yetkilendirilmiş, 6 ncı maddede belirtilen
kurulu,
h) Gelişimsel sorunlar: İletişim, sosyal-duygusal,
bilişsel, duyu işlevleri, ince-kaba hareketler ve öz bakım gibi gelişim
alanlarının bir ya da birden fazlasında gecikme, bozukluk, hastalık sonucu
ile işlev kaybı, yeti yitimi, yaşama katılım kısıtlılığı oluşturan
durumları,
ı) Hastalıkların Uluslararası Sınıflandırılması
(ICD) Kodu: Hastalıkların sınıflandırması ve hastalık isimlerinin kesin
kriterlere göre bir araya getirilmesinden oluşan uluslararası kategorik
kodlama sistemini,
i) İşlev kaybı: Bedensel, bilişsel, psikolojik
işlevlerin herhangi bir düzeyde kaybını,
j) Kontrol muayenesi: Kurumlarca ilgili mevzuat
gereğince verilen hizmetin sürdürülmesini teminen bireyin fonksiyon
kaybının yeniden değerlendirilmesi amacıyla istenen muayeneyi,
k) Kurul: ÇÖZGER sağlık kurulunu,
l) Kurum: ÇÖZGER ve Çocuklar İçin Terör, Kaza ve
Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporu talep eden kamu
ve/veya özel kurum ve kuruluşlarını,
m) Müdürlük: İl sağlık müdürlüğünü,
n) Özel gereksinim: Çocuğun toplumsal yaşama eşit
katılabilmesi için bedensel ya da gelişimsel işlev kısıtlılığı olmayan
bireylerden farklı sağlık, eğitim, rehabilitasyon, cihaz, ortez, protez,
çevresel düzenlemeler ve diğer sosyal ve ekonomik haklara ve hizmetlere
gereksiniminin olmasını,
o) Rapor: Ek-1’de yer alan Çocuklar İçin Özel
Gereksinim Raporunu ve Ek-4’te yer alan Çocuklar İçin Terör, Kaza ve
Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporunu,
ö) Sistem: Özel gereksinime dair verilerin
girildiği, işlendiği ve depolandığı Sağlık Bakanlığı sağlık bilgi sistemini,
p) Toplumsal yaşama katılım kısıtlılığı: Bireyin
toplumsal yaşamda nitelikli ve tam olarak yer alamaması, yaşama kabul ve
dahil edilmesinde güçlükler yaşaması, mevcut olan işlev kaybının çevresel
etmenlerden etkilenmesi sonucunda, çocuğun etkinlik ve yaşama katılımının
yaşıtlarından daha az nitelik ya da nicelikte olmasını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Gereksinim Değerlendirmesi ve ÇÖZGER Sağlık
Kurulunun Teşkili, Çalışma Usulü ve Yetkilendirilmesi
Gereksinim
değerlendirmesi
MADDE 5 –
(1) Özel gereksinimi olan
çocuklara ilişkin değerlendirme çalışmalarında, sınıflandırma sistemi
olarak Çocuklar İçin İşlevsellik Yetiyitimi ve Sağlığın Uluslararası
Sınıflandırması (ICF-CY) temel alınır.
Kurulun
teşkili ve çalışma usulü
MADDE 6 –
(1) Birden fazla uzmanlık dalını
ilgilendiren gereksinim tespitinde Kurul, aşağıdaki branşlardan en az dört
uzman hekim, Kurul başkanı ve ÇÖZGER yetkili hekimi olmak üzere en az 6
daimi üyeden oluşur.
a) Çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanları ya da
yan dal uzmanları,
b) Göz hastalıkları uzmanı,
c) Kulak burun boğaz hastalıkları uzmanı,
ç) Çocuk cerrahisi uzmanı,
d) Çocuk nörolojisi uzmanı,
e) Çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları
uzmanı,
f) Fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı,
g) Ortopedi ve travmatoloji uzmanı.
(2) Kurul başkanının teklifi ve başhekimin onayı
ile diğer branşlardan çocuğun hastalık durumuna göre kurula ilgili branş
uzmanı davet edilebilir. Bu hâlde ilgili branş uzmanı geçici Kurul üyesi
olarak raporu imzalar.
