İstanbul Gedik Üniversitesinden:
İSTANBUL GEDİK
ÜNİVERSİTESİ REHBERLİK VE PSİKOLOJİK
DANIŞMANLIK UYGULAMA VE ARAŞTIRMA
MERKEZİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı;
İstanbul Gedik Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Uygulama ve
Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına,
yönetim organlarının görevlerine ve çalışma alanlarına ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; İstanbul Gedik
Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Uygulama ve Araştırma
Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim
organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin
(2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Danışman: Merkezde görevlendirilmiş ilgili
akademik personeli,
b) Merkez: İstanbul Gedik Üniversitesi Rehberlik ve
Psikolojik Danışmanlık Uygulama ve Araştırma Merkezini,
c) Müdür: Merkezin Müdürünü,
ç) Rektör: İstanbul Gedik Üniversitesi Rektörünü,
d) Stajyer öğrenci: Merkezde sunulan hizmetleri
yetkinlik düzeyine göre gerçekleştiren, psikoloji ya da klinik psikoloji
alanında lisans, yüksek lisans ya da doktora öğrenimi gören öğrencileri,
e) Uzman: Merkez kadrosunda görevlendirilmiş
uygulamalı/klinik psikoloji ve/veya rehberlik alanında uzmanlığa sahip
Üniversite çalışanını,
f) Üniversite: İstanbul Gedik Üniversitesini,
g) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amacı ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amacı
MADDE 5 – (1) Merkezin amacı; Üniversitede öğrenimine devam
eden hazırlık, lisans ve lisansüstü öğrencileri ile idari ve akademik
personelin yaşamış olabileceği duygusal, zihinsel ve sosyal sorunlar
karşısında onlara yardım etmek ve sosyal destek sağlamaktır.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 –
(1) Merkezin faaliyet alanları
şunlardır:
a) Sağlıklı insan modelinden hareket ederek,
öğrencilerin var olan içsel potansiyellerinin farkına varmalarını
sağlayarak, bu güçlerini var olan kaynakları en iyi seviyede kullanarak,
kendilerini gerçekleştirmelerine ve hedeflerine ulaşmalarına yardım etmek.
b) Öğrencilerin genç ve yetişkinlik dönemlerinde
karşılaşabilecekleri sorunlar konusunda eğitim ve farkındalık
yaratmak.
c) Öğrenci merkezli yaklaşımı temel alarak,
akademik başarı ve gündelik sorunlarıyla ilgili olarak öğrencilerin ilişki
içerisinde bulunduğu öğretim üyeleri, idari personel, yurt müdürleri ve
öğrenci ailelerine eğitim vermek, bu kişilere müşavirlik hizmetleri sunmak.
ç) Gündelik yaşamında sorun yaşayan ve zorlanan
öğrenciler için bireysel danışmanlık hizmetleri vermek, gerektiğinde
öğrencileri daha ileri düzeyde yardım alabileceği kurum ve kişilere
yönlendirmek.
d) Merkeze gelen öğrencileri tanımak, sorunlarına
daha net bir bakış açısı getirmek, iyileştirme planı hazırlamak ve
ihtiyaçlarını belirlemek için psikolojik testler, ölçekler, tarama
anketleri, test dışı teknikler kullanmak. Psikolojik test kullanarak
değerlendirmeyi bu alanda eğitim almış psikolojik danışmanlar ve
psikologlar vasıtasıyla yapmak.
e) Öğrencilere sunulacak hizmetleri, sorunun
doğasına bağlı olarak, bireysel görüşmeler, bireysel rehberlik ya da grup
danışmanı ve grup rehberliği formatında yürütmek.
f) Merkezde çalışan uzmanlarca tüm öğrenci profili hedef alınarak, öğrencilerin entelektüel,
duygusal, sosyal, milli ve manevi ihtiyaçlarını göz önüne alarak onlara
eğitim, seminer ve psiko-eğitim programları
hazırlamak.
g) Öğrencilerin kendilerini daha üst düzeyde
eğitmeleri, başarılarını arttırmaları ve sanat, spor alanlarında
kendilerini geliştirmeleri için Üniversite içindeki ya da dışındaki
kaynakları belirlemek, gerektiğinde bu kaynaklarla iletişime geçerek
öğrencilerin bu kaynakları kullanmasını sağlamak.
ğ) İleri düzeyde ruh sağlığı sorunları yaşayan
öğrencileri, tedavi ve takibinin sağlanabilmesi için ilgili psikiyatrist-hekimlere yönlendirmek, bu hekimlerle
işbirliği içerisinde, gerektiğinde eş zamanlı olarak bu öğrencilere psikososyal destek sağlamak ve bu öğrencilerin
tedavisini izleyerek, izleme çalışması yapmak.
h) Üniversiteyi yeni kazanan öğrencilerin
Üniversiteye uyumunu kolaylaştırmak için uyum çalışmaları yapmak ve yapılan
çalışmalara destek vermek.
