Hazine ve Maliye Bakanlığından:
2019 YILINA AİT
GENEL YATIRIM VE FİNANSMAN PROGRAMININ
UYGULANMASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLARIN
BELİRLENMESİNE DAİR TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, 16/10/2018
tarihli ve 186 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı eki Kamu İktisadi Teşebbüsleri
ve Bağlı Ortaklıklarının 2019 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman
Programına Göre Uygulayacakları Strateji ve Yöntemlerin Belirlenmesine Dair
Kararda belirtilen hükümlerin uygulanması amacıyla izlenecek usul ve
esaslar ile istenecek bilgi ve belgelerin mahiyetini belirlemektir.
(2) Bu Tebliğ, EK-1’de yer alan 8/6/1984 tarihli ve
233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye
tabi kamu iktisadi teşebbüsleri ile bağlı ortaklıkları, 24/11/1994 tarihli
ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanuna tabi olup
sermayesinin yüzde 50’sinden fazlası kamuya ait olan işletmeci kuruluşları
kapsar.
(3) Sermayesinin yüzde 50’sinden fazlası kamuya ait
olan veya Anayasanın 165 inci maddesi kapsamında Sayıştay tarafından
denetlenen, EK-1’de yer alan ve ikinci fıkra kapsamı dışında kalan diğer
işletmeler, bu Tebliğin sadece 18 inci ve 19 uncu maddelerine tabi olup
17/6/2009 tarihli ve 27261 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kamu
İşletmelerinin Faaliyetlerinin İzlenmesi ve Raporlanmasına Dair Tebliğde
yer alan hususlar çerçevesinde hareket ederler.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Bağlı
Ortaklıklarının 2019 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programına Göre
Uygulayacakları Strateji ve Yöntemlerin Belirlenmesine Dair Kararın 30 uncu
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bağlı ortaklık: 233 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 58 inci maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında kurulanlar hariç olmak
üzere sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamu iktisadi teşebbüsüne ait
olan işletme veya işletmeler topluluğundan oluşan anonim şirketleri,
b) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
c) DPB: Devlet Personel Başkanlığını,
ç) Kamu iktisadi teşebbüsü: 233 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnameye tabi teşebbüsler ile bu teşebbüslerin aynı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 58 inci maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında
kurulanlar hariç olmak üzere bağlı ortaklıklarını,
d) Kamu işletmesi: 1 inci madde kapsamına giren işletmeleri,
e) Kamu teşebbüsü veya teşebbüs: (ç) ve (g)
bentlerinde sayılan teşebbüsleri,
f) Karar: 16/10/2018 tarihli ve 186 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı eki Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Bağlı Ortaklıklarının
2019 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programına Göre Uygulayacakları
Strateji ve Yöntemlerin Belirlenmesine Dair Kararı,
g) Kuruluş: 4046 sayılı Kanuna tabi olup
sermayesinin yüzde 50’sinden fazlası kamuya ait olan işletmeci teşebbüsleri,
ğ) ÖİB: Özelleştirme İdaresi Başkanlığını,
h) KİVİ sistemi: Kamu işletmeleri veri izleme
sistemini,
ı) Program: Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Bağlı
Ortaklıklarının 2019 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programına Göre
Uygulayacakları Strateji ve Yöntemlerin Belirlenmesine Dair Kararın ekinde
yer alan tablodaki mali büyüklükler ile Bakanlık tarafından bu büyüklükler
dikkate alınarak teşebbüslere gönderilen 2019 yılı mali hedeflerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İstihdam ve
Hizmet Alımları
Açıktan
ve naklen atama
MADDE 4 – (1) Kararın 4 üncü maddesi uyarınca, 2018 yılında
ayrılan personel sayısı belirlenirken, emeklilik, istifa, kurum dışı nakil,
ölüm ve iş akdi feshi yoluyla ayrılanlar dikkate alınır. Askerlik, kurum
içi nakil, statü değişikliği, kadroya alınan geçici işçiler, iş akdi askıya
alınan geçici işçiler, profesyonel sendikacı olarak teşebbüsten ayrılan
personel, 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi çerçevesinde istihdam fazlası
olarak bildirilen personel ve 11/10/2017 tarihli ve 2017/10925 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve
Bağlı Ortaklıklarının 2018 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programı
Hakkında Karar kapsamında işe alındıktan sonra 2018 yılı içerisinde ayrılan
personel hesaplamada dikkate alınmaz. Nakle tabi personelden yapılan
atamalarda teşebbüsler Bakanlığa bilgi verir.