(3) Sağlık kurum ve kuruluşunda çocuk cerrahisi
uzmanı bulunmadığı durumlarda yerine genel cerrahi uzmanı, çocuk ruh
sağlığı hastalıkları uzmanı bulunmadığı durumlarda yerine ruh sağlığı ve
hastalıkları uzmanı, çocuk nöroloji uzmanı bulunmadığı durumlarda nöroloji
uzmanı Kurula dâhil edilir.
(4) Değerlendirilecek özel gereksinim alanı bu
uzmanlık dalları dışında olması hâlinde ilgili dal uzmanı kurula geçici üye
olarak dâhil edilir.
(5) Çocuğu izleyen hekim varsa Kurula dâhil edilir.
(6) Tek bir uzmanlık dalını ilgilendiren özel
gereksinim alanı için Kurul, o gereksinim alanını ilgilendiren branştan en
az üç uzman ve ÇÖZGER yetkili hekiminden oluşur. Tek bir uzmanlık dalını
ilgilendiren özel gereksinim alanı çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanlık
alanını ilgilendiriyorsa Kurul en az iki uzman ve ÇÖZGER yetkili hekiminden
oluşur.
(7) Sağlık kurum ve kuruluşunda çocuğu izlemekte
olan çocuk hekimi/ilgili uzman hekim varsa, bu hekim rapor için
değerlendirmeyi yaparak ÇÖZGER yetkili hekimine yönlendirir. İzleyen hekim
yoksa ÇÖZGER yetkili hekimi değerlendirmeyi yapar.
(8) Kurul, başkan ve tüm üyelerinin katılımıyla
toplanır. İhtiyaç hâlinde çocuk Kurulda görülebilir. Kararlar oy çokluğu
ile alınır. Oyların eşit olması hâlinde Kurul başkanının kullandığı oy
yönünde karar alınmış sayılır. ÇÖZGER ve Çocuklar İçin Terör, Kaza ve
Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporu için iki ayrı kurul
karar defterleri oluşturulur. Karara itirazı olan üye, karar defterine
muhalefet şerhini gerekçeli olarak yazar ve imza atar. Karar defterine,
kararın oy birliği veya oy çokluğu ile verildiği yazılır ve heyete katılan
üyeler tarafından imzalanır.
(9) Kurulda görüşülen rapor, Kurul üyelerince
mutlaka ıslak ve/veya elektronik imza ile imzalanır. İlgiliye verilecek
veya kurumuna gönderilecek rapor nüshaları Kurula katılan bütün üyeler
tarafından muhalefet gerekçesi yazılmaksızın imzalanır.
(10) Kurul başkanı; ikinci basamak sağlık kurum ve
kuruluşlarında başhekim veya başhekimin görevlendireceği uzman hekim;
üçüncü basamak sağlık kurum ve kuruluşlarında başhekim veya başhekimin
görevlendirdiği eğitim sorumlusudur.
(11) Aynı dalda birden fazla uzman bulunması
durumunda her bir uzman belirli zaman aralıklarında Kurulda
görevlendirilir.
Yetkili
sağlık kurum ve kuruluşları
MADDE 7 –
(1) Bu Yönetmelikte belirtilen
raporları düzenlemeye yetkili sağlık kurum ve kuruluşları ile hakem
hastaneler Sağlık Bakanlığınca belirlenir ve Bakanlığın internet sitesinde
yayımlanır.
