Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2019/2)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yerli üreticiler Selçuk
İplik San. ve Tic. AŞ., Merinos Halı San. ve Tic.
A.Ş., Şireci Tekstil
San. ve Tic. A.Ş., Mem
Tekstil San. ve Tic. A.Ş., ÇMS Çavuş Metal Tekstil
San. ve Tic. A.Ş., Oğuz Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Karteks Tekstil San. ve Tic. A.Ş.,
Bakırlar Tekstil San ve Tic. A.Ş., Kıvanç Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Kipaş Mensucat A.Ş., Ensar Tekstil San. ve Tic.
A.Ş. ve Arateks San. ve
Tic. A.Ş. firmaları adına Gaziantep Sanayi Odası tarafından yapılan ve
Adana Mensucat San. ve Tic. A.Ş., Balsuyu Mensucat San. ve Tic. A.Ş.,
Ersur Tekstil San. ve Tic. A.Ş.,
Kütükçüoğlu Mensucat San. ve Tic. A.Ş., Nipaş Tekstil San. ve Tic.
A.Ş., Orteks Tekstil
Ürünleri San. ve Tic. A.Ş., Ritaş
Pazarlama İç ve Dış Tic. A.Ş., Tapeten Mensucat
Sanayi A.Ş. ve Yünteks San. ve
Tic. A.Ş. firmaları tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk
Cumhuriyeti, Endonezya Cumhuriyeti, Hindistan Cumhuriyeti, Malezya,
Pakistan İslam Cumhuriyeti, Tayland Krallığı ve Vietnam Sosyalist
Cumhuriyeti menşeli 55.08, 55.09 (5509.52, 5509.61, 5509.91 gümrük tarife
alt pozisyonları hariç), 55.10 (5510.20 gümrük tarife alt pozisyonu hariç)
ve 55.11 Gümrük Tarife Pozisyonları altında kayıtlı “sentetik veya suni
devamsız liflerden iplikler (kesik elyaf ipliği)” e yönelik yürürlükte
bulunan dampinge karşı kesin önleme ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme
soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini,
c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
ç) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu,
d) Endonezya: Endonezya Cumhuriyetini,
e) Hindistan: Hindistan Cumhuriyetini,
f) NGGS: Nihai gözden geçirme soruşturmasını,
g) Pakistan: Pakistan İslam Cumhuriyetini,
ğ) Tayland: Tayland Krallığını,
h) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük
Tarife Cetvelini,
ı) Vietnam: Vietnam Sosyalist Cumhuriyetini,
i) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Önleme
tabi ürün
MADDE 4 – (1) Önleme tabi ürün, 55.08, 55.09 (5509.52, 5509.61, 5509.91 gümrük tarife alt pozisyonları
hariç), 55.10 (5510.20 gümrük tarife alt pozisyonu hariç) ve 55.11 GTP’leri altında kayıtlı “sentetik veya suni devamsız
liflerden iplikler (kesik elyaf ipliği)”dir.
(2) Bahse konu GTP’ler,
yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Önleme tabi ürünün TGTC’de
yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler
bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
başvuruda bulunan firmaların Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci
maddeleri çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmış olup Tebliğin ilgili bölümlerinde bu firmalar, yerli üretim dalı
olarak anılacaktır.
Mevcut
önlem
MADDE 6 –
(1) ÇHC, Endonezya ve Hindistan
menşeli 55.08, 55.09 (5509.52, 5509.61, 5509.91
gümrük tarife alt pozisyonları hariç), 55.10 (5510.20 gümrük tarife alt
pozisyonu hariç) ve 55.11 GTP’leri altında
kayıtlı “sentetik veya suni devamsız liflerden iplikler (kesik elyaf
ipliği)”e yönelik 12/1/2009 tarihli ve 27108 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (2009/1) uyarınca, ÇHC
için 0,49 ABD Doları/Kg ve 0,80 ABD Doları/Kg arasında, Endonezya için 0
ABD Doları/Kg ila 0,40 ABD Doları/Kg arasında, Hindistan için 0,29 ABD
Doları/Kg ve 0,39 ABD Doları/Kg arasında değişen değerlerde dampinge karşı
önlem yürürlüğe konulmuştur.
(2) Yerli üretim dalı tarafından söz konusu ürüne
yönelik bir NGGS açılması talebinde bulunulması üzerine, 10/1/2014
tarihli ve 28878 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2014/1) ile başlatılan
NGGS, 17/4/2015 tarihli ve 29329 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/8)
ile sonuçlandırılarak uygulamanın devam etmesine karar verilmiştir.
