Hazine ve Maliye Bakanlığından:
BİREYSEL
EMEKLİLİK SİSTEMİ HAKKINDA YÖNETMELİKTE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 –
9/11/2012 tarihli ve 28462 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bireysel
Emeklilik Sistemi Hakkında Yönetmeliğin 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 3
– (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Hazine ve Maliye Bakanını,
b) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
c) Başlangıç dönemi: Kanunun ek 2 nci maddesi
kapsamında, çalışanın, emeklilik planına dâhil olduğunun kendisine
bildirildiği tarihten itibaren cayma hakkını kullanabileceği süreyi,
ç) Bireysel emeklilik hesabı: Emeklilik sözleşmesi
çerçevesinde katılımcı ad ve hesabına ödenen katkılar ve bu katkılara
ilişkin her türlü getirinin sözleşme bazında izlendiği hesabı,
d) Birikim: Devlet katkısı ve buna ilişkin
getiriler hariç, katılımcının bireysel emeklilik hesabında bulunan toplam
tutarı,
e) Çalışan: Kanunun ek 2 nci ve geçici 2 nci
maddeleri kapsamında bir emeklilik planına dâhil edilen katılımcıyı,
f) Devlet katkısı: Bireysel Emeklilik Sisteminde
Devlet Katkısı Hakkında Yönetmelikte tanımlanan devlet katkısını,
g) Devlet katkısı hesabı: Bireysel Emeklilik Sisteminde
Devlet Katkısı Hakkında Yönetmelikte tanımlanan devlet katkısı hesabını,
ğ) Düzensiz ödeme: Bakanlıkça belirlenecek usul ve
esaslara göre düzenli olmadığı tespit edilen katkı payı ödemelerini,
h) Emeklilik gözetim merkezi: Bakanlıkça emeklilik
gözetim merkezi olarak görevlendirilen tüzel kişiyi,
ı) Emeklilik planı: Emeklilik sözleşmesinin
uygulama biçimini belirleyen teknik esasları,
i) Emeklilik sözleşmesi: 4632 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesi kapsamında düzenlenen sözleşmeyi,
j) Fon: Emeklilik yatırım fonunu,
k) Fona ilişkin zorunlu giderler: Fonun olağan
faaliyetleri çerçevesinde ödenmesi zorunlu olan ve giderin gerçekleştirilmesinden
kaçınılması mümkün bulunmayan; tescil ve ilan giderleri, saklama hizmeti
giderleri, bağımsız denetim giderleri, Kamuyu Aydınlatma Platformu
giderleri, portföy yönetim ücretleri, fon portföyüne yapılan işlemler için
katlanılan aracılık komisyonları ve endeks lisans ücretleri ile Bakanlıkça
zorunlu olduğu belirlenen diğer giderleri,
l) Giriş bilgi formu: Bireysel emeklilik sisteminin
işleyişine ilişkin önemli hususlar hakkında katılımcıya, işverene veya
sponsora bilgi vermek için hazırlanan ve içeriği Bakanlıkça belirlenen
formu,
m) Güvenli elektronik iletişim aracı: Kısa mesaj,
elektronik posta, internet, telefon, faks gibi saklanabilir her türlü
iletişim yöntemini,
n) İşveren: 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamındaki işveren ve işveren
vekillerini,
o) İşyeri: 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamındaki işyerini,
ö) Kalıcı veri saklayıcısı: Katılımcının kendisine
gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir süre
incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden
kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkân veren kısa
mesaj, elektronik posta, internet, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her
türlü araç veya ortamı,
p) Kanun: 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf
ve Yatırım Sistemi Kanununu,
r) Katılımcı: Emeklilik sözleşmesine göre ad ve
hesabına şirket nezdinde bireysel emeklilik hesabı açılan gerçek kişiyi,
s) Katılımcı ad ve hesabına ödeme yapan kişi:
Bireysel veya gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmesi kapsamında ilgili
bireysel emeklilik hesabına katılımcı ad ve hesabına katkı payı ödemesi
yapan kişiyi,
ş) Katkı payı: Emeklilik sözleşmesine göre şirkete
ödenen, giriş aidatı hariç, tasarrufa yönelik tutarı,
t) Kurul: Sermaye Piyasası Kurulunu,
u) Mesafeli satış: Şirketin internet sitesi,
şirketin çağrı merkezi, şirketçe yetkilendirilen çağrı merkezi, şirketçe
yetkilendirilen kuruluşun internet sitesi veya Bakanlıkça uygun görülen
diğer yöntemler aracılığıyla ilgisine göre katılımcı, sponsor veya işveren
ile karşı karşıya gelinmeksizin yapılan emeklilik sözleşmesi satışlarını,
ü) Sertifika: Çalışanın dahil edildiği emeklilik
planına istinaden açılan otomatik katılım sertifikasını, Kanunun 4 üncü
maddesi kapsamında istihdam ilişkisine dayalı olarak kurulan grup emeklilik
sözleşmesine istinaden açılan işveren grup emeklilik sertifikasını veya
Kanunun 4 üncü maddesi kapsamında katılımcı adına bir sponsor tarafından
kurulan grup emeklilik sözleşmesine istinaden açılan sertifikayı,
v) Sponsor: Bir gruba bağlı bireysel emeklilik
sözleşmesine göre katılımcı adına katkı payı ödeyen veya katkı payının
ödenmesine aracılık eden işveren harici kişiyi,
y) Şirket: 4632 sayılı Kanuna göre kurulmuş
emeklilik şirketini,
z) Teklif formu: Emeklilik planına, plan kapsamında
sunulan fonlara, yapılan kesintilere, katkı payı tutarına, emeklilik
sözleşmesinin taraflarına ve katılımcının yatırım tercihlerine ilişkin
hususlar ile benzeri bilgileri içeren formu,
ifade eder.”