(2) Yetkili
olmayan sağlık kurum ve kuruluşları ile 6 ncı maddede belirtildiği şekilde
sağlık kurulunu teşkil edemeyen sağlık kurum ve kuruluşlarının verdiği
raporlar kurumlarca değerlendirmeye alınmaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ÇÖZGER ve Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya
Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporunun Düzenlenme Usul ve Esasları
ÇÖZGER
düzenlenme usulü
MADDE 8 –
(1) ÇÖZGER için;
a) Bakım veren kişi, başvuru dilekçesi ile ÇÖZGER
vermeye yetkili olan sağlık kuruluşuna başvurur. Sağlık kuruluşunda çocuğu
takip etmekte olan hekim, yoksa ÇÖZGER yetkili hekimi süreci başlatır.
b) ÇÖZGER yetkili hekimi veya takip eden hekim,
aileden çocuğun temel gereksinimleri hakkında bilgi alır. Kendi alanına
ilişkin gerekli tetkikleri isteyerek çocuğun özel gereksinimini Ek-2’de yer
alan Çocuk Özel Gereksinim Alan Kılavuzu doğrultusunda değerlendirir.
Çocuğun tanısı ve özel gereksinimlerinin farklı uzmanlık dalını/dallarını
ilgilendirmesi durumunda, konsültasyon formu düzenleyerek çocuğu ilgili
uzmanlara yönlendirir.
c) ÇÖZGER vermeye yetkili sağlık kuruluşunda, çocuk
başvuru öncesinde izlenmekte ise tanısı ve özel gereksinimleri için çocuğu
izleyen uzmanlardan görüşleri istenir.
ç) İlgili diğer uzman hekimler tarafından
konsültasyon formu, Ek-2’ye uygun olarak eksiksiz doldurulur. Konsültasyon
formuna poliklinik muayene tarihi, poliklinik kayıt numarası, özel
gereksinim durumuna ilişkin tanılar, ICD kodları, klinik bulgular,
radyolojik tetkikler ve laboratuvar bilgileri, işlev ve etkinlik
kısıtlılıkları ile kendi alanına ilişkin çocuğun özel gereksinimleri ve
gerekli olan hizmetler yazılarak imzalanır ve kaşelenir.
d) Ek-1’de yer alan rapor formunun, Ek-2’ye uygun
olarak klinik bulgular, radyolojik tetkikler ve laboratuvar bilgileri,
işlev ve etkinlik kısıtlılıkları ve özel gereksinimler ve konsültasyon
formunda yer alan bilgiler, özel gereksinim durumuna ilişkin tanılar, var
ise ICD kodlarının eksiksiz doldurulduğu ÇÖZGER yetkili hekimi tarafından
kontrol edilir ve eksiklikler tamamlanır.
e) Raporun başvuru yapılan sağlık kuruluşunca
düzenlenmesi esastır. Sağlık kuruluşunda rapor düzenleyecek ilgili branş
hekiminin bulunmaması veya gerekli tetkiklerin yapılamaması hâllerinde
ÇÖZGER yetkili hekimi tarafından konsültasyon formu ile birlikte en yakın
sağlık kuruluşundan konsültasyon ve tetkik hizmetleri alınarak rapor formu
tamamlanır. Tamamlanan rapor formları kurula sevk edilir.
f) Kurula gelen bilgi, belge değerlendirilir ve
gereği hâlinde çocuk da kurula davet edilerek Ek-3’te yer alan tabloya göre
özel gereksinim durumu rapora yazılır. Raporda engel oranı yazılmaz. Özel
gereksinim düzeylerinin engel oranları ile ilgili mevzuatla uyumunda
Ek-3’te yer alan tablo kullanılır.
g) Birden fazla özel gereksinim alanı bulunanların,
her bir özel gereksinimin niteliği ve niceliği Ek-2’de yer alan açıklamalar
doğrultusunda raporda belirtilir. Gerektiğinde birden fazla özel gereksinim
alanı işaretlenir. İşaretlenen alanlardan en üst düzeyi özel gereksinim
olarak kabul edilir. Özel gereksinimler birden fazla olduğunda en üst
düzeyde olan veya aynı düzeyde birden fazla olduğunda hepsi birden özel
gereksinim formuna işlenir, bunlar arasında matematiksel işlem sayısal değerler
ve formüller ile hesaplanmaz.