ı) Ülkemize ve Üniversiteye yeni gelen uluslararası
öğrencilere uyumlarını kolaylaştıracak sosyokültürel eğitim ve etkinlikler
düzenlemek, belli aralıklarla gözlem, görüşme ve anketler yapmak, onların
ihtiyaçlarını ve sorun alanlarını belirlemeye çalışmak ve bunların
giderilmesi için yetkililere bilgi vermek ve sorunların çözümüne katkı
sağlamak.
i) Merkezde yapılan çalışma ve eğitimleri
değerlendirmek amacıyla memnuniyet anketleri düzenlemek ve buna göre
yeniden yapılanma sağlamak.
j) İhtiyaç duyulduğunda ve talep edildiğinde
Üniversite personeline yönelik eğitim ve bilgilendirme seminerleri düzenlemek.
k) Sunulan hizmetlerin kalitesini artırmak ve son
gelişmeleri takip etmek için yapılan ulusal/uluslararası bilimsel toplantı,
konferans, kongre, sempozyum ve eğitim gibi
faaliyetleri takip etmek ve katılmak.
l) Tüm görüşmeleri, yazışmaları, iletişim
biçimlerini bireylerin mahremiyetine zarar vermeyecek şekilde, gizlilik
ilkesine bağlı kalınarak yapmak, bireyden elde edilen tüm sözlü ve yazılı
bilgileri, test ve anket sonuçlarını, arşiv bilgilerini gizli kayıtlar
olarak tutmak ve saklamak.
m) Psikoloji alanında eğitim alan lisans ve yüksek
lisans öğrencilerinin öğretim üyelerinin denetiminde ve onların istekleri
doğrultusunda, öğrendikleri teorik bilgileri uygulamaları ve deneyim
kazanmaları için ortam ve şartlar oluşturmak.
n) Merkez bünyesinde bir gönüllülük birimi kurarak,
lisans ve yüksek lisans öğrencilerinin, kamu ve özel kurumlarda haftanın
belli günlerinde gönüllü olarak çalışmasını, kamu ve özel kurumlar arasında
bir bağlantı görevi yapmasını sağlamak, toplumda gönüllülük kültürünün gelişmesine
katkıda bulunmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 –
(1) Merkezin yönetim organları
şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim Kurulu.
Müdür
MADDE 8 –
(1) Müdür, Merkezin çalışma
alanında uzmanlığını almış bir öğretim elemanı/idari çalışan Rektör
tarafından üç yıl süre ile görevlendirilir. Müdür, Rektör tarafından
görevden alınabilir. Görev süresi sona eren Müdür tekrar
görevlendirilebilir. Müdür, Merkezin çalışmalarından Rektöre karşı
sorumludur.
Müdürün
görevleri
MADDE 9 –
(1) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Birimlerde bireysel rehberlik, danışma ve
kariyer danışmanlığı hizmetlerinin amacına uygun olarak düzenlenmesi ve
yürütülmesi ile ilgili olarak birimlerin çalışanlarını denetlemek.
b) Merkezde sunulacak hizmetlerin en üst düzeyde
bilimsel verilere dayanarak, kültürel değerleri ve öğrenci ihtiyaçlarını da
göz önüne alarak hazırlanmasını ve yapılmasını sağlamak.
c) Merkezin bir yıllık çalışma ve değerlendirme
raporlarını ve istatistiklerini her yıl Ocak ayı sonuna kadar Rektörlüğe
sunmak.
ç) İdari ve akademik toplantılarda Merkezi temsil
etmek.
d) Merkezde çalışan idari personelin ve uzmanların
yıllık ve idari izinlerini düzenlemek ve onaylamak.
e) Merkezde çalışanlar arasında uyum ve
birlikteliğin sağlanması için personele destek olmak. Merkezde çalışan
uzmanların profesyonel gelişimlerini desteklemek, bilgi alışverişinde
bulunulması ve profesyonel konularda ekip çalışmasının etkili olabilmesi
için haftalık toplantılar düzenlemek.
f) Yönetim Kuruluyla beraber, Merkezde görev yapan
tam zamanlı ve yarı zamanlı uzmanların görev, yetki ve sorumluluklarını
belirlemek, gerekli görülen durumlarda çalışanlar arasında rotasyon yapmak.
g) Rektörlük ve idari birimlerin isteği
doğrultusunda öğrenci ihtiyaç ve beklentilerini dikkate alarak, sunulan
hizmetlerin çeşitlendirilmesi ve etkililiğinin artırılmasına yönelik
çalışmaları yönlendirmek ve geleceğe yönelik planlamaları gerçekleştirmek.