MADDE 2 –
Aynı Yönetmeliğin 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının son cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 3 –
Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 6
– (1) Mesafeli satışta şirket,
ilgisine göre katılımcı, sponsor veya işvereni 5 inci madde hükümlerine
uygun şekilde bilgilendirir ve uygun bir emeklilik planı teklifi sunar. Teklif
aşamasında ilgisine göre katılımcı, sponsor veya işverene standart fona ve
diğer fonlara ilişkin bilgi verilir ve tercihine göre işlem yapılır.
Herhangi bir tercihte bulunulmaması durumunda birikim standart fonda
yatırıma yönlendirilir. İlgisine göre katılımcı, sponsor veya işveren,
emeklilik sözleşmesine, emeklilik planına ve sisteme ilişkin gerekli
bilgilerin kendisine verildiğini teyit ederek teklifi güvenli elektronik
iletişim araçları ile onaylar ve bu şekilde emeklilik sözleşmesi akdedilmiş
olur. Onay işlemi gerçekleşmemiş tekliflere dayanılarak düzenlenen
sözleşmeler yürürlüğe girmez ve şirketçe bunlar için hiçbir tahsilat
yapılamaz. Şirket, onay işleminden hemen sonra Bakanlıkça belirlenen
belgeleri ilgisine göre katılımcı, sponsor veya işverenin tercihi
doğrultusunda matbu veya kalıcı veri saklayıcısı olarak ilgilinin erişimine
sunar ve internet sitesinde güvenli alandan erişimine imkân sağlar.
Standart fondan ayrılmayı talep eden katılımcıya, tercih etmesi halinde, 10
uncu madde hükümleri çerçevesinde, sonucu bağlayıcı olmamak kaydıyla,
şirket tarafından risk profil anketi sunulur.
(2) Bakanlıkça uygun görülmeyen sözleşme türleri,
emeklilik planları ve fonlar mesafeli satışa konu edilemez.”
MADDE 4 –
Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin
ikinci fıkrasının son cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 5 –
Aynı Yönetmeliğin 8 inci
maddesinin üçüncü fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bakanlık, plan sayısını 5 katına
kadar artırmaya veya yarısına kadar azaltmaya yetkilidir.”
MADDE 6 –
Aynı Yönetmeliğin 10 uncu
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Fon dağılımı ilgisine göre katılımcının,
sponsorun veya işverenin tercihine göre belirlenir. Sözleşme kuruluş
aşamasında herhangi bir tercihte bulunulmaması durumunda birikim öncelikle
standart fonlarda yatırıma yönlendirilir. Standart fondan ayrılmayı talep
eden katılımcılara, tercih etmesi halinde, sonucu bağlayıcı olmamak
kaydıyla, şirket tarafından risk profil anketi sunulur. Bakanlık, risk
profil anketinin asgari içeriğini, sunulma sıklığını ve zamanını belirler.”
MADDE 7 –
Aynı Yönetmeliğin 12 nci
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve dördüncü,
beşinci, altıncı fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
“(3) Bakanlık, bu madde kapsamındaki aktarıma
ilişkin usul ve esasları belirler.”
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğin 13 üncü
maddesinin birinci fıkrasının ve ikinci fıkrasının son cümleleri yürürlükten
kaldırılmış, ikinci fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“İşveren grup emeklilik
sözleşmesinde, hak kazanma süresi tanımlanmışsa, fon dağılımı değişikliği
ve emeklilik planı değişikliği hakları, 18 inci maddeye göre belirlenen hak
kazanma süresi sonuna kadar kural olarak işveren tarafından kullanılır.”
MADDE 9 –
Aynı Yönetmeliğin 15 inci
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “hesap özetini” ibareleri “hesap
bildirim cetvelini” şeklinde, “faks
veya posta” ibaresi “posta veya güvenli elektronik iletişim araçları”
şeklinde değiştirilmiş; aynı fıkranın üçüncü cümlesinde yer alan “formun”
ibaresinden sonra gelmek üzere “ve ilgili mevzuat düzenlemelerine göre
temin edilmesi gereken tüm evrakın eksiksiz olarak” ibaresi eklenmiş, aynı
fıkranın beşinci cümlesi ile aynı maddenin sekizinci fıkrasının son cümlesi
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin 16 ncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 16
– (1) Katılımcı, bireysel
emeklilik sistemine giriş tarihinden itibaren en az on yıl sistemde bulunmak
koşuluyla 56 yaşını tamamladıktan sonra emekliliğe hak kazanır. Emeklilik
gelir sözleşmesine dönüştürülen sözleşmelerde geçirilmiş süreler ile
emeklilik gelir sözleşmesinde geçirilen süreler emekliliğe esas süre
hesaplamasında dikkate alınmaz.