(2) 2018 yılında Bakanlıkça sermaye transferi
yapılan kamu iktisadi teşebbüslerinin
ve bunların bağlı ortaklıklarının
Kararın 4 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamındaki personel
atama işlemleri Bakanlığın uygun görüşüne bağlıdır. Bu teşebbüsler, EK-2’de
yer alan Tablo 500: Personel Talep Formunu doldurarak taleplerini
gerekçeleriyle Bakanlığa iletir ve gerekli izni aldıktan sonra işlemlerini
tekemmül ettirir. Personel Talep Formunu göndermeyen teşebbüslerin
talepleri dikkate alınmaz. Bu fıkra kapsamındaki atama izinleri,
Bakanlıktan yılda en çok iki kez talep edilebilir.
(3) Kararın 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası
kapsamındaki istisnalar çerçevesinde emekli personel istihdam edilmesi
durumunda 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 30 uncu maddesi
doğrultusunda hareket edilir. Bu kapsamda yapılacak emekli personel
atamalarından 3 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine ekli (I) ve (II) sayılı cetvelde yer alan
kadro, pozisyon ve görevlere yapılan atamalar Kararın 4 üncü maddesinin
birinci ve ikinci fıkralarında belirtilen sınırlamalara tabi değildir.
(4) İstihdama ilişkin Kararda belirtilen konularda,
teşebbüs yönetim kuruluna gerekli atamaların yapılmaması nedeniyle toplantı
yeter sayısı bulunmayan teşebbüsler hariç olmak üzere, Kararda belirtilen
sınırlamalar dikkate alınarak, karar almaya yalnızca teşebbüs yönetim
kurulları yetkilidir ve bu konuda yetki devri yapılamaz. Teşebbüs yönetim
kurulları bu konu ile ilgili gereken tedbirleri almakla yükümlüdür.
22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel
Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı
Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamede
belirtilen yetki dışında, ilgili Bakanlıklar bu konuda Kararı kısıtlayıcı
hiçbir işlem tesis edemez.
(5) Kararın 7 nci maddesinin üçüncü fıkrası
kapsamında yapılması planlanan personel alımlarında, kamu teşebbüsleri
istihdam garantili kurs kapsamında statü ve unvan belirtilerek kaç kişinin
alınmasının planlandığı, planlanan kursun başlangıç ve bitiş tarihleri,
planlanan kursun yüzde kaç garantili olacağı gibi bilgiler ile birlikte
Türkiye İş Kurumu ile karşılıklı mutabakatın bulunduğunu gösteren belgeyi
(yazışma, toplantı tutanağı, mutabakat zaptı gibi) Bakanlığa iletir.
İlave
atamalar
MADDE 5 –
(1) Kararın 5 inci maddesinin
birinci ve üçüncü fıkraları kapsamında ilave personel atama talebinde bulunacak
kamu teşebbüsleri, EK-2’de yer alan Tablo 500: Personel Talep Formunu
doldurarak ilave personel atamalarının gerekçelerini ilgisine göre
Bakanlığa veya ÖİB’ye bildirir. Personel Talep Formunu göndermeyen teşebbüslerin
talepleri dikkate alınmaz. Bu kapsamdaki atama talepleri Bakanlığa veya
ÖİB’ye yıl içinde en fazla iki defa gönderilebilir.
(2) Kararın 5 inci maddesinin ikinci fıkrası
kapsamında yapılacak talepler Bakanlığa veya ilgisine göre ÖİB’ye iletilir.