ğ) Rapor, sisteme kaydedilir. Sistemden rapor
numarası alınmadan düzenlenen raporlar geçersiz rapor olarak
değerlendirilir.
h) Rapor kurum müracaatlarında üç, kişisel
müracaatlarda iki nüsha olarak düzenlenir. Raporun bir nüshası bakım veren
kişiye verilir. Kurum müracaatlarında raporun bir nüshası raporu isteyen
kuruma bildirilir. İhtiyaç hâlinde rapor nüshaları başhekimlik onayı ile
çoğaltılır.
ı) Talep edilmesi hâlinde çocuğun özel gereksinimi
dikkate alınarak çalıştırılamayacağı işlerin niteliği rapora mutlaka
yazılır.
i) Bireylerden engellilik durumu sürekli olarak
tekerlekli sandalye veya sedye kullanımını gerektirecek nitelikte olanlar
ile sadece engelliliğine uygun hareket ettirici özel tertibatlı otomobil
dışında kalan araç ve taşıt kullanabilecek olanların durumu raporun
açıklama kısmına yazılar.
j) 15 yaşını doldurmuş çocuklar için düzenlenecek
olan raporda çocuğun fotoğrafının bulunması zorunludur.
k) Rapor başvuru tarihinden itibaren en geç otuz
gün içinde tamamlanır.
Çocuklar
İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu
Raporunun düzenlenme usulü
MADDE 9 –
(1) İş kazası ve/veya meslek
hastalığı dışındaki terör/kaza/yaralanma nedeni ile meydana gelen özel
gereksinimlerde Ek-4’te yer alan Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya
Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporu düzenlenir.
(2) Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı
Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporu, kurumlar tarafından resmi yazı ile
terör/kaza/yaralanmaya ilişkin belgelerle birlikte yetkili sağlık
kuruluşundan talep edilir. Rapor düzenlenmesine ilişkin süreç 8 inci
maddeye göre yürütülür.
(3) Bu raporlar Ek-2’ye göre düzenlenir. Raporda,
var olan kronik hastalıklara ilişkin fonksiyon kayıpları belirtilmez.
Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu
Raporlarında tıbbi tedavi ve rehabilitasyon süreci esnasında süreli,
tamamlandıktan sonra sürekli/süreli rapor verilmek üzere fonksiyon kayıplarının
değerlendirilmesi yapılır.
ÇÖZGER ve
Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu
Raporunun düzenleme esasları
MADDE 10 –
(1) Çocukların elde edeceği sosyal
haklar, hizmetler veya kazanımlar raporlar dikkate alınarak ilgili
kurumlarca ayrıca belirlenir. Raporlar, tek başına hakların verilmesi için
dayanak teşkil etmez. İlgili mevzuata göre diğer şartların da ayrıca
sağlanması zorunludur.
(2) Çocukların özel gereksinimlerini belirleme,
sınıflandırma, derecelendirme, belgeleme, uygulama ve diğer süreçlerde
sözlü, yazılı, davranış ya da tutum olarak herhangi bir ayrımcılık yapılmaz
ve 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ile
20/10/2016 tarihli ve 29863 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kişisel
Sağlık Verilerinin İşlenmesi ve Mahremiyetinin Sağlanması Hakkında
Yönetmeliğe uygun hareket edilir.
(3) Çocuğun tüm bedensel yapı ve işlevi, çevresel
ve bireysel etmenleri ile ilgili çocuk, ailesi veya bakım veren kişilerin
görüşleri temel alınarak gereğinde ilgili alanlardaki uzman hekim,
fizyoterapist, ergoterapist, odyolog, psikolog, sosyal çalışmacı ve ilgili
meslek personelinin görüş ve katkısı ile aile merkezli bütüncül
değerlendirme yapılabilir.
(4) Çocukların özel gereksinimleri, Ek-2’de
hastalığın adı yer almasa bile vücut sistemleri üzerinden fonksiyon
kayıpları değerlendirilerek belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Raporların Geçerlilik Süresi ve İtiraz
Raporların
geçerlilik süresi
MADDE 11
– (1) Rapor sürekli veya süreli
olarak düzenlenir, raporda geçerlilik süresi mutlaka belirtilir.