(2) Birden fazla emeklilik sözleşmesi bulunan
katılımcı, sözleşmelerinden herhangi birinden emeklilik hakkını elde ettiği
tarih itibarıyla;
a) Emeklilik hakkını kazandığı sözleşmenin
bulunduğu şirkete ilgili sözleşmesi için talepte bulunarak veya,
b) Yürürlükteki sözleşmelerinin bulunduğu
şirketlerden birine talepte bulunarak ve emeklilik hakkını kazandığı
sözleşmesi ile birlikte seçmiş olduğu diğer sözleşmelerine ilişkin
hesaplarını talepte bulunduğu şirketteki sözleşmesine ilişkin hesabı ile
birleştirmek suretiyle,
emeklilik hakkını kullanabilir. Kanunun ek 2 nci ve
geçici 2 nci maddeleri kapsamında sisteme dâhil edilen sertifikalar
yalnızca kendi aralarında hesap birleştirme işlemine dâhil edilebilir.
(3) Emekliliğe hak kazanan ve bu hakkı kullanarak
bireysel emeklilik hesabındaki birikimini ve devlet katkısı hesabındaki
tutarları almak isteyen katılımcı, toplu para, programlı geri ödeme ya da
yıllık gelir sigortası seçeneklerinden birini seçer veya hesabındaki tutarı
belirtilen seçenekler arasında paylaştırabilir. Şirket, katılımcının posta
veya güvenli elektronik iletişim araçları ile şirkete ilettiği emeklilik
talep formundaki tercihi doğrultusunda işlem yapar.
(4) Şirket, emekliliğe hak kazanan ve bu hakkı
kullanarak birikimini almak için başvuran katılımcıyı emeklilik seçenekleri
hakkında bilgilendirir ve emeklilik bilgi ve talep formunu ve hesap
bildirim cetvelini, katılımcıya posta adresine veya güvenli elektronik
iletişim araçları ile başvurunun şirkete ulaşmasından itibaren beş iş günü
içinde gönderir. Şirket, isteyen katılımcının emeklilik bilgi ve talep
formu ile hesap bildirim cetvelini şirketin internet sitesinde kendi adına
oluşturulan güvenli sayfadan alabilmesi için gerekli altyapıyı hazırlar.
Emeklilik bilgi formu, sistemde kalma ve emekli olma seçeneklerine ilişkin
bilgiler ile örnek mali projeksiyonları içerir; formda, katılımcının
tercihi doğrultusunda, ikinci fıkra kapsamında emeklilik hakkını
kullanabileceği ve hesaplarını birleştirmek suretiyle emeklilik hakkını
kullanmayı tercih eden katılımcılar için emeklilik işlemlerinin hesap
birleştirme işlemi tamamlandıktan sonra gerçekleştirileceği belirtilir.
Emeklilik tercihine ilişkin örnek mali projeksiyonlara Emeklilik Gözetim
Merkezinin internet sitesi üzerinden erişilebilir.
(5) Şirket, emeklilik seçenekleri konusunda
bilgilendirdiği katılımcının, birikiminin ve devlet katkısı hesabındaki
tutarların tamamının kendisine ödenmesini talep etmesi halinde, bu talebi,
talebin şirkete ulaşmasından itibaren on iş günü içinde yerine getirir.
Katılımcının hesabına henüz intikal etmemiş devlet katkısı bulunması
halinde, bu tutarlara ilişkin olarak bireysel emeklilik sisteminde devlet
katkısı hakkındaki mevzuat hükümleri uygulanır.
(6) Şirket tarafından emeklilik seçenekleri
konusunda bilgilendirilen ve birikimini ve devlet katkısı hesabındaki
tutarları programlı geri ödeme yoluyla almak isteyen katılımcı, emeklilik
gelir sözleşmesi kapsamında hazırlanacak bir program çerçevesinde
hesabından kendisine aylık, üç aylık, altı aylık veya yıllık dönemlerde
düzenli ödeme yapılmasını talep edebilir. Bu şekilde belirlenen ödeme
dönemleri veya ödeme tutarları yılda en fazla iki kez değiştirilebilir.
Katılımcının hesabında kalan tutarın tamamını istediği anda alma hakkı
saklıdır. Birikimini bu şekilde almaya başlayan katılımcının, ilgili
bireysel emeklilik hesabına başka bir emeklilik gelir sözleşmesinden
aktarım, hesap birleştirme ve ek fayda ödemesi durumları haricinde herhangi
bir para girişi yapılamaz. Ancak katılımcı, hesabında kalan tutar için fon
dağılımını değiştirebilir ve başka bir şirkete aktarım hakkını
kullanabilir.
(7) Katılımcının aynı şirkette veya farklı
şirketlerde birden fazla emeklilik sözleşmesi bulunması halinde, katılımcının
sisteme giriş tarihi, yürürlükte bulunan sözleşmeleri arasından sisteme
giriş tarihi açısından 4 üncü maddenin üçüncü fıkrasının (a) bendine göre
kurulanlar hariç en eski tarihli sözleşme dikkate alınarak belirlenir. Bu
durumda katılımcının tüm sözleşmelerinden emekliliğe hak kazanması için en
az birinden bu hakkı kazanması gerekir. Hesap birleştirme işlemi yalnızca
emeklilik hakkını kullanma talebinde bulunan katılımcılar için
gerçekleştirilir. Bu kapsamda, hesap birleştirme yapılmış sözleşmeye katkı
payı ödemesi yapılmaya devam edilemez.
