Adalet Bakanlığından:
KONKORDATO TALEBİNE EKLENECEK BELGELER
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı,
konkordato talebine eklenecek belgelere ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, konkordato
talebine eklenecek belgeleri, bu belgelerin şeklini, içeriğini ve diğer
hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 9/6/1932
tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun 286 ncı maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bağımsız denetim kuruluşu: Kamu Gözetimi,
Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından yetkilendirilen bağımsız
denetim kuruluşlarını,
b) Bağımsız Denetim Standartları: Kamu Gözetimi,
Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından yürürlüğe konulan ve
uluslararası standartlarla uyumlu olan bağımsız denetim standartlarını,
c) Finansal raporlama çerçevesi: Borçlunun,
26/3/2018 tarihli ve 2018/11597 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Karar
uyarınca bağımsız denetime tabi olması durumunda, Kamu Gözetimi, Muhasebe
ve Denetim Standartları Kurumu düzenlemelerine göre uyguladığı Türkiye
Muhasebe Standartlarını, bunlar dışındaki borçlular için yürürlükteki
mevzuatı,
ç) Güvence Denetimi Standartları: Türkiye Denetim
Standartları kapsamında Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları
Kurumu tarafından yayımlanan ve uluslararası standartlarla uyumlu olan
güvence denetimi standartlarını,
d) Kurum: Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumunu,
e) Türkiye Denetim Standartları: 26/9/2011 tarihli
ve 660 sayılı Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun Teşkilat
ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca yürürlüğe konulan,
bilgi sistemleri denetimi dâhil olmak üzere, bağımsız denetim alanında
uluslararası standartlarla uyumlu eğitim, etik, kalite kontrol ve denetim
standartları ile bu alana ilişkin diğer düzenlemeleri,
f) Türkiye Muhasebe Standartları: Kurum tarafından
yayımlanan, Türkiye Finansal Raporlama Standartları, Büyük ve Orta Boy
İşletmeler için Finansal Raporlama Standardı ile farklı işletme
büyüklükleri, sektörler ve kâr amacı gütmeyen kuruluşlar için belirlenen
standartlar ve bunlarla ilişkili diğer düzenlemeleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Konkordato Talebine Eklenecek Belgeler
Talebe
eklenecek belgeler
MADDE 5 –
(1) Borçlu, konkordato talebine
aşağıdaki belgeleri ekler:
a) Konkordato ön projesi.
b) Borçlunun malvarlığının durumunu gösterir
belgeler.
c) Alacaklı ve alacak listesi.
ç) Karşılaştırma tablosu.
d) Makul güvence veren denetim raporu.
(2) Borçlu, iflasa tabi olmayan kişilerden ise
sadece birinci fıkranın (a) ve (c) bentlerinde yazılı belgeler ile uygun
düştüğü ölçüde (b) bendinde yazılı belgeleri konkordato talebine ekler.
(3) Konkordato işlemlerinin başlatılması
alacaklılardan biri tarafından talep edilmişse mahkeme, birinci veya ikinci
fıkrada belirtilen belge ve kayıtların eksiksiz olarak sunulması için
borçluya makul bir süre verir. Bu durumda anılan belge ve kayıtların
hazırlanması için gerekli masraf alacaklı tarafından karşılanır.
Konkordato
ön projesi
MADDE 6 –
(1) Konkordato ön projesinde
aşağıdaki hususlar yer alır:
a) Borçlunun, borçlarını hangi oranda veya vadede
ödeyeceği.
b) Alacaklıların, alacaklarından hangi oranda
vazgeçmiş olacakları.
c) Borçlunun, ödemelerin yapılması için mallarını
satıp satmayacağı.
ç) Borçlunun faaliyetine devam edebilmesi ve
alacaklılara ödemelerini yapabilmesi için gerekli malî kaynağı hangi
yöntemle sağlayacağı; bu kapsamda sermaye artırımı veya kredi temini yoluna
gidip gitmeyeceği yahut başka bir yöntem kullanıp kullanmayacağı.