(2) Çocuğun gereksinim durumunun ilaç tedavisi,
cerrahi tedavi ve/veya rehabilitasyon uygulamaları ile zaman içinde azalma
ihtimali olduğu ve hastalık bulgularının tam olarak görülemediği hâllerde
süreli rapor düzenlenir.
(3) Çocuğun gereksinim durumunun sabit kalması veya
artması söz konusu olan hastalıklar için sürekli rapor düzenlenir.
(4) Çocuğun özel gereksiniminin değişmesi hâlinde
bakım veren kişinin talebi ve ilgili branş hekiminin kurula sevki uygun
görmesi üzerine süre aranmaksızın çocuğun özel gereksinimi yeniden
değerlendirilir ve yeni rapor düzenlenir.
(5) Kurumların ilgili mevzuatı gereğince, gerekçesi
belirtilerek yazılı kontrol muayenesi talebinde bulunulması durumunda
sağlık kuruluşunca yeniden rapor düzenlenir.
(6) Bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde sürekli
raporu bulunanlar ile süreli raporu bulunup rapor süresi devam edenlerin
raporları Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu
Raporları hariç ilgililerin 18 yaşını doldurdukları tarih itibarıyla
geçersiz hâle gelir. Bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde alınan raporlarda
18 yaşını doldurmasına üç aydan kısa bir süre kalması durumunda, talep
üzerine Erişkinler İçin Engellilik Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde tekrar rapor verilebilir. Başvuruda bulunanlar için
mezkûr Yönetmelik hükümleri çerçevesinde düzenlenecek engelli sağlık kurulu
raporları, ilgililerin 18 yaşını doldurdukları tarihten itibaren geçerli
sayılır.
(7) Süreli olarak düzenlenen raporlarda, sürenin
bitmesine altı aydan kısa bir süre kalması durumunda, çocuğa bakım veren
kişinin talebi üzerine tekrar rapor verilebilir.
Raporlara
itiraz
MADDE 12
– (1) Raporlara, bakım veren kişi
veya raporu talep eden kurum tarafından müdürlüğe itiraz edilir. Kişisel
rapor itirazları, ilgilisine teslim tarihinden itibaren otuz gün içerisinde
yapılır. Süresinde yapılmayan itirazlar değerlendirilmez. Kurum itirazları
gerekçe belirtilerek yazı ile yapılır. Kurum itirazlarında süre aranmaz.
(2) Rapora itiraz edilmesi hâlinde çocuk müdürlük
tarafından yetkili en yakın farklı bir sağlık kuruluşuna ya da önceki
raporu farklı sağlık kuruluşundan alınmış ise sürekli izleminin yapıldığı
sağlık kuruluşuna gönderilir. İtiraz edilen rapor ile itiraz üzerine
verilen rapordaki kararlar aynı yönde ise rapor kesinleşir. Rapor
sonuçlarının farklı olması ve itirazın devam etmesi hâlinde, müdürlük
tarafından en yakın hakem hastaneye yönlendirilir. Hakem hastane tarafından
verilen karar kesindir.
(3) İlk veya itiraza istinaden alınan ikinci rapor
hakem hastaneden alınmış olsa dahi hakem hastane raporu olarak kabul
edilmez.
(4) Süreli/sürekli verilen raporlar ile ilgili
olarak kontrol muayeneleri dışında herhangi bir sebeple kurum tarafından
yeni bir rapor istenmesi durumunda, ilgili kurumun gerekçeli yazısına
istinaden müdürlük tarafından, bu maddenin birinci ve ikinci fıkralara göre
işlem yürütülür.
(5) Hakem hastane kararı ile süresinde itiraz
edilmeyerek kesinleşen rapor hakkında aynı gereksinim alanı ile ilgili yeni
rapor başvurusu en erken altı ay sonra kabul edilir.