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun ek 8 inci maddesi
çerçevesinde oluşan personel ihtiyacına yönelik talepler için gönderilecek
yazıda ihtiyaca yönelik olarak detaylı açıklamalara yer verilir. Strateji
ve Bütçe Başkanlığı ve Bakanlık tarafından uygun görülen yatırımlar
kapsamında kurulan ve personel ihtiyacı Kararın 4 üncü maddesi ve 5 inci
maddesinin birinci fıkrası kapsamında karşılanamayan yeni tesis ve işletme
birimlerine ilişkin personel talepleri için gönderilecek yazı ise asgari
olarak aşağıdaki bilgileri içerir:
a) Strateji ve Bütçe Başkanlığı ve Bakanlık
tarafından uygun görülen yatırımlar kapsamında kurulan tesis veya işletme
birimi hakkında bilgiler.
b) Tesis veya işletme biriminin devreye gireceği
tarih ile deneme üretimine başlayacağı tarih.
c) İlgili yatırımın ayrıntılı fizibilite raporunda
istihdamı öngörülen personel sayısı ve unvanı ile bu personelden teşebbüsçe
daimi olarak istihdam edilecek ve yüklenici firma aracılığıyla
çalıştırılacak personelin dağılımı.
ç) Bu kapsamda daha önce hizmet alımı yapılıp
yapılmadığına ilişkin bilgi.
(3) Kararın 5 inci maddesi çerçevesinde yapılan
atamaların sonuçlanmasından itibaren 15 gün içerisinde Bakanlığa veya
ilgisine göre ÖİB’ye bilgi verilir.
Zorunlu
istihdam
MADDE 6 – (1) Teşebbüsler Kararın 6 ncı maddesi kapsamında
yapılan atamalar hakkında gerekçesi ile birlikte Bakanlığa veya ilgisine
göre ÖİB’ye bilgi verir.
Sınavlar
MADDE 7 – (1) 1/1/2019 tarihinden sonra sözleşmeli personel
pozisyonlarına atanan personel, atanmasını takiben 3 yıl geçmedikçe halen
görev yaptıkları kuruluşlara ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarına
atanamayacaklardır.
a) Kurumsal alım yöntemi ile teşebbüslerde
sözleşmeli personel pozisyonlarına atananlar,
b) Mesleğe özel yarışma sınavı ile yardımcı olarak
girilen kadrolar (örneğin müfettiş yardımcılığı, uzman yardımcılığı,
stajyer kontrolörlük gibi kadrolar) ile bulunulan pozisyondan farklı ve
öğrenim durumu itibarıyla ihraz ettikleri unvanlı kadro ve pozisyonlara
yapılacak atamalar (örneğin memur unvanlı pozisyona atanmış personelin
mühendis unvanlı bir kadro veya pozisyona atanması),
bu sınırlamanın dışındadır.
(2) Kararın
7 nci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında yapılacak atamalar için
2019 yılında Bakanlıktan uygun görüş alınan, ancak sınav ve/veya atama
işlemlerine yönelik olarak gerekli işlemlere başlandığı halde sonuçlandırılamayan
personel atama izinleri, 2020 yılında ilave bir izne ihtiyaç bulunmaksızın
kullanılabilecektir.
Geçici
işçiler
MADDE 8 – (1) Teşebbüsler, 1/1/2019 tarihinden itibaren 2019
yılında çalıştıracakları geçici işçilerin toplam adam/ay süresini, Kararın
22 nci maddesi çerçevesinde Bakanlıkça bildirilen tavanı aşmayacak şekilde,
yıl içinde askerden dönecekleri de dikkate alarak DPB’ye vize ettirir.
(2) Usulüne uygun vize edilen cetvellerin bir
örneği DPB’ce ilgili teşebbüse, Sayıştay Başkanlığına, Bakanlığa ve
ilgisine göre ÖİB’ye gönderilir. Bu vize işlemi yapılmaksızın ilgili
personele ödeme yapılamaz.