Borçlunun
malvarlığının durumunu gösterir belgeler
MADDE 7 –
(1) Borçlu, malvarlığının durumunu
gösterir belgeleri konkordato talebine ekler. Şayet borçlu, defter tutmaya
mecbur kişilerden ise ayrıca aşağıdaki belgeleri de ekler:
a) 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret
Kanununa göre hazırlanan son bilanço.
b) Gelir tablosu.
c) Nakit akım tablosu.
ç) İşletmenin devamlılığı esasına göre hazırlanan
ara bilanço.
d) Aktiflerin muhtemel satış fiyatları üzerinden
hazırlanan ara bilanço.
e) Ticari defterlerin açılış ve kapanış tasdikleri ile
elektronik ortamda oluşturulan defterlere ilişkin e-defter berat bilgileri.
f) Maddi ve maddi olmayan duran varlıklara ait olup
defter değerlerini içeren listeler.
g) Tüm alacak ve borçları, vadeleri ile birlikte
gösteren liste ve belgeler.
ğ) Borçlunun malî durumunu açıklayıcı diğer bilgi
ve belgeler.
(2) 2018/11597 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
uyarınca bağımsız denetime tabi olan borçlular için, birinci fıkranın (a),
(b) ve (c) bentlerinde sayılanların bağımsız denetimden geçmiş olması
gerekir.
(3) Birinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde
sayılan finansal tabloların tarihi bakımından, bunlara ilişkin hesap dönemi
kapanışı üzerinden bir takvim yılı geçmemiş olmalıdır. Diğer bentlerde
sayılan tablo, bilgi ve belgelerin tarihi ise mahkemeye başvuru tarihinden
en fazla doksan gün öncesine ait olabilir.
(4) Birinci fıkranın (a), (b), (c), (ç) ve (d)
bentlerinde sayılan tablolar finansal raporlama çerçevesine uygun olarak
hazırlanır.
Alacaklı
ve alacak listesi
MADDE 8 –
(1) Borçlu; alacaklıları, alacak miktarlarını
ve alacaklıların imtiyaz durumunu gösteren listeyi konkordato talebine
ekler.
Karşılaştırma
tablosu
MADDE 9 –
(1) Borçlu, konkordato ön
projesinde yer alan teklife göre alacaklıların eline geçmesi öngörülen
miktar ile iflası hâlinde alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktarı
karşılaştırmalı olarak gösteren tabloyu konkordato talebine ekler.
Makul
güvence veren denetim raporu
MADDE 10
– (1) Borçlu, 16 ncı madde
kapsamında hazırlanan rapor ile dayanaklarını konkordato talebine ekler.
Diğer belge
ve kayıtlar
MADDE 11
– (1) Borçlu, konkordato sürecinde
mahkeme veya komiser tarafından istenebilecek diğer belge ve kayıtları da
ibraz etmek zorundadır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Denetim ve Rapor
Denetimin
konusu ve kapsamı
MADDE 12
– (1) Denetim, borçlunun konkordato
ön projesinde yer alan teklifinin gerçekleşeceği hususunda makul güvence
verilip verilmeyeceğinin tespiti amacıyla yapılır.
(2) Bağımsız denetim kuruluşu, makul güvence veren
denetim raporunu hazırlarken aşağıdaki belgeleri denetler:
a) Konkordato ön projesi.
b) Borçlunun malvarlığının durumunu gösterir
belgeler.
c) Alacaklı ve alacak listesi.
ç) Karşılaştırma tablosu.
(3) Bağımsız denetim kuruluşu, yapacağı denetimde
yukarıda sayılan belgelerin dışında gerekli gördüğü diğer bilgi ve belgeleri
de isteyebilir.
Denetimde
uyulacak standartlar
MADDE 13
– (1) Borçlunun malvarlığının
durumunu gösteren belgeler ile alacaklı ve alacak listesi, Bağımsız Denetim
Standardı 805’e; konkordato ön projesi ile karşılaştırma tablosu, Güvence
Denetimi Standardı 3000 ve Güvence Denetimi Standardı 3400’e uygun olarak
denetlenir.