(8) İkinci fıkranın (b) bendi kapsamında emeklilik
hakkını kullanmak isteyen katılımcının hesap birleştirme talebinde
bulunduğu şirket, emeklilik seçenekleri konusunda bilgilendirdiği
katılımcının birikimini ve devlet katkısı hesabındaki tutarları toplu
ödeme, programlı geri ödeme ya da yıllık gelir sigortası şeklinde veya
bunlar arasında paylaştırarak almayı talep etmesi halinde, talebin
kendisine ulaşmasından itibaren iki iş günü içinde katılımcının diğer
şirketlerde bulunan sözleşme bilgilerini Emeklilik Gözetim Merkezinden alır
ve katılımcının sözleşmelerinin bulunduğu diğer şirketlere hesap
birleştirme işlemi için başvurur. Kendisine bu şekilde başvurulan
şirketler, başvurudan itibaren on iş günü içinde hesap birleştirme
işlemlerini gerçekleştirmek üzere başvuruda bulunan şirkete katılımcının
birikimini ve devlet katkısı hesabındaki tutarlarını aktarır. Şirket, hesap
birleştirme işleminin tamamlandığı tarihi müteakip, on iş gününü aşmayacak
şekilde emeklilik işlemlerini tamamlar. Bu şekilde yapılan hesap
birleştirme işlemlerinde 12 nci maddede belirtilen şirkette kalma süresine
ilişkin kısıtlamalar uygulanmaz. Hesap birleştirme işlemlerinin
geciktirilmesinden kaynaklanan varsa fon birim fiyatında düşüş
gerçekleşmesi sonucu oluşan katılımcı zararı, hesap birleştirme işleminin
geciktirilmesinden sorumlu şirket tarafından fon getiri kaybı hesaplanarak
karşılanır.
(9) Bakanlık, bu maddenin uygulanmasına ilişkin
usul ve esasları belirler.”
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin 19 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 19 –
(1) 18 inci maddeye göre belirlenen hak kazanma süresinin tamamlanması
halinde veya hak kazanma süresinin kararlaştırılmadığı durumlarda
katılımcının hesabında bulunan birikimin tamamı; katılımcının hak kazanma
süresi tamamlanmadan önce sözleşmesinden ayrılması durumunda ise 18 inci
maddeye göre hak edilen tutar,
katılımcının posta veya güvenli elektronik iletişim araçları ile
şirkete ilettiği talebi doğrultusunda aynı veya başka bir şirkette
yürürlükte olan veya yeni düzenlenen bireysel veya 4 üncü maddenin üçüncü
fıkrasının (a) bendi kapsamında kurulanlar hariç gruba bağlı bireysel
emeklilik sözleşmesine transfer yoluyla aktarılabilir. Transfer yoluyla
aktarım işlemlerinde, bireysel emeklilik hesabında bulunan tutarlar ile
birlikte sistemde geçirilen süre bilgisi de ilgili şirkete iletilir.
Katılımcının sistemden ayrılmak istemesi halinde birikim kendisine ödenir.
(2) Katılımcının hak kazanma süresi tamamlanmadan
önce işinden bu Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (c)
bendine göre kurulan sözleşmesinden ayrılması durumunda, ilgisine göre işveren
veya sponsor tarafından katılımcı ad ve hesabına ödenen katkı payları ve
bunların getirilerinden 18 inci maddeye göre katılımcının hak ettiği tutar,
katılımcının aynı veya başka bir emeklilik şirketinde mevcut bulunan veya
yeni düzenlenen bireysel veya 4 üncü maddenin üçüncü fıkrasının (a) bendi
kapsamında kurulanlar hariç gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmesine
transfer yoluyla aktarılabilir yahut doğrudan katılımcıya ödenir. Katılımcı
istediği takdirde, ilgili grup emeklilik planı çerçevesinde katkı payı
ödediği gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmesini devam ettirebilir.
(3) 18 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
sebepler haricinde herhangi bir sebeple işten ayrılma veya grup emeklilik
planından çıkarılma durumunda, katılımcı tarafından hak kazanılmayan
tutarlar, ilgisine göre sponsora veya işverene ödenir.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 22/A
maddesinin dördüncü fıkrasının ilk cümlesinde yer alan “Müsteşarlıkça
Kurulun uygun görüşü alınarak belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde,”
ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 13
– Aynı Yönetmeliğin 22/B
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) veya (c) bentlerinde yer almamakla beraber, 5510 sayılı
Kanun ve ilgili diğer Kanunlar uyarınca, haklarında 5510 sayılı Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) veya (c) bentleri hükümleri
uygulanan çalışanlar, bu Yönetmelik kapsamında bir emeklilik planına dâhil
edilmez.
(3) İşveren, ilgili döneme ait ödeme gününe kadar
bireysel emeklilik hesabı açılmasına dair yatırım tercihine ilişkin
bilgiler dâhil tüm bilgileri eksiksiz iletmekle yükümlüdür. Şirket iletilen
bilgilere istinaden bireysel emeklilik hesabı açar ve çalışan adına
otomatik katılım sertifikası oluşturur. Otomatik katılım sertifikası, varsa
blokaj süresinin tamamlanmasını müteakip, katkı payı olarak yapılan ilk
ödemenin şirket hesaplarına nakden intikal ettiği tarihte yürürlüğe girer.”