(3) Kararın 9 uncu maddesinin beşinci fıkrası
çerçevesinde ilave geçici işçi çalıştırılmasına ihtiyaç duyulması durumunda
teşebbüsler Ek-3’te yer alan Tablo 510: İlave Geçici İşçi Talep Formunu
doldurarak ilgisine göre Bakanlığa veya ÖİB’ye başvurur. Bu kapsamda
yapılacak talepler Bakanlığa veya ÖİB’ye yıl içerisinde en fazla iki defa
gönderilir.
(4) Teşebbüslerin 1/1/2020 tarihinden itibaren 2020
yılında çalıştıracakları geçici işçilerin toplam adam/ay süresine ilişkin
tavanın Bakanlıkça belirlenebilmesi amacıyla EK-4’te yer alan Tablo 501:
Geçici İşçi Talep Formu Teşebbüsler tarafından doldurularak KİVİ sisteminde belirlenen tarihe kadar
Bakanlığa iletilir.
Fazla
çalışma
MADDE 9 – (1) Kararın 10 uncu maddesi çerçevesinde
belirlenen toplam fazla çalışma süresini işin gereğini dikkate alarak
statüler arasında dağıtma yetkisi yönetim kuruluna aittir.
(2) Kararın 10 uncu maddesinin ikinci fıkrası
kapsamında yapılan artışlar 10 iş günü içinde gerekçeleri ile birlikte
Bakanlığa ve ilgisine göre ÖİB’ye bildirilir.
(3) Kararın 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrası
çerçevesinde fazla çalışma izninin Bakanlık veya ÖİB tarafından yeniden
belirlenmesi için teşebbüsler EK-5’te yer alan Tablo 502: İlave Fazla
Çalışma Talep Formu ile ayrıntılı analiz ve gerekçeleriyle Bakanlığa veya
ÖİB’ye başvurur.
(4) Kararda bahsi geçen toplam fazla çalışma izni,
tavana ilişkin olup teşebbüsler fazla çalışma izinlerinin kullanımında,
22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununda ve ilgili diğer mevzuatta yer
alan fazla çalışmaya ilişkin hükümlere uygun hareket etmekle yükümlüdür.
(5) Teşebbüslerin 2020 yılında kullanılabilecek fazla
çalışma tavanının belirlenebilmesi amacıyla EK-6’da yer alan Tablo 512:
Fazla Çalışma Talep Formu Teşebbüsler tarafından doldurularak KİVİ
sisteminde belirlenen tarihe kadar Bakanlığa iletilir.
Pozisyon
iptali
MADDE 10
– (1) Kararın 11 inci maddesi kapsamındaki
bildirimler, 31/8/2019 tarihine kadar yapılır.
İhale
yoluyla hizmet alımı
MADDE 11
– (1) İhale yoluyla hizmet alımı
işlemlerinin gerçekleştirilmesi sırasında kamu ihale mevzuatıyla ilgili
oluşabilecek tüm soru ve sorunlar 22/8/2009 tarihli ve 27327 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliğine göre ilgili olunan
bakanlıklar aracılığıyla Kamu İhale Kurumuna iletilir. Bunun dışındaki
hususlarda oluşabilecek tereddütleri gidermeye Bakanlık yetkilidir.
(2) Teşebbüsler, Kararda belirlenen sınırlamaları
dikkate alarak maliyetlerin düşürülmesi ve sağlanan faydanın artırılması
amacıyla çok yıllı hizmet alım ihalesine çıkabilir. Çok yıllı hizmet alımı
yapılabilmesi için, Program kapsamında işletme bütçelerinin en az 2019-2021
dönemini kapsayacak şekilde hazırlanması gerekir. Program hedefleri ve
işletme bütçesi kısıtları dâhilinde, 2019 yılında ihale yoluyla alınacak
hizmetlerin tutarı, Kararın 22 nci maddesinin birinci fıkrası uyarınca
Bakanlıkça bildirilecek olan tutarı aşamaz. 2020 yılı ve sonrasına ilişkin
hizmet alımı tavanları, 2019 yılı için Bakanlıkça bildirilen tavanın her
yıl için %5’er artırılması yoluyla hesaplanır. Bu şekilde hesaplanan
yıllara sari hizmet alım tavanlarını Kararın 14 üncü maddesinde sayılan
gerekçelerin oluşması durumunda Teşebbüs yönetim kurulları %25 artırmaya
yetkilidir. Bu çerçevedeki hesaplamalar aşağıdaki şekilde yapılır:
a) 2019 yılı hizmet alımı tavanı Bakanlıkça
bildirilecek tutardır.