Denetim
kıstası
MADDE 14
– (1) Bağımsız denetim kuruluşu
denetimi, aşağıdaki kıstasları esas alarak yürütür:
a) Borçlunun malvarlığının durumunu gösterir
belgeler ile alacaklı ve alacak listesi açısından finansal raporlama
çerçevesi.
b) Konkordato ön projesi ile karşılaştırma tablosu
açısından 2004 sayılı Kanunun 285 ve 286 ncı maddeleri.
Denetim
kanıtı
MADDE 15
– (1) Denetim kanıtı, denetim
konusunda denetim kıstası çerçevesinde önemli uyumsuzluklar bulunup
bulunmadığı hususunda güvence verilmesini teminen görüş bildirmeye yönelik
olarak bağımsız denetçi tarafından elde edilen ve belirlenen güvence
seviyesi için yeterli ve uygun bilgi, belge ve beyanlardır. Bu kanıtlar,
denetimin Türkiye Denetim Standartları çerçevesinde ve mesleki şüphecilik
içinde planlanması ve gerçekleştirilmesi suretiyle elde edilir ve tevsik
edilir.
(2) Denetim, denetimin konusunda önemli
uyumsuzluklara yol açabilecek koşulların mevcut olabileceği göz önünde bulundurularak,
mesleki şüphecilik içinde planlanır ve gerçekleştirilir. Önemlilik, mevcut
koşullar içinde değerlendirildiğinde, denetim konusu ile denetim kıstası
arasındaki uyumsuzluğun boyutuna, niteliğine veya her ikisine bağlıdır.
(3) Bağımsız denetim kuruluşu, borçlunun ileriye
yönelik finansal bilgilere dair varsayım ve tahminlerinin makul olup
olmadığına ilişkin kendisini ikna eden kanıtları elde eder. Bu kanıtları
elde edememesi durumunda, konkordato ön projesinde yer alan teklifin
gerçekleşmesine ilişkin olumlu sonuca varamaz.
Rapor
MADDE 16
– (1) Makul güvence veren denetim
raporu, denetim kanıtlarının Türkiye Denetim Standartları çerçevesinde
değerlendirilmesi sonucunda, makul güvence seviyesine uygun şekilde
oluşturulan denetçi görüşünün ve varsa dikkat çekilmek istenen diğer
hususların, mahkemeye sunulması amacıyla Kurum düzenlemelerine uygun olarak
hazırlanan ve imzalayan bağımsız denetim kuruluşu tarafından sorumluluğu
üstlenilen belgedir. Bağımsız denetim kuruluşu, yaptığı denetim sonucunda konkordato
ön projesinde yer alan teklifin gerçekleşeceği hususunda olumlu sonuca
varırsa, makul güvence veren denetim raporunu hazırlar.
Sorumluluk
MADDE 17 ‒
(1) Bu Yönetmelik kapsamında
düzenlenecek raporlar ve bu raporlara dayanak olacak denetimlerde, bağımsız
denetim kuruluşlarının faaliyetleri, hak ve yükümlülükleri, raporların
inceleme ve denetimleri, bu raporlar sebebiyle doğacak idari ve hukuki
sorumluluk ile diğer hususlar hakkında 660 sayılı Kanun Hükmünde Kararname
hükümleri uygulanır.
Sözleşme
ve ücret tarifesi
MADDE 18
– (1) Borçlu, bu Yönetmelik
kapsamında yapılacak denetim için bağımsız denetim kuruluşu ile sözleşme
imzalar.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak denetimin
toplam ücretinin üst sınırına ilişkin ücret tarifesi, denetimin kapsamı ve
niteliği dikkate alınarak Adalet Bakanlığı ile Hazine ve Maliye
Bakanlığınca müştereken belirlenebilir.
Bildirim
MADDE 19
– (1) Bağımsız denetim kuruluşu,
18 inci madde uyarınca imzalanan sözleşme ile 16 ncı maddede belirtilen
raporu borçlunun konkordato talebinde bulunduğu tarihten itibaren altmış
gün içinde Kuruma bildirir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan hâller
MADDE 20
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hâllerde 26/12/2012 tarihli ve 28509 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Bağımsız Denetim Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Adalet Bakanı yürütür.
|