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğin 22/Ç
maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “veya eksik”
ibaresi “eksik veya geç” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 15
– Aynı Yönetmeliğin 22/D
maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 16
– Aynı Yönetmeliğin 22/E
maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan “bu bildirimi
müteakip iki ay” ibaresi “başlangıç dönemi” şeklinde değiştirilmiş, üçüncü
cümlesinde yer alan “Cayma süresinden” ibaresi “Başlangıç döneminden”
şeklinde değiştirilmiş, aynı fıkranın son cümlesi yürürlükten kaldırılmış
ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) Cayma hakkını kullanmış olan çalışan, talep
etmesi halinde, Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde sisteme
dâhil edilir.”
MADDE 17
– Aynı Yönetmeliğin 22/F
maddesinin üçüncü, dokuzuncu ve onuncu fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(3) Çalışan, birinci fıkrada belirlenenden daha
yüksek bir oranda ödeme yapmak istediğini işverene bildirebilir. Bu şekilde
katkı payı oranını artıran bir çalışan Kanunun ek 2 nci maddesi hükmü gereğince
çıkarılan yönetmelik ile belirlenen oranın altında kalmamak kaydıyla katkı
payı oranını işverenden talepte bulunarak azaltabilir.”
“(9) İşveren, hatalı tahsilat işlemlerini önleyici
tedbirler almakla yükümlüdür. İşveren kaynaklı hatalar nedeniyle ortaya
çıkan çalışan zararlarının giderilmesi ve hatalı tahsilata ilişkin her
türlü masrafın Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslar kapsamında
karşılanması, işverenin sorumluluğundadır.
(10) Bakanlık, bu madde çerçevesindeki usul ve
esasları belirlemeye yetkilidir.”
MADDE 18
– Aynı Yönetmeliğin 22/Ğ maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İş
ortaklığı
MADDE
22/Ğ – (1) Çalışanın yatırım
tercihine uygun fon sunumu başta olmak üzere şirket diğer şirketler ile iş
ortaklığı kurabilir.”
MADDE 19
– Aynı Yönetmeliğin 22/H maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
22/H – (1) Daha önce bu bölüm
kapsamında bireysel emeklilik sistemine dâhil edilen bir çalışanın,
kendisini emeklilik planına dâhil eden işverene bağlı farklı bir işyerinde
çalışmaya başlaması veya hizmet akdinin sonlanarak başka bir işverene bağlı
farklı bir işyerinde çalışmaya başlaması halleri, işyeri değişikliği olarak
kabul edilir.
(2) İşyerinin değiştiği tarih itibarıyla sistemde
bulunan bir çalışan, önceki işyerinde dâhil olduğu bireysel emeklilik planı
kapsamındaki hesabına Bakanlıkça belirlenen tutarda katkı payı ödemeyi veya
bu hesaptaki birikimi ile varsa ödenen devlet katkısının sistemde bulunan
bu bölüm kapsamında açılmış olan başka bir sertifikaya aktarılmasını
şirketten talep edebilir.
(3) Çalışanın ikinci fıkra kapsamında herhangi bir
talepte bulunmaması halinde ilgili sertifika askıya alınır.
(4) Çalışan, ikinci fıkra kapsamında katkı payı
ödemeye devam ettiği hesaptaki birikimi ile varsa ödenen devlet katkısının
sistemde bulunan bu bölüm kapsamında açılmış başka bir sertifikasına
aktarılmasını şirketten her zaman talep edebilir.
(5) Bu madde kapsamında yapılacak olan aktarımda;
12 nci maddede belirtilen şirkette kalma süresine ilişkin kısıtlamalar ve
11 inci maddede belirtilen plan değişikliği limiti uygulanmaz. Çalışanın
sistemde kazandığı emekliliğe esas süresi ile devlet katkısının hak
edilmesine esas süresi aktarılan sertifikada aynen korunur.
(6) Daha önce bireysel emeklilik sistemine dâhil
edilen bir çalışanın işyeri değişikliği olmaksızın hizmet akdinin
sonlanması halinde bu madde hükümleri kıyasen uygulanır.
(7) Bakanlık bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul
ve esasları belirler.”
MADDE 20
– Aynı Yönetmeliğin 22/I
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(1) Çalışan katkı payı ödemeye ara vermeyi talep
edebilir. Başlangıç dönemi içinde ara verme talebinde bulunulamaz.”
“(5) Bakanlık, bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul
ve esasları belirler.”
MADDE 21
– Aynı Yönetmeliğin 22/İ maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
22/İ – (1) Katkı payı başlangıç
döneminde, ilgisine göre çalışan veya işverence tercih edilen başlangıç
fonunda yatırıma yönlendirilir. Şirket, başlangıç döneminde ödenen katkı
paylarının değer kaybetmemesini sağlayacak şekilde fon yönetiminden
sorumludur.
(2) Çalışan, başlangıç döneminin tamamlanmasını
müteakip başlangıç fonundan ayrılma talebinde bulunabilir. Başlangıç
fonundan ayrılmayı talep eden çalışana, tercih etmesi halinde, 10 uncu
madde hükümleri çerçevesinde sonucu bağlayıcı olmamak kaydıyla, şirket
tarafından risk profil anketi sunulur ve çalışanın katkı payı ve birikimi
çalışanın tercihi doğrultusunda yatırıma yönlendirilir. Bakanlık, risk
profil anketinin asgari içeriğini, sunulma sıklığını ve zamanını belirler.