b) 2020 yılı hizmet alımı tavanı = 2019 yılı hizmet
alımı tavanı x 1,05
c) 2021 yılı hizmet alımı tavanı = 2020 yılı hizmet
alımı tavanı x 1,05
ç) Yönetim kurulu yetkisi dahil 2019 yılı hizmet
alımı tavanı = Bakanlıkça bildirilen tavan x 1,25
d) Yönetim kurulu yetkisi dahil 2020 yılı hizmet
alımı tavanı = 2019 yılı hizmet alımı tavanı x 1,05 x 1,25
e) Yönetim kurulu yetkisi dahil 2021 yılı hizmet
alımı tavanı = 2020 yılı hizmet alımı tavanı x 1,05 x 1,25
(3) Kararın 13 üncü maddesinin üçüncü fıkrası
çerçevesinde özel niteliği nedeniyle 2021 yılı sonrasını kapsayan çok yıllı
hizmet alımlarına ilgili Bakanlığın
görüşünün alınmasını müteakip Hazine ve Maliye Bakanı tarafından karar
verilmesi durumunda 2021 yılı sonrası için hizmet alım tavanı, önceki yılın
hizmet alım tavanının %5 artırılması suretiyle hesaplanır.
(4) Kararın 13 ve 14 üncü maddeleri uyarınca,
hizmet alımlarına ilişkin olarak verilen izinler, 4734 sayılı Kanunun ek 8
inci maddesi çerçevesinde, yeniden uygun görüşe sunulmaksızın Bakanlık
tarafından uygun değerlendirilmiş sayılır. Ancak bu çerçevede
gerçekleştirilecek hizmet alımlarına ilişkin işlerin ve ihalelerin 4857
sayılı İş Kanunu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve ilgili diğer mevzuata
uygun bir şekilde gerçekleştirilmesinden teşebbüs yönetim kurulu
sorumludur.
(5) 8/2/2015 tarihli ve 29261 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Personel Çalıştırılmasına
Dayalı Hizmet Alımları Kapsamında İstihdam Edilen İşçilerin Kıdem
Tazminatlarının Ödenmesi Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
yüklenici firma tarafından istihdam edilen işçilerin kıdem tazminatlarına
yönelik teşebbüslerce ayrılan karşılık ile yapılan ödeme tutarları
Bakanlıkça bildirilen ihale yoluyla hizmet alım tavanı kapsamında
değerlendirilmez.
İlave
hizmet alımları
MADDE 12
– (1) Kararın 14 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında teşebbüs yönetim kurulunca ilgili
yıl hizmet alımı tavanının %25’e kadar artırılması halinde, konuya ilişkin
yönetim kurulu kararının bir örneği, ilgili bilgi ve belgelerle birlikte on
iş günü içinde Bakanlığa ve ilgisine göre ÖİB’ye gönderilir.
(2) Kararın 14 üncü maddesinin birinci fıkrası
kapsamında yapılacak hizmet alımı taleplerine ilişkin başvurularda, EK-7’de
yer alan Tablo 503: İlave İhale Yoluyla Hizmet Alımı Talep Formu ile asgari
olarak aşağıdaki bilgi ve belgelere yer verilir:
a) Yapılan yatırımlar kapsamında kurulan yeni tesis
veya işletme birimi hakkında genel bilgiler, ilgili yatırımın ayrıntılı
fizibilite raporunda istihdamı öngörülen personel sayısı ve unvanı ile bu
personelden teşebbüsçe daimi olarak istihdam edilecek ve yüklenici firma
aracılığıyla çalıştırılacak personelin dağılımı.
b) Tesis veya işletme birimi devir alınması veya
yeni hizmet birimlerinin devreye girmesi durumunda yapılan taleplerde söz
konusu birimlerin devreye gireceği tarih ile deneme üretimine başlayacağı
tarih.
c) Mal veya hizmet üretiminde artış görülmesi,
faaliyet alanının genişlemesi veya diğer nedenlerle yapılan ilave hizmet
alımlarında, hizmet alımının gerekçesi ile birlikte ilişkili tablolar
(geçmiş yıllar verileri ile birlikte).