ğ) Yönetim Kurulunun görüşünü alarak birimlerin
çalışma standartlarını geliştirmeye yönelik bilimsel temelli stratejiler
geliştirmek, uygulamak ve değerlendirmek.
h) Yönetim Kurulunun görüşünü alarak birimlerin
kadro ihtiyaçlarını mevcut stratejilere göre planlamak ve gerekçeleriyle
beraber Rektörlüğe bildirmek.
ı) Merkeze alınacak uzman adaylarının ilgili
mevzuat çerçevesinde seçimlerini gerçekleştirerek, seçilen personel
adaylarını Yönetim Kurulunda görüştükten sonra Rektörlüğe bildirmek.
i) Merkezde görev yapan stajyer öğrencilerin
sayısını, görev alanlarını ve çalışma takvimini belirleyerek Yönetim
Kuruluna sunmak.
j) Merkezde çalışan personelin, mesleki
alanlarından seçilen bir öğretim üyesinden danışmanlık almalarını sağlamak,
danışmanlık süresini planlamak ve işleyişini denetlemek.
k) Gerekli gördüğü durumlarda ve ihtiyaç halinde
psikoloji bölümü öğretim üyelerinin, araştırma görevlilerinin, yüksek
lisans ve doktora öğrencilerinin Merkezde görevlendirilmesi için
çalışmalarda bulunmak. Üniversitede hizmet içi eğitim, seminer ve
bilgilendirici toplantılar düzenlemek.
Yönetim
Kurulu
MADDE 10
– (1) Yönetim Kurulu; Müdür dâhil
5 kişiden oluşur. Müdür dâhil, üyelerin en az üçü psikoloji bölümünde görev
yapan öğretim üyeleri arasından üç yıllık süre için görevlendirilir. Diğer
üyeler de Üniversitede görev yapan öğretim üyeleri arasından seçilir.
Süreleri dolan Yönetim Kurulu üyeleri yeniden görevlendirilebilir. Süresi
bitmeden ayrılan veya altı aydan fazla Üniversite dışında görevlendirilen
Yönetim Kurulu üyelerinin yerine, kalan süreyi doldurmak üzere yenileri
görevlendirilir.
(2) Yönetim Kurulu, Müdürün çağrısı üzerine en az
üç ayda bir kere üyelerin salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılan
üyelerin salt çoğunluğu ile karar alır. Toplantı günü ve yeri üyelere
toplantı tarihinden en az bir hafta önce yazı ile bildirilir. Toplantı kararlarına
ilişkin oyların eşitliği halinde, başkanın oyu yönünde çoğunluk sağlanmış
sayılır.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 11
– (1) Yönetim Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkezde görev yapan tam zamanlı ve yarı zamanlı
çalışanların görev, yetki ve sorumluluklarını belirlemek.
b) Merkezde sunulan hizmetlerin öğrenci ihtiyaç ve
beklentileri doğrultusunda çeşitlendirilmesine ve etkililiğinin
artırılmasına destek sağlamak.
c) Gelecekte verilmesi planlanan yeni hizmetlerin
planlamasını yapmak.
ç) Merkezin çalışma standartlarını geliştirmeye
yönelik bilimsel temelli stratejiler belirlemek.
d) Merkezde görev yapan stajyer öğrencilerin
sayısını ve faaliyet alanlarını belirlemek.
e) Merkezin kadro ihtiyaçlarının planlanmasını
yapmak ve çalışan personelin danışmanlık alma gereksinimlerinin
karşılanması konusunda destek sağlamak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Merkez
birimleri
MADDE 12
– (1) Merkez çalışmalarına katkıda
bulunmak üzere Yönetim Kurulu kararıyla çeşitli birimler oluşturulabilir.
Bu birimlerin kurulması ve çalışanların görev, yetki ve sorumlulukları
Yönetim Kurulunca belirlenir.
Personel
ihtiyacı
MADDE 13
– (1) Merkezin akademik, teknik ve
idari personel ihtiyacı, Müdürün önerisi üzerine, 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun 13 üncü maddesine göre Rektör tarafından görevlendirilecek
personel tarafından karşılanır.
Harcama
yetkilisi
MADDE 14
– (1) Merkezin harcama yetkilisi
Rektördür. Rektör bu yetkisini Müdüre devredebilir.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İstanbul Gedik Üniversitesi Rektörü yürütür.
|