(3) Çalışanın, başlangıç döneminin tamamlanmasını
müteakip başlangıç fonundan ayrılma talebinde bulunmaması halinde, ilgili
sertifika sistemde bir yılını doldurana kadar, çalışanın katkı payı ve
birikimi sisteme giriş aşamasındaki yatırım tercihine göre ilgili başlangıç
fonunda yatırıma yönlendirilmeye devam eder. Bu şekilde sistemde bir yılını
tamamlayan sertifikadaki çalışanın katkı payı ve birikimi, çalışanın
sisteme giriş aşamasındaki yatırım tercihine göre ilgili standart fonda
yatırıma yönlendirilir. Bu işlemler için, 10 uncu maddede yer alan bir yıl
içinde yapılabilecek fon dağılım değişikliği limiti dikkate alınmaz.
(4) Çalışanın talep etmesi halinde, şirketin,
sistemde kaldığı süre boyunca çalışana başlangıç fonunu sunması zorunludur.
(5) Fon dağılım değişikliği hakkı çalışana aittir,
ancak çalışanın tercih etmesi halinde bu hak Kurul tarafından portföy
yöneticiliği yapmak üzere yetkilendirilmiş portföy yönetim şirketlerine
devredilebilir. Söz konusu talep ilgili portföy yönetim şirketine iletilmek
üzere şirkete yapılır.
(6) Çalışanın fon dağılım değişikliğine ilişkin
diğer işlemleri de 10 uncu madde hükümlerine tabidir.
(7) Şirketler tarafından emeklilik planlarında; Kanunun
ek 2 nci ve geçici 2 nci maddeleri kapsamı dışında sunulan fonlar, ek 2 nci
ve geçici 2 nci maddeleri kapsamında sunulamaz.”
MADDE 22
– Aynı Yönetmeliğin 22/K maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
22/K – (1) Bu bölüm kapsamında
sunulan emeklilik planları çerçevesinde şirketlerce fon işletim gider
kesintisi dışında başka bir kesinti yapılamaz. Tüm fonlar için azami yıllık
fon işletim gider kesintisi oranı % 0,85 olarak uygulanır. Her durumda fon
toplam gider kesintisi oranı, bu Yönetmeliğin “Ek-2 Azami Fon Toplam Gider Kesintisi
Oranları” tablosunda belirtilen I. Grup emeklilik yatırım fonlarına
uygulanacak azami yıllık kesinti oranını aşamaz.
(2) Başlangıç fonu hariç olmak üzere diğer yatırım
seçenekleri için, performans eşiklerinin aşılması durumunda, Ek-5’te
belirtilen usul ve esaslar dahilinde, ek fon işletim gider kesintisi
yapılabilir.
(3) Ek 4’te tanımlanan fon toplam gider kesintisi
iadesine ilişkin işlemler bu bölüm kapsamındaki sözleşmeler için
uygulanmaz.
(4) Fon içtüzüğünde belirlenen günlük kesinti
oranının aşılıp aşılmadığı şirket tarafından günlük olarak kontrol edilir.
Şirket tarafından yapılan kontrolde fon içtüzüğünde günlük oranların günlük
ortalama fon net varlık değerine göre birikimli bir şekilde hesaplanmış
halinin aşıldığının tespiti halinde, aşan tutar fon birim pay fiyatına
yansıtılacak şekilde günlük olarak fon kayıtlarına alınır. İlgili takvim
yılının sonunda varsa fon içtüzüğünde belirlenen oranları aşan kısım ilgili
dönemi takip eden beş iş günü içinde şirketçe fona iade edilir.”
MADDE 23
– Aynı Yönetmeliğin 22/M maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
22/M – (1) Bu Yönetmeliğin 22/H
maddesi kapsamında gerçekleştirilen aktarım işlemleri hariç şirketler arası
aktarım talebi yalnızca işverenlerce yapılabilir. Bakanlık bu madde
çerçevesindeki aktarıma ilişkin usul ve esasları belirler.”
MADDE 24
– Aynı Yönetmeliğin 22/N
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Emeklilik hakkını kazanan bir çalışan,
sözleşmelerinin birinden veya hesap birleştirmek suretiyle bu bölüm
kapsamında açılan birden fazla sözleşmesinden bu hakkı kullanarak
ayrılabilir. Çalışanın emeklilik hakkını kullanarak sistemden ayrılmayı
talep etmesi halinde, bu talebe ilişkin tüm işlemler 16 ncı madde hükümleri
kapsamında gerçekleştirilir.
(3) Sistemden ayrılan çalışan, talep etmesi
halinde, Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde sisteme dahil
edilir.”
MADDE 25
– Aynı Yönetmeliğin 22/O maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
22/O – (1) Sosyal Güvenlik Kurumu,
Bakanlık Muhasebat ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü, 17/7/1964 tarihli ve
506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 20 nci maddesi kapsamındaki
sandıklar ve ilgili diğer kurum ve kuruluşlarla emeklilik gözetim merkezi
arasında veri paylaşım protokolü imzalanabilir. Sistemde katkı paylarının
ödenmesine ilişkin her türlü kontrol, bu protokollerden temin edilen
verilerle sağlanır. Bu verilerin emeklilik gözetim merkezince şirketlerle
paylaşılmasını gerektiren durumlarda bu verinin güvenliğinden ilgili şirket
sorumludur.”