ç) Bu kapsamda daha önce hizmet alımı yapılıp
yapılmadığına ilişkin bilgi.
d) Hizmet alımının niteliği ve gerekçesi.
e) Alt dağılımları belirtilmek suretiyle, ihalenin
her bir yıla isabet edecek ve sözleşme süresince oluşacak toplam maliyeti.
f) Kaç yıllık ihaleye çıkılacağı ve sözleşmenin
geçerli olacağı başlangıç/bitiş tarihleri.
g) İhale kapsamında yıllar itibarıyla
çalıştırılacak kişi sayısı ve çalışanların unvan bazında aylık ortalama ücretleri.
(3) Bu kapsamda yapılacak talepler Bakanlığa veya
ilgisine göre ÖİB’ye yıl içinde en fazla iki defa gönderilebilir.
Hizmet
alımlarının raporlanması ve izlenmesi
MADDE 13
– (1) Teşebbüsler ihale yoluyla
yaptırdıkları hizmet alımlarına ilişkin olarak, bir sonraki yıl hizmet alım
tavanının belirlenebilmesi amacıyla; EK-8’de yer alan Tablo 509: Hizmet
Alımları Bilgi Formunu KİVİ sisteminde belirlenen tarihe kadar
Bakanlığa gönderir.
Teşebbüsler
arası devirler
MADDE 14
– (1) Tesis veya birimlerin
teşebbüsler arasında devri durumlarında toplam hizmet alımı harcama tavanı
ile fazla çalışma izninin teşebbüsler arasındaki dağılımı, taraflarca
yapılacak bir protokolle belirlenerek ilgisine göre Bakanlığa veya ÖİB’ye
iletilir. Anlaşmaya varılamaması halinde dağılım ilgisine göre Bakanlıkça
veya ÖİB’ce belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mali Hükümler
İşletme
bütçesi
MADDE 15
– (1) Kararın 16 ncı maddesi
kapsamında kamu teşebbüslerince hazırlanacak işletme bütçelerinin,
Bakanlıkça kamu teşebbüslerine gönderilen Programda yer alan mali hedef ve
tavanlarla birebir uyumlu olması ve işletme bütçelerinde mali hedef ve
tavanları oluşturan her bir kaleme detaylı olarak yer verilmesi zorunludur.
Ticari
banka kredileri
MADDE 16
– (1) Teşebbüsler, finansman
ihtiyacının oluşması durumunda öncelikle gelir artırıcı ve gider azaltıcı
önlemlere başvurur, etkin işletme sermayesi ve sabit sermaye yönetimi için
gerekli tedbirleri alır. Bu tedbirlerin yeterli olmaması durumunda ve
zorunlu hallerde, Program çerçevesinde tespit edilen mali büyüklüklerle
uyumlu olacak şekilde bankalardan ticari kredi kullanımı dâhil diğer
finansman yöntemlerine başvurabilirler.
(2) Ticari banka kredisi kullanımına ilişkin tüm
sorumluluk teşebbüs yönetim kurullarına aittir.
(3) Bu madde kapsamında işlem yapılması halinde beş
iş günü içinde kredi kullanılan bankanın adı, kullanılan kredinin tutarı,
vadesi, faiz oranı, geri ödeme şartları ve toplam banka kredisi tutarına
ilişkin bilgiler ile EK-9’da yer alan Tablo 504: Ticari Banka Kredisi
Kullanımı Bilgi Formu teşebbüslerce ilgisine göre Bakanlığa veya ÖİB’ye
iletilir.