(6) Terör, kaza ve yaralanma nedeniyle verilen,
ilaç tedavisi, cerrahi tedavi ve/veya rehabilitasyon ile engel oranının
değişmeyeceği hakem hastane kararı ile kesinleşen sürekli ibareli raporlar
için yeni rapor başvurusu kabul edilmez.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Vergi
indirimine esas raporlar
MADDE 13
– (1) 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanunu hükümlerine göre, gelir vergisi indirimine esas olmak üzere
düzenlenen raporlarda, raporu düzenleyen sağlık kurum ve kuruluşları
tarafından işverenin bulunduğu yerdeki İl Vergi Dairesi Başkanlığına, Vergi
Dairesi Başkanlığı olmayan illerde ise İl Defterdarlığına gönderilen ÇÖZGER
esas alınır.
Atıflar
MADDE 14
– (1) 30/3/2013 tarihli ve 28603
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması ve
Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik ve ilgili
mülga mevzuat hükümlerine çocuk bakımından yapılan atıflar bu Yönetmelik
hükümlerine yapılmış sayılır.
Kazanılmış
haklar
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelikte geçen “Çok
ileri düzeyde ÖGV”, “Belirgin ÖGV” ve “Özel koşul gereksinimi var (ÖKGV)”
ifadeleri, ilgili mevzuatın uygulanması açısından ağır engellilik durumunu
ifade eder.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
engelliler için düzenlenmiş sağlık kurulu raporlarıyla belirlenmiş olan tüm
vücut fonksiyon kaybı oranları geçerli olup, bu oranlar ile sağlanmış
eğitim, sosyal destek ve yardım hizmetlerinin sürdürülebilmesi için süreli
raporlarda rapor süresinin bitimine kadar kurumlarca rapor istenemez.
Sağlık kurum ve kuruluşları tarafından 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel
Tüketim Vergisi Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı
bendinin uygulamasında, 1/8/2002 tarihinden önce alınmış sağlık kurulu
raporları ile süresinin bitmesine altı aydan az kalmış sağlık kurulu
raporları hariç yeniden rapor düzenlenemez. İlgilinin 18 yaşını doldurduğu
tarihe kadar kurumlarca rapor istenmez ve sağlık kurum ve kuruluşları
tarafından yeniden rapor düzenlenmez.
(3) Ancak bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği
tarihten önce düzenlenen;
a) Süreli engelli sağlık kurulu raporlarına ilişkin
yeniden sağlık kurum ve kuruluşuna sevk işlemleri uyarınca düzenlenecek
raporlar,
b) Engelli sağlık kurulu raporlarına ilişkin
ilgililer veya kurumlarca yapılan itirazlar,
c) Hakkında engelli sağlık kurulu raporu düzenlenen
kişi, vasisi veya kurumlarca yapılan yeni rapor başvuruları, kontrol
muayeneleri,
bu Yönetmelik hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Elektronik
imzalı veri paylaşımı
MADDE 16 –
(1) Bu Yönetmeliğe ilişkin sistem
Sağlık Bakanlığı tarafından oluşturulur ve yürütülür.
(2) Yetkili sağlık kurum ve kuruluşları tarafından
düzenlenen raporlara ait kayıtlar sistemde tutulur. Bakım veren kişinin
yazılı rızası alınarak raporlar sistem üzerinden ilgili kamu kurumlarınca
paylaşılır.
Çocuklar
İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu
Raporunun ücreti
MADDE 17
– (1) Çocuklar İçin Terör, Kaza ve
Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporunun ücreti ile bu
durumların tespitine yönelik işlem bedelleri kurumlarca karşılanır. Rapora
itiraz edilmesi hâlinde rapor ücreti ile bu durumların tespitine yönelik
işlem bedelleri itiraz eden kişi ise kişi tarafından, kurum ise kurum
tarafından karşılanır.
Raporların
elektronik ortamda düzenlenmesi
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren rapor vermeye yetkili sağlık kurum ve
kuruluşları raporların elektronik ortamda düzenlenmesine dair sistemlerini
bir yıl içerisinde tamamlar. Elektronik imzalı veri paylaşım sisteminin
gerçekleşmesini müteakiben kurumlara yazılı belge düzenleme işlemleri sonlandırılır.
Yürürlük
MADDE 18
– (1) Aile, Çalışma ve Sosyal
Hizmetler Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı
tarafından müştereken hazırlanan bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanı ve Sağlık Bakanı müştereken
yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|