MADDE 26
– Aynı Yönetmeliğin 22/Ö maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
22/Ö – (1) Bu bölüm kapsamında
çalışanlara sunulacak bilgi, belge, form ve yapılacak bildirimlere ilişkin
usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 27
– Aynı Yönetmeliğin 23/A maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
23/A – (1) Şirketler, fonların
katılımcının hak ve menfaatlerini koruyacak şekilde yönetecek portföy
yönetim şirketlerinin seçilmesinden sorumludur. Portföy yönetim şirketi
seçilme esasları ile bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esaslar
Kurulun uygun görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenebilir.”
MADDE 28
– Aynı Yönetmeliğin 26 ncı
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Katılımcı olan borçlunun aynı şirkette veya
farklı şirketlerde birden çok bireysel emeklilik hesabı olması halinde,
haczedilebilir tutar, tüm hesaplardaki toplam tutar üzerinden İstanbul
Takas ve Saklama Bankası A.Ş. ve şirketlerden temin edinilen bilgilere göre
emeklilik gözetim merkezi tarafından hesaplanır.
(3) Haciz bildiriminin yapılması üzerine şirket,
haciz bildiriminin yapıldığı sözleşme için, bu maddede belirtilen hükümlere
göre hesaplanan haczedilebilir tutar bilgisini emeklilik gözetim
merkezinden edinir ve katılımcının mevcut birikiminin haczedilebilir
tutarından alacağa karşılık gelen kısmını öder.”
MADDE 29
– Aynı Yönetmeliğe 26 ncı
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“Hak
sahiplerince aranmayan paralar
MADDE
26/A – (1) Emeklilik sözleşmesi
hükümlerine göre, hak sahiplerine
ödenmesi gereken tutar (birikim ve hak edilen devlet katkısı toplamı),
ödemeyi gerektiren tarihten itibaren ilgisine göre şirketçe katılımcı veya
çalışan tarafından talep edilmiş olan son faiz içeren/faiz içermeyen
yatırım tercihi ile uyumlu standart ya da katılım standart fonlarda eski
sözleşme ile ilişkili yeni bir hesap açılarak nemalandırılır. Hesaptaki
paralar, hak sahiplerince talep edilirse, ilgililere ödenir.
(2) 10 yıllık süre içinde hak sahiplerince talep
edilmeyen paralar, bu fıkra kapsamında Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına
(TCMB) aktarılana kadar ilgili hesapta nemalandırılmaya devam eder. Bu
paralar, onuncu yılın tamamlanmasını takip eden yılbaşından itibaren altı
ay içinde katılımcının ya da çalışanın adı, soyadı, T.C. kimlik numarası
(yabancı uyruklular için Merkezi Nüfus İdare Sisteminden alınmış kimlik
numarası veya EGM’den alınmış kimlik numarası, 29/5/2009 tarihli ve 5901
sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesi kapsamındaki katılımcılar
için mavi kart numarası) tüzel kişi ise unvanı, vergi kimlik numarası ve
hak sahiplerince aranmayan para miktarını gösterir şekilde tanzim edilecek
bir cetvel ile hak sahipleri tarafından aranmamış paralar için TCMB nezdinde
Bakanlık emrine açılan hesaba aktarılır. Aktarılan paralar, Bakanlık ile
TCMB arasındaki cari nemalandırma usul ve esasları çerçevesinde
nemalandırılır.
(3) İkinci fıkra kapsamında TCMB nezdinde açılan
hesaptaki paralar, aktarımı müteakip iki yıl içinde hak sahiplerince talep
edilmesi hâlinde, ilgililere ödenir; talep edilmemesi durumunda Hazineye
gelir kaydedilir.
(4) Bu madde kapsamındaki paralara ilişkin
bilgiler, ödemeyi gerektiren tarihi izleyen Şubat ayının ilk iş gününden
itibaren emeklilik şirketlerinin internet sitelerinin ana sayfalarında “Hak
Sahiplerince Aranmayan Paralar” başlığı altında oluşturulacak bir sorgulama
alanında on yıl süreyle erişime sunulur. Sorgulama alanında, bu tutarların
ödemeyi gerektiren tarihten itibaren on yıl içinde sahiplerince aranmadığı
takdirde, onuncu yılı takip eden yılbaşından itibaren altı ay içerisinde
TCMB nezdinde açılan hesaba aktarılacağı ve TCMB’ye yatırılan bu paraların
iki yıl içinde sahipleri tarafından aranmadığı takdirde Hazineye gelir
kaydedileceği hususlarına yer verilir. Hak sahiplerince aranmayan paralara
ilişkin bilgiler, tutarların TCMB’ye aktarıldığı tarihi izleyen yılın Şubat
ayının ilk iş gününden itibaren emeklilik şirketlerinin internet
sitelerinin ana sayfalarında “Hak Sahiplerince Aranmayan Paralar” başlığı
altındaki sorgulama alanında iki yıl süreyle erişime sunulmaya devam eder.
(5) Bu madde kapsamındaki paralardan 100 TL ve
üzerinde olanlar, emeklilik şirketleri tarafından, ödemeyi gerektiren
tarihi izleyen Şubat ayının sonuna kadar hak sahibi katılımcı ya da
çalışanın adres kayıt sistemindeki adresine iadeli taahhütlü mektup ile
bildirilir.