Temettü
ödemesi ve tahsilatı
MADDE 17
– (1) Kamu iktisadi teşebbüsleri,
233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 36 ncı ve 37 nci maddelerinde yer
alan hükümler çerçevesinde Hazineye aktarılması gereken temettü
tutarlarını, EK-10’da yer alan Tablo 505: Temettü Bilgi Formunu doldurarak,
2018 yılı bilançosunun kesinleşmesini müteakip iki hafta içerisinde
Bakanlığa bildirirler.
(2) Kamu iktisadi teşebbüsleri Hazine ve Maliye
Bakanı tarafından 2018 yılı kâr beklentisi/gerçekleşmesi ve önceki yıldan
kalan temettü borçları dikkate alınarak belirlenen tutarda, bütçe hedefleri
dikkate alınarak tespit edilen ve gerektiğinde revize edilebilecek olan
ödeme planı doğrultusunda temettü ödemelerini yaparlar. Kamu iktisadi teşebbüsleri,
oluşan dağıtılabilir kâr tutarını Bakanlığa borç olarak kaydetmeyip yeni
bir talimata kadar sermaye hesaplarında yer alan geçmiş yıl kârları
hesabında tutarlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İzleme ve
Şeffaflık
İzleme
MADDE 18
– (1) Kamu işletmeleri, tabi
oldukları mevzuata göre hazırlamakla yükümlü oldukları mali tablolar ile
Bakanlıkça hazırlanan diğer mali ve mali olmayan tabloları KİVİ sisteminde
belirtilen takvime uygun olarak Bakanlığa gönderirler.
(2) Kamu
işletmeleri, Bakanlıkça kendilerine bildirilen kullanıcı adlarını ve şifrelerini
kullanarak https://hmsftp.hazine.gov.tr/irj/portal adresinden giriş
yaparak, istenilen tabloları doldurur ve söz konusu internet sayfasını her
sabah en geç saat 10.00 itibarıyla ziyaret ederek son gelişmeler, haberler
ve duyurulardan haberdar olurlar. Duyurular, konusuna göre ilgili birimlere
iletilir.
(3) Gönderilen tablolarda yer alan diğer kaleminin
yüksek olması veya önceki dönem verilerine göre önemli ölçüde değişen
kalemler bulunması durumunda, değişimlerin nedeni detaylı bir biçimde
açıklanır. Bu açıklamayı içermeyen tablolar eksik kabul edilir ve kamu
işletmesi tarafından tablo veya bilgi Bakanlığa iletilmemiş sayılır.
(4) Kamu işletmeleri, aksi bildirilmediği takdirde,
söz konusu İnternet adresi üzerinden doldurdukları tablolar için ilave bir
resmi yazı göndermezler.
(5) Kamu işletmelerinin İnternet üzerinden
gönderdikleri tabloların en az daire başkanı seviyesinde uygun görülmesi
gerekir. İnternet üzerinden gönderilen bu tablolar resmî evrak muamelesi
görür ve dönemsel olarak Bakanlıkça tabloların kamu işletmesi kayıtları ile
tutarlı olup olmadığı denetlenebilir.
(6) Tüm kamu işletmeleri doğrudan mal ve hizmet
üretimiyle ilgili olmayan veya atıl durumda olan gayrimenkullerini tespit
eder ve EK-11’de yer alan Tablo 507: Gayrimenkul Bilgi Formunu doldurarak
30/6/2019 tarihine kadar Bakanlık ve ilgisine göre ÖİB’ye gönderir.
(7) Teşebbüsler tarafından hazırlanan ve/veya
Teşebbüslerle ilgili olan Cumhurbaşkanlığına gönderilecek mevzuat
taslaklarının, gönderimden en az bir hafta önce gerekçeleri ve düzenleyici
etki analizi ile birlikte Bakanlığa bildirilmesi zorunludur.