(3) Malezya, Pakistan, Tayland ve Vietnam menşeli
55.08, 55.09 (5509.52, 5509.61, 5509.91 gümrük
tarife alt pozisyonları hariç), 55.10 (5510.20 gümrük tarife alt pozisyonu
hariç), 55.11 GTP altında kayıtlı “sentetik veya suni devamsız liflerden
iplikler (kesik elyaf ipliği)”e yönelik 8/4/2014 tarihli ve 28966 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2014/2) uyarınca, Malezya için CIF bedelin %11,26’sı ila
%18,32’si arasında, Pakistan için CIF bedelin %6,62’si ila %12,18’i
arasında, Tayland için CIF bedelin %7,79’u ila %20,24’ü arasında, Vietnam
için %19,48’i ila %26,25’i arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem
yürürlüğe konulmuştur.
Gerekçe
MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin dördüncü
fıkrası hükmünce yerli üretim dalı adına Gaziantep Sanayi Odası, İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Mevzuatın ilgili hükümlerine uygun
olarak taleplerini ileterek mevcut önlemin sona erme tarihinden önce ÇHC,
Endonezya, Hindistan, Malezya, Pakistan, Tayland ve Vietnam menşeli 55.08,
55.09 (5509.52, 5509.61, 5509.91 gümrük tarife alt
pozisyonları hariç), 55.10 (5510.20 gümrük tarife alt pozisyonu hariç)
55.11 Gümrük Tarife Pozisyonları altına kayıtlı “sentetik veya suni
devamsız liflerden iplikler (kesik elyaf ipliği)” ithalatına yönelik olarak
bir NGGS başlatılması konusunda başvuruda bulunmuştur.
(2) Gaziantep Sanayi Odası tarafından yerli üretim
dalı adına iletilen başvurunun incelenmesi neticesinde ÇHC, Endonezya,
Hindistan, Malezya, Pakistan, Tayland ve Vietnam menşeli önleme konu ürün
için uygulanan dampinge karşı önlemin yürürlükten
kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak, bir NGGS açılmasını haklı
kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 – (1) Yapılan
inceleme sonucunda; NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve
delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ticaret Bakanının onayı ile ÇHC, Endonezya,
Hindistan, Malezya, Pakistan, Tayland ve Vietnam menşeli önlem konusu ürüne
yönelik olarak Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS
açılmasına karar verilmiştir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 9 – (1) ÇHC’de ve Vietnam’da yerleşik soruşturmaya tabi üretici
veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında
Yönetmeliğin Ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci
maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin
7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı
geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin
seçilmesi öngörülür.
Soru
formlarının iletilmesi
MADDE 10
– (1) Soruşturma açılmasını
müteakip, başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya
konu ürünün bilinen ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik
bilinen üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkelerin Ankara’daki
Büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Bakanlığın internet sayfasındaki ilgili bölümden
erişmeleri mümkündür.
Yetkili
merci, görüş ve cevapların sunulması
MADDE 11
– (1) Soruşturma, Genel Müdürlük
tarafından yürütülür.
(2) Soruşturma ile ilgili bilgi, belge, görüş ve
sorular için aşağıda belirtilen yetkili merci ile iletişime geçilir.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
Adres: Söğütözü Mah.
2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA
Tel: +90 312 204 75 00, Faks: +90 312 204 86 33
www.ticaret.gov.tr
(3) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru formlarına cevapları
ile resmi görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda
yer alan KEP adresine gönderir.
KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr
(4) Soruşturmada “yurtdışında yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru formlarına cevapları
ile resmi görüşlerini Bakanlığın posta adresine ve aşağıda yer alan EBYS
e-posta adresine gönderir.
EBYS E-posta Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(5) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak
Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi,
belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
süre içerisinde sunabilir.
(7) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden; ancak 10 uncu maddenin birinci ve üçüncü fıkraları kapsamına
girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi
veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler gibi diğer
ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 12 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir.
(8) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik
firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından
yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(9) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi
istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının
nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 12
– (1) 10 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin üçüncü
fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna
ilişkin cevaplarını; 11 inci maddenin altıncı fıkrasında belirtilen bütün
ilgili taraflar soru formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla
ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini bu Tebliğin yayım
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 11 inci maddenin yedinci fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 13
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi
vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi
hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya
da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Meri
önlemin uygulanması
MADDE 14
– (1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca tabloda gösterildiği biçimde meri
önlemler soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam eder.

Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|