(6) Emeklilik şirketleri, ödemeyi gerektiren tarihi
müteakip hak sahiplerince aranmayan paralara ilişkin verileri, bu tarihi
izleyen Şubat ayının ilk iş gününe kadar emeklilik gözetim merkezi
tarafından belirlenen yöntem ve içeriğe göre emeklilik gözetim merkezine
gönderir. Emeklilik gözetim merkezi verilerin kendisine ulaşmasını müteakip
5 iş günü içinde, bu tutarlara ilişkin olarak, kurumsal internet sitesinin
ana sayfasında “Hak Sahiplerince Aranmayan Paralar” başlığı altında tüm
şirketleri içerecek şekilde ödemeyi gerektiren tarihten itibaren on yıl
boyunca sorgulama ekranını erişime sunar.
(7) Bu madde uyarınca oluşturulan sorgulama
alanında, katılımcının ya da çalışanın adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası
(yabancı uyruklular için Merkezi Nüfus İdare Sisteminden alınmış kimlik
numarası veya emeklilik gözetim merkezinden alınmış kimlik numarası,
29/5/2009 tarihli ve 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci
maddesi kapsamındaki katılımcılar için mavi kart numarası) tüzel kişi ise
unvanı ve vergi kimlik numarası girilmek suretiyle sorgulama yapılarak,
ödenmesi gereken tutara ilişkin bilgilere ulaşılabilir. T.C. kimlik
numarası bilinmeyen kişiler için, alternatif olarak ad ve soyad bilgisi ile
birlikte doğum (gün-ay-yıl) tarihi girilerek sorgulama yapılabilmesi için
gerekli alt yapı oluşturulur.
(8) Emeklilik şirketleri, hak sahipleri tarafından
aranmamış paraların TCMB nezdinde Bakanlık emrine açılan hesaba aktarıldığı
tarihten itibaren 5 iş günü içinde, aktarılan paralara ilişkin verileri
emeklilik gözetim merkezi tarafından belirlenen yöntem ve içeriğe göre
emeklilik gözetim merkezine bildirmekle yükümlüdür. Emeklilik gözetim
merkezi, verilerin kendisine ulaşmasını müteakip 5 iş günü içinde, bu
tutarlara ilişkin olarak kurumsal internet sitesinin ana sayfasında “Hak
Sahiplerince Aranmayan Paralar” başlığı altında tüm şirketleri içerecek
şekilde TCMB'ye aktarımın yapıldığı tarihten itibaren iki yıl boyunca
sorgulama ekranını erişime sunar.
(9) Yıllık gelir sigortasındaki tutarlar
kapsamında, hak sahiplerince aranmayan paralar hakkında 5684 sayılı
Sigortacılık Kanununun 33/B maddesi hükümleri uygulanır.
(10) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usul
ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Zararların
karşılanması
MADDE
26/B – (1) Sözleşmeye ait fon payları nakde
dönüştürülmüş ve mevzuatta belirtilen sürelerin aşılarak ödeme yapılmış
olması halinde, doğan zararlar 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz
ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanunun 2 nci maddesi çerçevesinde belirlenen
ticari işlerde temerrüt faizi için öngörülen avans faiz oranı yürütülerek
karşılanır.”
MADDE 30
– Aynı Yönetmeliğin geçici 3 üncü
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hazırlık
süresi
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Emeklilik şirketleri
ile emeklilik gözetim merkezi, hak sahipleri tarafından aranmayan paraların
internet sitelerinde ilanına ilişkin altyapılarını, bu maddenin yürürlük
tarihinden itibaren 6 ay içerisinde tamamlar.”
MADDE 31
– Aynı Yönetmeliğin 29 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 29
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.”
MADDE 32
– Aynı Yönetmelikte yer alan
“Müsteşarlıkça” ibareleri “Bakanlıkça” olarak, “Müsteşarlık” ibareleri
“Bakanlık” olarak, “Müsteşarlığın” ibareleri “Bakanlığın” olarak ve
“Müsteşarlığa” ibareleri “Bakanlığa” olarak; aynı Yönetmeliğin 22/F
maddesinin altıncı fıkrasında yer alan “Maliye Bakanlığının (Muhasebat
Genel Müdürlüğü)” ibaresi ve “Maliye Bakanlığı (Muhasebat Genel Müdürlüğü)”
ibaresi “Bakanlık Muhasebat ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü” olarak,
“Maliye Bakanlığınca” ibaresi “Bakanlıkça” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 33
– Aynı Yönetmeliğe ekte yer alan
Ek-5 eklenmiştir.
MADDE 34
– Bu Yönetmeliğin 1 inci, 12 nci,
13 üncü, 16 ncı, 18 inci, 21 inci, 22 nci, 31 inci ve 32 nci maddeleri ile
24 üncü maddesi ile değiştirilen 22/N maddesinin üçüncü fıkrası yayımı
tarihinde, diğer maddeleri yayımı tarihinden 3 ay sonra yürürlüğe girer.
MADDE 35 – Bu
Yönetmelik hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
9/11/2012
|
28462
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
25/5/2015
|
29366
|
2-
|
17/12/2016
|
29921
|
Eki için tıklayınız
|