Kapasite
geliştirme
MADDE 19
– (1) Kamu işletmeleri aylık bazda
gerçeğe ve ihtiyaca uygun, düzenli mali ve mali olmayan her türlü tabloları
üretebilmek ve söz konusu tabloları, KİVİ sisteminde belirlenen takvime
uygun olarak Bakanlığa iletebilmek için muhasebe yönetimi ve bilgi
sistemini geliştirme faaliyetlerini yerine getirir. Kamu işletmeleri ayrıca
mali ve mali olmayan diğer konsolide verilerini güvenilir bir şekilde aylık
bazda üretecek bir yönetim bilgi sistemi ile bu sistemin gerektirdiği bilgi
işlem altyapısı kurmak zorundadırlar.
(2) Kamu işletmelerince mali işler ve muhasebe
yönetim sistemlerinin gerektirdiği bilgi işlem altyapılarının iyileştirilmesi
ve bu kapsamda geliştirilen Kurumsal Kaynak Planlama projeleri tasarruf
tedbirleri dışında tutulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Kurumsal
verilerin yayımlanması
MADDE 20
– (1) Şeffaflığın ve kamuya hesap
verilebilirliğin artırılmasını teminen, teşebbüsler Bağımsız Denetim
Kuruluşu tarafından denetlenmiş 2018 yılı Faaliyet Raporlarını 31/5/2019
tarihine kadar kendi internet sitelerinde yayımlar ve basılı bir örneğini
TBMM KİT Komisyonu, ilgili Bakanlık, Bakanlık ve Sayıştay Başkanlığı başta
olmak üzere ilgili tüm kurum ve kuruluşlar ile ilgisine göre ÖİB’ye
gönderir. Eğer bu tarihe kadar Sayıştay denetimi tamamlanmamışsa yayımlanan
raporda bu husus belirtilir. Söz konusu Faaliyet Raporları 28/8/2012
tarihli ve 28395 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Şirketlerin Yıllık
Faaliyet Raporunun Asgari İçeriğinin Belirlenmesi Hakkında Yönetmelik
hükümlerine uygun olarak hazırlanır.
(2) Teşebbüsler, faaliyette bulundukları sektörleri
takip ederek sektör içindeki yerlerini daha iyi analiz edebilmek ve etkin
sektörel politikalar geliştirebilmek veya geliştirilmesine yardımcı
olabilmek amacıyla, 2018 Yılı Sektör Raporunu hazırlar. Bu raporlar,
31/5/2019 tarihine kadar basılı bir örneği ilgili Bakanlık, Bakanlık ile
ilgisine göre ÖİB’ye gönderilir. Söz konusu sektör raporları asgari
aşağıdaki konuları içerir:
a) Dünyada sektörün görünümü.
b) Türkiye’de sektörün görünümü.
c) Teşebbüsün sektör içindeki yeri.
ç) Teşebbüsün yerli ve uluslararası rakipleriyle
veya benzer faaliyet gösteren kuruluşlarla karşılaştırması.
Bağlı
ortaklıklar, iştirakler ve yatırımlar
MADDE 21
– (1) Yurt dışı bağlı ortaklığı ve
iştiraki bulunan teşebbüsler, bu şirketlerin tabi oldukları ülke mevzuatına
(Türkiye’deki mevzuatla anılan ülke mevzuatı arasındaki farkları belirten
bir notla birlikte ya da Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına
göre) veya Türkiye’deki mevzuata uygun hazırlanmış 2017 ve 2018 yıllarına
ait;
a) Bilançolarını,
b) Gelir tablolarını,
c) Nakit Akış tablolarını,
ç) Özsermaye değişim tablolarını,
d) Kâr dağıtım tablolarını,
31/5/2019 tarihine kadar Bakanlığa iletir.
(2) Teşebbüsler yurt dışı ve yurt içi bağlı
ortaklıklarına veya iştiraklerine sermaye mahiyetinde ödeme yaptıklarında
ve/veya borç verme durumunda 5 iş günü içerisinde Bakanlığa ve ilgisine
göre ÖİB’ye bilgi verirler.
Yürürlük
MADDE 22
– (1) Bu Tebliğin 4 üncü, 11 inci,
22 nci ve 23 üncü maddeleri yayımı tarihinde, diğer maddeleri ise 1/1/2019
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine
ve Maliye Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|