Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2019/5)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yerli üretici Özerdem Mensucat Sanayi ve Ticaret A.Ş. ile Altınsar Tekstil Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından
yapılan ve Mink Tekstil San. ve Tic. A.Ş.
tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti menşeli 6301.40
gümrük tarife pozisyonu altında sınıflandırılan “sentetik liflerden battaniyeler
(elektrikli olanlar hariç) ve seyahat battaniyeleri”, 6301.90 gümrük tarife
pozisyonu altında sınıflandırılan “diğer battaniyeler ve seyahat
battaniyeleri” ile 6001.10.00.00.11 gümrük tarife istatistik pozisyonu ve
6001.92 gümrük tarife pozisyonu altında sınıflandırılan “yalnız, kesilerek
battaniye elde edilebilen rulo veya kesilmiş halde örme tüylü mensucat”lara
(battaniye) yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önleme ilişkin
olarak bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması ve açılan
soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) Battaniye: 6301.40
gümrük tarife pozisyonu altında sınıflandırılan “sentetik liflerden
battaniyeler (elektrikli olanlar hariç) ve seyahat battaniyeleri”, 6301.90
gümrük tarife pozisyonu altında sınıflandırılan “diğer battaniyeler ve
seyahat battaniyeleri” ile 6001.10.00.00.11 gümrük tarife istatistik
pozisyonu ve 6001.92 gümrük tarife pozisyonu altında sınıflandırılan
“yalnız, kesilerek battaniye elde edilebilen rulo veya kesilmiş halde örme
tüylü mensucat”ları,
c) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini,
ç) EBYS: Elektronik belge yönetim sistemini,
d) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
e) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu,
f) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
g) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
ğ) NGGS: Nihai gözden geçirme soruşturmasını,
h) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
ı) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Önleme
tabi ürün
MADDE 4 – (1) Önleme tabi ürün, 6301.40
GTP’si altında sınıflandırılan “sentetik
liflerden battaniyeler (elektrikli olanlar hariç) ve seyahat
battaniyeleri”, 6301.90 GTP’si altında
sınıflandırılan “diğer battaniyeler ve seyahat battaniyeleri” ile 6001.10.00.00.11
GTİP’i ve 6001.92 GTP’si
altında sınıflandırılan “yalnız, kesilerek battaniye elde edilebilen rulo
veya kesilmiş halde örme tüylü mensucat”tır.
(2) Bahse konu GTİP ve GTP, yalnızca bilgi amaçlı
verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Önleme tabi ürünün TGTC’de
yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler
bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
başvuruda bulunan firmanın Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci
maddeleri çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmış olup Tebliğin ilgili bölümlerinde bu firma, yerli üretim dalı
olarak anılacaktır.
Mevcut
önlem
MADDE 6 –
(1) 8/12/2002
tarihli ve 24957 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2002/14) uyarınca, ÇHC
menşeli “sentetik liflerden battaniyeler (elektrikli olanlar hariç) ve
seyahat battaniyeleri” ile “diğer battaniyeler ve seyahat battaniyeleri”
ithalatında 4 ABD Doları/Kg tutarında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe
konulmuştur.
(2) Söz konusu önleme ilişkin yürütülen ilk NGGS
1/8/2008 tarihli ve 26954 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2008/27) ile; ikinci NGGS ise 23/1/2014 tarihli ve 28891 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2014/4) ile sonuçlandırılmış olup, anılan soruşturmalar
sonucunda “battaniye”ler ürününe yönelik yürürlükte olan dampinge karşı
kesin önlemin mevcut haliyle uygulanmaya devam edilmesine karar
verilmiştir.
Gerekçe
MADDE 7 –
(1) İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmünce 15/8/2018 tarihli ve 30510 mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2018/26) vasıtasıyla mevcut önlemin yürürlükten kalkacağı ve
ilgili ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli
delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması talebinde
bulunabilecekleri duyurulmuştur.
(2) Mezkûr ilanı müteakip yerli üretim dalı
tarafından iletilen başvurunun incelenmesi neticesinde, ÇHC menşeli önleme
konu ürün için uygulanan dampinge karşı önlemin
yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir NGGS açılmasını
haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 –
(1) Yapılan inceleme sonucunda;
NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı
ve Ticaret Bakanının onayı ile ÇHC menşeli önlem konusu ürüne yönelik
olarak Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar
verilmiştir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 9 – (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin
Ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen
süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya
üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi
takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke
için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi
öngörülür.
Soru
formlarının iletilmesi
MADDE 10
– (1) Soruşturma açılmasını
müteakip, başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya
konu ürünün bilinen ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik
bilinen üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki
Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Bakanlığın internet sayfasındaki ilgili bölümden
erişmeleri mümkündür.
Yetkili
merci, görüş ve cevapların sunulması
MADDE 11
– (1) Soruşturma, Genel Müdürlük
tarafından yürütülür.
(2) Soruşturma ile ilgili bilgi, belge, görüş ve
sorular için aşağıda belirtilen yetkili merci ile iletişime geçilir.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
Adres: Söğütözü Mah.
2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA
Tel: +90 312 204 75 00, Faks: +90 312 204 86 33
www.ticaret.gov.tr
(3) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru formlarına cevapları
ile resmi görüşlerini, kendilerine ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda
yer alan KEP adresine veya EBYS e-posta adresine gönderir.
KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr
EBYS E-posta Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(4) Soruşturmada “yurtdışında yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru formlarına cevapları
ile resmi görüşlerini Bakanlığın posta adresine ve aşağıda yer alan EBYS
e-posta adresine gönderir.
EBYS E-posta Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(5) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak
Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi,
belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(7) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden; ancak 10 uncu maddenin birinci ve üçüncü fıkraları kapsamına
girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi
veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler gibi diğer
ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 12 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir.
(8) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik
firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından
yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(9) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi
istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının
nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 12
– (1) 10 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin üçüncü
fıkrasında yer alan, bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru
formuna ilişkin cevaplarını; 11 inci maddenin altıncı fıkrasında belirtilen
bütün ilgili taraflar soru formunda istenilen bilgiler haricinde
soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini bu
Tebliğin yayım tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde
sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 11 inci maddenin yedinci fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 13
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi
vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi
hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya
da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Meri
önlemin uygulanması
MADDE 14
– (1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya
kadar yürürlükte kalmaya devam eder.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|